eitaa logo
برداشت های نادرست اخلاقی
1.7هزار دنبال‌کننده
448 عکس
70 ویدیو
0 فایل
مبارزه با برداشت های نادرست اخلاقی بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست آی دی مدیر: @mtdsim
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آثار تلقين، آن قدر عجيب است که گاهي انسان ها غير واقعي ترين چيزها را به عنوان واقعيت مي پذيرند و برعکس، از واقعي ترين چيزها غافل مي شوند. 💭 مي گويند: روزي بچّه هاي مکتب مي خواستند در اثر تلقين معلّمشان را بيمار کنند تا از کلاس و درس راحت شوند. حدود ده نفر از آن ها نقشه اي کشيدند که ديرتر سرکلاس بيايند و هر کدام به نحوي به معلم القاء کند که او مريض است. استاد در محلِّ خود نشسته بود. نفر اوّل وارد شد، سلام کرد و اجازه گرفت که بنشيند، استاد اجازه داد، آن شخص نگاهي به استاد کرد و گفت: آقا! چرا رنگتان پريده است؟ به قول مولوي به معلمش گفت: خير باشد رنگ تو بر جاي نيست اين اثر يـا از هوا يا از تبي است - استاد گفت برو بنشين، من سرحالم. گفت اُستا: نيست رنجـي مر مرا تو برو بنشين، مـگو يـاوه هلا - دومي که آمد، گفت:آقا! مثل اين که مريض هستيد؟ - سومي آمد و گفت: آقا چرا رنگ شما اين طوري شده است؟ - استاد گفت: فکر نکنم طوري شده باشد. - چهارمي آمد و همان حرف را زد. همچنين تا وَهم او قوت گرفت ماند اندر حالِ خود، پس درشگفت استاد آرام آرام به سلامتي خود شک کرد، - دانش آموز بعدي آمد و گفت: استاد اجازه بفرماييد شما را به خانه ببريم تا استراحت کنيد. - بعدي گفت: آقا! چرا اين قدر عرق کرده ايد؟ چرا رنگتان پريده است؟ بگذاريد زير بغلتان را بگيرم. شما با اين حال نمي توانيد به تنهايي راه برويد و بالاخره استاد واقعاًَ باور کرد که بيمار است. گشت استا سخت سست از وَهم و بيم بر جهيـد و مي کشانـيد او گليـم 🔻ادامه دارد... @akhlaghz
🔺... ادامه مطلب بچّه ها با تلقين، استاد را بيمار کردند و استاد قبل از اين که بينديشد و متوجّه شود حالتش معمولي است و قضيه ي بيماري او نقشه ي بچّه هاست، احساس کرد بند از بندش مي گسلد و عرق مي کند. گاهي ممکن است من و شما نيز به وسيله ي تصوّرات و توهّمات، خودمان را بيمار احساس کنيم و در نتيجه ي آن تصورات واقعاً بيمار شويم. اين جاست که نقل مي کنند: "خود بيماري آدم را نمي کشد، بلکه فکر اين که بيمار هستم، انسان را از پاي در مي آورد" . جامه خواب افکند و استاد اوفتاد آه آه و ناله از وي مـي بـزاد رختخواب استاد را پهن کردند و او همين طور احساس درد مي کرد و ناله سر مي داد. بچه ها که منتظر چنين موقعيتي بودند تا از درس و استاد راحت شوند، در کوچه ها پراکنده و مشغول بازي بودند. مادران بچه ها متوجّه شدند که استاد مريض شده است و پس از چند روز از راز مريض شدن او آگاه شدند، سراغش آمدند و جريان را بازگو کردند. - استاد گفت: نه، بچه ها دروغ نمي گويند. - مادران گفتند: سر شما کلاه گذاشته اند. - استاد گفت: نه، به وضوح مشخص است که من مريضم، چون مشغول درس و بحث بودم متوجه اين بيماري که در درونم بود نشدم. من بُدم غافل به شغل قال و قيل بود در باطن چنين رنجي ثقيل ‼️من و شما نيز ازآن استاد بالاتر نيستيم؛ به اين طرف و آن طرف مي رويم، با آدم هاي معمولي مي نشينيم، مي گويند: مواظب باش بدبخت نشوي! فقط پول! فقط مقام!! و پيوسته اين امور دنيايي را براي ما مهم جلوه مي دهند. ما نيز مثل استاد بيمار شده ايم، پذيرفته ايم خوشبختي ما به پول و مقام است. بيدار شويد و خود را از اين تلقينات نجات دهيد! 💠 خداوند فرموده است: «اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَاللهِ اَتقيکُم»١ ارزش شما نزد خدا به تقواي شماست نه به حرف هاي وَهمي و ارزش هاي دروغين که مردم از خودشان در آورده اند. 🔻 ادامه دارد... @akhlaghz  
🔺... ادامه مطلب متأسفانه وقتي نوجوان از مدرسه به خانه مي آيد، مادرش در ابتدا مي پرسد چه اي آورده اي؟ وقتي مادر هر روز از فرزندش مي پرسد: چه نمره اي آورده اي؟ مواظب باش بدبخت و بيچاره نشوي! نوجوان کم کم باور مي کند که خدا و دين، حلاّل مشکل نيست، بلکه نمره مشکل گشا است، اين کارِ مادر شبيه همان است که به ملاّ شد و او را کرد.‼️ خداوند فرموده است: «اِنَّ اَکرمَکُم عِنداللهِ اَتقيکُم» يعني هرکس بيشتر تقوا پيشه کند بيشتر نزد خدا ارزش مند است. آري " با تقوا باش و نمره ي بيست هم بياور" . باید به فرزندانمان بگوییم نمره ي بيست مي خواهيد بياوريد، مي خواهيد نياوريد، اگر درس نخوانديد ممکن است از نظر دنيايي به مشکل بيفتيد، ولي اگر آدم بدي شديد زندگي را باخته ايد. اگر درس نخوانديد ممکن است زندگي دنيايي تان سخت بگذرد، ولي" اگر مؤمن نشويد در زندگي آخرتي تان -که ابديت شما را تشکيل مي دهد- به سختي مي افتيد". اعتماد به قول خدا و پيامبر(ص) آن است که باور کنيم خداوند دنيايي انسان را به عهده گرفته و در هر حال رزق انسان به انسان مي رسد ولي خودمان را به عهده ي خودمان گذاشته اند و در قيامت هر کس در رهن آن اعمالي است که در دنيا انجام داده است. خداوند فرمود: «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ» ٢هرکس در رهن آن چيزي است که در دنيا کسب کرده است. 🔻ادامه دارد... @akhlaghz
🔺... ادامه مطلب 💠 از امام صادق(ع) است كه فرموده اند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ خَلَقَ مَعَهُمْ أَرْزَاقَهُمْ حَلَالًا طَيِّباً فَمَنْ تَنَاوَلَ شَيْئاً مِنْهَا حَرَاماً قُصَّ بِهِ مِنْ ذَلِكَ الْحَلَالِ».٣ خداوند عزّ و جلّ افراد را خلق كرد و همراه آن ها رزقشان را به صورت حلال و طيّب خلق نمود، پس اگر كسي آن را به صورت حرام به دست آورد، به همان اندازه از رزق حلال او كم مي شود. حالا من و شما با ترساندن فرزندانمان از رزق، وعده ي خدا در مورد تأمين رزق را ناديده گرفته ايم و همه ي فکر و ذکرمان مشغول تهيه ي رزق آينده ي او شده است و اين که بندگي خدا را اصل بگيرد را فراموش کرده ايم در حالي که خداوند وعده داده «وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ»۴ هرکس تقوا پيشه کند خداوند براي او بصيرت ايجاد مي کند و رزق او را از مسيري که او حساب نمي کند به او مي رساند. ✅ تجربه ي تاريخي به ما نشان داد که بعد از دوران دفاع مقدس چون داشتن دنيا ما را گرفت، زندگي مان شد، با اين که در حال حاضر امکانات بيشتري در اختيار داريم. پس اين قاعده را نبايد فراموش کرد که "هرچه از شريعت الهي بيشتر فاصله بگيريم و از تقوي دورتر شويم زندگي مان بيشتر در و فرو مي رود" . ١.سوره حجرات ١٣ ٢.سوره مدثر٣٨ ٣.کافی۵ص٨٠ ۴.سوره طلاق ٢،٣ 📚چه نیازی به نبی ص ٣٢-٣۵[باتلخیص] @akhlaghz   
┈┄┅═✾🌸🍃💠🍃🌸✾═┅┄┈ كساني كه به درك دوستي با خدا دست نيافته‌اند، ارزش شب‌زنده‌داري و مناجات با او را درك نمي‌كنند. آنان خيلي هنر كنند در طول سال، شب‌هاي قدر را احيا مي‌گيرند و به دعا و مناجات مي‌پردازند و مي‌گريند و گريه آنان ناشي از آن است كه گناهانشان را در نظر مي‌گيرند و از آتش جهنم مي‌ترسند. 🕋 اما ره‌يافتگان به معرفت ناب نه‌فقط درك درستي از دوستي و محبت به خدا دارند، بلكه بر آن باورند كه ، و اگر كسي و چيزي را دوست داشته باشند، ازآن‌روست كه آن را "منتسب به خدا" مي‌دانند؛ به تعبير ديگر، دوستي آنان نسبت به غيرخدا، و شعاعي از دوستي خدا به‌شمار مي‌آيد. 💠 يكي از بندگان خاص خدا كه با همه وجود به وي عشق مي‌ورزيد و آتش عشق به خدا، شراره بر جانش افكنده و راحت و قرار را از او ستانده بود، حضرت است. 🔹 از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل شده است: شعيب از محبت خدا آن‌قدر گريست كه نابينا شد، پس خدا ديده‌اش را به او برگرداند. باز آن‌قدر گريست كه نابينا شد و باز خدا او را بينا كرد تا سه مرتبه. در مرتبه چهارم خداوند به او وحي كرد كه اي شعيب تا كي گريه مي‌كني؟ اگر از ترس جهنم مي‌گريي، تو را از آن امان دادم، و اگر از شوق بهشت گريه مي‌كني، آن را گواراي تو ساختم. -شعيب گفت: اي خداوند و سيد من، تو مي‌داني كه گريه من از ترس جهنم و شوق بهشت نيست، ليكن تو در دلم قرار گرفته است و از شوق لقاي تو مي‌گريم. - پس خداوند به او وحي فرستاد: من به اين سبب كليم خود،موسي‌بن‌عمران(عليه السلام) را به‌سويِ تو مي‌فرستم تا به تو خدمت كند. ١ ١.سجاده سلوک ج٢ ص١٠٠ @akhlaghz ┈┄┅═✾🌸🍃💠🍃🌸✾═┅┄┈
💢 خانه نشینی با طعم برداشت های نادرست اخلاقی 👇 ❇️ با توجه به شرایط این روزها و به‌منظور بهره‌گیری از فرصت‌ حضور اجباری در خانه، دورهٔ آموزشی که قبلا با استقبال فراوان مواجه شده بود، مجددا به‌صورت مجازی برگزار میگردد. 🔺هدف از خلقت انسان رسیدن به کمال است و این کمال در سایه خودسازی است و اولین گام در راه خودسازی و تهذیب نفس، خودشناسی است، بنابراین تا انسان خودش را نشناسد و از خود غافل باشد، نمی تواند به اصلاح خود بپردازد. ❇️ روش کار این‌گونه خواهد بود که شرکت‌کنندگان هر روز پیام هایی حاوی محتوای جلسهٔ جدید و کارهایی که باید برای یادگیری بهتر انجام دهند دریافت می‌کنند و در طول دوره، امکان مشارکت در گروه مباحثه و رفع اشکال را خواهند یافت. ◽️هزینه ورود به دوره برای هر نفر ۵ هزار تومان ⬅️ برای ثبت نام در دوره به آی دی زیر مراجعه فرمایید.👇👇 @Montazermahdi71
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸🍃 🍃 🌱 فصل جوانی ... به خیال برخی دوران جوانی، وقت عیش و نوش و مستی آدمی است و اگر در این مدت عبادات خود را ترک کند و یا گناهانی مرتکب شود نباید به او اعتراضی کرد ، چرا که هنگام پیری فرصت برای توبه و عبادت برای وی بسیار است❗️ اما در حقیقت، خدای حکیم ایام جوانی را فصلی برای رشد و تعالی انسان از طریق طاعت و بندگی خویش در نظر گرفته است... 💠 رسول گرامی(ص) اسلام می فرمايد: خداوند مهربان دوست می دارد جوانی را که جوانیش را به عبادت و اطاعت از دستورات حق تعالی سپری نماید.١ ١. میزان الحکمه ج 5 ص 9 💞🍃💞🍃💞 http://eitaa.com/joinchat/2698182658C64254aab05
برخی از دیگران بشدت می رنجند و آن را به خود محسوب می کنند. درحالیکه نقد منصفانه و به دور از هرگونه غرض، موجب رشد وتعالی انسان در زمینه های گوناگون می شود. 💠 در کلام امام علی (علیه السّلام) نیز آمده است: مَنْ اَبانَ لکَ عَیْبَک فَهُوَ وَدُودُک، مَنْ ساتَرکَ عَیْبکَ فَهُوَ عَدُوّکْ؛ ١ هر کس عیب تو را برای تو آشکار کند دوستدار توست و آنکه عیب تو را از تو بپوشاند دشمن توست. کسی که به کمال خویش علاقه مند باشد، باید از انتقاد دیگران کند. در توصیه‌های اخلاقی و خودسازی آمده است که از دوستان خالص و صمیمی خود بخواهید عیوب شما را به شما تذکّر بدهند و از آنان نرنجید، بلکه تشکر کنید. این گامی برای اصلاح خویشتن است.٢ ١.غررالحکم، حدیث ۸۲۱۰ ٢.آموزش اخلاق ص١٧٨ @akhlaghz
✅ انتظار فرج ... بسیاری انتظار را در نشستن و خواندن مداوم دعای فرج خلاصه می کنند درحالیکه انتظار فرج از جنس « حرکت و عمل » است ، نه سکون و دعا..❗️ 💠 رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : أفضلُ أعمالِ اُمّتي انتظارُ فَرَجِ اللّه ِ عزّ وجلّ . برترين« كارهاى » امّت من ، انتظار فرج از خداوند عز و جل است. ۱ ⚠️ منتظر واقعی کسی است که با کسب معرفت و خودسازی ، خویشتن و جامعه را برای سربازی حضرت (عج) آماده می کند . ۱. میزان الحکمه http://eitaa.com/joinchat/2698182658C64254aab05
💐 کوی حبیب ... گاهی دلم هوای کوی حبیب دارد حاجت همی به شمّ بوی طبیب دارد پرسم زخود چرا تو، آسوده ای به منزل؟! آنگه که سر به صحرا، یارِ غریب دارد !! @akhlaghz
امروز اكثر مردمِ دنيا آنچه را كه هست نمي خواهند ولي فکر مي کنند با برنامه هاي به آن چيزي كه مي خواهند مي رسند.❗️ 🔹 ايوان ايليچ در كتاب «عدالت و سرعت» مي گويد ما از طريق سرعتي که در مدرن پيدا شد از خيلي چيزها شديم و بعد با ايجاد سرعتِ بيشتر مي خواهيم آنچه را كه از دست داده ايم به دست آوريم و اين حيله ي ديگري از فرهنگ مدرنيته است که علت مشکل را وسيله ي رفع مشکل معرفي مي کند.‼️ 🔸هايدگر در تفکر فلسفي خود پيام مي دهد که ما از طريق سرعت، از زمين و طبيعت که خانه ي اَمن ما بود فاصله گرفتيم؛ هواپيما نمي گذارد ما با خاك مأنوس باشيم، تلويزيون نمي گذارد ما بدون واسطه ي شيشه ي تلويزيون، با طبيعت در ارتباط باشيم. درختي كه در تلويزيون هست جنسش جنس نور لامپ شيشه اي است اما درخت بيروني، عين طبيعت است و از جنس ما است، جان ما با خاك مَحرم است و با آن سخن مي گويد؛ گوش شنوايي مي خواهد كه بتوان پيام طبيعت را شنيد. انسان شتابزده هرگز نمي تواند با طبيعت ارتباط پيدا كند و پيام آن را بشنود و دل خود را به آن بدهد. در دنياي جديد، طبيعت آغوشِ ارتباط انسان با خدا نيست تا انسان بتواند با عالَمِ بقاء مأنوس باشد و لذا انسانِ تجددزده نمي تواند «بقيت الله» را بشناسد و نظر به بقيت الله اعظم داشته باشد، چون جنبه ي وجودي و حضوريِ پديده هاي عالم را نمي شناسد. 🔻ادامه دارد... @akhlaghz
🔺... ادامه مطلب وقتي با روحيه ي شتابزده از جنبه ي وجودي و حضوري طبيعت فاصله گرفت به کلي از فاصله مي گيرد و از بيرون مي افتد، با ماشين مي دَود و با تلويزيون مي بيند و در نتيجه با دوري از طبيعت از هرگونه آرامشي مي شود، آرامشي که دريچه ي اُنس با بقيت الله عالم مي باشد. نورِ چشم ائمه(ع) حضرت بقيت الله(عج) است؛ و همواره آرزوي ديدار آن مقام و آن شخص را داشته اند، زيرا حضرت مي باشند. انسان ها چه از نظر فردي و چه از نظر اجتماعي بايد از بسياري از حجاب ها عبور کنند تا آن حقيقت نهايي برايشان به ظهور آيد. "آن حقيقت نهايي هم اکنون موجود است و اگر طلب و تمنّاي بشر عوض شود به ظهور مي آيد" ـ چه براي فرد و چه براي جامعه ـ حافظ خطاب به حضرت عرضه مي دارد: تو خود چه لعبتي اي شهسوار شيرين کار که در برابر چشمي و غايب از نظري هزار جان مقدس بسوخت زين غيرت که هر صباح و مسا شمع مجلس دگري 🔻ادامه دارد... @akhlaghz
🔺... ادامه مطلب سپس به ما توصيه مي کند اگر بتواني خود را از اين آزاد کني و نظر به را در خود بيابي مي تواني با که قلب عارف کامل يعني حضرت بقيت الله(عج) است مرتبط شوي و بهره ها بگيري. مي گويد: چو مستعد نظر نيستي وصال مجوي که جام جم نکند سود وقت بي بصري ‼️ بايد بتوانيد راز اين جمله ي حضرت صادق(ع)را پيدا کنيد که در خطاب به حضرت مهدي عرضه مي دارند «سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي وَ ابْتَزَّتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي» ای آقای من! غيبت تو خواب از ديدگانم ربوده و بسترم را بر من تنگ ساخته و آسايش قلبم را از من سلب نموده است. شما هيچ كاري نمي خواهد بكنيد، کافي است برسيد به اين كه آنچه مي طلبيد غير از اين است كه در حال حاضر روبه روي شماست و آنچه را هم كه مي خواهيد همان عالم بقيت الله است و نه چيز ديگر، در آن صورت در افق جان شما نور بقيت الله شروع به طلوع مي کند و انتظار حقيقي که منجر به فرج مي شود شروع مي گردد. 📚عوامل ورود به عالم بقیت اللهی @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ظهورِ حتمي، عقب و جلو مي افتد و تقدم و تأخر دارد اما . اشتباه بعضي ها همين جاست كه اين تقدّم و تأخّر را مي خواهند دليل بر عدم تحقق آن بگيرند و يا تلاش و تحرك تمدن كفر براي عقب انداختن ظهور را نشانة منتفي شدن ظهور بدانند. وقتي متوجه شديم چنين حقيقت بزرگي در انتهاي تاريخ واقع مي شود - که در واقع بايد گفت در آن زمان که ابتداي تاريخ است واقع خواهد شد- بايد خودمان را نسبت به آن ظهور عظيم روشن کنيم، نه اين كه به فكر جلوگيري آن باشيم.به اندازه اي كه جامعه آمادة پذيرش حضرت باشد، ظهور زودتر محقق مي شود و يا چنان چه جامعه شايستگي لازم را در خود به وجود نياورد، ظهور به تأخير مي افتد. چنان چه خود حضرت صاحب الامر(عج) از شيعيان خود گله مند اند كه كارهاي آن ها موجب تأخير ظهور منوّر آن حضرت شد. 💠 حضرت براي شيخ مفيد مي نويسند که: «وَ لَوْ اَنَّ اَشْياعَنا وَفََّقَهُمُ اللهُ لِطاعَتِهِ عَلي اِجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَما تَأََخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائِنا وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلي حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَكْرَهُهُ، وَ لا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ، وَاللهُ الْمُسْتَعان» اگرشيعيان ما، که خداوند به طاعت خودش، موفقشان کند، قلب هايشان در وفاي بر توجّه به ما و توجّه به عهد با ما همدل بود، آن برکت همراه با ملاقات ما، از آنها به تأخير نمي افتاد و سعادت ديدار، همراه با حق معرفت و صحيح بودن آن به سوي آنها مي شتافت، پس ما را از آن ها پوشيده نمي دارد، مگر همان چيزهايي كه از آن ها به ما مي رسد كه ما آن كارها را دوست نداريم و چنين اعمالي را از شيعيانمان نمي پسنديم كه خدا مددكننده است. ‼️او منتظر آمادگي ما است، منتظر اين كه دل هاي ما از پردة غيب در آيد. 💠 قال الصادق(ع) : «مَنْ سُرَّ اَنْ يكون مِنْ اصحابِ الْقائِمِ فَلْيَنْتَظِر وَلْيَعْمَلْ بِالْوَرَع وَ مَحاسِنِ الاخلاق وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ» هركس دوست دارد كه از اصحاب قائم باشد، بايد منتظر باشد و ورع پيشه سازد و بر اساس اخلاق نيكو عمل كند، در حالي كه منتظر است. 📚جایگاه و معنی واسطه فیض @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا