eitaa logo
کانال اخلاق و معرفت در قرآن و روایات
1.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
67 ویدیو
3 فایل
@H_G_54 ارتباط با مدیر، نظرات، پیشنهادات ارتباط با ادمین @TadabboratQurani_401
مشاهده در ایتا
دانلود
در تهذیب الأحکام حدیث ۱۵۳۲ آمده است امام باقر علیه السَّلام فرمودند: در روزه ماه رمضان، ابتدا نماز مغرب بخوانید و سپس افطار کنید، مگر آنکه دیگران بر سر سفره به انتظار شما نشسته باشند. اگر بر سر سفره مجتمع بودید با دیگران به راه خلاف مروید، بلکه با آنان افطار کنید و سپس نماز بخوانید و اگر تنها بودید، اول نماز بخوانید. از ایشان سؤال کردم علت چیست؟ امام علیه السَّلام فرمودند: در اول غروب دو تکلیف الهی به انسان متوجه می گردد: یکی افطار، که باید پایان روزه را مشخص کند و دیگری نماز مغرب، و باید به نماز مغرب پرداخت که ارج و فضل آن بیش از افطار است. ابوجعفر فرمودند: با زبان روزه ‌نماز بخوانی در نظر من محبوبتر است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۳۴۹ پیرمردی رباخوار دنیا طلب بی رحمی در بستر مرگ دیدم در غمرات موت که عرق ترس و وحشت از دیدن جهنم برزخ خویش کل وجودش را گرفته بود، با دست اشاره می کرد نگذارید مرا ببرند من نمی آیم.... وقتی حاضرین او را می دیدند و کلام اش می شنیدند به سمتی که اشاره می کرد می نگریستند ولی کسی را نمی دیدند... سری تکان می دادند و می گفتند: هذیان می گوید به گفته هایش اهمیت ندهید، در حالی که نمی دانستند پیرمرد در عمرش اولین بار بود که حقیقتی را راست می گفت ولی کسی باورش نمی شد. همه ما در عمرمان به جبر یک بار راست گو خواهیم بود و آن هم زمانی که در بستر مرگ افتاده ایم و دیگر راست گویی ما را سودی نخواهد داشت و کسی از ما باور نخواهد کرد. کسانی که در زندگی هم قلب شان با نور الهی در سایه خوف و مجاهدت الهی پر شده است و مصداق مُوتوا قبل أن تَمُوتوا شده اند و نفس خویش را قبل از رسیدن روز مرگ و کشته شدن نفس شان برای ابد کشته اند در حیات دنیا، برزخ را با چشم دل می بینند و به هر کسی بگویند باور نمی کند آنچه از حقیقت با چشم دل آن را می بینند. ✍حسین جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🚫اطلاعیه: به مدد الهی برآن شدیم مطالب و پست های مفصل و هفت ۷ فایل صوتی با موضوع "قٰالوُا بَلی" که حاصل تحقیقات بسیار گسترده نویسنده کانال (عبد ذلیل و عاصی خداوند حسین جعفری خویی) براساس آیات قرآن و احادیث معتبر می باشد از ابتدای سال جدید ۱۴۰۳ شمسی به مدت سه هفته در کانال اخلاق و معرفت به شرط حیات بارگذاری خواهد شد. با سپاس از همراهی و صبوری شما اعضای محترم کانال اخلاق و معرفت 🌹چکیده ای از مشروح تدبر قَالوُا بَلیٰ: دنیا محل کیفر بنی آدم است‌‌. محلی برای خوشی و رفاه و تفریح‌ نیست. هرکس خود را با تقوی الهی به اختیار وارد آتش او کند و از خوشی ها و لذت های دنیا در حدّی که خداوند بر او مقرر فرموده است استفاده کند از تَصْطَلون (یعنی حرارت عبادت و نور هدایت) آتش او بهره مند و سعادتمند دو دنیا می گردد. و هرکس با عصیان او خود را وارد آتش او نکند و از اصحاب شمال (یعنی کسانی که سایه نشین و در رفاه، و خوش نشین و اهل عیش و نوش هستند) گردد، او را به زور وارد عذاب خود خواهد نمود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
پس آتش الهی دو نوع است: الف) آتش تَصْطَلون الهی ب) آتش عذاب الهی آتش هفت رنگ دارد. هرکس در رنگی از این آتش به نحوی می سوزد. رنگی از فقر، رنگی از بیماری، رنگی از فرزند ناصالح، رنگی از عذاب اجنه، رنگی از تهدید و نداشتن امنیت روحی و امنیت فکری و.... مردم از جهل، رنگ آتش خود می بینند ولی از رنگ آتش دیگران غافل اند، پس همیشه در حسرت داشتن زندگی دیگران زندگی می کنند. برق را در خرمن مردم همیشه تماشا کرده است هرکس پندارد که حال مردم دنیا خوش است. ورود به آتش الهی از روز الست تا دروازه های جهنم که در قیامت باز خواهد شد بر انسان از رحمت الهی باز است و این معنای غَفورٌ رَحیٖم بودن حق تعالی است که از بنده خود خسته نمی شود و رؤوف است و به او فرصت ورود به آتش الهی را می دهد. هر اندازه انسان از ورود به این آتش از الست تا به قیامت‌ که می رویم تأخیر و تعلل کند با آتش های عذاب بیشتری مواجه خواهد شد. وقتی حق تعالی می فرماید: کسی از شما بهشت نمی رود مگر وارد آتش من خواهد شد (وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلاَّ وارِدُها كانَ عَلی‌ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا) مراد انتخاب یکی از این دو نوع آتش، از سوی انسان برای ورود اوست. اصحاب یمین وارد شدگان اختیاری به این آتش الهی هستند که از تَصْطَلون آتش او در دنیا بهره می برند؛ و اصحاب شمال از سرپیچی کنندگان از ورود به این آتش الهی هستند که وارد آتش از نوع عذاب او در دنیا و آخرت خواهند شد............ ✅به مدد الهی از ابتدای سال ۱۴۰۳ به تفصیل تدبرات قَالوُا بَلی و تمامی ویس های آن را در کانال اخلاق و معرفت دنبال کنیم‌..... ✍و من الله التوفیق عبد ذلیل و عاصی، حسین جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۳۴۰ 📆۱۴۰۲/۱۲/۲۲ هر نیت و ذکری از انسان بر دو نوع است: ذکر آشکار که بر زبان جاری می‌شود و ذکر درونی یا خامل که بر زبان جاری نمی‌شود و جز خدا و انسان کسی آن را نمی‌داند، که این ذکر هفتاد برابر بیشتر از ذکر زبانی نزد خداوند اجر دارد. جاری کردن نیت بر زبان در هر امری عبادی واجب نیست، و گاهی اگر نیت در درون انسان باشد اجر و قرب‌اش بیشتر است. اما در مواردی جاری کردن آن بر زبان واجب و نیز در مواردی لازم است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
مثال، چند نفر در یک جا جمع شده‌اند و برای نیازمندان طعام می‌پزند و به نوعی کاری جهادی می‌کنند، اگر کسی در آن جمع نیت خویش بر زبان بیاورد که دیگران هم بشنوند برای آموزش آنان واجب است‌. به عنوان مثال بگوید؛ «خدایا! به اذن و رضایت تو امروز این کار نیک بر ما توفیق دادی، پس نیت ما را برای خود خالص گردان!» از جمله مواردی که بر زبان آوردن نیت لازم است و آن زمانی است که انسان از طریق خواطر شیطانی در مورد نیت‌اش مورد آزار است. مثال، کسی که برای اطعام نیازمندان بر سر دیگ غذاست شیطان به او خواطر می‌زند و می‌گوید: «خوش به حال تو الان کسانی که تو را می‌بینند، می‌شناسند که چه انسان مؤمنی هستی.....» اینجا چون شیطان از صدای درون و ذکر خامل ما آگاه نیست باید نیت را بر زبان بیاوریم که بشنود و مدد الهی دور شود و باید بگوییم: «خدایا! از شرّ شیطان به تو پناه می‌برم و تمام اعمال‌ام به یاری تو و فقط برای رضایِ توست» 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
ای برترین و حکیم ترین و رحیم ترین هستی خلقت، ای آن که بنده ای را که به آتش فقر از رحمت ات مبتلا کردی، بنده دیگرت امر و تکلیفی سنگین کردی تا آتش او از او بردارد و مزد این برداشتن آتش را هدیه و عطای آتش تَصْطَلُونِ خویش قرار دادی و سزای سرپیچی دارا از این امر خویش را آتشی عظیم در دنیا و آخرت برای وارد کردن اش مقرر فرمودی. ای آن که کورۀ آتش بیماری و مصائب بر انسان برای دوام و قوام و زیبایی اش از حکمت خویش برپا ساختی و طبیبی چون قرآن از رحمت خویش بر بنده ات دوای آن حاضر ساختی و هر بنده ای را که در آتش تو به اختیار خویش وارد شود از کلام حسودان و کوتاه نظران نرنجد و فقط برای رضای تو، خالصانه و دور از هر شرکی، بندگان بیمارت به آن با عمل در کنار علم خویش فرا بخواند که سزای این ورود به آتش را تَصْطَلُونِ دیگر و افضل تری قرار دادی. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
ای آن که در هر آتشی که جسم و تن بنده ات را وارد ساختی، شفای آن هم از رحمت ات در نبات و جماد قرار دادی. ای آن که در سنت خویش آتش فقیر را با آتش انفاق دارا بر می داری و آتش را به آتش فقط هدیه می دهی. معبودا! بر من بیاموز برای رشدم گریزی از آتش از روی حکمت تو ندارم. بر من غفرانی نما که زودتر وارد آتش تو شوم که مهربانی چون تو را نرنجانم که خود فرمودی: "وَلَا يَرْضَىٰ لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ وَإِنْ تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ" که تو نیز راضی نیستی من بر کفر و ناسپاسی ام ادامه دهم و بر خود آتش های دیگری برافروزم که از قول نبی خود (ص) فرموده ای: من بر توبه بنده ام از کسی که در بیابان شتر خویش گم کرده و خبر یافتن آن می یابد، مسرورتر از او می شوم. ✍حسین جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🪶📜 در تهذیب الأحکام حدیث ۱۵۶۸ آمده است که یکی از یاران امام کاظم علیه السَّلام نقل می کند که از ایشان پرسیدم: پیران سالمند که از گرفتن روزه ناتوانند، در ماه رمضان چه تکلیفی دارند؟ ابوالحسن علیه السَّلام فرمودند: هر روز یک کیلو گندم فدیه دهند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۳۵۰ در تشییع جنازه یکی از آشنایان ثروتمند برای رضای خدا و تنبیه نفس مدد الهی حاضر شدم. خاطری مَلکی مدام مرا یاد مرگ و نداشتن عمل صالح و کثرت گناهان انداخته است و حالت معنوی و صلوات عجیبی از رحمت الهی دارم. به ناگاه در آخر دفن کسی بلند ندا می‌دهد: «دوستان! برای نهار تالار.... منتظرتان هستیم.» هوای نفس و شیطان با یادآوری غذاهای لوکس که رسم میزبان ثروتمند است مرا دوباره به دنیا مشغول می‌کند و با تداعی لذتی از دنیا‌، دوباره لذت اندیشه به مرگ را از من می‌گیرد. آری شیطان به راستی چنین قصد دارد حال و هوای معنوی ما را در همه جا با ذکر دنیا از ما سَلب کند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی