eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
846 عکس
192 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
خارج فقه 1400-1399جلسه 21تا25-.pdf
807K
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۲۱تا۲۵ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
♻️اولین پیش شماره دو فصلنامه علمی-تخصصی «آفاق فقاهت» منتشر شد. 💢به همت معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)در سومین سال فعالیت مدرسه، مجموعه ای از مقالات طلاب و فضلای مقطع سطح و خارج خود را با محوریت علم اصول فقه ، تنظیم و ارائه کرده است. 💠این شماره، مشتمل بر ۱۰ مقاله علمی می باشد که در طلیعه ی آن مقاله ای تحت عنوان «پیش درآمدی بر مبانی فقهی و اصولی حضرت امام خمینی(ره)» ؛ بر اساس بیانات استاد آیت الله فرحانی تهیه و تنظیم شده است. @albayann
1⃣لیست مقالات ارائه شده در پیش شماره اول آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🔹پیش درآمدی بر مبانی فقهی و اصولی امام خمینی(ره) آیت الله عبدالکریم فرحانی 🔹روش شناسی فکری و تحصیلی فقه الخمینی(ره) آقای عبدالله مجدمی 🔹رویکرد محقق نائینی(ره) و محقق اصفهانی(ره) در تحلیل متعلق اوامر و نواهی و نقد و بررسی آن آقای مرتضی حائری 🔹تبیین دیدگاه خاص محقق نائینی(ره) در حقیقت وضع و نقد و بررسی آن آقای مرتضی هاشمی 🔹تحلیل حقیقت «عدم» و تأثیر آن بر مسلک مقدمیت آقای علیرضا شاکری نسب 🔹تبیین ماهیت حکم و نقش آن در تحلیل اعتباریات از منظر محقق نائینی(ره) آقای طاهر علیزاده 🔹چالش اصولیون در متعلق اوامر و نواهی و نقش نوآوری های محقق خراسانی(ره) در حل آن آقای سیدصابر رضایی 🔹واکاوی امکان و وقوع قسم ثالث وضع با رویکرد عقلایی. آقای حمزه کریمی قدوسی 🔹بررسی قاعده الواحد از منظر محقق خراسانی (ره)، عقلی یا عقلایی؟ آقای حسن نورمحمدی، آقای علی اکبر دلبر 🔹ملاک مسئله اصولی از منظر آخوند خراسانی(ره) و چالش های پیش رو / آقای محمدرضا فرید @albayann
خارج فقه 1400-1399جلسه 26تا30-.pdf
1.02M
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۲۶تا۳۰ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
💠حاج آقا روح الله، مظهر نوآوری علمی و تبحر در فقه و اصول، فیلسوف و معلم اخلاق 💢محفل درسی او دلهای جوان، مشتاق، کوشا را جذب می کرد 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۸/۰۳/۱۴ @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💢من از سال ۳۷ شروع میکنم؛ سالی که خودم به قم رفتم و اوّل‌بار امام را از نزدیک دیدم؛ البته قبل از آن در مشهد شنیده بودیم که در قم یک مدرّس و استاد بزرگی هست که جوان‌پسند و برجسته است. 💠طلبه جوانی که به قم وارد میشود، دنبال استاد میگردد. استادی که طلّاب جوان و مشتاق را در وهله اوّل به خود جلب میکرد، همین مردی بود که آن روز در میان شاگردانش به عنوان «حاج‌آقا روح‌اللَّه» شناخته میشد. مجموعه جوانان فاضل و درسخوان و پُرشوق در محفل درس او جمع بودند. ما در چنین فضایی وارد قم شدیم. ♻️او مظهر نوآوری علمی و تبحّر در فقه و اصول بود. بنده قبل از ایشان استاد بزرگی را در مشهد دیده بودم - یعنی مرحوم آیةاللَّه میلانی - که از فقهای برجسته بود. در قم هم همان وقت رئیس حوزه علمیه قم - که استاد امام هم بود؛ یعنی مرحوم آیةاللَّه العظمی بروجردی - حضور داشت؛ بزرگان دیگری هم بودند؛ اما آن محفل درسی که دلهای جوان و مشتاق و کوشا و علاقه‌مند به استعدادهای خوب را جذب میکرد، درس فقه و اصول امام بود. 🔸یواش یواش از قدیمیترها شنیدیم که این مرد، فیلسوف بزرگی هم هست و در قم درس فلسفه او، درس اوّل فلسفه بوده است؛ لیکن حالا ترجیح میدهد که فقه تدریس کند. 🔺شنیدیم که این مرد، معلّم اخلاق هم بوده است و کسانی در درس اخلاق او شرکت میکردند و او به تقویت فضایل اخلاقی در جوانان همّت میگماشته است. در خلال درس در طول سالها، این را ما از نزدیک هم مشاهده کردیم. 👈🏻اما تا این‌جا شخصیت این مرد بزرگ - که باطن او سرشار از خصوصیات ناشناخته بود - برای اکثر مردم در آن روز فقط به عنوان یک استاد عالم و شاگردپرور و یک تهذیب‌کننده اخلاق طلّاب و شاگردان شناخته می شد. @albayann
5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠امام خمینی: ❓کجا دیدید یکی ملتی عاشقانه دنبال شهادت باشد؟ ♻️من وقتی با این قلب هایی که به واسطه توجه به خدای تبارک و تعالی در چهره ها اثر گذاشته است؛ مواجه می شوم، احساس حقارت میکنم. @albayann
البیان
🎞 #ببینید 💠امام خمینی: ❓کجا دیدید یکی ملتی عاشقانه دنبال شهادت باشد؟ ♻️من وقتی با این قلب هایی
♻️امت امام خمینی بالاتر از امت صدر اسلام 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠مرحوم شيخ عباس قمي در سفينه البحار در باب الشيعه روايات متعددي آورده اند كه نشان مي دهد ، ائمه اطهار اجازه نمي دادند كه هر كسي خودش را شيعه بداند. و وقتي سوال مي شود كه چه كساني شيعه هستند، مردمي را از آخرالزمان معرفي مي كنند كه با وجود اينكه امام زمانشان را نديده اند ، ايمان دارند و در راه اهل بيت و ولايت ايستادگي و مقاومت مي كنند: 🔅طُوبی لِشیعَتِنَا المُتَمَسِکینَ بِحَبلِنا فی غَیبَهِ قائِمِنا الثابِتینَ عَلی مُوالاتِنا وَ البَراءَهِ مِن اَعدائِنا🔅 خوشا به حال كساني كه در عصر غيبت در مسير ولايت استوار باشند و از دشمنان ما برائت جويند؛ آنها شيعيان ما هستند. 💢به همین دليل است كه امت امام خميني از امت صدر اسلام برترند. اين جواناني كه به امر امام ،در راه ولايت از جان خود گذشتند، تا امروز پرچم مذهب جعفري در اين كشور افراشته باشد همان شيعياني هستند كه امام صادق وعده آنها را داده اند و در وصف آنها فرموده اند لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ @albayann
💠به مناسبت سالروز گرامیداشت آیت الله سیدعلی قاضی(ره): ⚠️خطر عرفان نظری بدون عرفان عملی در بیان رهبر انقلاب⚠️ @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
⚠️عرفان نظری بدون عرفان عملی⚠️ رهبر معظم انقلاب: 💠بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم. منتها اعتقادم این است که ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیه‌ی علوم ببینیم. عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست. ♻️مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک، عرفان نظری باید به سلوک بینجامد. خب، موضوع عرفان، ذات مقدس پروردگار است. موضوع عرفان، خداست. از این جهت، برتر از همه‌ی علوم است، خب، این خدا باید در زندگی کسی که اهل عرفان است، تجلی پیدا کند. ما کسانی را دیدیم که گفته میشد در عرفان نظری از همه بهترند، اما در عرفان عملی یک قدم برنداشته بودند. ما افراد اینجوری را دیدیم و درک کردیم که اصلاً مسائل سلوکی و اینها را مس نکرده بودند. ♻️ آنچه که من به آن تکیه دارم، این است که واقعاً یک حرکت عملی دیده شود؛ که این در مورد اهل معقول، به طور عام مطلوب است. آن کسانی هم که به عنوان اهل حکمت و اهل معقول شناخته شدند، غالباً کسانی‌اند که این جنبه‌ی معنوی در آنها وجود داشته. 💢 حالا شما از قول مرحوم آقای فاضل، از امام (رضوان الله علیه) خاطره‌ای نقل کردید؛ خود من هم یک خاطره‌ای دارم که آن را هم بگویم: من از ایشان پرسیدم که شما درس مرحوم حاج میرزا جواد آقا را درک کردید یا نه؟ ایشان گفتند که نه، افسوس، افسوس، نشد. البته در برخی کتابها مینویسند که امام جزو شاگردهای آمیرزا جواد آقا بودند؛ در حالی که نخیر، قطعاً ایشان نبودند. ایشان گفتند که آقای آ شیخ محمدعلی اراکی آمد من را دو جلسه برد درس ایشان. ظاهراً شبهای جمعه جلسه داشتند. ایشان گفتند دو جلسه رفتم، اما نپسندیدم. میگفتند آن وقتها ذهن ما پر بود از آن حرفها. یعنی همان حرفهای عرفان نظری. امام در سن هشتاد و چند سالگی افسوس میخورد که درس آ میرزا جواد آقا نرفته؛ با اینکه ایشان شاگرد و مرید و عاشق مرحوم شاه‌آبادی بوده. 🔅یک خاطره‌ی دیگر هم به مناسبت عرفان نقل کنم. گفتند اوّلی که ایشان مرحوم آقای شاه‌آبادی را در قم دیده بودند، یک کسی گفته بود آن که شما دنبالش میگردید، این است. مرحوم شاه‌آبادی چند سالی هم در قم مانده بودند. ایشان گفتند که من و فلانی - یک کس دیگری را اسم آوردند، که من حالا یادم نیست - دو نفری رفتیم پیش ایشان و گفتیم یک درسی برای ما شروع کنید. ایشان اول امتناع میکرد، اما بعد با اصرار زیاد ما گفت: خب، حالا چه میخواهید؟ منظومه، اسفار، فلان؟ گفتیم نه، ما از این چیزها گذشته‌ایم؛ «مصباح الانس» میخواهیم. ایشان گفت: اِ، «مصباح الانس»!؟ خانه‌ی ایشان ظاهراً گذر جدّا بود. امام میگفتند از مدرسه‌ی دارالشفاء یا فیضیه تا گذر جدّا با ایشان همین طور رفتیم، تا اینکه بالاخره ایشان را وادار کردیم که برای ما «مصباح الانس» بگوید. امام از اول هم از «مصباح الانس» شروع کرده. ایشان خیلی هم به عرفان علاقه‌مند بودند. میدانید تبحر امام بیشتر در عرفان بود، بیش از فلسفه - یعنی امام متبحر و منغمر در عرفان بودند - خب، در فلسفه هم که ایشان بلاشک استاد بودند؛ لیکن حالا بعد از سن هشتاد سالگی به بالا، که یادم نیست چه سالی بود، ایشان به من اینجوری میگفتند: افسوس؛ نه، ذهن ما آن وقتها پر بود از آن حرفها. خب، حرفهای عرفان نظری، حرفهای پر زرق و برقی هم هست؛ اما آن چیز دیگری است، راه دیگری است، حرف دیگری است. من حرفم این است. 📝بهمن ماه ۱۳۹۱ @albayann
امیدوار کننده ترین آیه قرآن کریم.mp3
1.76M
🔊🔊🔊 💠امیدوارکننده ترین آیه قرآن کریم از منظر امیرالمؤمنین(علیه السلام) ♻️استاد آیت الله فرحانی @albayann
♻️مسئله «عدم مضاف» در منظر علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی (ره) 🔰تقریری از درس خارج استاد آیت الله فرحانی: 🔸اگر کسی خوب فهمید که سلب تحصیلی قید ندارد، متوجه می شود که عدم حکمی ندارد و حکمی نمی پذیرد. و اگر اینگونه فهمید، فتوا نمی دهد به تقارن عدم با چیزی؛ تقدم عدم بر چیزی؛ تأخر عدم از چیزی؛ ممانعت عدم از چیزی؛ ابدا از این حرف ها نمی زند. به قول علامۀ طباطبایی در نهایه در ذیل بحث اعادۀ معدوم، اینگونه نیست که عدم یک شیئیتی دارد و خارج را پر کرده باشد و وجود می آید و این عدم را رد می کند و جای آن می نشیند. فلاسفۀ اسلامی ـ نه متکلمین- این را خوب می فهمیدند. 🔺فلاسفه ای که مسئله عدم و سلب تحصیلی را به درستی فهمیده اند، بر دو قسم هستند. بعضی از آنها اصالة الوجود را خوب می فهمند و "عدم مضاف له حظ من الوجود" را هم قبول ندارند. و بعض دیگر از آنها اصالة الوجود را خوب نفهمیدند و می گویند عدم مضاف له حظ من الوجود. در اینصورت بین عدم مضاف و آن امر وجودی، تقابلی از جنس ضدان لا ثالث لهما درست می شود. 🔆لذا در واقع اگر بخواهیم از جهت عقلی شماره گذاری کنیم - بدون این که من بخواهم وارد مبانی بشوم- این سه مرحله را باید یاد بگیریم: 1- تعقل صحیح سلب تحصیلی و تفکیک آن از ایجاب عدولی 2- فهم صحیح اصالت وجود 3- اینکه عدم مضاف حظی از وجود ندارد. ♨️مرحله اول را همۀ فلاسفۀ ما می گویند، مشاء می گوید، اشراق می گوید، صدرا در حکمت متعالیه هم می گوید، علامۀ طباطبایی هم می گوید، خدا بیامرزد آقای مطهری را! وقتی می خواست فلسفۀ هگل نقد کند، همین یک جمله را می گفت. می گفت فهم بوعلی از اصالة الوجود کامل نبود اما بوعلی نمی گفت که اجتماع نقیضین داریم. شیخ اشراق اصالة الماهیتی بود، ولی نمی گفت اجتماع نقیضین داریم ،چون می فهمیدند که سلب تحصیلی یعنی چه؟ 🔹اما در مورد اینکه آیا عدم مضاف حظی از وجود دارد یا ندارد؟ مکاتب فلسفی با هم فرق می کنند. اصالة الوجودی هایی مثل علامۀ طباطبایی و حضرت امام می گویند: «عدم مضاف له حظ من الوجود» غلط است. ❓سوالی که وجود دارد این است که با فرض اینکه بگوییم که عدم مضاف حظی از وجود ندارد، حرکت (وجود سیال) را چگونه توضیح می دهیم؟ علامۀ طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) همۀ حرفش با فلسفۀ غرب در این بود، می گفت غربی ها اگر وجود سیال را خوب بفهمند، دیگر نمی گویند حرکت جمع وجود و عدم است. حرکت وجود سیال است و ذهن می تواند بخاطر تزلزلی که در وجود سیال هست، از آن مفهوم عدم را انتزاع کند. این موجودی که ممتد است، سیال است. وجود سیال، وجود است. وجود ثابت هم وجود است. از طرف دیگر، وجود ثابت، می تواند بی ماهیت باشد. در مراتب اعلی، وجود سیال هم می تواند بی ماهیت باشد. - خداوند را کار ندارم. اصلا برای وجود خداوند از این حرف ها نمی شود زد- اگر کسی خوب این وجود ثابت و سیال را بفهمد، دیگر نمی گوید وجود سیال، جمع وجود و عدم است. نکته ای که وجود دارد این است که وجود ثابت جمع است و وجود سیال پخش است. ❇️با این نگاه دیگر نمی توانم قائل به عدم مضاف بشوم. عدم مضاف یعنی چه؟ آیا یعنی چیزی غیر از وجود اضافۀ به وجود بشود؟ ندارم. اینکه یک شیئیتی به عدم بدهم و بر وجود حملش کنم؟ ندارم. چنین چیزی نمی شود. این خیلی گوهر بزرگی است. در فلسفۀ اسلامی بزرگانی مثل امام و علامۀ طباطبایی به این مساله ملتزم اند. متأسفانه بعضی از تلامذۀ علامه از استادشان فاصله گرفته اند و این مطلب را خراب کرده اند. 📌📌📌📌📌📌 📝 بخشی از عبارت امام در مناهج: و ما یقال من أنّ للأعدام المضافة حظّا من الوجود، كلام مسامحيّ لا يعوّل عليه، فإنّ حيثيّة العدم لا يمكن أن تكون ذات حظّ من الوجود، بل الإضافات الواقعة بينها و بين غيرها إنّما هي في الذهن، و في وعائه تكون الأعدام المطلقة- أيضا- موجودة بالحمل الشائع و إن كانت أعداما بالحمل الأوّليّ، فلا حقيقة للعدم- أيّ عدم كان- حتّى يتّصف بوصف وجوديّ أو اعتباريّ أو عدميّ، فالعدم لا يثبت له العدم أيضا. (ج۲ ص۱۱) @albayann