eitaa logo
اخلاق فجازی
71 دنبال‌کننده
8 عکس
3 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ رویکرد معقولانه اخلاق در مواجهه با فضای مجازی از ابتدای عصر ظهور علم و تکنولوژی (قرن هفدهم) که ابزارهای جدید اختراع می شد، همواره دو دیدگاه موافق (تکنوگرایی) و مخالف (تکنوستیزی) وجود داشت. ♦️به عبارتی از گذشته تا به امروز دو دیدگاه در باب اخلاقی بودن و نبودن تکنولوژی و فناوری های جدید وجود داشته و دارد. عده ای به خاطر از دفاع سرسختانه از سنت ها و فراهم کردن بستر گناه و رذائل اخلاقی توسط فناوری ها، قائل به نادرست و غیر اخلاقی بودن این فناوری ها بودند. در مقابل نیز عده ای تکنولوژی های جدید را اکسیری معجزه گر برای راحتی زندگی انسان دانسته و حکم به درست و اخلاقی بودن آن می کنند. 🔺اگر رویکرد اخلاقی خود در مقابل فناوری ها به ویژه فضای مجازی مشخص شود، بستر مناسبی برای تحلیل های اخلاقی فضای مجازی و اخلاقی شدن رفتار کاربران این فضا فراهم می گردد. 🔷از دیدگاه اخلاق اسلامی، فضای مجازی و فناوری های جدید حالت و رویکردی دوگانه دارند. براساس این دیدگاه، فضای مجازی همان گونه که به خاطر مفید و پر ثمر بودن در زندگی انسان پسندیده و اخلاقی است، همچنین این فناوری می تواند به خاطر فراهم کردن زمینه گناه و رذائل اخلاقی ناپسند و غیر اخلاقی باشد. 🔸بر اساس این دیدگاه فضای سایبری به خودی خود متصف به صفات اخلاقی خوب و بد نمی شود بلکه این نحوه استفاده انسان از این فضا است که متصف به صفات خوب و بد می شود. ❗️اگر فعالیت های کاربر در فضای مجازی، حول کارهای غیراخلاقی چون تماشای محتوای پورنوگرافی یا سرک کشیدن به حریم خصوصی دیگران باشد، استفاده از فضای مجازی برای او ناپسند و غیراخلاقی است و اگر فعالیت های خود را در راه ارزش های اخلاقی چون رفع مشکلات جامعه و مطالبه گری از مسئولین باشد، استفاده از چنین فضایی اخلاقی است. ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ تماس با مدير كانال : @Miso1368 لطفا علاقه مندان به اخلاق فضای مجازی را از طريق آدرس زير به عضويت در كانال دعوت كنيد: @akhlaghfajazi
❗️❗️❗️اول اینستا بعد کتاب ✅ به تازگی آهنگی به نام "دکتر" با محتوایی زشت و زننده توسط خواننده آهنگ جنتلمن در فضایی مجازی انتشار یافته که تا الان 4میلیون بار پِلِی شده است. این آهنگ همان طور که از مضامینش پیداست برای کودکان و دانش آموزان ساخته شده و به آنان تعلیم داده می شود که هر شب قبل از خواب اول دوتا شات (مشروب) بزن بعد خواب؛ و یا گفته می شود اول اینستا بعد کتاب و یا حرفایی زشت و قبیحی که در این موسیقی زده می شود که نشان دهنده سرمایه گذاری بر روی ذهن و افکار سالم کودکان و بچه های معصوم ده دوازده است. 🔸باید پذیرفت که دنیای مجازی با سرعت زیاد و تاثیر گذاری فراوانی که بر افراد دارد، قابل کنترل نیست؛ نه متولیان فرهنگی کشور و نه هیچ پدر و مادری نمی تواند آن جوری که دوست دارند اثرگذاری دنیای مجازی را بر افراد جامعه و فرزندان خود کنترل نمایند. ♦️نکته مهمی که متولیان سایبری کشور و دغدغه مندان اخلاق و فرهنگ جامعه باید در نظر بگیرند آن است که در نبود محتوای مجازی خوب و پسندیده، طبیعتا کاربران به سمت هر محتوای می روند؛ چرا که جذابیت بالای آنان را به سمت هر محتوایی می کشاند. 🔷 از این رو متولیان فضای مجازی همراه با دغدغه مندان و تک تک افراد جامعه باید تولید و ترویج محتوای مجازی پسندیده و مطابق ارزش ها و هنجارها و فرهنگ ایرانی – اسلامی اعم از صوت، تصویر، متن و فیلم را جدی گرفته و با اشباع فضای سایبری کشور از چنین محتواهایی، کاربران و استفاده کنندگان را بی نیاز از محتواهایی که به هدف ضربه زدن به روح و روان مردم ساخته شده است، کنند. ۹۸/۱۲/۱۷ تماس با مدير كانال: @Miso1368 لطفا علاقه مندان به اخلاق فضای مجازی را از طريق آدرس زير به عضويت در كانال دعوت كنيد: @akhlaghfajazi
❗️قماربازان کازینوی های مجازی و مسئولیت اخلاقی حکومت اسلامی ✅ مدتی است بعضی از افراد سلبریتی و شاخ های مجازی، اقدام به راه اندازی قمارخانه هایی در کازینوهای فضای مجازی و فریب دادن افراد به ویژه نوجوانان و جوانان نموده اند و روز به روز نیز بر دامنه فعالیت آنها، افزوده می شود. 🔻 قصه تلخ ماجرا رفتار غیراخلاقی این افراد در سوءاستفاده از اعتماد مخاطبان و فریب دادن آنان نیست بلکه آنچه که موجب حیرت و تاسف فراوان است، فعالیت آزاد و بدون دردسر سایت های شرط بندی در درگاه های بانکی وابسته به بانک های جمهوری اسلامی ایران است. 🔸 بی شک آن چه که این قماربازان را به ادامه دزدی و سر کیسه کردن مردم می کشاند، خدمات بانکی است که بانک های ایرانی، به این افراد ارائه می کند. ❇️ مطابق آموزه های دینی (سوره حج، آیه 22؛ سوره جمعه، آیه 2) و اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نهادها و مسئولین حکومت اسلامی نسبت به رشد فضائل اخلاقی و جلوگیری از رذائل اخلاقی، مسئولیت دارند. حال سوالی که پیش می آید این است که چرا مسئولین بانکی کشور، امکانات بانکی خود را به آسانی در وقوع چنین افعال غیر اخلاقی، در خدمت قماربازان مجازی قرار داده اند؟ 🔻شاید کسی بگوید که این افراد با اجاره کردن درگاه های بانکی از افراد مختلف به فعالیت های غیر قانونی خود ادامه می دهند، اما باید گفت این حرف پذیرفته نیست؛ چرا که یافتن چنین درگاه های بانکی و جلوگیری از ادامه فعالیت بانکی آنها، به آسانی برای سیستم های بانکی ممکن است. 🔸با انفعالی که مسئولین بانکی کشور در قبال پرونده سایتهای شرط بندی از خود نشان داده اند، به نظر می رسد لازم است پلیس فتا، دستگاهای اطلاعاتی و قضایی کشور برای جلوگیری از وقوع چنین افعال غیر اخلاقی در فضای مجازی، ورود نمایند. ♦️در آخر پیشنهاد می گردد مسئولین و متولیان فضای مجازی، به جای فیلترینگ بعضی از شبکه های اجتماعی که سود و منفعتی برای کشور نداشته است، از فراهم کردن زمینه و در اختیار گذاشتن امکانات کشور برای وقوع چنین منکراتی در فضای مجازی اجتناب نمایند. ۲۲ آذر ۱۳۹۹
✅ صد و شانزدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی دین و فضای مجازی 🔺با موضوع نسبت‌سنجی اخلاق با ارزهای رمزپایه 🔸 باحضور جناب آقای سبحان نقدی پور پژوهشگر اخلاق فضای مجازی 📆 تاریخ: یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ 🕙 زمان: ۱۰ صبح 📡 پخش زنده(با ترافیک رایگان): heyatonline.ir/graaph 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔
JARE_Volume 18_Issue 45_Pages 41-72.pdf
598.2K
✅ مقاله پژوهشی: تبیین اصول اخلاقی حاکم بر تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی 🖌نویسندگان: سبحان نقدی پور، حسین دیبا، فرزانه اسلامی ♦️فصلنامه علمی اخلاق، دوره 18، شماره 45، شماره پیاپی 67، خرداد 1401، صفحه 72-41 📖چکیده: تولیدکنندگان و مروجین محتوا در فضای مجازی به دلیل فعالیت خاص خود در فضای مجازی که به نوعی زیرساخت اصلی سایر فعالیت های سایبری کاربران محتوای مجازی را تشکیل می دهد، جایگاه ویژه ای در راستای اخلاقی شدن فضای مجازی دارند. موضوع مهم تبیین الزامات رعایت اخلاق و رفتار اخلاقی تولیدکنندگان و مروجین محتوا در فضای مجازی است. در صورت عدم تبیین موضوع، رفتار اخلاقی این افراد و در نتیجه اخلاقی شدن فضای مجازی غیرممکن و دست نیافتنی است. هدف این پژوهش پاسخگویی به سوالاتی است که با مبانی ارزشی اقدامات و مسئولیت‌های اخلاقی تولیدکنندگان و مروجان محتوا در فضای مجازی و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات مرتبط است. از منظر آموزه های وحیانی اسلام، اصول و ارزش های اخلاقی در زمینه تولید و ترویج محتوا در فضای مجازی عبارتند از: راستی و صداقت، توجه به امور دیگران و خدمت، مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی، امانت داری و احترام. حقوق دیگران، افزایش دانش، پرهیز از گسترش فحشا. حفاظت از محیط زیست و پرهیز از شایعات. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات، مشاهده کتابخانه ای و میدانی از فضای مجازی و از نظر ارائه اطلاعات به صورت تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. امانتداری و احترام به حقوق دیگران، افزایش دانش، پرهیز از گسترش فحشا. حفاظت از محیط زیست و پرهیز از شایعات. 🆔@akhlaghfajazi
ETHICS_Volume 4_Issue 4_Pages 119-140_2.pdf
2.08M
✅ مقاله پژوهشی: چالش‌‌های اخلاقی رواج ارزهای رمزپایه 🖌نویسندگان: سبحان نقدی پور، حسینعلی رحمتی ♦️ فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق پژوهی. دوره 4، شماره 4، شماره پیاپی13، زمستان 1400، صفحه 140-119 📖 چکیده: پول رایج کنونی در حال پوست‌ انداختن و تبدیل شدن به شکل نوینی از وجه مبادلاتی با عنوان «ارزهای رمزپایه» / «رمز ارزها» است. این واحد پولی نوپدید، از دسترس کنترل و نظارت سیستم بانکی و دولت‌ها خارج است و هر کسی می‌‌تواند رمز ارزها را - از طریق فضای مجازی - استخراج و مبادله کند. فناوری‌‌ جدیدِ «رمز ارز» - به رغم آنکه فرصت‌‌هایی در اختیار بشر می‌نهد - چالش‌‌هایی نیز متوجه ملت‌‌ها می‌‌سازد که با تلاش برای برطرف کردن این چالش‌‌ها، می‌‌توان تهدیدهای بالقوهٔ این فناوری‌‌‌‌ را به فرصت‌‌ تبدیل کرد. با توجه به روند رو به رشد استفاده از رمز ارزها، واکاوی ماهیت و کارکردهای مثبت این پدیده، و همچنین بررسی ملاحظات و چالش‌‌های اخلاقی آن از منظر اخلاقی، ضروری می‌نُماید. در پژوهش حاضر، پس از اشاره به ماهیت و کارکردهای «رمز ارزها» و بررسی آثار مثبت و اخلاقی آن همچون صرفه‌‌جویی، فراهم آوردن زمینهٔ بروز و برقراری برابری و عدالت، بسط خیر عمومی و کمک به رفع نیازهای مردم، به بر خی چالش‌‌ها و ملاحظات اخلاقی آن و از جمله، فراهم آوردن بستر بروز برخی رذائل اخلاقی، تخریب محیط زیست، به خطر انداختن امنیت مالی کاربران و همچنین تهدید امنیت ملی پرداخته شده و به اجمال، برخی راهکارها و پیشنهادها برای کاستن از تبعات ناگوار بهره‌گیری از رمز ارزها ارائه شده است. 🆔@akhlaghfajazi
💠📣 نشست علمی "خوانشی جديد از چالش های فراروی علم اخلاق اسلامی، از منظر عامليت فضای ديجيتال" برگزار می شود ارائه کننده: 🎤 حجت الاسلام دكتر حسينعلي رحمتی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) مدیر جلسه: حجت الاسلام سبحان نقدي پور 🗓 زمان: یکشنبه 20 آذر ماه 🕚 ساعت: 10 تا 12 🔺 مکان: سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🌐 لینک ورود به جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast ادامه خبر👇👇 http://www.riqh.ac.ir/post/75652 @akhlaghfajazi
✅دیپ فیک و وظیفه اخلاقی کاربران ♦️به جرات می توان گفت خطرناک ترین و ترسناک ترین تکنولوژی روز دنیا، فناوری یا است؛ به طوری که با دیپ فیک دیگر امکان تشخیص راست و دروغ وجود ندارد. 🔺با این که این فناوری هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است لکن با سرعت بالایی که تکنولوژی دارد، باید همین روزها منتظر انتشار عمومی این فناوری باشیم. 🔸در این که نهادهای قانونی باید در مقابل این فناوری بایستند، شکی نیست. بعضی از کشورها مانند چین و آمریکا از همین الان با جعل قوانینی جزایی در فکر مقابله با منتشرکنندگان ویدیوی جعلی هستند. ⚠️اما وظیفه اخلاقی کاربران و بینندگان ویدیوهای جعلی دیپ فیک چیست؟ ‼️به نظر می رسد در آن روزی که محتوای جعلی دیپ فیک عمومی شود و تشخیص درستی و نادرستی محتوای ممکن نباشد، وظیفه اخلاقی افراد آن است که آن چه که با دیدگان خود می بینند، تکذیب کنند و به محتوای آن باور نکنند. 💠راهکار اخلاقی تکذیب چشم و دیده از حدیث امام کاظم(ع) استفاده شده است که حضرت (ع) فرمود: «در رابطه با برادرت گوش و چشمت را تکذیب کن و اگر پنجاه «قسامه» (پنجاه نفر که پنجاه بار قسم می‌خورند) برایت قسم بخورند و مطلبی را برایت بگویند، تو سخن او را تصدیق و آنان را تکذیب کن و خبری را پخش نکن که آبروی او را ببرد و شخصیت او را نابود کند.» (اصول کافی، ۱۴۰۱ق، ج۱۵، ص۳۵۵) 🔹دستورالعمل حضرت کاظم (ع) مبنی بر تکذیب دیدگان و گفته های دیگران، مربوط به دنیای واقعی است؛ بی شک در آن روز که دیپ فیک در دنیای مجازی حکم فرما می شود، تکذیب دیده و گوش و آن چه که با فیلم به دیگری نسبت داده می شود، سزاوازتر است. ۹۸/۱۰/۰۷ تماس با مدير كانال: @Miso1368 لطفا علاقه مندان به اخلاق فضای مجازی را از طريق آدرس زير به عضويت در كانال دعوت كنيد: @akhlaghfajazi
JARE_Volume 18_Issue 46_Pages 39-64.pdf
566.6K
✅مقاله پژوهشی: کدهای اخلاقی کنشگری روحانیت در شبکه‌های اجتماعی 🖌نویسندگان: سبحان نقدی پور، عبدالله عمادی ♦️فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق، دوره 18، شماره 46 - شماره پیاپی 68. شهریور 1401 صفحه 39-64 چکیده با ظهور فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطاتی و گسترش اینترنت و شبکه­های اجتماعی، کنشگری روحانیت شیعه وارد صحنۀ­ جدیدی به‌نام کنشگری مجازی شده است. کنشگری مجازی در بستر فضای مجازی و شبکه­های اجتماعی، بین کنشگر و مخاطب صورت می­گیرد. به هرگونه فعالیتروحانیون که با هدف رساندن پیام دین به مخاطبان در بستر شبکه­های اجتماعی انجام می­شود، کنشگریروحانیت در شبکه­های اجتماعی اطلاق می­گردد. کنشگری روحانیت در شبکه­های اجتماعی، عملی بی‌قیدوشرط نیست، بلکه نیازمند اصول و آیین­نامۀ اخلاقی است. این نوشتار به دنبال آن است که مهم‌ترین مصادیق اجرایی اصول اخلاقی را به‌عنوان کدهای اخلاقی در کنشگری روحانیت در شبکه­های اجتماعی شناسایی و بررسی کند. این تحقیق از نوع تحقیقات نظری و اسنادی است و از نظر روش گردآوری و تحلیل اطلاعات، کیفی محسوب می‌شود. اطلاعات تحقیق با روش استقرا و مشاهدۀ کنشگران جمع‌آوری و با کمک منابع اسنادی تفسیر شده‌اند. 🆔@akhlaghfajazi
جواب از یک استاد محترم آقای چالشی اخلاقی با عنوان ذیل مطرح نمودند و برای ارائه بهترین راهکار، مخاطبان خود را در چنین موقعیتی قرار دادند: 《شما رئیس یک کارخانه باچندین هزار سرمایه گذار خُردهستید. به اطلاعات ارزشمندکارخانه دسته یافته وبرای عدم انتشارآنهادرخواست کرده اند. اگراین مبلغ را بدهید،هکرهاودیگران را به کار زشتشان تشویق میکنید اگر ندهید،حق کارخانه وسرمایه گذاران راضایع کرده اید 📌چه میکنید؟》 در این چالش، در حقیقت فاعل اخلاقی (رئیس کارخانه) در یک تزاحم و دوراهی اخلاقی قرار دارد که از سویی از باب امانت داری موظف به حفظ امانت اطلاعات کارخانه است و از سویی موظف به جلوگیری از تشویق و تکرار رذیله اخلاقی و . ❇️ در چنین موقعیتهای تزاحم اخلاقی، ارزش اخلاقی امانتداری اولویت دارد؛ چرا که از سویی اطلاعات کارخانه نزد رئیس کارخانه و مسئولین مربوطه امانت بود و این افراد موظف بودند تمام تلاش خود را در حفظ این امانت به کار گیرند و احتمالا به واسطه بی خیالی یا عدم توجه به اهمیت چنین وظیفه اخلاقی، پلتفرم یا شبکه سایبری خود را ارتقای امنیت نداده و زمینه هک و دزدی را فراهم نموده است. 💠در اخلاق سایبری دینی، صاحبان پلتفرم های سایبری به جهت امانت بودن اطلاعات کاربران نزد آنان، موظف به ارتقای امنیت نرم افزار خود هستند و کوچکترین کاهلی و سستی به عنوان یک رذیله اخلاقی به شمار می رود. اصلی اساسی و بدون خدشه در تولیدکنندگان پلتفرم سایبری و صاحبان اطلاعات کاربران است. 🔶 از این رو رئیس کارخانه به جهت جلوگیری از امانتداری و سو استفاده از اطلاعات کارخانه و سهامداران، موظف به حفظ امانت اطلاعات کارخانه است. 🟣 باید توجه داشت که هکرها و دزدان سایبری (به احتمال زیاد) دوباره مرتکب چنین افعال غیراخلاقی با این فرد یا دیگران می شوند (حتی در صورت باج دادن به آنان). راهکار وظیفه اخلاقی دوم [جلوگیری از تشویق به فعل غیر اخلاقی و فراهم نکردن زمینه برای رذائلاخلاقی] این است که با گزارش دادن به نهادهای امنیتی چون و یا با استفاده از ، در مقابل دزدان سایبری ایستاد و از لو رفتن اطلاعات تا حد ممکن جلوگیری نمایند. ◽️در ضمن صاحبان اطلاعات (سهامداران شرکت) حق دارند از چنین رویدادی مطلع شوند تا چاره ای برای جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات لو رفته خود پیدا نمایند؛ از این رو رییس کارخانه [و نیز پلتفرم های سایبری دیگر] اخلاقا موظف به اطلاع رسانی به افرادی که مورد سرقت اطلاعات قرار گرفتند، هستند. 🔻همچنین براساس حکم اخلاقی جبران حق الناس، رئیس کارخانه و مقصرین در چنین دستبرد سایری، موظف به جبران تمام حقوق مادی و معنوی افراد زیان دیده هستند. ۱۴۰۲/۱۰/۰۵ 🆔 @akhlaghfajazi
📢 جلسه دفاعیه پایان نامه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی 🔹خانم فرزانه اسلامی باباحیدری ❇️ : 🔺با عنوان " حق الناس در فضای مجازی از منظر قرآن و روایات" 🔴زمان برگزاری: شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۹ ساعت ۱۲:۳۰ @akhlaghfajazi