May 11
➖بهشت را به ازای سخن میدهند.
🛑وَ سُئِلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنِ اَلْكَلاَمِ وَ اَلسُّكُوتِ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا آفَاتٌ فَإِذَا سَلِمَا مِنَ اَلْآفَاتِ فَالْكَلاَمُ أَفْضَلُ مِنَ اَلسُّكُوتِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَاكَ؟ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا بَعَثَ اَلْأَنْبِيَاءَ وَ اَلْأَوْصِيَاءَ بِالسُّكُوتِ إِنَّمَا يَبْعَثُهُمْ بِالْكَلاَمِ وَ لاَ اُسْتُحِقَّتِ اَلْجَنَّةُ بِالسُّكُوتِ وَ لاَ اُسْتُوْجِبَ وَلاَيَةُ اَللَّهِ بِالسُّكُوتِ وَ لاَ تُوُقِّيَتِ اَلنَّارُ بِالسُّكُوتِ وَ لاَ تُجُنِّبَ سَخَطُ اَللَّهِ بِالسُّكُوتِ إِنَّمَا ذَلِكَ كُلُّهُ بِالْكَلاَمِ وَ مَا كُنْتُ لِأَعْدِلَ اَلْقَمَرَ بِالشَّمْسِ إِنَّكَ تَصِفُ فَضْلَ اَلسُّكُوتِ بِالْكَلاَمِ وَ لَسْتَ تَصِفُ فَضْلَ اَلْكَلاَمِ بِالسُّكُوتِ .
🔰شخصى از امام سجاد علیهالسلام سوال کرد:
سكوت بهتر است يا سخن گفتن؟ فرمود: هر كدام داراى آفاتى است، و در صورت نداشتن آفت، حرف زدن بهتر از سكوت است.
پرسيد: اى زادۀ رسول خدا اين چگونه است؟
فرمود: زيرا خداوند انبيا و اوصيا را به خموشى و سكوت مبعوث نفرمود بلكه به سخنرانى و كلام مبعوث کردهاست
و نه بهشت، پاداش سکوت، و نه ولايت خداوند به وسیله سکوت کسب میشود، و نه آتش جهنّم بخاطر سکوت از بین میرود، و نه غضب الهى با سکوت فرو نشيند، و همۀ اينها فقط و فقط در پرتو كلام و سخن گفتم حاصل میشوند و من قادر نيستم كه ماه را با خورشيد برابر كنم، تو فقط فضل سكوت بر كلام را مىگويى نه فضيلت كلام و سخن گفتن بر سكوت و خموشى را.
📚: الاحتجاج ج۲ ص۳۱۵
┏━━━🍃🍂━━━┓
🆔 @alalmolnafea
┗━━━🍂🍃━━━┛
•┈••✾•🌿🌺🌸💐🌿•✾•┈•
🔻السَّلاَمُ عَلَى الْأَصْلِ الْقَدِيمِ وَ الْفَرْعِ الْكَرِيمِ السَّلاَمُ عَلَى الثَّمَرِ الْجَنِيِ
السَّلاَمُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيٍّ السَّلاَمُ عَلَى شَجَرَةِ طُوبَى وَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى
سلام بر اصل ریشه دار و شاخه بزرگوار، سلام بر میوه رسیده آفرینش، سلام بر أبو الحسن علیّ، سلام بر درخت طوبی و سدرة المنتهی.
🔸 علامه مجلسی می نویسد:
قوله علیه السلام علی الأصل القدیم أی أصل الأئمة و مبدئهم و المراد بالقدیم المتقادم فی الزمان لا الأزلی لکون نورهم سابقا فی الخلق علی سائر المخلوقات
🔻قول حضرت علیه السلام «علی الأصل القدیم» یعنی اصل و مبدأ امامان و مراد از قدیم آن است که در زمان پیش باشد نه ازلی به دلیل اینکه نورشان در آفرینش بر سایر مخلوقات پیشی گرفته
📚بحارالانوار،جلد۹۷، صفحه ۳۱۷
#امیرالمومنین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرچه برای وصف تو گشتم در عالمین
نام تو شد مساوی با واژه ی حسین
بانوی آب و آینه، دلهاست جایتان
بادا تمام ایل و تبارم فدایتان
🌹ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) مبارک باد💐
🛎شرح حدیث «فَاطِمَةَ صِدِّيقَةٌ شَهِيدَةٌ»
┄┅━•✺𖣐﴾﷽﴿𖣐✺•━┅┄
این حدیث شریف در مقتول بودن حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها صراحت دارد، وچون مخالفین با ابجدیات بیگانه اند؛ میگویند شهید معانی مختلفی دارد پس نمیشود قتل را با آن اثبات ڪرد!!!
❌گویا نمیدانند ڪه "صلاة" هم معانۍ مختلفی دارد،وبنابر فهمشان نمیشود نماز[رڪن دین] را از احادیث ثابت ڪرد، چون صلاة دارای معانی متفاوتی مثل: عبادت ، دعا ،دین و نماز است.اگر نصی در احکام نماز بیاید نواصب میتوانند بگویند ڪه این نص متشابه است وشامل غیر نماز هم میشود؟!
✺➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
📌در اصول فقه قاعده ای داریم به نام «اصالت ظهور» یعنی اصلِ معنای لفظ همان معنی ظاهر است ونمیشود از آن ظاهر منصرف کرد مگر درصورت داشتن قرینه.
♻️علامه مظفر در تعریف اصالت ظهور میگوید:«وموردها ما إذا كان اللفظ ظاهرا في معنى خاص لا على وجه النص فيه الذي لا يحتمل معه الخلاف، بل كان يحتمل ارادة خلاف الظاهر، فان الاصل حينئذ ان يحمل الكلام على الظاهر فيه»
اگر لفظ در یک معنی خاص ظاهر باشد نه بر وجه نصی که محتمل خلاف نمیشود،بلکه اگر احتمال اراده خلاف ظاهر داشت باشد پس آنگاه اصل این است که کلام بر ظاهر آن حمل شود.
📚📗أصول الفقه ج:۱ ص:۲۷
همه میدانند که ظاهـر واژه «شهید» یعنۍ «مقتول در راه خدا» است.
حتی اگر از کودکان مسلمان هم معنی شهید را بپرسیم خواهند گفت معنای آن مقتول فی سبیل الله است.
واین دلیلی است براینڪه حقیقت شرعی لفظ شهید به نحو تعیُّنۍ برای این معنی خاص کاربرد دارد
📌علامه مظفر میگوید:«فإذا علم ان الدلالة مستندة إلى نفس اللفظ من غير اعتماد على قرينة فانه يثبت انها من جهة العلقة الوضعية. وهذا هو المراد بقولهم التبادر علامة الحقيقة»
اگر دلالت مستند به نفس لفـظ باشد بدون اعتماد بر قرینه پس آن از جهت علقه وضعی است،واین مراد از قول تبادر علامت حقیقت است.
📚📕أصول الفقه ج:۱، ص:۲۱
🛎ڪلمه شهید نیز چنین است،اگر مجرد از هرگونه قرینه خوانده شود تنها معنای «مقتول در راه خدا» از آن برداشت میشود.
📌با التفات به اینکه معنای حقیقی شهید «مقتول فی سبیل الله» است،جز با دلیل نمیشود از آن عدول کرد.
ما بر اساس اصالت ظهور واصالت حقیقت ملتزم به ظاهر حدیث شریف هستیم؛وهرکس مدعی مجاز بودن است باید دلیل وقرینه بیاورد.
➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
📌نزد اهلسنت نیز معناۍ حقیقۍ واصلۍ شهید کسی است که در راه خداوند به قتل برسد:
⇦ابن الأثير میگوید:«والشَّهِيدُ فِي الأصْل مَنْ قُتِل مُجاَهدا فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
النهاية في غريب الحديث ج:۲ ص:۵۱۳
⇦مناوۍ میگوید:«والشهيد في الأصل من قتل في معركة الكفار»
فيض القدير ج:۴ ص:۱۷۸
🛑در نتیجـه معنای موضوع برای لفظ شهید همان مقتول است ولاغیر .
➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
📌خداوندﷻ نیز در قرآن ڪریم واژه شهداء رو مقرون با صدیقین آورده وبه اتفاق مفسرین شهادت در اینجا به معنی قتل در راه خداست.
﴿وَمَن یُطِعِ ٱللَّهَ وَٱلرَّسُولَ فَأُو۟لَـٰۤئِكَ مَعَ ٱلَّذِینَ أَنۡعَمَ ٱللَّهُ عَلَیۡهِم مِّنَ ٱلنَّبِیِّـۧنَ وَٱلصِّدِّیقِینَ 👈🏻وَٱلشُّهَدَاۤءِ وَٱلصَّـٰلِحِینَۚ وَحَسُنَ أُو۟لَـٰئكَ رَفِیقࣰا﴾نساء۶۹
✍🏻حاصل ڪلام این است ڪه طبق منهج علمۍ شهید در این حدیث به قتل رسیدن حضرت فاطمه﴿؏﴾ را ثابت میکند،وادعای خلاف این درتضاد با قواعد اصول فقه ولغت است.
🔍شاید ناصبۍ بگوید حالا شما روافض چـه دلیلۍ دارید ڪه شهید در حدیث کافی به معنای مقتول است؟
💡جواب:صدالبته ما نیازی نداریم که قرینه ای بیاوریم چون اصل معنای شهید مطلوب مارا ثابت میڪند؛ لیکن جهت اتمام حجّت دلایل قاطعی می آوریم که استعمال لفظ شهید برای صدیقه کبرۍٰ﴿؏﴾به معنای مقتول است.
#فاطميه
#امام_زمان
#ايام_فاطميه
#جمعه
@alalmolnafea
➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
『❶』دلیل اول:
عَنْ أَبِي اَلصَّلْتِ اَلْهَرَوِيِّ قَالَ سَمِعْتُ اَلرِّضَا﴿؏﴾يَقُولُ :«وَاَللَّهِ مَا مِنَّا إِلاَّ مَقْتُولٌ شَهِيدٌ»
امام رضا﴿؏لیهالسلام﴾ میفرماید:«به خدا سوگند کسی از ما نیست مگر اینکه مقتولِ شهید باشد»
📕من لايحضـره الفقيه ج ۲، ص ۵۸۵
📗أمالی شیـخ صــــدوق ج ۱، ص ۶۳
📕عيون أخبار الرضا؏ ج ۲، ص ۲۵۶
و...
بنابر نصّ امام رضا،همه اهلبیت﴿؏لیهمالسلام﴾ شهید مقتول هستند،بنابراین مادر مظلوم آنحضرت﴿؏لیهاالسلام﴾ نیز مشمول نص است وشهید به معنای مقتول فی سبیل الله است.
➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
『❷』دلیل دوم:
پیامبر صلیالله علیه و آله صریحاً حضرت فاطمه سلام الله علیها را مقتوله خوانده،
قَالَ جَدِّي رَسُولُ اَللَّهِﷺ:«مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ اِبْنَتِي وَيَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَيَقْتُلُهَا»
پیامبر فرمود:«ملعون است ملعون است کسی که به دخترم فاطمه بعد از من ظلم میکند وحقش را غصب میکند و او را به قتل میرساند».
📚📕کنز الفوائد ج۱، ص۱۴۹
لذا حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها مقتول در راه خداست،در ادامه بررسی حدیث کنز الفوائد خواهد آمد.
➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
『❸』دلیل سوم:
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله در این حدیث شریف،از ڪشته شدن اهل ڪساء خبر میدهد:«أَتَانِي جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ آنِفاً فَأَخْبَرَنِي أَنَّكُمْ قَتْلَى وَ أَنَّ مَصَارِعَكُمْ شَتَّۍٰ»
پیامبر فرمود:«جبرئیل اندکی قبل آمد پس به من خبر داد که شما مقتول خواهید بود و محل قتل شما پراکنده خواهد بود»
📚📕کامل الزيارات ج ۱، ص ۵۷
این حدیث نیز قرینه ای است بر شهادت حضرت زهرا﴿؏ـلیها السّلام﴾.در پست های بعد سند ودلالت این روایت را نیز بررسی خواهیم کرد.
➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
🛑درمجموع: مضافاً بر اینڪه خود واژه شهید دال بر «به قتل رسیدن» است،دلایل وقرائن بیشمارۍ وجود دارد ڪه قتل حضرت را ثابت میڪند بنابراین شهید برای حضرت فاطمه سلام الله علیها به معنی مقتوله بڪار رفته است.
#فاطميه
#امام_زمان
#ايام_فاطميه
#جمعه
@alalmolnafea