eitaa logo
نکته های خوب
124 دنبال‌کننده
580 عکس
884 ویدیو
1.1هزار فایل
یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔آيت الله مطهرى: شيعيان داستان كربلا را تحريف كرده اند هم تحريف لفظى و هم تحريف منبع: كتاب حماسه حسينى ج ١ ص ٦٢ ❗️لابد مطهرى هم وهابى شده بود و يا ادمين كانال ملحدین بود ❕❕ 💠💠 👌مساله لزوم پرهیز از تحریف در نقل واقعه کربلا و حوادث عاشوراء مورد تاکید همه علما و مراجع شیعه در طول بوده است و همگان بر لزوم استفاده از منابع معتبر و مورد استناد در نقل وقائع کربلا تاکید داشته اند . 🔸خود شهید می گوید ؛ « آن چيزى كه بيشتر دل انسان را به درد مى‏ آورد اين است كه اتفاقاً در ميان وقايع تاريخى، كمتر واقعه ‏اى است كه از نظر نقلهاى معتبر به اندازه حادثه كربلا غنى باشد. 👌من در سابق خيال مى‏ كردم كه اساساً علت اينكه اين همه دروغ اينجا پيدا شده است اين بوده كه وقايع را كسى نمى‏ داند چه بوده است؟ بعد كه مطالعه كردم، ديدم اتفاقاً هيچ قضيه ‏اى در تاريخ- در تاريخهاى دور دست مربوط به مثلًا سيزده يا چهارده قرن پيش- به اندازه حادثه كربلا تاريخ معتبر ندارد. معتبرين مورخين اسلامى از همان قرن اول و دوم قضايا را با سندهاى معتبر نقل كردند و اين نقلها با يكديگر انطباق دارد و به هم نزديك است‏ . 📚مجموعه آثار ج 17 ص 79 👌از جمله کتابهای مورد استنادی که منبع و مرجع برای آگاهی از وقائع کربلا محسوب می شود می توان به کتابهایی چون الفتوح ، کامل الزیارات ، امالی صدوق ، الارشاد مفید ، مصباح المتهجد ، روضه الواعظین ، اعلام الوری ، مقتل الحسین خوارزمی ، مناقب آل ابی طالب ، المزار الکبیر ، مثیر الاحزان ، الملهوف علی قتلی الطفوف ، کشف الغمه ، بحار الانوار ، منتهی الامال ، نفس المهموم ،و ...اشاره کرد . 👌همین طور استفاده از کتابهایی چون الامامه و السیاسه ، اخبار الطوال ، تاریخ الیعقوبی ، تاریخ الطبری ، مقاتل الطالبین ، العقد الفرید ، تاریخ مدینه دمشق و ... برای آگاهی نسبت به جریانات کربلا خالی از نیست . ❕اما متاسفانه افرادی از شیعیان به این مساله توجه نداشته و از باب اسطوره سازی و رونق دادن به مجلس عزا و پرشور کردن آن دست به یکسری تحریفات در نقل وقائع کربلا می زنند و جریاناتی را نقل می کنند که ریشه در کتب معتبر و مورد استناد ندارد و یا از کتبی نقل می کنند که اعتبار آن ها زیر سوال است مانند کتاب روضه الشهداء ، محرق القلوب ، اکسیر العبادات ، تذکره الشهداء و ... 🔸برخی از می نویسند ؛ « كتاب‏هاى تاريخ و سيره، چه در ميان شيعيان و چه اهل سنّت و حتّى غير مسلمانان، واقعه عاشورا را به عنوان يك نقطه عطف و يك پيشامد مسلّم تاريخى، گزارش كرده ‏اند، تا جايى كه اركان و وقايع اصلى آن، از مشهورات، متواترات و قطعيات تاريخى است، هر چند تفصيل‏ها و جزئيات آن، مانند هر واقعه تاريخى ديگر، با تفاوت‏هايى در نقل‏ها و يا كاستى‏ ها و مبالغه‏ هايى قابل انتظار، همراه بوده است. 🔸اين، در حالى است كه با گذشت زمان و دورتر شدن از اصل واقعه، انتظار تغيير و تحريف، بيشتر مى‏ شود و اين، همان نكته‏ اى است كه قاعده لزوم مراجعه به منابع كهن و نزديك‏تر به تاريخى را مدلّل مى ‏سازد. خوش‏بختانه منابع كهن تاريخى و سيره ‏نگارى، چنان دقيق و با تفصيل به عاشورا و كربلا پرداخته‏ اند كه غرض‏ ورزى‏ ها، اشتباهات و كم ‏دقّتى ‏هاى همزاد انسان را به آسانى نشان مى‏ دهند . ❕ از آن جا كه حادثه عاشورا، يكى از حماسى‏ ترين جلوه‏ هاى امامت شيعه است، گزارش‏ها و مآخذ را در باره عاشورا، بايد با سنجه «عصمت امام» نيز سنجيد و سيره رفتارى امامان شيعه را بر آنچه به آنان نسبت مى ‏دهند، حاكم كرد. 🔸بر اين اساس، كتاب‏ها و منابعى كه ‏هاى خود را نقّادى نكرده و آنها را با منابع اصلىِ تاريخى برابر ننموده و يا به تعارض آنها با سيره و كرامت و شخصيت امام حسين عليه السلام و يارانش توجّه نكرده‏ اند، از ديدگاه ما، دچار ضعف اند و از گردونه اعتبار و نقل و استناد، خارج مى‏ شوند. هر اندازه تعداد گزارش‏هاى بدون اصل و سند و يا نامتجانس با شخصيت كرامت‏ آميز و عزّتمند عاشورائيان در كتابى بيشتر باشد، بر ضعف آن كتاب، افزوده مى ‏شود و هر اندازه كمتر باشد، كتاب، اعتبار دارد. 📚دانشنامه امام حسین ج 1 ص 95 👌بنابراین ادعای اینکه برخی بزرگان تمام وقائع کربلا و عاشوراء را جعلی می دانند کذب محض است ، آنچه واقعیت دارد آن است که همگان تاکید و توصیه دارند که در نقل جریان های کربلا ، از منابع معتبر استفاده شود و تکیه کردن بر مطالب بی سند و بی اساس و یا کتاب های غیر معتبر به هیچ عنوان پذیرفته نیست . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔برخی شبهه می کنند که چرا امام حسین در روز عاشوراء افراد نابالغی را چون حضرت قاسم به میدان نبرد فرستاد در حالی که آنها تکلیفی نداشتند و نیاز به مراقبت داشتند .اصولا افراد نابالغ ، بدلیل عدم رشد جسمانی و عقلانی ، قادر به اداره کردن امورات شخصی و حقوقی خود نیستند و شارع سعی نموده است برای محافظت از این اشخاص ، برای آنها با تعیین ولی ، وصی و قیم نقش محافظتی ایجاد نماید تا زمان بلوغ آنها. نکته ای که مےبایست لحاظ شود این است که بررسی نمایم اقدام حسین بن علی در جهت به میدان فرستادن « قاسم بن حسن» تا چه اندازه مورد نهی قرآن ، سنت پیامبر اسلام و عقل و اخلاق قرار گرفته است ❗️❗️ 💠💠 👌 درست است که تمام تکالیف شرعی متوجه کسانی است که به حد بلوغ رسیده باشند و افرادی نابالغ اعم از خردسالان و یا دیوانگان، مکلف به هیچ تکلیفی از جانب شرع مقدس اسلام نیستند و این است که قانون گذار مقدس اسلام بر آن ها نهاده و سختگیری و الزام را از آنان برداشته است. ❕و این مطلب علاوه بر آن که مورد اتفاق جمیع علماء اسلام است، طبق حدیث معروفی است که از پیامبر اسلام نقل شده است که فرمود ؛ « رُفع القلم عن الصَّبی حتی و عن المجنون حتی یَفیقَ» « قلم تکلیف از نابالغ برداشته شده تا وقتی که بالغ شود و همچنین از دیوانه تا وقتی که بیماری جنون وی برطرف و عاقل شود.» 📚الخصال ج 1 ص 175 👌اما در عین حال که الزام و تکلیفی بر افراد نابالغ نیست، اعم از آن که تکلیف، دستور جهاد باشد یا دستور دفاع ولی نوجوانانی که به حد تمیز رسیده اند و خوب و بد و مفاهیم اسلامی را می دهند حق دارند که در صحنه جهاد و دفاع شرکت کنند و از این فیض عظیم الهی بهره برند. 🔸مخصوصا وقتی که صحنه، صحنه دفاع باشد، و هر فطرتا برای خود حق دفاع قائل است و شارع مقدس اسلام نیز از این حکم عقل فطری جلوگیری نکرده است. 👌علاوه بر این که روش عمل اباعبدالله الحسین علیه السلام در نبرد کربلا روشنگر این مطلب است . ❕بنابراین، اطفال را نمی توان اجبار کرد که در میدان جهاد شرکت کنند، اما اگر خود آنان داوطلب باشند و نبرد نیز دفاعی باشد ، دلیلی برای ممانعت از آنان وجود ندارد. 👌البته در صورتی که پدر در قید باشد باید از او اجازه گرفت . 📚وسائل الشیعه ج 15 ص 20 ❕بر این اساس امام حسین علیه السلام نیز ابتدا اجازه حضور قاسم بن حسن در میدان نبرد را نداد ، اما پس از اصرار های او و این که دفاع کردن از ارزش ها اختصاص به افراد بالغ ندارد و کسانی هم که به سن رشد و تمییز خوب و بد رسیده اند می توانند در این حاضر شوند ، امام علیه السلام به او اجازه حضور در میدان نبرد را داد . ❕خوارزمی می نویسد ؛ « قاسم بن حسن كه نوجوان و نابالغ بود، به ميدان آمد. هنگامى كه حسين عليه السلام به او نگريست، او را در آغوش گرفت و آن قدر با هم گريستند كه هر دو از حال رفتند. سپس جوان، اجازه پيكار خواست و عمويش حسين عليه السلام، از اجازه دادن، خوددارى كرد. جوان، پيوسته دست و پاى عليه السلام را مى‏بوسيد و از او اجازه مى‏ خواست تا به او اجازه داد. او به ميدان آمد و در حالى كه اشك‏هايش بر گونه ‏هايش روان بود، چنين مى‏ خواند؛ اگر مرا نمى‏شناسيد، من شاخه حسنم‏ ، نواده پيامبرِ برگزيده و امين. اين، حسين است، به سان اسيرى در بند ،ميان مردمى كه خدا كُند از آب باران ننوشند! ❕سپس حمله بُرد و صورتش به پاره ماه مى ‏مانْد. و با وجود كمىِ سنّش، 35 مرد را كُشت. 🔸عمرو بن سعد ازْدى گفت: به خدا سوگند، بر او حمله مى‏ برم! آن گاه، بر او حمله بُرد، و باز نگشت تا با شمشير، بر سرش زد و آن ، به صورت [بر زمين‏] افتاد و فرياد برآورد: اى عمو جان! حسين عليه السلام ....» 📚مقتل الحسین ج 2 ص 27_ المناقب ج 4 ص 106 ❕البته مولف لباب الانساب حضرت قاسم بن حسن را در میدان کربلا شانزده ساله و می داند . 📚دانش نامه امام حسین علیه السلام ، ج 7 ص 121 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔سوالی ذهن بنده را مشغول کرده هر چه فکر می کنم به نتیجه نمی رسم ❗️امام حسین چرا اهل بیتش را با خود به کربلا برد که نهایتا اسیر شدند و آن طور مورد هتک قرار گرفتند ❕خودش با فرزندان اش می رفت ❗️❗️ 💠💠 👌این سوال و پرسش از خود امام حسین علیه السلام نیز شده بود . 🔶« محمد حنفیه از امام علیه السلام سوال کرد که چرا خانواده و اهل بیت خود را ، با خود می بری ❕ 👌امام حسین علیه السلام پاسخ داد ؛ « پیامبر به خوابم آمد و گفت ای حسین بیرون برو که خدا خواسته است که تو را ببیند ، و فرمود خدا خواسته است که اهل بیتم را اسیر ببیند» 📚اللهوف ص65 📚بحار الانوار ج44 ص364 ❔اما چرا الهی بر این بود که حسین اهل بیتش را با خود ببرد ❗️ 👌پاسخ روشن است . 1⃣هر قیام و نهضتی از دو بخش خون و پیام تشکیل می گردد .مقصود از بخش خون ، مبارزات خونین و قیام مسلحانه است که مستلزم کشتن و کشته شدن و جانبازی در راه آرمان مقدس است . ❕مقصود از بخش نیز ، رساندن و ابلاغ پیام انقلاب و بیان آرمان ها و اهداف آن است .اگر این بخش فعال نباشد ، انقلاب از حمایت و پشتیبانی مردم برخوردار نمی گردد و چه بسا گرفتار تحریف ها و دگرگونی ها توسط دشمنان انقلاب می گردد . ❕با توجه به تبلیغات بسیار گسترده و دامنه داری که بنی امیه از زمان بر ضد اهل بیت به راه انداخته بودند ، بی شک اگر اهل بیت و باز ماندگان امام نبودند و دست به افشا گری نمی زدند ، دشمنان اسلام و مزدوران قدرت های وقت ، قیام امام حسین را کمرنگ کرده و چهره آن را وارونه نشان می دادند ، و اساسا منکر کشته شدن و شهید شدن امام می شدند و مانند آنچه در مورد امام حسن می گفتند که در اثر ذات الریه و از دنیا رفت ، در مورد امام حسین هم می گفتند با سرطان از دنیا رفت اما حضور اهل بیت حسینی به آنان فرصت چنین را نداد . 📚سیره پیشوایان ص198 2⃣امام علیه السلام در مدینه و مکه امنیتی نداشت تا خانواده خود را آنجا بگذارد . احتمال بود که عوامل یزید ، خانواده امام را دستگیر کرده و به گروگان بگیرند ، و سپس امام را به تسلیم کنند که پس از تسلیم یا بیعت کند یا او را به طرز مرموزی بکشند و هیچ دردسری نیز برای حکومت ایجاد نشود . 🔶سید بن طاووس تعبیر دارد و می گوید ؛ « از مواردی که ممکن است علت همراهی زنان اهل بیت تلقی شود آن است که اگر امام حسین زنان و فرزندان خود را در مدینه یا جایی دیگر می گذاشت ، احتمال بود که یزید زن و فرزند امام را اسیر کند و سپس رفتار های زننده و دردناکی پیش آید که امام را از جهاد و شهادت باز می داشت » 📚اللهوف ص84 3⃣وجه دیگری که بیان شده است این است که در جامعه عربی و اسلامی برای امام حسین به همراه بردن خانواده اش چندان آور به نظر نمی رسید زیرا عرب ها در جنگ و نبرد ها خانواده هایشان را با خود به همراه می بردند ، و شخص پیامبر نیز در چنین می کرد و میان همسرانش ، قرعه می انداخت و آنان را با خود می برد . 👌اما در مورد امام حسین به همراه بردن اعضای خانواده نوعی اتمام قوی بر مسلمانان جهت یاری کردن آن حضرت تلقی می شد و معنایش این بود که اگر دوستدار حسین به شمار می آیند و سعی در یاری و دفاع از آن بزرگوار را دارند ، اکنون که میان خانواده اش قرار دارد ، سزاوار تر به یاری و کمک است ، هر چند با شخص آن حضرت مخالفت داشته باشند ، ولی زن و فرزند او که دختران رسول خدا هستند گناهی مرتکب نشده اند . 📚اعلام الهدایه ج5 ص174 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔مگر امام حسین اطلاع نداشت که کوفیان خیانت می کنند ، پس چرا مسلم بن عقیل را برای بیعت به کوفه فرستاد و مسلم در نهایت کشته شد ؟ یا مگر امام حسین ولایت تکوینی و قدرت نداشت ؟ چرا از این قدرت برای نجات خود و یاران استفاده نکرد ❗️❗️ 💠💠 👌امامان گرامی ما مامور هستند که طبق اسباب و روال عادی ، زندگی کنند و جز در موارد محدودی آن هم به اذن الهی ، از خود استفاده نکنند . 🔷امام کاظم علیه السلام فرمود: « خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند» 📚بحار الانوار ج5 ص114 👌اگر امامان گرامی ، مشکلات و های خود را از طریق علم غیب حل کنند دیگر نمی توانند اسوه و الگوی باشند. ❕اگر پیامبر تمام امورش را از طریق علم غیب و آگاهی های غیبی پیش می برد آیا می توانست به مردم درس و بردباری و ایثار و از خود گذشتگی در راه حق را بیاموزد؟ ❔ایا اگر امام حسین مشکل کربلا را با آگاهی حل می کرد می توانست به مردم درس آزادگی و و بردباری و امر به معروف و نهی از منکر و ... را بدهد؟ 👌چون امامان مردم هستند خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب را جز در مواردی که اثبات امامتشان منوط به آن است نداده است اگر چه آنان آگاهی غیبی را دارند اما موظف به استفاده از آن نیستند. 🔷اهل بیت علیهم السلام مطیع خداوند بودند وقتی خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب نداده است آنان نیز از علم غیبشان استفاده نمی کردند. 🔷آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند . 🔶پیامبر فرمود: «من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود» 📚الکافی ج7 ص414 _ معانی الاخبار ص279 👌در آمده است: « زمانی که امام علی ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند» . یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓ 👌امام پاسخ داد: «اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261 🔶امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم نمی باشد 📚مفاهیم القرآن ،ج 3 ص 455 👌امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی» 📚وسائل الشیعه ج27 ص229 ❕بر همین اساس ، امام حسین علیه السلام مطابق علم عادی و ظاهری خود ، از کوفیان یاری طلبید تا بر آنان اتمام حجت کند و مسلم را به سویشان فرستاد ، زیرا امام مامور به رفتار کردن به همین نحو طبیعی بوده است . 👌این که امام حسین علیه السلام برای حل مشکل کربلا ، از قدرت غیبی استفاده نکرد هم ریشه در همین نکته ای دارد که بازگو کردیم . به عنوان مثال ، از نظر قرآن پیامبر گرامی نیز دارای قدرت فوق العاده بود. معراج، شق القمر ودیگر معجزات و کرامات او که در کتابهای حدیث به صورت متواتر نقل شده بر این مطلب گواه اند. ❕اما با این قدرت فوق العاده دندانش در جنگ احد شکست، چهره اش خونین شد، در جنگ خندق از گرسنگی سنگ بر شکم می بست و... چرا پیامبر با آن قدرت فوق العاده با این همه مشکل مواجه شد؟ 👌پاسخ همه یک جمله است وآن اینکه انبیا و امامان از طریق روش های عادی به تبلیغ می پردازند و با دشمنان می جنگند و تنها در موارد خاص که اثبات نبوت یا امامت نیز به اعمال قدرت فوق العاده داشته ویا وضعیت ایجاب می کرد که از نیروی غیبی کمک بگیرند چنین می کردند . ❗امامان گرامی ، الگوی جامعه هستند ومردم باید ببینند که آنان چگونه با مشکلات مواجهه می شوند و استقامت می کنند تا مردم از آنان درس صبر و ایثار و ... را فرا بگیرند ، روی این جهت خداوند به آنان اجازه استفاده از قدرت غیبی در هر امر و مشکلی را نداده است و آنان نیز طبق فرمان خداوند عمل می کنند . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔حسين بن على, شيعيان را لعن و نفرين ميكند و ميگويد: ما را دعوت كردند و گفتند ياور توايم ولى ما را به آورده و به كشتن دادند مطلب بالا از كتاب الأرشاد شيخ مفيد ص 111 ميباشد ❗️❗️ 💠💠 ❕از امام ‏باقر عليه السلام چنين روايت شده كه فرمود ؛ «شيعيان، سه دسته‏ اند: دسته‏ اى با ما، خود را مى‏ آرايند. دسته‏ اى با ما، منافع مالى خود را به چنگ مى‏ آوردند، و دسته‏ اى، از و رو به كوى ما دارند.» 📚مشکاه الانوار ص 127 👌و در حديثى ديگر از ايشان، آمده است ؛ «مردم در باره ما، به سه گروه تقسيم مى ‏شوند: گروهى، دوستدار مايند و در انتظار قائم ما به سر مى‏ برند تا از دنياى ما بهره ‏اى ببرند. اينان، سخنان ما را مى ‏گويند و گفته ‏هاى ما را حفظ مى‏ كنند؛ امّا در عمل كردن به كردار ما، كوتاهى مى‏ كنند. خداوند، آنها را به زودى، به سوى آتش، گسيل مى‏ دارد. 🔸گروهى ديگر، دوستدار مايند، سخنان ما را گوش مى‏ دهند و در عمل كردن به كردار ما، كوتاهى نمى‏ كنند تا به ما، مردم را بچاپند. خداوند، شكمشان را از آتش سوزان، پُر مى‏ كند و گرسنگى و تشنگى بر آنان چيره مى‏ شود. 🔸گروهى نيز ما را دوست دارند، گفته ما را حفظ مى‏ كنند، دستورهاى ما را اطاعت مى ‏نمايند و با عمل ما، نمى‏ كنند. آنان، از مايند و ما، از آنهاييم.» 📚تحف العقول ص 514 👌بر اساس این مدّعيان تشيّع در كوفه را مى ‏توان به سه دسته تقسيم كرد ؛ 1⃣دسته اوّل، كسانى كه دل آنها با اهل بيت عليهم السلام بود و در عمل نيز از آرمان‏هاى اين خاندان، دفاع مى‏ كردند. تعداد اين دسته، بسيار بود. 2⃣دسته دوم، كسانى كه اهل بيت عليهم السلام را به راستى دوست داشتند؛ ولى جرئت دفاع از ‏هاى آنان را نداشتند. تعداد اينان، بيش از دسته اوّل و كمتر از دسته سوم بود. 3⃣دسته سوم، كسانى كه براى رسيدن به منافع سياسى يا اجتماعى و يا اقتصادى، به اهل بيت عليهم السلام اظهار ارادت مى ‏كردند، ولى شمشيرهايشان در خدمت دشمنان آنها بود. بيشتر شيعيان كوفه، از اين دسته بودند؛ ولى اينان، شيعه واقعى نبودند و مى ‏توان آنان را سياسى و اقتصادى ناميد. چنين كسانى، در واقع، پيرو كسى هستند كه بتواند منافع آنها را تأمين كند. از اين رو، در فضايى كه مردم احساس مى‏ كردند كه امام حسين عليه السلام پيروز خواهد شد، اين دسته نيز با مسلم بيعت كردند؛ ولى در فضايى كه ديدند همراهى با امام عليه السلام براى آنها خطرناك است، در صف پيروان بنى اميّه قرار گرفتند، چنان كه بر پايه روايتى، امام حسين عليه السلام در روز عاشورا، خطاب به آنان فرمود ؛ «واى بر شما، اى پيروان آل ابو سفيان! اگر نداريد و از روز معاد نمى ‏هراسيد، پس در دنيايتان، آزاده باشيد.» 📚لهوف ص 71 ❕دسته دوم و سوم یا همان شیعیان بودند که بارها مورد ملامت امام حسین علیه السلام قرار گرفتند و اینان همان ها بودند که اهل بیت علیهم السلام در مورد آنان فرمودند ؛ « کسانی هستند که خود را شیعه می کنند که از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین بدتر هستند » 📚بحار الانوار ج65 ص166 ❕اساسا اینان شایسته یدک کشیدن نام تشیع نیستند و از تشیع خارجند چرا که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه با زبان و دل با ما همراست » 📚وسایل الشیعه ج15 ص247 👌و فرمودند ؛ « شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس نباشد شیعه نیست» 📚صفات الشیعه ص 162 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔علت عدم حضور ابراهیم بن مالک اشتر در همراه امام حسین چی بوده اصلا جایی ذکرشده ❗️❗️ 💠💠 👌 ابراهیم بن مالک اشتر مردی شجاع و سلحشور و با شهامت و رییس بود .او دارای طبعی عالی و بلند و طرفدار حق بود .او هوادار و دوستدار اهل بیت بوده و مانند پدرش دارای عالی بود . درباره زندگانی او جز این که همراه پدرش در نبرد صفین حاضر بود چیزی دیگری در دست نیست . 📚اعیان الشیعه ج2 ص200 👌برخی از رجالیون او را از لحاظ وثاقت و عدالت مجهول می شمارند . 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 186 ❕در رابطه با علت عدم حضور او در میدان کربلا چیزی در تاریخ ذکر نشده است و احتمال کوتاهی کردن و عدم بصیرت او از قوت نیست چرا که اگر خلاف این بود حتما نام ابراهیم با توجه به جایگاهی که دارا بوده است ، به عنوان یاری کنندگان حسین علیه السلام ثبت می شده است ، حتی هیچ نامی از او به عنوان یاری کنندگان مسلم بن عقیل در کوفه ضبط نشده است . 🔸ابراهیم اشتر پس از فتح بزرگی که در مرز شام و عراق بدست آورد و عبیدالله و لشکر شام نابود شدند به دستور مختار در استان شمال غربی عراق به عنوان استاندار تام الاختیار ماند .در جریان جنگ بن زبیر و مختار نیز همان جا بود و در صحنه جنگ حضور نداشت. ❗️برخی می گویند دلیلی معتبری نیست که مختار از او کمک طلبیده باشد و او کوتاهی کرده باشد .مختار فرماندهی جنگ با مصعب را به او نداد شاید به دلیل اهمیت منطقه موصل بود که مختار نمی خواست ابراهیم از آنجا خارج شود 📚ماهیت قیام مختار ص645 🔶مصعب پس از شکست مختار چون می دانست که ابراهیم مردی پر نفوذ است تصمیم گرفت که او را با خود همراه کند و وعده داد که اگر حکومت ابن زبیر را بپذیرد همه شمال عراق در او خواهد بود لذا برایش نامه ای نوشت و او را به سوی خود دعوت کرد. ❗️در همان زمان عبدالملک مروان خلیفه اموی نیز برای او نامه نوشت و او را به سوی خود دعوت کرد و وعده حکومت عراق را به او داد . 👌ابراهیم متحیر شد که چه بکند لذا ماجرای دو نامه را با یاران خود در میان نهاد . 🔶نهایتا ابراهیم چنین عرضه داشت که اگر ابن زیاد و سران شام را نکشته بودم می توانستم با عبدالملک کنار بیایم ولی این کار را کرده ام و خوش ندارم مردم شام را بر مردم خودم ترجیح دهم لذا به ملحق شد 📚الکامل فی التاریخ ج4 ص275 👌شیخ عباس قمی می نویسد: « چون مصعب از جانب برادرش عبدالله بن زبیر به دفع مختار مامور شد و به کوفه آمد و مختار را کشت کوفه را تحت تصرف گرفت و پیوسته در صدد جمع آوری نیرو بود تا در سال 72 سپاه خود را جمع کرده و به قصد جنگ با عبدالملک مروان راهی شام شد. ❗️عبدالملک نیز با لشکری به جنگ او آمد و در اراضی مسکن نزدیک سامرا حرب عظیمی بین آنها محقق شد . 🔴ابراهیم اشتر که در لشکر مصعب بود در آن جنگ کشته شد و سر او را ثابت بن زید جدا کرد و جسدش را به نزد عبدالملک حمل کردند .ثابت هیزم جمع کرد و بدن ابراهیم را سوزانید . 👌مصعب هم کشته شد و سرش جدا شد. ❗️مدفن ابراهیم هم اکنون در اراضی مسکن در طریق سامرا معروف است. 📚وقایع الایام ص369 👌ایشان همچنین می گوید نسب جماعتی از علما منتهی میشود به ابراهیم بن مالک اشتر کسانی چون اسکندر بن دربیس الخرقانی و ورام بن ابی فراس جد سید بن طاووس از طرف مادر و شیخ جعفر نجفی کشف الغطاء . 📚سفینه البحار ج 4 ص 389 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
هدایت شده از نهج البلاغه ایها
و علیه السلام 🔹اگر قرآن در آغاز بزرگ‌ترین سوره خود (بقره) می‌فرماید: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ» و همچنین در کوچک‌ترین ­سوره خود (کوثر) از سخن به میان می‌آورد، (ع) در کربلا آن را اقامه می‌کرد «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاهَ». 🔹اگر قرآن می‌فرماید: «وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ»، (ع) ظهر عاشورا را با جماعت آن هم در برابر صفوف دشمن برگزار می‌کند. 🔹اگر قرآن نحوه اقامه در میدان جنگ را به پیامبر (ص) آموزش می‌دهد «وَ إِذَا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاهَ فَلْتَقُمْ طَائِفَهٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ»، (ع) در میدان جنگ را اقامه می‌فرماید. 🔹اگر قرآن، را به عنوان یک منبع انرژی‌زای غیبی معرفی و مؤمنان را به امر به استعانت از آن معرفی می‌فرماید: اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ، (ع) نیز در بحبوحه جنگ و مشکلات آن، از استعانت می‌جوید. 🔹اگر قرآن اقامه را در اول وقت سفارش می‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلاَهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ»، (ع) ظهر عاشورا را در اول وقت اقامه کردند. 🔹اگر حضرت مسیح (ع) تا زمانی که نفس دارند، مأمور به اقامه شده‌اند: «وَ أَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا»، (ع) نیز تا آخرین لحظه همراه است. 🔹اگر قرآن از کسانی که تجارت، آن‌ها را از غافل نمی‌سازد، ستایش می‌کند «رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاهِ»، درباره (ع) چه باید گفت که حتی حفظ جان هم او را از غافل نساخت. 🔹 باید در جامعه و علنی اقامه شود «أَقِیمُوا الصَّلَاهَ». (ع) با آنکه می‌توانست در خیمه بخواند و با اینکه شکسته بود، در مقابل جمعیت بپا داشت. ╔═.🍃🍃.══════╗ 🆔 @nahjolbalagheeiha ╚══════.🍃.🍃═╝
هدایت شده از نهج البلاغه ایها
💠 و درود خدا بر امیرمومنان (از ايمان پرسيدند)فرمودند: 1⃣ شناخت پایه های ایمان: ايمان بر چهار پايه استوار است، صبر، يقين، عدل و 💠و نيز بر چهار پايه استوار است، 💠۱_ امر به معروف 💠 ۲_نهي از منكر 💠۳_راستگويي در هر حال 💠 ۴_و دشمني با فاسقان 💠 پس هر كس به معروف امر كرد، پشتوانه نيرومند مومنان است، 💠و آن كس كه از زشتي ها نهي كرد، بيني منافقان را به خاك ماليد، 💠و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايداري كند حقي را كه بر گردن او بوده ادا كرده است، 💠و كسي كه با فاسقان دشمني كند و براي خدا خشم گيرد، خدا هم براي او خشم آورد، و روز قيامت او را خشنود سازد. 📒 ╔═🥀══════╗ 🆔 @nahjolbalagheeiha ╚══════🍂🍂═╝ 🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂
هدایت شده از دوستی با خدا
4_5832175759556346966.mp3
1.4M
💠 عزاداری هندیان و توصیه هایی به کسانی که می خواهند مراسم عزاداری برای امام حسین علیه السلام برپا کنند 🎤 سخنران: حجت الاسلام بندانی 🌋 @doostibakhoda
هدایت شده از دوستی با خدا
عمرکوتاه و بلند.mp3
3.39M
عمرڪوتاه وبلند 🌋 @doostibakhoda
هدایت شده از دوستی با خدا
Karimi-26.mp3
3.49M
حاج محمود #کریمی قد کشیدی، قربون قد رعنات 🌋 @doostibakhoda
هدایت شده از دوستی با خدا
4_6008216676493955032.mp3
6.02M
سخنران #دانشمند خادمی #امام_حسین❤️ 🌋 @doostibakhoda
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
دوران قبل از ظهور.mp3
6.09M
✅ دوران قبل از ظهور ❀حجه الاسلام استاد #عالی ❀ @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
✳️تنها یک رهبر آسمانی می تواند جاهلیت را به عقلانیت وحیانی تبدیل کند/حسین بن علی با خون خود، اصل دین را از نابودی نجات داد در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)، جمعی از فضلا، مبلغین، وعاظ، خطبا و ائمه جماعات استان تهران با حضور در حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار به ایراد نکات و توصیه هایی در جهت تبیین هرچه بهتر ابعاد مختلف قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام پرداختند. 🔷 ایشان در سخنان خود بیان داشتند: در خصوص قیام عبدالله الحسین(ع) صرفاً سخن از یک مبارزه سیاسی، آزادی خواهی، عدالت خواهی و یا شهادت مظلومانه نیست! اینها حداقل جنبه های قیام کربلاست. 🔷معظم له ادامه دادند: شناخت جریان کربلا و عظمت قیام حسین بن علی(ع) نیاز به تلاش و ممارست فراوان دارد و مقدور هر کسی نیست. 🔷آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: قرآن کریم در مورد پیامبران دو کار می کند؛ اول آنکه شأن، عظمت و ملکوتی بودن آن پیامبر را ذکر می کند و سپس صحنه تاریخی جامعه آن پیامبر را که اقتضاء می کرده است پیامبری آسمانی مبعوث شود را تبیین می کند؛ یعنی به تبیین جاهلیت و شرارتی که آن جامعه را در برگرفته بود می پردازد به طوری که برای نجات خود، نیازمند چنین پیامبری می بودند، زیرا تنها یک رهبر آسمانی می تواند جاهلیت را به عقلانیت وحیانی تبدیل کند. 🔷ایشان ادامه دادند: در نهج البلاغه نیز حضرت امیر علیه السلام همین دو کار را در رابطه با رسول گرامی اسلام انجام داد؛ یعنی هم عظمت پیامبر گرامی اسلام را بیان نمود و هم به تشریح شرایط جامعه جاهلی قبل از اسلام پرداخت. شما به همین روش بررسی کنید که بعد از رحلت پیامبر اسلام چه شد و مکتب به کجا رفت و حسین بن علی(ع) چرا قیام کرد و چه می خواست انجام دهد! 🔷معظم له سقیفه را مقدمه ای برای حادثه عاشورا دانستند و بیان داشتند: حضرت امیر(ع) فرمود اگر برادرم جعفر و عمویم حمزه زنده بودند من هرگز سقیفه را امضا نمی کردم! من با دست بسته سقیفه را امضا کردم! اما قبل از اینکه دست مرا ببندند دست دین را بستند و دین و قرآن را به اسارت بردند. اینها بعد از پیامبر اولین کاری که کردند این بود که قرآن و دین را اسیر کردند تا آن را مطابق هوا و هوس خود تفسیر و ارائه کنند. هدف آنها طبق بیان معاویه، حذف نام پیامبر از اذان مسلمین بود. چنانکه بعدها دیدید که از ویران کردن کعبه نیز ابایی نداشتند و کعبه را نیز به آتش کشیدند، لذا وقتی بعد از واقعه عاشورا از امام سجاد(ع) سوال کردند چه کسی پیروز شد؟ حضرت فرمود بنگرید در اذان نام چه کسی را می برند؟ ما رفتیم و دین را زنده کردیم، لذا ما پیروز شدیم. 🔷آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: خون انسانهای عادی آن توان را نداشت که قرآن را از اسارت آزاد کند، اینجا جایی است که حسین بن علی با خون خود، اصل دین را از نابودی نجات داد. 🔷ایشان با اشاره به حدیثی از امام حسین علیه السلام خاطرنشان کرد: حضرت فرمود کسی که مثل من فکر می کند با این حکومت نمی سازد و بیعت نمی کند! نفرمود من بیعت نمی کنم! فرمود هر کس مانند من فکر می کند الی الابد با امثال یزید بیعت نمی کند، این حرف ابدی و جهانی است، کسی که چنین تفکری دارد هرگز با آمریکا و اسرائیل سازش نمی کند، این مساله روز ماست، این پیام عاشوراست و انسان در این راه، هر چه عطا کند کم است و شما بزرگواران میراثدار این مکتب هستید و باید این تفکر را حفظ و احیاء کنید و به مردم منتقل نمایید. در پایان این مراسم یکی از مداحان اهل بیت(ع) به ذکر مصیبت حسین بن علی و اهل بیت مطهر ایشان پرداخت. 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
مقلّب قلوب.mp3
590K
🔹مقلّب قلوب حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🌹✨🌹 🌸 شرط رسیدن به خدا 🌸 امام رضا (ع) فرمود: اگر کسي مي‌خواهد به «لا اله الا الله» و توحيد برسد، «و أنا من شروطها» شرط رسيدن به توحيد من هستم. شرط رسيدن به توحيد و قرب خدا ولي خداست، معصوم است. اينکه شما زيارت مي‌آييد، اين زيارت در اقع دست شما را در دست ولي خدا گذاشتن است. اين زيارت باعث مي‌شود ولايت شما تقويت شود. زيارت مثل روضه گوش دادن و اشک ريختن براي اهل‌بيت و سينه زني کردن و اظهار ارادت کردن، اين امور ولو مستحب است اما صدها واجب را همين مستحبات نگه داشته است. فکر نکنيد زيارت يک مستحب معمولي است مثل باقي مستحبات، ابداً! زيارت جزء تولي و تبري هست که به بقيه اعمال ارزش مي‌دهد. شما نماز مي‌خوانيد. روزه مي‌گيريد، حج هم مي‌رويد، انفاق مي‌کنيد و صدقه مي‌دهيد، قرآن مي‌خوانيد و کار خير هم مي‌کنيد، بلا تشبيه خوارج هم قرآن مي‌خواندند. نماز مي‌خواندند. روزه مي‌گرفتند و حج هم مي‌رفتند. پس از جهت انجام عمل هم شما اعمال را انجام مي‌دهي و هم خوارج انجام مي‌دادند. معاويه هم انجام مي‌داد. اما جهت شما به سمت خداست و او پشت به خداست. چرا؟ چون شما با اين اعمالي که انجام مي‌دهي، نماز و روزه و قرآن و کارهاي خير که انجام مي‌دهيد زير سايه معصوم يعني يک رهبر الهي هست که شما را هدايت مي‌کند و رشد مي‌دهد و به سمت خدا مي‌برد. آن کسي که ولي خدا بالاي سرش هست، اين اعمالش جهت دارد و جهتش به سمت خداست. تولي و تبري، ولايت، در واقع ولي خدا جهت به ما مي‌دهد. شما که اينجا براي زيارت مي‌آييد، براي اينکه آن جهت‌گيري شما در زندگي درست باشد. براي اينکه بدانيد به سمت خدا برويد. و الا اعمال مثل غذا است. شما وقتي غذايي مي‌خوريد، مواد غذايي وارد بدن مي‌شود. ويتامين، پروتئين، کلسيم، آهن، مواد غذايي مي‌خوريد بدن قوي مي‌شود. اين بدن قوي هم مي‌تواند کار خوب انجام بدهد، هم مي‌تواند کار بد انجام بدهد. غذا فقط بدن را قوي مي‌کند اما جهت‌گيري را نشان نمي‌دهد که اين بدن کارهايي که انجام داده به سمت کار خوب باشد يا بد باشد. 〖از بیانات حجت الاسلام 〗 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
chehreye hazrat ezraeil.aali.mp3
3.84M
✅ چهره حضرت عزرائیل علیه السلام ❀حجه الاسلام استاد #عالی ❀ @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
✨﷽✨ 🍃شش عملی که بعد از مرگ میماند🍃 🔰امام صادق عليه السلام: سِتّةٌ يَلحَقنَ المؤمنَ بعدَ وَفاتِهِ: ولدٌ يَستَغفِرُ لَهُ، ومصحَفٌ يُخَلِّفُهُ، وغَرسٌ يَغرِسُهُ، وصَدَقَةُ ماءٍ يُجريهِ، وقَليبٌ يَحفِرُهُ، وسُنّةٌ يُؤخَذُ بها مِن بَعدِهِ ؛ 💬شش چيز است كه (ثواب آنها) بعد از وفات مؤمن به او مى رسد: 1⃣ فرزندى كه برايش آمرزش طلبد، 2⃣مصحفى كه از خود بر جاى گذارد، 3⃣نهالى كه بكارد، 4⃣صدقه آبى (مانند نهر و قنات) كه جارى سازد، 5⃣چاهى كه حفر كند 6⃣و سنّتى (و كردار نيكى) كه بعد از او به كار بسته شود. 📚منتخب ميزان الحكمة: ۵۲۲ 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
آزار دادن دیگران.mp3
1.19M
آزار دادن دیگران 🎙حجت الاسلام #فاطمی_نیا @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
👈پاسخ به یک سوال 🔻چرا عزاداری امام حسین(ع) از روز اول محرم شروع می‌شود؟ 1️⃣ امام رضا(ع) می‌فرماید: «از اول دهۀ محرم، حزن و اندوه در چهرۀ پدرم دیده می‌شد و حالت عزادار به خود می‌گرفت و روز دهم، روز مصیبت و گریۀ او بود» (امالی صدوق/۱۲۸) 2️⃣ عزاداران با ده شب عزاداری، در واقع خود را برای حضور در غم بزرگ عاشورا آماده می‌کنند. اگر عزاداری از روز عاشورا شروع می‌شد ذکر مصیبت‌ها خیلی دردناک‌تر و غیرقابل تحمل‌تر می‌شد. 3️⃣ یک دهه عزاداری قبل از عاشورا می‌تواند موجب کسب توجه و سوز دل در روز عاشورا باشد. کسانی که دل غافلی دارند یا در اثر توجه به تعلقات دنیا احساس محبتشان به امام حسین(ع) کم شده، ده روز فرصت دارند تا در محافل عزاداری با شنیدن مواعظ و معارف دینی آمادگی لازم را کسب کنند تا مبادا در روز مصیبت بزرگ عاشورا بی‌احساس و بی‌توجه باشند. 👤علیرضا پناهیان- ۲۰ مهر ۹۴ 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
صور برزخی.mp3
1.28M
🔹صور برزخی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
نظام رشتی.mp3
5.85M
#بسیار_زیبا_و_شنیدنی ✅حجت الاسلام موسویان 🔻عنایت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) به نظام رشتی 🔻بخاطر خدا و ائمه معصومین (علیهم السلام) روضه بخوانیم و خدمت کنیم نه بخاطر پول @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
httpstn.ai2087330.mp3
9.7M
🏴 قطعه‌ی «براى محرمت» با صدای محمود کریمی به مناسبت آغاز ماه محرم @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
4_5998895957511505253.mp3
3.42M
🎙واعظ: حاج آقا #حیدریان 🔖 هم قدم با ابی عبدالله علیه السلام 🔖 ◾️ #ویژه_ماه_محرم ◾️ @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
14410101.mp3
5.42M
🏴 سلام ای خون خدا... محمد قربانی #محرم @sebghatallaah