eitaa logo
برداشت های نادرست اخلاقی
1.7هزار دنبال‌کننده
448 عکس
70 ویدیو
0 فایل
مبارزه با برداشت های نادرست اخلاقی بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست آی دی مدیر: @mtdsim
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸🍃 🍃 🌱 فصل جوانی ... به خیال برخی دوران جوانی، وقت عیش و نوش و مستی آدمی است و اگر در این مدت عبادات خود را ترک کند و یا گناهانی مرتکب شود نباید به او اعتراضی کرد ، چرا که هنگام پیری فرصت برای توبه و عبادت برای وی بسیار است❗️ اما در حقیقت، خدای حکیم ایام جوانی را فصلی برای رشد و تعالی انسان از طریق طاعت و بندگی خویش در نظر گرفته است... 💠 رسول گرامی(ص) اسلام می فرمايد: خداوند مهربان دوست می دارد جوانی را که جوانیش را به عبادت و اطاعت از دستورات حق تعالی سپری نماید.١ ١. میزان الحکمه ج 5 ص 9 💞🍃💞🍃💞 http://eitaa.com/joinchat/2698182658C64254aab05
برخی از دیگران بشدت می رنجند و آن را به خود محسوب می کنند. درحالیکه نقد منصفانه و به دور از هرگونه غرض، موجب رشد وتعالی انسان در زمینه های گوناگون می شود. 💠 در کلام امام علی (علیه السّلام) نیز آمده است: مَنْ اَبانَ لکَ عَیْبَک فَهُوَ وَدُودُک، مَنْ ساتَرکَ عَیْبکَ فَهُوَ عَدُوّکْ؛ ١ هر کس عیب تو را برای تو آشکار کند دوستدار توست و آنکه عیب تو را از تو بپوشاند دشمن توست. کسی که به کمال خویش علاقه مند باشد، باید از انتقاد دیگران کند. در توصیه‌های اخلاقی و خودسازی آمده است که از دوستان خالص و صمیمی خود بخواهید عیوب شما را به شما تذکّر بدهند و از آنان نرنجید، بلکه تشکر کنید. این گامی برای اصلاح خویشتن است.٢ ١.غررالحکم، حدیث ۸۲۱۰ ٢.آموزش اخلاق ص١٧٨ @akhlaghz
✅ انتظار فرج ... بسیاری انتظار را در نشستن و خواندن مداوم دعای فرج خلاصه می کنند درحالیکه انتظار فرج از جنس « حرکت و عمل » است ، نه سکون و دعا..❗️ 💠 رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : أفضلُ أعمالِ اُمّتي انتظارُ فَرَجِ اللّه ِ عزّ وجلّ . برترين« كارهاى » امّت من ، انتظار فرج از خداوند عز و جل است. ۱ ⚠️ منتظر واقعی کسی است که با کسب معرفت و خودسازی ، خویشتن و جامعه را برای سربازی حضرت (عج) آماده می کند . ۱. میزان الحکمه http://eitaa.com/joinchat/2698182658C64254aab05
💐 کوی حبیب ... گاهی دلم هوای کوی حبیب دارد حاجت همی به شمّ بوی طبیب دارد پرسم زخود چرا تو، آسوده ای به منزل؟! آنگه که سر به صحرا، یارِ غریب دارد !! @akhlaghz
امروز اكثر مردمِ دنيا آنچه را كه هست نمي خواهند ولي فکر مي کنند با برنامه هاي به آن چيزي كه مي خواهند مي رسند.❗️ 🔹 ايوان ايليچ در كتاب «عدالت و سرعت» مي گويد ما از طريق سرعتي که در مدرن پيدا شد از خيلي چيزها شديم و بعد با ايجاد سرعتِ بيشتر مي خواهيم آنچه را كه از دست داده ايم به دست آوريم و اين حيله ي ديگري از فرهنگ مدرنيته است که علت مشکل را وسيله ي رفع مشکل معرفي مي کند.‼️ 🔸هايدگر در تفکر فلسفي خود پيام مي دهد که ما از طريق سرعت، از زمين و طبيعت که خانه ي اَمن ما بود فاصله گرفتيم؛ هواپيما نمي گذارد ما با خاك مأنوس باشيم، تلويزيون نمي گذارد ما بدون واسطه ي شيشه ي تلويزيون، با طبيعت در ارتباط باشيم. درختي كه در تلويزيون هست جنسش جنس نور لامپ شيشه اي است اما درخت بيروني، عين طبيعت است و از جنس ما است، جان ما با خاك مَحرم است و با آن سخن مي گويد؛ گوش شنوايي مي خواهد كه بتوان پيام طبيعت را شنيد. انسان شتابزده هرگز نمي تواند با طبيعت ارتباط پيدا كند و پيام آن را بشنود و دل خود را به آن بدهد. در دنياي جديد، طبيعت آغوشِ ارتباط انسان با خدا نيست تا انسان بتواند با عالَمِ بقاء مأنوس باشد و لذا انسانِ تجددزده نمي تواند «بقيت الله» را بشناسد و نظر به بقيت الله اعظم داشته باشد، چون جنبه ي وجودي و حضوريِ پديده هاي عالم را نمي شناسد. 🔻ادامه دارد... @akhlaghz
🔺... ادامه مطلب وقتي با روحيه ي شتابزده از جنبه ي وجودي و حضوري طبيعت فاصله گرفت به کلي از فاصله مي گيرد و از بيرون مي افتد، با ماشين مي دَود و با تلويزيون مي بيند و در نتيجه با دوري از طبيعت از هرگونه آرامشي مي شود، آرامشي که دريچه ي اُنس با بقيت الله عالم مي باشد. نورِ چشم ائمه(ع) حضرت بقيت الله(عج) است؛ و همواره آرزوي ديدار آن مقام و آن شخص را داشته اند، زيرا حضرت مي باشند. انسان ها چه از نظر فردي و چه از نظر اجتماعي بايد از بسياري از حجاب ها عبور کنند تا آن حقيقت نهايي برايشان به ظهور آيد. "آن حقيقت نهايي هم اکنون موجود است و اگر طلب و تمنّاي بشر عوض شود به ظهور مي آيد" ـ چه براي فرد و چه براي جامعه ـ حافظ خطاب به حضرت عرضه مي دارد: تو خود چه لعبتي اي شهسوار شيرين کار که در برابر چشمي و غايب از نظري هزار جان مقدس بسوخت زين غيرت که هر صباح و مسا شمع مجلس دگري 🔻ادامه دارد... @akhlaghz
🔺... ادامه مطلب سپس به ما توصيه مي کند اگر بتواني خود را از اين آزاد کني و نظر به را در خود بيابي مي تواني با که قلب عارف کامل يعني حضرت بقيت الله(عج) است مرتبط شوي و بهره ها بگيري. مي گويد: چو مستعد نظر نيستي وصال مجوي که جام جم نکند سود وقت بي بصري ‼️ بايد بتوانيد راز اين جمله ي حضرت صادق(ع)را پيدا کنيد که در خطاب به حضرت مهدي عرضه مي دارند «سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي وَ ابْتَزَّتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي» ای آقای من! غيبت تو خواب از ديدگانم ربوده و بسترم را بر من تنگ ساخته و آسايش قلبم را از من سلب نموده است. شما هيچ كاري نمي خواهد بكنيد، کافي است برسيد به اين كه آنچه مي طلبيد غير از اين است كه در حال حاضر روبه روي شماست و آنچه را هم كه مي خواهيد همان عالم بقيت الله است و نه چيز ديگر، در آن صورت در افق جان شما نور بقيت الله شروع به طلوع مي کند و انتظار حقيقي که منجر به فرج مي شود شروع مي گردد. 📚عوامل ورود به عالم بقیت اللهی @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ظهورِ حتمي، عقب و جلو مي افتد و تقدم و تأخر دارد اما . اشتباه بعضي ها همين جاست كه اين تقدّم و تأخّر را مي خواهند دليل بر عدم تحقق آن بگيرند و يا تلاش و تحرك تمدن كفر براي عقب انداختن ظهور را نشانة منتفي شدن ظهور بدانند. وقتي متوجه شديم چنين حقيقت بزرگي در انتهاي تاريخ واقع مي شود - که در واقع بايد گفت در آن زمان که ابتداي تاريخ است واقع خواهد شد- بايد خودمان را نسبت به آن ظهور عظيم روشن کنيم، نه اين كه به فكر جلوگيري آن باشيم.به اندازه اي كه جامعه آمادة پذيرش حضرت باشد، ظهور زودتر محقق مي شود و يا چنان چه جامعه شايستگي لازم را در خود به وجود نياورد، ظهور به تأخير مي افتد. چنان چه خود حضرت صاحب الامر(عج) از شيعيان خود گله مند اند كه كارهاي آن ها موجب تأخير ظهور منوّر آن حضرت شد. 💠 حضرت براي شيخ مفيد مي نويسند که: «وَ لَوْ اَنَّ اَشْياعَنا وَفََّقَهُمُ اللهُ لِطاعَتِهِ عَلي اِجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَما تَأََخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائِنا وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلي حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَكْرَهُهُ، وَ لا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ، وَاللهُ الْمُسْتَعان» اگرشيعيان ما، که خداوند به طاعت خودش، موفقشان کند، قلب هايشان در وفاي بر توجّه به ما و توجّه به عهد با ما همدل بود، آن برکت همراه با ملاقات ما، از آنها به تأخير نمي افتاد و سعادت ديدار، همراه با حق معرفت و صحيح بودن آن به سوي آنها مي شتافت، پس ما را از آن ها پوشيده نمي دارد، مگر همان چيزهايي كه از آن ها به ما مي رسد كه ما آن كارها را دوست نداريم و چنين اعمالي را از شيعيانمان نمي پسنديم كه خدا مددكننده است. ‼️او منتظر آمادگي ما است، منتظر اين كه دل هاي ما از پردة غيب در آيد. 💠 قال الصادق(ع) : «مَنْ سُرَّ اَنْ يكون مِنْ اصحابِ الْقائِمِ فَلْيَنْتَظِر وَلْيَعْمَلْ بِالْوَرَع وَ مَحاسِنِ الاخلاق وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ» هركس دوست دارد كه از اصحاب قائم باشد، بايد منتظر باشد و ورع پيشه سازد و بر اساس اخلاق نيكو عمل كند، در حالي كه منتظر است. 📚جایگاه و معنی واسطه فیض @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چه بسا افرادی که با "زبان" و به شیطان لعن می فرستند، ولی در عمل تابع او هستند و از دستورات الهی سرپیچی می کنند. پناه بردن سه مرحله دارد. ۱. مرحله زبانی؛ ۲. مرحله فکری؛ ۳. مرحله عمل. پناه بردن در مرحله به همین است که می‌گوییم: {أعوذ بالله من الشیطان الرجیم} خواننده قرآن هم در ابتدای قرائت همین را می‌گوید که از آیه ۹۸ سوره نحل الهام گرفته شده است. اما لازم است از این مقام فراتر رویم و برسیم به مرحلۀ «»، که عقاید خودمان را به خدا پناه بدهیم و از عقاید خرافی و باطل دوری کنیم و بعد، نتیجه اصلاح عقائد، در خلاصه می‌شود که در زندگی و عمل هم باید پناه به خدا ببریم از این که راه‌هایی را که شیطان برای انحراف انسان‌ها قرار داده و این که در طرح‌ها و دام‌های شیطانی گرفتار نشویم. یعنی عمل و رفتار ما منطبق بر قول و سخن و عقیده ما باشد و در زندگی عملی هم تابع شیطان و پیرو شیطان نباشیم. چرا که اگر پناه بردن به خدا از شیطان در حد زبان باشد و در عمل و اعتقاد نباشد شیطان بر ما مسلط می‌شود؛ 💠 چنانچه در ادامه همان آیات سوره نحل در آیه ۱۰۰ می‌فرماید: (إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَی الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ) ؛ «تسلط او تنها بر کسانی است که او را به دوستی و سرپرستی خودشان برگزیده اند، و آن‌ها که نسبت به او [= خدا] شرک می‌ورزند (و فرمان) شیطان را به جای فرمان خدا، گردن می‌نهند! »١ ١.قرآن شناسی ص٢٩٨ @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضی زیاد خودشان را دوست می‌دارند و همین اسباب زحمت خودشان و دیگران می‌شود چون رفتارها و گفتارهایشان حکایت از این می‌کند که دوست دارند همه چیز و همه کس را به نفع خود مصادره کنند و کسی حق نداشته باشد کوچکترین انتقادی به گفتارها و رفتارهای نادرست آنان کند. این حالت که برگرفته از روحیه است بی شک معترضین فراوانی دارد. مقداری از خود راضی بودن مربوط به در خانه و خانواده می‌شود پدران و مادران که بیش از اندازه به فرزندان خویش می‌کنند و همه وسایل آسایش و آنان را فراهم می‌سازند و هیچ گاه به تخلفاتشان اعتراض نمی کنند. 💠 امام باقر علیه السلام می‌فرمود: شَرُّ الآباِء مَن دَعاهُ البِرُّ اِلَی الاِفراطِ بدترین پدران کسانی هستند که در نیکی و محبت به فرزندان از حد تجاوز می‌کنند و به زیاده روی و افراط بگرایند. 📚 حدیث بندگي ص٢٨[بااندکی تلخیص] @akhlaghz
💠 نیکوکاران به نیکی محتاج ترند..❕ بعضی بخاطر این باورِ غلط که « فرد نیازمند محتاج به نیکی آنهاست»، با منت گذاری ، توقع تشکر و... باعث آزار وی می شوند ؛ حال آنکه در حقیقت خود آنها به نیکی محتاج ترند ...‼️ ✅ امام جواد عليه السلام :  نيكوكاران به نيكى كردن نيازمندترند تا كسانى كه به آن نيازمندند؛ زيرا پاداش و افتخار و نيكناميش از آنِ آنهاست. بنابراين، آدمى هر خوبى كه كند، نخست به خود كرده است. پس، نبايد به خاطر خوبي اى كه به خود كرده از ديگران سپاسگزارى بخواهد.١ 🔻امام علی علیه السلام : بر آوردن نيازهاى مردم پايدار نيست مگر به سه چيز، كوچك شمردن آن تا خود بزرگ نمايد، پنهان داشتن آن تا خود آشكار شود، و شتاب در بر آوردن آن، تا گوارا باشد.٢ ١.میزان الحکمه ٢.نهج البلاغه حکمت ١٠١ @akhlaghz http://eitaa.com/joinchat/2698182658C64254aab05
📣 توجه سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی باتوجه به فرمایشات اخیر حضرت امام خامنه ای عزیز(حفظه الله )، وظیفه خود می‌دانیم بااستناد به حکمت ١٠١ نهج‌البلاغه شریف، خود را هرچند کم، اما مخفیانه و سریع جمع آوری و بدست اهلش برسانیم. عزیزانی که تمایل وتوانایی ِ مشارکت دارند به خادم کانال مراجعه فرمایند 👇 @mtdsim اجرکم عندالله @akhlaghz
هر ریایی حرام نیست. 💠 قرآن درباره انفاق می‌فرماید: گاهی باید این انفاق مخفی باشد و گاهی هم : «سراً و علانیةً». ١ ✅ امام حسین می‌توانست ظهر عاشورا نماز خود را در خیمه بخواند؛ ولی مخصوصاً بیرون خیمه خواند تا اعلام کند، انجام کاری مانند جهاد هم نباید شما را از نماز غافل کند؛ او به مردم یاد داد که با هیچ قیمتی و در هیچ شرایطی نماز تعطیل شدنی نیست. ١. بقره: ۲۷۴ 📚شیوه های دعوت به نماز ص٢٢ @akhlaghz
🔺مهربانی را بیاموزیم ... گاهی این سو و آن سو به دنبال راهی برای قرب به خداوند عالم و محبوبیت پیش او می گردیم ، غافل از اینکه آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم ..❗️ 🔸اگر با خلق خدا مهربانی کنیم ، آنان را زیر بال و پر خود بگیریم و باآنچه در توان داریم خدمتگذارشان باشیم ، محبوبترینِ مردم نزد خدا خواهیم شد ؛ الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : قالَ اللّه ُ عزّوجلّ : الخَلقُ عِيالي، فأحَبُّهُم إلَيَّألْطَفُهُم بهِم، وأسْعاهُم في حَوائجِهِم .  امام صادق عليه السلام : خداوند عز و جل فرموده است : مردم خانواده من هستند ، پس محبوبترين آنان نزد من كسانى هستند كه با مردم مهربانتر و در راه برآوردن نيازهاى آنان كوشاتر باشند.۱ ۱.میزان الحکمه http://eitaa.com/joinchat/2698182658C64254aab05
زور را بگذار زاری را بگیر رحم آید سوی زاری فقیر هیچ وقت در مقابل خدای متعال زورآزمایی نکنیم. از در و و و و وارد شویم. در این حالت است که ما را زود قبول می‌کنند. 💠 در دعای شب جمعه آمده است: و لا ینجی من سخطک الا التضرع الیک؛ چیزی جز تضرع به درگاهت ما را از غضبت نجات نمی دهد. یعنی دعا و نیایش و دریوزدگی در خانه خداوند متعال نجات بخش است. هر چقدر دعا و نیایش و زاری و ذلت ما در خانه خدا بیشتر باشد، ومحبت و لطف خدا به سر ما بیشتر سرازیر می‌شود. او مطلق است و ما محض هستیم. این دو با هم خیلی تناسب دارد. 📚 دعا و اسرار اجابت ص٣٨ @akhlaghz