🔻در پاسخ به مولوی عبدالحمید که بجای محکوم کردن حملات تروریستی #جیش_الظلم، دو طرف را به گفتگو دعوت کرد نوشتم:
🔴 در منطق علوی، مادامیکه دست به شمشیر نبرده بودید گفتگو موثر بود. حضرت امیرالمومنین علی (ع) با معاویه، طلحه، زبیر، عایشه و خوارج، تا زمانیکه دست به شمشیر نبردند مبارزه نکردند و دست به شمشیر نبردند؛ حتی با گفتگو ۸ هزار نفر از ۱۲ هزار خوارج را بازگرداند!
🔻شماها کی اهل گفتگو بودید؟
هرچیزی صبری دارد؛ نظام خیلی صبوری کرده مقابل شماها. امیدوارم بساط شما هم بزودی جمع شود که روز بروز نمکنشناستر شدید.
🔹مردم نمیتوانند کسانی را که دنبال تجزیه طلبی و اهداف تروریستی هستند بیش از این تحمل کنند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
اصول45.docx
21.4K
شنبه 17/1/1403—25رمضان1445-5آوریل 2024-درس 45اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان پردازش نظریه – رکن اول، پدیده – پدیدار شناسی - پدیده از منظر قرآن کریم –
پدیده در قرآن
در 7 طائفه از آیات قرآن به 7 پدیده مورد نظر متفقه و متفطن گشتیم یعنی پدیده "عاقبة الامور" ، پدیده " کیفیت تبیین و تصریف آیات خدا " ، پدیده "آسمان" وپدیده" زمین" و پدیده " رویش ثمره شجره" و پدیده "طعام انسان"و پدیده نطفه (منشاء خلقت)وپدیده کیفیت خلقت شتر،وپدیده کیفیت تفضیل آدمیان بر یکدیگر .اکنون ادامه تفقه در طوائف آیات ناظر به پدیده ها:
طائفه نهم:پدیده استحکام کوه ها [ الميزان في تفسير القرآن ج20 275
قوله تعالى: «وَ إِلَى الْجِبالِ كَيْفَ نُصِبَتْ» و هي أوتاد الأرض المانعة من مورها و مخازن الماء التي تتفجر منها العيون و الأنهار و محافظ للمعادن.],[ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، 28جلد، دار الكتب الإسلامية - ايران - تهران، چاپ: 10، 1371 ه.ش. كوههايى كه ريشههاى آن به يكديگر متصل است، و همچون حلقههاى زره گرداگرد زمين را فرا گرفته، و لرزشهاى ناشى از مواد مذاب درونى، و جزر و مد ناشى از جاذبههاى ماه و خورشيد را به حد اقل مىرساند.
كوههايى كه پناهگاه مطمئن است و سپرى است در مقابل طوفانها كه اگر نبودند كره زمين تبديل به بيابانى مىشد غير قابل زندگى.
و بالآخره كوههايى كه آبها را در خود حفظ مىكند و تدريجا به سوى سرزمينهاى تشنه روان مىسازد، و در دامنههاى خود نشاط حيات و سرسبزى و خرمى و طراوت مىآفريند و شايد به خاطر همين جهات است كه در آيات ديگر قرآن كوهها به عنوان ميخها و اوتاد زمين معرفى ...
هدایت شده از بیداری طلاب
♨️جهت مزید توجه #سکولارهای_حوزوی
حضرت آیتالله سیستانی بدل و بدیل ندارد!
✍ اختصاصی روزنه
در سخنرانی #سید_حسن_نصرالله اشاره لطیفی به مواضع قاطع مراجع نجف در حمایت از مردم مظلوم فلسطین وجود داشت.
در میان مراجع معظم تقلید نجف، مواجهه آیتالله سیستانی با مسئله فلسطین متفاوت از دیگران بوده است؛
مواضع ایشان در مسئله فلسطین، هم قاطع بوده و هم استمرار داشته است.
ایشان در ماجرای دیدار با پاپ (که #سکولارهای_پاپ_ندیده در #نجف و #قم میخواستند آن را نماد دوگانهسازی کاذب بین مرجعیت اعلا و ولایت فقیه قرار دهند) محور اصلی بیانات آیتالله سیستانی موضوع فلسطین بود!
این موضع حکیمانه و هوشمندانه در آن شرایط، آب سردی بر تن همه خناسان ریخت؛ غربیها را که به طمع خام خودشان میخواستند با فریب #دیپلماسی_مذهبی، راهی برای نفوذ و ایجاد خط موازی باز کنند را ناکام گذاشت!
سکولارهای حوزوی بیچاره را هم که یک عمر تلاش کرده بودند تصویری غیرسیاسی و العیاذ بالله سکولار از ایشان ارایه دهند را به دلیل مطرح کردن مهمترین و سیاسیترین موضوع جهان اسلام، سرخورده و عصبانی و منزوی کرد!
در ماجرای #طوفانالاقصی مرجعیت اعلای عراق هر زمان که برایش مقدور بود، مظلومیت فلسطین را متذکر شد و فجایع رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم کرد.
اخیرا نیز دیدار با خانواده «امل الدر» بود؛ (خانواده یک دختربچه شهید لبنانی که اخیرا در حمله رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان به شهادت رسیده) با اشاره به ادامه جنگ غزه، از ناتوانی جهان در توقف این جنگ ابزار تأسف کردند.
#سکولارهای_حوزوی اما برخلاف آیتالله سیستانی و سایر مراجع معظم تقلید، روزه سکوت گرفتهاند و در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و محکوم کردن فجایع وحوش صهیونیست، حتی از زنان مکشوفه و غیرمسلمان غربی هم عقب ماندهاند؛ و از این جهت اثبات کردند که هزار فرسنگ از اصالتهای حوزوی و سیره و سنت مرجعیت شیعه دور هستند!
با این اوضاع، جماعت معدودی از سکولارهای حوزوی را در قم سراغ داریم که به خیال خام خودشان حالا که در #پروژه #دوگانهسازی_کاذب بین ولایت و مرجعیت اعلا و بین دو حوزه قویم قم و نجف، شکست خوردهاند، شروع کردهاند #بدیل و #بدل آیتالله العظمی سیستانی را در قم بسازند!
آری! انتهای پروژه نخنمای #مرجعسازی به اینجا ختم میشود!
برخی شان اخیرا در بعضی محافل حوزوی(خصوصا فضای مجازی) به این معنا تصریح کردهاند که فلان و بهمان، #سیستانی_ثانی است!
جهت مزید اطلاع این جماعت باید عرض شود که؛ آیتالله العظمی سیستانی _این چشم و چراغ مرجعیت شیعه در دوران ما و مرجع حکیم اعلای حوزه مقدسه نجف_ بدل و بدیل ندارد! خود را خسته نکنید؛ ره به جایی نمیبرید!
🔻پ ن:
برخی در مسئله مرجعیت آینده به مرگ گرفتهاند که به تب راضی شویم!
جهت اطلاع آن عزیزان هم باید عرض شود که برای عموم حوزویان و متدینان و #جریان_انقلابی تفاوت نمیکند خاستگاه #سکولاریسم_حوزوی، تقدس و #تحجر باشد یا #روشنفکری و #اعتدالگرایی(به معنای میانهروی مصطلح در ادبیات آمریکاییها)
اساسا جایگاه مرجعیت شیعه با #پروژه پیش نمیرود؛ این منصب #صاحب دارد و الحمدلله هماکنون در حوزه مقدسه قم شخصیتهای زیادی میشناسیم که از صلاحیتهای علمی و اخلاقی و اجتماعی لازم برای تصدی این منصب برخوردارند و مهمتر آنکه به دلیل روحیه #مرجعیتگریزی، روز به روز اقبال مردم و متدینان به آنها بیشتر میشود.
@rozaneebefarda
🔻🔻عضو شوید🔻🔻
♨️بزرگترینکانالخبریتحلیلیطلاب
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍فروشگاههای مواد غذایی در سرزمینهای اشغالی کاملا خالی شده است.
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
سنت ابتلا و امتحان 1.MP3
13.3M
✍️امتحان به اموال- کادر سپاه 25 کربلا - ساری
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
خطوات الشیطان -1.MP3
15.27M
✍️منبر اول راه های نفوذ شیطان - آیه 21 نور =دفتر نماینده محترم ولی فقیه در استان مازندران -
@qavami
بسم الله الرّحمن الرّحیم
شهرالرمضان الذی انزلت فیه القرآن...
سعدی میگوید:پسری نزدپدرش درمنزل تاصبح به عبادت مشمغول بود،بعدازنمازصبح به پدرگفت:،می بینیداینهاحتی برای نمازصبحشان بیدارنشدند،پدر گفت:فرزندم اگرتوهم بخوابی بهتراست تابه سرزنش دیگران بپردازی...چقدرسفارش شده که غیبت دیگران رانکنیدآنجاکه بیانش موجب نا خشنودی فرد مخاطب گردد،چه بازبان یانوشتن، کنایه واشاره... ازبُعداجتماعی:باعث نفرت وکینه، قطع رابطه، فساددراخلاق وایمان،مانندطاغون به جان تک تک افرادجامعه افتاده اعتمادراازبین برده حیات ووحدت اجتماعی نابودخواهدشد،البته که رسوایی وآبروریزی برای غیبت کننده دردنیاو آخرت رابدنبال خواهدداشت...ازجمله راههای علاج این بیماری:توجه واهمیت به آن درخانواده،ترک زمینه ها،مراقبت ومواظبت ومحاسبه خود،توجه به نتایج دنیوی واُخروی،سنجش این عمل باعقل،تذکردادن...مواردی که درآن غیبت زیادصورت میگیرد:موقعیت مالی افراد،قیافه وظاهر،پس رفتهاوشکستها،امورمربوط به سلامتی تراژدیهای شخصی وخانوادگی،اشتباهات گذشته،رازهای پنهان وآرزوهای شخصی...هرچند عمومیت ندارد،میگویند:هرجاواردشدی کسی خیلی تحویلت گرفت،بدان همان فردبیشترین نکوهش(غیبت)رادرمورد تودرجلسه انجام داده...
گرت چشم خدا بینی به بخشد
نبینی هچیکس عاجزترازخویش(سعدی)
{جمهوری اسلامی ایران آغازظهوراست،امام خمینی}
صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی در عصر جمعه
این صلوات از امام زمان ارواحنا فداه صادر شده است و سيد بن طاووس مي فرمايد: اگر از هر عملي در عصر جمعه غافل شدي از صلوات ابوالحسن ضراب اصفهاني غافل نشو چرا كه در اين دعا سري است كه خدا ما را بر آن آگاه كرده است :
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، وَخَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِى الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفىٰ فِى الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِىءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَىٰ لِلشَّفاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ اللّٰهِ، اللّٰهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَعَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَأَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَأَضِئْ نُورَهُ، وَبَيِّضْ وَجْهَهُ، وَأَعْطِهِ الْفَضْلَ وَالْفَضِيلَةَ، وَالْمَنْزِلَةَ وَالْوَسِيلَةَ، وَالدَّرَجَةَ الرَّفِيعَةَ، وَابْعَثْهُ مَقَاماً مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، وَصَلِّ عَلَىٰ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَقَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ، وَسَيِّدِ الْوَصِيِّينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، ووَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛وَصَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلىٰ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُوسىٰ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَى الْخَلَفِ الْهادِى الْمَهْدِيِّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ، الْعُلَماءِ الصَّادِقِينَ، الْأَبْرَارِ الْمُتَّقِينَ، دَعَائِمِ دِينِكَ، وَأَرْكَانِ تَوْحِيدِكَ، وَتَراجِمَةِ وَحْيِكَ، وَحُجَجِكَ عَلَىٰ خَلْقِكَ، وَخُلَفَائِكَ فِى أَرْضِكَ، الَّذِينَ اخْتَرْتَهُمْ لِنَفْسِكَ، وَاصْطَفَيْتَهُمْ عَلَىٰ عِبَادِكَ، وَارْتَضَيْتَهُمْ لِدِينِكَ، وَخَصَصْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِكَ، وَجَلَّلْتَهُمْ بِكَرَامَتِكَ، وَغَشَّيْتَهُمْ بِرَحْمَتِكَ، وَرَبَّيْتَهُمْ بِنِعْمَتِكَ، وَغَذَّيْتَهُمْ بِحِكْمَتِكَ، وَأَلْبَسْتَهُمْ نُورَكَ، وَرَفَعْتَهُمْ فِى مَلَكُوتِكَ، وَحَفَفْتَهُمْ بِملائِكَتِكَ، وَشَرَّفْتَهُمْ بِنَبِيِّكَ، صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ عَلَيْهِمْ، صَلَاةً زَاكِيَةً نَامِيَةً كَثِيرَةً دَائِمَةً طَيِّبَةً، لَايُحِيطُ بِهَا إِلّا أَنْتَ، وَلَا يَسَعُهَا إِلّا عِلْمُكَ، وَلَا يُحْصِيهَا أَحَدٌ غَيْرُكَ . اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَىٰ وَلِيِّكَ الُْمحْيِى سُنَّتَكَ، الْقَائِمِ بِأَمْرِكَ، الدَّاعِى إِلَيْكَ، الدَّلِيلِ عَلَيْكَ، حُجَّتِكَ عَلَىٰ خَلْقِكَ، وَخَلِيفَتِكَ فِى أَرْضِكَ، وَشَاهِدِكَ عَلَىٰ عِبَادِكَ . اللّٰهُمَّ أَعِزَّ نَصْرَهُ، وَمُدَّ فِى عُمْرِهِ، وَزَيِّنِ الْأَرْضَ بِطُولِ بَقائِهِ . اللّٰهُمَّ أَكْفِهِ بَغْىَ الْحَاسِدِينَ، وَأَعِذْهُ مِنْ شَرِّ الْكَائِدِينَ، وَازْجُرْ عَنْهُ إِرَادَةَ الظَّالِمِينَ، وَخَلِّصْهُ مِنْ أَيْدِى الْجَبَّارِينَ اللّٰهُمَّ أَعْطِهِ فِى نَفْسِهِ وَذُرِّيَّتِهِ وَشِيعَتِهِ وَرَعِيَّتِهِ وَخَاصَّتِهِ وَعَامَّتِهِ وَعَدُوِّهِ وَجَمِيعِ أَهْلِ الدُّنْيا مَا تُقِرُّ بِهِ عَيْنَهُ، وَتَسُرُّ بِهِ نَفْسَهُ، وَبَلِّغْهُ أَفْضَلَ مَا أَمَّلَهُ فِى الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ، إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ .
صلوات-ضراب-اصفهانی-با-صدای-استاد-فرهمند.mp3
2.95M
🌸فایل صوتی صلوات ضراب اصفهانی🌸
🌹التماس دعا🌹
🍃🌸🍂🌸🍃
💥نجس_ترین_چیزها
✍گویند روزی پادشاهی این سوال برایش پیش میآید که نجسترین چیزها در دنیای خاکی چیست.⁉️
برای همین کار وزیرش را مأمور میکند که برود و این نجسترین نجسها را پیدا کند.
⚡️پادشاه میگوید تمام تاج و تخت خود را به کسی که جواب را بداند میبخشد.
وزیر هم عازم سفر میشود و پس از یک سال جستجو و پرس و جو از افراد مختلف به این نتیجه رسید که نجسترین چیز مدفوع آدمیزاد اشرف است.
⚡️عازم دیار خود میشود، در نزدیکیهای شهر چوپانی را میبیند و به خود می گوید از او هم سؤال کند شاید جواب تازهای داشت.
بعد از صحبت با چوپان، او به وزیر می گوید:
«من جواب را می دانم اما یک شرط دارد.»
⚡️وزیر نشنیده شرط را میپذیرد
چوپان هم می گوید:
«تو باید مدفوع خودت را بخوری.»
وزیر آنچنان عصبانی میشود که میخواهد چوپان را بکشد ولی چوپان به او می گوید:
⚡️«تو میتوانی من را بکشی اما مطمئن باش پاسخی که پیدا کردهای غلط است. تو این کار را بکن اگر جواب قانع کنندهای نشنیدی من را بکش.»
خلاصه وزیر به خاطر رسیدن به تاج و تخت هم که شده قبول میکند و آن کار را انجام میدهد.
⚡️سپس چوپان به او می گوید:
🔅کثیفترین و نجسترین چیزها طمع است که تو به خاطرش حاضر شدی آنچه را فکر میکردی نجسترین است بخوري!👌🏻
به کانال داستانهای آموزنده بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
@Dastanhaeamozande
@Dastanhaeamozande
✍در زمان پهلوی میخواستند در منطقه بهارستان تهران، اطراف ساختمان مجلس، شوراى ملّى را بسازند و بايد ۳۵ خانه خراب میشد،
به اطلاع صاحبان خانهها رساندند كه خانه شما را مترى فلان مقدار میخریم.
🔹هر كس اعتراض دارد، بنويسد تا رسيدگى شود،
هيچكس بهجز مرحوم آیت الله حسینعلی راشد تربتی اعتراض نكرد،
اين جريان خيلى بر مسئولين گران آمد و گفتند:
فقط یک آخوند، اعتراض كرده، بعد مرحوم راشد را دعوت كردند و آماده شدند تا به بهانه این اعتراض او را تحقیرش نمايند.
🔸نزد ایشان آمدند، بعد از سلام و احوالپرسى پرسيدند اعتراض شما چيست؟
گفت:
حقيقتش اين است اين خانه را من سالها قبل و به قيمت خيلى كم خریدهام و در اين مدتزمان طولانى مخروبه شده و به نظر من قيمتى كه شما پيشنهاد کردهاید، زياد است!
🔹من راضى نيستم از بیتالمال مردم قيمت بيشترى براى خانهام بگيرم.
بهت و تعجّب همه را فرا گرفت.
يكى از اعضاى كميسيون كه از اقلیتهای دينى بود، از جا برخاست و مرحوم راشد را بوسيد و گفت:
اگر اسلام اين است، من آمادهام براى مسلمان شدن
ز مال خلق اگر سوء استفاده کنم
چگونه روى کنم سوى داور متعال؟
📚با اقتباس و ویراست از کتاب جرعهای از دریا
به کانال داستانهای آموزنده بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
@Dastanhaeamozande
@Dastanhaeamozande
سی سخن ارزشمند
(از پیشوایان معصوم علیهم السلام با شرحی کوتاه) [احمد باقریان ساروی]
حدیث بیست و ششم: (اهمیت خودداری از خشم)
امیرالمؤمنین عليه السلام فرمود: «إيّاكَ وَالغَضَبَ؛ فَأَوَّلُهُ جُنونٌ وآخِرُهُ نَدَمٌ». [آمدی، غررالحكم تصحیح رحائی، دار الکتاب الاسلامی، قم، ص 165 حدیث 5].
«از خشم بپرهيز كه آغاز آن، ديوانگى و پایان آن، پشيمانى است».
امام صادق علیه السلام نیز فرمود: «إياك و الغضب، فإنه مفتاح كل شر». [بحرانی، البرهان، ج 1 ص 175 حدیث 8].
«از خشم بپرهیز که آن کلید هر بدی است».
شرح:
هر یک از خصوصیات نهفته در درون انسان نعمت الهی و برای هدف مخصوصی است و خشم نیز نعمت خداوند است، ولی اظهار و اعمال آن باید در برابر دشمنان متجاوز باشد نه در حالت عادی و در برابر نوع مردم، چه آن مردم از دوستان و همکیشان و چه از دشمنان و غیر دین و مذهب انسان باشند فرق نمی کند. از اینرو یکی از سیئات اخلاقی إعمال غضب و خشم بر دیگران است که هم برای خود خشم کننده و هم برای دیگران زیانبار است و انسان در حال خشم چه بسا کارهای ناروایی انجام بدهد که پس از فرو خوابیدن خشم پشیمان گردیده و بسیار غمگین می شود و زیانی را به خود یا دیگران وارد می کند که در بسییاری از موارد قابل جبران نیست، از اینرو خردمندان آن را نمی پسندند و در کتاب خدا و سخنان پیشوایان معصوم علیهم السلام کظم غیظ (کنترل و فرو خواباتدن خشم) از نشانه های تقوا پیشگان خوانده شده است: (ِوَ الْكاظِمينَ الْغَيْظَ وَ الْعافينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنين). [سوره آل عمران: 134].
«و خشم خود را فرو مىبرند، و از [خطاهاىِ] مردم در مىگذرند و خدا نيكوكاران را دوست دارد».
و نیز خداوند یکی از نشانه های مؤمنان را گذشت از غضب بیان کرده و فرموده است: (َوَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُون). [سوره شوری: 37].
«و هنگامى كه [به مردم] خشم مىگيرند، راه چشمپوشى و گذشت را برمىگزينند».
داستانی آموزنده در مورد کنترل خشم
روزی یكی از بستگان امام سجاد(ع) در حضور جمعی ، بر سر موضوعی بر امام سجاد(ع) سخنان نامناسب گفت. امام سجاد (ع) سكوت كرد، سپس آن شخص رفت ، امام سجاد(ع) به حاضران فرمود: آنچه را این مرد گفت ، شنیدید، و من دوست دارم كه همراه من بیایید و نزد او برویم، تا جواب او را بدهم و شما بشنوید.
حاضران، موافقت كردند، امام سجامد(ع) با آنها رهسپار شدند، در راه مكرر می فرمود و الكاظمین الغیظ (از صفات پرهیزكاران فرو بردن خشم است) [آل عمران 134]. حاضران فهمیدند كه آن حضرت، پاسخ درشت به او نخواهد داد، همچنان با آن حضرت حركت كردند تا به منزل آن مرد بدگو رسیدند، او را صدا زدند، او از خانه بیرون آمد، امام سجاد(ع) به او فرمود: ای برادر! اگر آنچه به من نسبت دادی در من هست، از درگاه خدا، طلب آمرزش می كنم، و اگر در من نیست، از خدا می خواهم كه تو را ببخشد.
آن مرد، سخت تحت تأثیر بزرگواری امام قرار گرفت، و به پیش آمد و بین دو چشم امام را بوسی داد و عرض كرد: بلكه من سخنی به تو گفتم كه در تو نبود، ومن سزاوار به آن سخن هستم. به این ترتیب امام سجاد(ع) درس بردباری و حفظ رابطه خویشاوندی و كنترل خشم را به ما آموخت. [شیخ مفید، الارشاد ج 2 ص 145].
آری میوه اعمال غضب و خشم بسیار تلخ و غالبا دوست را به دشمن تبدیل میکند ولی میوه کنترل خشم و فرو خواباندن آن بسیار شیرین و تا انجا است که مخالف و دشمن را به موافق و دوست تبدیل می کند و انسان خردمند راه دوم را بر می گزیند تا بر تعداد دوستان و موافقان خود بیفزاید.
شاعر پارسی زیبا سروده است:
دانی که خدا ذات تو با عشق عجین کرد
پس چیست بدین مرتبه رفتار خشونت
از مهر چه می خیزد جز صحت و شادی
جز کینه چه می زاید از کار خشونت؟
🔸کلّه ای که پر کاه باشد ظلم می کند، نه کلّه آدمیزاد
✍روزی رهگذری از باغ بزرگی عبور می کرد، مترسکی را دید که در میانه باغ ایستاده و کلاهی بر سر نهاده و مانع نشستن پرندگان بر ثمرات باغ است.
رهگذر گفت:
تو در این بیابان دلتنگ نمی شوی؟
مترسک گفت :
نه، چطور؟
🔸روزگار برایت تکراری نیست؟
چه چیزی تو را خوشحال می کند؟
مترسک گفت :
راست می گویی من هم گاهی از اینکه دیگران را بترسانم و آزارشان بدهم هیجان زده می شوم و خوشحال.
مترسک گفت:
🔸نه تو نمی توانی ظلم کنی و یا از آزار دیگران خوشحال بشوی.
رهگذر علت را پرسید مترسک گفت:
کلّه من پر کاه است و کلّه تو پر مغز آدمی. برترین مخلوق عالم، مغز و ظرف ذهن توست. تو نمی توانی مثل من باشی.
مگر اینکه کله ات پر کاه باشد.
به کانال داستانهای آموزنده بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
@Dastanhaeamozande
@Dastanhaeamozande
به نام خدا
غرور و تکبر نتیحه قوه وهم و خیال است
هرگاه قوه وهم جای قوه عقل را گرفت انسان فریب شیطان را می خورد و خیال می کند که عاقل و روشنفکر است و نتیجه این خیال دروغ, رشد صفت ناپسند غرور و تکبر است
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
⭕️پست فعال رسانه ای آمریکایی، جکسون هینکل: خامنه ای رهبر عزیز، رحم نکن
@hazratzahrah
#حضرت_مهدی_عجلاللهُتعالیفرجه_ماه_رمضان
احیـا بـگـذشت و شب دیدار نـیامد
این جمعه هم از دست شد و یار نیامد
دل خون شد و یوسف سر بازار نیامد
بس دیده به ره مانده و دلدار نیامد
چشمان به ره مانده سراغ از که بگیرند
وقت است که جامانده ز هجر تو بمیرد
سخت است که از محضر تو دور بمانم
وز روی چو خورشید تو مهجور بمانم
تا کی ز فـرامیـن تو مـعـذور بـمانم
در دوستیات وصلـۀ ناجـور بـمانم
عمری ز رهت مانـدهام و عـار ندارم
حـتـی بـه سـحـر دیـدۀ بـیــدار ندارم
اعمال من مُدعی انگار خراب است
با روزۀ نا خالص من کار خراب است
حالا دل من لحظه افطار خراب است
حال سحرم همچو شب تار خراب است
اصلا نکند نیـمه شبـم مال خدا نیست
یا چشم و دلم هیچ به دنبال خدا نیست
هم سفرۀ ذکر تو نشد یک سحر من
قـرآن شب احـیا نـشد، تـاج سر من
توبه ز قنوتی که نشد بال و پَر من
یک بار حلال تو نشد چـشم تر من
العـفـو من انـگـار فـراتر ز لـبم نیست
مرضی رضای تو مگر نیمه شبم نیست
در پیش نگاه تو از این روی خجل؛ آه
از دست و زبان و قدم و دیده و دل؛ آه
از تـنگی و از تـیرگی خانۀ گـل؛ آه
در لحظۀ یاری تو از حال کسل؛ آه
ای وای اگــر از ره تـو بــاز بــمــانـم
در باز کن آن گونه که همراز بمانم
مُردیم ز هجران تو ای یار کجایی
گـفـتـیم سحر، یا دم افطـار بیـایی
ای کاش کمی بـا دل ما راه بـیایی
همراه نخواهی مگر ای کرببلایی؟
یک بار بخوان نوکر بیچاره خود را
رسوا مکن این عـاشق آوارۀ خود را
✅ برای دریافت هزاران شعر؛ روایت، مقتل؛ حدیث؛ آموزش مداحی و .... به آستان وصال مراجعه کنید
👇👇👇
لینک کانال آستان وصال در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️خودشه مامانمه ❗️
من از موهاش میشناسمش 😱😭
نکاتی از قرآن 24
دین در نزد خدا اسلام است. و اهل کتاب به خاطر حسادت بعد دلایل روشن، باز قبول نمی کنند.
اگر اسلام بیاورند هدایت شوند و اگر نه فقط وظیفه تو ابلاغ است.
کافرانی که انبیاء و عدالتخواهان را می کشند به عذاب شدید بشارت بده.
اهل کتاب به خود وعده واهی، عذاب چند روزه می دهند و روی می گردانند.
پادشاهی دست خداست و خوبی در دست اوست.
🌸🍃اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحٔمٰنِ الرَّحیٖم
« اللّهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِروحِ عَليِّ بْنِ اَبيطالِبِ علیه السلام
الَّذي لَمْ يُشْرِكْ بِاللهِ طَرْفَةَ عَيْنٍ»(أنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ القائِمِ المَهْدِیّ)
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم🌸🍃
اعـمـال قـبـل از خـواب 🥱
⚜۱_وضو گرفتن
⚜۲_ختم قرآن :با قرائت «سه بار سوره توحید»
⚜۳_پیامبران را شفیع خود قرار دادن :با فرستادن یک بار« صلوات»
⚜۴_مومنان را از خود راضی کنید:با گفتن یک بار ذکر« اللهم اغفر للمومنین و المومنات»
⚜۵_یک حج و یک عمره به جا آورید:با گفتن «سُبْحاٰنَ اللّٰهِ وَ الْحَمْدُلِلّٰهِ وَ لٰااِلٰهَ اِلاَ اللّٰهُ وَ اللّٰهُ اَکبَرْ»
⚜۶_اقامه هزار رکعت نماز :با سه بار خواندن«یَفْعَلُ اللّهُ مٰا یَشاءُ بِقُدْرَتِهِ وَ یَحْکُمُ ماٰ یُریدُ بِعِزَّتِهِ»
#لَـیِّنقَـلبیلِوَلِیِّاَمرِک
___________________________________
🇮🇷@yekjorehbandegi
👌بیچاره بچهی آدم ‼️
☑️ بله ما همه بیچاره هستیم، چون برای خیلی چیزها چارهای نداریم👇
◀️ نه برای مرگ خود چاره داریم نه از زمان رفتن و مرگ خبر داریم❗️
◀️ از علت خیلی مریضی های خود خبر نداریم❗️
◀️ کارهای خوب و بد ما ذخیره میشود❗️
◀️ یک پشه، ما را بازی میدهد و بیچاره میکند❗️
◀️ یک قطره آب ممکن است موجب مرگ ما شود❗️
◀️ عرق بدنمان هم بدبو و متعفن است❗️
فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام:
مِسْکِینٌ ابْنُ آدَمَ !
مَکْتُومُ الْأَجَلِ، مَکْنُونُ الْعِلَلِ، مَحْفُوظُ الْعَمَلِ؛ تُؤْلِمُهُ الْبَقَّةُ، وَ تَقْتُلُهُ الشَّرْقَةُ، وَ تُنْتِنُهُ الْعَرْقَة.
📚نهجالبلاغه حکمت ۴۱۹
✅حال که چارهای نداریم، بهتر است خود را به خدا بسپاریم که چاره هر بیچارهای است.
✍احمد سعیدی
به کانال ما بپیوندید👇
🇮🇷 @fasle57
#از_هر_فصلی_گفتاری
🍃🌸🍃🌸🍃
❇️ #لوطیِ_نمک_شناس
✍یکی از خیرین اصفهان که به علامه مجلسی ارادت داشت، شبی بعد از نماز جماعت خدمت ایشان آمد و گفت:
گرفتاری مهمی برایم پیش آمده است.
🔸علامه مجلسی گفت:
چه گرفتاری؟
آن مرد گفت:
لوطی باشی محل، به من خبر داده است که امشب با دوستانش میخواهند به خانه من بیایند و شام میهمان من باشند و قهراً میدانم اسباب لهو و لعب را هم میآورند و موجبات ناراحتی ما را فراهم میکنند و ما را در حرام میاندازند.
🔹علامه مجلسی گفت:
خودم میآیم و به لطف خداوند، مسأله را آن طوری که خدا بخواهد حل و فصل میکنم.
جناب علامه از راه مسجد جلوتر از میهمانها به خانه آن مرد رسید،
وقتی بعد از مدتی لوطی باشی و رفقایش وارد شدند، ناگهان چشمشان به شیخ الاسلام اصفهان؛ مرحوم مجلسی افتاد، تنبک و تنبورهای خود را پنهان کردند و مؤدبانه در محضر او نشستند.
اما لوطی باشی از میزبان سخت ناراحت و دلگیر شد که او علامه مجلسی را موی دماغ و مزاحم عیششان کرده بود.
🔸لوطی باشی شروع به سخن گفتن کرد و گفت:
جناب مجلسی!
ما لوطیها صفات خوبی هم داریم، کمتر از اهل علم هم نیستیم.
علامه مجلسی گفت:
من که چیزی از خوبیهای شما نمیدانم.
لوطی باشی گفت:
جناب مجلسی!
تو با ما معاشرت نداری که بدانی ما چه صفات خوبی داریم؛
ما در نمکشناسی بینظیریم.
🔹لوطی کسی است که اگر نمک کسی را چشید، تا آخر عمر یادش نمیرود و به صاحب نمک خیانت نمیکند.
علامه گفت:
ولی من این صفت را در شما نمیبینم.
لوطی گفت:
در اصفهان، از هر کس میخواهید، بپرسید تا ببینید ما نمک چه کسی را خوردهایم که نمکدانش را شکسته باشیم و به او بد کرده باشیم.
🔸مجلسی گفت:
خودم گواهی میدهم که همگی شما نمکنشناس هستید.
آیا شما نمک خداوند را نخورده و نمکدانِ او را نشکستهاید؟
خداوند که این همه نعمت به شما داده، نعمت سلامتی و چشم و گوش و دهان و دست و پا و… به شما داده و هر روز شما را بر سفره خود نشانیده و روزیِ شما را رسانیده است،
🔹چرا نمک به حرامی میکنید؟
این همه از نعمتهای الهی استفاده میکنید و باز هم سرکشی و گناه و پیروی از هوا و هوس مینمایید؟!
سکوت سراسر مجلس را فرا گرفت،
رنگ خجالت بر چهرهشان نشست، زیرچشمي به هم نگاهی کردند و بدون اینکه سخنی بگویند، خانه را ترک کردند.
🔸صبح روز بعد در خانه علامه به صدا درآمد، وقتی که در خانه را گشود،
رئیس آن گروه را دید که پشت در خانه ایستاده است.
رئیس زودتر از علامه سلام کرد و گفت: دیشب سخن شما مرا به فکر واداشت، اینک غسل کرده و توبه کردهام و آمدهام تا شما مسائل دینی را به من بیاموزید،
لبخند رضایت بر لبان علامه نشست و با روی گشاده او را به خانه خود دعوت و از او پذیرایی کرد
📚علی محمد عبداللهی. عاقبت بخیران عالم، ج1، ص81. قم نشر روح 1373، با اندکی تغییر
به کانال داستانهای آموزنده بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
@Dastanhaeamozande
@Dastanhaeamozande
🔹#داستان_ضرب_المثلها
🔸#آش_نخورده_و_دهن_سوخته
✍در زمانهاي دور، مردي در بازارچه شهر حجره اي داشت و پارچه مي فروخت .
شاگرد او پسر خوب و مودبي بود وليكن كمي خجالتي بود.
مرد تاجر همسري كدبانو داشت كه دستپخت خوبي داشت و آش هاي خوشمزه او دهان هر كسي را آب مي انداخت.
🔸روزي مرد بيمار شد و نتوانست به دكانش برود.
شاگرد در دكان را باز كرده بود و جلوي آنرا آب و جاروب كرده بود ولي هر چه منتظر ماند از تاجر خبري نشد.
قبل از ظهر به او خبر رسيد كه حال تاجر خوب نيست و بايد دنبال دكتر برود.
🔸پسرك در دكان را بست و دنبال دكتر رفت . دكتر به منزل تاجر رفت و او را معاينه كرد و برايش دارو نوشت
پسر بيرون رفت و دارو را خريد وقتي به خانه برگشت ، ديگر ظهر شده بود.
پسرك خواست دارو را بدهد و برود ،
ولي همسر تاجر خيلي اصرار كرد و او را براي ناهار به خانه آورد
🔸همسر تاجر براي ناهار آش پخته بود سفره را انداختند و كاسه هاي آش را گذاشتند .
تاجر براي شستن دستهايش به حياط رفت و همسرش به آشپزخانه برگشت تا قاشق ها را بياورد
پسرك خيلي خجالت مي كشيد و فكر كرد تا بهانه اي بياورد و ناهار را آنجا نخورد.
🔸فكر كرد بهتر است بگويد دندانش درد مي كند. دستش را روي دهانش گذاشتش.
تاجر به اتاق برگشت و ديد پسرك دستش را جلوي دهانش گذاشته به او گفت :
دهانت سوخت؟
حالا چرا اينقدر عجله كردي ،
صبر مي كردي تا آش سرد شود آن وقت مي خوردي ؟
🔸زن تاجر كه با قاشق ها از راه رسيده بود به تاجر گفت :
اين چه حرفي است كه مي زني ؟
آش نخورده و دهان سوخته ؟
من كه تازه قاشق ها را آوردم.
تاجر تازه متوجه شد كه چه اشتباهي كرده است
🔻از آن پس، وقتي كسي را متهم به گناهي كنند ولي آن فرد گناهي نكرده باشد ، گفته ميشود : آش نخورده و دهان سوخته
#آش #سوخته #متهم #بیگناه
به کانال داستانهای آموزنده بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
@Dastanhaeamozande
@Dastanhaeamozande