در ثواب انتشار مطالب، شریک شوید لطفا کانال را به دوستان خود معرفی کنید 🙏🙏🙏 ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
هیچگاه در یک متن علمی از پرانتز استفاده نکنید، مگر در جای لازم. گاه دانشجویان، بخشی از مطلب خود را داخل پرانتز می گذارند، حال آنکه پرانتز نشانه این است که مطلب، اهمیت چندانی ندارد. حتما برای شما اتفاق افتاده که در حین سخن، میگویید :«حالا داخل پرانتز یه نکته ای بگویم» .این خود یعنی خارج از بحث اصلی. اگر می خواهید اهمیت بحث را نشان دهید باید از گیومه استفاده فرمایید. مؤید باشید
مقاله دکاکه.pdf
12.91M
#معرفیمقاله
بررسی دیدگاه ماریا دکاکه درباره جنگ صفین در دائره المعارف قرآن لیدن براساس نهج البلاغه
نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ ربابه عزیزی
#نهجالبلاغه #صفین #لیدن #استشراق #نقدتاریخی #خلافت.
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌻🌻🌻🌻
یک عنوان برای مقاله: آیه «کنتم خیر امة» را همه شنیدهاید. در ترجمه ها و اکثر تفاسیر آمده که خطاب «کنتم» به امت اسلامی است. اما آیه واقعا امت اسلام، بهترین بودند؟ آیا به دستورات پیامبرشان عمل کردند؟ آیا وصی پیامبر را پذیرفتند؟ آیا با اولاد پیامبرشان رفتار نیکو انجام دادند؟ معلوم است که نه! پس «خیر=بهترین» یعنی چه؟ آیا افعل تفضیل است؟ از طرف دیگر، در برخی قرائات آمده که «کنتم خیر ائمة» خوانده شده و خطاب آیه، به امامان معصوم است. تحلیل این مطلب، مقاله خوبی می شود. مؤید باشید
موضوع بالا می تواند این چنین باشد: تحلیل گزارشهای تاریخی ناظر بر «ذو الید» بودن حضرات زهرا نسبت به «فدک» در زمان حیات پیامبر اسلام(ص)
موضوع مقاله و پایان نامه: نیک می دانیم که در قرآن کریم، کفر همیشه به معنای «کافر و مشرک بودن» نیست و در موارد متعددی، واژه های مرتبط با کفر، ناظر بر موضوع مهمِ «کفر به ولایت» است. این آیات می توانند در یک رساله تحلیل و بررسی شوند. تک تک آنها نیز در حدّ مقاله هستند. مثلا آیات بعد از آیه نور را ببینید. آنجا که می فرماید: «والذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعة یحسبه الظمآن ماء...» (نور/39) آیا می تواند مراد، کفر در مقابل اسلام باشد؟ کسی که کافر است اصلا «عمل» ندارد ؛ که بخواهد قبول باشد، یا نه. پس بعد از آیاتی که ناظر به فضائل اهل بیت است، خدا در باره «کفر به ولایت ایشان» سخن گفته است. فتأمّل.
🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔خبر خوب. خبر خوب. به تقاضای برخی دوستان، کانال آثار و نکته ها در فضای تلگرام هم ایجاد شد. لطفا برای دوستانی که تلگرام حضور دارند، ارسال فرمایید
لینک گروه در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam لینک گروه در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
مناسبات خرد و کلان در قصص قرآنی.pdf
1.23M
#معرفی مقاله
مناسبات خرد و کلان در قصص قرآنی سور اولیه مکی در پرتو داستان های انبیاء با محوریت مکافات
نویسنده: زهره اخوان مقدم
#زبانقرآن #سورههایمکی #قصصمکافاتمحور #تناسبآیات #اعجازبیانی
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌻🌻🌻🌻
موضوع مقاله: به این بخش از کتاب مقدس توجه کنید : «نور از جانب کوه طور سینا آمد و برای مردم از جانب کوه ساعیر درخشید و از کوه فاران برای ما آشکار شد» (کتاب مقدس، تثنیه 33: 2) منظور از نور چیست؟ مسلما وحی است و این بخش، سه وحی را به تصویر کشیده. در ترجمه فارسی عصر حاضر از کتاب مقدس، به جای کلمه «نور»، کلمه «یهوه» به معنای خدای قوم یهود آمده است: «یهوه از سینا آمد ...». در ترجمه تفسیری انجمن بین المللی کتاب مقدس (1995: 207)، همین کلمه به «خداوند» تبدیل شده و در تورات سامری عربی کلمه «الله» آمده است (1978: 340). جالب است که در مناظرات امام رضا ع ، آنگاه که ایشان می خواستند بر نبوت پیامبر(ص) دلیل بیاورند، همین بخش متن کتاب مقدس را با همان کلمه «نور» می خوانند و مسیحیان حاضر هم اعتراضی نمی کنند. این خود می تواند در یک مقاله بررسی شود و نشان دهد که کتاب مقدس، تحریف شده است. راس الجالوت در این مناظره ، بخش فوق را چنین نقل می کند و بر نبوت پیامبر اسلام، به نوعی اقرار می نماید: «نوري كه از طرف سينا آمد، همان وحيي است كه بر موسي بن عمران در طور سينا نازل شد، و روشن شدن كوه ساعير اشاره به همان كوهي دارد كه در آنجا بر عيسي بن مريم وحي شد، و منظور از كوه فاران كوهي است در اطراف مكه که با مكه يك روز فاصله دارد». این مقاله برای مجله «پژوهش های رضوی» می تواند خوراک خوبی باشد.
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹☘🌹☘🌹
موضوع رساله و پایان نامه: یکی از راههای بررسی گفتمان ها، مطالعه تطبیقی آنها با نظریههای زبانشناسی از جمله نظریه کنش گفتار است. تلقی جان آستین بر این اساس بود که در میان اظهارات زبانی، طبقه مهمی هست که صادق و کاذب نیست، ولی ظاهرش همچون جملههای خبری است؛ زیرا در چنین جملههایی قصد گوینده توصیف وضع، حال یا واقعیت نیست، بلکه انجام فعل است؛ مثلاً اگر کسی بگوید: «قول میدهم شما را ببینم»، با این جمله به شما وعده میدهد و «فعل» (کار) وعده خود را تحقق میبخشد و از این جمله خبری، توصیف وعده یا حکایت کردن از وعده را قصد نمیکند . توجه به نکته باعث شد آستین به جای تمایز میان گزارههای توصیفی و ارزشی، اظهارات هر گوینده را به اظهارات کنشی و اخباری تقسیم کند. آستین میان افعالی که انسان هنگام سخن گفتن انجام میدهد، تمایزی بدینگونه قائل شد:
1. کنش بیانی: بیان عبارتهایی که مفهوم و مصداق دارند؛
2. کنش منظوری: متکلم از اظهارات خود هدف خاصی را دنبال کند؛
3. کنش تأثیری: کلام معناداری که در شنونده تأثیر خاصی می نماید
بنابراین، هر اظهاری (چه اخباری باشد و چه کنشی) این سه کنش را در بردارد. با تکیه بر «نظریه کنشی آستین» می توان در قرآن و روایات، فعالیت های متعددی انجام داد. مثلا: تحلیل خطبه های نهج البلاغه، با تکیه بر نظریه آستین. یا تحلیل قصص پیامبران با تکیه بر نظریه فوق، و هلم جرّا. این منبع می تواند برای فهم حیطه بحث، کمک کننده باشد: كتاب «مباني تحليلي كارگفتي در قرآن كريم» صانعي پور (1390)
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹☘🌹☘🌹
لینک گروه در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam لینک گروه در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
موضوع رساله و پایان نامه: حالا که در دو پیام پیشین، صحبت از فلسفه زبان و «سِرل» شد خوب است که یادی کنیم از نظریه «ادب زبانی» که فیلسوفان زبان مطرح کردهاند. در این نظریه که به نام دو دانشمند مشهور : «براون و لوینسون» معروف است، سخن از اهمیت مراعات وجهه گوینده و مخاطب در سخن گفتن است و مولفه های آن مورد بحث قرار میگیرد. این بررسی در هر سخن و کتابی می تواند مورد توجه باشد مثلا در قرآن به صورت کلی، یا در برخی موارد به شکل خاص ؛مثلا : «نظریه ادب گفتار در مورد مسائل زنان در قرآن کریم» ، یا مطالعه در نهج البلاغه که تا چه میزان، امیرالمؤمنین علیه السلام حتی در مورد دشمنانشان، وجهه آنان را مراعات فرمودهاند، یا در اشعار حافظ و فردوسی و سعدی برای رشته ادبیات فارسی، و ... . در این زمینه جهت تقریب به ذهن، این مقاله را ببینید: بررسی مؤلفههای ادب زبانی در قابوسنامه با استفاده از نظریه براون و لوینسون از :ابراهیم دانش ، و محمدرضا طوسی نصرآبادی. نیز مقاله مهدی مقدسی نیا و سید علی اصغر سلطانی با عنوان «کاربرد شناسی زبان و سازو کارهای ادب ورزی در برخی از ادعیه شیعه» نشان می دهد که حوزه این بحث، چقدر متنوع است. لازم به ذکر است که پروپوزالها و مقالههای این حوزه، اگر به شکل محققانه نوشته شوند، بسیار مورد توجه قرار میگیرند. موید باشید
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹☘🌹☘🌹
AUD-20231018-WA0005.m4a
1.38M
نظریه کنشی آستین
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹☘🌹☘🌹
واکاوی عینی گرایی در هرمنوتیک روشگرا با تکیه بر دید گاه هیرش.pdf
306.9K
#معرفیمقاله
واکاوی عینی گرایی در هرمنوتیک روش گرا با تاکید بر دیدگاه هیرش
نویسندگان: زهره اخوان مقدم، احمدرضا آرام، سمیه عبداللهی.
#عینیتگرایی #نسبیگرایی #فهم #هرمنوتیکروشگرا #اریکهیرش
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌻🌻🌻🌻
سلام خدمت همراهان گرامی. چند موضوع مقاله در حوزه اعتقادات و فرمایشات عالم شیعه شیخ مفید عرض می کنم.
1- اعتقاد جالب ایشان در مورد الهی بودن قرآن و وحی بودن آن، این است که خود پیامبر هم از آوردن شبیه قرآن، عاجز بوده اند. عنوان: دیدگاه شیخ مفید در اثبات وحیانی بودن قرآن، با تکیه بر عدم توانایی پیامبر(ص) در آوردن مشابه برای قرآن . در این دیدگاه ، وی تکیه بر عدم دخالت شیطان در وحی نیز دارد.
2- نقد کلام شیخ مفید در استدلال به قرآن، در حوزه اثبات وحیانی بودن قرآن - یعنی ایشان به آیاتی استناد کرده است که بر غرض او دلالت ندارند (نه اینکه ما مخالف قدسی بودن قرآن هستیم. استدلال ایشان ضعیف است و آیات خوبی انتخاب نکرده)
3- نیاز داشتن «کلام» به «محل» از دیدگاه شیخ مفید. ایشان نزول کلام ، بهتر بگوییم نزول قرآن را بر قلب قبول ندارد و معتقد است که جنس کلام بودن، محتاج مکان و محل است، چون عَرَض است.
4- ایشان در مورد وجه اعجاز قرآن نیز دیدگاه ویژه ای دارد و نظم قرآن را وجه اعجاز نمی داند، چون فقط شامل فصیحان و بلیغان می شود؛ حال آنکه قرآن برای همگان معجزه است.
5- در مورد مصحف امام علی (ع) نیز معتقد است که ترتیب آن بر وزن ترتیب قرآن کنونی می باشد. تحلیل نظر ایشان و مقایسه با دیدگاه دیگران، از جمله مخالفان این نظر، حوزه خوبی برای مقاله است..
یکی از حوزه های جدید برای پژوهش، حوزه «فقه کلامی» است. شاید بتوان گفت مبتکر این اصطلاح، آیت الله سیدعلی شهرستانی از علمای معاصر هستند. در این حوزه، برداشت های فقهی، به وسیله علم کلام تئوریزه و تبیین و تحکیم میشوند. علاوه بر «فقه کلامی» بیش از سهدهه است که استاد سیدعلی شهرستانی در موضوعات مهمی مثل عقاید، سیره و تاریخ اسلام، دفع شبهات، علوم قرآن ، و علوم حدیث، قلم میزند و اخیراً مجموعه تألیفات ایشان در ۲۳ جلد توسط عتبه مقدسه عباسیه چاپ شده است. امامت پژوهی و دفاع کلامی از مبانی و مواضع فقهی شیعه مهمترین ویژگیِ ایشان، در قالب فقه کلامی است. مثلا موضوع وضو طبق اعتقاد شیعه، نیز دیگر اعتقادات فقهی شیعه، با تکیه بر کلام اثبات می شود. اینگونه آثار ایشان می تواند روش شناسی شود و یا با آثار مشابه، مقایسه گردد. به نظر می رسد این پیشنهادها در حد رساله دکتری هستند، نه کمتر.
برای مقطع ارشد: کتابشان «منع تدوین الحدیث»، به هفت زبان ترجمه و حتی در مصر هم تجدید چاپ شده و می تواند روش شناسی شود یا با کتب اهل سنت در همین زمینه، مقایسه شود. ترجمه انگلیسی اثر دیگرشان (جمع القرآن؛ نقد الوثائق و عرض الحقائق) در آستانه نشر است که قرار است دانشگاه مک گیل کانادا آن را منتشر کند. این کتاب قطعا حوزه بسیار گسترده ای برای پایان نامه های علوم قرآنی خواهد بود؛ چه از حیث روش شناسی و چه از حیث مطالعات تطبیقی با آثار و عقاید دیگر اندیشمندان شیعه و سنی در حوزه جمع قرآن. موید باشید.
AUD-20231112-WA0001.m4a
1.2M
نکته برای پژوهش در حوزه کتاب های علامه سید محمدمهدی موسوی خرسان رحمت الله علیه
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌺🌺🌺
معرفی علامه سید محمدمهدی خرسان که اخیرا در سن 98 سالگی از دنیا رفتند به همراه موضوعات پژوهشی مرتبط با ایشان👆👆👆👆👆👆