eitaa logo
علاقمندان ادبیات عرب
173 دنبال‌کننده
9 عکس
0 ویدیو
24 فایل
کانالی برای مطالب ادبیات عربی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 با سلام خدمت دوستان، اساتید، طلاب و فضلای محترم. این کانال برای مطرح کردن مطالب صرف و نحو و ادبیات عرب، بعد از پیامرسان سروش در پیامرسان ایتا نیز تشکیل شده و هدف آن ارتقای سطح علمی - ادبی علاقمندان در راه فهم بهتر قرآن و روایات است. در کنار این کانال، گروهی به همین نام ایجاد شده و مطالب کانال به آن نیز منتقل می گردد تا در آن گروه به وسیله ارتباط دو طرفه، از مشارکت اعضاء در مطالب بهره مند گردیم. إن شاءالله این تلاشها در راه خدمت به علوم دینی و فهم قرآن و حدیث که موجب رضایت خداوند است مؤثر باشد.
تلاش بر این است که مطالب کانال در موارد زیر باشد: 🔴 نکات فنی ادبی 🔴 تجزیه و ترکیب متون (مخصوصاً قرآنی و روایی) 🔴 معرفی کتابهای ادبیات عرب 🔴 طرح سؤالات و ابهامات ادبی 🔴 تمرینات ادبیات عربی برای اعضاء 🔴 معنای لغات مفید 🔴 اشتباهات رایج در زمینه ادبیات عربی 🔴 سایر موارد مرتبط به علوم ادبیات عرب ✅ لینک کانال "علاقمندان ادبیات عرب" @AlaqemandaneAdabiateArab
کانال و گروه "علاقمندان ادبیات عرب" ✅ لینک کانال @AlaqemandaneAdabiateArab ✅ لینک گروه http://eitaa.com/joinchat/1861484578Ced718e8da7
🔴 🔴 🔵 نامهای «ماه» در عربی قدیم 🔸 عرب قدیم برای ماه و خورشید نامها و اسمهایی قرار داده بود. آشنایی با این اسامی، برای فهم بهتر برخی متون عربی، نه تنها مفید، بلکه لازم است. ✅ اسامی "ماه" عبارت بودند از: - قمر - باهر - بدر - طوس - جلم - غاسق - وبّاص - زبرقان - منشقّ - واضح - باحور - ابرص - زمهریر - سنمّار - ساهور ✅ نهاية الأرب في فنون الأدب ج1 ص51 شهاب الدين نويرى. وفات: 733 هـ ق
✅ نمونه ای از صحیفه، دعای مکارم الاخلاق 《اللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَلِّني بِحِلْيَةِ الصّالِحين‏》 🔸 حَلَّيْتُ المَرْأةَ تَحْلِيَةً: ألْبَسْتُها الحلي ... ، و تعديته بالباء لتضمينه معنى التزيين 🔵 رياض السالكين في شرح صحيفة سيد الساجدين ج‏3 ص335 🔹 همان طور که ملاحظه می‌شود واژه «تحلیة» به معنای پوشاندن زیور به کسی است (که آن شخص در جمله با نقش مفعولٌ به بیان می‌شود). این استعمال، با فعل و فاعل و مفعول تمام شده، و معنایش نیازی به حرف جرّ «بـ» ندارد. اما در فقره مذکور از دعای صحیفه، مشاهده می‌گردد که واژه «حَلِّ» با حرف جرّ «بـ» استعمال گشته است. این حرف جر در جایی به کار رفته که ظاهراً نیازی به آن نیست. چنین مواردی مظنّه «تضمین» است که اتفاقاً در همین جا نیز چنین است. 🔶 توضیح : کلمه «حَلِّ» با این که حرف جر باء را نمیخواهد اما متضمن یک فعل دیگری بوده و به اعتبار آن، حرف جر باء را پذیرفته است. آن فعل تضمین شده، که باید مناسب مقام نیز باشد عبارت است از: «زیِّن» (تزئین کردن با چیزی) که البته با حرف جر باء استعمال می‌شود. پس طبق این توضیحات، عبارت چنین می‌شود: «حَلِّنی [و زَیِّنّی] بحلیة الصالحین» یعنی خدایا مرا بیارای [و تزیینم کن] با زینت صالحان.
🔴 🔴 🔵 نامهای «خورشید» در عربی قدیم 🔸 عرب قدیم برای ماه و خورشید نامها و اسمهایی قرار داده بود. آشنایی با این اسامی، برای فهم بهتر برخی متون عربی، نه تنها مفید، بلکه لازم است. ✅ اسامی "خورشید" عبارت بودند از: - ذكاء - الجارية - الجونة - الغزالة - اللاهة - الضّحى - الضّحّ - يوح - الشّرق - حناذ - العين - المؤوّبة - السّراج. ✅ نهاية الأرب في فنون الأدب شهاب الدين احمد بن عبد الوهاب النويرى (677 - 733 ق) ج‏1، ص: 48
🔴 🔴 ✅ معجم اعراب الفاظ الصحیفة السجادیة نوشته ام البنین خالقیان
🔴 🔴 متن دعای فرج گاهی چنین قرائت می‌شود: «... فی هذه الساعة، و فی کل الساعة، ولیاً و حافظاً و...» ✅ باید توجه داشت که مدخول کلمه "کل" باید نکره باشد تا دلالت بر همه افراد بکند و گرنه دلالت بر همه اجزاء خواهد کرد. 🔸 بنا بر این کلمه «ساعة» در «کل ساعة»، باید نکره باشد تا معنای عموم بدهد (فی کل ساعة: در همه اوقات) 🔸 در غیر این صورت اگر با الف و لام خوانده شود معنای عموم افرادی نخواهد داشت، و دارای معنای عمومیت و شمول در اجزاء خواهد بود، که در این جا صحیح نیست.
🔴 🔴 ✅ مفعول مطلق یک عمل و کاری را (مثلا ضرب) تصور کنید که توسط فاعلی (مثلا زید) به وقوع میپیوندد. برای بیان این واقعه به وسیله الفاظ، میگوییم: «ضَرَبَ زیدٌ». اگر گوینده بخواهد بیانی درباره خود آن کار ذکر کند، مفعول مطلق خواهد بود. مثلاً میگوید: ❇️ ضرَبَ زیدٌ ضَرْباً. در این جا با قید «ضرباً»، توضیحی درباره اصل آن کار داده و وقوع آن را با تأکید بیان کرده ایم تا حتمی بودن وقوع کار را برسانیم (مفعول مطلق تأکیدی)؛ ❇️ ضرَبَ زیدٌ ضَرْبتَینِ. قید «ضربتین» برای بیان «تعداد دفعات وقوع» به کار رفته است (مفعول مطلق عددی)؛ ❇️ ضَرَب زیدٌ ضَرْباٌ شدیداً، که «ضرباً شدیداً» برای بیان نوع و چگونگی وقوع فعل است (مفعول مطلق نوعی)
جدول كونه هاي ميراث مكتوب لغوي.jpg
954.2K
🔸جدول گونه‌های میراث مکتوب لغوی
🔸جدول گونه‌های میراث مکتوب لغوی (تصویر سبک‌شده)