eitaa logo
البیان
11.6هزار دنبال‌کننده
840 عکس
190 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
البیان
🎞 #ببینید 💠امام خمینی: ❓کجا دیدید یکی ملتی عاشقانه دنبال شهادت باشد؟ ♻️من وقتی با این قلب هایی
♻️امت امام خمینی بالاتر از امت صدر اسلام 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠مرحوم شيخ عباس قمي در سفينه البحار در باب الشيعه روايات متعددي آورده اند كه نشان مي دهد ، ائمه اطهار اجازه نمي دادند كه هر كسي خودش را شيعه بداند. و وقتي سوال مي شود كه چه كساني شيعه هستند، مردمي را از آخرالزمان معرفي مي كنند كه با وجود اينكه امام زمانشان را نديده اند ، ايمان دارند و در راه اهل بيت و ولايت ايستادگي و مقاومت مي كنند: 🔅طُوبی لِشیعَتِنَا المُتَمَسِکینَ بِحَبلِنا فی غَیبَهِ قائِمِنا الثابِتینَ عَلی مُوالاتِنا وَ البَراءَهِ مِن اَعدائِنا🔅 خوشا به حال كساني كه در عصر غيبت در مسير ولايت استوار باشند و از دشمنان ما برائت جويند؛ آنها شيعيان ما هستند. 💢به همین دليل است كه امت امام خميني از امت صدر اسلام برترند. اين جواناني كه به امر امام ،در راه ولايت از جان خود گذشتند، تا امروز پرچم مذهب جعفري در اين كشور افراشته باشد همان شيعياني هستند كه امام صادق وعده آنها را داده اند و در وصف آنها فرموده اند لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ @albayann
💠به مناسبت سالروز گرامیداشت آیت الله سیدعلی قاضی(ره): ⚠️خطر عرفان نظری بدون عرفان عملی در بیان رهبر انقلاب⚠️ @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
⚠️عرفان نظری بدون عرفان عملی⚠️ رهبر معظم انقلاب: 💠بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم. منتها اعتقادم این است که ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیه‌ی علوم ببینیم. عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست. ♻️مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک، عرفان نظری باید به سلوک بینجامد. خب، موضوع عرفان، ذات مقدس پروردگار است. موضوع عرفان، خداست. از این جهت، برتر از همه‌ی علوم است، خب، این خدا باید در زندگی کسی که اهل عرفان است، تجلی پیدا کند. ما کسانی را دیدیم که گفته میشد در عرفان نظری از همه بهترند، اما در عرفان عملی یک قدم برنداشته بودند. ما افراد اینجوری را دیدیم و درک کردیم که اصلاً مسائل سلوکی و اینها را مس نکرده بودند. ♻️ آنچه که من به آن تکیه دارم، این است که واقعاً یک حرکت عملی دیده شود؛ که این در مورد اهل معقول، به طور عام مطلوب است. آن کسانی هم که به عنوان اهل حکمت و اهل معقول شناخته شدند، غالباً کسانی‌اند که این جنبه‌ی معنوی در آنها وجود داشته. 💢 حالا شما از قول مرحوم آقای فاضل، از امام (رضوان الله علیه) خاطره‌ای نقل کردید؛ خود من هم یک خاطره‌ای دارم که آن را هم بگویم: من از ایشان پرسیدم که شما درس مرحوم حاج میرزا جواد آقا را درک کردید یا نه؟ ایشان گفتند که نه، افسوس، افسوس، نشد. البته در برخی کتابها مینویسند که امام جزو شاگردهای آمیرزا جواد آقا بودند؛ در حالی که نخیر، قطعاً ایشان نبودند. ایشان گفتند که آقای آ شیخ محمدعلی اراکی آمد من را دو جلسه برد درس ایشان. ظاهراً شبهای جمعه جلسه داشتند. ایشان گفتند دو جلسه رفتم، اما نپسندیدم. میگفتند آن وقتها ذهن ما پر بود از آن حرفها. یعنی همان حرفهای عرفان نظری. امام در سن هشتاد و چند سالگی افسوس میخورد که درس آ میرزا جواد آقا نرفته؛ با اینکه ایشان شاگرد و مرید و عاشق مرحوم شاه‌آبادی بوده. 🔅یک خاطره‌ی دیگر هم به مناسبت عرفان نقل کنم. گفتند اوّلی که ایشان مرحوم آقای شاه‌آبادی را در قم دیده بودند، یک کسی گفته بود آن که شما دنبالش میگردید، این است. مرحوم شاه‌آبادی چند سالی هم در قم مانده بودند. ایشان گفتند که من و فلانی - یک کس دیگری را اسم آوردند، که من حالا یادم نیست - دو نفری رفتیم پیش ایشان و گفتیم یک درسی برای ما شروع کنید. ایشان اول امتناع میکرد، اما بعد با اصرار زیاد ما گفت: خب، حالا چه میخواهید؟ منظومه، اسفار، فلان؟ گفتیم نه، ما از این چیزها گذشته‌ایم؛ «مصباح الانس» میخواهیم. ایشان گفت: اِ، «مصباح الانس»!؟ خانه‌ی ایشان ظاهراً گذر جدّا بود. امام میگفتند از مدرسه‌ی دارالشفاء یا فیضیه تا گذر جدّا با ایشان همین طور رفتیم، تا اینکه بالاخره ایشان را وادار کردیم که برای ما «مصباح الانس» بگوید. امام از اول هم از «مصباح الانس» شروع کرده. ایشان خیلی هم به عرفان علاقه‌مند بودند. میدانید تبحر امام بیشتر در عرفان بود، بیش از فلسفه - یعنی امام متبحر و منغمر در عرفان بودند - خب، در فلسفه هم که ایشان بلاشک استاد بودند؛ لیکن حالا بعد از سن هشتاد سالگی به بالا، که یادم نیست چه سالی بود، ایشان به من اینجوری میگفتند: افسوس؛ نه، ذهن ما آن وقتها پر بود از آن حرفها. خب، حرفهای عرفان نظری، حرفهای پر زرق و برقی هم هست؛ اما آن چیز دیگری است، راه دیگری است، حرف دیگری است. من حرفم این است. 📝بهمن ماه ۱۳۹۱ @albayann
امیدوار کننده ترین آیه قرآن کریم.mp3
1.76M
🔊🔊🔊 💠امیدوارکننده ترین آیه قرآن کریم از منظر امیرالمؤمنین(علیه السلام) ♻️استاد آیت الله فرحانی @albayann
♻️مسئله «عدم مضاف» در منظر علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی (ره) 🔰تقریری از درس خارج استاد آیت الله فرحانی: 🔸اگر کسی خوب فهمید که سلب تحصیلی قید ندارد، متوجه می شود که عدم حکمی ندارد و حکمی نمی پذیرد. و اگر اینگونه فهمید، فتوا نمی دهد به تقارن عدم با چیزی؛ تقدم عدم بر چیزی؛ تأخر عدم از چیزی؛ ممانعت عدم از چیزی؛ ابدا از این حرف ها نمی زند. به قول علامۀ طباطبایی در نهایه در ذیل بحث اعادۀ معدوم، اینگونه نیست که عدم یک شیئیتی دارد و خارج را پر کرده باشد و وجود می آید و این عدم را رد می کند و جای آن می نشیند. فلاسفۀ اسلامی ـ نه متکلمین- این را خوب می فهمیدند. 🔺فلاسفه ای که مسئله عدم و سلب تحصیلی را به درستی فهمیده اند، بر دو قسم هستند. بعضی از آنها اصالة الوجود را خوب می فهمند و "عدم مضاف له حظ من الوجود" را هم قبول ندارند. و بعض دیگر از آنها اصالة الوجود را خوب نفهمیدند و می گویند عدم مضاف له حظ من الوجود. در اینصورت بین عدم مضاف و آن امر وجودی، تقابلی از جنس ضدان لا ثالث لهما درست می شود. 🔆لذا در واقع اگر بخواهیم از جهت عقلی شماره گذاری کنیم - بدون این که من بخواهم وارد مبانی بشوم- این سه مرحله را باید یاد بگیریم: 1- تعقل صحیح سلب تحصیلی و تفکیک آن از ایجاب عدولی 2- فهم صحیح اصالت وجود 3- اینکه عدم مضاف حظی از وجود ندارد. ♨️مرحله اول را همۀ فلاسفۀ ما می گویند، مشاء می گوید، اشراق می گوید، صدرا در حکمت متعالیه هم می گوید، علامۀ طباطبایی هم می گوید، خدا بیامرزد آقای مطهری را! وقتی می خواست فلسفۀ هگل نقد کند، همین یک جمله را می گفت. می گفت فهم بوعلی از اصالة الوجود کامل نبود اما بوعلی نمی گفت که اجتماع نقیضین داریم. شیخ اشراق اصالة الماهیتی بود، ولی نمی گفت اجتماع نقیضین داریم ،چون می فهمیدند که سلب تحصیلی یعنی چه؟ 🔹اما در مورد اینکه آیا عدم مضاف حظی از وجود دارد یا ندارد؟ مکاتب فلسفی با هم فرق می کنند. اصالة الوجودی هایی مثل علامۀ طباطبایی و حضرت امام می گویند: «عدم مضاف له حظ من الوجود» غلط است. ❓سوالی که وجود دارد این است که با فرض اینکه بگوییم که عدم مضاف حظی از وجود ندارد، حرکت (وجود سیال) را چگونه توضیح می دهیم؟ علامۀ طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) همۀ حرفش با فلسفۀ غرب در این بود، می گفت غربی ها اگر وجود سیال را خوب بفهمند، دیگر نمی گویند حرکت جمع وجود و عدم است. حرکت وجود سیال است و ذهن می تواند بخاطر تزلزلی که در وجود سیال هست، از آن مفهوم عدم را انتزاع کند. این موجودی که ممتد است، سیال است. وجود سیال، وجود است. وجود ثابت هم وجود است. از طرف دیگر، وجود ثابت، می تواند بی ماهیت باشد. در مراتب اعلی، وجود سیال هم می تواند بی ماهیت باشد. - خداوند را کار ندارم. اصلا برای وجود خداوند از این حرف ها نمی شود زد- اگر کسی خوب این وجود ثابت و سیال را بفهمد، دیگر نمی گوید وجود سیال، جمع وجود و عدم است. نکته ای که وجود دارد این است که وجود ثابت جمع است و وجود سیال پخش است. ❇️با این نگاه دیگر نمی توانم قائل به عدم مضاف بشوم. عدم مضاف یعنی چه؟ آیا یعنی چیزی غیر از وجود اضافۀ به وجود بشود؟ ندارم. اینکه یک شیئیتی به عدم بدهم و بر وجود حملش کنم؟ ندارم. چنین چیزی نمی شود. این خیلی گوهر بزرگی است. در فلسفۀ اسلامی بزرگانی مثل امام و علامۀ طباطبایی به این مساله ملتزم اند. متأسفانه بعضی از تلامذۀ علامه از استادشان فاصله گرفته اند و این مطلب را خراب کرده اند. 📌📌📌📌📌📌 📝 بخشی از عبارت امام در مناهج: و ما یقال من أنّ للأعدام المضافة حظّا من الوجود، كلام مسامحيّ لا يعوّل عليه، فإنّ حيثيّة العدم لا يمكن أن تكون ذات حظّ من الوجود، بل الإضافات الواقعة بينها و بين غيرها إنّما هي في الذهن، و في وعائه تكون الأعدام المطلقة- أيضا- موجودة بالحمل الشائع و إن كانت أعداما بالحمل الأوّليّ، فلا حقيقة للعدم- أيّ عدم كان- حتّى يتّصف بوصف وجوديّ أو اعتباريّ أو عدميّ، فالعدم لا يثبت له العدم أيضا. (ج۲ ص۱۱) @albayann
دو تحول اساسی توسط حضرت امام.mp3
1.37M
🔊🔊🔊 💠دو تحول اساسی توسط حضرت امام(ره) : 1-تغییر نگرش مردم به دین توسط امام(ره) 2-تحول در فقه و اصول ❓ "معنای نظام سازی فقه چیست؟ ❓ "فقه چگونه می تواند نظام ساز باشد؟ 📝سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی حضرت آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰استاد آیت الله فرحانی: ♻️حضرت امام(ره) هم از جهت شخصی و هم از جهت فکری شخصیت تحولی داشته اند: 🔺 ایشان در نگرش مردم به دین یک تحولی اساسی ایجاد کردند. 🔹در گذشته نگاه مردم به دین یک نگرش شخصی بوده است و دین را فردی تلقی می کردند اما امام(ره) یک نگاهی از دین به وجود آوردند که می تواند نظام ساز، جامعه ساز و تمدن ساز باشدو رسالت اصلی دین ایجاد تمدن نوین اسلامیست. 🔺تحول دیگری که توسط امام(ره) صورت گرفت مربوط به حوزه و مباحث اصولی و فقهیست که باید به صورت شفاف تبیین شود و مبانی معرفتی کاربردی و چگونگی ورود فقه در عرصه نظام سازی توسط علما مشخص گردد. 🔸بعضی پنداشتند مدنظر از نظام سازی فقه یعنی در مورد اصل ولایت فقه مباحثی صورت بگیرد و در فقه به آن پرداخته شود در صورتی که بحث از ولایت فقیه دارای تاریخچه هزار ساله می باشد و علما و بزرگان در فقه از ان بحث نموده اند. ♨️آن چه باعث نظام ساز شدن فقه گردیده است، ومعنای آن را مشخص می کند و همچنین می توان از تحولات اساسی امام(ره) دانست، مطرح کردن مسائل ولایت فقیه و جزئیات آن در فقه است و چون علمای گذشته امیدی به تحقق پیدا کردن در متن جامعه نداشته اند به آن نپرداخته اند و مباحث آنها در مورد اصل ولایت فقهی بوده است نه مسائل و اجزا آن. 🔅از کارهای تحولی امام(ره) می شود بحث فنی که ایشان در مورد مسئله مصلحت نظام یا بگوییم بحث از تزاحم و اهم و مهم اشاره کرد. این مسئله در گذشته در حیطه مسائل شخصی مطرح می گردید و به آن پرداخته می شد اما توسط امام(ره) وارد مسئله جامعه گردید و همین اتفاق باعث شد که دست فقه باز گردد و فقه بتواند وارد عرصه نظام سازی و جامعه سازی و تمدن سازی شود. 📝سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی حضرت آیت الله فرحانی @albayann
دهه مبارک فجر.mp3
1.75M
🔊🔊🔊 🔰بیانات استاد آیت الله فرحانی قبل از درس خارج اصول ۱۲ بهمن ۹۹: 🔹معجزه الهی انقلاب اسلامی با مجاهدت، فداکاری و تلاش امام (ره) به ثمر رسید. ♻️ حوزه انقلابی، بدون شناخت مکتب امام ،شکوفایی لازم را پیدا نمیکند. 💢حوزه انقلابی نجف اشرف، مثل شهید صدر هم متاثر از مبانی و مکتب امام است. 💠حوزه انقلابی،وقتی درست شد، که شاگردان جوان و انقلابی امام، فکر امام را شناختند، آموزش دادند و دفاع کردند. @albayann
آـیا تحول بدون فقه الخمینی امکان دارد.mp3
3.23M
🔊🔊🔊 💠آیا تحول بدون فقه الخمینی امکان دارد؟ 💠ریشه های تحول در نظام فکری امام(ره) و حضرت آقا چگونه است؟ 💠تحول درمقابل تجدد و تحجر چگونه اتفاق می افتد؟ 💠چطور می شود که بعضی ها به بهانه تحول در دام سطحی نگری می افتند؟ 💠پشتوانه معرفتی کار امام(ره) در مسیر تحول چیست؟ 💠آیا بدون پشتوانه معرفتی امام(ره) و مفسر دقیق او یعنی حضرت آقا می توانیم فقه حکومتی داشته باشیم؟ 💠چرا عده ای درمقابل تحول امام (ره) ایستادگی می کنند؟ 💠تجدد و تحجر که در مقابل تحول هستند به معانی به کار می روند؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی: کسی که قدم در مسیر مباحث فقه حکومتی بر می دارد، باید بداند که بدون پشتوانه ی عمیق فقه -آن هم به معنای اعمَ آن-امکان ندارد چرا که یا دچار تجدد می شود یا گرفتار تحجر و یا سطحی نگری می شود...... 📝سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی حضرت آیت الله فرحانی @albayann
جایگاه علوم انسانی در نگاه رهبری وتاثیر آن در جامعه.mp3
790.5K
🔊 🔸جایگاه علوم انسانی در نگاه رهبری و تاثیر آن در جامعه" 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹حضرت آقا قائل هستند که،علوم انسانی روح دانش ها وتحرکات در یک جامعه است به این بیان که، جامعه مثل یک کالبد است که علوم انسانی به عنوان روح در آن کالبد قرار می گیرد و این علوم است که،به جامعه جهت می دهد و مشخص می کند که ما به کدام طرف می رویم و دانش ما دنبال چیست. ♻️حال وقتی علوم انسانی منحرف شود؛یعنی بر پایه غلط و جهان بینی اشتباه استوار گردد نتیجه آن گرایش انحرافی در همه تحرکات جامعه است،که حضرت آقا اسم آن را می گذارند تجدد، ارتجاع،بازگشت به عقب و انکار هویت. 🔆وقتی علوم انسانی غربی برگرفته از انسان شناسی غربیست و شاکله و ترکیب اصلی علوم انسانی از غرب امده است ومتکی بر جهان بینی غربی هست و نگاه آنها به انسان و هستی با نگاه ما متفاوت می باشد تاثیر آن در جامعه با آنچه ما می خواهیم متفاوت خواهد بود،لذا باید به علوم انسانی اسلامی بها داد و تولید نمود و روح حاکم بر جامعه را اسلامی کرد. 👈🏻ایشان قائل هستند وقتی ما می خواهیم جامعه را مدیریت کنیم احتیاج به فلسفه و فکر داریم تا بتوانیم علم را، فناوری را، مدیریت کشور را، مسائل گوناگون کشور را پیش ببریم و حل نماییم و ما قبل از علم نیاز به فکر و قبل از آن نیاز به فلسفه داریم و این فکر است که علم را مدیریت می کند و باید در این مسائل ورود کرد حیطه ای که باید حوزه علمیه روی آن کار کند و تولید محتوا نماید و نباید گذاشت این دغدغه رهبر انقلاب روی زمین بماند. 📝سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی حضرت آیت الله فرحانی @albayann
سه مقام ائمه .mp3
1.58M
🔊🔊🔊 ♻️سه مقام اهل بیت در منظومه فکری امام و علامه طباطبایی 🌹جایگاه حضرت زهرا(س) در این سه مقام 🔆استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊🔊🔊 #بشنوید ♻️سه مقام اهل بیت در منظومه فکری امام و علامه طباطبایی 🌹جایگاه حضرت زهرا(س) در این سه
🔰استاد آیت الله فرحانی: ائمه علیهم السلام سه مقام دارند: ♻️ ۱. مقام نورانیت و وحدت در بعضی از روایات داریم که «اَوّلُ مَا خَلَقَ اللهُ» یعنی اولین چیزی که خدا خلق کرد نور نبی اکرم ص است. در این مقام نورانیت، معصومین(ع) وحدت دارند. ♻️ ۲. مقام امامت و کثرت در این مقام اطاعت از هر امام حتی بر امام بعدی واجب است. ♻️ ۳. مقام ظهور ولایت در این مقام هر چه جلوتر می رویم، این ظهور و تجلی معصومین (ع) بیشتر می شود، امام اول پنهان تر از امام بعدی می باشد و بر این اساس امام دوازدهم ظاهرترین ایشان می باشد. 🔆لذا ائمه(ع) در یک مقام جمع و وحدت دارند . در یک مقام کثرت دارند و به این اعتبار است که امام بعدی تابع قبلی است. 👈🏻اما به اعتبار سوم، ظهور امام بعدی از قبلی بیشتر است. بنابر این اعتبار امام زمان(عج) أفضل ائمه ماست، چون ظهور ائمه(ع) در اوست و به اذن الله ایشان ظاهر می شود و کمالاتشان عالم گیر خواهد شد. ✅مقام حضرت زهرا صدیقه کبری(سلام الله علیها) در این سلسله در این مقام سوم (یعنی ظهور کمالات ولایت) علم اهل بیت (ع) با زهرا (س) است. چون مصحف، متعلق به زهرای اطهر است و لذا ظهور علم ائمه (ع) با فاطمه (س) است. سِر ولایت و جریان ظهور ولایت با زهرا (س) است. @albayann