💠 #معرفی_کتاب برای عنوان آسیبهای اخلاقی
«روشهای آسیبزا در تربیت از منظر تربیت اسلامی»، اثر محمد رضا قائمی مقدم است که توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
این کتاب به بررسی روشهای آسیبزا در تربیت از منظر آیات و روایات میپردازد و سعی دارد به روشهایی اشاره کند که در گزارههای دینی به گونهای مورد نهی مستقیم قرار گرفتهاند.
بر این پایه در فصل اول تا هفتم به بررسی روشهای نامگذاری نامناسب و القاب ناشایست، تبعیض و بیعدالتی، تحقیر و اهانت، مرا و جدل (بگو مگو) تضاد در گفتار و رفتار و در نهایت تنبیه می پردازد. در فصل هشتم کتاب، تأثیر به کارگیری این روشها در شکل گیری خداپسندانه منفی در متربیان و فرزندان را بررسی می کند و در فصل پایانی از برخی عوامل به کارگیری این گونه روشها از سوی او و مربیان سخن می گوید.
@akhlaqhad
#استادـسلطانی
💠 علم طب و مجالست
🔷 در روايتى از آقا اميرالمؤمنين عليه السلام نقل شده: «لا تصحب الشرير فإن طبعك يسرق من طبعه شراً و أنت لا تعلم؛ از مصاحبت با شرور بپرهيز؛ چون طبيعت تو از طبيعت او بدون اينكه بفهمى، سرقت می كند».
🔷 معلوم است كه سرقت طبع از طبع، به خصوصيات اخلاقى اختصاص ندارد؛ چون شايد طبع مورد نظر روايت، امرى اعمّ از نفسى و امور بدنى انسان باشد و طبق اين احتمال، معناى روايت اين است كه بدن و نفس دو فرد مجاور و مصاحب، در يكديگر تأثير می گذارد.
🔷 از اين رو، در چينش دانش آموزان يك كلاس، بايد طبع بدنى آنها مدّ نظر باشد تا دو بدن غير معتدلِ موافق (مثلًا دو صفراوى) در كنار هم قرار نگيرند؛ چون اين مجاورت آن دو را از اعتدال دور می كند و در نتيجه، افكار و اخلاق و رفتار غير معتدلشان را تشديد می كند. به همين جهت، گاهى ديده می شود، دانش آموزان كلاس، بسيار بی انضباط و شلوغ اند و دانش آموزان كلاس ديگر، خمود و كودن. پس چينش آنان بايد به گونه اى باشد كه اعتدال را ايجاد كند؛ مثلًا اگر پنج صفراوى هست، پنج بلغمى هم باشد و اگر پنج سوداوى هست، پنج دموى هم باشد. البته علاوه بر محاسبه مزاج، محاسبه نفوس هم لازم است كه متصدى آن علم نجوم است.
@akhlaqhad
💠 ثمرات تخصصی اخلاق
🔷 ما ان شاء الله و به فضل الهي ميخواهيم بعد از اتمام يك دوره تخصصی اخلاق، برای اخلاق، تعريفی ارائه كنيم به اين معنا که آنچه نياز امروز جامعه و خود ماست را تبیین کنيم و ابزار علمي را كه ميتوانيم به كار گیریم و استفاده كنيم، در روشهاي تربيتيمان دخيل كنيم؛ البته براي خودمان، نه براي ديگران؛ چرا که موجب توسعهی ما می گردد و به ما شرح صدر ميدهد؛ لذا يكي از زواياي كار ما اصلاح ساختاري شخصيت ايماني، روحي، رواني و رشدي خود ماست، كه اين كار را نكردهايم، و حال ما هستیم و صدها تأثیرپذیری منفي از جامعه، خانه، و عقب افتادگيهاي تربیتی و رشديمان.
🔷 زاویهی دیگر کار ما، قرار دادن راهکارهای شخصيتي رشد در يك استاندارد تعريف شده، یعنی مطابق با موازين و مباني قرآن و معارف اهل بيت، و ارائهی آن درقالب نسخه و درمان نامه میباشد، تا هر كسي خللي در رفتار و خُلقيات و مسائل ايمانياش پيش آمد، بتواند به اين درماننامه مراجعه كند و استفاده كند و بهره برد، و همهی اينها حاصل روايات است.
🔷 من عقيده ام این است كه حتي مجربات از امور تربيتي و روانشناختي در لطائف قرآن گنجانده شده و در روايات ما هم هست؛ اما بايد مستندسازي و بوميسازي شود.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
@akhlaqhad
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف ۵) آثار چون بیشترین تلاش همدانی در تعلیم و تربیت شاگردان بوده، فرصتی برای تألیف
#بزرگان_نحله_نجف
۶) حل مشکلات علمی
آن عارف وارسته (ملا حسینقلی همدانی) در حل مشکلات و معضلات علمی از خداوند متعال مدد میجست و شاگردانش را به این شیوه توصیه میکرد. میرزا جواد آقا ملکی در این مورد میفرماید:
«استادمان - ملا حسینقلی همدانی - به ما توصیه میفرمود که وقتی در مسائل علمی متحیر شدید و برایتان مشکلی پیش آمد، به خداوند ملتجی شده و به پیشگاه حضرتش تضرع نمایید و این برای ما به تجربه ثابت شده است.»
ایشان در توضیح این مطلب میگوید:
«سرّ اینکه تهجد و دعا، از اسباب تحصیل علم است، بدین علت میباشد؛ همانطور که در روایات بسیاری تصریح شده علم به کثرت تعلم نیست، بلکه نوری است که خداوند تعالی در قلب هر آن کس که بخواهد میافکند و تهجد نیز قلب را نورانی میگرداند و نور را در قلب مؤمن ثابت می نماید.
۷) وفات
ملاحسینقلی در سفر زیارتی به کربلا در ۲۸ شعبان ۱۳۱۱ درگذشت و وی را در ایوان حجرۀ چهارم از صحن شریف دفن کردند.
(تذکرة المتقین، ص۱۹۰)