# برگزاری جلسه دفاعیه سطح ۴( دکترا) رشته تفسیر تطبیقی
#موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی تهران
🔰موضوع: "تحلیل و ارزیابی رویکرد عقلی فضل الله در تفسیر من وحی القرآن"
📝پژوهشگر: سیده زینب حسینی
⚜استاد راهنما: سرکار خانم دکتر زهره اخوان مقدم
⚜استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ابوالفضل حسینی
⚜استاد داور : جناب آقای دکتر مجید معارف
⚜استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن قمرزاده
⏰زمان: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵
💎مکان: موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی(ع)
🔹شرکت طلاب سطح ۴ رشته تفسیر تطبیقی ورودی ۹۴تا۹۸ در جلسه الزامی است.
با سلام ضمن تشکر از توجه و پیگیری دوستان گرامی، رساله فوق با نمره 19/5 پذیرفته شد.
کرسی علمی – ترویجی
عنوان کرسی : نقش سبب نزول در راهبری اندیشه تفسیری : بررسی و نقد سبب نزول آیه 24 نساء
ارائه دهنده : جناب آقای دکتر علی آهنگ
ناقد اول : سرکار خانم دکتر زهره اخوان مقدم
ناقد دوم : جناب آقای دکتر مجتبی نوروزی
دبیر علمی جلسه : جناب آقای دکتر مهدی آریان فر
زمان : چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه 1403 ساعت 12 الی 14
به صورت حضوری در سالن جلسات دانشکده علوم قرآنی بجنورد و مجازی از طریق لینک : meet.quran.ac.ir/bojnurd
شرکت کنندگان در این جلسه ، در صورت تمایل به دریافت گواهی، می توانند درخواست خویش را از طریق آدرس z_entezar @ در پیام رسان ایتا ارسال کنند .
به کانال کرسی ها ، نشست ها و همایش های معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بپیوندید . https://eitaa.com/joinchat/2144010298Cf9b0917280
سلام و ادب خدمت همراهان گرامی. اگر چه میلاد بانوی گرامی حضرت معصومه سلام الله علیها مشخص نیست ولی بهر حال نامگذاری این روزها به «دهه کرامت» را به فال نیک می گیریم. برای شادی کردن باید دنبال بهانه بود و شادی ها را گستراند. در رابطه با حضرت معصومه نگارشهای زیادی در دست نیست، خصوصا مطالعات روشمند. به نظر میرسد موضوع «ازدواج نکردن حضرت معصومه» قابل توجه باشد، خصوصا با رویکرد سنتی که در جامعه ما حاکم است و به دخترانی که ازدواج نمیکنند برچسبهایی زده میشود. شاید همین موضوع، دلیل باشد بر اینکه «این هم نوعی انتخاب است برای زندگی، و عامل «ذمّ و قدح» نباید بشود. توجه همراهان را به دو نکته جلب میکنم: اولا حضرت معصومه سلام الله علیها هم پدرشان «امام معصوم» بوده و هم جدشان و هم برادرشان. خود ایشان هم تالی تلو معصوم هستند و قطعا مرتکب گناه مبیّن نمیشوند. ثانیا تقریر معصوم، بر ما حجت است و هیچ گزارشی مبنی بر قدح و یا حتی گله و شکایت معصوم نسبت به عمل ایشان به ما نرسیده است. گاه میشنویم که عمل حضرتشان، مخالف سنت پیامبر است، چه پیامبر فرمودند: «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی» اما نیک میدانیم که شأن صدور این روایت، چیز دیگری است و این بخش، تقطیع یک روایت بلند، که البته این تناقض ظاهری هم باید مورد پژوهش قرار بگیرد. ضمن اینکه از دانشوران و دانشجویان تقاضا میشود در یک مطالعه حدیثی روشمند، تمام روایات این حوزه یعنی «ازدواج نکردن حضرت معصومه» را تحلیل کنند، نیز تقاضا میشود در اصلاح نگرشهای نادرست جامعه، بکوشند. یا علی
آدرس کانال در ایتا:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
آدرس کانال در تلگرام:
https://t.me/Akhavanmoghadam
کارگاه فوق، حضوری است و شرکت برای همگان، آزاد. آدرس کانال در ایتا:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
آدرس کانال در تلگرام:
https://t.me/Akhavanmoghadam
یکی از اصطلاحاتی که همه با آن آشنا هستیم عنوان بینامتنیت (یا متن پنهان) است که بسیار مورد استفاده قرار می دهیم در حالی که از مُبدع آن، سابقه ایجاد، چیستی نظریه، و پی آمدهای آن در برخی موارد، آگاه نیستیم. ما یک متن داریم و یک بینامتن یعنی در هم بافته و در هم آمیخته. بینامتنها مانند ابزاری هستند که دروازه های معنای متن را بر روی مخاطب باز می کنند و درک معنای متن، بدون آنها میسر نیست.
نظريه ي بينامتنيت (Intertextuality) بر اين باور است كه هر متني بر پايه متن هاي پيشين خود شكل ميگيرد. بر اساس این نظریه، هيچ متني نيست كه كاملاً مستقل توليد يا حتی دريافت گردد. بنابراين در توليد و دريافت يك متن همواره پيشمتن ها نقش اساسی ايفاء ميكنند. به بيان ديگر، بدون روابط بينامتنی هيچ متنی خلق نميشود. مثلا اگر شما در یک داستان یا شعر واژه هایی مثل یوسف و زلیخا دیدید محال است بدون ارتباط با قصه یوسف، آن متن را دریابید و بفهمید. با توجه به اين امر نزد نظريهپردازان بينامتنی دو نظرية اصلی در رابطه با منابع و مراجع متن ها وجود دارد: نخست گروهي كه يك متن را متشكل از متن هاي ديگر ميدانند و جستوجوی منابعِ آنها را بيیفايده تلقی ميیكنند؛ دوم آنهايی كه مصمم هستند تا ردّپا و عناصر متن های ديگر را در متن جدید پیدا کنند..
اگر چه ما تصور می کنیم بینامتنیت در حوزه ادبی و دینی زاییده شده، ولی جالب است بدانید که حوزه ایجاد این نظریه، فلسفه و روانشناسی است و از آنجا به ساحت های دیگر سرایت نموده است. خانم ژولیا کرستوا (به زبان بلغاری: Юлия Кръстева یولیا کریستوا و به زبان فرانسه: Julia Kristeva ) فیلسوف و روانکاو بلغاری 50 سال قبل این نظریه را ابداع کرد. البته وی منتقد ادبی نیز به حساب می آید.
کریستوا می گوید: متن چیزی جز بینامتنیت نیست. مبنای نظریه او، نگاه خاص او به متن است. وی معتقد است هر متنی یک فرآوری است و در دل متن های پیش از خود. هیچ متن اصیل و یکتایی وجود ندارد و هیچ اصالتی در کار نیست چون هر متن یک تولید است که با تخریب و یا تقویم متنهای پیشین ایجاد می گردد.
اساس نظریه بینامتنیت این است که هیچ متنی بدون پیش متن نیست و متنها پیوسته بر اساس متنهای گذشته بنا می شوند و تنها، مهم این است که رابطه ها را کشف کنید زیرا در هر متن سه رکن داریم: متن حاضر، متن پنهان یا پیشین، روابط دو متن.
البته پس از خانم کرستوا این نظریه راه خود را در ادبیات، متون مقدس، روانشناسی، زبان شناسی، و نقد ادبی به شدت باز کرد. مثلا هارولد بلوم ارتباط بین روانشناسی و بینامتنیت را مورد توجه قرار داد و بهر حال، نظریه بینامتنیت یکی از مهم ترین نظریه های فلسفی-ادبیِ قرن بیستم شد.
غرض من از این توضیحات این سه مورد است:
اولا زمینه ایجاد و معنای اصطلاح بینامتنیت را بدانیم تا به اشتباه نیفتیم.
ثانیا در مطالعات خود، همیشه بار مثبت به این اصطلاح، ندهیم. مثلا وقتی می گوییم: «رابطه بینامتنیت اشعار حافظ و قرآن» منظور برتری قرآن است و گمان ما این است که همیشه، چنین است! در صورتی که در مطالعات بین قرآن و کتاب مقدس، آنگاه که سخن از بینامتنیت گفته می شود منظور، عدم استقلال قرآن، و اقتباس قرآن از کتب پیشین است. به نوشته های کافمن و گایگر توجه کنید که پیوسته در پی اثبات وام گرفتن محمد (صلی الله علیه و آله) از قرآن هستند. رونالد بارت نیز شریک کریستوا در بحث بینامتنیت است که نظریه مرگ مولف را گاه به او نسبت می دهند و معتقد است رابطه خواننده با متن، محور شکل گیری معنای متن است. ژرار اقتباس را یکی از انواع بینامتنیت می داند اگر چه دیگران، مخالف او هستند و معتقدند در اقتباس ( و نیز تلمیح و تضمین) درست است که متنها ارتباط دارند، ولی گوینده یا نویسنده، آگاهانه این ارتباط را ایجاد می کند، در صورتی که نظریه بینامتنیت، بر ارتباط ذاتی و قطعی تاکید می کند، چه نویسنده یا گوینده بخواهد و چه نخواهد. ادامه در پست بعدی👇🏼👇🏼👇🏼 آدرس کانال در ایتا:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
آدرس کانال در تلگرام:
https://t.me/Akhavanmoghadam دوستان خود را با این کانال، آشنا فرمایید
ثالثا این حوزه، بسیار بکر است و اگر چه مقالات متعددی در مجلات فلسفی (مانند مقاله مهدی غیاثوند) و نیز مجلات دینی و برخی پایان نامه ها وجود دارد، ولی همچنان دیدگاه بزرگان مطرح در این حوزه، می تواند با آموزه های اسلامی مقایسه و ارزیابی شود.از عوامل ایجاد نظریه بینامتنیت نیز غافل نشوید مانند: ساختارگرایی و پساساختارگرایی، نشانه شناسی، جنبش فرمالیستها در روسیه و ویکتور شکلوفسکی از مشهورترین نظریه پردازان فرمالیسم و نیز نظریه های میخائیل باختین، پیشرفت مطالعات تطبیقی در جهان پژوهش، و اسطوره شناسی بارت. اگر چه خانم کریستوا را مبتکر این نظریه می دانند ولی بینامتنیت به طور کامل تنها دستاورد یک فرد نیست، بلکه نتیجه جریان ها و تلاش های شخصیت هایی است که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در شکل گیری آن نقش داشته اند . بدیهی است کسانی می تواندد در این حوزه، پژوهش کنند که علاقمند و با پشتکار باشند و نیز آشنا با علوم جدید خصوصا معناشناسی. موید باشید. آدرس کانال در ایتا:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
آدرس کانال در تلگرام:
https://t.me/Akhavanmoghadam دوستان خود را با این کانال، آشنا فرمایید
آثار _ نکتههای پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
کرسی علمی – ترویجی عنوان کرسی : نقش سبب نزول در راهبری اندیشه تفسیری : بررسی و نقد سبب نزول آیه 24 ن
سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی. برخی از دوستان درخواست صوت این جلسه را داشتند که تقدیم میشود. ابتدای صوت، چند دقیقه صدا خوب نیست ولی بعد اصلاح شده. عرایض بنده از دقیقه 19 صوت شروع میشود و در بردارنده برخی نکات ژوهشی است و شنیدن آن برای دانشجویان عزیز خالی از فایده نیست. صوت 👇🏼👇🏼👇🏼
هدایت شده از آثار _ نکتههای پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله
.
آدرس کانال در ایتا:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
آدرس کانال در تلگرام:
https://t.me/Akhavanmoghadam