eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
846 عکس
192 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
مهم ترین پیام دوره اندیشه دینی.mp3
2.6M
🔊🔊🔊 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠مهمترین پیام اندیشه دینی ضرورت جهاد در دو جبهه است: 🔺یکی جبهه علمی و رشد تفکر و اندیشه در جوانان و دانشجویان و طلاب است. اسلام در خطر است و نیاز به کار علمیِ ما دارد. 👈🏻نمی شود اسلام در خطر باشد و جوانان و سربازان و فداکاران دین از لحاظ علمی عقب بمانند؛ باید شبانه روزی کار کرد؛ ما باید باور کنیم که اسلام الان به کار علمی ما احتیاج دارد. 🔅نباید روزی بگذرد که 50 صفحه کتاب نخوانیم؛ باید کار مطالعاتی قوی انجام دهیم. باید به روز و باسواد باشیم و جریانات فکری و سیاسی را بشناسیم. 🔺جبهه ی دوم کار اخلاقی و معنوی است که این هم باید در اوج باشد. درکنار کارهای عمیق فکری ، اخلاق و کار معنوی است. ♻️ما باید دو لذتِ علمی و معنوی را بچشیم وبه دیگران بچشانیم. 🔅آیت الله جوادی میفرمایند بوعلی وشیخ اشراق و ملاصدرا اعتقاددارند که دعا گاهی اوقات کار فکر را میکند،یعنی گاهی فکر میکنیم به نتیجه نمیرسیم باید نماز بخوانیم و دعا کنیم تا خدا آن را برای ما حل کند. 🔰هرکس در حوزه و دانشگاه از کار معنوی عقب افتاد به خودش، به اسلام، و به انقلاب ضربه زده است. ✅خاطره ی شیرین ملاصدرا (ره) از توجه به خدا ودعا برای حل یک مشکل بزرگ علمی که هیچ کس از بزرگان نتوانسته بودند آن را حل کنند و ملاصدرا آن را از طریق معنویت حل کرد. @albayann
🔸تحقق عدل کلی، در خلافت جهانی امام عصر(ع) و جایگاه انقلاب در آن 🔰استاد آیت الله فرحانی: ♻️تحقق خلافت جهانی امام عصر (ع)، تحقق یک امیدی است که برای حضرت آدم(ع) محقق نشد ، برای حضرت داوود(ع)محقق نشد وقتی نوبت به خلافت امیرالمومنین(ع) میرسد حضرت ابتدا میفرماید دعونی ، شرایط فراهم نیست تا جامعه امروز عدالتی در تراز علی (ع)را برتابد ؛اما چون حجت تمام شده و نمیتوان صحنه بی عدالتی را تماشا کرد حضرت آن جملات نورانی را ایراد فرمودند که لولا حضور الحاضر و قیام الحجة . 🔹 پس خلافتی داریم برای حضرت آدم(ع) ، خلافتی داریم برای حضرت داوود(ع) با ماموریت تحقق عدالت (فاحکم بین الناس بالحق) ، خلافتی داریم برای نبی اکرم(ص) ، خلافتی داریم برای حضرت امیر (سلام الله علیهم) ، 👈🏻اما این خلافت باید تحقق بخش عدالتی باشد در ترازی خاص ، لذا فرمود دعونی ! چون دید زمینه تحقق فراهم نیست . 🔺وعده ای که خدای متعال درباره خاتم الاولیاء وجود مقدس امام عصر (ارواحنافداه) داده است تحقق این عدل کلی است . 🔅عدلی که ما امروز به عنوان پیام انقلاب اسلامی به دنیا میدهیم این است؛ ما میگوییم: انقلاب اسلامی میگوید، من عدل و عدالت را مقیاس خلقت میدانم؛ و بالعدل قامت السماوات والارض ؛ عدل مقیاس تحقق خلقت است . ❓عدل را چگونه معنا میکنم؟ عدل یعنی اعطاء کل ذی حق حقه ، در فضای عدالت باید هر ذی حقی به حق خودش برسد؛ پس در مفهوم عدل قبول حق وجود دارد . 🌀اسلام مبانی اولیه حقوق را در خلقت پذیرفته است؛ اگر فرمود آسمان و زمین با عدالت شکل گرفته و عدالت یعنی اعطاء حق هر ذی حقی به او ، از نظر اسلام این عدالت با توحید همراه است . 💢من یک نکته ای را میخواهم عزیزان به عنوان پیام اسلام بدانند ؛ ببینید اسلام حق را پذیرفته ، حق در تفکر اسلامی: 🔺 یا از رابطه فاعلی و غایی موجود با خالقش درست میشود . در اسلام چون اصل انالله و انا الیه راجعون معنای توحید است ، حق از اینجا درست میشود . هر ذی حقی باید به حقش برسد اما کی به حقش میرسد ؟ وقتی به توحید برسد . 🔺یا رابطه غایی موجود با غایتش است؛ اگر این موجود در سیر حرکتی اش به غایتش رسید ، حقش را گرفته است ولی این حق تحقق پیدا نمیکند الا با عدالت ! حرف مهم ما در تفکر دینی این است : ما میگوییم توحید حق بزرگی است که خدای متعال برای همه ماسوا دیده است و این توحید به عنوان حق محقق نمیشود الا با عدالت . 👈🏻مبنایی که نبی اکرم(ص) پیامش را به ایران ساسانی و روم شرقی و مصر داد این آیه شریفه بود : قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم ان لا نعبد الاالله و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله ؛ این حق است ، این عدل است؛ ما حرفمان این است . ✅ما میگوییم اگر ما در اسلام حرکت الهی را برای تحقق توحید ، حق همه مخلوقات عالم دانستیم و پذیرفتیم که این حق به صاحبش نمیرسد الا در ظرف عدالت ، و پذیرفتیم که بالعدل قامت السماوات والارض ، عدالت ظرفیست که آسمان و زمین را شکل میدهد ، آنموقع میفهمیم که توحید و عدالت همراه اند . هر چند به تعبیر زیبای شهید مطهری ما انبیا را از جهت هدف سندی نمیبینیم ، هدف توحید است ، اما توحیدی که حق بزرگی است که بدون عدالت محقق نمیشود. 💠به همین دلیل وقتی به آیات خلافت جامعه توحیدی میرسیم قرآن حرفش این است : وعدالله الذین آمنوا منکم وعملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا ؛ عدالت میاید، امنیت میاید ،ظلم ظالم مانع نیست ، یعبدوننی و لا یشرکون بی شیئا ، غایت اصلی یعنی توحید تحقق پیدا میکند . اگر ظلم ظالم ها ، تبعیت از طاغوت ها امنیت را از بین ببرد توحید محقق نمیشود ! 🔰 پس حرف ما این است که انسان حقی دارد به نام خدا که باید به او برسد و نمیرسد الا با عدالت . منتهی حرفی که مدل جامعه انقلابی ما به آن احتیاج دارد این نکته ایست که در باب عدالت میخواهیم بگوییم . @albayann
♻️پیوند خطاب وحیانی و مساله نسخ 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹نمونه دیگری که مرحوم آخوند مدل امتداد حکمت در اصول فقه را پیاده سازی کرده اند تحلیل مسأله نسخ است. ایشان در مقام تفرقه بین بداء مستحیل و غیر مستحیل فرمایشی دارند که در آن مقام، هم از حقیقت وحی و هم از انسان شناسی حکمی و قرآنی بهره گرفته شده است و در نهایت از امتداد آن در اصول فقه پرده برداری شده است. توضیح آنکه در آنجا مساله آن است که نسخ حکم شرعی چگونه با علم شارع سازگاری دارد. برای مثال صدقه قبل از نجوا یا دارای مصلحت ملزمه است که ناگزیر واجب است و یا اینکه دارای مصلحت ملزمه نیست پس هیچ گاه واجب نیست. مگر اینکه بگوئیم در یک زمان خاص صدقه قبل از نجوا مصلحت ملزمه دارد و قبل و بعد از آن واجد این مصلحت نیست. در واقع ریشه این سخن این است که صدقه قبل از نجوا به خودی خود مصلحت ملزمه ندارد بلکه در یک شرائط خاص زمانی که عبارت است از مقارنه صدقه قبل از نجوا و برخی قیود که مجموعا ایندو تمام الموضوع را فراهم می کند. به این ترتیب آن تمام الموضوع است که از ابتدا مصلحت ملزمه داشته است . در این مقام سخن در این است که اگر از ابتدا نبی بداند که این حکم موقت است و به شکل موقت ابلاغ حکم کند، مانعی ندارد و ابهامی هم در کار نیست. اما وقتی که حکم بدون قید زمانی بیان می شود و پس از مدتی نسخ میشود مسأله بداء مطرح میشود. 🔸حال سؤالی مطرح است که نفس نبوی تا عالم به مرتبه مصالح و مفاسد نشود که به حکم شرعی نائل نمی شود. پس بداء در علم نبی به چه معناست آیا با وجود علم غیب نبی باز هم حجابی وجود داشته است؟ آخوند خراسانی از این معما بواسطه حقیقت وحی والهام به نفس نبوی و ولوی رمز گشایی می کنند. به این بیان که گاهی نفس شریف نبوی با لوح محو و اثبات ارتباط برقرار می کند که طبعا جای تغییر هم وجود دارد و گاهی نفس شریف نبوی با لوح محفوظ متصل می شود که جای هیچ گونه تغییر باقی نمی ماند. این معنا زمینه ساز تفکیک احکام شرعی به قضیه حقیقیه و خارجیه است. بنابر این آخوند هم با درجات نفس نبوی و ولوی کار می کند، هم با مراتب لوح محو و اثبات و لوح محفوظ که به نوعی تعمیق مرحله مصالح و مفاسد احکام است و در عین حال حقیقت وحی و الهام هم در کلام آخوند بعنوان سومین ضلع این مثلث قابل ارزیابی است. 💢در مقام جمع بندی رهیافت ما از کلام آخوند چهار کلید واژه مطرح است : ۱. مراتب نفس انسان کامل(نبی و ولی) ۲. مراتب حکم ۳. حقیقت وحی والهام ۴. جنس خطاب وحیانی ضرب این معانی چهار گانه در صوت ذیل به زینت کلام آراسته شده است. @albayann
خارج فقه 1400-1399جلسه 16تا20-.pdf
801.9K
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۱۶تا۲۰ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
خارج فقه 1400-1399جلسه 21تا25-.pdf
807K
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۲۱تا۲۵ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
♻️اولین پیش شماره دو فصلنامه علمی-تخصصی «آفاق فقاهت» منتشر شد. 💢به همت معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)در سومین سال فعالیت مدرسه، مجموعه ای از مقالات طلاب و فضلای مقطع سطح و خارج خود را با محوریت علم اصول فقه ، تنظیم و ارائه کرده است. 💠این شماره، مشتمل بر ۱۰ مقاله علمی می باشد که در طلیعه ی آن مقاله ای تحت عنوان «پیش درآمدی بر مبانی فقهی و اصولی حضرت امام خمینی(ره)» ؛ بر اساس بیانات استاد آیت الله فرحانی تهیه و تنظیم شده است. @albayann
1⃣لیست مقالات ارائه شده در پیش شماره اول آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🔹پیش درآمدی بر مبانی فقهی و اصولی امام خمینی(ره) آیت الله عبدالکریم فرحانی 🔹روش شناسی فکری و تحصیلی فقه الخمینی(ره) آقای عبدالله مجدمی 🔹رویکرد محقق نائینی(ره) و محقق اصفهانی(ره) در تحلیل متعلق اوامر و نواهی و نقد و بررسی آن آقای مرتضی حائری 🔹تبیین دیدگاه خاص محقق نائینی(ره) در حقیقت وضع و نقد و بررسی آن آقای مرتضی هاشمی 🔹تحلیل حقیقت «عدم» و تأثیر آن بر مسلک مقدمیت آقای علیرضا شاکری نسب 🔹تبیین ماهیت حکم و نقش آن در تحلیل اعتباریات از منظر محقق نائینی(ره) آقای طاهر علیزاده 🔹چالش اصولیون در متعلق اوامر و نواهی و نقش نوآوری های محقق خراسانی(ره) در حل آن آقای سیدصابر رضایی 🔹واکاوی امکان و وقوع قسم ثالث وضع با رویکرد عقلایی. آقای حمزه کریمی قدوسی 🔹بررسی قاعده الواحد از منظر محقق خراسانی (ره)، عقلی یا عقلایی؟ آقای حسن نورمحمدی، آقای علی اکبر دلبر 🔹ملاک مسئله اصولی از منظر آخوند خراسانی(ره) و چالش های پیش رو / آقای محمدرضا فرید @albayann
خارج فقه 1400-1399جلسه 26تا30-.pdf
1.02M
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۲۶تا۳۰ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
💠حاج آقا روح الله، مظهر نوآوری علمی و تبحر در فقه و اصول، فیلسوف و معلم اخلاق 💢محفل درسی او دلهای جوان، مشتاق، کوشا را جذب می کرد 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۸/۰۳/۱۴ @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💢من از سال ۳۷ شروع میکنم؛ سالی که خودم به قم رفتم و اوّل‌بار امام را از نزدیک دیدم؛ البته قبل از آن در مشهد شنیده بودیم که در قم یک مدرّس و استاد بزرگی هست که جوان‌پسند و برجسته است. 💠طلبه جوانی که به قم وارد میشود، دنبال استاد میگردد. استادی که طلّاب جوان و مشتاق را در وهله اوّل به خود جلب میکرد، همین مردی بود که آن روز در میان شاگردانش به عنوان «حاج‌آقا روح‌اللَّه» شناخته میشد. مجموعه جوانان فاضل و درسخوان و پُرشوق در محفل درس او جمع بودند. ما در چنین فضایی وارد قم شدیم. ♻️او مظهر نوآوری علمی و تبحّر در فقه و اصول بود. بنده قبل از ایشان استاد بزرگی را در مشهد دیده بودم - یعنی مرحوم آیةاللَّه میلانی - که از فقهای برجسته بود. در قم هم همان وقت رئیس حوزه علمیه قم - که استاد امام هم بود؛ یعنی مرحوم آیةاللَّه العظمی بروجردی - حضور داشت؛ بزرگان دیگری هم بودند؛ اما آن محفل درسی که دلهای جوان و مشتاق و کوشا و علاقه‌مند به استعدادهای خوب را جذب میکرد، درس فقه و اصول امام بود. 🔸یواش یواش از قدیمیترها شنیدیم که این مرد، فیلسوف بزرگی هم هست و در قم درس فلسفه او، درس اوّل فلسفه بوده است؛ لیکن حالا ترجیح میدهد که فقه تدریس کند. 🔺شنیدیم که این مرد، معلّم اخلاق هم بوده است و کسانی در درس اخلاق او شرکت میکردند و او به تقویت فضایل اخلاقی در جوانان همّت میگماشته است. در خلال درس در طول سالها، این را ما از نزدیک هم مشاهده کردیم. 👈🏻اما تا این‌جا شخصیت این مرد بزرگ - که باطن او سرشار از خصوصیات ناشناخته بود - برای اکثر مردم در آن روز فقط به عنوان یک استاد عالم و شاگردپرور و یک تهذیب‌کننده اخلاق طلّاب و شاگردان شناخته می شد. @albayann
5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠امام خمینی: ❓کجا دیدید یکی ملتی عاشقانه دنبال شهادت باشد؟ ♻️من وقتی با این قلب هایی که به واسطه توجه به خدای تبارک و تعالی در چهره ها اثر گذاشته است؛ مواجه می شوم، احساس حقارت میکنم. @albayann