eitaa logo
اخلاق و معارف اسلامی
299 دنبال‌کننده
56 عکس
35 ویدیو
583 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🟣ضرورت شناخت بنیادین 🔷حیات شعوری انسان 🔻انسان دارای حیات شعوری است یعنی موجودی است که کلیه روابط خود با خارج از وجودش را با علم تنظیم می کند، لذا نوع نگرش و اعتقاد انسان به خود و هستی تاثیر تامی در سبک زندگی و تنظیم روابط با دیگران و هر گونه فعل یا انفعال وی دارد؛ توجه به این مسئله در موارد ذیل اهمیت می یابد: 🔷اهمیت جهان بینی • تاثیرجهان بینی در تحلیل هستی • تاثیرجهان بینی در تبیین نظامات آن در قوس نزول و قوس صعود عالم • تاثیرجهان بینی در رویکردهای اتخاذ شده در تعریف نظامهای مرتبط با انسان • ضرورت شناخت قواعد بنیادین معرفت دینی( در حوزه هستی و انسان)، جهت تدوین رویکردهای کلی حاکم بر زندگی انسان • تاثیر رویکردهای کلی و قواعد و مبانی بنیادین انسانی در مبانی و مسائل و غایات علوم انسانی • تاثیر رویکردهای کلی و قواعد و مبانی بنیادین انسانی در مبانی و مسائل علوم دینی مثل کلام و فقه خصوصا مباحث شؤون امامت، فقه الاجتماع، فقه الحکومه و ... • امتداد قواعد بنیادین در بستر هستی و زندگی انسان تا به ابد(انشراح و جریان مبانی و اصول در مصادیق تکوین و تشریع در قوس نزول و صعود)، .
🟣نگاه توحیدی حضرت امام خمینی (اعلی الله مقامه) به جامعه و هستی بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏ 🔻ما هيچ هستيم و همه چيز خداست‏ 🔻ما خداى تبارك و تعالى را شكر مى‏كنيم كه با اين همه مشكلاتى كه براى جمهورى اسلامى پيش آوردند و پيش خواهند آورد، جز ذات مقدس او پناهى نداريم. هر چه هست از اوست و هر چه خواهد شد هم از اوست و ما جز يك خدمتگزارى كه باز هم توفيقش از اوست، چيزى نيستيم. 🔻بايد همه ما توجه داشته باشيم به اينكه ما خودمان چيزى نيستيم، هر چه هست اوست. اگر عنايات او نبود ما هيچ بوديم؛ چنانچه از ازل‏ هم هيچ بوديم و بعدها هم از حيث حيثيت خودمان هيچيم. منتها ما هيچها اشتباه داريم؛ خيال مى‏كنيم ما هم يك چيزى هستيم و اين يك حجابى است بين ما كه اميدوارم خداى تبارك و تعالى اين حجاب را بردارد و ما بفهميم كى هستيم؛ «اللَّهُمَّ ارِنِى الأشْياءَ كَما هى». «ارِنِى الأشْياءَ كَما هُو»، يعنى به حسب احتمال قوى اينكه آن كه هستند كه صرف تعلق به او هستند، او را نشان بدهد كه اگر او را نشان بدهد، معرفت خدا حاصل مى‏شود. و اگر آن چيزى كه ما همه در حجاب هستيم، آن حجاب برداشته بشود، معلوم‏ مى‏شود كه غير از او كسى نيست و چيزى نيست و همه اشكالات در حجابى است كه ما داريم، گمان مى‏كنيم چيزى هستيم. و من اميدوارم كه خداى تبارك و تعالى به همه ما توفيق معرفت‏ عنايت كند و توفيق خدمت به خلق اللَّه . 🔻البته من از مشكلات دولت، از مشكلات كارمندان دولت، از مشكلات همه قشرهايى كه در بين دولت كار مى‏كنند آگاهم؛ چنانچه شماها بهتر آگاهيد. و من مى‏دانم كه اين دولت و اين اقشارى كه مربوط به دولت هستند، در عين حالى كه محرومترين قشرها هستند، با اخلاصترين قشرها هستند، و در عين حالى كه با يك زندگى درويشانه مى‏گذرانند، بحمد اللَّه، قدرت معنوى دارند و هر چه زندگى زيادتر بشود، قدرت روحى كمتر مى‏شود. 🔻اين مسلّم است هر قدمى كه دنيا براى آدم بر مى‏دارد، انسان عقب مى‏گيرد. آنهايى كه در كاخهاى بسيار مجلل زندگى مى‏كنند، نگرانيشان بيشتر از آنى است كه درويش‏اند و در محله‏ها زندگى مى‏كنند. پس ما از اين جهت هم شكرگزار هستيم كه ما را در لباس درويشها درآورده است- نه درويش‏ به معناى اصطلاحى، درويش‏ واقعى- و ما خدمت به خدا و خدمت به خلق خدا را وظيفه خودمان مى‏دانيم و مشكلات را هم ان شاء اللَّه، پشت سر مى‏گذاريم و همان طورى كه تا كنون ايستادگى كرده‏ايم، همه ايستادگى كردند در مقابل همه مشكلات، از اين به بعد هم بين همه مشكلات ايستادگى خواهند كرد. و من دعا مى‏كنم كه خداوند به شما توفيق بدهد. 📖صحيفه امام ج‏20 366 سخنرانى در جمع اعضاى هيأت دولت در آستانه هفته دولت(فاجعه كشتار حجاج)
نگاه توحيدى اسلام به استكمال مردان و زنان.pdf
196.4K
🟣در محضر (اعلی الله مقامه) 🔷نگاه توحيدى اسلام به استكمال مردان و زنان 🔷روایاتی ، پيرامون موقعيت و شخصيت زن در اسلام‏ 🔷توضیحی در باره روايت اسماء بنت يزيد انصاریه .
نگاه توحيدى اسلام به استكمال مردان و زنان.docx
43.7K
🟣در محضر (اعلی الله مقامه) 🔷نگاه توحيدى اسلام به استكمال مردان و زنان 🔷روایاتی ، پيرامون موقعيت و شخصيت زن در اسلام‏ 🔷توضیحی در باره روايت اسماء بنت يزيد انصاریه .
🟣ثواب 🔷قول لا اله الا الله بهترین 🔻قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: ‏ خَيْرُ الْعِبَادَةِ قَوْلُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ. 📖ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ ص4.
🟣ثواب 🔷قول لا اله الا الله مبدل سیئات به حسنات 🔻قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: ‏ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ إِلَّا مَحَتْ مَا فِي صَحِيفَتِهِ مِنْ سَيِّئَاتٍ حَتَّى تَنْتَهِيَ إِلَى مِثْلِهَا مِنْ حَسَنَاتٍ. 📖ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ ص4.
🟣ثواب 🔷قول لا اله الا الله : ثمن بهشت 🔻قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع:‏ قَوْلُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثَمَنُ الْجَنَّةِ. 📖ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ ص4 .
🟣ثواب 🔷100 بار قول لا اله الا الله در هر روز 🔻قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ : مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِائَةَ مَرَّةٍ كَانَ أَفْضَلَ النَّاسِ ذَلِكَ الْيَوْمَ عَمَلًا إِلَّا مَنْ‏ زَادَ. 📖ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ ص4
🟣ثواب 🔷100 بار قول لا اله الا الله قبل از خواب 🔻قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ :مَنْ قَالَ حِينَ يَأْوِي إِلَى فِرَاشِهِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِائَةَ مَرَّةٍ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ مَنِ اسْتَغْفَرَ حِينَ يَأْوِي إِلَى فِرَاشِهِ مِائَةَ مَرَّةٍ تَحَاتَّتْ ذُنُوبُهُ كَمَا يَسْقُطُ وَرَقُ الشَّجَرِ. 📖ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ ص4 .
🟣ثواب 🔷 قول لا اله الا الله با صدای بلند 🔻قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ :مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ يَرْفَعُ بِهَا صَوْتَهُ فَيَفْرُغُ حَتَّى تَنَاثَرَتْ ذُنُوبُهُ تَحْتَ قَدَمَيْهِ كَمَا تَنَاثَرَ وَرَقُ الشَّجَرِ تَحْتَهَا. 📖ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ ص6 .
🟣ثواب 🔷 قول لا اله الا الله محبوبترین سخن در نزد خداوند متعال 🔻قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ :مَا مِنَ الْكَلَامِ كَلِمَةٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ يَمُدُّ بِهَا صَوْتَهُ فَيَفْرُغُ إِلَّا تَنَاثَرَتْ ذُنُوبُهُ تَحْتَ قَدَمَيْهِ كَمَا تَنَاثَرَ وَرَقُ الشَّجَرِ تَحْتَهَا. . 📖ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ ص6 .
🟤افاضات مرحوم آیت الله اعلی الله مقامه 🔷مراقبت بعد از ماه رمضان/1 🔻در کتاب شریف کافی از امام صادق صلوات الله و سلامه علیه روایتی نقل شده است به این مضمون که « الإبقاءُ علی العَمَلِ أشدُّ مِن العَمَلِ » ، یعنی نگهداری عمل سخت‌تر از خود عمل است. در انجام هر عمل دو مرحله است، گاهی انسان موفق به کار خیر می¬شود، خود این کار مشکل است؛ چون باید از فیلتر شیاطین عبور کند و شیاطین آنجا او را نمی‌گذارند (عبور کند) و موفق به عمل نمی‌شود و گاهی هم فرد عبور می‌کند و کار انجام می‌گیرد. مرحله دوم این است که باید نتیجه این کار خیر و خوب را که انجام داده است، بتواند حفظ کند. خیلی‌ها توان انجام دادن کار خیر را دارند اما قدرت نگهداری نتیجه آن را ندارند. کار خیر را انجام می‌دهد، کار بد را هم انجام می‌دهد، در نتیجه کار خیر از دست می‌رود؛ لذا امام صادق صلوات الله و سلامه علیه فرمودند: نگه‌داشتن آن اثر کار خیر و عمل صالح، مشکل‌تر از انجام دادن خود عمل است.... 🔻در ماه مبارک رمضان خیلی‌ها روزه گرفتند، عمل خیرشان از فیلتر شیاطین عبور کرد دِلِشان می‌خواست غذا بخورند، اما نخوردند. خیلی عوامل پیش آمد کرد اما آن عوامل تأثیر نکرد و روزه را گرفتند. حالا بعد از گرفتن روزه باید نتیجه آن را حفظ کنند. روزه گرفتن و هر کار خیری اثر معنوی خوبی دارد، این اثر را باید حفظ کرد. اگر حفظ نکنیم اثر از دست می‌رود و کأن لم یکن می‌شود. این مرحله دوم سخت¬تر از اوّلی است. .
🟤افاضات مرحوم آیت الله اعلی الله مقامه 🔷مراقبت بعد از ماه رمضان/2 🔻لذامراقبت بعد از ماه مبارک رمضان مشکل¬تر از خود ماه رمضان است. شیاطین در روزهای ماه مبارک رمضان در غُل و زنجیر هستند، زیرا شکم خالی است و گرایش به معنویات زیاد است، گرایش به گناه کم است؛ لذا آدم موفق می‌شود، اما بعد از ماه مبارک که سه وعده غذا می‌خورد و شکم پُر می‌شود، شیاطین از غل و زنجیر در می‌آیند و شروع می‌کنند تمام آن آثار را به اضافه بیشتر از آن¬را از بین می‌برند. بنابراین آن‌هایی که زحمت می‌کشند و کار خیر انجام می‌دهند باید بعد از انجام دادن کار خیر، بیشتر مراقب باشند که این اثرات را از دست ندهند و الّا اگر کم مراقب باشند از دست می‌رود و این اختیارش با خود آدم است. خیلی¬ ها این‌ گونه هستند که زحمت می‌کشند، بعد هم از دست می‌دهند, 🔻 همان طوری که« إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ » ، برعکس آن هم صحیح است إِنَّ السَیِّئاتِ هم یُذهِبنَ الحَسَنات. شما کار خیر انجام دادی، کار بد خرابش می‌کند. اگر کار بد انجام بدهی، خدا که وعده غفران داده است، آن وقت وعده غفران از بین می‌رود. .
بسم الله الرحمن الرحیم فهرست مهترین عناوین مباحث معرفتی ذکر شده در بالغ بر 365 عنوان با استفاده از « يادنامه مفسر كبير استاد علامه طباطبائى ؛ ص401» .
🟣(کلام فی المجازاة و العفو فی فصول) - المیزان فی تفسیر القرآن ؛ ج‏ ؛ ص: - ؛ فی ذیل آیۀ « إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبادُكَ وَ إِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزيزُ الْحَكيم‏» 🔻مباحث و و رابطه و در جلد ششم -المیزان ج6 ص: 377-358 🔻🔻1- ما معنى الجزاء؟: تقوم و بقای اجتماع به وجود نظام جزائی (عقاب و پاداش) بعنوان ضمانت اجرای قوانین مشروعیت وجود جزاء در شرایع الهی تناسب بین جزاء و عمل بحسب درجه اهمیت عمل مماثلت و مسانخت بین جزا و عمل بازگشت عقاب و ثواب به نفس عامل ،با رعایت قاعده مماثلت و مسانخت رقیت از مصادیق بارز مواخذه و عقوبت بر جرمها و معاصی اجتماعی شمرده شدن مطیع عبد برای مطاع بملاک محرومیت از حریت اراده لزوم اثابه مطیع از جانب مجتمع یا ولی امر حکمت لزوم وفاء به وعده نه وعید 2-🔻 العفو و المغفرة؟: جواز ترک مجازات عاصی بخلاف ترک پاداش مطیع و مطابق بودن آن با فطرت عدم جواز ترک دائمی مجازات و عقاب عاصی اقتضای اولی گناه و جرم نسبت به عقاب و جزاء توقف عفو مجرم و عاصی بر وجود حکمت اسباب مغفرت در قرآن کریم توبه از کفر یا گناه و شفاعت دو عامل و سبب مهم برای استحقاق مغفرت الهی موارد عفو و توبه الهی بدون ذکر سبب موارد استعمال عفو در غیر معنای تشریعی (مغفرت از گناه) آن 3-🔻 للعفو مراتب: ذنب(سیئه ناشی از عمل) مستلزم مجازات تعلق عفو و مغفرت به مجازات تناسب مراتب جزاء با مراتب ذنب تناسب مراتب عفو با مراتب جزاء ذنب و اختلاف مراتب آن از دیدگاه عقل فطری استمداد الهی از عقل و تفکر انسانی در بیان مقاصد کلامش ضرورت وضع قوانین برای حفظ مقاصد انسانی و هدایت جمعی ضرورت جعل احکام جزایی بعنوان ضمانت اجرای قوانین احتماعی تفسیر فطری ذنب به تخلف از قوانین اجتماعی سوق داده شدن اجتماع بواسطه عمل به احکام عملی به اخلاق متناسب با صفات مجتمع ضرورت رعایت احکام اجتماعی حافظ اخلاق و اوصاف باطنی تفسیر اخلاق به فضائل انسانی اصیل بودن تاثیر احکام اجتماعی در اخلاق، علیرغم تفاوت مجتمعات در سنن و مقاصد تاثیر تکرار عمل در حصول اخلاق متناسب آن عمل به احکام ضمانت کننده اجرائی اخلاق ذنب و معصیت اخلاقی و مراتب آن تعلق اوامر و نواهی عقلیه به اخلاق فاضله و رذیله و ترتب ثواب و عقاب عقلی بر آن مثل مدح و ذمّ ترتب ذنب و معصیت اخلاقی بر تخلف از احکام خلقیه و اوامر عقلیه مترتب بر آن علت اطلاق امر و نهی به اوامر و نواهی اخلاقی: تلازم بین اعمال مامور به و اخلاق استحقاق مؤاخذه بر مخالفت با اوامر اخلاقی 4🔻-مراتب اوامر و ذنوب اخلاقی تناسب واجبات و مندوبات اخلاقی با ظرفیتها در جامعه و فرد تفسیر کلام مشهور : حسنات الابرار سیئات المقربین ذنب و عصیان در ظرف حب و بغض سیئه دیدن خوبیها و حسنات در حال بغض و غضب گناهِ غفلت از محبوب و اشتغال به خود و خودیات ، از دیدگاه محب ارزش انحصاری توجه به محبوب در نگاه محب معنای حدیث «إنه لیغان على قلبی فأستغفر الله کل یوم سبعین مرة» تفسیر استغفار و توبه انبیاء و معصومان با توجه به احکام حب عصمت انبیاء علیهم السلام و عدم صدور هیچ معصیتی از آنان تفسیر ظلم در« ظلمت نفسی» با توجه به احکام حبّ حمل ظلم در «ظلمت نفسی» بر ظلم بر نفس ضرورت توجه قرائن مقامی و کلامی متصل و منفصل و آیات متناظر در تفسیر کلام الهی تاویل و ارتکاب خلاف ظاهر و تفسیر به رأی برخی از مفسرین و متکلمین بواسطه غفلت از قواعد تفسیر کلام الهی عثرات برخی از مفسرین و متکلمین در تفسیر آیات مرتبط با عصمت و صفات و افعال انبیاء خطر قیاس نظام تکوین با نظام تشریع و اعتبار تفسیر ذنب و معصیت و معفرت و عفو متناسب با آن بیان حقیقت استغفار انبیاء و اولیاء علیهم السلام مراتب ذنب و مغفرت مراتب گانه ذنب و مغفرت 5- 🔻هل المؤاخذة أو المغفرة تستلزم ذنبا؟: ملازم نبودن مواخذه و مغفرت با ذنب یا طاعت ظاهری حکم عقلاء به ترتب مواخذه و عقاب بر تکلیف اختیاری مشروط بودن تکلیف به عقل در نزد عقلاء تعریف عقل منوط بودن تکلیف به عقل در همه جوامع نفی استحقاق ثواب و عقاب در حق غیر عاقل در نزد عقلاء منتفی بودن سعادت و شقاوت اختیاری در مورد غیر عاقل در ظرف حیات دنیا تصویر توبه، عفو و مغفرت و عذاب در حق غیر عاقل در ظرف حیات اخروی، باعتبار هیئتها و صفات نفسانی برخی دیگر از موارد استعمال عفو و مغفرت در غیر مورد ذنب شمول صفت عفو و مغفرت به امور تکوینی و تشریعی همانند دو صفت رحمت و هدایت 6-🔻 رابطة العمل‏ و الجزاء: ترتب ثواب و عقاب بر امتثال یا تمرد از اوامر و نواهی عقلائی توسل عقلاء به ثواب و عقاب برای تشویق به اطاعت و تخویف بر معصیت و تمرد وضعی و اعتباری بودن رابطه بین عمل و جزاء در نظامات اجتماعی
غایت بودن تحفظ بر اعمال مورد نیاز در مجتمع برای جعل رابطه بین عمل و جزاء مراتب اعتناء مجتمع یا ولی امر به تعهد یا تشدید یا تخفیف در نظام جزائی محاوره و مخاطبه خداوند متعال با عموم بشر، با لسان عقلاء و قالب سنن اجتماعی مهمل رها نشدن امر تعلیم نفوس مستعدِ دریافت حقائق در کلام الهی وجود رابطه حقیقی بین عمل و جزاء نظام تشریع فراتر از رابطه اعتباری مترائی در ظواهر تعلیم الهی حیات واقعی دار آخرت و لهو و لعب بودن نفس دنیا حتی با صرف نظر از شؤون و اعتباریات آن روش تعلیم دینی: آماده سازی تدریجی برای دریافت حقائق و مقاصد واقعی دین از طریق تعلیمات فطری و وحیانی بیان شده در قالب اعتبار کیفیت سیر تربیت دینی از قالب حق صوری به مقاصد معنوی حقیقی 7-🔻 و العمل یؤدی الرابطة إلى النفس: ترتب ثواب و عقاب بر حالات کسب شده توسط دل‏ و نفس انسانی از راه عمل وساطت اعمال در اکتساب قلوب ضرورت عدم خلط بین آیات مجازات ناظر بر مرحله رابطه اجتماعی وضعی با آیات مجازات ناظر بر مرحله رابطه حقیقی .