طلبه باید تاریخ بداند...
برای مطالعه تاریخ اسلام چگونه باید عمل نمود؟برای مطالعه تاریخ در صد سال گذشته چه کتبی را بخوانیم؟
۱.مجموعه کتب علامه سید مرتضی عسکری
۲.کتاب سیرت جاودانه و کتاب امام علی ع و خوارج تالیف سید جعفر مرتضی عاملی
۳.کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران نوشته موسی نجفی و موسی حقانی
۴.کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی نوشته عبدالله شهبازی
۵.کتاب پایداری تا پای دار تالیف علی ابوالحسنی
۶.کتاب شیخ ابراهیم زنجانی تالیف علی ابوالحسنی
۷.کتاب فراتر از روش آزمون و خطا تالیف علی ابوالحسنی
۸.کتاب تاریخ بیست ساله ی ایران نوشته تالیف حسین مکی
منبع کتاب رهنمای طریق استاد محمدعلی جاودان
#احوال_حوزه
#تاریخ
#امام_علی_خوارج
#ظهور_سقوط_پهلوی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
احوال حوزه
♨️ روحانیت دخالت نکند♨️
♨️ روحانیت دخالت نکند♨️
در جریانات انتخابات اخیر و انتخابات های گذشته برخی سیاسیون کهنه کار استدلال میکردند که عرصه انتخابات، عرصه بداخلاقی، تهمت و افترا و توهین و فحش است، لذا برای اینکه روحانیت از این زشتی ها دور بماند، بهتر است که ورود مصداقی نکند و دخالتی در حمایت از نامزد مشخصی در انتخابات ریاست جمهوری نکند و یا در تعیین نامزدهای شورای شهر کلا دخالت نکنند تا مبادا روحانیت به عرصه بداخلاقی های انتخاباتی به طور ناخواسته کشیده نشود.
به دنبال همین توصیه ها بخشی از روحانیت انقلابی و سیاسی قم و سایر استانها و شهرها، اساسا ورود مصداقی نکردند و حتی به برخی مدارس علمیه نیز بخشنامه کردند و از ورود مصداقی ممانعت به عمل آوردند.
جالب اینکه همین سیاسبون کهنه کار در صدد برآمدند روحانیت را در حمایت از لیستهای خاصی در کشور به صحنه بکشند
در این میان معلوم نشد که آیا کسی از بزرگان روحانیت از این دسته ناصحین سیاسی در خواست نمودند که بجای این نوع خیرخواهی برای روحانیت، بروند و تلاش کنند که عرصه انتخابات پس از 40 سال از این بداخلاقی ها پاک گردد و بجای نصحیت به روحانیون، بروند و دیگر سیاسیون را نصحیت کنند که از تهمت، افترا و فحش و تهدید و تخریب دیگران خود داری کنند؟؟؟
واقعا حق کدام است؟؟
به رسمیت شناختن بداخلاقی در انتخابات و عدم ورود مصداقی روحانیت و یا نصحیت و واداشتن سیاسبون به اصلاح عرصه رقابت انتخاباتی از بداخلاقی ⁉️⁉️
اینجاست که عظمت روش و کیفیت تلاش آیه الله رئیسی و بخشی از روحانیت آگاه و هوشیار در عرصه رقابت انتخاباتی مشخص میگردد.
آن روحانیون و ایشان ابتکاراتی که به خرج دادند، راه جدیدی را گشودند و سنتی پایه ریزی کردند که افزون بر ورود مصداقی روحانیت به عرصه انتخابات که نیاز مردم در حرف شنوی از روحانیت است، به سالم سازی این عرصه از بداخلاقی ها نیز منجر گردید و در انتخابات های آینده کاملا اخلاق را بجای بد اخلاقی خواهد نشاند.
#احوال_حوزه
#شیراز
#روحانیت
#سیاست
#انتخابات
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
احوال حوزه
جایگاه ثبوت...
جایگاه ثبوت...
در طول تاریخ برخی عرصه ها برای روحانیت،انحصاری بوده است.
علت هم این بوده است که سواد و دانشی که روحانیون زمانه به آن مسلط بودند،چنین انحصاری را ایجاد میکرد نه بند و تبصره قانونی، نه اتحادیه صنفی و نه هیچ بگیر و ببند دیگری...
در واقع به دلیل مجاهدت عالمان، خود به خود جامعه آنها را در جایگاه می دید و به آن میل پیدا میکرد ، لذا می بینیم که در دوران گذشته، فقه بستر و تعریف بسیار وسیع تری از آنچه امروز عرضه می شود داشته است.
اما امروز خطر بزرگ آن است که همان چند جایگاه محدودی که برای روحانیت تعریف شده است نیز، به دلیل کمترشدن تسلط و اشراف مطالعاتی و تخصصی روحانیت در حوزه های مربوط به مباحث فقهی، در حال از دست رفتن است ، و این بدان معناست که روحانیت امروز نمی تواند بگوید فلان عرصه ها منحصر در ماموریت روحانیت است و دیگران نباید ورود کنند بلکه بایستی روحانیت در جایگاه ثبوت چنین مدعایی قرار بگیرد و خودش را به علوم و دانش های مختلف زمانه امروز مسلط کند وگرنه انحصار در دوران امروز، به این عنوان که در خصوص مباحث دین فقط باید روحانیت سخن بگوید یا در حوزه های مرتبط مثل آموزش و فرهنگ در کشور ما روحانیت بایستی دارای نظر نهایی باشد... عملا رخدادی غیرقابل انجام است.
لذا مردم و جامعه قطعا از سواد و درک فنی درست از مسائل و نیازهای مختلف شان مخصوصا اگر منبعث از نگاه دین باشد استقبال می کنند کما اینکه در سال های ابتدایی انقلاب با وجود علما و روحانیون دارای تسلط در مباحث مختلف نیز چنین استقبالی داشتند اما اینکه بخواهیم به اسم نگاه صنفی هر عرصه ای را منحصر به یک افراد و قشر خاص کنیم و توقع داشته باشیم که مردم هم برای رفع نیازهای شان به اقشار دیگر مراجعه نکنند، اینامر شدنی نیست چرا که تشنه در دنیای امروز بدون چشمه نمی ماند.
لذا روحانیت با مجاهدت بیشتر در عرصه های مختلف علمی و تاویل دینی آن عرصه ها، بایستی در جایگاه ثبوت نیازمندی های مختلف جامعه قرار گیرد.
#احوال_حوزه
#شیراز
#فقه
#روحانیت
#فرهنگ
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
کدامیک را گناهکار تر نسبت به فرهنگ مردم خویش می دانید؟
ادامه دارد...
#احوال_حوزه
#شیراز
#فال_اسیری
#آبراهام_لینکن
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
اما اصل ماجرا چیست؟
همانطور که مشخص است،به دلیل مخالفت ایشان با استعمار و کارهای شجاعانه ایشان در احقاق حق مردم از حکومت مزدور، از تصویر ایشان که شاید در نگاه اول در چشم مخاطب خشونت و مخالفت ایشان با هرگونه امر معقول و لطیفی را نشان دهد، استفاده می کنند تا چهره علمای هر شهر و دیاری را خراب کنند.
اما چند قطعه از شجاعت های ایشان در احقاق حق مردم شیراز و فارس...
ادامه دارد...
#احوال_حوزه
#شیراز
#فال_اسیری
#آبراهام_لینکن
#استعمار
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
احوال حوزه
تاثیر ورود صاحب دیوان بر گرانی نان در شیراز...
قبل از ورود صاحب دیوان به شیراز نان فراوان و ارزان بود که قیمت هر من دوازده شاهی (شاهی: واحد پول که در قاجار و اوایل پهلوی معادل دو پول یا ۵۰ دینار (آن زمان بود) و یک قران معادل بیست شاهی بود).
اما پس از ورود صاحب دیوان قیمت هر من نان یک قران و شش عباسی(عباسی: یک عباسی چهار شاهی بود) شد.
گرانی نان باعث شده بود که اغلب شب ها فقرا نمی توانستند نان تهیه کنند. با توجه به این که در آن سال محصولات کشاورزی زیاد بود، قیمت نان همچنان بالا بود. علت گرانی هم این بود که صاحب دیوان و نزدیکانش غلات زیادی انبار کرده بودند و خواهان سود بیشتری بودند و حاضر به ارزان کردن قیمت نان نبوده از این جهت مردم به رهبری آیه الله فال اسیری به مقابله با دولت مردان پرداختند. و حدود پنج، شش هزار نفر به عنوان اعتراض در مسجد وکیل تجمع کرده و تلگرافی بدین مضمون برای ناصر الدین شاه فرستادند:
«ما شاهزاده جلال الدوله را می خواهیم؛ ولی صاحب دیوان را نمی خواهیم از جان خود سیر شده ایم.»
صاحب دیوان به خاطر حفظ جان که به دلگشا رفته بود روز شانزدهم شوال (۱۳۰۳ هـ . ق) با تعدادی تفنگچی به شیراز بازگشت. و چهارده نفر از علما را حاضر کرد تا حجت را بر سید علی اکبر و مردم تمام کنند و یک نفر را بفرستند تا به آن ها بگوید که اگر تا فلان وقت متفرق نشوند و سید به منزل نرود خون همگی مباح است.
همه علما تأیید کرده به سید علی اکبر و مردم خبر دادند، مردم قبول نکردند. در همان شب تلگرافی از ظل السلطان برای سید علی اکبر فال اسیری ارسال شد تا مردم را متفرق کرده و خودش هم به منزل برود. تا به خواسته های سید و مردم جامعه عمل بپوشانند؛ ولی صاحب دیوان را معزول نکنند. از طرف دیگر تلگرافی از امام جمعه اصفهان برای سید ارسال شد که ظل السلطان تصمیم داشته به شیراز بیاید تا مردم را تنبیه کند که من شفاعت کردم و مانع شدم. قول داده اند که اگر مردم را متفرق کنید و خود شما به منزل بروید خواسته هایتان را برآورده سازند. سید این تلگراف ها را دست آویز کرده و به مردم گفت که من بیش از این تکلیف خود نمی دانم در این جا بمانم. شما هم اگر به حرف من هستید متفرق شوید. پس از آن سید به منزل خود رفت مردم هم متفرق شدند.
پس از چند روز ظل السلطان تصمیم می گیرد سید را به اصفهان تبعید کند لذا به خاطر این که مردم شیراز شورش نکنند او را محترمانه به اصفهان دعوت کرد و ابتدا خوب از او استقبال کردند. لکن به رخ کشیدن فتوای علمای وابسته شیراز درباره آشوبگر بودن و جنون سید که نوشته بودند: اگر سید را روانه شیراز کنید باز هم شهر دچار اغتشاش خواهد شد. و اجبار محرمانه او به اقامت در اصفهان بیان گر این مطلب است که این احترام ظاهری به خاطر ترس از ایشان و مردم بوده، نه علاقه به علما و سادات.
#احوال_حوزه
#شیراز
#فال_اسیری
#آبراهام_لینکن
#صاحب_دیوان
#مسجد_وکیل
#تلگراف
#قاجار
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
حمایت از نو آوری
و اما قصه این عکس چیست؟
یکی از ساکنان شیراز در شهر بمبئی هندوستان آموزش عکاسی دیده بود. پس از مراجعت به شیراز مغازه عکاسی تأسیس کرد به طوری که به عکاس باشی شهرت یافت؛ عده ای از متحجرین با او مخالفت می کردند و هنر عکاسی را حرام می دانستند. این افراد مانع بزرگی برای کسب و کار عکاس باشی بودند. روزی عکاس باشی به حضور آیه الله فال اسیری رسید و مشکل خود را مطرح کرد. آیه الله فال اسیری دستور داد تا عکسی از او بگیرد. عکاس باشی دوربین عکاسی را آماده و عکسی از سید گرفت و آن را ظاهر نموده قاب کرد و به سید تقدیم نمود. آیه الله فال اسیری گفتند: این شغل و هنر شما مشروع و حلال است و دلیل بر حرام بودن آن نیست و او را مورد تشویق قرار داد.
عکاس باشی پس از کسب اجازه از آیه الله فال اسیری عکس وی را تکثیر و در معابر عمومی شهر نصب کرد و بدین ترتیب تأیید، اجازه و حکم ایشان را به مردم تفهیم کرد.
ادامه دارد...
#احوال_حوزه
#شیراز
#فال_اسیری
#آبراهام_لینکن
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
"جنگیدن برای عزت مردم ایران"
سید علی اکبر فال اسیری یکی روز وقتی که می خواست به مسجد برود یک نفر را دید که لباس فرنگی پوشیده و با حالت غرور سوار بر اسب و از مسیر سید عبور می کند. سید پرسید این سوار کیست؟
همراهان سید گفتند: قنسول انگلیس است. سید به دیپلمات انگلیس دستور داد از اسب پیاده شود! وی از اسب پیاده شد و کلاهش را به عنوان سلام و عرض ادب برداشت. فال اسیری به او گفت کلاهت را به سر بگذار به هر مسلمانی که رسیدی باید سلام کنی و یهود و نصاری که اهل ذمه هستند حق ندارند در معابر مسلمین سواره ظاهر شوند. و به این وسیله قدرت استعماری انگلیس را تضعیف نمود.
این عمل در زمانی صورت گرفته است که انگلیسی ها برای ملت ایران تصمیم می گرفتند و کسی جرأت نمی کرد با آن ها کوچکترین برخورد را داشت باشد.
ادامه دارد...
#احوال_حوزه
#شیراز
#فال_اسیری
#دیپلمات_انگلیس
#استعمار
#یهودیت
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
قسمت آخر
"و اما پارادوکس شیادان در فضای مجازی"
برخلاف اینکه اصل اتهام ایشان در فضای مجازی، تخریب سه باره ی آرامگاه حافظ است اما برخلاف اینکه در آن زمان رسم بود که علما را در کنار امامزادگان فارس و شیراز دفن می کردند اما ایشان در حافظیه دفن است.
برای باور، باید تحقیق کرد.
#احوال_حوزه
#شیراز
#فال_اسیری
#تخریب_آرامگاه_حافظ
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze