هدایت شده از آیت الله اخوان
(((((((((بسم الله الرحمان الرحیم)))))))))) چهار شنبه ۲۵مهر از حدود ساعت ۲۲
موقعیت:
https://nshn.ir/a6rbvca-0xOqUN
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام ما قسّم بين العباد أفضل من العقل، نوم العاقل أفضل من سهر الجاهل، و ما بعث الله نبيّاً إلّا عاقلاً حتّى يكون عقله أفضل من جميع جهد المجتهدين، و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴.
اصطلاحات وارده در #اسلام و پیدایش الفاظ مطابق با #فرهنگ_اسلامی مثل #نماز و #روزه و #حج و #زکات و #خمس؛ در هر مکتبی که نو باشد در شروع آن به تدریج الفاظ و اصطلاحاتی نو مطابق آن مکتب پدید میآید؛ از فنون #مغالطه آوردن لغتی است که معنای دیگری دارد ولی از آن معنای دیگری اراده کند؛ پیدایش اصطلاح #عقل در مکتب اسلام
تبیین مفهوم خاص عقل در مکتب اسلام؛ عقل در نظر و عرف بسیاری از مردم؛ #عاقل کسی است که از بین دو یا چند #خیر آنچه نیکوتر است برگزیند و بین دو #شر یا چند شر آنچه شرش کمتر است را برگزیند: ليس العاقل من يعرف الخير من الشر، و لكن العاقل من يعرف خير الشرين #بحارالأنوار ج۷۸ص۶؛ تشکیل مفهوم #بهترین و #بدترین بر اساس یک #جهان_بینی؛ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ #البقرة:۲۱۶؛ خیر و شر با توجه به #بینش گستردهای است که منتهی به غایتی میشود که بد و خوب معنا پیدا میکند؛ مثال به جلوگیری از تصمیمگیری توسط نیرویی در نوع مردم در هنگام #غضب که همان #دوراندیشی و #عاقبت_اندیشی است؛ مبارزه با #میل و #امیال توسط انسانها برای رسیدن به #زندگی مطلوب؛ اکثر کسانی که در #دنیا موفق هستند با #برنامه_ریزی و تلاش بوده است که #توفیق آنها بر اساس برنامهریزی است؛ بیان مرحوم شهید #مطهری پیرامون #بزرگ و #بزرگوار #آزادی_معنوی صص۱۹۹-۲۰۱؛ اصل مهم در اسلام برنامهریزی برای #معنویت است؛ سعی و تلاش در راه اهداف عالیه با توجه به چهارچوب و جهانبینی الهی: يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَىٰ #النازعات:۳۵؛ فهم اشتباه از مفهوم #توکل؛ کار محکم انجام دادن را خدا دوست دارد: إنَّ رَسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله نَزَلَ حَتّى لَحَدَ سَعدَ بنَ مُعاذٍ و سَوَّى اللَّبِنَ عَلَيهِ ، و جَعَلَ يَقولُ : ناوِلْني حَجَرا ، ناوِلْني تُرابا رَطْبا ، يَسُدُّ بِهِ ما بَينَ اللَّبِنِ ، فلَمّا أن فَرَغَ و حَثا التُرابَ عَلَيهِ و سَوّى قَبرَهُ قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّي لَأعلَمُ أنَّهُ سَيَبلى و يَصِلُ إلَيهِ البَلاءُ ، و لكِنَّ اللّه َ يُحِبُّ عَبدا إذا عَمِلَ عَمَلاً أحكَمَهُ #وسائل_الشيعة ج۳ص۳۳۰؛ #فاعل بودن و فعالیت خدا بر اساس #حکمت و #تدبیر است و انسان هم باید همینگونه باشد؛ إِنْ أُجِّلْتَ فِي عُمُرِكَ يَوْمَيْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِكَ لِتَسْتَعِينَ بِهِ عَلَى يَوْمِ مَوْتِكَ فَقِيلَ لَهُ وَ مَا تِلْكَ الِاسْتِعَانَةُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِيرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْكِمُهُ #الکافی ج۸ص۱۵۰؛ ضرورت برنامهریزی در راستای #تفکر_توحیدی
«يا هشام ما قسّم بين العباد أفضل من العقل»
چیزی بین بندگان تقسیم نشده است که برتر از عقل باشد؛ هیچ چیزی به اندازه #عقل نزد خدا عظیم نیست.
«نوم العاقل أفضل من سهر الجاهل»
#سهر یعنی شبزندهداری؛ خواب #عاقل افضل از شبزندهداری #جاهل است؛ خواب عاقل با #تذکر است و بیداری جاهل در #غفلت؛ #اندیشه در دم الاغ!؛ چهارچوب فکری نداشتن سبب فکر و سخن بیهوده است؛ ساعَةٌ مِن عالِمٍ يَتَّكِئُ عَلى فِراشِهِ يَنظُرُ في عَمَلِهِ ، خَيرٌ مِن عِبادَةِ العابِدِ سَبعينَ عاما #روضة_الواعظين ص۱۶؛ خواب شیخ یوسف #بحرانی از #سیدالشهداء علیهالسلام و #شهدای_کربلا و سفارش حضرت صلوات الله علیه به مرحوم بحرانی برای فعالیت علمی در #فقه؛ نِيَّةُ اَلْمُؤْمِنِ خَیْرٌ مِنْ عَمَلِهِ #بحارالأنوار ج۶۷ص۱۸۹؛ معنای افضلیت #نیت مومن از #عمل خود به اینکه از جهانبینی مومن است که این عمل نیکو از آن رخ میدهد؛ پاسخی به اشکال برخی مبنی بر اینکه به جای مجالس #اهلبیت علیهمالسلام کار خیر مثل بیمارستان ساختن کنید؛ بروز خیرات از برکات مجالس اهلبیت علیهمالسلام با ساخته شدن چارچوب فکری و جهانبینی؛ جریان ساخت #بیمارستان_سوم_شعبان؛ برکات مجالس اهلبیت علیهمالسلام و بدخواهی بدخواهان برای از بین بردن این مجالس
روضه #حضرت_علی_اکبر صلوات الله علیه
سقط عن الفرس فجلس علی التراب فجعل یمسح التراب عن وجهه فوضع خده علی خده و قال ولدی علیّ علی الدنیا بعدک العفا
بابی العطشان حتی قضی
بابی المهموم حتی مضی
روحی فداک یا اباعبدالله
۱۴۰۲/۱/۶
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام ما قسّم بين العباد أفضل من العقل، نوم العاقل أفضل من سهر الجاهل، و ما بعث الله نبيّاً إلّا عاقلاً حتّى يكون عقله أفضل من جميع جهد المجتهدين، و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
محل وفاق بودن عظمت #عقل در #فرهنگ_اسلامی؛ تفاوت تلقی از عقل در بین مکاتب اسلامی مثل مکتب #حدیثی و #کلامی و #فلسفی و #عرفانی و #سلوکی که هر کدام از اینها در #مذاهب_اسلامی شاخههای مختلفی دارد؛ ضرورت فهم کاربرد عقل در مقاطع مختلف؛ عقل پیش از اسلام در قرآن: بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ #الزخرف:۲۲؛ نمونهای از فرهنگ عرب جاهلی؛ خطبه #قاصعه در #نهج_البلاغة در #بصره بیان شده؛ ثروت مردمان بصره از علل لشکرکشی #عایشه در جنگ #جمل به بصره بوده است؛ تفاوت #سیاست مولا #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه با سیاست #ابوبکر و #عمر در برخورد با اقوام با بخشش #عطایا به سران اقوام و تعطیلی این سیاست در زمان #عثمان و از سرگیری آن در زمان #معاویه؛ معنای عطایا در لسان #سیدالشهداء علیهالسلام در روز #عاشورا: قَدِ انخَزَلَت عَطِیّاتُکُم مِنَ الحَرامِ، وَ مُلِئَت بُطونُکُم مِنَ الحَرامِ، فَطُبِعَ عَلی قُلوبِکُم #بحارالأنوار ج۴۵ص۸؛ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْی عَلَیهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ فَقُلْتُ: یا رَسُولَ اللّهِ مَا هذِهِ الرَّنَّةُ؟ فَقَالَ: هذَا الشَّیطَانُ قَدْ أَیسَ مِنْ عِبَادَتِهِ. إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ، وَ تَرَی مَا أَرَی إِلاَّ أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِی، وَ لكِنَّكَ لَوَزِیرٌ وَ إِنَّكَ لَعَلَی خَیر #نهج_البلاغة خطبه #قاصعه؛ طرح بحث #شعاع_وحی توسط #ابن_عربی؛ نهی از #تعصب در خطبه قاصعه و اگر لابد از تعصب هستید لااقل تعصب مردم جاهلی را داشته باشید: فَسَجَدَ الْمَلاَئِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ * إِلاَّ إِبْلِیسَ) اعْتَرَضَتْهُ الْحَمِیةُ فَافْتَخَرَ عَلَی آدَمَ بِخَلْقِهِ، وَ تَعَصَّبَ عَلَیهِ لِاَصْلِهِ. فَعَدُوُّ اللّهِ إِمَامُ الْمُتَعَصِّبِینَ، وَ سَلَفُ الْمُسْتَکْبِرِینَ، الَّذِی وَضَعَ أَسَاسَ الْعَصَبِیةِ، وَ نَازَعَ اللّهَ رِدَاءَ الْجَبْرِیةِ، وَ ادَّرَعَ لِبَاسَ التَّعَزُّزِ، وَ خَلَعَ قِنَاعَ التَّذَلُّلِ.... اِحْذَرُوا عِبَادَ اللّهِ عَدُوَّ اللّهِ أَنْ یعْدِیكُمْ بِدَائِهِ، وَ أَنْ یسْتَفِزَّكُمْ بِنِدَائِهِ .... وَ قَدْ أَمْعَنْتُمْ فِی الْبَغْی، وَ أَفْسَدْتُمْ فِی الْاَرْضِ مُصَارَحَةً للّهِ بِالْمُنَاصَبَةِ، وَ مُبَارَزَةً لِلْمُؤْمِنینَ بِالْمُحَارَبَةِ. فَاللّهَ اللّهَ فِی كِبْرِ الْحَمِیةِ وَ فَخْرِ الْجَاهِلِیةِ! ... إِنْ كَانَ لاَبُدَّ مِنَ الْعَصَبِیةِ فَلْیكُنْ تَعَصُّبُكُمْ لِمَكَارِمِ الْخِصَالِ، وَ مَحَامِدِ الْاَفْعَالِ، وَ مَحَاسِنِ الْاُمُورِ، الَّتی تَفَاضَلَتْ فِیهَا الْمُجَدَاءُ وَ النُّجَدَاءُ مِنْ بُیوتَاتِ الْعَرَبِ وَ یعَاسِیبِ الْقَبَائِلِ; بِالْاَخْلاَقِ الرَّغِیبَةِ، وَالْاَحْلاَمِ الْعَظِیمَةِ، وَ الْاَخْطَارِ الْجَلِیلَةِ، وَ الْاثَارِ الْمَحْمُودَةِ. فَتَعَصَّبُوا لِخِلاَلِ الْحَمْدِ مِنَ الْحِفْظِ لِلْجِوَارِ، وَ الْوَفَاءِ بِالذِّمَامِ، وَالطَّاعَةِ لِلْبِرِّ، وَ الْمَعْصِیةِ لِلْكِبْرِ، وَ الْاَخْذِ بِالْفَضْلِ، وَ الْكَفِّ عَنِ الْبَغْی، وَ الْاِعْظَامِ لِلْقَتْلِ، وَ الْاِنْصَافِ لِلْخَلْقِ، وَ الْكَظْمِ لِلْغَیظِ، وَ اجْتِنَابِ الْفَسَادِ فِی الْاَرْضِ. #نهج_البلاغة خطبه قاصعه؛ ذکر برخی از سنتهای عرب جاهلی؛ فارق فرهنگ اسلامی و فرهنگ جاهلی در راه #انانیت_نفس بودن یا نبودن است؛ ناشناخته بودن فرهنگ عرب جاهلی برای ما؛ خاطرهای از مرحوم پدر استاد پیرامون منشأ آلوده ثروت برخی بازاریان؛ وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ ۖ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ (۷۸) قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ #یس:۷۹؛ استدلال بر اساس #قیاس_اولویت؛ عقل پیش از اسلام یعنی راه و روش درست فکر کردن را انسان بداند که چگونه فکر کند که گرفتار #مصادره_به_مطلوب و #مغالطه و امثالهم نشود که این عقل جلوی توهماتی همچون تصور غلط خدای #وهابیت را میگیرد؛ نمونهای از #خداشناسی غلط در برخی از گرایشات #حنابله به دلیل نداشتن پایه فکری درست؛ نگاهی به مکتب #تشیع از خارج با کتاب #الصلة_بین_التصوف_والتشیع تألیف #كامل_مصطفى_الشيبی؛ مدح شیعه با قصد مذمت به اینکه شیعه دین نیست بلکه اینها #فلاسفه عقلگرای قبل از اسلام بودند که خواستند باقی بمانند بدین جهت شیعه را ساختند و اینها عقلگرا هستند
آیت الله شیخ عباس اخوان
که در واقع این مدح شیعه به #عقلگرا بودن است؛ نگاهی به #صحاح_سته اهل تسنن و مقایسه با کتب اصلی شیعه همچون #الکافی که باب ابتدایی آن کتاب #العقل_والجهل و باب دوم آن کتاب #الفضل_العلم است؛ باب اول #بحارالأنوار کتاب #العقل_والعلم_والجهل است؛ پذیرش و رد بر اساس عقل: عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْکَ وَ لَا أَکْمَلْتُکَ إِلَّا فِیمَنْ أُحِبُّ أَمَا إِنِّی إِیَّاکَ آمُرُ وَ إِیَّاکَ أَنْهَی وَ إِیَّاکَ أُعَاقِبُ وَ إِیَّاکَ أُثِیبُ. #الکافی ج۱ص۱۰؛ مکتب شیعه مکتب عقل است
«يا هشام ما قسّم بين العباد أفضل من العقل»
تقسیم عقل بین خلائق؛ وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرً #الفرقان:۲؛ قول به #تقیه کردن تشیع #خواجه_عبدالله_انصاری طبق کلمات او که مطابق تشیع است و یا اینکه تحت تاثیر مکتب شیعه بودن او: الهى آن که را عقل دادى پس چه ندادى؟ و آن که را عقل ندادى پس چه دادى #مناجات_نامه خواجه عبدالله انصاری؛
«يا هشام ما قسّم بين العباد أفضل من العقل، نوم العاقل أفضل من سهر الجاهل، و ما بعث الله نبيّاً إلّا عاقلاً حتّى يكون عقله أفضل من جميع جهد المجتهدين، و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.»
سیر عقلانی #پیامبران علیهمالسلام و دعوت انبیاء علیهمالسلام از مردم به دیانت با عقل؛ تقرب و ثواب به اندازه عقل: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ
سُلَیْمَانَ الدَّیْلَمِیِّ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فُلَانٌ مِنْ عِبَادَتِهِ وَ دِینِهِ وَ فَضْلِهِ فَقَالَ کَیْفَ عَقْلُهُ قُلْتُ لَا أَدْرِی فَقَالَ إِنَّ الثَّوَابَ عَلَی قَدْرِ الْعَقْلِ إِنَّ رَجُلًا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَانَ یَعْبُدُ اللَّهَ فِی جَزِیرَةٍ مِنْ جَزَائِرِ الْبَحْرِ خَضْرَاءَ نَضِرَةٍ کَثِیرَةِ الشَّجَرِ ظَاهِرَةِ الْمَاءِ وَ إِنَّ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَةِ مَرَّ بِهِ فَقَالَ یَا رَبِّ أَرِنِی ثَوَابَ عَبْدِکَ هَذَا فَأَرَاهُ اللَّهُ تَعَالَی ذَلِکَ فَاسْتَقَلَّهُ الْمَلَکُ فَأَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَیْهِ أَنِ اصْحَبْهُ فَأَتَاهُ الْمَلَکُ فِی صُورَةِ إِنْسِیٍّ فَقَالَ لَهُ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا رَجُلٌ عَابِدٌ بَلَغَنِی مَکَانُکَ وَ عِبَادَتُکَ فِی هَذَا الْمَکَانِ فَأَتَیْتُکَ لِأَعْبُدَ اللَّهَ مَعَکَ فَکَانَ مَعَهُ یَوْمَهُ ذَلِکَ فَلَمَّا أَصْبَحَ قَالَ لَهُ الْمَلَکُ إِنَّ مَکَانَکَ لَنَزِهٌ وَ مَا یَصْلُحُ إِلَّا لِلْعِبَادَةِ فَقَالَ لَهُ الْعَابِدُ إِنَّ لِمَکَانِنَا هَذَا عَیْباً فَقَالَ لَهُ وَ مَا هُوَ قَالَ لَیْسَ لِرَبِّنَا بَهِیمَةٌ فَلَوْ کَانَ لَهُ حِمَارٌ رَعَیْنَاهُ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ فَإِنَّ هَذَا الْحَشِیشَ یَضِیعُ فَقَالَ لَهُ ذَلِکَ الْمَلَکُ وَ مَا لِرَبِّکَ حِمَارٌ فَقَالَ لَوْ کَانَ لَهُ حِمَارٌ مَا کَانَ یَضِیعُ مِثْلُ هَذَا الْحَشِیشِ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَی الْمَلَکِ إِنَّمَا أُثِیبُهُ عَلَی قَدْرِ عَقْلِهِ. #الکافی ج۱ص۱۲؛ زحمات مرحوم آقای #مجد در مسجد و حوزه #معیرالدوله و خاطرهای از شخصی در این مسجد؛ بیان #صدرالمتألهین در #شرح_اصول_کافی ج۱صص۲۲۹-۲۳۰ پیرامون روایت پیشین؛ بیان #خوارزمی به تفکر و تفسیر قرآن در چهل سال پیرامون آیه إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ (۱۹۰) الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَ قُعُودًا وَ عَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ #آل_عمران:۱۹۱؛ بدانم و بمیرم بهتر است یا ندانم و بمیرم؟!؛ #سیر_علمی به شرط ربانیت بسیار مورد توجه شارع مقدس است؛ ظهور #آیات_الهی به اندازه برخورداری از عقل؛ فَانْظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ #الروم:۵۰
صلی الله علیک یا مولانا یا صاحب العصر و الزمان
گر تیر غمی به شست گیرد
بر سینۀ ما نشست گیرد
پشت فلک از تجلی او
همچون دل ما شکست گیرد
یک غمزۀ آن دو نرگس مست
صد شهر خراب و مست گیرد
این خام در آرزوی جامی است
کز میکدۀ الست گیرد
گاهی ز حقایق معانی
زان صورت حق پرست گیرد
سر رشتۀ کار خود بیابد
گر زلف تو را بدست گیرد
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
تا به کی ای نوش جان میزنیم نیشتر
زخم از این بیشتر یا دل از این ریشتر
ز آه من اندیشه کن بیخ جفا تیشه کن
مهر و وفا پیشه کن بیشتر از پیشتر
آیت الله شیخ عباس اخوان
که در واقع این مدح شیعه به #عقلگرا بودن است؛ نگاهی به #صحاح_سته اهل تسنن و مقایسه با کتب اصلی شیعه ه
در نظر اهل دل سادگی آزادگی است
جز متصنع مدان از همه بدکیشتر
ای به نصاب جمال یافته حدّ کمال
نیست مرا آرزو جز نظری بیشتر
خرمن حسن ترا موقع احسان بود
مفلسم و مفتقر از همه درویشتر
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
روضه #سیدالشهداء صلوات الله علیه
السلام علیک حین تقوم و تقعد
السلام علیک حین ترکع و تسجد
السلام علی الشیب الخضیب
السلام علی الخد التریب
و الشمر جالس علی صدرک آخذ بلحیتک و المهندة بیده
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
بابی العطشان حتی قضی
بابی المهموم حتی مضی
روحی فداک یا اباعبدالله
۱۴۰۲/۱/۷
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
هر هفته پنجشنبه ها جلسه شرح زیارت امین الله از ساعت ۲۲ بکلام دانشمند معظم آیت الله اخوان برقرار میباشد(برادران)
میدان خراسان(هیئت الزهراء) (س)
موقعیت:
https://nshn.ir/ecQbvcW70xuFve
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و ما بعث الله نبيّاً إلّا عاقلاً حتّى يكون عقله أفضل من جميع جهد المجتهدين، و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
در #مکتب_شیعه بالاترین اصل #عقلگرا بودن است؛ کتاب اصلی شیعه همچون #الکافی باب ابتداییاش کتاب #العقل_والجهل و باب دوم آن کتاب #الفضل_العلم است؛ وَ سَمِعَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ رَجُلاً مِنَ اَلْحَرُورِيَّةِ يَتَهَجَّدُ وَ يَقْرَأُ فَقَالَ: نَوْمٌ عَلَى يَقِينٍ خَيْرٌ مِنْ صَلاَةٍ فِي شَكٍّ. #نهج_البلاغة ص۴۵۸؛ نقش #یقین در #عبادت
توسعه واژه #عقل در محاورات مردم؛ تبیین مقصود از #عقل در اسلام؛ چرایی استفاده از مواد مختلف در تفکر و تعقل؛ تبیین عقل مورد نظر شارع؛ در فکر انسان هر مادهای میتواند استفاده شود نهایتاً آن مادهای مورد استفاده متدین است تا به #سعادت و #کمال برسد و مادهای مورد استفاده غیر متدین است تا به مقاصد نفسانی خود برسد؛ تفکر در #معاویه و مقابلهاش با مولا #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه؛ #نکراء و #شیطنت در معاویه: أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ إِلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ قَالَ قُلْتُ فَالَّذِی کَانَ فِی مُعَاوِیَةَ فَقَالَ تِلْکَ النَّکْرَاءُ تِلْکَ الشَّیْطَنَةُ وَ هِیَ شَبِیهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَیْسَتْ بِالْعَقْلِ. #الکافی ج۱ص۱۱؛ عقل در کلام معصوم علیهالسلام آن حقیقتی است که انسان را به کمال وجودیاش برساند؛ استفاده از #هوش و سرعت انتقال اگر در خدمت مقاصد عالیه باشد مورد مدح شارع است وگرنه مورد مدح شارع نیست؛ تیشه به ریشه خود زدن در صورت استفاده نامطلوب از هوش و استعداد؛ جوان رشد کرده در مکتب #مرجئه به نام #هشام_بن_حکم و مناظره با #امام_صادق علیهالسلام و پذیرش حقانیت #امامت با کمک #عقل؛ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ یُونُسَ بْنِ یَعْقُوبَ قَالَ: کَانَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِهِ مِنْهُمْ حُمْرَانُ بْنُ أَعْیَنَ وَ مُحَمَّدُ بْنُ النُّعْمَانِ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ الطَّیَّارُ وَ جَمَاعَةٌ فِیهِمْ هِشَامُ بْنُ الْحَکَمِ وَ هُوَ شَابٌّ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَا هِشَامُ أَ لَا تُخْبِرُنِی کَیْفَ صَنَعْتَ بِعَمْرِو بْنِ عُبَیْدٍ وَ کَیْفَ سَأَلْتَهُ فَقَالَ هِشَامٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّی أُجِلُّکَ وَ أَسْتَحْیِیکَ وَ لَا یَعْمَلُ لِسَانِی بَیْنَ یَدَیْکَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ إِذَا أَمَرْتُکُمْ بِشَیْ ءٍ فَافْعَلُوا قَالَ هِشَامٌ بَلَغَنِی مَا کَانَ فِیهِ عَمْرُو بْنُ عُبَیْدٍ وَ جُلُوسُهُ فِی مَسْجِدِ الْبَصْرَةِ فَعَظُمَ ذَلِکَ عَلَیَّ فَخَرَجْتُ إِلَیْهِ وَ دَخَلْتُ الْبَصْرَةَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَأَتَیْتُ مَسْجِدَ الْبَصْرَةِ فَإِذَا أَنَا بِحَلْقَةٍ کَبِیرَةٍ فِیهَا عَمْرُو بْنُ عُبَیْدٍ وَ عَلَیْهِ شَمْلَةٌ سَوْدَاءُ مُتَّزِراً بِهَا مِنْ صُوفٍ وَ شَمْلَةٌ مُرْتَدِیاً بِهَا وَ النَّاسُ یَسْأَلُونَهُ فَاسْتَفْرَجْتُ النَّاسَ فَأَفْرَجُوا لِی ثُمَّ قَعَدْتُ فِی آخِرِ الْقَوْمِ عَلَی رُکْبَتَیَّ ثُمَّ قُلْتُ أَیُّهَا الْعَالِمُ إِنِّی رَجُلٌ غَرِیبٌ تَأْذَنُ لِی فِی مَسْأَلَةٍ فَقَالَ لِی نَعَمْ فَقُلْتُ لَهُ أَ لَکَ عَیْنٌ فَقَالَ یَا بُنَیَّ أَیُّ شَیْ ءٍ هَذَا مِنَ السُّؤَالِ وَ شَیْ ءٌ تَرَاهُ کَیْفَ تَسْأَلُ عَنْهُ فَقُلْتُ هَکَذَا مَسْأَلَتِی فَقَالَ یَا بُنَیَّ سَلْ وَ إِنْ کَانَتْ مَسْأَلَتُکَ حَمْقَاءَ قُلْتُ أَجِبْنِی فِیهَا قَالَ لِی سَلْ قُلْتُ أَ لَکَ عَیْنٌ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَمَا تَصْنَعُ بِهَا قَالَ أَرَی بِهَا الْأَلْوَانَ وَ الْأَشْخَاصَ قُلْتُ فَلَکَ أَنْفٌ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَمَا تَصْنَعُ بِهِ قَالَ أَشَمُّ بِهِ الرَّائِحَةَ قُلْتُ أَ لَکَ فَمٌ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَمَا تَصْنَعُ بِهِ قَالَ أَذُوقُ بِهِ الطَّعْمَ قُلْتُ فَلَکَ أُذُنٌ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَمَا تَصْنَعُ بِهَا قَالَ أَسْمَعُ بِهَا الصَّوْتَ قُلْتُ أَ لَکَ قَلْبٌ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَمَا تَصْنَعُ بِهِ قَالَ أُمَیِّزُ بِهِ کُلَّ مَا وَرَدَ عَلَی هَذِهِ الْجَوَارِحِ وَ الْحَوَاسِّ قُلْتُ أَ وَ لَیْسَ فِی هَذِهِ الْجَوَارِحِ غِنًی عَنِ الْقَلْبِ فَقَالَ لَا قُلْتُ وَ کَیْفَ ذَلِکَ وَ هِیَ صَحِیحَةٌ سَلِیمَةٌ قَالَ یَا بُنَیَّ إِنَّ الْجَوَارِحَ إِذَا شَکَّتْ فِی شَیْ ءٍ شَمَّتْهُ أَوْ رَأَتْهُ أَوْ ذَاقَتْهُ أَوْ سَمِعَتْهُ
آیت الله شیخ عباس اخوان
رَدَّتْهُ إِلَی الْقَلْبِ فَیَسْتَیْقِنُ الْیَقِینَ وَ یُبْطِلُ الشَّکَّ قَالَ هِشَامٌ فَقُلْتُ لَهُ فَإِنَّمَا أَقَامَ اللَّهُ الْقَلْبَ لِشَکِّ الْجَوَارِحِ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ لَا بُدَّ مِنَ الْقَلْبِ وَ إِلَّا لَمْ تَسْتَیْقِنِ الْجَوَارِحُ قَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ لَهُ یَا أَبَا مَرْوَانَ فَاللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَمْ یَتْرُکْ جَوَارِحَکَ حَتَّی جَعَلَ لَهَا إِمَاماً یُصَحِّحُ لَهَا الصَّحِیحَ وَ یَتَیَقَّنُ بِهِ مَا شُکَّ فِیهِ وَ یَتْرُکُ هَذَا الْخَلْقَ کُلَّهُمْ فِی حَیْرَتِهِمْ وَ شَکِّهِمْ وَ اخْتِلَافِهِمْ لَا یُقِیمُ لَهُمْ إِمَاماً یَرُدُّونَ إِلَیْهِ شَکَّهُمْ وَ حَیْرَتَهُمْ وَ یُقِیمُ لَکَ إِمَاماً لِجَوَارِحِکَ تَرُدُّ إِلَیْهِ حَیْرَتَکَ وَ شَکَّکَ قَالَ فَسَکَتَ وَ لَمْ یَقُلْ لِی شَیْئاً ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیَّ فَقَالَ لِی أَنْتَ هِشَامُ بْنُ الْحَکَمِ فَقُلْتُ لَا قَالَ أَ مِنْ جُلَسَائِهِ قُلْتُ لَا قَالَ فَمِنْ أَیْنَ أَنْتَ قَالَ قُلْتُ مِنْ أَهْلِ الْکُوفَةِ قَالَ فَأَنْتَ إِذاً هُوَ ثُمَّ ضَمَّنِی إِلَیْهِ وَ أَقْعَدَنِی فِی مَجْلِسِهِ وَ زَالَ عَنْ مَجْلِسِهِ وَ مَا نَطَقَ حَتَّی قُمْتُ قَالَ فَضَحِکَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ قَالَ یَا هِشَامُ مَنْ عَلَّمَکَ هَذَا قُلْتُ شَیْ ءٌ أَخَذْتُهُ
مِنْکَ وَ أَلَّفْتُهُ فَقَالَ هَذَا وَ اللَّهِ مَکْتُوبٌ فِی صُحُفِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی. #الکافی ج۱صص۱۶۹-۱۷۱؛ مقام و جلالت هشام بن حکم؛ جریانی از گفتگویی با یک روحانی در یکی از دانشگاههای کشور؛ تعلیم #علم برای خود علم؛ نهی از استفاده از عقل تؤام با منیت و خودستایی
«و ما بعث الله نبيّاً إلّا عاقلاً حتّى يكون عقله أفضل من جميع جهد المجتهدين، و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.»
عقول برتر #انبیاء علیهمالسلام در جهت هدایت مردم به کمال و سعادت
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
روضه #حضرت_علی_اصغر و #سیدالشهداء علیهماالسلام
تا چه کرد آن شیرخوار شیر خوی
با امیر شیرخویان گفتگوی
بانگ زد کای ساقی بزم الست
شیرخوار از کودکی شد می پرست
شیرخوارم گرچه من شیر حقم
زهرهٔ شیران بدرد ابلقم
غیر دستت نیست جایی چون مرا
بر به دستت نیست پایی چون مرا
گر ندارم گردنی شمشیر جوی
تیر عشقت را سپر سازم گلوی
گر که نتوانم به میدان تاختن
سوی میدان، جان توانم باختن
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
عشق بر پیمان اصغر شد سروش
آمد آواز علی شه را به گوش
#صفی_علیشاه
یا اخیاه ایتینی بولدی الصغیر حتی اودعه
ذبح الطفل من الاذن الی الاذن و من الورید الی الورید
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
۱۴۰۲/۱/۸
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
هر هفته جمعه ها شرح توحید صدوق از نماز مغرب و عشا بکلام دانشمند معظم آیت الله اخوان برقرار میباشد(برادران)
میدان منیریه، خ ابوسعید،بن بست آوند
موقعیت:
https://nshn.ir/Qbve1PWxONsc
@ayatollahakhavan_ir
هدایت شده از آیت الله اخوان
((((((((بسم الله الرحمان الرحیم)))))))))
#تفسیر_قرآن بکلام دانشمند معظم
#آیت_الله_اخوان
شنبه ۲۸ مهر از حدود ساعت ۲۲
خیابان مولوی،بین خیابان وحدت اسلامی
وخیابان ولیعصر(عج)،خیابان تشکری موحد حسینیه اصحاب،هیئت متوسلین
به ابی الفضل العباس علیه اسلام
(جلسه ویژه برادران میباشد )
موقعیت:
https://nshn.ir/a6rbvca-0xOqUN
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و ما بعث الله نبيّاً إلّا عاقلاً حتّى يكون عقله أفضل من جميع جهد المجتهدين، و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
تبیین جایگاه #عقل در #تفکر_دینی؛ #انبیاء علیهمالسلام بیاناتشان یا خودش حکم عقل است یا اینکه مقدمات عقلی دارد؛ تبیین مطلب عقلی با یک لطیفه: سه نصیحت گنجشک به یک انسان سادهلوح: هرچه شنیدی و با عقلت جور در نیامد باور نکن، اگر از انسان دروغگو خبری شنیدی تا بررسی نکردی باور نکن، هر کسی برای آزادی خودش حیله میکند و به سادگی با سخنان او برخورد نکن
«و ما بعث الله نبيّاً إلّا عاقلاً حتّى يكون عقله أفضل من جميع جهد المجتهدين، و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.»
بساط #نبوت و #رسالت بساط دانشمندی است و بالا بودن ایشان با عقل منافات ندارد؛ تبیین سیر عقلی انبیاء علیهمالسلام؛ جریانی از ملاقات با یک شخصیت علمی برجسته؛ بنای #دین به #استدلال و #برهان است نه #ذوق؛ مطلب ذوقی گفتن در جواب سوالی که باید با استدلال جواب داد سبب تباهی دین میشود؛ نحن ابناء الدلیل نمیل حیث یمیل انما المتّبع هو البرهان
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: کَانَتْ عَصَا مُوسَی لآِدَمَ (علیه السلام) فَصَارَتْ إِلَی شُعَیْبٍ ثُمَّ صَارَتْ إِلَی مُوسَی بْنِ عِمْرَانَ وَ إِنَّهَا لَعِنْدَنَا وَ إِنَّ عَهْدِی بِهَا آنِفاً وَ هِیَ خَضْرَاءُ کَهَیْئَتِهَا حِینَ انْتُزِعَتْ مِنْ شَجَرَتِهَا وَ إِنَّهَا لَتَنْطِقُ إِذَا اسْتُنْطِقَتْ أُعِدَّتْ لِقَائِمِنَا (علیه السلام) یَصْنَعُ بِهَا مَا کَانَ یَصْنَعُ مُوسَی وَ إِنَّهَا لَتَرُوعُ وَ تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ وَ تَصْنَعُ مَا تُؤْمَرُ بِهِ إِنَّهَا حَیْثُ أَقْبَلَتْ- تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ* یُفْتَحُ لَهَا شُعْبَتَانِ إِحْدَاهُمَا فِی الْأَرْضِ وَ الْأُخْرَی فِی السَّقْفِ وَ بَیْنَهُمَا أَرْبَعُونَ ذِرَاعاً تَلْقَفُ مَا یَأْفِکُونَ بِلِسَانِهَا. #الکافی ج۱ص۲۳۱؛ عصای #حضرت_موسی علیهالسلام به نظر #حکما همان عقل است؛ در حديث ديگر فرمود: آن را حضرت آدم از بهشت آورد به زمين و از درخت عوسج بهشت بود #حیاة_القلوب ج۱ص۶۰۹؛ یادگار #حضرت_آدم علیهالسلام از بهشت شاخهای بود که بهعنوان عصا اخذ کرد که همان #عصای_عقل بود؛ سخن گفتن #معصوم علیهالسلام با مردم با #عقل؛ مسیر #سیدالشهداء علیهالسلام ولو مسیر #عشق است ولی تمامش تفسیر عقلی دارد و بر اساس ضوابط است؛ شرافت به این است که مطلب یا به عقل معلوم بشود یا منتهی به عقل بشود؛ بدی #دروغ به حکم عقل به دلیل این است که چیزی را چنان نشان میدهد که در #نفس_الامر اینگونه نیست؛ مطالب منتهی به دین یعنی انسان در مسیر خود لابد است از اینکه مسیری بین دو یا چند مسیر را انتخاب کند و به خدای متعال به #قاعده_لطف واجب است که برای او مرجحی قرار بدهد که با او نسبت بدهد که این مسیر را برم یا دیگر مسیر را که این مرجح را دین یا #شرع میگویند که آن را باید کسی بیاورد که او حتماً از ناحیه خداوند باشد و معلوم باشد که او نماینده خداست که به این مرجحی که آورده #دلیل_شرعی میگویند؛ تبیین جایگاه #استخاره بهعنوان رفع کننده #حیرت چون عقل #ترجیح_بلامرجح را نمیپذیرد و موقعی میشود که برای کارها و مسیرهای پیش رویش هیچ دلیلی ندارد و باید یکی از این راهها را برود که در اینجا کار را به خدا واگذار میکند که با استخاره رفع تحیر میکند که اگر برود و به او صدمهای برسد به واسطه مرجحی که پیش خدا دارد مورد اجر واقع میشود؛ کجی و نادرستی برخی در استفاده اشتباه مکرر از استخاره
«و ما بعث الله نبيّاً إلّا عاقلاً حتّى يكون عقله أفضل من جميع جهد المجتهدين، و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.»
وجهه عقلی #حضرت_صالح پیامبر علیهالسلام نزد مردم خویش قبل از دعوت به حق؛ قَالُوا يَا صَالِحُ قَدْ كُنْتَ فِينَا مَرْجُوًّا قَبْلَ هَٰذَا ۖ أَتَنْهَانَا أَنْ نَعْبُدَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا وَإِنَّنَا لَفِي شَكٍّ مِمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ #هود علیهالسلام:۶۲؛ جایگاه ممتاز #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم در جامعه خویش؛ محیط #تجاری شهر #مکه از دیدگاه #ویلدورانت پیرامون جزیرة العرب در #تاریخ_تمدن ج۴ص۱۹۹
https://www.ghbook.ir/Book/9132
جریان ایجاد پیمان #حلف_الفضول قبل از اسلام توسط رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم؛ جریان فروش باغ توسط سیدالشهداء علیهالسلام به والی #مدینه #ولیدبن_عتبه و مطرح شدن احیای پیمان حلف الفضول توسط سیدالشهداء علیهالسلام #السیرة_النبویة تألیف #ابن_هشام ج۱ص۱۴۲؛ #سیره_عقلی در زندگانی معصومین علیهمالسلام؛ آزاد کردن غلام و بخشش باغ به او توسط سیدالشهداء علیهالسلام: عن الحسن
آیت الله شیخ عباس اخوان
البصری: کانَ الحُسَینُ بنُ عَلِی(علیهماالسلام) سَیدا زاهِدا وَرِعا صالِحا ناصِحا حَسَنَ الخُلُقِ، فَذَهَبَ ذاتَ یومٍ مَعَ أصحابِهِ إلی بُستانِهِ، وکانَ فی ذلِک البُستانِ غُلامٌ لَهُ اسمُهُ «صافی»، فَلَمّا قَرُبَ مِنَ البُستانِ رَأَی الغُلامَ قاعِدا یأکلُ خُبزا، فَنَظَرَ الحُسَینُ(علیهالسلام) إلَیهِ وجَلَسَ عِندَ نَخلَةٍ مُستَتِرا لا یراهُ، فَکانَ یرفَعُ الرَّغیفَ فَیرمی بِنِصفِهِ إلَی الکلبِ ویأکلُ نِصفَهُ الآخَرَ. فَتَعَجَّبَ الحُسَینُ(علیهالسلام) مِن فِعلِ الغُلامِ، فَلَمّا فَرَغَ مِن أکلِهِ قالَ: الحَمدُ للّهِِ رَبِّ العالَمینَ، اللّهُمَّ اغفِر لی، وَاغفِر لِسَیدی، وبارِک لَهُ کما بارَکتَ عَلی أبَوَیهِ، بِرَحمَتِک یا أرحَمَ الرّاحِمینَ. فَقامَ الحُسَینُ(علیهالسلام) وقالَ: یا صافی! فَقامَ الغُلامُ فَزِعا وقالَ: یا سَیدی وسَیدَ المُؤمِنینَ، إنّی ما رَأَیتُک، فَاعفُ عَنّی. فَقالَ الحُسَینُ(علیهالسلام): اِجعَلنی فی حِلٍّ یا صافی، لِأَنّی دَخَلتُ بُستانَک بِغَیرِ إذنِک. فَقالَ صافی: بِفَضلِک یا سَیدی وکرَمِک وسُؤدُدِک تَقولُ هذا. فَقالَ الحُسَینُ(علیهالسلام): رَأَیتُک تَرمی بِنِصفِ الرَّغیفِ لِلکلبِ وتَأکلُ النِّصفَ الآخَرَ، فَما مَعنی ذلِک؟ فَقالَ الغُلامُ: إنَّ هذَا الکلبَ ینظُرُ إلَی حینَ آکلُ، فَأَستَحی مِنهُ یا سَیدی لِنَظَرِهِ إلَی، وهذا کلبُک یحرُسُ بُستانَک مِنَ الأَعداءِ، فَأَنَا عَبدُک، وهذا کلبُک، فَأَکلنا رِزقَک مَعا. فَبَکی الحُسَینُ وقالَ: أنتَ عَتیقٌ للّهِِ، وقَد وَهَبتُ لَک ألفَی دینارٍ بِطیبَةٍ مِن قَلبی. فَقالَ الغُلامُ: إن أعتَقتَنی فَأَنَا اُریدُ القِیامَ بِبُستانِک. فَقالَ الحُسَینُ علیهالسلام: إنَّ الرَّجُلَ إذا تَکلَّمَ بِکلامٍ فَینبَغی أن یصَدِّقَهُ بِالفِعلِ، فَأَنَا قَد قُلتُ: دَخَلتُ بُستانَک بِغَیرِ إذنِک، فَصَدَّقتُ قَولی، ووَهَبتُ البُستانَ وما فیهِ لَک، غَیرَ أنَّ أصحابی هؤُلاءِ جاؤوا لِأکلِ الِّثمارِ وَالرُّطَبِ فَاجعَلهُم أضیافا لَک وأکرِمهُم مِن أجلی، أکرَمَک اللّهُ یومَ القِیامَةِ وبارَک لَک فی حُسنِ خُلقِک وأدَبِک. فَقالَ الغُلامُ: إن وَهَبتَ لی بُستانَک فَأَنَا قَد سَبَّلتُهُ لِأَصحابِک وشیعَتِک. #مقتل_الحسین علیهالسلام تألیف #خوارزمی ج۱صص۲۲۲-۲۲۳؛ #تربیت بینظیر سیدالشهداء علیهالسلام
یا اباعبدالله
ما بدین در نه پِیِ حشمت و جاه آمدهایم
از بد حادثه این جا به پناه آمدهایم
رهروِ منزلِ عشقیم و ز سرحدِّ عَدَم
تا به اقلیمِ وجود این همه راه آمدهایم
آبرو میرود ای ابرِ خطاپوش ببار
که به دیوانِ عمل نامه سیاه آمدهایم
#حافظ
روضه سر بریده سیدالشهداء علیهالسلام
أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا #الکهف:۹
علی لعنة الله علی القوم الظالمین
۱۴۰۲/۱/۹
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
جلسه هفتگی
فیض منبر:
حضرت آیت الله اخوان
.
🕌آدرس:
خیابان حیدری شمالی_انتهای کوچه اسلامی_حسینیه_روضةالرقیه سلام اللّه علیها
🕰 زمان جلسه:
یکشنبه شب ها از ساعت۲۱
#هیئت_روضة_الرقیه
#محفل_اشک_رهروان_شهدا
موقعیت:
https://nshn.ir/rbQUjg5xMoIe
@ayatollahakhavan_ir
🆔
25 اکتبر، 21.47_1.mp3
30.97M
نکته: زمان سخنرانی به فاصله چند روز پس از #طوفان_الأقصی است و در ۲۵ دقیقه ابتدایی حاوی مباحث مهم از مکر طائفه خبیثه #یهود میباشد.
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
نکته: زمان سخنرانی به فاصله چند روز پس از #طوفان_الأقصی است و در ۲۵ دقیقه ابتدایی حاوی مباحث مهم از
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
أَفَمَنْ كَانَ مُؤْمِنًا كَمَنْ كَانَ فَاسِقًا لَا يَسْتَوُونَ #السجدة:۱۸
مواجهه #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم با #کفار و #اهل_کتاب و #منافقین؛ کفار شامل #بت_پرستان و #لائیک ها؛ اهل کتاب شامل #یهود و #نصاری؛ جریانات روز [جنگ #اسرائیل و #جبهه_مقاومت] ادامه وقایع صدر اسلام است؛ یهود گذشته از عداوت با #اسلامیت عداوت با #ایرانیت است؛ ضعف دستگاه #تبلیغاتی ما؛ محل سؤال بودن عدم روشنگری دستگاههای تبلیغاتی داخل پیرامون جشن دینی در یهود برای گرامیداشت #ایرانی_کشی توسط یهود که در #تورات هم ذکر شده است؛ عدم آشنایی جامعه ما با تورات و تلقی عامیانه به اینکه تورات مثل #قرآن کریم همهاش #وحی الهی است در حالیکه قسمت کوچکی از تورات وحی به #حضرت_موسی علیهالسلام است و قسمتی از آن #تاریخ نویسی است که بعد از جریان #بخت_النصر (= #نبوکدنصر) میباشد؛ بخت النصر صندوق تورات را شکست و آتش زد و یهود را به اسارات و بردگی برد که موجب بردگی ۳۰۹ ساله یهود (بنابر گزارش خود یهود) گردید؛ آزادی یهود توسط #کوروش؛ تاریخنویسی پیران یهود پس از آزادی از مطالب سینه به سینه از تورات و همچنین مطالبی که برایشان اتفاق افتاده بود بهعنوان تورات قسمتی از تاریخ یهود نوشتند؛ بخت النصری که یهود را به اسارت گرفته غیر از بخت النصری است که به #مکه حمله کرد و با مکیان جنگید؛ نفوذ یهود در دربار #هخامنشیان؛ ابهام تاریخ تورات در بین فرضیه تحریک یهود از ابتدا در هخامنشیان در مقابل فرضیه نفوذ یهود پس از ایجاد هخامنشیان؛ ماجرای نفوذ #مردخای و #استر (مدفون در #همدان) به دربار پادشاه هخامنشی [= #خشایارشا] در پی امتناع ملکه #وشتی (خواهر پادشاه) برای مضاجعت با پادشاه در ملأ عام؛ اخراج ملکه وشتی از دربار و ابهام در کشته شدن وی؛ جایگزین شدن استر به جای ملکه وشتی و ابهام در برآورده کردن تقاضای پادشاه در ملأ عام؛ نسبت ظاهری استر و مردخای بهعنوان برادرزاده و عمو یا خواهرزاده و دایی؛ تقاضای قتل عام #ایرانیان توسط استر و مردخای از پادشاه هخامنشی به علت عداوت ایرانیان با یهود؛ نامعلوم بودن منشأ عداوت ایرانیان با یهود در تاریخ که همین عداوت پایه فرضیه روی کار آمدن هخامنشیان توسط یهود برای سرکوب ایرانیان است؛ ایرانی نبودن بخت النصر؛ امتناع ابتدایی پادشاه هخامنشی در مقابل درخواست استر و مردخای و سپس اجازه دادن وی به استر و مردخای برای کشتار ایرانیان به مدت سه روز؛ ابهام در تورات در تعداد روزهای ایرانی کشی؛ تعداد کشتهشدگان ایرانی طبق گزارشات تورات بین ۷ هزار نفر تا ۷۰ هزار نفر نقل شده است؛ روز واقعه کشتار ایرانیان در ۱۳ #فروردین است که در فرهنگ ایرانیان #سیزده_بدر است و در فرهنگ یهودیان جشن #پوریم است؛ شکرانه ۲۵۰۰ ساله کشتار ایرانیان توسط یهود و ادعا و قصد ایشان بر ادامه ایرانی کشی؛ پیدایش رسم سیزده بدر از سوی ایرانیان به علت ترسی که از کشتار داشتند سال به سال ادامه پیدا کرد خصوصاً با نفوذ یهود در دربار؛ رسم شدن ابتدایی زدن به کوه و صحرا از ترس تکرار کشتار در سیزده بدر؛ ضعف دستگاه تبلیغاتی ما و امکان #نفوذ در آن؛ برخی مدعیان به اسم #هنرمند قصد زدن ایران را دارند؛ عداوت قوم یهود با ایرانیان؛ مانور یهود بر هخامنشیان با عقیم کردن #تاریخ_ایران با محدودیت تاریخ سلطنت ۱۱ هزار ساله در ایران به ۲۵۰۰ سال و شروع پادشاهی از هخامنشی
تبیین عدوات یهود با #عرب؛ سرگردانی قوم یهود در تاریخ؛ #دروغگویی و دروغپردازی بسیار یهود در تاریخ؛ بیان #اریش_فون_دنیکن
نویسنده #باستان_شناس پیرامون دروغپردازی یهود در تاریخ؛ گزارش #ویلدورانت در #تاریخ_تمدن پیرامون بیان #ولتر #Voltaire (۱۶۹۴-۱۷۷۸م) درباره دروغپردازی یهود در #عهدعتیق؛ چرایی سکونت در حاشیه #مدینه توسط یهود قبل از اسلام به علت اعتقاد به اینکه #مسیح_تورات Māšîaḥ# در دامنه کوه #فاران در اطراف مکه به دنیا میآید؛ تفسیرهای یهودیان از کوه فاران نزد برخی از ایشان به #طور_سینا و نزد برخی از ایشان به اطراف مکه؛ سکونت یهود در اطراف مکه و به قدرت #اقتصادی در زمینههای طلا و ساخت شمشیر و دارو رسیدن؛ تولد پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم و متوجه شدن یهود از این تولد و قصد ایشان برای قتل رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم؛ قصد یهود بر آباد سلطنت در مدینه و توافق با #عبدالله_بن_أبی برای سلطنت بهعنوان پادشاه یهود که با #هجرت پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم از مکه به مدینه این نقشه به هم خورد؛ دو جهت دشمنی یهود با عرب و اسلام: ۱) صاحب پیامبر شدن عرب ۲) به هم خوردن سلطنت یهود با هجرت پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم؛ دشمن ترین دشمنان با مسلمانان به بیام قرآن یهود هستند: لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ #المائدة:۸۲
آیت الله شیخ عباس اخوان
نکته: زمان سخنرانی به فاصله چند روز پس از #طوفان_الأقصی است و در ۲۵ دقیقه ابتدایی حاوی مباحث مهم از
دشمنی #منافقین با رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم؛ نقشآفرینی کفار و اهل کتاب و منافقین در اسلام؛ در صدد بودن منافقین برای بازگشت سنن #جاهلیت به اسلام؛ تبیین فضای عرب جاهلی؛ سطوت و غرور عرب جاهلی: وَقَالُوا يَا أَيُّهَا الَّذِي نُزِّلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ إِنَّكَ لَمَجْنُونٌ #الحجر:۶؛ معنای #شاعر گفتن عرب جاهلی به پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم؛ ساخت علم #عروض و #قوافی بعد از اسلام؛ #شعر در فضای جاهلیت یعنی قولٌ شعریٌ: کلام به هم بافته (میبافد)؛ #ضرب_المثل: کج میگه اما رج میگه؛ وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِي لَهُ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ #یس:۶۹؛ معنای شعر در قرآن؛ ورود وزن شعری در قرآن کریم: نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ #الحجر:۴۹؛ ورود وزن #زجل در قرآن کریم: وَجِفَانٍ كَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَاسِيَاتٍ #السبأ:۱۳
ساقی می ده مرا که از کتاب قویم
نمودهام استماع کریمهئی از کریم
نبئ عبادی عنی انا الغفور الرحیم
از پس این استماع ز خوردن باده بیم
هذا شئی عجاب ذلک امر عظیم
ذلک امر عظم هذا شئی عجاب
#صغیراصفهانی
وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِي لَهُ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ #یس:۶۹؛ شایسته تو نیست یا رسول الله که قول بافتنی داشته باشی بلکه کلام تو قول #حکیمانه است: ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ #النحل:۱۲۵
به زور وارد شدن عرب جاهلی به اسلام؛ #فرهنگ_اسطوره_ای جامعه عرب جاهلی خود نشانه جامعه #متمدن به معنای امروزی است؛ زندگی هفت هزار ساله عرب با تمدن خود؛ رد #تمدن جاهلانه توسط اسلام و بنیانگذاری تمدن اسلامی بر پایههای #عقلانی نه پایههای #نفسانی بر اساس لذات #شهوانی؛ وَقَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ اكْتَتَبَهَا فَهِيَ تُمْلَى عَلَيْهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا #الفرقان:۵؛ وجود حکایات #رستم_واسفندیار پیش از اسلام در عرب
جنگ زیر زیرکی منافقین با اسلام برخلاف کفار و اهل کتاب؛ اوصاف #ولید_بن_عقبه از منافقینی که در دربار #عثمان ذیشأن شد؛ معرفی ولید بن عقبه در قرآن کریم بهعنوان #فاسق؛ معنای لغوی فاسق و #فسق و معنای اصطلاحی آن؛ احتمال #اشتقاق_اکبر فستق (=پسته) از فسق؛ فسق در لغت آن چیزی است که پوسته را پاره میکند و میآید بیرون و در اصطلاح فاسق کسب است که پردهها را میدرد؛ أَفَمَنْ كَانَ مُؤْمِنًا كَمَنْ كَانَ فَاسِقًا لَا يَسْتَوُونَ #السجدة:۱۸
عدم برابری #مؤمن با فاسق؛ کشته در فرهنگ جاهلی
کشته بسی دیدهام در هوسی داده جان
زنده چو تو، کس ندید، کشته به ترک هوس
شعر #فؤادکرمانی راجع به #سیدالشهداء علیهالسلام
کشته شدن عرب جاهلی در راه هوی و هوس نه در راه #فطرت سالم و ادامه این روند در لباس نفاق در اسلام و در جنگها؛ #مفاخره ولید بن عقبه در برابر #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و نزول آیه: قوله تعالى: أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً، لا يَسْتَوُونَ الآيات. ۶۱۰- أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ الْفَقِيهُ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ الْفَرَجِ قَالَ:
حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَمْرٍو، قَالَ: أَخْبَرَنَا مَنْدَلٌ، عَنِ اَلْكَلْبِيِّ عَنْ أَبِي صَالِحٍ: عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: نَزَلَتْ: أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لا يَسْتَوُونَ يَعْنِي بِالْمُؤْمِنِ عَلِيّاً وَ بِالْفَاسِقِ اَلْوَلِيدَ بْنَ عُقْبَةَ. ۱-۶۱۰- ب: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْحَافِظُ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ يَحْيَى بْنِ أَحْمَدَ الْجَلُودِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا اَلْمُغِيرَةُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْغَفَّارِ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ [إِبْرَاهِيمُ بْنُ]مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْأَزْدِيُّ قَالاَ: حَدَّثَنَا مَنْدَلُ بْنُ عَلِيٍّ عَنِ اَلْكَلْبِيِّ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: انْتَدَبَ عَلِيٌّ وَ اَلْوَلِيدُ بْنُ عُقْبَةَ فَقَالَ اَلْوَلِيدُ لِعَلِيٍّ: أَنَا أَحَدُّ مِنْكَ سِنَاناً-وَ أَسْلَطُ مِنْكَ لِسَاناً وَ أَمْلَأُ مِنْكَ حَشْواً فِي الْكَتِيبَةِ. فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ: اُسْكُتْ يَا فَاسِقُ-فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى هَذِهِ الْآيَةَ.
و رواه عن الكلبي كرواية مندل، أخوه حبان، و محمد بن فضيل، و حماد بن سلمة و محمود بن الحسن..
آیت الله شیخ عباس اخوان
نکته: زمان سخنرانی به فاصله چند روز پس از #طوفان_الأقصی است و در ۲۵ دقیقه ابتدایی حاوی مباحث مهم از
#شواهدالتنزیل تألیف #حاکم_الحسکانی ج۱صص۵۷۲-۵۷۴؛ منزلت #ابن_عباس نزد #فریقین؛ علت طرح مباحث کتاب شواهد التنزیل حسکانی از علمای اهل #تسنن به علت سوال مستمعین از اینکه آیا در مورد امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه در قرآن کریم آیاتی وارد شده است؛
۶۱۴- [وَ رَوَاهُ أَيْضاً اَلْحِبَرِيُّ ]بِرِوَايَةِ حِبَّانَ [أَخْبَرَنَا] اَلْجَوْهَرِيُّ قَالَ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِمْرَانَ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ الْحَافِظُ قَالَ: حَدَّثَنَا اَلْحُسَيْنُ بْنُ حَكَمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا حَسَنُ بْنُ حُسَيْنٍ قَالَ: حَدَّثَنَا حِبَّانُ بْنُ عَلِيٍّ عَنِ اَلْكَلْبِيِّ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ [فِي قَوْلِهِ تَعَالَى]: أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً [قَالَ هُوَ].
عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ كَمَنْ كانَ فاسِقاً اَلْوَلِيدُ بْنُ عُقْبَةَ بْنِ أَبِي مُعَيْطٍ.
[وَ قَوْلُهُ تَعَالَى: ] فَلَهُمْ جَنّاتُ الْمَأْوى نَزَلَتْ فِي عَلِيٍّ. [وَ قَوْلُهُ]:
فَمَأْواهُمُ اَلنّارُ نَزَلَتْ فِي اَلْوَلِيدِ بْنِ عُقْبَةَ. #شواهدالتنزیل ج۱ص۵۷۷
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
روضه #حضرت_زینب سلام الله علیها
خواهرش بر سینه و بر سرزنان
رفت تا گیرد برادر را عنان
۱۴۰۲پائیز
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
(((((((((#شرح_جامعه_کبیره )))))))))
بکلام دانشمند معظم
#آیت_الله_اخوان
دوشنبه ۳۰مهر از حدود ساعت ۲۲
خیابان مولوی بین خ وحدت اسلامی و
خیابان ولیعصر(عج) خیابان تشکری موحد
حسینیه اصحاب هیئت مکتب الزهراء(س)
موقعیت:
https://nshn.ir/a6rbvca-0xOqUN
@ayatollahakhavan_ir