eitaa logo
مدرسه قرآنی الاعراف
72 دنبال‌کننده
147 عکس
21 ویدیو
1 فایل
ادمین: @admin224
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنْبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنَا إِلَىٰ ضُرٍّ مَسَّهُ ۚ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ 🔸از نمونه های اسراف اینکه وقتی رنج و سختی میرسه در هر حالتی که هستم از خدا کمک می خوایم و اونو صدا میزنیم ... 🔸اما همینکه مشکل برطرف شد فراموش میکنیم بعد طوری به دنبال کار خودمون میریم که انگار هیچ وقت خدا رو برای حل مشکلمون صدا نزده بودیم. 📚یونس/۱۲ @alaaraf
🔰انفاق ▫️انفاق دو فلسفه دارد. یکی فلسفه‌ی اجتماعی آن که همان سیر کردن شکم مستمندان است و دیگری فلسفه‌ی سازندگی صدقه است. ▫️این آیه به فلسفه دوم صدقه اشاره دارد. چرا که میفرماید از اموال آنها صدقه بگیر که به این وسیله آنها را پاکیزه میکنی، آنها را رشد میدهی، درست مثل گیاهی که با هرس کردن رشد بیشتری میکند. 📌روی این حساب کسی نمیتواند بگوید من شخص قانعی هستم و به چیزی نیاز ندارم و لذا شخص کاملی هستم. خیر، شخصی که میتواند داشته باشد بایستی به دست بیاورد و با دهش مال ، خودرا کامل کند. ▫️نداشتن و ندادن کمال نیست، به دست آوردن و از خود جدا ساختن عامل سازندگی انسان است. @alaaraf
🔰 🌀صبر ، معجزه‌ای است که نیروی تورا ده برابر میکند. 📚سوره انفال/۶۵ @alaaraf
🔰 🔸پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله)  می‌فرمایند: 🔸 صبر سه قسم است: ۱. صبر به هنگام دیدن مصیبت ۲. صبر بر طاعت خدا ۳. صبر به هنگام معصیت. 🔸بنابراین هرکس بر مصیبتی صبر کند و سختی آن را به نیکوئی تحمل نماید خدای متعال برای وی سیصد درجه می‌نویسد بطوری که ما بین هر درجه فاصله‌ای هست به مقدار فاصله موجود میان آسمان و زمین. 🔸و هر کس بر طاعت خدا صبر نماید خدای متعال برای وی ششصد درجه عطا می‌کند که ما بین هر درجه فاصله‌ای هست مثل فاصله موجود میان پائین‌ترین نقطه زمین تا عرش خدا. 🔸 و هر کس بر معصیت خدا صبر کند (معصیت خدا را انجام ندهد) خدای متعال برای وی نهصد درجه عنایت می‌فرماید که ما بین هر درجه فاصله‌ای هست مثل مقدار فاصله موجود از پائین‌ترین نقطه زمین تا منتهای عرش خدا. 📚كافی، ج 2، ص 91 @alaaraf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ریا حتی اگر در جزء مستحبی باشد عمل را باطل میکند. با وجود این همه ایه و روایت در خصوص ریا، پس چرا هنوز خوشامد دیگران در کارها برای ما مهم است؟... این ویدئوی زیبا را در این خصوص تماشا کنید... @alaaraf
🔰 🔸 تمام حواست که به زندگی دنیا باشد وقتی جهاد می‌آید، مثل یک وزنه‌ی سنگین به زمین میچسبی!! 🔸يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ ۚ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ 📚توبه/۳۸ 🔸@alaaraf
🔰 🔰تفخیم و ترقیق حرف لام 🔸حرف لام در بیشتر موارد ترقیق (کم حجم و نازک) تلفظ میشود. حرف لام تنها در لفظ جلاله‌ی الله گاهی تفخیم میشود. 🔸بطور کلی حرکت فتحه و ضمه عامل تفخیم و حرکت کسره عامل ترقیق میباشد. 🔸هرگاه حرف قبل از لام در کلمه الله، حرکت فتحه یا ضمه داشت، لام تفخیم شده و درشت و پرحجم تلفظ میشود . مانند 👈👈هوَالله 🔸اگر حرف قبل از لام، حرکت کسره داشت، لام ترقیق شده و نازک و کم حجم ادا میشود. مانند👈بسمِ الله 🔸 تفاوت صدای لام تفخیم شده و ترقیق شده، بستگی به چگونگی قرار گرفتن زبان، در حال تلفظ دارد. زبان در لام تفخیم شده حالت مقعر پیدا میکند. @alaaraf
🔰نکته_تفسیری 🔰قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها(سوره شمس/۹) ✅هيچ كارى براى انسان مهمتر از درست ساختن خودش نبوده و نيست و هيچ عمل در قدر و قيمت بدان نمى رسد. و به مبناى رصين و فتواى قويم برهان و قرآن، علم و عمل، انسان سازند. قرآن عين برهان است و عقل و نقل معاضد يكديگرند و هر دو در اين حكم محكم متفق اند. اگر انسان من حيث هو انسان بايد خودش را بسازد چاره اى جز تحصيل علم نافع و عمل صالح ندارد، و چون علم و عمل انسان سازند، هر يك از ما بايد مراقب و مواظب خود بوده باشد كه چگونه دارد در شب و روز خود را مى سازد. 📚علامه حسن زاده آملی، ولایت تکوینی ص8 @alaaraf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برای سنگ و گل ، جان و دل را از دست ندهید. 🔸دستور العمل انسان ساز از قران را در متن زندگی زندگیتون پیاده کنید؛ واگرنه حسرتی در پیش دارید که جهنم از آن اه و حسرت خجالت میکشد. 🔸مراقب باشید دنیا شما را شکار نکند. برای سنگ و گل ، جان و دل را از دست ندهید. 📚@alaaraf
🔰 🔸این قانون خداوند است که هرکس برای حیات دنیا و زینت هایش تلاش کند مزد سعیش را در همین دنیا کامل میگیرد و هیچ از آن کم نخواهد شد ولی در آخرت بهره‌ای جز آتش ندارد و هرچه کرده نابود میشود. 📚(هود/۱۵و۱۶) @alaaraf
🔰 🔰دعا کردن 🔸فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ بعضی مردم (کوتاه نظر از خدا تمنّای متاع دنیوی تنها کنند و) گویند: پروردگارا، ما را از نعمتهای دنیا بهره‌مند ساز؛ و آنان را از نعمت آخرت نصیبی نیست. 🔸وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ و بعضی دیگر گویند: خدایا ما را از نعمتهای دنیا و آخرت هر دو بهره‌مند گردان و از عذاب آتش دوزخ نگاه دار. 🔸يكى از راههاى شناخت مردم، آشنايى با آرزوها و دعاهاى آنان است. در آيه قبل، درخواست گروه اوّل از خداوند مربوط به دنيا بود و كارى به خير و شرّ آن نداشتند، ولى در اين آيه درخواست گروه دوّم از خداوند، «حَسَنَةً» است در دنيا و آخرت. 🔸 در ديدگاه گروه اوّل؛ دنيا به خودى خود مطلوب است، ولى در ديد گروه دوّم؛ دنيايى ارزشمند است كه حسنه باشد و به آخرت منتهى گردد. 🔸أُولَٰئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا ۚ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ 🔸هر یک از این دو فرقه از نتیجه اعمال خود بهره‌مند خواهند گشت و خدا به حساب همه زود رسیدگی کند بهره‌ى انسان در قيامت، تنها از بعضى كارهاى خويش است، نه تمام آنها. «مِمَّا كَسَبُوا» چه بسيار كارهايى كه انسان مى‌كند، ولى بخاطر نداشتن قصد قربت و نيّت خالص، در قيامت از آن بهره نمى‌برد. @alaaraf
🔰دورى از ياد خدا مايه اضطراب، حيرت و حسرت است. 🔸و هر كس از ياد من روى گرداند، پس همانا براى او زندگى تنگ و سختى خواهد بود و ما او را در قيامت نابينا محشور مى‌كنيم. 🔸قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى‌ وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً (در قيامت خواهد) گفت: پروردگارا! چرا مرا نابينا محشور كردى در حالى كه من (در دنيا) بينا بودم؟! 🔸در روايات، رها كردن خط ولايت اهلبيت عليه السلام يا ترك كردن فريضه‌ى حج، مصداق اعراض از ياد خدا شمرده شده است. 📚تفسیر نور @alaaraf
♨️از نگاه علامه طباطبایی چرا اگر انسان از اعراض کند، زندگی او بدون آرامش می شود؟ 🌀و قوله: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً» أي ضيقة و ذلك أن من نسي ربه و انقطع عن ذكره لم يبق له إلا أن يتعلق بالدنيا و يجعلها مطلوبه الوحيد الذي يسعى له و يهتم بإصلاح معيشته و التوسع فيها و التمتع منها، و المعيشة التي أوتيها لا تسعه سواء كانت قليلة أو كثيرة لأنه كلما حصل منها و اقتناها لم يرض نفسه بها و انتزعت إلى تحصيل ما هو أزيد و أوسع من غير أن يقف منها على حد فهو دائما في ضيق صدر و حنق مما وجد متعلق القلب بما وراءه مع ما يهجم عليه من الهم و الغم و الحزن و القلق و الاضطراب و الخوف بنزول النوازل و عروض العوارض من موت و مرض و عاهة و حسد حاسد و كيد كائد و خيبة سعي و فراق حبيب. 🌀و لو أنه عرف مقام ربه ذاكرا غير ناس أيقن أن له حياة عند ربه لا يخالطها موت و ملكا لا يعتريه زوال و عزة لا يشوبها ذلة و فرحا و سرورا و رفعة و كرامة لا تقدر بقدر و لا تنتهي إلى أمد و أن الدنيا دار مجاز و ما حياتها في الآخرة إلا متاع فلو عرف ذلك قنعت نفسه بما قدر له من الدنيا و وسعه ما أوتيه من المعيشة من غير ضيق و ضنك. 📚الميزان ج‏14، ص: 225 @alaaraf 🔉توضیح مختصر و ترجمه عبارت را در صوت زیر بشنوید👇👇
توضیح معیشه ضنکا.mp3
2.93M
♨️از نگاه علامه طباطبایی چرا اگر انسان از اعراض کند، زندگی او بدون آرامش می شود؟ 🔹 پست قبل 🎙سید محمد هاشمی @almorsalaat @alaaraf
🔰وَإِذ تَأَذَّنَ رَبُّكُم لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم ۖ وَلَئِن كَفَرتُم إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ @alaaraf
🔰 شکر1⃣ 🔸 شکر، چند پایه‌ی اصلی دارد: 🔸اول، شناختن نعمت و توجه پیدا کردن به آن است. ▫️آفتِ اول ما این است که به نعمت توجه نمی‌کنیم؛ نعمت سلامت را جز بعد از مریض شدن و ناقص‌العضو شدن نمی‌فهمیم؛ نعمت جوانی را جز بعد از پیر شدن، درست تشخیص نمی‌دهیم؛ اشکال کار این است. ▫️نعمت امنیت را جز بعد از دچار شدن به ناامنی نمی‌فهمیم. مردم کوفه، وقتی نعمت امیرالمؤمنین را فهمیدند، که حجاج بالای سرشان آمد؛ ▫️مردم مدینه نعمت وجود امیرالمؤمنین و امام حسن را آن روز فهمیدند، که مسلم‌بن‌عقبه بالای سرشان آمد، قتل‌عامشان کرد، زنهاشان را بی‌ناموس کرد، بعد هم گفت همه‌تان باید اقرار کنید که برده‌ی یزید هستید. مردم یکی یکی آمدند و جلویش اقرار کردند و هر کس اقرار نکرد، گردنش را زد. ▫️ آن مردم، آن وقت فهمیدند که حکومت امیرالمؤمنین و حکومت امن و امان و حکومت احترام و تکریمِ به مردم در دورانِ قبل، چقدر ارزش داشته است. 📚رهبر_معظم_انقلاب ۱۳۸۵/۰۳/۲۹ @alaaraf
♨️بر اساس آیه 22 سوره ق، آنچه در قیامت دیده می شود، امروز هم در دنیا موجود است، اما از آنها غافلیم. 🔹قوله تعالى: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» ▫️وقوع الآية في سياق آيات القيامة و احتفافها بها يقضي بكونها من خطابات يوم القيامة، و المخاطِب بها هو الله سبحانه، و الذي خوطب بها هو الإنسان المذكور في قوله: «وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ» و عليه فالخطاب عام متوجه إلى كل إنسان إلا أن التوبيخ و التقريع اللائح من سياق الآية ربما استدعى اختصاص الخطاب بمنكري المعاد، أضف إلى ذلك، كون الآياتِ مسوقةً لرد منكري المعاد في قولهم: «أَ إِذا مِتْنا وَ كُنَّا تُراباً ذلِكَ رَجْعٌ بَعِيدٌ». ▫️و الإشارة بقوله: «هذا» إلى ما يشاهده يومئذ و يعاينه من تقطع الأسباب و بوار الأشياء و رجوع الكل إلى الله الواحد القهار، و قد كان تعلق الإنسان في الدنيا بالأسباب الظاهرية و ركونُه إليها أغفله عن ذلك حتى إذا كشف الله عنه حجابَ الغفلة فبدت له حقيقة الأمر فشاهد ذلك مشاهدةَ عيانٍ لا علماً فكرياً. ▫️و لذا خوطب بقوله: «لَقَدْ كُنْتَ» في الدنيا «فِي غَفْلَةٍ» أحاطت بك «من هذا» الذي تشاهده و تعاينه و إن كان في الدنيا نصب عينيك لا يغيب لكن تعلقك بذيل الأسباب أذهلك و أغفلك عنه «فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ» اليوم «فَبَصَرُكَ» و هو البصيرة و عين القلب «الْيَوْمَ» و هو يوم القيامة «حَدِيدٌ» أي نافذ يُبصِر ما لم يكن يُبصِره في الدنيا. ▫️و يتبين بالآية أولا: أن معرِّفَ يوم القيامة أنه يوم ينكشف فيه غطاءُ الغفلةِ عن الإنسان فيشاهد حقيقةَ الأمر، و في هذا المعنى و ما يقرُبُ منه آياتٌ كثيرة كقوله تعالى: «وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ»: الانفطار: 19، و قوله: «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ»: المؤمن: 16، إلى غير ذلك من الآيات. ▫️و ثانيا: أن ما يشاهده الإنسان يوم القيامة موجود مهيأٌ له و هو في الدنيا غيرَ أنه في غفلة منه، و خاصّةُ يوم القيامة أنه يومُ انكشافِ الغطاء و معاينةِ ما وراءه، و ذلك لأن الغفلة إنما يتصور فيما يكون هناك أمر موجود مغفول عنه، و الغطاء يستلزم أمرا وراءه و هو يُغَطّيه و يستُرُه، و عدم حدة البصر إنما ينفع فيما إذا كان هناك مبصر دقيق لا ينفذ فيه البصر. 📚الميزان ج‏14، ص: 225 @alaaraf 🔉توضیح مختصر و ترجمه عبارت را در صوت زیر بشنوید👇👇
آنچه در قیامت دیده می شود، امروز هم در دنیا موجود است.mp3
8.2M
♨️بر اساس آیه 22 سوره ق، آنچه در قیامت دیده می شود، امروز هم در دنیا موجود است، اما از آنها غافلیم. 🔹 پست قبل 🎙محسن ابراهیمی @almorsalaat @alaaraf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَكَ عَلَيْهَا مِن دَابَّةٍ وَلَٰكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ۖ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ - نحل 61 اگر خداوند مردمان را به سبب ستمشان (هرچه زودتر به عقاب و عذاب آن) کیفر می‌داد، بر روی زمین جنبنده‌ای (انسان نام) باقی نمی‌گذاشت، ولیکن آنان را تا مدّت معیّن (که زمان فرا رسیدن مرگ ایشان است) مهلت می‌دهد، و هنگامی که اجل آنان سر رسید نه لحظه‌ای (آن را) پس می‌اندازند و نه (لحظه‌ای آن را) پیش می‌اندازند. 💛 از جنبه های رحم و گذشت الله متعال نسبت به انسان همین کافی است که همیشه فرصت توبه و جبران به ما میدهد. تلاوت روح نواز و تاثیر گذار آیه 61 سوره مبارکه نحل با صدای عبدالرحمن مسعد🎈🤍💚 📚@alaaraf
🔸🔶 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّيْطانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکي‏ مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لکِنَّ اللَّهَ يُزَکِّي مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ 💠 ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید! از گامهای شیطان پیروی نکنید! و هر که از گام های شیطان پیروی کند او به فحشا و منکر فرمان می دهد! و اگر فضل و رحمت الهی بر شما نبود، هرگز احدی از شما پاک نمی شد ولی خداوند هر که را بخواهد تزکیه می کند ، و خدا شنوا و داناست! 📗 آیه 21 سوره نور @alaaraf
فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ پس خداوند بهترين حافظ است و اوست مهربانترين مهربانان .. @alaaraf