eitaa logo
البیان
11.5هزار دنبال‌کننده
752 عکس
176 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰تفکیک ماهیت فلسفی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول2️⃣ بخش دوم:پیامد تفکیک ماهیت اصولی از فلسفی در مبحث امتثال نواهی ♻️مقدمه بر پایه مضمونی که شهید بزرگوار آیت الله صدر در تصویر ماهیت طراحی کردند نقشه وسیعی از مسائل مورد نزاع در علم اصول قابل ترسیم است. یکی از این مباحث بسیار جدی ، تقابلی است که بین حضرت امام و شهید صدر قابل تصویر است. شهید صدر(ره) این تقابل را ذیل بحث انحلال نواهی به رشته تحریر درآورده است و در مقام ثالث به حضرت امام نقدی وارد کرده اند. در آنجا حضرت امام اشکالی به مشهور اصولیون وارد کرده اند که محقق صدر در ذیل آن بحث ، یکی از اضلاع مهم هندسه اصولی حضرت امام را به چالش می کشند. به همین جهت، لازم است اجمالا به خلاصه نظر مشهور اصولیون اشاره کرده و سپس به اشکال حضرت امام بر مشهور و در نهایت نقد شهید صدر بر امام بپردازیم. البته بررسی نقد ایشان را به شماره بعدی واگذار کنیم 💠 خلاصه نظر مشهور در انحلال نواهی در وادی امتثال، نهی با امر تفاوتی دارد که قدری تأمل بر انگیز است و آن اینکه امتثال طبیعت مامور به، به اتیان یک فرد است ولی امتثال طبیعت منهی عنه به ترک جمیع افراد. این تفاوت در وادی امتثال، مشهور اصولیون را از«وادی امتثال» به «وادی جعل» کشانده است تا ریشه این تفاوت را در آن وادی بازیابی کنند و بر اساس تحلیل «نحوه وجود و عدم طبیعی» به ریشه یابی این بحث بپردازند. آقایان اصولی در این مقام بر اساس قاعده فلسفی «الطبیعی یوجد بوجود فرد وینعدم بانعدام جمیع الافراد» می گویند: آن جا که وجود طبیعی مطلوب است، امتثال دائر مدار فرد واحد باشد و آنجا که عدم طبیعی مطلوب است امتثال به ترک جمیع افراد می باشد. 💠 نقد حضرت امام بر ریشه یابی مشهور حضرت امام رضوان الله تعالی علیه ، بر این مضمون ایراد گرفته اند که نظر مشهور مطابق قول رجل همدانی است و محتوای قاعده فلسفی برخلاف قول رجل همدانی بوده و مطابق با نظر بوعلی است که می گوید «الطبیعی یوجد به وجود فرد واحد و ینعدم بانعدام ذلک الفرد» بنابراین اگر طبیعی به دقت عقلی مد نظر باشد همین معنا محکم است. (و همین غفلت موجب شده که در استصحاب کلی قسم ثالث مشهور گرفتار اشکال عدم وحدت قضیه متیقنه و مشکوکه شوند) 💠 اشکال شهید صدر بر حضرت امام: شهید صدر میفرماید حتی اگر دقت عقلی هم مدنظر باشد، قول رجل همدانی صائب است چرا که فرمایش بوعلی در خارج محکم است. لکن معروض امر و نهی که خارج نیست بلکه ماهیت به حمل اولی موجود در ذهن است. البته این ماهیت حمل اولی در اصطلاح علم اصول است نه اصطلاح فلسفی ماهیت. به این معنا که اگرچه موجود در ذهن است ولی محصور در ذهن نبود و پا به خارج میگذارد و این همان تفاوت اصطلاح اصولی با فلسفی آن است. فلذا بیان امام خمینی ولو در وعاء خارج درست باشد اما خلط اصطلاح صورت گرفته و ربط دادن این مساله فلسفی به یک مساله عقلی اصولی خطاست . 👈 توضیح و تفصیل این مجمل را در صوت ارائه شده دنبال نمایید. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊🔊 🔰آینده فقه شیعه وحکومت اسلامی4⃣ ❓تصویرحضرت آقاازفقه چیست؟ ❓آیاما درمبانی نیاز به فقه اکبرداریم؟ ❓نقش انسان شناسی دراستنباط چگونه است ؟ ❓مبانی جامعه ولایی چیست؟ ♻️حضرت آیت الله فرحانی می فرمایند: 🔹اگر می خواهیم آینده حکومت وفقه شیعه را ترسیم کنیم راهی جز این نداریم که مبانی انسان شناسی خود را که از قرآن استخراج می شود بدست آوریم وثمرات آن را در فقه اکبر و اوسط واصغر پیداکنیم 👈🏻 وبهترین کسی که این کارراانجام داده است امام (ره)است ،ایشان هم درکلام وهم درتفسیروهم درفقه اصغر این را انجام داده اند وپیاده کرده اند وثمرات مهمی ازاین کاربدست آورده اند. 💠که ازجمله آنها می توان به نظریه مهم ولایت مطلقه فقیه وحکومت اسلامی اشاره کرد. 🔸واین کار بر عهده حوزه می باشد که مطالبه مهم حضرت آقا هم همین است؛ که درحوزه باید جریان فقه الخمینی شکل بگیرد تا بتوانیم به آن نقطه مطلوب برسیم. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊🔊 🔰سرالصلاة: ❓رازهای استفاده از نماز چیست؟ ❓جایگاه نمازِ به موقع و جامع الشرایط و نماز بی موقع و بی شرایط از نظر امام خمینی (ره)چیست؟ ❓چرا ما نماز میخوانیم ولی نمازمان ما را از گناه و زشتی دور نمی دارد؟ ❓چه کنیم با حضور قلب وارد نماز شویم؟ ❓چرا بعضی ها ساده و خلاصه نماز میخوانند ولی نمازشان اثر گذار است هم در خود و هم در دیگران؟ ❓اگر با حضور قلب نماز بخوانیم چه اتفاقی می افتد؟ 💠 در این صوت استاد بزرگوار ابتدا بر اهمیت استفاده از جوانی تاکید میکنند و فرصت جوانی را مورد غبطه میدانند، ♻️سپس میفرمایند نماز چیزی است که اگر به موقع و با رعایت شرایط خوانده شود اثری عجیب در نمازگذار میگذارد، 👈در ادامه به این که چرا ما نماز میخوانیم ولی نورانیتی نمیگیریم؟ 🔹از بیان امام خمینی ره به این سوال پاسخ میدهند که دلیلش این است که ما نماز نمیخوانیم،روبه قبله و دل به بازار داریم لذا نماز ما باعث دوری از گناه نمیشود، 🔺برای استفاده از نماز باید با قلب به نماز اقبال کرد دلیل اینکه بعضی ها ساده و خلاصه نماز میخوانند ولی بهره ی فراوانی از نماز میبرند این است که با قلب به نماز اقبال میکنند. 💢حضرت استاد این مطالب را در قالبی بیان میکنند که مخاطب را برانگیزد برای اینکه باید نمازم را اصلاح کنم و باید به رازهای استفاده از نماز واقف گردم. 🔅منبع: جلسه اول شرح سرالصلاة امام خمینی(ره) توسط استاد آیت الله فرحانی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊🔊 🔰خاطره ی حضرت استاد در اوایل طلبگی از وضو گرفتنِ یکی از اساتید 💠تحقق روایت امام حسن (ع) در مورد وضو در این استاد ♻️نمازِ با حالِ آن استاد گفتنی است 🔅منبع: جلسه اول سر الصلاه حضرت امام(ره) توسط استاد آیت الله فرحانی @albayann
farhani.fegh2.pdf
9.21M
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۶تا۱۰ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
💠تاثیر علامه طباطبایی(ره) در انقلاب امام خمینی(ره) 📚درسهاي استاد علاّمهِ در علوم عقلي در آن زمان از درسهاي كم نظير حوزه علميه قم بود. ♻️ بسياري از شخصيتهاي نامدار امروز كه كرسيهاي درسهاي غني حوزه قم را در اختيار دارند، افتخارشان اين است كه از شاگردان علاّمهِ بوده و در درسهاي ايشان شركت كرده اند. ♨️اين شخصيتها در محضر حضرت استاد به گونه اي رشد و تربيت يافتند كه افزون بر تلاشهاي علمي، در زمينه مبارزات سياسي و عملي نيز به خوبي درخشيدند. 🔅اين بزرگواران را كه هم در پيدايش و هم در استمرار انقلاب اسلامي سهم بسزايي داشتند، مي توان بازوان انقلاب اسلامي دانست. 👈🏻شهيد مطهري، شهيد دكتر بهشتي، شهيد مفتح و شهيد قدوسي از اين بزرگان بودند كه تا پاي جان در راه اعتلاي اسلام و انقلاب ايستادند. 🔰تربيت چنين شخصيتهايي در محضر علاّمه بيانگر آن است كه ايشان عهده دار بُعد فرهنگي انقلاب بودند. 🔺 البته علاّمهِ در زمينه هاي عملي نيز فعاليتهاي ارزشمندي داشتند، به طوري كه در جلساتي كه درباره مسائل سياسي تشكيل مي شد و مراجع، به ويژه حضرت امامِ در آن حضور داشتند، شركت مي كردند و اعلاميه هايي را در اوايل انقلاب به صورت مشترك صادر و امضا مي كردند تا اينكه رهبري امام راحلِ تثبيت شد و قائد مطلق نهضت اسلامي گشت. 🔸آیت الله جوادی آملی 📝شمس الوحي تبريزي، صفحه 222 @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞ببینید 💠شایعه سازی مجدد رسانه های ضدانقلاب پیرامون سلامتی رهبر معظم انقلاب @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️تفکیک ماهیت اصولی از ماهیت فلسفی و پیامدهای آن در علم اصول 3️⃣ 🔰بخش سوم: بررسی و تطبیق نظریه شهید صدر (ره) نسبت به آراء مشهور 💠قبل از آن که به بررسی صحت ایراد شهید صدر(ره) بر حضرت امام بپردازیم، لازم است نکته ای را مورد تامل قرار دهیم و آن اینکه: ❓آیا شهید صدر که در مقام دفاع از مشهور این ایراد را مطرح می کنند، دفاعشان از مشهور منطبق بر مبانی مشهور هم هست؟ ❓اساسا مبانی مشهور اجازه چنین دفاعی از آن ها را می دهد؟ ❓یا اینکه خیر؛ نه تنها چنین مضمونی معتقد مشهور نبوده، بلکه اضافه کردن چنین ضلعی به نظام مشهور اصولیون، سایر اضلاع این هندسه را نیز ناهمگون می کند؟ 🔺به عنوان مثال، آیا می شود به آخوند خراسانی(ره) چنین نسبتی داد که ماهیت مد نظر ایشان، ماهیت به اصطلاح فلسفی نبوده،بلکه ماهیت مصطلح شهید صدر(ره) مورد نظر بوده است؟ ❓آیا عبارات آخوند این چنین نسبتی را بر می تاید؟ ❓از این گذشته این نسبت بر فرض صحت چه تاثیری در سازمان اصولی محقق خراسانی می گذارد؟ 👈🏻پاسخ این همه را در صوت ارائه شده دنبال نمایید @albayann
♻️تمثیل فوق العاده برای درک ‏نسبت خدای متعال با سایر مخلوقات 💢مرحوم علامه طباطبائی : فرض کنيد با دلی آسوده و حواسی جمع در فضايی آرام نشسته و اين جهان پر جنب و جوش را در برابر خود گذاشته و به تماشای هر پستی و بلندی، دور و نزديک، گوشه و کنار، بيرون و درون، ريز و درشت وی پرداخته، چشم چرانی مي‏کنيد؛ فضايی است بيکران، کهکشان های دهشت انگيز، انبوه منظومه‏ ها، خورشيدهای متلألئ و درخشان، ستارگان و اقمار فروزان... و بالجمله اين نظام بديع را با همه بند و بارش که از مشاهده آن پای خرد در گل حيرت فرو مي‏رود، تماشا مي‏ کنيد و هر چه می يابيد به دل می سپاريد. ☀️در اين بين، يکباره به خود آمده و منتقل می شويد که اين همه را که می بينيد، داريد در آينه می بينيد نه به نحوی که می پنداشتيد مستقيماً می بينيد... 🎗اکنون در اثر اين پيشامد، مفروض حال شما چگونه خواهد بود؟ 🔹البته همه آنها که می ديديد و به دل می سپرديد عوض خواهد شد، ولی نه اينکه همه معلومات و مشهودات شما و حتی يک واحد از آنها تبديل به دروغ يا اشتباه شود يا معدوم گردد؛ نه، هرگز؛ بلکه با حفظ همه ذوات و فعاليتهای مشهود آنها، انتقال دومی مفروض، تنها استقلال وجودی را از دست مشهودات نخستين شما می گيرد. 🔹هر يک از مشهودات شما، پيش از انتقال نامبرده، استقلال وجودی داشت که در سايه وی، در ميدان عمل خود، به فعاليت می پرداخت و پس از انتقال نامبرده، همه استقلال های پراکنده در يک جا (آئينه) انباشته شده و تمرکز می یابد بی آنکه یکی از آن استقلال ها گم شود یا سر سوزنی از فعالیت مشهوده اش کم شود. 📒اصول فلسفه، ج ۵، مقاله ۱۴، ص۱۰۶ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊🔊 💠تفکیک ماهیت اصولی از ماهیت فلسفی و پیامدهای آن در علم اصول4️⃣ 🔰بخش چهارم: تأثیر اصطلاح شهید صدر بر مبانی محقق نائینی (رضوان الله علیهما( 🔹در بخش قبل دانستیم دفاع شهید صدر از مشهور در قبال اشکال حضرت امام مبتنی بر خلق یک مبدا تصوری است. مبدأیی که ماهیت را به دو قسم فلسفی و اصولی تقسیم می کرد. ♻️منطق بحث اقتضا می کرد که قبل از بررسی انتاج دفاع شهید صدر از مشهور انتساب این مبدأ تصوری به مشهور را بررسی کنیم. ♨️نسبت پذیری این مضمون به منظومه فکری آخوند بررسی شد. 👈🏻اکنون در این بخش نوبت به بررسی نسبت پذیری این مضمون بر محقق نائینی به عنوان یکی از اعلام علم اصول رسیده است. ❓باید دید آیا نظام اصولی محقق نائینی امکان پذیرش، چنین نسبتی را دارد؟ ❓آیا عبارات محقق نائینی در مبحث متعلق اوامر و نواهی اجازه چنین دفاعی از ایشان را میدهد؟ ❓اساسا آیا اشکال به محقق نائینی(ره) با خلق این مبدأ تصوری حل میشود؟ 🔊با صوت بخش چهارم با ما همراه باشید. @albayann
🔰تحلیل نظام فقه الخمینی و مدل علمی آن 💠در بیان استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰فقه الخمینی و مدل علمی آن 💠استاد آیت الله فرحانی: 👈🏻ما در تحلیل نظام علمی فقه الخمینی یک فقه کبیر داریم. 🔅این فقه کبیر: 🔺یک فقه اکبر دارد (فلسفه) 🔺یک فقه اوسط (اصول) 🔺و یک فقه اصغر(فقه رایج) 🔹این فلسفه فقه اکبر است،مبنای فهم دین است ؛این را امام خوب جا انداخته است. ♻️اگر این فقه اکبر را در جای خودش یاد بگیریم و بیاییم اثر فقه اکبر را در فقه اوسط که اصول است مسلط شویم . آن وقت یک فقه اکبری داریم به نام فلسفه در حد نقشش در استنباط حکم خدا از کتاب و سنت ، یک فقه اوسطی به نام اصول داریم . ♨️ اصول هم دیگر اصول فقهی که ما الان میگوییم نیست ؛ به تعبیر زیبای آقای جوادی، اصول اخلاق هم میشود به آن گفت ، اصول تفسیر هم میشود گفت ؛ 👈🏻به طور کلی شما از کتاب چیزی بخواهید بفهمید باید این اصول را بلد باشید . 💢اگر کسی بخواهد المیزان هم کار کند مسیرش همین مسیری است که علامه طباطبایی رضوان الله علیه رفت،اکبرش را بلد است که بر اساس آن اوسطی درست شده است که کمک میکند آیه و روایت را خوب بفهمید . 🔴 اگر این فقه اکبر و اوسط درست نشود دلالت آیه و روایت از دستتان میرود . آن موقع دیگر نمیتوانید کار سندی و رجالی رویش انجام دهید. 🔹ما اسم این فقه اکبر را میگذاریم فلسفه ، و اسم فقه اوسط را میگذاریم اصول ، اصول استنباط از متن ؛اگر فقه به معنای احکام شرعیه باشد دیگر اصول فقه نیست ، اگر فقه به همین معنای فقه کبیر باشد اشکال ندارد بگویید اصول فقه . 📌اگر سهم این دو تا را جدا کنید به نظر ما مدت تحصیل به شدت کاهش می یابد و یک تحصیل متوازن مناسب مرتبی از پایه 7 تا درس خارج خواهید داشت که فهم این دو مجموعه در آن دیده شده است . 📌بر اساس این تحصیل متوازن از پایه 7 تا درس خارج که فقه اکبر و اوسطش معلوم است یک دوره مناسبی بوجود میاید که با این سرمایه میتوانید وارد فقه حکم شرعی بشوید. @albayann
💠حوزه و دانشگاه انقلابی ♻️آیت الله فرحانی: 👈🏻وقتی ما می گوییم تمدن و پیشرفت؛ پیشرفت چه می خواهد؟ مشخصا علم و فناوری می خواهد. اما علم و فناوری متأثر از فکر است و فکر متأثر از فلسفه و نگرش انسان است. 🔺 تا وقتی این مبانی را تقویت نکنیم، فکر ایجاد نخواهد شد و تبعا نمی توانید علم و فناوری را مدیریت کنید. 🔅لذا مقام معظم رهبری می فرماید: «ما احتیاج داریم به فکر، احتیاج داریم به فلسفه، تا بتوانیم علم را، فناوری را، مدیریت کشور را، مسائل گوناگون جامعه را به پیش ببریم» 💢پایه علم بر فلسفه است.💢 🔹این یکی از حرف های مهم رهبر معظم انقلاب است. توقع ایشان از جریان انقلابی این است. ✅از نظر ایشان حوزه و دانشگاه انقلابی یعنی یک مجموعه ای از عزیزانی که مبانی را قوی بدانند، نگرششان را بر اساس آن مبانی درست کنند و بر اساس این مبانی و این نگرش بتوانند جامعه را مدیریت کنند. @albayann
💠حوزه موجود و حوزه مطلوب 💢 استاد آیت الله فرحانی: ♻️ حوزه علمیه از زمان ائمه (ع) بصورت خاص تشکیل یافته و همواره وظیفه حفاظت و نشر معارف اهل بیت را داشته و دارد 👈🏻بنابراین تاسیس حوزه ریشه دینی داشته و هدف از آن هم مربوط به رعایت و نشر شئونات دین است. 🔰نهاد حوزه و اساس حوزه بسیار مقدس و جای هیچ شک و شبهه ای نداشته و ندارد لکن ممکن است از آن جهت که یک سیستم و یک مجموعه می‌باشد سبب طرح یک سری ایرادات در بعض جهات آن باشد. 🔸پس حوزه به خودی خود نهاد مقدسی است ولی از این جهت که مجموعه می‌باشد در کیفیت نحوه حرکت آن انتقاداتی مطرح شود. ♨️نقد و انتقادی که سبب رشد و پویایی شود بسیار مفید و تکامل دهنده است و باید مطرح گردد. 🔅برای بهتر شدن و پویایی هرچه بیشتر و بدست آمدن حوزه مطلوب باید چند مطلب را انجام داد: 🔺مطلب اول اینکه باید دروس رائج و دارج حوزه را بصورت عالی و قوی خواند و از آن بهره برد زیرا کتب حوزه شامل یک سری تحقیقات و تدقیقات علمای بزرگی همچو شهیدین (ره) و دیگر اعلام شیعه است و ما دامی که بهتر ،جای موجود، را تکمیل نکرده است اصلا نباید از موجود دست کشید و بهره کامل را نبرد. 🔺مطلب دوم این است که حوزه نیز همانند دیگر سیستم های موجود در دنیا مزایا و معایبی دارد و در این مطلب هیچ شکی نیست لکن برای رسیدن به حوزه مطلوب باید: 🔹اولا:در جهت رشد و تکامل و پیشرفت حوزه لازم است که انتقاد صحیح و بجا و به دور از تخریب و حاشیه سازی به خدمت مسئولین ذی ربط مطرح کرد تا هم اصلاح صورت گیرد هم رشد و ارتقاء. 🔹ثانیا:از نظر علمی باید در رتبه بالایی قرار داشت،باید نظام فکری داشت، لذا من به آقایانی که برای انقلاب کار میکنند گفته ام که باید وضعیت علمی شان بالا برود. همچنین به آنها گفته ام که بروند و مجوز تدریس از حوزه بگیرند. 🔹ثالثا: باید نسبت به کندی تغییر و اصلاح نامید نشویم زیرا در کارهای تغییراتی و اصلاحی باید هم تلاش کرد هم ناامید نشد چون نیازمند گذشت زمان و صبر و تحمل است. @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
♻️رهبر معظم انقلاب در جمع طلاب تهران: 💠شما انتقادهایی به حوزه دارید ،حالا یا حوزه‌ی تهران یا کلّاً حوزه‌ی علمیّه، خیلی خب! این حوزه‌ای که شما میخواهید و به قول شما الان وجود ندارد، این را شما به وجود بیاورید. 🔺 حوزه را اراده‌ی شما و خواست شما به وجود می‌آورد؛ بله، شما آن جایگاه مدیریتّی و پشتیبانی‌های منابع مالی‌ را ندارید که بخواهید مثلاً یک تصمیمی بگیرید و فوراً عمل بکنید؛ 👈🏻امّا تحقّق خواسته‌های مطلوب، صرفاً با داشتن یک مدیریّت و داشتن منابع مالی به دست نمی‌آید، ❗️حتّی گاهی با داشتن آنها [هم] به دست نمی‌آید؛ چیز دیگری لازم است. 🔆آن چیز دیگر همان است که شما دارید: انگیزه، میل، وضوحِ مطلوب و غایت مورد نظر؛ اینها لازم است. 🔹 و باید مبارزه کرد؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمی‌آید، این حوزه‌ی مطلوب را هم باید با مبارزه به دست آورد. 🔺البتّه معنای مبارزه، [گفتنِ] «زنده باد مرده باد» نیست، معنایش مبارزه‌ی سیاسی نیست؛ 👈🏻[مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن، متشکّل شدن. 💢بنابراین، این حوزه را شما درست کنید. البتّه ما وظیفه داریم کمک کنیم به شما؛ آقایان مدیران حوزه وظیفه دارند تسهیل کنند کارها را؛ 🔸 امّا آنچه باید در آینده به ‌وجود بیاید، سنگینیِ بارِ مسئولیّتِ آن را بر دوش خودتان احساس کنید. 🔸 شما هستید که باید این کارها را انجام بدهید؛ حالا ممکن است ده سال دیگر، پنج ‌سال دیگر، پانزده سال دیگر نوبت شما بشود که نقش ایفا کنید؛ 🔸به‌هرحال این کار خواهد شد و شما هستید که میتوانید اقدام کنید و کار کنید. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊🔊 🔰سخنرانی استاد آیت الله فرحانی 💠 موضوع: کارکرد وحدت حوزه و دانشگاه در تقابل با روشنفکری بیمار 📝به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه شهید رجایی - ۲۷ آذر ۹۶ @albayann
💠حفظ انقلاب با وحدت حوزه و دانشگاه 💢استادآیت الله فرحانی: ♻️یکی از مشکلاتی که ما در انقلاب داریم«ارتجاع روشنفکری»است که حضرت آقا حدود 20 سال پیش این مطلب را در جمع دانشگاهیان عزیز بیان کردند. 👈🏻مقام معظم رهبری میفرمایند: جریان روشنفکری بیمار متولد شد، و تفکرِ روشنفکری را دلّالان انگلیس وارد کشور کردند. 🔺از ویژگی های این جریان این است که غرب زده هست و با بنیان های وطنی و اسلامی ناآشنا و مخالفِ آن است، 🔺و ویژگی بعدی این است که اینها درس خوانده و تحصیل کرده اند و همچنین با دین آشتی ناپذیراند. 🔹این جریان در زمان انقلاب و بعد از انقلاب منزوی شد و این انزوا به دست توانای دانشجویان درست شد ،و دانشجویان عزیز ما اینها را عقب زدند. ♨️قرار بود در جریان 16 آذر تفکر سکولار توسط نیکسون، در دانشگاه ما نهادینه شود که گفته بود ،جریان قوی ملی مردمی روحانی را سرکوب کرده است،که دانشگاه در مقابل این ایستاد و این حرکت را متوقف کرد. 🔅شکل گیری انقلاب موجب منزوی شدن جریان روشنفکری بیمار شد و در دوران دفاع مقدس یک روشنفکری انقلابی ایجاد شد ،که در عرصه های مختلف هنری وفرهنگی،آثار فاخری به وجود آورده است. 💢رهبری میفرماید تلاش هایی دارد صورت میگیرد که این جریان روشنفکری ارتجاعی به حالت قبل از انقلاب برگردد. 🔸در زمان انقلاب حوزه و دانشگاه با وحدتِ خود توانستند این روشنفکری ارتجاعی را منزوی کرده عقب بزنند،و آن موقع شهید مطهری،شهید مفتح،شهید باهنر،شهید بهشتی و دیگران با ارتباط با دانشگاه و وحدت با دانشجوها این کار را کردند. ❓اما امروز که دوباره تلاش میشود این روشنفکری بیمار ارتجاعی دوباره زنده شود ما چه کرده ایم؟ ❓وحدت حوزه و دانشگاه در این زمینه چه ثمره ای داده است؟ 👈🏻به شهادت حضرت آقا امروز دستگاههای فرهنگی و سیاسی دچار اختلال است و تعطیل میباشد،در این حالت فرمانده ما حضرت آقا به جوانان، به طلاب و دانشجویان ماموریت داده اند،و آن این است که آتش به اختیار عمل کنند و آن را به کار فرهنگیِ تمیز تعریف فرموده اند. 🔅حضرت آقا میفرمایند انقلاب ادامه دارد،اینکه میگویند انقلاب حادثه ای بود تمام شد،برگردیم به زندگی عادی ،خیانت به انقلاب است. ⭐️انقلاب هنجارهای جدیدی به وجود می آورد،حفظ این هنجارهای جدید،نیازمند انقلاب است. الآن هم نیاز به مبارزه است تا جامعه اسلامی شود. ✅بارِ اصلی و سنگین این مسئولیت به دوش دانشجوی انقلابی و طلبه ی انقلابی است که با وحدت خود بتوانند این مسئولیت را انجام دهند. @albayann
📆بیست و هفتم آذرماه، یادآور مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح، است. ♻️ایشان که از شاگردان برجسته امام خمینی و علامه طباطبایی رحمه الله بودند، همان گونه که در حوزه به درجه اجتهاد رسیده، در دانشگاه نیز موفق به اخذ درجه دکتری شد و از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود. 👈🏻بخشی از پیام حضرت امام در پی شهادت ایشان: 🔰بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله و إنا إلیه راجعون آن گاه که منطق قرآن، آن است که ما از خداییم و به سوی او می رویم 🔸و مسیر اسلام، بر شهادت در راه هدف است، و اولیای خدا - علیهم السلام - شهادت را یکی از دیگری به ارث می بردند، 🔹 و جوانان متعهد ما برای نیل شهادت در راه خدا درخواست دعا می کرده و می کنند، بدخواهان ما که از همه جا وامانده دست به ترور وحشیانه می زنند، ما را از چه می ترسانند؟ 🔺 امریکا خود را دلخوش می کند که با ایجاد رعب در دل ملت- که سربازان قرآنند- می تواند وقفه ای در مسیر حق و عقب گردی از جهاد مقدس در راه خدا ایجاد کند؛ غافل از اینکه ترس از مرگ برای کسانی است که دنیا را مقرّ خود قرار داده و از قرارگاه ابدی و جوار رحمت ایزدی بی خبرند. 🔺 اینان از کوردلی، صحنه های شورانگیز ملت عزیز و شجاع ما را در هر شهادتی، پس از شهادتی که در پیش چشمان خیره آنان منعکس است نمی بینند. 🔅صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ @albayann
🔰مدل وحدت حوزه و دانشگاه 🔆استاد آیت الله فرحانی : ♻️وقتی امام، انقلاب را آغاز کرد،بستر داخلی و خارجی وجود نداشت،همه ی انقلابی های آن دوره تحت غرب و شرق بودند،دین را افیون توده ها میدانستند،مخرج مشترک پوزیتویسم و اگزیستانسیالیسم در آن دوره این بود که، دین و انقلاب حرکتی درپی ندارد. 🔺امام با مدلِ وحدتِ حوزه و دانشگاه طلوع کرد، آنقدر با مدلهای عملیاتی راهبردی شروع میکردند که همه عقب می ماندند،امام حرکتی را آغاز کرد که همه از او عقب ماندند. امام خمینی (ره) مدل تفکر سکولار،مارکسیستی و منافقین را رد کرد،محکم سر خطوط قرمز تفکر و اندیشه اش ایستاد و وحدت حوزه و دانشگاه را، راهِ پیروزیِ انقلاب دانستند که اینطور هم شد. 👈🏻امروز هم مطالبه ی امام جامعه مدیریت مسئله در علوم انسانی است، 💠حضرت آقا میفرمایند: علوم انسانی غربی، مضر است نه اینکه مفید نیست ⚜خدا، انسان را خلیفة الله نامید، جامعه وقتی به استخلاف میرسد که مسئله ی علوم انسانی حل شود. 💢رهبری به حوزه و دانشگاه می فرماید: مدلِ مبارزه برای حفظ انقلاب،مدلِ وحدت حوزه و دانشگاه است. و حوزه و دانشگاه باید در این مورد به صورت دقیق تحقیق و تفحص کند و برنامه ریزی نماید. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 💠تاثیر قبولی نماز بر قبولیِ سایر اعمال ♻️ إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا و ان ردت ردّ ما سواها ⁉️اگر ما برای خدا درس میخوانیم پس چرا از نماز لذت نمی بریم؟ ⁉️چرا ما از درس و گعده و ...لذت میبریم ولی از نماز لذت نمی بریم؟ ‼️یقین بدانید اگر از کسی نماز را قبول نکنند،یقینا درس و تربیت و سایر کارهایش را هم قبول نمیکنند 🔆لا درسَ الّا بالصلاة و لا صلاةَ الّا بحضورالقلب @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊🔊 💠 تفکیک ماهیت اصولی از ماهیت فلسفی و پیامدهای آن در علم اصول بخش پنجم(پایانی): نقد دیدگاه شهید صدر (ره) و بیانی از نظریه امام خمینی(ره) 📝 تقریری از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @albayann
🔰تفکیک ماهیت اصولی از ماهیت فلسفی و پیامدهای آن در علم اصول(بخش پایانی) ♻️بخش پنجم : نقد بیان شهید صدر(ره) و تحلیلی از نظریه امام خمینی(ره) 💠اشکال شهید صدر ایراداتی دارد از جمله: 1. عدم صحت نسبت ماهیت مصطلح ایشان به مشهور اصولیون 2. با قطع نظر از این انتساب به مشهور، این تفکیک تحلیل ماهیت اصولی از فلسفی، غرض از مبحث متعلق اوامر و نواهی را تامین نمی کند 3. این مصطلح ماهیت اصولی به دقت عقلی تولید شده است و نه عرفی 4. اگر به دقت عقلی هم به مصطلح شهید صدر(ره) نظر کنیم خلط وجود ذهنی و وجود فی الذهن در آن مشهود است؛ زیرا وجود ذهنی متصف به واحد و کثیر نمی شود کما اینکه متصف به موجود و معدوم نمی شود. و عجیب اینکه ایشان اصرار دارند حرف رجل همدانی در ذهن درست است و این مفهوم واحد است که به مثابه أب واحد می باشد. 💠 تفکیک ماهیت اصولی از فلسفی در مدرسه اصولی امام خمینی(ره): 🔸حضرت امام رضوان الله تعالی علیه برای وصول به این مضمون راه دیگری را پیموده اند که می توان آن را در دو مرحله تصویر کرد: 1️⃣ مرحله اول: ایشان بر این نظرند که اصولیون در جای، جای علم اصول با ماهیت دست به گریبان هستند. 🔅 از مقدمه اول علم اصول که بحث عرض ذاتی است گرفته تا مبحث اقسام وضع، صحیح و اعم ، مره و تکرار، متعلق اوامر و نواهی، اجتماع امر و نهی، استصحاب کلی و غیر ذلک. در همه این موارد مشاهده می شود که مشهور با با همان ماهیت فلسفی کار کرده و به دقت عقلی به تحلیل آن پرداخته اند. 💢امام در این مرحله نشان می دهند که اگر دقت عقل و ماهیت فلسفی در کار باشد در هیچ یک از مباحث مذکور نتائجی که مشهور به دنبال اثبات آن بوده اند به دست نخواهد آمد؛ به این معنا که اگر بخواهیم دقت عقلی را مدنظر قرار دهیم تحلیل مشهور اصولیون با اشکالات متعددی مواجه خواهد شد؛در همین راستا به دو مثال اشاره میکنیم: 🌀مثال۱: در بحث وضع، طبیعی به دقت عقلی هیچ گاه از فرد حکایت نمی کند چرا که طبیعی جزء و فرد کل است، که آن کل متشکل از ده طبیعت به پیوسته جوهری و عرضی می باشد. به این ترتیب اگر بنا به دقت عقلی باشد همان طور که خاص مرآت عام نیست، عام نیز مرآت خاص نیست . یکی از نتایج این اشکال امام به مشهور این است که بر همین اساس در مبحث اطلاق، نتیجه ای که مدنظر مشهور است تامین نمی شود. 🌀مثال ۲: در استصحاب کلی قسم ثانی و ثالث، اگر بنا به دقت عقلی باشد هیچ یک وحدت موضوع ندارند. چرا که طبیعی در ضمن هر فرد متباین از طبیعی درضمن فرد دیگر است. 2️⃣ مرحله دوم: اما اگر دقت عقلی را کنار بگذاریم و ماهیت را به دقت عرفی نگاه کنیم، از یک سو اشکالات و مخدوش بودن نتایج مذکور پیش نخواهد آمد و از سوی دیگر از ورطه خلط حقیقت از اعتبار رهایی خواهیم یافت. ♨️بر همین اساس حضرت امام در تمام موارد مذکور در علم اصول حرفی نو و نتیجه ای عقلائی و متناسب با نظام علمی اصول فقه ارائه می دهند. 📝شرح این مرحله دوم در جلسات خارج اصول، استاد آیت الله فرحانی موجود است که البته تحلیل کامل آن نیازمند دو ضلع مهم حصه و جامع می باشد ،که تقریر آن در این بخش از مطالب مطروحه نمیگنجد. 📌از این روی به تقریری که از نظر گذشت اکتفا می کنیم و در این بحث بخشی از کلام استاد را به رشته تحریر درآورده ایم 🔉لذا صوتی که ارائه میشود حاوی ابعادی است که سلسله مطالب آن ، در نوبت های بعد از کانال البیان ارائه خواهد شد. @albayann
📆در تاریخ نهم جمادی الثانی 1385 ه . ق که امام به نجف آمد، آیه الله صدر با اشتیاق تمام به همراه علمای دیگر در مراسم استقبال و پیشواز از امام شرکت و شاگردان و هم فکرانش را نیز به این مراسم دعوت کرد و عظمت معنوی امام را برایشان بیان کرد و در طول چهارده سال اقامت رهبر کبیر انقلاب در نجف با ایشان ارتباط نزدیکی داشتند. ♻️شهید صدر هنگامی که امام به پاریس رفتند، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام کرد و پیامی خطاب به شاگردان و علاقه مندان خود در ایران فرستاد و در آن خاطر نشان ساخت از فداکاری در راه پیروزی انقلاب اسلامی ایران دریغ نورزند، در این پیام آمده است: 👈🏻 «در وجود امام خمینی ذوب شوید . همان گونه که او در اهداف الهی و اسلامی ذوب گردید .» 💠ایشان در سخنی دیگر اظهار داشته است: «امام خمینی در طرح شعار جمهوری اسلامی، تجلی گر تداوم دعوت انبیاء و استمرار حضور، حضرت محمد (ص) و علی (ع) در برپایی حکومت الهی در زمین است. مرجعیت امام خمینی امروز امیدهای اسلام را در ایران تجسم بخشیده است .» 📖زندگی نامه شهید آیه الله صدر، سیدمحمد موسوی، ص ۲۰ . @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ♻️ اگر حوزۀ علمیّه سراغ فلسفه نرود، نااهلان متصدی آن میشوند. ۱۳۹۷/۲/۳ @albayann
💠امتداد حکمت، عامل انقلاب ♨️استاد آیت الله فرحانی: ♻️در انقلاب اسلامی، امام و اندیشمندانی از شاگردان امام مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و مقام معظم رهبری توانستند عمیق ترین اندیشه های فلسفی را امتداد بدهند و با آنها جامعه را حرکت دهند و انقلاب را پیش ببرند. 💢 دفاع مقدس هم همینطور، امتداد تفکر امام بود. 🔅مقام معظم رهبری، در این زمینه توحید را مثال می زنند و می گویند؛ توحید یک مسئله صرفا ذهنی و فلسفی نیست؛ بلکه باید نمودی در عمل و در متن جامعه داشته باشد، و عبودیت غیر خدا را برای فرد و جامعه نفی کند. این شد پشتوانه فکری انقلاب. 👈🏻ایشان درباره توسعه هم همین مطلب را می فرمایند و مطالبه می کنند. 🔹 ایشان می فرماید : توسعه مبتنی بر علم است، و علم مبتنی بر فکر، و فکر نیز نشأت گرفته از فلسفه. لذا تا وقتی بین فلسفه و فکر و علم ارتباط برقرار نکرده باشیم نمی توانیم فضای علمی و توسعه را مدیریت کنیم. 🔸این مطالبه ایشان است از حوزه و دانشگاه انقلابی، ایشان حوزه و دانشگاه انقلابی را مجموعه ای می دانند که مبانی را قوی کسب کرده باشند، و بر اساس آن نگرشی کسب کرده باشند، و بر اساس آنها برای اداره جامعه (تولید علم) تلاش کنند. @albayann