eitaa logo
جشنواره اَحسَنُ الحَدیث
605 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
75 فایل
کانال قرآنی اَحسَنُ الحَدیث مقام معظم رهبری: خواندن و حفظ قرآن مقدمه فهمیدن و فهمیدن ، مقدمه عمل به قرآن است. (ویژه همکاران محترم ، همسران مکرمه و فرزندان عزیز) ادمین: @shoraaa
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت و ترجمه آیه ۱۵۵ و ۱۵۶ سوره بقره 🔊 🌱 وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ 🌱 و صابران را بشارت و مژده بده. آنان که چون به حادثه سخت و ناگواری دچار شوند (صبوری پیش گرفته و) گویند: ما به فرمان خدا آمده‌ایم و به سوی او رجوع خواهیم کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقاشی با شِن 🖼 زمانی‌که در ثعلبیه به امام‌حسین (ع) خبر شهادت مسلم‌بن‌عقیل و هانی را دادند، امام فرمودند: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ؛ ما از آن خداییم و به‌سوى او بازمی‌گردیم». آمده است که امام پیوسته این جمله را تکرار مى‌کردند.🖤🌹 🍃@ahsanolhadiss
🏴 رویکرد قرآنی امام حسین علیه‌السلام در واقعه عاشورا | آیه ۱۵۶ سوره بقره 🔸امام علی (ع) تفسير جالبى براى جمله (إِنّا لِلّهِ وَإِنّا إِلَيْهِ راجِعُونَ) دارد؛ فرمود: اينكه مى‌گوييم «إنّا لله» اقرار بر اين است كه ما مملوک خدا هستيم و اينكه مى‌گوئيم «وَإنّا إلَيْهِ راجِعُونَ» اقرار بر اين است كه همه سرانجام از دنيا مى‌رويم و به آخرت مى‌پيونديم. 🔹جمله اول اشاره به توحيد و جمله دوم اشاره به معاد است و به اين ترتيب جمله (إِنّا لِلّهِ وَإِنّا إِلَيْهِ راجِعُونَ) شهادت مجددى بر اقرار به مبدأ و معاد است 🔸اين جمله اشاره به اين دارد كه اگر خداوند جان كسى را گرفت، مِلک او بوده و همه از آنِ او و تحت فرمان او هستند. تا زمانى‌كه مصلحت بداند زنده مى‌مانيم و هر زمان كه مصلحت ببيند آنچه را كه داده باز پس مى‌گيرد و جمله دوم اشاره به اين است كه مرگ و فنا منحصر به عزيزى كه از دنيا رفته نيست؛ همه ما نيز در اين راه گام نهاده‌ايم و در اين مسير گام بر مى‌داريم. 🍃@ahsanolhadiss
🍀معارف نهج‌البلاغه؛ حکمت چهلم 🔸وَ قَالَ (علیه السلام): لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَقَلْبُ الاَْحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ 🔹زبان عاقل پشت قلب او قرار دارد، در حالى‌که قلب احمق پشت زبان اوست. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀معارف نهج‌البلاغه؛ شرح حکمت چهلم 🔺فرق جايگاه زبان عاقل و احمق ▫️قسمت اول 🔸آنچه امام (ع) در این گفتار حکیمانه بیان فرموده، کنایه زیبایى است درباره کسانى‌که سنجیده یا نسنجیده سخن مى‌گویند. این حکمت اشاره به این است که انسان عاقل، نخست اندیشه مى‌کند، سپس سخن مى‌گوید؛ در حالى‌که احمق، نخست سخن مى‌گوید و بعد فکر می‌کند. به همین دلیل سخنان عاقل حساب شده، موزون، مفید و سنجیده است؛ ولى سخنان احمق، ناموزون و گاه خطرناک و بر زیان خود اوست. 🔹همین مضمون را در حدیثى از پیامبر (ص) مى‌خوانیم: زبان انسان با ایمان پشت قلب او است، لذا هنگامى‌که مى‌خواهد سخنى بگوید، نخست در آن تدبر مى‌کند، سپس بر زبانش جارى مى‌سازد؛ ولى زبان منافق، جلو قلب او است؛ لذا هنگامى‌که تصمیم به چیزى مى‌گیرد، بدون هیچ‌گونه تدبر بر زبانش جارى مى‌سازد. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀معارف نهج‌البلاغه؛ شرح حکمت چهلم 🔺فرق جايگاه زبان عاقل و احمق ▫️قسمت دوم 🔸امام حسن عسکرى (ع) این سخن را با عبارت لطیف دیگرى بیان فرموده: قلب احمق در دهان او و دهان شخص حکیم، در قلب اوست. 🔹سید رضى پس از ذکر این کلام حکمت‌آمیز مى‌گوید: این سخن از مطالب شگفت‌انگیز و پرارزش است و منظور این است که عاقل، زبانش را به کار نمى‌گیرد؛ مگر بعد از مشورت با عقل خویش و فکر و دقت؛ ولى احمق سخنانى که از زبانش مى‌پرد و حرف‌هایى که بدون دقت مى‌گوید، بر مراجعه به فکر و اندیشه و دقت رأیش پیشى مى‌گیرد، بنابراین گویا زبان عاقل پشت قلب او قرار گرفته و قلب احمق پشت زبان اوست. 🍃| @ahsanolhadiss
🍃 آسانسور بهشت با قرآن کار می‌کند.🍃 🔸بروید به دنبال علمی که جاودانه است؛ یعنی قرآن را بخوانید و حفظ کنید و بدانید که آسانسور بهشت با قرآن کار می‌کند؛ یعنی هر چقدر بخوانی بالاتر می‌روی و هر جا که نخواندی آسانسور می‌ایستد و باید پیاده شوی. 🔰آیت الله مجتهدی 🍃| @ahsanolhadiss
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت و ترجمه آیه ۱۵۱ سوره کهف 🔊 🌱 مَا أَشْهَدْتُهُمْ خَلْقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنْفُسِهِمْ وَمَا كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدًا 🌱 من در وقت آفرینش آسمانها و زمین و یا خلقت خود این مردم آنها را حاضر و گواه نساختم (و کمک از کسی نخواستم) و هرگز گمراه کنندگان را به مددکاری نگرفتم.
🏴 رویکرد قرآنی امام حسین علیه‌السلام در واقعه عاشورا | آیه ۱۵۱ سوره کهف ▫️قسمت اول 🔸امام با قرائت اين آيه، يكی ديگر از صفحات زرين تاريخ عاشورا را ورق زد و درس ديگری به افراد آموخت كه در حركت‌های توحيدی، كارگزاران امين و جان بركف لازم است و افراد ترسو، ضعيف‌النفس و ضعيف‌الايمان هرگز نمی‌توانند دين حق را ياری كنند و از ارزش‌های الهی پاسداری كنند. 🔹منحرفان سياسی كه استقلال فكری، سياسی و اقتصادی ندارند، نمی‌توانند تا پايان مقاومت كنند و در يك كلام، افراد گمراه در حركت‌های هدايت‌آفرين عاجز و ناتوانند. همين آيه را امام علی (ع) هنگامی قرائت كرد كه به آن حضرت پيشنهاد عدم عزل معاويه را تا استقرار يافتن حكومتش كرده بودند. 🍃@ahsanolhadiss
🏴 رویکرد قرآنی امام حسین علیه‌السلام در واقعه عاشورا | آیه ۱۵۱ سوره کهف ▫️قسمت دوم 🔸ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً؛ كارگزاران الهى بايد امين باشند. 🔹ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً؛ آنان‌كه در راه و خط خدايند، نبايد از منحرفان كمک بگيرند و بايد استقلال سياسى و اقتصادى خود را حفظ كنند. 🍃@ahsanolhadiss
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ درس‌ها و عبرت‌ها | تفسیر سوره جمعه ▫️قسمت هشتم 🔺موضوع | پیغمبران سر انسان‌ها گاهی داد می‌کشند 🍃@ahsanolhadiss
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 سیره قرآنی شهدا 🕊 يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ ۖ وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ ۚ وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ 🕊 خدا كسانى را كه ايمان آورده‌اند، در زندگى دنيا و در آخرت با سخن استوار ثابت مى‌گرداند، و ستمگران را بى‌راه مى‌گذارد، و خدا هر چه بخواهد انجام مى‌دهد. 🔰شبکه قرآن 🍃@ahsanolhadiss
بسم الله الرحمن الرحیم وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ و خداوند می‌خواهد با رحمت و مغفرتش به شما توجه کند ☘سوره نساء ، آیه ۲۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت و ترجمه آیه ۱۷۸ سوره آل عمران 🔊 🌱 وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ ۚ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا ۚ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ 🌱 و البته نبايد كسانى كه كافر شده‌اند تصور كنند اينكه به ايشان مهلت مى‌دهيم براى آنان نيكوست؛ ما فقط به ايشان مهلت مى‌دهيم تا بر گناه [خود] بيفزايند، و [آنگاه‌] عذابى خفت‌آور خواهند داشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقاشی با شِن 🖼 در شب عاشورا وقتی گروهی از لشگر عمر بن سعد برای سرکشی به خیمه های امام حسین علیه‌السلام می‌آمدند حضرت با صدای بلند این آیه را می‌خواندند.🖤🌹 🍃@ahsanolhadiss
🏴 رویکرد قرآنی امام حسین علیه‌السلام در واقعه عاشورا | آیه ۱۷۸ سوره آل عمران ▫️قسمت اول این آیه را امام حسین(ع) در شب عاشورا در اطراف خیمه‌ها و حضرت زینب (س) در مقابل یزید قرائت کردند. در اینجا به برخی از پیام‌های این آیه شریفه اشاره می‌کنیم. 🔸لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا: كفر، مانع شناخت حقيقت است. 🔹نُمْلِي لَهُمْ ... نُمْلِي لَهُمْ: كوتاه يا بلند بودن عمر و زمان رفاه، به دست خداست. 🔸لا يَحْسَبَنَّ ... خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ: 1⃣ همه‌ انسان‌ها دنبال خير هستند، لكن بعضى در مصداق اشتباه مى‌كنند. 2⃣ مهلت‌هاى الهى، نشانه‌ى محبوبيت نيست. 🍃@ahsanolhadiss
🏴 رویکرد قرآنی امام حسین علیه‌السلام در واقعه عاشورا | آیه ۱۷۸ سوره آل‌ عمران ▫️قسمت دوم 🔹إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً: نعمت‌ها به شرطى سودمند هستند كه در راه رشد و خير قرار گيرند، نه در راه شر و گناه. 🔸أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ: طول عمر مهم نيست، چگونگى بهره از عمر مهم است. 🔹أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ ... وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ: زود قضاوت نكنيم، پايان كار و آخرت را نيز به حساب آوريم. 🔸نُمْلِي لَهُمْ ... لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ: رفاه و حاكميت ستمگران، نشانه‌ خشنودى خداوند از آنان نيست. چنان‌كه دليلى بر سكوت ما در برابر آنان نيز نمى‌باشد. 🔹عَذابٌ مُهِينٌ: عذاب‌هاى آخرت، انواع و مراحل متعددى دارد. در آيه‌ى قبل نيز فرمود: «عَذابٌ أَلِيمٌ» 🍃@ahsanolhadiss
🍀معارف نهج‌البلاغه؛ حکمت چهل و یکم 🔸وَ قَالَ (علیه السلام): قَلْبُ الْأَحْمَقِ فِي فِيهِ، وَ لِسَانُ الْعَاقِلِ فِي قَلْبِهِ. 🔹و درود خدا بر او، فرمود: قلب احمق در دهان او، و زبان عاقل در قلب او قرار دارد.  🍃| @ahsanolhadiss
🍀معارف نهج‌البلاغه؛ شرح حکمت چهل و یکم 🔺راه شناخت عاقل و احمق ▫️تفاوت عاقل و احمق 🔸سید رضى: «همان جمله پرمایه قبل از امام(ع) به تعبیر دیگرى بدین صورت نقل شده است و هر دو یک معنا را بازگو مى‌کنند.» 🔹به یقین هر دو بیان تعبیرى کنایى زیبا و صحیحى است و هر دو اشاره به یک حقیقت دارد و آن این که افراد عاقل بى مطالعه، فکر و دقت سخن نمى‌گویند؛ حسن و قبح، سود و زیان، مناسبت و عدم مناسبتِ گفتار خود را به دقت بررسی کرده و سپس آن را بر زبان جارى مى‌کنند در حالى که افراد نادان به عکس آن هستند؛ 🔹هرگاه در مورد عبادات و طاعات و گناهان و سیئات دقت کنیم مى‌بینیم قسمت عمده طاعات با زبان و قسمت مهم گناهان نیز با زبان است، بنابراین زبانى که در اختیار صاحبش نباشد بلاى بزرگى است و به عکس، زبانى که در اختیار عقل انسان باشد، منبع برکات و طاعات فراوانى است. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀معارف نهج‌البلاغه؛ شرح حکمت چهل و یکم ▫️مفهوم واقعى عقل و حمق ⁉️ در اينجا اين سؤال پيش مى‌آيد كه عقل و حماقت در انسان‌ها ذاتى ايشان است؛ نه عاقل را مى‌توان بر عقلش ستايش كرد و نه احمق را بر حماقتش نكوهش. ✅ پاسخ سؤال اين است كه منظور در اينجا عقل و حماقت اكتسابى است. كسى كه ذاتا احمق است در واقع نوعى بيمارى دارد كه در صورت امكان بايد به وسيله ديگران معالجه شود؛ ولى گاه انسان حماقت را با اراده خود فراهم مى‌سازد؛ با نيكان و پاكان و عاقلان و خردمندان معاشرت نمى‌كند و بر عكس به دنبال هواى نفس مى‌رود و با افراد نادان و شرور طرح دوستى مى‌ريزد، تحصيل علم را رها مى‌كند و با اختيار خود در وادى جهل گام بر مى‌دارد و هنگامى‌كه مسئله سرنوشت‌سازى پيش آيد با اينكه مى‌تواند تأمل كند، به مشورت بپردازد و از اين و آن نظر بخواهد همه اينها را ترک كرده و گرفتار غرقاب مى‌شود. نكوهش حضرت از چنين حماقتى است. 🍃| @ahsanolhadiss