eitaa logo
الباحث
130 دنبال‌کننده
269 عکس
95 ویدیو
48 فایل
کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می #جویم و می #یابم و می #فهمم: دروس حوزوی مطالب معرفتی معنوی روش شناسی اجتهاد فقه الحدیث مدیریت فرهنگی اخلاق اسلامی و.... . خادِمُ المَهدی(روحی فداه)
مشاهده در ایتا
دانلود
👓 روشی بسیار کاربردی در مواجهه با مردم ❗️ روشی که بعضا رهبری نیز در دیدار دانشجویان معترض، از آن استفاده می‌کند! 🔹 حتی المقدور گوش دهید! @HozeTwit
در چند شماره قبلی به صورت خاص و موردی چند نمونه رو عرض کردیم این هم چند مورد دیگر: ❇️“الخیر فی ما وقع” این عبارت به این شکل در منابع حدیثی یافت نشد. مضمون آن هم قابل مناقشه کلامی است. آنچه که در روایت معتبر وارد شده این است: ” الخیر فی ما اختار الله” ❇️“کنت کنزا مخفیا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف” این جمله به صورت حدیث مرسل در کتب اهل عرفان و تصوف آمده. در منابع دست اول دیده نشده. مخالفان بسیاری از شیعه و اهل سنت دارد. ❇️“الصلاه معراج المومن” حدیثی با این عبارت در منابع اصیل دیده نشده. بلکه بدون سند در برخی کتب غیرمنبع دیده شده. ❇️“حسنات الابرار سیئات المقربین” بدون سند و در کتب غیر منبع دیده شده. گرچه مضمون فاسدی هم ندارد. ❇️ “مداد العلماء افضل من دماء الشهداء” حدیث به این شکل وارد نشده است. و اصلا مداد در این عبارت به معنای قلم امروزی نیست. ❇️ “النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منّی” حدیث به این شکل روایت نشده است. شکل اصلی حدیث این است: مَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی وَ إِنَ‏ مِنْ‏ سُنَّتِیَ‏ النِّکَاحَ. این حدیث با لحاظ شأن صدورش ، ترک آمیزش جنسی و کناره گیری از زنان را مذمت می کند نه اینکه تشویق به ازدواج باشد. . ... ادامه دارد 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
: ❇️“من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا” در منابع حدیثی چنین سخنی منسوب به حضرت امیر دیده نشد. ❇️ “من ادرک رکعه من الوقت فقد ادرک الوقت” این عبارت که قاعده ای فقهی هم می باشد، در منابع حدیثی یافت نشد. ❇️ “أَنا أَفصحُ من نطقَ‏ بالضّاد بیْد أَنِّی مِن قُرَیش”‏ در منابع حدیثی اصیل اولیه دیده نشد. ❇️ “لحمهُ الرضاع کلحمه النسب” این جمله که یک قاعده فقهی در نزد فقهاست، در منابع حدیثی دیده نشد. بجای آن ” لُحمَهُ الوَلاءُ کَلُحمَهِ النَّسَب‏” وجود دارد که مضمونش کاملا متفاوت است! ❇️ “من بدّل دینَه فاقتلوه” قدیمی ترین منبع این عبارت، است. اما منبع اصلی این جمله، روایات است. ❇️ “اطْلُبوا الْعِلْمَ وَ لَو بِالصِّین”‏ ادامه این عبارت این است: وَ هُوَ عِلْمُ مَعْرِفَهِ النَّفْسِ وَ فِیهِ مَعْرِفَهُ الرَّب‏. قدیمی ترین منبع آن است که منسوب به امام صادق(ع) است. اما توسط برخی حدیث پژوهان مورد مناقشه مضمونی قرار گرفته است و ادعا شده که با بعضی احادیث دیگر هم تضاد دارد. ... ادامه دارد 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
28.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازتولید سرود ماندگار به زبان توسط بچه های انقلابی شهرستان دارالمومنین انصافاً دوستان زحمت زیادی برای تولید این اثر کشیده اند باز نشر و ترویج اون رو کمترین کار در مقام تشکر میدانم و توضیح یک نکته: نهادینه سازی و بومی کردن یک اثر هنری در طول تاریخ در ادبیات و سینما و موسیقی رایج بود مهم اینه که یک اثر هنری مخلصانه، پر از مفاهیم دینی و انقلابی به نام ترویج شود به هر زبان و فرهنگی در هر موقعیت جغرافیایی، روی زبان و گروه خاصی نباید تعصب داشت و از این تلاش های خودجوش باید حمایت کرد. 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
الباحث
#نقد_الحدیث #حدیث_نماها #بخش6 : ❇️“من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا” در منابع حدیثی چنین سخنی منسوب به
علاوه بر نمونه های ذکر شده، در بحارالانوار و در سفینه البحار و استاد کاظم ، احادیث زیر را نیز جزء روایات می دانند. ❇️ “زر غبّا تزدد حبّا” ❇️ “النظر الى الخضره تزید فی البصر” ❇️ “العلم علمان علم الأبدان و علم الأدیان” ❇️ “الجنه دار الأسخیاء” ❇️ “طاعه النساء ندامه” ❇️ “دفن‏ البنات‏ من المکرمات!! " ❇️ “اطلبوا الخیر عند حسان الوجوه” ❇️ “لا همّ الّا همّ الدَین و لا وجع الّا وجع العین” ❇️“الموت کفّاره لکل مسلم” ❇️ “انّ التجار هم الفُجّار” و... 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
✍️ طلاب خواهر و مشکلات مغفول2؛ مهارت های تبلیغی کم ارزش ترین مادۀ درسی حوزه علمیه خواهران! 🔹انقلاب اسلامی بستری ارزشمند برای حضور فعال زنان در عرصۀ اجتماع را فراهم آورد. که عمدتاً با دغدغۀ تعالی اخلاقی خود و نیز ترویج معارف دینی در جامعه وارد شده اند، با مواجه شده اند که تفاوت چندانی با دانشگاه ندارد! 🔸چه بسیار دختران متدین و دغدغه مندی که امید داشتند در فضایی اسلامی و با قوانین و رفتارهای اخلاقی، جرعه جرعه معارف دینی را بنوشند و سیراب شوند ولی آنچه دیدند و دیدیم غیر از این بود که فعلا بهتر است بگذاریم و بگذریم. 🔹آنچه نگارنده را دست به قلم برده است، خلأهای جدی در حوزه های علمیه خواهران از حیث تبلیغی است. 🔸حوزه های علمیه خواهران که متولی تربیت نیروهای متخصص علمی تبلیغی برای جامعۀ زنان می باشد امروزه از هدف نهایی خود فاصله گرفته است و بیشترین امتیازات و برنامه ها مخصوص نظام آموزشی شده است و آنچه در این میان آسیب می بیند بانوان طلبه است. ⁉️ کاش حوزه های علمیه آماری به دست می دادند تا می دانستیم که از قریب 200 هزار فارغ التحصیل حوزه های خواهران در طول این سالها، چند درصد در عرصه های تبلیغی ورود کرده اند و چند صدم درصد این افراد توانسته اند اثرگذار باشند؟! 🔹امروزه که دختران جوان این سرزمین و حتی مادران آنها با هزاران روش و ابزار، مورد هجمه های دینی و اخلاقی قرار گرفته اند و طلاب برادر به دلیل محذوریت های شرعی و اخلاقی امکان فعالیت گسترده و موثر در این عرصه را ندارند، وظیفه بر عهدۀ چه کسانی است؟ 🔸پاسخ طبیعتا طلاب خواهر هست ولی آیا این عزیزان به روش های کارآمد تبلیغی و مهارت های ارتباطی موثر و... مجهّز شده اند؟ 🔹نبود نگاه به عرصه های تبلیغی، نداشتن نظام مسائل به روز، نداشتن نیازسنجی دقیق از مشکلات نسل امروزی(دختران و زنان) ، نشناختن ابزارها و روش های دشمن، نداشتن متخصصین مربوطه بین اساتید خواهر، و از همه مهم تر نداشتن انگیزه و دغدغۀ لازم و کافی بین مدیران و سیاست گذاران حوزه های خواهران، عوامل مهمی هستند که باعث شده اند آنگونه که باید نتوانند وظیفۀ اصلی خود را انجام دهند. 🔸با نگاهی به صدها و هزاران مشاور و منتور و.... در می یابیم که جامعه هرگز منتظر شما و ما نخواهد ماند و اگر خوراک سالم به این مخاطب نرسانید، قطعاً به دنبال جایگزین های بدلی و مخرّب خواهد رفت. 📎مسئولان بزرگوار حوزه های علمیه خواهران، پیشنهاد می کنم در مواد درسی خود چندین واحد آموزش و کارآموزی تبلیغ در عرصه های متنوع (نه فقط سخنرانی!) بگنجانید و هر طلبه را موظف کنید از سال سوم خود، مجالس خانگی قرآن و احکام را در محلۀ خود برپا کند یا در مدرسه ای به صورت منظم حضور داشته باشد یا.... 🔹مطمئناً هماهنگی های اداری و سازمانی این تصمیمات برای شما بسیار آسان خواهد بود البته اگر اراده و دغدغه ای نسبت به این مسائل داشته باشید! 🖊حجت الاسلام صابر جعفرزاده 🆔 @sedayehowzeh
✅ استاد : «درس خارج فقه، درس یاد گرفتن است». (درس خارج فقه هنر، ۸ خرداد ۱۴۰۱) 🔸 به نقل از: کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👓 و اللّٰه اسلام تمامش سياست است! 🔹 اسلام را بد معرفى كرده اند. سياست مدن از اسلام سرچشمه مى گيرد. ❗️ من از آن آخوندها نيستم كه در اينجا بنشينم و تسبيح دست بگيرم. من پاپ نيستم كه فقط روزهاى يكشنبه مراسمى انجام دهم! 📕 ولایت فقیه به نقل از کانال @HozeTwit
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب: ما پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بزرگی داشتیم اما ناکامی‌هایمان هم کم نبوده است 🔹ما پیشرفت داریم، عقب‌ماندگی هم داریم و این قابل انکار نیست. مکتب و راه درست است، راهرو باید درست حرکت کند. هرجا درست رفتیم پیشرفت کردیم، هرجا نادرست عمل کردیم عقب ماندیم. البته نقش دشمنی دشمنان هم نباید نادیده گرفته شود. @Farsna
💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔰 مذاق امام فهمى 🔸 حدس مى ‏زنم آقاى آسيد ابوالحسن (رحمة الله علیه) از نظر فهم روايت بر آقاى نائينى (قدس سره) مقدم باشد. خود آسيد ابوالحسن هم همين عقيده را داشته است. 🔹 آقاى حاج فقيهى به تناسب قضيه‏ اى از آسيد ابوالحسن نقل مى‏ كرد كه ايشان مى‏ گفته: «اجتهاد، مذاقِ امام فهمى است» . ايشان در اين جهت خودش را مقدّم مى ‏دانسته و به نظر من هم مقدّم بوده است. 🔸 آسيد شاگرد نائينى بود و به آسيد ابوالحسن اتّصال نداشت. از آقاى آسيد ، فرزند آسيد محمود شاهرودى، پرسيدم: پدر شما راجع به آسيد ابوالحسن و آقاى نائينى چه مى‏ گفت؟ او گفت: پدرم مى‏ گفت: از نظر قواعد آقاى نائينى، مقدم است و از نظر فهم روايات، آقاى آسيد ابوالحسن . 🔹 آسيد ابوالحسن اجتهاد را «مذاق امام‏ فهمى» مى ‏دانست و در فهم روايات، ذهن عرفى مستقيمى داشت و از اين جهت بر آقاى نائينى مقدّم بود. 🔸 بسیاری از بحثهای رایج، لفاظی است و از فطريات اوليه یا متّخذ از روايات نيست. ملاك در فقاهت، توجه به فطریات و فهم درست روايات است و آسيد ابوالحسن در اين جهت مقدّم بود. به نقل از کانال : در مسیر اجتهاد 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
نکتهٔ مهم در روایتی که در عکس ذکر شده، فراز آخر آن است که فرموده اند : "به وسیله آن جزء آخر یعنی لذت حلال بر سه تای قبلی توان پیدا کن" توجه دادن به اهمیت لذت حلال و استراحت و بازیابی انرژی روحی و جسمی از طرف أهل بیت(ع) خیلی جالب است. همین نکته در روایتی دیگر به صراحت و تفصیل از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است: امام رضا(ع) فرمودند: «اِجْعَلُوا لِأَنْفُسِكُمْ حَظّا مِنَ الدُّنْيا، بِاِعْطائِها ما تَشْتَهى مِنَ الْحَلالِ وَ مالَمْ يَنَلِ المُرُوَّةَ وَ لاسَرَفَ فيهِ، وَ اسْتَعينوُا بِذلِكَ عَلى اُمُورِ الدّينِ» «براى خودتان بهره ‏اى از دنيا قرار دهید، به اينكه خواسته‏ هاى دل را از حلال به آن بدهيد، تا حدّى كه مروّت را از بين نبرد و اسراف در آن نباشد، و بدين وسيله، بر كارهاى دين، كمك بجوييد» 📚 فقه الرضا(عليه‏ السلام) ، ص ۳۳۷ : به نظر می‌رسد توجه به این نکته در نظام تربیتی سنتی ما (حداقل در حوزه های علمیه) کم رنگ و در حاشیه بود! در حالیکه از منطوق و مفهوم این روایات فهمیده می شود که اهمیت دادن به لذت حلال با شروط آن، نقش مستقیم و مؤثر در ارتقای سطح معنویت فرد دارد! 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes