موضوع رساله می تواند چنین باشد: عوامل و آثار «اضلال کیفری» در قرآن کریم با تکیه بر سیاق آیات
موضوع برای پایان نامه و مقاله: همراهان گرامی حتما مطلع هستید که هدایت دو نوع است: ارشادی و ایصالی. استخراج آیات و تفکیک آنها بر اساس این دو نوع، و نیز واکاوی روایات در این زمینه بسیار جالب است. مثلا در حدیث: مَن اعتصم بالله هُدِیَ» آیا می تواند مراد از هدایت، ارشادی باشد؟ قطعا چنین نیست؛ چون کسی که اعتصام به «الله» دارد، هدایت ارشادی را دارا است، و خداوند هدایت ایصالی را نصیب او می گرداند. یا روایت «مَن استنصح الله حازَ التوفیق» از عوامل ایجاد هدایت ایصالی است.
موضوع رساله: می دانیم که روایات تفسیری، البته روایات صحیح تفسیری، چندین کارکرد دارند. یکی از کارکردهای مهم آنها «نقد تفسیرهای نادرست» است. مثلا تفسیرهایی که بر علیه عصمت انبیا شده، یا تفسیرهایی که بوی غلوّ می دهند، یا تفسیرهایی که ناظر بر اباحیگری و باطن گراییِ افراطی هستند، یا تفسیرهایی که تلاش میکنند محتوای آیه را محدود به شخص خاص یا زمان خاص کنند. کار مشکل ولی پرفایدهای است اگر یک دانشجو روایات تفسیری را کاملا استقراء نموده و موارد نقد معصومان بر تفاسیر رائج را جمعآوری کند و با تکیه بر دلائل و قرائن، علت نادرستیِ تفاسیر را برملا ساخته، و نیز با دیدگاه مفسران متقدم و متاخر مقایسه نماید. البته جامعه آماری را مشخص کنید. کتب روائی متقدم شیعه در یک تحقیق، و کتب روائی متاخر شیعه در تحقیقی دیگر بررسی شوند.
در ثواب انتشار مطالب، شریک شوید لطفا کانال را به دوستان خود معرفی کنید 🙏🙏🙏 ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
هیچگاه در یک متن علمی از پرانتز استفاده نکنید، مگر در جای لازم. گاه دانشجویان، بخشی از مطلب خود را داخل پرانتز می گذارند، حال آنکه پرانتز نشانه این است که مطلب، اهمیت چندانی ندارد. حتما برای شما اتفاق افتاده که در حین سخن، میگویید :«حالا داخل پرانتز یه نکته ای بگویم» .این خود یعنی خارج از بحث اصلی. اگر می خواهید اهمیت بحث را نشان دهید باید از گیومه استفاده فرمایید. مؤید باشید
مقاله دکاکه.pdf
12.91M
#معرفیمقاله
بررسی دیدگاه ماریا دکاکه درباره جنگ صفین در دائره المعارف قرآن لیدن براساس نهج البلاغه
نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ ربابه عزیزی
#نهجالبلاغه #صفین #لیدن #استشراق #نقدتاریخی #خلافت.
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌻🌻🌻🌻
یک عنوان برای مقاله: آیه «کنتم خیر امة» را همه شنیدهاید. در ترجمه ها و اکثر تفاسیر آمده که خطاب «کنتم» به امت اسلامی است. اما آیه واقعا امت اسلام، بهترین بودند؟ آیا به دستورات پیامبرشان عمل کردند؟ آیا وصی پیامبر را پذیرفتند؟ آیا با اولاد پیامبرشان رفتار نیکو انجام دادند؟ معلوم است که نه! پس «خیر=بهترین» یعنی چه؟ آیا افعل تفضیل است؟ از طرف دیگر، در برخی قرائات آمده که «کنتم خیر ائمة» خوانده شده و خطاب آیه، به امامان معصوم است. تحلیل این مطلب، مقاله خوبی می شود. مؤید باشید
موضوع بالا می تواند این چنین باشد: تحلیل گزارشهای تاریخی ناظر بر «ذو الید» بودن حضرات زهرا نسبت به «فدک» در زمان حیات پیامبر اسلام(ص)
موضوع مقاله و پایان نامه: نیک می دانیم که در قرآن کریم، کفر همیشه به معنای «کافر و مشرک بودن» نیست و در موارد متعددی، واژه های مرتبط با کفر، ناظر بر موضوع مهمِ «کفر به ولایت» است. این آیات می توانند در یک رساله تحلیل و بررسی شوند. تک تک آنها نیز در حدّ مقاله هستند. مثلا آیات بعد از آیه نور را ببینید. آنجا که می فرماید: «والذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعة یحسبه الظمآن ماء...» (نور/39) آیا می تواند مراد، کفر در مقابل اسلام باشد؟ کسی که کافر است اصلا «عمل» ندارد ؛ که بخواهد قبول باشد، یا نه. پس بعد از آیاتی که ناظر به فضائل اهل بیت است، خدا در باره «کفر به ولایت ایشان» سخن گفته است. فتأمّل.
🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔خبر خوب. خبر خوب. به تقاضای برخی دوستان، کانال آثار و نکته ها در فضای تلگرام هم ایجاد شد. لطفا برای دوستانی که تلگرام حضور دارند، ارسال فرمایید
لینک گروه در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam لینک گروه در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
مناسبات خرد و کلان در قصص قرآنی.pdf
1.23M
#معرفی مقاله
مناسبات خرد و کلان در قصص قرآنی سور اولیه مکی در پرتو داستان های انبیاء با محوریت مکافات
نویسنده: زهره اخوان مقدم
#زبانقرآن #سورههایمکی #قصصمکافاتمحور #تناسبآیات #اعجازبیانی
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌻🌻🌻🌻
موضوع مقاله: به این بخش از کتاب مقدس توجه کنید : «نور از جانب کوه طور سینا آمد و برای مردم از جانب کوه ساعیر درخشید و از کوه فاران برای ما آشکار شد» (کتاب مقدس، تثنیه 33: 2) منظور از نور چیست؟ مسلما وحی است و این بخش، سه وحی را به تصویر کشیده. در ترجمه فارسی عصر حاضر از کتاب مقدس، به جای کلمه «نور»، کلمه «یهوه» به معنای خدای قوم یهود آمده است: «یهوه از سینا آمد ...». در ترجمه تفسیری انجمن بین المللی کتاب مقدس (1995: 207)، همین کلمه به «خداوند» تبدیل شده و در تورات سامری عربی کلمه «الله» آمده است (1978: 340). جالب است که در مناظرات امام رضا ع ، آنگاه که ایشان می خواستند بر نبوت پیامبر(ص) دلیل بیاورند، همین بخش متن کتاب مقدس را با همان کلمه «نور» می خوانند و مسیحیان حاضر هم اعتراضی نمی کنند. این خود می تواند در یک مقاله بررسی شود و نشان دهد که کتاب مقدس، تحریف شده است. راس الجالوت در این مناظره ، بخش فوق را چنین نقل می کند و بر نبوت پیامبر اسلام، به نوعی اقرار می نماید: «نوري كه از طرف سينا آمد، همان وحيي است كه بر موسي بن عمران در طور سينا نازل شد، و روشن شدن كوه ساعير اشاره به همان كوهي دارد كه در آنجا بر عيسي بن مريم وحي شد، و منظور از كوه فاران كوهي است در اطراف مكه که با مكه يك روز فاصله دارد». این مقاله برای مجله «پژوهش های رضوی» می تواند خوراک خوبی باشد.
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹☘🌹☘🌹
موضوع رساله و پایان نامه: یکی از راههای بررسی گفتمان ها، مطالعه تطبیقی آنها با نظریههای زبانشناسی از جمله نظریه کنش گفتار است. تلقی جان آستین بر این اساس بود که در میان اظهارات زبانی، طبقه مهمی هست که صادق و کاذب نیست، ولی ظاهرش همچون جملههای خبری است؛ زیرا در چنین جملههایی قصد گوینده توصیف وضع، حال یا واقعیت نیست، بلکه انجام فعل است؛ مثلاً اگر کسی بگوید: «قول میدهم شما را ببینم»، با این جمله به شما وعده میدهد و «فعل» (کار) وعده خود را تحقق میبخشد و از این جمله خبری، توصیف وعده یا حکایت کردن از وعده را قصد نمیکند . توجه به نکته باعث شد آستین به جای تمایز میان گزارههای توصیفی و ارزشی، اظهارات هر گوینده را به اظهارات کنشی و اخباری تقسیم کند. آستین میان افعالی که انسان هنگام سخن گفتن انجام میدهد، تمایزی بدینگونه قائل شد:
1. کنش بیانی: بیان عبارتهایی که مفهوم و مصداق دارند؛
2. کنش منظوری: متکلم از اظهارات خود هدف خاصی را دنبال کند؛
3. کنش تأثیری: کلام معناداری که در شنونده تأثیر خاصی می نماید
بنابراین، هر اظهاری (چه اخباری باشد و چه کنشی) این سه کنش را در بردارد. با تکیه بر «نظریه کنشی آستین» می توان در قرآن و روایات، فعالیت های متعددی انجام داد. مثلا: تحلیل خطبه های نهج البلاغه، با تکیه بر نظریه آستین. یا تحلیل قصص پیامبران با تکیه بر نظریه فوق، و هلم جرّا. این منبع می تواند برای فهم حیطه بحث، کمک کننده باشد: كتاب «مباني تحليلي كارگفتي در قرآن كريم» صانعي پور (1390)
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹☘🌹☘🌹
لینک گروه در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam لینک گروه در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
موضوع رساله و پایان نامه: حالا که در دو پیام پیشین، صحبت از فلسفه زبان و «سِرل» شد خوب است که یادی کنیم از نظریه «ادب زبانی» که فیلسوفان زبان مطرح کردهاند. در این نظریه که به نام دو دانشمند مشهور : «براون و لوینسون» معروف است، سخن از اهمیت مراعات وجهه گوینده و مخاطب در سخن گفتن است و مولفه های آن مورد بحث قرار میگیرد. این بررسی در هر سخن و کتابی می تواند مورد توجه باشد مثلا در قرآن به صورت کلی، یا در برخی موارد به شکل خاص ؛مثلا : «نظریه ادب گفتار در مورد مسائل زنان در قرآن کریم» ، یا مطالعه در نهج البلاغه که تا چه میزان، امیرالمؤمنین علیه السلام حتی در مورد دشمنانشان، وجهه آنان را مراعات فرمودهاند، یا در اشعار حافظ و فردوسی و سعدی برای رشته ادبیات فارسی، و ... . در این زمینه جهت تقریب به ذهن، این مقاله را ببینید: بررسی مؤلفههای ادب زبانی در قابوسنامه با استفاده از نظریه براون و لوینسون از :ابراهیم دانش ، و محمدرضا طوسی نصرآبادی. نیز مقاله مهدی مقدسی نیا و سید علی اصغر سلطانی با عنوان «کاربرد شناسی زبان و سازو کارهای ادب ورزی در برخی از ادعیه شیعه» نشان می دهد که حوزه این بحث، چقدر متنوع است. لازم به ذکر است که پروپوزالها و مقالههای این حوزه، اگر به شکل محققانه نوشته شوند، بسیار مورد توجه قرار میگیرند. موید باشید
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹☘🌹☘🌹
AUD-20231018-WA0005.m4a
1.38M
نظریه کنشی آستین
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹☘🌹☘🌹
واکاوی عینی گرایی در هرمنوتیک روشگرا با تکیه بر دید گاه هیرش.pdf
306.9K
#معرفیمقاله
واکاوی عینی گرایی در هرمنوتیک روش گرا با تاکید بر دیدگاه هیرش
نویسندگان: زهره اخوان مقدم، احمدرضا آرام، سمیه عبداللهی.
#عینیتگرایی #نسبیگرایی #فهم #هرمنوتیکروشگرا #اریکهیرش
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌻🌻🌻🌻