eitaa logo
اخلاق فجازی
71 دنبال‌کننده
8 عکس
3 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ویترینی شدن زندگی در فضای مجازی 🔺فضای مجازی جایی است که زندگی کاربران در آن با نوعی نمایش همراه است به گونه ای که کاربران این فضا می توانند خود را به هر نحوی که دوست دارند، به نمایش در بیاورند. در این فضا ترجیح کاربران بر این است که خود و هر آن چه که در اختیار دارند را، به نحو مطلوبتری از آن چه که واقعیت دارد، به نمایش بگذارند. کاربران در این فضا سعی می کنند آن چه که «پشت صحنه» است را با نوعی آراستگی و زیبایی به «جلوی صحنه» بیاورند و سعی کنند جلوی صحنه را با بازی گری و نوعی نقاب برعکس پشت صحنه و واقعیت نشان دهند. ♦️کاربران در فضای مجازی این توانایی رادارند که جهان واقعی خود را ویترینی و تزیینی به نمایش بگذارند. اگر در فضای واقعی و محیط های رسمی امکان ویترینی و تزیینی نشان دادن وجود دارد، در فضای مجازی این امکان به مراتب بیشتر و آسان تر وجود دارد. در فضای مجازی کاربران به آسانی می توانند خود را تزیین و در معرض دید همگان قرار دهند و این قابلیت این قدر آسان است که کاربران می تواند دیگران را به راحتی فریب داده و چهره منفی و تاریک خود را به چهره ای مثبت و موجه تبدیل سازد. ❓چه کسانی زندگی خود را در فضای مجازی ویترینی می کنند؟ کسانی که در فضای مجازی سعی می کنند خود و همه چیزشان را استاندارد و خوب نشان دهند؛ کاربرانی که سعی می کنند اخلاق و رفتار خود را در شبکه های اجتماعی تصنعی و ساختگی، مثبت و منطقی نشان دهند؛ کسانی که فقط لحظه‌ و موقعيت های مثبت زندگی خود را براي ديگران گزارش می دهند. 🔻کسانی زندگی خود را در فضای مجازی ویترینی می کنند که به صورت افراطی از خرید کردن‌ شان گرفته تا غذایی که می‌خورند و لباسی که می‌پوشند و مسافرت ‌هایشان و... عکس و فیلم گرفته و در معرض نمایش دیگران قرار می دهند. آن دسته کاربرانی که بخواهند چهره واقعی خود که عموم کاربران از آن بی‌اطلاع‌ هستند را در پس یک چهره مجازی پنهان کنند، افرادی هستند که در فضای مجازی ویترینی زندگی می کنند. 🔺کسانی که از تصاویر و جلوه های بصری خاصی برای دیده شدن و نشان دادن خودشان استفاده می‌کنند و شخصیت واقعیشان با شخصیت مجازی شان کاملاً برعکس و متناقض می باشد. در دنیای ویترینی، کاربران می توانند در وجوه مختلف حضوری دست کاری شده باشند؛ 🔻 از این رو باید دقت داشت که دنیای ظاهری کاربران فضای مجازی می تواند با دنیای واقعی آنان تفاوتی زیاد داشته باشد. بنابراین باید دقت داشت یکی از ویژگی های فضای مجازی ویتیرینی نشان دادن افراد است که با نادیده گرفتن آن چه بسا باعث فریبندگی شود. ۱۳۹۸/۰۸/۱۸ تماس با مدير كانال: @Miso1368 لطفا علاقه مندان به اخلاق فضای مجازی را از طريق آدرس زير به عضويت در كانال دعوت كنيد: @akhlaghfajazi
♦️آیا دیپ فیک ترسناک ترین و خطرناک ترین فناوری مبتنی بر اینترنت است؟ ♦️آیا با فناوری دیپ فیک می توان به چشمان خود اعتماد کرد؟ ♦️با فناوری دیپ فیک، مرز بین راست و دروغ به چه صورت است؟ ♦️چالش های اخلاقی تکنولوژی دیپ فیک چیست؟ جواب به این سوالات در ششمین کنفرانس انجمن علمی اخفاپژوهان ایران داده می شود. ارائه دهنده: حجه الاسلام سبحان نقدی پور زمان: پنج شنبه پنجم دی ماه ۱۳۹۸، ساعت ۲۱:۳۰ آدرس ورود به تالار انجمن: http://T.me/IranianITEthics لطفا علاقه مندان به اخلاق فضای مجازی را از طريق آدرس زير به عضويت در كانال دعوت کنید. @akhlaghfajazi
دوستانی که تمایل دارند کنفرانس #دیپ_فیک را از ابتدا مطالعه کنند روی لینک زیر کلیک کنند 👇👇 https://t.me/IranianITEthics/2097
✅دیپ فیک و وظیفه اخلاقی کاربران ♦️به جرات می توان گفت خطرناک ترین و ترسناک ترین تکنولوژی روز دنیا، فناوری یا است؛ به طوری که با دیپ فیک دیگر امکان تشخیص راست و دروغ وجود ندارد. 🔺با این که این فناوری هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است لکن با سرعت بالایی که تکنولوژی دارد، باید همین روزها منتظر انتشار عمومی این فناوری باشیم. 🔸در این که نهادهای قانونی باید در مقابل این فناوری بایستند، شکی نیست. بعضی از کشورها مانند چین و آمریکا از همین الان با جعل قوانینی جزایی در فکر مقابله با منتشرکنندگان ویدیوی جعلی هستند. ⚠️اما وظیفه اخلاقی کاربران و بینندگان ویدیوهای جعلی دیپ فیک چیست؟ ‼️به نظر می رسد در آن روزی که محتوای جعلی دیپ فیک عمومی شود و تشخیص درستی و نادرستی محتوای ممکن نباشد، وظیفه اخلاقی افراد آن است که آن چه که با دیدگان خود می بینند، تکذیب کنند و به محتوای آن باور نکنند. 💠راهکار اخلاقی تکذیب چشم و دیده از حدیث امام کاظم(ع) استفاده شده است که حضرت (ع) فرمود: «در رابطه با برادرت گوش و چشمت را تکذیب کن و اگر پنجاه «قسامه» (پنجاه نفر که پنجاه بار قسم می‌خورند) برایت قسم بخورند و مطلبی را برایت بگویند، تو سخن او را تصدیق و آنان را تکذیب کن و خبری را پخش نکن که آبروی او را ببرد و شخصیت او را نابود کند.» (اصول کافی، ۱۴۰۱ق، ج۱۵، ص۳۵۵) 🔹دستورالعمل حضرت کاظم (ع) مبنی بر تکذیب دیدگان و گفته های دیگران، مربوط به دنیای واقعی است؛ بی شک در آن روز که دیپ فیک در دنیای مجازی حکم فرما می شود، تکذیب دیده و گوش و آن چه که با فیلم به دیگری نسبت داده می شود، سزاوازتر است. ۹۸/۱۰/۰۷ تماس با مدير كانال: @Miso1368 لطفا علاقه مندان به اخلاق فضای مجازی را از طريق آدرس زير به عضويت در كانال دعوت كنيد: @akhlaghfajazi
♦️کتاب سوزی و زیر پا گذاشتن اخلاق ✅ کلیپی در فضای مجازی در حال انتشار است که در آن شخصی روحانی به دلیل دفاع از طب اسلامی، یکی از کتاب های مرجع علم پزشکی نوین را به آتش می کشاند. کاری به درستی و نادرستی پزشکی نوین و یا طب اسلامی نداریم و لکن آن چه که لازم است مورد تحلیل قرار بگیرد، ارزیابی این رفتار با اخلاق اسلامی است. ❇️ اصل احترام به علم و دانش، یکی از مباحثی است که عقل بر لزوم آن حکم می کند. در دین مقدس اسلام و سیره عملی پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) همواره بر تکریم علم و دانش تاکید شده است. در سیره بعضی از عالمان اخلاقی آمده است که پای خود را به سمت مکانی که کتاب علمی در آن قرار داشت، دراز نمی کردند. 🔻به یقین از منظر اخلاق اسلامی آتش زدن کتاب علمی و لو مورد تایید ما نباشد، کاری ناپسند و قبیح شمرده می شود؛ چرا که در هیچ یک از آموزه های دینی و سیره علما توصیه به کتاب سوزی نشده است بلکه بحث و رویارویی علمی به عنوان راهکار مقابله با دیگر علوم و افکار مخالف توصیه شده است. 🔺آتش زدن کتاب علمی که مرجع تمام پزشکان شمرده می شود و بسیاری از بیماری های مردم جهان را مداوا کرده است و نیز مورد احترام بسیاری از مردم و اهل علم است، رفتاری جاهلانه و دشمنی با فکر و اندیشه است. این رفتار تداعی کننده بربریت و بازگشت به قرون وسطی است. بی شک این حرکت زشت موجبات بدبینی و دین گریزی مردم جهان به خصوص جوانان و جامعه پزشکی را از اسلام و روحانیت فراهم کرده است. 🔷 در آخر از این روحانی و طرفداران او این سوال پرسیده می شود که اگر چنین رفتاری با کتاب های خود ایشان صورت می گرفت، چه حس و حالی به آنان دست می داد؟ اگر راضی به چنین رفتاری با کتاب های خودشان نیستند، با معذرت خواهی عمومی جلوی تبعات چنین رفتار زشتی را بگیرند. سبحان نقدی پور ۴ بهمن ۱۳۹۸ تماس با مدير كانال: @Miso1368 لطفا علاقه مندان به اخلاق فضای مجازی را از طريق آدرس زير به عضويت در كانال دعوت كنيد: @akhlaghfajazi
🔻گروه پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار میکند. هجدهمین : 📌موضوع: مرتبه پذیری مسوولیت اخلاقی از دیدگاه قرآن و حدیث. ارائه : حجت الاسلام محمد امین خوانساری ناقد: دکتر حسینعلی رحمتی دبیر جلسه: سبحان نقدی پور زمان: دوشنبه 7 بهمن. ساعت 10 قم. خیابان شهید نظری ثابت. پژوهشگاه قرآن و حدیث. 🔻ورود برای عموم آزاد است
❇️ رویکرد معقولانه اخلاق در مواجهه با فضای مجازی از ابتدای عصر ظهور علم و تکنولوژی (قرن هفدهم) که ابزارهای جدید اختراع می شد، همواره دو دیدگاه موافق (تکنوگرایی) و مخالف (تکنوستیزی) وجود داشت. ♦️به عبارتی از گذشته تا به امروز دو دیدگاه در باب اخلاقی بودن و نبودن تکنولوژی و فناوری های جدید وجود داشته و دارد. عده ای به خاطر از دفاع سرسختانه از سنت ها و فراهم کردن بستر گناه و رذائل اخلاقی توسط فناوری ها، قائل به نادرست و غیر اخلاقی بودن این فناوری ها بودند. در مقابل نیز عده ای تکنولوژی های جدید را اکسیری معجزه گر برای راحتی زندگی انسان دانسته و حکم به درست و اخلاقی بودن آن می کنند. 🔺اگر رویکرد اخلاقی خود در مقابل فناوری ها به ویژه فضای مجازی مشخص شود، بستر مناسبی برای تحلیل های اخلاقی فضای مجازی و اخلاقی شدن رفتار کاربران این فضا فراهم می گردد. 🔷از دیدگاه اخلاق اسلامی، فضای مجازی و فناوری های جدید حالت و رویکردی دوگانه دارند. براساس این دیدگاه، فضای مجازی همان گونه که به خاطر مفید و پر ثمر بودن در زندگی انسان پسندیده و اخلاقی است، همچنین این فناوری می تواند به خاطر فراهم کردن زمینه گناه و رذائل اخلاقی ناپسند و غیر اخلاقی باشد. 🔸بر اساس این دیدگاه فضای سایبری به خودی خود متصف به صفات اخلاقی خوب و بد نمی شود بلکه این نحوه استفاده انسان از این فضا است که متصف به صفات خوب و بد می شود. ❗️اگر فعالیت های کاربر در فضای مجازی، حول کارهای غیراخلاقی چون تماشای محتوای پورنوگرافی یا سرک کشیدن به حریم خصوصی دیگران باشد، استفاده از فضای مجازی برای او ناپسند و غیراخلاقی است و اگر فعالیت های خود را در راه ارزش های اخلاقی چون رفع مشکلات جامعه و مطالبه گری از مسئولین باشد، استفاده از چنین فضایی اخلاقی است. ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ تماس با مدير كانال : @Miso1368 لطفا علاقه مندان به اخلاق فضای مجازی را از طريق آدرس زير به عضويت در كانال دعوت كنيد: @akhlaghfajazi
❗️❗️❗️اول اینستا بعد کتاب ✅ به تازگی آهنگی به نام "دکتر" با محتوایی زشت و زننده توسط خواننده آهنگ جنتلمن در فضایی مجازی انتشار یافته که تا الان 4میلیون بار پِلِی شده است. این آهنگ همان طور که از مضامینش پیداست برای کودکان و دانش آموزان ساخته شده و به آنان تعلیم داده می شود که هر شب قبل از خواب اول دوتا شات (مشروب) بزن بعد خواب؛ و یا گفته می شود اول اینستا بعد کتاب و یا حرفایی زشت و قبیحی که در این موسیقی زده می شود که نشان دهنده سرمایه گذاری بر روی ذهن و افکار سالم کودکان و بچه های معصوم ده دوازده است. 🔸باید پذیرفت که دنیای مجازی با سرعت زیاد و تاثیر گذاری فراوانی که بر افراد دارد، قابل کنترل نیست؛ نه متولیان فرهنگی کشور و نه هیچ پدر و مادری نمی تواند آن جوری که دوست دارند اثرگذاری دنیای مجازی را بر افراد جامعه و فرزندان خود کنترل نمایند. ♦️نکته مهمی که متولیان سایبری کشور و دغدغه مندان اخلاق و فرهنگ جامعه باید در نظر بگیرند آن است که در نبود محتوای مجازی خوب و پسندیده، طبیعتا کاربران به سمت هر محتوای می روند؛ چرا که جذابیت بالای آنان را به سمت هر محتوایی می کشاند. 🔷 از این رو متولیان فضای مجازی همراه با دغدغه مندان و تک تک افراد جامعه باید تولید و ترویج محتوای مجازی پسندیده و مطابق ارزش ها و هنجارها و فرهنگ ایرانی – اسلامی اعم از صوت، تصویر، متن و فیلم را جدی گرفته و با اشباع فضای سایبری کشور از چنین محتواهایی، کاربران و استفاده کنندگان را بی نیاز از محتواهایی که به هدف ضربه زدن به روح و روان مردم ساخته شده است، کنند. ۹۸/۱۲/۱۷ تماس با مدير كانال: @Miso1368 لطفا علاقه مندان به اخلاق فضای مجازی را از طريق آدرس زير به عضويت در كانال دعوت كنيد: @akhlaghfajazi
❗️قماربازان کازینوی های مجازی و مسئولیت اخلاقی حکومت اسلامی ✅ مدتی است بعضی از افراد سلبریتی و شاخ های مجازی، اقدام به راه اندازی قمارخانه هایی در کازینوهای فضای مجازی و فریب دادن افراد به ویژه نوجوانان و جوانان نموده اند و روز به روز نیز بر دامنه فعالیت آنها، افزوده می شود. 🔻 قصه تلخ ماجرا رفتار غیراخلاقی این افراد در سوءاستفاده از اعتماد مخاطبان و فریب دادن آنان نیست بلکه آنچه که موجب حیرت و تاسف فراوان است، فعالیت آزاد و بدون دردسر سایت های شرط بندی در درگاه های بانکی وابسته به بانک های جمهوری اسلامی ایران است. 🔸 بی شک آن چه که این قماربازان را به ادامه دزدی و سر کیسه کردن مردم می کشاند، خدمات بانکی است که بانک های ایرانی، به این افراد ارائه می کند. ❇️ مطابق آموزه های دینی (سوره حج، آیه 22؛ سوره جمعه، آیه 2) و اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نهادها و مسئولین حکومت اسلامی نسبت به رشد فضائل اخلاقی و جلوگیری از رذائل اخلاقی، مسئولیت دارند. حال سوالی که پیش می آید این است که چرا مسئولین بانکی کشور، امکانات بانکی خود را به آسانی در وقوع چنین افعال غیر اخلاقی، در خدمت قماربازان مجازی قرار داده اند؟ 🔻شاید کسی بگوید که این افراد با اجاره کردن درگاه های بانکی از افراد مختلف به فعالیت های غیر قانونی خود ادامه می دهند، اما باید گفت این حرف پذیرفته نیست؛ چرا که یافتن چنین درگاه های بانکی و جلوگیری از ادامه فعالیت بانکی آنها، به آسانی برای سیستم های بانکی ممکن است. 🔸با انفعالی که مسئولین بانکی کشور در قبال پرونده سایتهای شرط بندی از خود نشان داده اند، به نظر می رسد لازم است پلیس فتا، دستگاهای اطلاعاتی و قضایی کشور برای جلوگیری از وقوع چنین افعال غیر اخلاقی در فضای مجازی، ورود نمایند. ♦️در آخر پیشنهاد می گردد مسئولین و متولیان فضای مجازی، به جای فیلترینگ بعضی از شبکه های اجتماعی که سود و منفعتی برای کشور نداشته است، از فراهم کردن زمینه و در اختیار گذاشتن امکانات کشور برای وقوع چنین منکراتی در فضای مجازی اجتناب نمایند. ۲۲ آذر ۱۳۹۹
✅ صد و شانزدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی دین و فضای مجازی 🔺با موضوع نسبت‌سنجی اخلاق با ارزهای رمزپایه 🔸 باحضور جناب آقای سبحان نقدی پور پژوهشگر اخلاق فضای مجازی 📆 تاریخ: یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ 🕙 زمان: ۱۰ صبح 📡 پخش زنده(با ترافیک رایگان): heyatonline.ir/graaph 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔
JARE_Volume 18_Issue 45_Pages 41-72.pdf
598.2K
✅ مقاله پژوهشی: تبیین اصول اخلاقی حاکم بر تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی 🖌نویسندگان: سبحان نقدی پور، حسین دیبا، فرزانه اسلامی ♦️فصلنامه علمی اخلاق، دوره 18، شماره 45، شماره پیاپی 67، خرداد 1401، صفحه 72-41 📖چکیده: تولیدکنندگان و مروجین محتوا در فضای مجازی به دلیل فعالیت خاص خود در فضای مجازی که به نوعی زیرساخت اصلی سایر فعالیت های سایبری کاربران محتوای مجازی را تشکیل می دهد، جایگاه ویژه ای در راستای اخلاقی شدن فضای مجازی دارند. موضوع مهم تبیین الزامات رعایت اخلاق و رفتار اخلاقی تولیدکنندگان و مروجین محتوا در فضای مجازی است. در صورت عدم تبیین موضوع، رفتار اخلاقی این افراد و در نتیجه اخلاقی شدن فضای مجازی غیرممکن و دست نیافتنی است. هدف این پژوهش پاسخگویی به سوالاتی است که با مبانی ارزشی اقدامات و مسئولیت‌های اخلاقی تولیدکنندگان و مروجان محتوا در فضای مجازی و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات مرتبط است. از منظر آموزه های وحیانی اسلام، اصول و ارزش های اخلاقی در زمینه تولید و ترویج محتوا در فضای مجازی عبارتند از: راستی و صداقت، توجه به امور دیگران و خدمت، مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی، امانت داری و احترام. حقوق دیگران، افزایش دانش، پرهیز از گسترش فحشا. حفاظت از محیط زیست و پرهیز از شایعات. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات، مشاهده کتابخانه ای و میدانی از فضای مجازی و از نظر ارائه اطلاعات به صورت تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. امانتداری و احترام به حقوق دیگران، افزایش دانش، پرهیز از گسترش فحشا. حفاظت از محیط زیست و پرهیز از شایعات. 🆔@akhlaghfajazi