هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#نذر_برای_حسین
🤔#پرسش
❔ما در منطقه سنی نشینی هستیم ❕می بینیم سنی های این جا #نذری هایی که به آنها می دهند در جوی آب می ریزند و می گویند خوردن آن حرام است چون نذر غیر خدا است و #شرک است ❕❔مگر امام حسین نیازی به نذر ما دارد ❕پاسخ چیست ❗️
💠#پاسخ💠
👌نذر برای غیر خدا دو #صورت دارد ؛
1⃣نذر کردن برای بندگان خدا به نیت تقرب و جلب رضایت آنها بدون توجه به خشنودی و یا خرسندی خدا .
❕روشن است که چنین رفتاری نوعی #شرک و به منزله بت پرستی است .
2⃣نذر به عنوان عملی خدا پسندانه به خاطر تقرب به خدا و جلب و #رضایت او صورت گیرد اما ثواب آن به امامان هدیه شود تا از این رهگذر خشنودی خداوند به دست آید .
❕بی شک نذر کردن با چنین قصد و نیت پاکی ، کاری پسندیده و در خور #ستایش است .
👌 شیعیان معمولا در صیغه نذر خود چنین می گویند این گوسفند یا گاو نذر امام حسین یا نذر می کنم که اگر حاجتم بر آورده شود یک گوسفند نذر امام حسین می کنم و مانند آن ؛« هذا للحسین یا نذرت للحسین»
🔶لام در این صیغه برای انتفاع است ، یعنی نذر می کنم برای خدا تا #ثواب آن به امام حسین برسد .
👌قرآن می فرماید ؛
« انما الصدقات للفقرء و المساکین »
🔶توبه 60
« زکات و صدقات برای تهی دستان و مستمندان است»
💠انسان باید زکات و صدقه را به نیت الهی و برای خداوند بدهد ، اما آیه مذکور می گوید زکات و صدقات برای #نیازمندان است .این بدین معناست که صدقات و زکات به نیت الهی باید برای بهره مندی نیازمندان پرداخت شود .
👌نذرهای شیعیان نیز به نیت الهی اما برای ثواب و بهره مندی امامان صورت می گیرد .
❕در منابع اهل سنت آمده است که #سعد به محضر پیامبر گرامی آمد و گفت مادرم از دنیا رفته است ، و می دانم اگر او زنده بود صدقه می داد . اگر از طرف او صدقه بدهم او سود می برد ؟
👌« پیامبر گرامی پاسخ داد آری .
🔶سوال کرد کدام یک از #صدقات سود بیشتری دارد ؟
پیامبر فرمود آب .
❕در این هنگام چاهی کند و پس از آماده شدن گفت «هذه لام سعد» « ثواب کندن این چاه برای مادر سعد باشد »
📚سنن ابی داود ج2 ص729
👌 لام در « لام سعد » همان لام در « نذرت للحسین» و به معنای ثواب و انتفاع است . یعنی این چاه را برای خدا وقف مردم کردم تا ثوابش برای مادرم باشد .
❕در نذر نیز نیت شیعیان این است که این گوسفند را برای خدا نذر می کنم تا ثوابش برای حسین باشد .
👌در روایات متعددی #هدیه کردن ثواب کارهای خوب و عبادات به امامان گرامی مورد توصیه قرار گرفته است ؛
📚وسائل الشیعه ج11 ص196 باب25 و باب30 ص205
❔ممکن است اشکال شود که مگر آنان نیازی به انجام کار خیر ما دارند که بخواهیم به آنان هدیه کنیم❓
👌پاسخ #روشن است؛
❗️تکامل انسانی هیچ حد و مرزی را نمی شناسد و به سوی نامتناهی پیش می رود و تنها کمال مطلق خداوند است و سایر انسان ها حتی انسان کامل یعنی معصومین همواره رو به کمال پیش می روند لذا در تشهد نماز برای پیامبر گرامی دعا می کنیم:
«درجه پیامبر را از آنچه است بالاتر ببر»
📚وسائل الشیعه ج4 ص989
🔷خداوند و فرشتگان نیز پیوسته برای پیامبر گرامی درود ورحمت می فرستند و بر مقامات ایشان افزوده می شود
🔶احزاب56
👌بنابراین ثواب اعمال نیکی که ما به معصومین هدیه می دهیم سبب افزایش مقام معنوی آنان شده و رحمت تازه ای را برای انان جلوه دار می کند و نشانه محبت عمیق ما به آنان است .
🗯البته در روایات متعددی آمده است که خداوند پاداش ما را نیز از انجام اعمال نیک می دهد و ثوابی نیز برای معصومین قرار می دهد
📚الکافی ج4 ص316
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#حسین_ثار_الله
🤔#پرسش
❔چرا به امام حسین می گویند #ثارالله ❗️مگر خداوند جسم است و خون دارد که حسین خون خدا باشد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در زیاراتی از امام حسین علیه السلام تعبیر به ثار الله شده است .
🔶در زیارت عاشورا می خوانیم :
« السلام علیک یا ثار الله »
👌و یا می خوانیم ؛
« انک #ثار الله فی الارض»
📚کامل الزیارات ص358
👌ثار به معنای انتقام و خونخواهی و نیز به معنای خون است .
📚لسان العرب ج4 ص97
👌اطلاق واژه ثار الله به امام حسین علیه السلام به معنای خون بها است .یعنی حسین کسی است که خونبهای او متعلق به خداوند است و خداوند خونبها و انتقام او را می گیرد .
❕یعنی ای حسین تو متعلق به یک خانواده نیستی که خونبهای تو را رئیس خانواده بگیرد و نیز متعلق به یک قبیله نیستی که خونبهای تو را رئیس قبیله بگیرد ، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت می باشی ، تو متعلق به عالم هستی و ذات پاک خدایی ، بنابراین خونبها و انتقام تو را نیز او باید بگیرد .
👌در تعبیر دیگر داریم ؛
« و ابن ثاره » یعنی تو فرزند علی بن ابی طالب هستی که شهید راه خدا بود و خونبهای او را نیز خدا باید بگیرد.
📚تفسیر نمونه ج4 ص229
👌علامه مجلسی می نویسد ؛
« منظور از ثار الله یعنی تو کسی هستی که خداوند خون بها و انتقام تو را از دشمنانت می گیرد »
📚بحار الانوار ج98 ص151
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#حق_الناس_شب_عاشورا
🤔#پرسش
❔آیا این مطلب درست هست که امام حسین علیه السلام شب عاشورا خطاب به اصحابشان فرمودند که هر کس #حق_الناسی به گردن دارد برگردد ؟
لطفا سند این مطلب را ارائه بفرمایید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌موسى بن عمير از پدرش نقل مى كند كه امام عليه السلام (در روز عاشورا) به من فرمود ؛
❕ «نادِ أَنْ لا يُقْتَلَ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ وَ نَادِ بِها فِي الْمَوالي فَإِنّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله يَقُولُ مَنْ ماتَ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ أُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ
؛ « (ميان همه يارانم) اعلام كن هر كس دَيْنى بر عهده دارد با من كشته نشود؛ زيرا كه من از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم فرمود: «هر كس از دنيا برود و دَيْنى بر ذمّه داشته باشد، از #حسنات وى در فرداى قيامت برداشته مى شود».
🔸در نقل ديگرى آمده است كه عمير انصارى گفت: امام عليه السلام به من فرمود:
«نادِ فِى النَّاسِ أَنْ لا يُقاتِلَنَّ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ، فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ رَجُلٍ يَمُوتُ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ لا يَدَعُ لَهُ وَفاءً إِلّا دَخَلَ النَّارَ ؛
« ميان مردم اعلام كن هر كس بدهكار است در ركاب من پيكار نكند، زيرا هر كس از دنيا برود در حالى كه دينى بر عهده اش باشد كه چاره اى براى آن #نكرده باشد گرفتار دوزخ مى شود».
🔸مردى برخاست و گفت: همسرم پذيرفت كه از طرف من بپردازد. امام عليه السلام پاسخ داد ؛ «وَ ما كِفالَةُ امْرَأَةٍ، وَ هَلْ تَقْضي إِمْرَأَةٌ «كفالت آن زن چه فايده اى دارد؟ آيا او قدرت دارد چنين كند؟!».»
📚احقاق الحق ج 19 ص 429
👌راستى عجيب است كه انسانى در بحرانى ترين شرايط، حتّى به بدهكارى هاى اصحاب و ياران خود به #مردم توجّه داشته باشد و راضى نشود بدهكاران همراه او پيكار كنند و شهيد شوند؛ مبادا حقوق مردم از دست برود.
🔸اين برنامه را با كار كسانى مقايسه كنيد كه سراسر زندگى آنها انباشته از حرام و حقوق مردم بوده و كمترين اهمّيّتى براى آن قائل نبودند، اصلًا چيزى را به نام «حقّ الناس» باور نداشتند.
📚عاشوراء ... ، مکارم شیرازی ، ص 414
❗️البته باید توجه کرد ؛
1⃣مطلب مذکور در منابع #مستند شیعی نیامده است و در کتاب احقاق الحق نیز این جریان از کتابی نه چندان مشهور اهل سنت چون المتفق و المفترق ، بغدادی ج 10 ص 117 نقل شده است .
2⃣در نقل هایی آمده است که امام #حسین علیه السلام با بدهکاری به شهادت رسید و پس از آن امام سجاد علیه السلام دیون پدر را ادا نمود .
❕از امام باقر عليه السلام نقل شده است که فرمود ؛
« امام حسين عليه السلام كشته شد، در حالى كه بدهكار بود و امام زين العابدين عليه السلام، يكى از مزرعه هاى او را به #سيصد هزار [سكّه] فروخت تا بدهى و نيز وعده هاى امام حسين عليه السلام به مردم را بپردازد »
📚کشف الحجه ص 183 _ بحار الانوار ج 43 ص 321
3⃣پرداخت دیون توسط خود فرد یا وصیت به وارث لازم و ضروری است و کوتاهی در آن به هیچ #عنوان پذیرفته نیست .
👌على بن ابى حمزه می گوید ؛
« دوستى داشتم كه از دبيران بنى اميّه بود؛ به من گفت: از امام صادق عليه السلام براى من اجازه ملاقات بگير. من از حضرت اجازه خواستم و ايشان اجازه داد. وقتى آن مرد به حضور حضرت رسيد، سلام كرد و نشست و سپس گفت: فدايت شوم، من در دستگاه ادارى اين جماعت كار مى كردم و از دنياى آنان به مال و منال فراوانى رسيدم و براى به دست آوردن آن، چشم بر هم نهادم (به حلال و حرام توجّهى نكردم) ... آيا راهى براى بيرون آمدن [از اين وضع] دارم؟ فرمود: اگر برايت بگويم انجام مى دهى؟ عرض كرد: انجام مى دهم.
🔸فرمود: از تمام مال و ثروتى كه در دستگاه ادارى آنها به دست آورده اى خودت را خلاص كن. كسانى را كه مى شناسى مالشان را به آنها برگردان و كسانى را كه نمى شناسى از طرفشان صدقه بده. در اين صورت، من براى تو #ضمانت مى كنم كه خداوند عزّوجلّ تو را به بهشت برد.»
📚الکافی ج 5 ص 106
4⃣اگر به صورت غیر عمد انسان با حق الناس وارد عرصه #قیامت شود و در پرداخت آن کوتاهی نکرده باشد می تواند امید به بخشش آن داشته باشد زیرا امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب #شیعیان ما را بر عهده ما میگذارد انچه از حقوق پرودگار بر ذمه انان است حضرت محمد شفیع می شود و خداوند آنان را می بخشد و انچه از حقوق مردم بر ذمه آنان است حضرت محمد شفیع می شود و بجای انان ادا می کند و انچه از حقوق ما اهل بیت بر ذمه انان است ما نیز به انان می بخشیم تا انان بدون #حساب وارد بهشت شوند»
📚بحار الانوار ج7 ص274 _ الکافی ج8 ص162
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#غسل_کردن_نوره_کشیدن_شب_عاشورا
🤔#پرسش
❔آیا راست است که امام حسین در شب عاشورا و صبح آن غسل کردند و نوره کشیدند ❕مگر بی آب نبودند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که عمر سعد در روز هفتم ماه محرم به دستور عبید الله آب را به روی امام حسین علیه السلام و #کاروانش بست ، امام در مرحله اول برای مقابله با بی آبی ، چاهی حفر کردند که وقتی عبید الله مطلع بر این قضیه شد به عمر سعد دستور داد کاری کند که امام نتواند از #چاه مذکور استفاده کند .
👌امام علیه السلام در دومین اقدام برای دست یابی به آب حضرت #عباس را با سی سوار و بیست پیاده راهی شریعه فرات کرد تا آب مورد نیاز را فراهم کنند ، آنان نیز چنین کردند .
❕ظاهر آن است که این آب تا شب عاشورا پاسخگوی نیاز #کاروان امام علیه السلام بوده است . شب عاشورا امام علی اکبر را با سی سوار و پیاده برای تهیه آب فرستاد و آنها آب تهیه کردند ، اما چنان که می آید ظاهر آن است که تمام آن آب فراهم شده قابل شرب نبوده است .
🔶با آغاز نبرد و غلبه کردن تشنگی بر #کاروان امام حسین علیه السلام دو مرتبه حضرت عباس را برای تهیه آب فرستادند که در این مرحله حضرت عباس شهید شدند .
👌در مرحله آخر خود امام بارها برای آوردن آب به سوی #فرات رفتند اما با حمله سپاه دشمن مواجهه شده و نتوانستند کار به جایی ببرند .
❕تفصیل آنچه گفته شد را در نمایه زیر ببینید؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4745
❔حال سوال این است که آیا راست است که امام حسین علیه السلام و یارانشان در شب وصبح عاشورا #غسل کردند و #نوره کشیدند ❗️
👌چنان که گفته شد امام حسین علیه السلام در شب عاشورا علی اکبر را برای تهیه آب ارسال کردند .
❕شیخ صدوق به نقل از امام سجاد علیه السلام می آورد؛
« امام حسین علی اکبر را با سی سوار و بیست پیاده برای آوردن آب فرستاد ، در حالی که #خطرهای بسیاری آنها را تهدید می کرد ، ( علی اکبر آب را تهیه کرد ) آنگاه امام حسین به یارانش فرمود برخیزید و آب بنوشید که آخرین توشه شماست ، و وضو بگیرید و غسل کنید و لباس هایتان را بشویید که کفن هایتان می شود »
📚امالی صدوق ص220
📚بحار الانوار ج44 ص316
👌این که امام علیه السلام دستور می دهد که یارانش با آب مذکور #غسل و شست و شوی کرده و لباس هایشان را بشویند قرینه است ، بر این که تمام آبی که حضرت علی اکبر #تهیه کرده بود ، قابل شرب نبوده است و تنها مقداری از آن قابل شرب بوده که امام نسبت به آن مقدار دستور به #نوشیدن می دهد و مقدار دیگر آن قابل شرب نبوده است که امام علیه السلام در مورد آن مقدار دستور به غسل و شست و شوی بدن و لباس ها می دهد .
❕صبح عاشورا نیز امام علیه السلام و تنی چند از یاران با همان مقدار آبی که قابل #شرب نبوده است، خود را شست و شوی داده و نوره کشیده اند تا با پاکی و طهارت ظاهری و باطنی به ملاقات خداوند بروند.
👌سید بن طاووس نقل می کند ؛
« چون صبح شد ، حسین فرمان داد تا خیمه ای برایش برپا شود ، و نیز فرمان داد تا کاسه بزرگی که در آن مشک فراوانی ریخته بودند آماده کنند و در داخل آن #نوره قرار داده شد . سپس امام به درون خیمه رفت تا نوره بمالد ، بریر بن حصین همدانی و عبد الرحمان بن عبد ربه بر در خیمه ایستاده بودند تا پس از امام نوره بمالند »
📚اللهوف ص154
👌این مضمون مورد نقل #دیگران نیز قرار گرفته است ؛
📚تاریخ طبری ج5 ص423
📚الکامل فی التاریخ ج2 ص561
📚البدایه و النهایه ج8 ص178
📚انساب الاشراف ج3 ص395
📚مثیر الاحزان ص54
👌دیده می شود برخی #دوستان با شتابزدگی اقدام به رد نقل هایی می کنند که سخن از غسل کردن و نوره کشیدن در شب و صبح عاشورا دارد ، با این استدلال که با کمبود آب چنین چیزی معقول نیست ، اما چنان که گذشت قرائن گواه است که امام حسین علیه السلام و یاران با آب غیر قابل #شرب اقدام به غسل کردن و نوره کشیدن کرده بودند بنابراین لزومی به رد نقل های مذکور نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#عبدالله_بن_جعفر_میدان_کربلا
🤔#پرسش
❔عبد الله بن جعفر #همسر حضرت زینب چرا در کربلا حاضر نبود ❗️این که او از یاری کردن امام حسین سرباز زد حقیقت دارد ❕امام علی چرا دخترش را به عقد چنین فردی درآورد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌عبد الله بن جعفر همسر زينب كبرى و داماد على علیه السلام و پسر جعفر طيّار. وى، نخستين نوزاد #مسلمان در حبشه بود. در ايّامى كه پدرش جعفر بن ابى طالب به حبشه هجرت كرده بود، در آن كشور به دنيا آمد. مادرش «اسماء بنت عميس» بود. اسماء، پس از شهادت جعفر طيّار در جنگ موته، به همسرى أبو بكر، سپس على بن ابى طالب در آمد. عبد الله بن جعفر، مورد عنايت خاصّ پيامبر اكرم بود، بويژه كه پدرش سردار بزرگ شهيد جبهه اسلام به شمار مى آمد.
🔸رجالی معروف صاحب #مستدرکات رجال الحدیث او را چنین معرفی می کند ؛
« او جلیل القدر و عظیم الشان بود ، آیت و #نشانه خداوند در حلم و جود و کرم و از اصحاب رسول خدا و امیر مومنان و حسن و حسین علیهم السلام بود که در جنگ صفین در رکاب علی علیه السلام بود »
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 4 ص 500
🔸شیخ عباس قمی نیز در کنار آنکه روایات #متعددی در عظمت مقام او نقل می کند تصریح می کند که او مورد علاقه امير المؤمنين بود و ارادتى شايان به امام حسن و امام حسين داشت. مردى سخاوتمند و اهل جود و بخشش بود .
📚سفینه البحار ج 6 ص 47
🔸گرچه خود در كربلا حضور نداشت، امّا دو #پسرش عون و محمّد را همراه مادرشان حضرت زينب به كربلا فرستاد و اين دو فرزند، در ركاب سالار شهيدان روز عاشورا به شهادت رسيدند. او از اينكه نتوانسته بود در واقعه كربلا شركت كند تأسف مى خورد. پس از #حادثه عاشورا و شهادت حسين بن على وى در مدينه به سوگ نشست و مردم براى تسليت گويى نزد او مى آمدند.
📚معارف و معاریف ج 4 ص 1508
🔸وى در سن 90 سالگى، در سال 80 هجرى در مدينه در گذشت و در بقيع به خاك سپرده شد.
📚همان مدرک
🔸برخى هم در گذشت او را در شام و #قبر وى را در «باب الصغير» دمشق، كنار قبر بلال مى دانند.
📚تنقیح المقال ج 2 ص 173
👌در تاریخ اگر چه صراحتا علت عدم حضور او در میدان کربلا ذکر نشده است اما با توجه به سخن علامه #حلی که می گوید ؛
« امثال محمد بن حنفیه و عبد الله بن جعفر ، دارای شان و مقام ارجمندی هستند به گونه ای که امکان انحراف آنان از حق و #خروجشان از ایمان نمی باشد »
📚بحار الانوار ج 42 ص 110
🔸روشن می شود که عدم حضور او در میدان کربلا #عذر او مانند بیماری یا ماموریت او از جانب امام حسین برای محافظت از بنی هاشم بوده است ، چرا که خود او بارها آرزو می کرد که ای کاش فرصت #حضور در رکاب امام حسین علیه السلام را می یافت .
👌مورخین می نویسند ؛
« هنگامى كه عبد اللّه بن جعفر بن ابى طالب، از كشته شدن دو پسرش همراه حسين عليه السلام خبر يافت و مردم براى تسليت به #حضورش مى آمدند، يكى از وابستگانش كه فكر نمى كنم كسى جز ابو لَسْلاس باشد، گفت: مصيبتى كه ديده ايم، از جانب حسين به ما رسيده است .
🔸عبد اللّه بن جعفر، او را با كفشش زد و سپس گفت: اى پسر زنِ بدبو! آيا به حسين، چنين مى گويى؟ به خدا سوگند، اگر در #كنارش حاضر مى بودم، دوست مى داشتم كه از او جدا نشوم تا همراهش كشته شوم!
👌به خدا سوگند، آنچه دلم را به از فدا شدن دو پسرم راضى و مصيبت آن دو را بر من، سبُك مى كند، اين است كه در راه از خود گذشتگى براى برادر و پسرعمويم [حسين عليه السلام] و #پايدارى در كنار او، كشته شده اند!
🔸سپس به همنشينانش رو كرد و گفت: خدا را بر شهادت حسين عليه السلام مى ستايم كه اگر نتوانستم با دستانم حسين عليه السلام را يارى كنم، دو پسرم، او را #يارى دادند.
📚تاريخ الطبري ج 5 ص 466، الكامل في التاريخ ج 2 ص 579 ، جواهر المطالب ج 2 ص 296؛ الإرشاد ج 2 ص 124؛ كشف الغمّة ج 2 ص 280، الحدائق الوردية ج 1 ص 121، بحار الأنوار ج 45 ص 122.
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#تحریف_کربلا
🤔#پرسش
❔آيت الله مطهرى: شيعيان داستان كربلا را تحريف كرده اند هم تحريف لفظى و هم تحريف #لغوى منبع: كتاب حماسه حسينى ج ١ ص ٦٢
❗️لابد مطهرى هم وهابى شده بود و يا ادمين كانال ملحدین بود ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مساله لزوم پرهیز از تحریف در نقل واقعه کربلا و حوادث عاشوراء مورد تاکید همه علما و مراجع شیعه در طول #تاریخ بوده است و همگان بر لزوم استفاده از منابع معتبر و مورد استناد در نقل وقائع کربلا تاکید داشته اند .
🔸خود شهید #مطهری می گوید ؛
« آن چيزى كه بيشتر دل انسان را به درد مى آورد اين است كه اتفاقاً در ميان وقايع تاريخى، كمتر واقعه اى است كه از نظر نقلهاى معتبر به اندازه حادثه كربلا غنى باشد.
👌من در سابق خيال مى كردم كه اساساً علت اينكه اين همه دروغ اينجا پيدا شده است اين بوده كه وقايع #راستين را كسى نمى داند چه بوده است؟ بعد كه مطالعه كردم، ديدم اتفاقاً هيچ قضيه اى در تاريخ- در تاريخهاى دور دست مربوط به مثلًا سيزده يا چهارده قرن پيش- به اندازه حادثه كربلا تاريخ معتبر ندارد. معتبرين مورخين اسلامى از همان قرن اول و دوم قضايا را با سندهاى معتبر نقل كردند و اين نقلها با يكديگر انطباق دارد و به هم نزديك است .
📚مجموعه آثار ج 17 ص 79
👌از جمله کتابهای مورد استنادی که منبع و مرجع برای آگاهی از وقائع کربلا محسوب می شود می توان به کتابهایی چون الفتوح ، کامل الزیارات ، امالی صدوق ، الارشاد مفید ، مصباح المتهجد ، روضه الواعظین ، اعلام الوری ، مقتل الحسین خوارزمی ، مناقب آل ابی طالب ، المزار الکبیر ، مثیر الاحزان ، الملهوف علی قتلی الطفوف ، کشف الغمه ، بحار الانوار ، منتهی الامال ، نفس المهموم ،و ...اشاره کرد .
👌همین طور استفاده از کتابهایی چون الامامه و السیاسه ، اخبار الطوال ، تاریخ الیعقوبی ، تاریخ الطبری ، مقاتل الطالبین ، العقد الفرید ، تاریخ مدینه دمشق و ... برای آگاهی نسبت به جریانات کربلا خالی از #فائده نیست .
❕اما متاسفانه افرادی از شیعیان به این مساله توجه نداشته و از باب اسطوره سازی و رونق دادن به مجلس عزا و پرشور کردن آن دست به یکسری تحریفات در نقل وقائع کربلا می زنند و جریاناتی را نقل می کنند که ریشه در کتب معتبر و مورد استناد ندارد و یا از کتبی نقل می کنند که اعتبار آن ها زیر سوال است مانند کتاب روضه الشهداء ، محرق القلوب ، اکسیر العبادات ، تذکره الشهداء و ...
🔸برخی از #نویسندگان می نویسند ؛
« كتابهاى تاريخ و سيره، چه در ميان شيعيان و چه اهل سنّت و حتّى غير مسلمانان، واقعه عاشورا را به عنوان يك نقطه عطف و يك پيشامد مسلّم تاريخى، گزارش كرده اند، تا جايى كه اركان و وقايع اصلى آن، از مشهورات، متواترات و قطعيات تاريخى است، هر چند تفصيلها و جزئيات آن، مانند هر واقعه تاريخى ديگر، با تفاوتهايى در نقلها و يا كاستى ها و مبالغه هايى قابل انتظار، همراه بوده است.
🔸اين، در حالى است كه با گذشت زمان و دورتر شدن از اصل واقعه، انتظار تغيير و تحريف، بيشتر مى شود و اين، همان نكته اى است كه قاعده لزوم مراجعه به منابع كهن و نزديكتر به #حادثه تاريخى را مدلّل مى سازد. خوشبختانه منابع كهن تاريخى و سيره نگارى، چنان دقيق و با تفصيل به عاشورا و كربلا پرداخته اند كه غرض ورزى ها، اشتباهات و كم دقّتى هاى همزاد انسان را به آسانى نشان مى دهند .
❕ از آن جا كه حادثه عاشورا، يكى از حماسى ترين جلوه هاى امامت شيعه است، گزارشها و مآخذ را در باره عاشورا، بايد با سنجه «عصمت امام» نيز سنجيد و سيره رفتارى امامان شيعه را بر آنچه به آنان نسبت مى دهند، حاكم كرد.
🔸بر اين اساس، كتابها و منابعى كه #گزارشهاى خود را نقّادى نكرده و آنها را با منابع اصلىِ تاريخى برابر ننموده و يا به تعارض آنها با سيره و كرامت و شخصيت امام حسين عليه السلام و يارانش توجّه نكرده اند، از ديدگاه ما، دچار ضعف اند و از گردونه اعتبار و نقل و استناد، خارج مى شوند. هر اندازه تعداد گزارشهاى بدون اصل و سند و يا نامتجانس با شخصيت كرامت آميز و عزّتمند عاشورائيان در كتابى بيشتر باشد، بر ضعف آن كتاب، افزوده مى شود و هر اندازه كمتر باشد، كتاب، اعتبار #بيشترى دارد.
📚دانشنامه امام حسین ج 1 ص 95
👌بنابراین ادعای اینکه برخی بزرگان تمام وقائع کربلا و عاشوراء را جعلی می دانند کذب محض است ، آنچه واقعیت دارد آن است که همگان تاکید و توصیه دارند که در نقل جریان های کربلا ، از منابع معتبر استفاده شود و تکیه کردن بر مطالب بی سند و بی اساس و یا کتاب های غیر معتبر به هیچ عنوان پذیرفته نیست .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#شهادت_قاسم_بن_حسن_نابالغ
🤔#پرسش
❔برخی شبهه می کنند که چرا امام حسین در روز عاشوراء افراد نابالغی را چون حضرت قاسم به میدان نبرد فرستاد در حالی که آنها تکلیفی نداشتند و نیاز به مراقبت داشتند .اصولا افراد نابالغ ، بدلیل عدم رشد جسمانی و عقلانی ، قادر به اداره کردن امورات شخصی و حقوقی خود نیستند و شارع سعی نموده است برای محافظت از این اشخاص ، برای آنها با تعیین ولی ، وصی و قیم نقش محافظتی ایجاد نماید تا زمان بلوغ آنها. نکته ای که مےبایست لحاظ شود این است که بررسی نمایم اقدام حسین بن علی در جهت به میدان فرستادن « قاسم بن حسن» تا چه اندازه مورد نهی قرآن ، سنت پیامبر اسلام و عقل و اخلاق قرار گرفته است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌 درست است که تمام تکالیف شرعی متوجه کسانی است که به حد بلوغ رسیده باشند و افرادی نابالغ اعم از خردسالان و یا دیوانگان، مکلف به هیچ تکلیفی از جانب شرع مقدس اسلام نیستند و این #منتی است که قانون گذار مقدس اسلام بر آن ها نهاده و سختگیری و الزام را از آنان برداشته است.
❕و این مطلب علاوه بر آن که مورد اتفاق جمیع علماء اسلام است، طبق حدیث معروفی است که از پیامبر اسلام نقل شده است که فرمود ؛
« رُفع القلم عن الصَّبی حتی #یحتلم و عن المجنون حتی یَفیقَ»
« قلم تکلیف از نابالغ برداشته شده تا وقتی که بالغ شود و همچنین از دیوانه تا وقتی که بیماری جنون وی برطرف و عاقل شود.»
📚الخصال ج 1 ص 175
👌اما در عین حال که الزام و تکلیفی بر افراد نابالغ نیست، اعم از آن که تکلیف، دستور جهاد باشد یا دستور دفاع ولی نوجوانانی که به حد تمیز رسیده اند و خوب و بد و مفاهیم اسلامی را #تشخیص می دهند حق دارند که در صحنه جهاد و دفاع شرکت کنند و از این فیض عظیم الهی بهره برند.
🔸مخصوصا وقتی که صحنه، صحنه دفاع باشد، و هر #موجودی فطرتا برای خود حق دفاع قائل است و شارع مقدس اسلام نیز از این حکم عقل فطری جلوگیری نکرده است.
👌علاوه بر این که روش عمل اباعبدالله الحسین علیه السلام در نبرد کربلا روشنگر #جواز این مطلب است .
❕بنابراین، اطفال را نمی توان اجبار کرد که در میدان جهاد شرکت کنند، اما اگر خود آنان داوطلب باشند و نبرد نیز دفاعی باشد ، دلیلی برای ممانعت از آنان وجود ندارد.
👌البته در صورتی که پدر در قید #حیات باشد باید از او اجازه گرفت .
📚وسائل الشیعه ج 15 ص 20
❕بر این اساس امام حسین علیه السلام نیز ابتدا اجازه حضور قاسم بن حسن در میدان نبرد را نداد ، اما پس از اصرار های #فراوان او و این که دفاع کردن از ارزش ها اختصاص به افراد بالغ ندارد و کسانی هم که به سن رشد و تمییز خوب و بد رسیده اند می توانند در این #معرکه حاضر شوند ، امام علیه السلام به او اجازه حضور در میدان نبرد را داد .
❕خوارزمی می نویسد ؛
« قاسم بن حسن كه نوجوان و نابالغ بود، به ميدان آمد. هنگامى كه حسين عليه السلام به او نگريست، او را در آغوش گرفت و آن قدر با هم گريستند كه هر دو از حال رفتند. سپس جوان، اجازه پيكار خواست و عمويش حسين عليه السلام، از اجازه دادن، خوددارى كرد. جوان، پيوسته دست و پاى #حسين عليه السلام را مىبوسيد و از او اجازه مى خواست تا به او اجازه داد. او به ميدان آمد و در حالى كه اشكهايش بر گونه هايش روان بود، چنين مى خواند؛ اگر مرا نمىشناسيد، من شاخه حسنم ، نواده پيامبرِ برگزيده و امين. اين، حسين است، به سان اسيرى در بند ،ميان مردمى كه خدا كُند از آب باران ننوشند!
❕سپس حمله بُرد و صورتش به پاره ماه مى مانْد. #جنگيد و با وجود كمىِ سنّش، 35 مرد را كُشت.
🔸عمرو بن سعد ازْدى گفت: به خدا سوگند، بر او حمله مى برم! آن گاه، بر او حمله بُرد، و باز نگشت تا با شمشير، بر سرش زد و آن #جوان، به صورت [بر زمين] افتاد و فرياد برآورد: اى عمو جان! حسين عليه السلام ....»
📚مقتل الحسین ج 2 ص 27_ المناقب ج 4 ص 106
❕البته مولف لباب الانساب حضرت قاسم بن حسن را در میدان کربلا شانزده ساله و #بالغ می داند .
📚دانش نامه امام حسین علیه السلام ، ج 7 ص 121
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#حسین_به_همراه_بردن_خانواده
🤔#پرسش
❔سوالی ذهن بنده را مشغول کرده هر چه فکر می کنم به نتیجه نمی رسم ❗️امام حسین چرا اهل بیتش را با خود به کربلا برد که نهایتا اسیر شدند و آن طور مورد هتک قرار گرفتند ❕خودش با فرزندان #جنگی اش می رفت ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌این سوال و پرسش از خود امام حسین علیه السلام نیز شده بود .
🔶« محمد حنفیه از امام علیه السلام سوال کرد که چرا خانواده و اهل بیت خود را ، با خود می بری ❕
👌امام حسین علیه السلام پاسخ داد ؛
« پیامبر به خوابم آمد و گفت ای حسین بیرون برو که خدا خواسته است که تو را #کشته ببیند ، و فرمود خدا خواسته است که اهل بیتم را اسیر ببیند»
📚اللهوف ص65
📚بحار الانوار ج44 ص364
❔اما چرا #مصلحت الهی بر این بود که حسین اهل بیتش را با خود ببرد ❗️
👌پاسخ روشن است .
1⃣هر قیام و نهضتی از دو بخش خون و پیام تشکیل می گردد .مقصود از بخش خون ، مبارزات خونین و قیام مسلحانه است که مستلزم کشتن و کشته شدن و جانبازی در راه آرمان مقدس است .
❕مقصود از بخش #پیام نیز ، رساندن و ابلاغ پیام انقلاب و بیان آرمان ها و اهداف آن است .اگر این بخش فعال نباشد ، انقلاب از حمایت و پشتیبانی مردم برخوردار نمی گردد و چه بسا گرفتار تحریف ها و دگرگونی ها توسط دشمنان انقلاب می گردد .
❕با توجه به تبلیغات بسیار گسترده و دامنه داری که بنی امیه از زمان #معاویه بر ضد اهل بیت به راه انداخته بودند ، بی شک اگر اهل بیت و باز ماندگان امام نبودند و دست به افشا گری نمی زدند ، دشمنان اسلام و مزدوران قدرت های وقت ، قیام امام حسین را کمرنگ کرده و چهره آن را وارونه نشان می دادند ، و اساسا منکر کشته شدن و شهید شدن امام می شدند و مانند آنچه در مورد امام حسن می گفتند که در اثر ذات الریه و #سل از دنیا رفت ، در مورد امام حسین هم می گفتند با سرطان از دنیا رفت اما حضور اهل بیت حسینی به آنان فرصت چنین #خیانتی را نداد .
📚سیره پیشوایان ص198
2⃣امام علیه السلام در مدینه و مکه امنیتی نداشت تا خانواده خود را آنجا بگذارد . احتمال بود که عوامل یزید ، خانواده امام را دستگیر کرده و به گروگان بگیرند ، و سپس امام را #مجبور به تسلیم کنند که پس از تسلیم یا بیعت کند یا او را به طرز مرموزی بکشند و هیچ دردسری نیز برای حکومت ایجاد نشود .
🔶سید بن طاووس تعبیر #جالبی دارد و می گوید ؛
« از مواردی که ممکن است علت همراهی زنان اهل بیت تلقی شود آن است که اگر امام حسین زنان و فرزندان خود را در مدینه یا جایی دیگر می گذاشت ، احتمال بود که یزید زن و فرزند امام را اسیر کند و سپس رفتار های زننده و #عواقب دردناکی پیش آید که امام را از جهاد و شهادت باز می داشت »
📚اللهوف ص84
3⃣وجه دیگری که بیان شده است این است که در جامعه عربی و اسلامی برای امام حسین به همراه بردن خانواده اش چندان #شگفت آور به نظر نمی رسید زیرا عرب ها در جنگ و نبرد ها خانواده هایشان را با خود به همراه می بردند ، و شخص پیامبر نیز در #غزواتش چنین می کرد و میان همسرانش ، قرعه می انداخت و آنان را با خود می برد .
👌اما در مورد امام حسین به همراه بردن اعضای خانواده نوعی اتمام #حجت قوی بر مسلمانان جهت یاری کردن آن حضرت تلقی می شد و معنایش این بود که اگر دوستدار حسین به شمار می آیند و سعی در یاری و دفاع از آن بزرگوار را دارند ، اکنون که میان خانواده اش قرار دارد ، سزاوار تر به یاری و کمک است ، هر چند با شخص آن حضرت مخالفت داشته باشند ، ولی زن و فرزند او که دختران رسول خدا هستند گناهی مرتکب نشده اند .
📚اعلام الهدایه ج5 ص174
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#قدرت_غیبی_امام_حسین_و_حوادث_کربلا
🤔#پرسش
❔مگر امام حسین اطلاع نداشت که کوفیان خیانت می کنند ، پس چرا مسلم بن عقیل را برای بیعت به کوفه فرستاد و مسلم در نهایت کشته شد ؟ یا مگر امام حسین ولایت تکوینی و قدرت #غیبی نداشت ؟ چرا از این قدرت برای نجات خود و یاران استفاده نکرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌امامان گرامی ما مامور هستند که طبق اسباب و روال عادی ، زندگی کنند و جز در موارد محدودی آن هم به اذن الهی ، از #قدرت_غیبی خود استفاده نکنند .
🔷امام کاظم علیه السلام فرمود:
« خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند»
📚بحار الانوار ج5 ص114
👌اگر امامان گرامی ، مشکلات و #گرفتاری های خود را از طریق علم غیب حل کنند دیگر نمی توانند اسوه و الگوی #جهانیان باشند.
❕اگر پیامبر تمام امورش را از طریق علم غیب و آگاهی های غیبی پیش می برد آیا می توانست به مردم درس #صبر و بردباری و ایثار و از خود گذشتگی در راه حق را بیاموزد؟
❔ایا اگر امام حسین مشکل کربلا را با آگاهی #غیبی حل می کرد می توانست به مردم درس آزادگی و #جهاد و بردباری و امر به معروف و نهی از منکر و ... را بدهد؟
👌چون امامان #الگوی مردم هستند خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب را جز در مواردی که اثبات امامتشان منوط به آن است نداده است اگر چه آنان آگاهی غیبی را دارند اما موظف به استفاده از آن نیستند.
🔷اهل بیت علیهم السلام مطیع #محض خداوند بودند وقتی خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب نداده است آنان نیز از علم غیبشان استفاده نمی کردند.
🔷آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های #معمولی رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند .
🔶پیامبر #گرامی فرمود:
«من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود»
📚الکافی ج7 ص414 _ معانی الاخبار ص279
👌در #روایتی آمده است:
« زمانی که امام علی ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند» . یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓
👌امام پاسخ داد:
«اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261
🔶امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم #غیب نمی باشد
📚مفاهیم القرآن ،ج 3 ص 455
👌امام صادق علیه السلام فرمود:
«خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی»
📚وسائل الشیعه ج27 ص229
❕بر همین اساس ، امام حسین علیه السلام مطابق علم عادی و ظاهری خود ، از کوفیان یاری طلبید تا بر آنان اتمام حجت کند و مسلم را به سویشان فرستاد ، زیرا امام مامور به رفتار کردن به همین نحو طبیعی بوده است .
👌این که امام حسین علیه السلام برای حل مشکل کربلا ، از قدرت غیبی استفاده نکرد هم ریشه در همین نکته ای دارد که بازگو کردیم . به عنوان مثال ، از نظر قرآن پیامبر گرامی نیز دارای قدرت فوق العاده بود. معراج، شق القمر ودیگر معجزات و کرامات او که در کتابهای حدیث به صورت متواتر نقل شده بر این مطلب گواه اند.
❕اما با این قدرت فوق العاده دندانش در جنگ احد شکست، چهره اش خونین شد، در جنگ خندق از گرسنگی سنگ بر شکم می بست و... چرا پیامبر با آن قدرت فوق العاده با این همه مشکل مواجه شد؟
👌پاسخ همه یک جمله است وآن اینکه انبیا و امامان از طریق روش های عادی به تبلیغ می پردازند و با دشمنان می جنگند و تنها در موارد خاص که اثبات نبوت یا امامت نیز به اعمال قدرت فوق العاده داشته ویا وضعیت ایجاب می کرد که از نیروی غیبی کمک بگیرند چنین می کردند .
❗امامان گرامی ، الگوی جامعه هستند ومردم باید ببینند که آنان چگونه با مشکلات مواجهه می شوند و استقامت می کنند تا مردم از آنان درس صبر و ایثار و ... را فرا بگیرند ، روی این جهت خداوند به آنان اجازه استفاده از قدرت غیبی در هر امر و مشکلی را نداده است و آنان نیز طبق فرمان خداوند عمل می کنند .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#شیعه_عدم_همراهی_امام_حسین_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔حسين بن على, شيعيان را لعن و نفرين ميكند و ميگويد: ما را دعوت كردند و گفتند ياور توايم ولى ما را به #قتلگاه آورده و به كشتن دادند مطلب بالا از كتاب الأرشاد شيخ مفيد ص 111 ميباشد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕از امام باقر عليه السلام چنين روايت شده كه فرمود ؛
«شيعيان، سه دسته اند: دسته اى با ما، خود را مى آرايند. دسته اى با ما، منافع مالى خود را به چنگ مى آوردند، و دسته اى، از #مايند و رو به كوى ما دارند.»
📚مشکاه الانوار ص 127
👌و در حديثى ديگر از ايشان، آمده است ؛
«مردم در باره ما، به سه گروه تقسيم مى شوند: گروهى، دوستدار مايند و در انتظار قائم ما به سر مى برند تا از دنياى ما بهره اى ببرند. اينان، سخنان ما را مى گويند و گفته هاى ما را حفظ مى كنند؛ امّا در عمل كردن به كردار ما، كوتاهى مى كنند. خداوند، آنها را به زودى، به سوى آتش، گسيل مى دارد.
🔸گروهى ديگر، دوستدار مايند، سخنان ما را گوش مى دهند و در عمل كردن به كردار ما، كوتاهى نمى كنند تا به #وسيله ما، مردم را بچاپند. خداوند، شكمشان را از آتش سوزان، پُر مى كند و گرسنگى و تشنگى بر آنان چيره مى شود.
🔸گروهى نيز ما را دوست دارند، گفته ما را حفظ مى كنند، دستورهاى ما را اطاعت مى نمايند و با عمل ما، #مخالفت نمى كنند. آنان، از مايند و ما، از آنهاييم.»
📚تحف العقول ص 514
👌بر اساس این #روایات مدّعيان تشيّع در كوفه را مى توان به سه دسته تقسيم كرد ؛
1⃣دسته اوّل، كسانى كه دل آنها با اهل بيت عليهم السلام بود و در عمل نيز از آرمانهاى اين خاندان، دفاع مى كردند. تعداد اين دسته، بسيار #اندك بود.
2⃣دسته دوم، كسانى كه اهل بيت عليهم السلام را به راستى دوست داشتند؛ ولى جرئت دفاع از #آرمانهاى آنان را نداشتند. تعداد اينان، بيش از دسته اوّل و كمتر از دسته سوم بود.
3⃣دسته سوم، كسانى كه براى رسيدن به منافع سياسى يا اجتماعى و يا اقتصادى، به اهل بيت عليهم السلام اظهار ارادت مى كردند، ولى شمشيرهايشان در خدمت دشمنان آنها بود. بيشتر شيعيان كوفه، از اين دسته بودند؛ ولى اينان، شيعه واقعى نبودند و مى توان آنان را #شيعيان سياسى و اقتصادى ناميد. چنين كسانى، در واقع، پيرو كسى هستند كه بتواند منافع آنها را تأمين كند. از اين رو، در فضايى كه مردم احساس مى كردند كه امام حسين عليه السلام پيروز خواهد شد، اين دسته نيز با مسلم بيعت كردند؛ ولى در فضايى كه ديدند همراهى با امام عليه السلام براى آنها خطرناك است، در صف پيروان بنى اميّه قرار گرفتند، چنان كه بر پايه روايتى، امام حسين عليه السلام در روز عاشورا، خطاب به آنان فرمود ؛
«واى بر شما، اى پيروان آل ابو سفيان! اگر #دينى نداريد و از روز معاد نمى هراسيد، پس در دنيايتان، آزاده باشيد.»
📚لهوف ص 71
❕دسته دوم و سوم یا همان شیعیان #ظاهری بودند که بارها مورد ملامت امام حسین علیه السلام قرار گرفتند و اینان همان ها بودند که اهل بیت علیهم السلام در مورد آنان فرمودند ؛
« کسانی هستند که خود را شیعه #معرفی می کنند که از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین بدتر هستند »
📚بحار الانوار ج65 ص166
❕اساسا اینان شایسته یدک کشیدن نام تشیع نیستند و از تشیع خارجند چرا که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه #همیشه با زبان و دل با ما همراست »
📚وسایل الشیعه ج15 ص247
👌و فرمودند ؛
« شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس #چنین نباشد شیعه نیست»
📚صفات الشیعه ص 162
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#ابراهیم_بن_مالک_اشتر
🤔#پرسش
❔علت عدم حضور ابراهیم بن مالک اشتر در #کربلا همراه امام حسین چی بوده اصلا جایی ذکرشده ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌 ابراهیم بن مالک اشتر مردی شجاع و سلحشور و با شهامت و رییس بود .او دارای طبعی عالی و بلند و طرفدار حق بود .او هوادار و دوستدار اهل بیت بوده و مانند پدرش دارای #امتیازات عالی بود . درباره زندگانی او جز این که همراه پدرش در نبرد صفین حاضر بود چیزی دیگری در دست نیست .
📚اعیان الشیعه ج2 ص200
👌برخی از رجالیون #شخصیت او را از لحاظ وثاقت و عدالت مجهول می شمارند .
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 186
❕در رابطه با علت عدم حضور او در میدان کربلا چیزی در تاریخ ذکر نشده است و احتمال کوتاهی کردن و عدم بصیرت او #خالی از قوت نیست چرا که اگر خلاف این بود حتما نام ابراهیم با توجه به جایگاهی که دارا بوده است ، به عنوان یاری کنندگان حسین علیه السلام ثبت می شده است ، حتی هیچ نامی از او به عنوان یاری کنندگان مسلم بن عقیل در کوفه ضبط نشده است .
🔸ابراهیم اشتر پس از فتح بزرگی که در مرز شام و عراق بدست آورد و عبیدالله و لشکر شام نابود شدند به دستور مختار در استان شمال غربی عراق به عنوان استاندار تام الاختیار ماند .در جریان جنگ #مصعب بن زبیر و مختار نیز همان جا بود و در صحنه جنگ حضور نداشت.
❗️برخی می گویند دلیلی معتبری نیست که مختار از او کمک طلبیده باشد و او کوتاهی کرده باشد .مختار فرماندهی جنگ با مصعب را به او نداد شاید به دلیل اهمیت منطقه موصل بود که مختار نمی خواست ابراهیم از آنجا خارج شود
📚ماهیت قیام مختار ص645
🔶مصعب پس از شکست مختار چون می دانست که ابراهیم مردی پر نفوذ است تصمیم گرفت که او را با خود همراه کند و وعده داد که اگر حکومت ابن زبیر را بپذیرد همه شمال عراق در #فرمان او خواهد بود لذا برایش نامه ای نوشت و او را به سوی خود دعوت کرد.
❗️در همان زمان عبدالملک مروان خلیفه اموی نیز برای او نامه نوشت و او را به سوی خود دعوت کرد و وعده حکومت عراق را به او داد .
👌ابراهیم متحیر شد که چه بکند لذا ماجرای دو نامه را با یاران خود در میان نهاد .
🔶نهایتا ابراهیم چنین عرضه داشت که اگر ابن زیاد و سران شام را نکشته بودم می توانستم با عبدالملک کنار بیایم ولی این کار را کرده ام و خوش ندارم مردم شام را بر مردم خودم ترجیح دهم لذا به #مصعب ملحق شد
📚الکامل فی التاریخ ج4 ص275
👌شیخ عباس قمی می نویسد:
« چون مصعب از جانب برادرش عبدالله بن زبیر به دفع مختار مامور شد و به کوفه آمد و مختار را کشت کوفه را تحت تصرف گرفت و پیوسته در صدد جمع آوری نیرو بود تا در سال 72 سپاه خود را جمع کرده و به قصد جنگ با عبدالملک مروان راهی شام شد.
❗️عبدالملک نیز با لشکری #عظیم به جنگ او آمد و در اراضی مسکن نزدیک سامرا حرب عظیمی بین آنها محقق شد .
🔴ابراهیم اشتر که در لشکر مصعب بود در آن جنگ کشته شد و سر او را ثابت بن زید جدا کرد و جسدش را به نزد عبدالملک حمل کردند .ثابت هیزم جمع کرد و بدن ابراهیم را سوزانید .
👌مصعب هم کشته شد و سرش جدا شد.
❗️مدفن ابراهیم هم اکنون در اراضی مسکن در طریق سامرا معروف است.
📚وقایع الایام ص369
👌ایشان همچنین می گوید نسب جماعتی از علما منتهی میشود به ابراهیم بن مالک اشتر کسانی چون اسکندر بن دربیس الخرقانی و ورام بن ابی فراس جد سید بن طاووس از طرف مادر و شیخ جعفر نجفی #صاحب کشف الغطاء .
📚سفینه البحار ج 4 ص 389
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از نهج البلاغه ایها
#نماز و #امامحسین علیه السلام
🔹اگر قرآن در آغاز بزرگترین سوره خود (بقره) میفرماید: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ» و همچنین در کوچکترین سوره خود (کوثر) از #نماز سخن به میان میآورد، #امامحسین(ع) در کربلا آن را اقامه میکرد «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاهَ».
🔹اگر قرآن میفرماید: «وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ»، #امامحسین (ع) #نماز ظهر عاشورا را با جماعت آن هم در برابر صفوف دشمن برگزار میکند.
🔹اگر قرآن نحوه اقامه #نماز در میدان جنگ را به پیامبر (ص) آموزش میدهد «وَ إِذَا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاهَ فَلْتَقُمْ طَائِفَهٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ»، #امامحسین (ع) در میدان جنگ #نماز را اقامه میفرماید.
🔹اگر قرآن، #نماز را به عنوان یک منبع انرژیزای غیبی معرفی و مؤمنان را به امر به استعانت از آن معرفی میفرماید: اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ، #امامحسین (ع) نیز در بحبوحه جنگ و مشکلات آن، از #نماز استعانت میجوید.
🔹اگر قرآن اقامه #نماز را در اول وقت سفارش میفرماید: «أَقِمِ الصَّلاَهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ»، #امامحسین(ع) #نماز ظهر عاشورا را در اول وقت اقامه کردند.
🔹اگر حضرت مسیح (ع) تا زمانی که نفس دارند، مأمور به اقامه #نماز شدهاند: «وَ أَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا»، #امامحسین (ع) نیز تا آخرین لحظه همراه #نماز است.
🔹اگر قرآن از کسانی که تجارت، آنها را از #نماز غافل نمیسازد، ستایش میکند «رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاهِ»، درباره #امامحسین (ع) چه باید گفت که حتی حفظ جان هم او را از #نماز غافل نساخت.
🔹 #نماز باید در جامعه و علنی اقامه شود «أَقِیمُوا الصَّلَاهَ». #امامحسین (ع) با آنکه میتوانست در خیمه #نماز بخواند و با اینکه #نمازش شکسته بود، در مقابل جمعیت #نماز بپا داشت.
╔═.🍃🍃.══════╗
🆔 @nahjolbalagheeiha
╚══════.🍃.🍃═╝
هدایت شده از نهج البلاغه ایها
💠 و درود خدا بر امیرمومنان (از ايمان پرسيدند)فرمودند:
1⃣ شناخت پایه های ایمان: ايمان بر چهار پايه استوار است، صبر، يقين، عدل و #جهاد
💠و #جهاد نيز بر چهار پايه استوار است،
💠۱_ امر به معروف
💠 ۲_نهي از منكر
💠۳_راستگويي در هر حال
💠 ۴_و دشمني با فاسقان
💠 پس هر كس به معروف امر كرد، پشتوانه نيرومند مومنان است،
💠و آن كس كه از زشتي ها نهي كرد، بيني منافقان را به خاك ماليد،
💠و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايداري كند حقي را كه بر گردن او بوده ادا كرده است،
💠و كسي كه با فاسقان دشمني كند و براي خدا خشم گيرد، خدا هم براي او خشم آورد، و روز قيامت او را خشنود سازد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت31
╔═🥀══════╗
🆔 @nahjolbalagheeiha
╚══════🍂🍂═╝
🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂
هدایت شده از دوستی با خدا
4_5832175759556346966.mp3
1.4M
💠 عزاداری هندیان و توصیه هایی به کسانی که می خواهند مراسم عزاداری برای امام حسین علیه السلام برپا کنند
🎤 سخنران: حجت الاسلام بندانی
🌋 @doostibakhoda
هدایت شده از دوستی با خدا
Karimi-26.mp3
3.49M
حاج محمود #کریمی
قد کشیدی، قربون قد رعنات
🌋 @doostibakhoda
هدایت شده از دوستی با خدا
4_6008216676493955032.mp3
6.02M
سخنران #دانشمند
خادمی #امام_حسین❤️
🌋 @doostibakhoda
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
دوران قبل از ظهور.mp3
6.09M
✅ دوران قبل از ظهور
❀حجه الاسلام استاد #عالی ❀
@sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
✳️تنها یک رهبر آسمانی می تواند جاهلیت را به عقلانیت وحیانی تبدیل کند/حسین بن علی با خون خود، اصل دین را از نابودی نجات داد
در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)، جمعی از فضلا، مبلغین، وعاظ، خطبا و ائمه جماعات استان تهران با حضور در حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار به ایراد نکات و توصیه هایی در جهت تبیین هرچه بهتر ابعاد مختلف قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام پرداختند.
🔷 ایشان در سخنان خود بیان داشتند: در خصوص قیام عبدالله الحسین(ع) صرفاً سخن از یک مبارزه سیاسی، آزادی خواهی، عدالت خواهی و یا شهادت مظلومانه نیست! اینها حداقل جنبه های قیام کربلاست.
🔷معظم له ادامه دادند: شناخت جریان کربلا و عظمت قیام حسین بن علی(ع) نیاز به تلاش و ممارست فراوان دارد و مقدور هر کسی نیست.
🔷آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: قرآن کریم در مورد پیامبران دو کار می کند؛ اول آنکه شأن، عظمت و ملکوتی بودن آن پیامبر را ذکر می کند و سپس صحنه تاریخی جامعه آن پیامبر را که اقتضاء می کرده است پیامبری آسمانی مبعوث شود را تبیین می کند؛ یعنی به تبیین جاهلیت و شرارتی که آن جامعه را در برگرفته بود می پردازد به طوری که برای نجات خود، نیازمند چنین پیامبری می بودند، زیرا تنها یک رهبر آسمانی می تواند جاهلیت را به عقلانیت وحیانی تبدیل کند.
🔷ایشان ادامه دادند: در نهج البلاغه نیز حضرت امیر علیه السلام همین دو کار را در رابطه با رسول گرامی اسلام انجام داد؛ یعنی هم عظمت پیامبر گرامی اسلام را بیان نمود و هم به تشریح شرایط جامعه جاهلی قبل از اسلام پرداخت. شما به همین روش بررسی کنید که بعد از رحلت پیامبر اسلام چه شد و مکتب به کجا رفت و حسین بن علی(ع) چرا قیام کرد و چه می خواست انجام دهد!
🔷معظم له سقیفه را مقدمه ای برای حادثه عاشورا دانستند و بیان داشتند: حضرت امیر(ع) فرمود اگر برادرم جعفر و عمویم حمزه زنده بودند من هرگز سقیفه را امضا نمی کردم! من با دست بسته سقیفه را امضا کردم! اما قبل از اینکه دست مرا ببندند دست دین را بستند و دین و قرآن را به اسارت بردند. اینها بعد از پیامبر اولین کاری که کردند این بود که قرآن و دین را اسیر کردند تا آن را مطابق هوا و هوس خود تفسیر و ارائه کنند. هدف آنها طبق بیان معاویه، حذف نام پیامبر از اذان مسلمین بود. چنانکه بعدها دیدید که از ویران کردن کعبه نیز ابایی نداشتند و کعبه را نیز به آتش کشیدند، لذا وقتی بعد از واقعه عاشورا از امام سجاد(ع) سوال کردند چه کسی پیروز شد؟ حضرت فرمود بنگرید در اذان نام چه کسی را می برند؟ ما رفتیم و دین را زنده کردیم، لذا ما پیروز شدیم.
🔷آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: خون انسانهای عادی آن توان را نداشت که قرآن را از اسارت آزاد کند، اینجا جایی است که حسین بن علی با خون خود، اصل دین را از نابودی نجات داد.
🔷ایشان با اشاره به حدیثی از امام حسین علیه السلام خاطرنشان کرد: حضرت فرمود کسی که مثل من فکر می کند با این حکومت نمی سازد و بیعت نمی کند! نفرمود من بیعت نمی کنم! فرمود هر کس مانند من فکر می کند الی الابد با امثال یزید بیعت نمی کند، این حرف ابدی و جهانی است، کسی که چنین تفکری دارد هرگز با آمریکا و اسرائیل سازش نمی کند، این مساله روز ماست، این پیام عاشوراست و انسان در این راه، هر چه عطا کند کم است و شما بزرگواران میراثدار این مکتب هستید و باید این تفکر را حفظ و احیاء کنید و به مردم منتقل نمایید.
در پایان این مراسم یکی از مداحان اهل بیت(ع) به ذکر مصیبت حسین بن علی و اهل بیت مطهر ایشان پرداخت.
🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
مقلّب قلوب.mp3
590K
🔹مقلّب قلوب
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🌹✨🌹
🌸 شرط رسیدن به خدا 🌸
امام رضا (ع) فرمود: اگر کسي ميخواهد به «لا اله الا الله» و توحيد برسد، «و أنا من شروطها» شرط رسيدن به توحيد من هستم. شرط رسيدن به توحيد و قرب خدا ولي خداست، معصوم است. اينکه شما زيارت ميآييد، اين زيارت در اقع دست شما را در دست ولي خدا گذاشتن است. اين زيارت باعث ميشود ولايت شما تقويت شود.
زيارت مثل روضه گوش دادن و اشک ريختن براي اهلبيت و سينه زني کردن و اظهار ارادت کردن، اين امور ولو مستحب است اما صدها واجب را همين مستحبات نگه داشته است. فکر نکنيد زيارت يک مستحب معمولي است مثل باقي مستحبات، ابداً! زيارت جزء تولي و تبري هست که به بقيه اعمال ارزش ميدهد. شما نماز ميخوانيد. روزه ميگيريد، حج هم ميرويد، انفاق ميکنيد و صدقه ميدهيد، قرآن ميخوانيد و کار خير هم ميکنيد، بلا تشبيه خوارج هم قرآن ميخواندند. نماز ميخواندند. روزه ميگرفتند و حج هم ميرفتند. پس از جهت انجام عمل هم شما اعمال را انجام ميدهي و هم خوارج انجام ميدادند. معاويه هم انجام ميداد. اما جهت شما به سمت خداست و او پشت به خداست. چرا؟ چون شما با اين اعمالي که انجام ميدهي، نماز و روزه و قرآن و کارهاي خير که انجام ميدهيد زير سايه معصوم يعني يک رهبر الهي هست که شما را هدايت ميکند و رشد ميدهد و به سمت خدا ميبرد.
آن کسي که ولي خدا بالاي سرش هست، اين اعمالش جهت دارد و جهتش به سمت خداست. تولي و تبري، ولايت، در واقع ولي خدا جهت به ما ميدهد. شما که اينجا براي زيارت ميآييد، براي اينکه آن جهتگيري شما در زندگي درست باشد. براي اينکه بدانيد به سمت خدا برويد. و الا اعمال مثل غذا است. شما وقتي غذايي ميخوريد، مواد غذايي وارد بدن ميشود. ويتامين، پروتئين، کلسيم، آهن، مواد غذايي ميخوريد بدن قوي ميشود. اين بدن قوي هم ميتواند کار خوب انجام بدهد، هم ميتواند کار بد انجام بدهد. غذا فقط بدن را قوي ميکند اما جهتگيري را نشان نميدهد که اين بدن کارهايي که انجام داده به سمت کار خوب باشد يا بد باشد.
〖از بیانات حجت الاسلام #عالی〗
🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
chehreye hazrat ezraeil.aali.mp3
3.84M
✅ چهره حضرت عزرائیل علیه السلام
❀حجه الاسلام استاد #عالی ❀
@sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
✨﷽✨
🍃شش عملی که بعد از مرگ میماند🍃
🔰امام صادق عليه السلام: سِتّةٌ يَلحَقنَ المؤمنَ بعدَ وَفاتِهِ: ولدٌ يَستَغفِرُ لَهُ، ومصحَفٌ يُخَلِّفُهُ، وغَرسٌ يَغرِسُهُ، وصَدَقَةُ ماءٍ يُجريهِ، وقَليبٌ يَحفِرُهُ، وسُنّةٌ يُؤخَذُ بها مِن بَعدِهِ ؛
💬شش چيز است كه (ثواب آنها) بعد از وفات مؤمن به او مى رسد:
1⃣ فرزندى كه برايش آمرزش طلبد،
2⃣مصحفى كه از خود بر جاى گذارد،
3⃣نهالى كه بكارد،
4⃣صدقه آبى (مانند نهر و قنات) كه جارى سازد،
5⃣چاهى كه حفر كند
6⃣و سنّتى (و كردار نيكى) كه بعد از او به كار بسته شود.
📚منتخب ميزان الحكمة: ۵۲۲
🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
آزار دادن دیگران.mp3
1.19M
آزار دادن دیگران
🎙حجت الاسلام #فاطمی_نیا
@sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
👈پاسخ به یک سوال
🔻چرا عزاداری امام حسین(ع) از روز اول محرم شروع میشود؟
1️⃣ امام رضا(ع) میفرماید: «از اول دهۀ محرم، حزن و اندوه در چهرۀ پدرم دیده میشد و حالت عزادار به خود میگرفت و روز دهم، روز مصیبت و گریۀ او بود» (امالی صدوق/۱۲۸)
2️⃣ عزاداران با ده شب عزاداری، در واقع خود را برای حضور در غم بزرگ عاشورا آماده میکنند. اگر عزاداری از روز عاشورا شروع میشد ذکر مصیبتها خیلی دردناکتر و غیرقابل تحملتر میشد.
3️⃣ یک دهه عزاداری قبل از عاشورا میتواند موجب کسب توجه و سوز دل در روز عاشورا باشد. کسانی که دل غافلی دارند یا در اثر توجه به تعلقات دنیا احساس محبتشان به امام حسین(ع) کم شده، ده روز فرصت دارند تا در محافل عزاداری با شنیدن مواعظ و معارف دینی آمادگی لازم را کسب کنند تا مبادا در روز مصیبت بزرگ عاشورا بیاحساس و بیتوجه باشند.
👤علیرضا پناهیان- ۲۰ مهر ۹۴
🕋 @sebghatallaah