* #قرآن #اشک #روزه
🔻لطافت، نقطه شروع حركت است؛ در مقابل لطافت، ثِقل نفسانی است.
ثقل و سنگینی، نفس را منجمد می کند؛ یخ زدگی و افسردگی به نفس می دهد.
🔸نفس یخ زده دست و پایش بسته است و نمی تواند سفر کند.
لطافت، نفس را آزاد می کند.
لطافت نفس، از راه های متعددی به دست می آید؛ از جمله گریه خیلی تاثیر عجیبی در لطافت نفس دارد.
🔹هیچ چیزی مانند گریه نفس را لطیف نمی کند و از ثقل و انجماد در نمی آورد.
اگر انسان دید گریه اش نمی گیرد بداند مشکلی دارد.
گریه خیلی موثر است.
🔸همچنین قرآنِ نیمه شب، در لطیف شدن نفس خیلی موثر است . همچنین روزه خیلی موثر است؛ روزه ممکن است خُلق انسان را تنگ و سخت کند ولی عجیب ثقل و غلظت نفس را می شکند و به نفس لطافت می دهد.
🔹این سه قضیه داروی تام و تمامی برای لطافت هستند. قرآنِ نیمه شب، گریه و روزه.
امکان ندارد کسی این ها را داشته باشد و نفسش منجمد بماند.
🔸نفسی که لطیف شد امکان جدا شدن و تجردش حاصل می شود و آن سفری که هدیه تجرد است نصیبش می شود...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
📩 دو توصیه مهم امشب رهبر انقلاب خطاب به جوانان دانشجو:
👈 قصدتان دیده شدن نباشد / شما فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی بدهید نه به عکس
✏️ قصد دانشجو دیده شدن نباشد؛ ــ ببینید این را من تأکید میکنم ــ نه شخص دانشجو نه تشکل دانشجویی اینجور نباشد که یک حرفی را بزند برای اینکه دیده بشود.
این بیبرکت میکند کار را، حرف را بیبرکت میکند، بیاثر میکند و ضرر هم دارد.
✏️ در فضای مجازی غرق نشوند؛ خب حالا فضای مجازی با همهی حرفهایی که گفته میشود در کشور وجود دارد.
شبکههای اجتماعی وجود دارد. بعضیها نشستهاند که از طرف فضای مجازی سیلوار، تحلیل و خبر و مطلب و مبنا به اینها داده بشود این غلط است.
شما روی فضای مجازی سوار شوید، شما فضای مجازی را هدایت کنید، شما فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی بدهید نه به عکس. ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
🖼 #دیدار_دانشجویان
💻 Farsi.Khamenei.ir
#موعظه
#شهادت
#طلبگی
💬 آیت الله حائری شیرازی(رحمة الله) :
🔸اگر میخواهی طلبه بشوی، اینها را ببین؛ نه دستبوسیها را !🔸
هر وقت به ذهنتان میآید که آخوند شوید، #دستبوسی_ها_را_نبینید. تکریمها و تجلیلها را نبینید. این ها شیطانی است.
آقا #شیخ_فضل_الله نوری را بر بالای دار ببینید.
بگویید من این را دیدم که آمدم آخوند بشوم.
اگر برای آقا شیخ فضل الله شدن آمدی، آخوند شدی. بعد اگر فحش به تو بدهند برایت مهم نیست.
آن که فحش خوریاش محکم نباشد، این نقطه ضعف است.
@haerishiraziبه نقل از
🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹
🔰 #الباحث
🖌 #شیخ_صابر
@albahes
#نکات_اخلاقی
#امام_خامنه_ای
#اهمیت_استاد_دیدن
💠 «آن آقا شذوذ داشت؛ چون استاد کم دیده بود و به فکر خودش متکی بود»
🔹 کج فهمی یک عیب بسیار بزرگ و نقمت بزرگی است.
انسان روی مسائل فکر میکند، ولی آنها را کج می فهمد.
یک وقتی خدمت مقام معظم #رهبری بودیم، صحبت از یکی از علمای قریب عصر شد، ایشان از فرد دیگری در مورد فقه آن عالم پرسیدند، گفت: بد نبود.
🔸 اما خودشان فرمودند: «نه، آن آقا شذوذ داشت؛ چون #استاد کم دیده بود، و به فکر خودش متکی بود».
معمولاً کسانی که استاد نمی بینند و خودشان زود حالت استقلال پیدا میکنند، دارای حرفهای شاذ و نادر میشوند؛
زیرا از اصحاب نظر و پختههای در فن، حرف را نشنیدهاند
و خودشان یک چیزهایی به ذهنشان می آید که به اشکالاتش نیز نمی توانند توجه بکنند
و قهراً دچار شواذ و نوادر میشوند.
📚 درس خارج فقه آیت الله #شبزندهدار (سال 1394)
به نقل از: کانال دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ساده، کوتاه و دلچسب درباره مرد خدا
▫️هر کی من خمینی رو دوست داره ببینه من نسبت به آقای خامنهای چطور رفتار میکنم!
به نقل از:
🆔 @sedayehowzeh
.
المؤمِنُ یَنظُرُ بِوَجهِ الله ❤️
در شرح این روایت فرموده اند:
" منظور این است که مؤمن با فراست و نگاهی الهی و ربّانی به دنیا و ما فیها نظر میکند، مصداقی از حدیث مشهور نوافل که خدای منّان وعده فرمودند: بنده من با انجام نوافل به جایی می رسد که من چشم او میشوم و با من می بیند!... "
.
اللهم احفظ قائدنا الخامنه ای❤️
🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹
🔰 #الباحث
🖌 #شیخ_صابر
@albahes
⁉️جهانِ دههی هشتادیها چگونه جهانی است؟ چقدر با این دیدگاه موافقید؟
مصطفی ارانی، معلم دبیرستان و دانشآموخته حقوق است و نتایج مشاهداتش را بر مبنای ۲۰ سال تدریس برای دهه هفتادیها و هشتادیها در این یادداشت بیان میکند.
مهمترین ویژگی این نسل «بیتفاوتی» است. حتی شجاعتش هم ناشی از بیتفاوتی است نه نترس بودن به معنایی که ما میفهمیم. ناشی از «به حساب نیاوردن» است. زیست آزادانه جنسیاش هم لزوماً در منطق «آزادی جنسی»
نمیگنجد. ناشی از همان بیتفاوتی است.
این نسل واجد ویژگیهای دیگری نیز هست:
1️⃣ کتاب نخوانده ولی اهل فیلم و سینما است. [به بیان دیگر، روایتگر خوبی است]
2️⃣ مطالعه تئوریک ندارد، ولی زبان بلد است.
3️⃣ در یک شبکه ارتباطی قوی و مستمر با همسالانش زیست میکند که حتی از سوی اکثر ما و حاکمیت مشاهده هم نمیشود چه رسد به نظارت.
به خاطر همین هم وقتی مشاهدهپذیر میشود، حاکمیت را متعجب میکند (مورد تجمع کوروش یا تجمع اسکیت سواران در شیراز) یا وقتی حرف میزند و مینویسد، زبانش را نمیفهمیم.
این شبکه ارتباطی در اینترنت به طور مشخص مبتنی بر سه شبکه اجتماعی یوتیوب، تیک تاک و توییچ (و سایر استریمهای گیم است)
در فضای واقعی هم چون پلتفرم مشترک روزمره دارد (مدرسه و سالهای ابتدای دانشگاه)، همیشه در ارتباط با همسالان است.
4️⃣ احساساتی است که البته کاملاً مطابق سن است و در سایر نسلها هم مشاهده میشود.
5️⃣ و نظام ارزشی همگون ندارد. مثلاً پسرهایشان در مورد حجابِ پارتنرهایشان تقیدی ندارند، ولی به شدت غیرتی هستند. یا آن معیارهایی که برای نسل منِ دهه شصتی به عنوان نماد مردانگی، وجود داشت برایشان بازتولید شده است.
⏹ تقریباً همه اینها خاصیت تربیت این نسل با شبکههای اجتماعی و موبایل است. خاصیت توییتر و اینستاگرام و تیکتاک، لحظهای بودن است. الگوریتم مبتنی بر مومنت است. آدمی که در لحظه است، در عمق غور نمیکند و بیتفاوت میگذرد. غواصی نمیکند. مثل یک قایق فقط عبور میکند. عبور قایق هم البته میتواند موج درست کند. مخصوصا وقتی بخواهی یک دریاچه را آرام نگه داری یا نشان دهی.
من هیچ ارزشگذاری مثبت یا منفی درباره کلیت این نسل ندارم. خوب دارند و بد، مثل نسل ما ولی مشاهده من میگوید که این ویژگیها بینشان عمومی است.
و یک چیز دیگر؛ برای این نسلِ بیتفاوت، تقدس ساختن یک امر محال است. حتی پدر و مادر و معلم هم برایش مقدس نیست؛ چه رسد به بقیه چیزها.
من برای خودم اسمشان را گذاشتم "نسل کوروش" یا "نسل مال" (نام این روزهای پاساژ). نسلی به غایت سکولار حتی در دیندارترینهایشان. نسلی که هر نظامی در ایران باشد، باید تقریبا از سال ۱۴۰۴، با آنها در عرصه عمومی دست و پنجه نرم کند و به عنوان یک نیمچه معلم میگویم! عجب کار سختی!
✴️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
در آینده از اندیشکده های حوزوی که گاه تبدیل به بیزینس برخی افراد سودجو شده، خواهم نوشت🤨