eitaa logo
البیان
11.7هزار دنبال‌کننده
750 عکس
175 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔹نگاه تربیتی سیدالشهداء(ع) به اصحاب و محبین خود ▪️ تربیت حسینی راه توحید و اتصال به ذات اقدس اله 🔸نقش ارتباط و توجه به حضرت ولی عصر(عج) در این نظام تربیتی @albayann
🏴من از زیارت ناحیه خوب دانستم شکسته ست کسی شیشه غرور تو را ◾️صلی الله علیک یا مظلوم @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💠اهمیت و‌جایگاه توحید عملی ⁉️اولین آیات توحیدی قرآن در چه زمینه ای است؟ 📌سوره حمد کدام توحید را مقدم کرده است؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻 💠اهمیت و‌جایگاه توحید عملی 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔹توحید عملی یعنی توحید در عبودیت که در قدم اول این توحید عملی را منقسم می کنند به توحید عملی فردی و توحید عملی اجتماعی و نشان می دهند که توحید در بندگی خدا فقط فردی نیست و شامل توحید عملی اجتماعی هم می شود. اولین نتیجه این نگاه به توحید ؛ ضرورت ایجاد حکومت است. 🔸ما وقتی آیات قرآن کریم را بررسی میکنیم، اولین نگاه قرآن به توحید با زوایه دید توحید اجتماعی است. و اولین جایی که منعکس شده است در سوره حمد می باشد. 👈🏻این سوره از توحید نظری شروع می کند: الحمد الله رب العالمین و مالک یوم الدین. در اینجا امام(ره) می فرمایند خداوند الان هم مالک است خدا مالک همه است. اما دنیا لیلة الدین است لکن اخرت یوم الدین است. یعنی اینجا مالکیت خدا ظاهر نیست ولی در قیامت مالکیت خدا ظاهر است . آن روز صدا می زنند لمن الملک؟ ندا می رسد لله الواحد القهار(16غافر) 📌امام(ره) نظرشان این است که الان هم لمن الملک؟ الان هم لله الواحد القهار. این یعنی توحید نظری قرآنی. یعنی در دنیا همه مقهور هستند و قهار فقط خدای متعال است! ▪️لذا سوره حمد با توحید نظری شروع می شود و صفات خداوند را بیان می کند تا می رسد به ایّاک نعبد و ایّاک نستعین که مربوط به توحید عملی می شود. آن هم توحید عملی که مربوط به اجتماعی است نه فردی لذا توحید عملی در بُعد اجتماعی ریشه اش یک مبنای قرآنی است. حضرت آقا مقاله روح توحید نفی عبودیت غیر خدا را در فضای این اندیشه قلم زده اند. @albayann
💠حاج آقا روح الله، مظهر نوآوری علمی و تبحر در فقه و اصول، فیلسوف و معلم اخلاق/ محفل درسی او دلهای جوان، مشتاق، کوشا را جذب می کرد 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۸/۰۳/۱۴ @albayann
💠حاج آقا روح الله، مظهر نوآوری علمی و تبحر در فقه و اصول، فیلسوف و معلم اخلاق/ محفل درسی او دلهای جوان، مشتاق، کوشا را جذب می کرد 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۸/۰۳/۱۴ 🔹من از سال ۳۷ شروع میکنم؛ سالی که خودم به قم رفتم و اوّل‌بار امام را از نزدیک دیدم؛ البته قبل از آن در مشهد شنیده بودیم که در قم یک مدرّس و استاد بزرگی هست که جوان‌پسند و برجسته است. 🔹طلبه جوانی که به قم وارد میشود، دنبال استاد میگردد. استادی که طلّاب جوان و مشتاق را در وهله اوّل به خود جلب میکرد، همین مردی بود که آن روز در میان شاگردانش به عنوان «حاج‌آقا روح‌اللَّه» شناخته میشد. مجموعه جوانان فاضل و درسخوان و پُرشوق در محفل درس او جمع بودند. ما در چنین فضایی وارد قم شدیم. 🔹او مظهر نوآوری علمی و تبحّر در فقه و اصول بود. بنده قبل از ایشان استاد بزرگی را در مشهد دیده بودم - یعنی مرحوم آیةاللَّه میلانی - که از فقهای برجسته بود. در قم هم همان وقت رئیس حوزه علمیه قم - که استاد امام هم بود؛ یعنی مرحوم آیةاللَّه العظمی بروجردی - حضور داشت؛ بزرگان دیگری هم بودند؛ اما آن محفل درسی که دلهای جوان و مشتاق و کوشا و علاقه‌مند به استعدادهای خوب را جذب میکرد، درس فقه و اصول امام بود. 🔹یواش یواش از قدیمیترها شنیدیم که این مرد، فیلسوف بزرگی هم هست و در قم درس فلسفه او، درس اوّل فلسفه بوده است؛ لیکن حالا ترجیح میدهد که فقه تدریس کند. 🔹شنیدیم که این مرد، معلّم اخلاق هم بوده است و کسانی در درس اخلاق او شرکت میکردند و او به تقویت فضایل اخلاقی در جوانان همّت میگماشته است. در خلال درس در طول سالها، این را ما از نزدیک هم مشاهده کردیم. 🔹اما تا این‌جا شخصیت این مرد بزرگ - که باطن او سرشار از خصوصیات ناشناخته بود - برای اکثر مردم در آن روز فقط به عنوان یک استاد عالم و شاگردپرور و یک تهذیب‌کننده اخلاق طلّاب و شاگردان شناخته می شد. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ⁦🖊️⁩عادل کافر 📌اسلام، فقط عبارت از احکام فرعیه نیست؛ فرعند این ها، اساس، چیز دیگر است، نباید ما اصل را فدای فرع بکنیم؛ و بگوییم که اصل، از اساس بیخود [است و] اگر هم اصلی بگوییم، یک اصلی که خلافِ واقع است بگوییم. 📌یکی از آقایان می گفت که ظاهراً مرحوم آقا شیخ محمد بهاری [یک وقتی که ] اسم یک کسی آمد، گفت: «عادل کافری است». گفتیم: «خوب، عادل است یعنی چه؟ کافر است یعنی چه؟» گفت: «اما عادل است، برای اینکه روی موازین عمل می کند؛ هیچ معصیت نمی کند؛ اما کافر است، برای اینکه آن خدایی که او می پسندد، خدا نیست، آنکه او می پرستد اصلًا خدا نیست.» 📌در روایات ما هم هست که لَعَلَّ که نَملَه خیال کند برای خدا دو تا شاخ است این حبِّ نفس است. معلوم می شود در نمله هم این هست.‏‏ 📚تفسیر سوره حمد @albayann
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ⁉️از علم اسلامی یا علم دینی چند معنا متصور است؟ ⁉️ نقص فلسفه ما در چیست؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تحلیل و تبیین آیه يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا [نساء ایه پنجاه و نهم ] ⁉️رابطه این آیه با بحث ولایت فقیه چگونه است؟ ⁉️از آیه چه شئونی برای پیامبر به دست می آید؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔺🔺🔺🔺 💠تحلیل و تبیین آیه يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا [نساء ایه پنجاه و نهم ] 🔰 استاد آیت الله فرحانی: حضرت امام(ره) در بحثهای ولایت فقیه نظرشان این است که در این آیه (اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم...) اطیعوا اول ناظر به شأن مرجعیت دینی پیامبر است چون آیه فرموده است خدا را اطاعت کنید یعنی در بخش احکام وظایفی را که خداوند فرموده است مورد اجابت قرار گیرد به این معنا که اطاعات کنید رسول را در احکام خدا! 🔸و همچنین حکمی که در اطیعوا اول آمده است ارشادی می باشد نه مولوی! ملاکی تفکیک حکم ارشادی و حکم مولوی را در اصول ذیل نظر صاحب فصول فرا گرفتیم که اطیعوا الله نمی تواند مولویت داشت باشد به این دلیل که تسلسل پیش می آید و این اطیعوا الله ارشاد به حکم عقل است. 🔹بعد می فرمایند اطیعوا دوم برای رسول خداست چون او زعیم است باید دستورش را اطاعت کنید و این امر دوم دیگر وجوب مولوی دارد و ارشادی نمی باشد. 👈🏻ما دو اطیعوا داریم که یک جنس نیستند یکی ارشاد به حکم عقل است چون نمی تواند مولوی باشد و دیگری مولوی است که وجوب اطاعات را به حکم خدا برای زعیم درست می کند یعنی حرام است رفع خصومت شما جای دیگری صورت بگیرد. لذا ما دو شأن جدای از هم داریم که یکی مربوط به مرجعیت دینی و دیگری شأن زعامت و رهبری و اجراست. 📌پس ما یک بار داریم با شأن مرجعیت داریم کار می کنیم و یک بار با شأن زعامت که خداوند فرموده است اطیعوا الله و اولی الامر منکم و چون در اینجا اطاعات مطلق است به اطلاقه واجب است که از رسول و اولی الامر اطاعت شود. ▪️استاد بزرگوار در این صوت به صورت تفصیلی به این مطلب می پردازند. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔹دغدغه سبقت وقرب خداوند را از دست ندهیم. 🔸اگر پیوند معنوی را تقویت کنیم، ادب حضور درست میشود... 👤 استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠جهاد علمی و معنوی؛ نیاز مهم طلبه عصر انقلاب 🔸در بیان رهبر معظم انقلاب @albayann
🔰رهبر معظم انقلاب: 💠"کار شما، کار پیغمبران است؛ هم حرفتان سبز خواهد شد و بلا شک پیش خواهد رفت، هم توفیقات الهی شامل حالتان خواهد بود؛ یعنی خدای متعال کمکتان می‌کند: اِنّا لَنَنصُر رُسلنا وَ الَّذین آمَنوا فِی الحَیاه الدُّنیا خداوند نصرت می‌کند شما را و همچنین مثل انبیا، بلاشک دشمنان و مخالفین و معارضینی هم خواهید داشت، پس همان وضعیّت است؛ خود را برای آن آماده کنید ... 📌خودتان را آماده کنید برای پنجاه سال، شصت سال، هفتاد سال تلاش کردن و کار کردن و زحمت کشیدن و بدانید که در پایان این راه، دنیا دگرگون خواهد شد بر اثر تلاش شما و بدون تردید به سمت مطلوب پیش خواهد رفت؛ حتماً اینجور خواهد شد .. 🔸بدانید این راه احتیاج دارد به تقوا. بدانید بهترین تبلیغ، تبلیغی است که شخصیّت عملی شما نسبت به آن اهداف و آرمانهای شما انجام خواهد داد و اثری که خواهد گذاشت: مَن نَصَبَ نَفسه لِلنّاس اِماما فَلیَبدَأ بِتَعلِیم نَفسه قَبل تَعلیم غَیرِه اوّل روی خودمان باید کار کنیم. اینکه در گذشته برخی از رؤسای مدارس، سحر می‌رفتند، نگاه می‌کردند ببینند کدامیک از طلبه‌ها دارد نماز شب می‌خواند و کدام نمی‌خواند، یعنی مراقبت می‌کردند که طلبه حتّی ‌المقدور از نماز شب محروم نماند؛ خیلی حرف پُرمعنایی است. 🔹البتّه آن روز این کار آسانتر بود؛ امروز با تلویزیون و سریال‌های تلویزیونی و از این حرفها، کار مشکل است، اما این کار مشکل را باید شما انجام بدهید. امروز شما جوان‌ها، راه خدا، راه توسّل، راه دعا، راه بهره‌مندی از ادعیه‌ زاکیه‌ حضرت بقیّت الله (ارواحنا فداه) را برای خودتان باز کنید؛ راه استفاده‌ی از این دعاهای مأثوری که از ائمّه رسیده برای خودتان باز کنید، از اینها استفاده کنید ... خود همین دعاهای صحیفه‌ سجّادیّه ... این باب را برای خودتان باز نگه دارید. و البته پرهیز از گناه، اساسی ‌ترین کارهاست ... . 📆۶ شهریور ۹۶ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🕟مدت زمان جهت فراگیری مکتب ⁉️برخی از مخاطبین محترم کانال سوال پرسیده اند که چرا درس خارج استاد آیت الله فرحانی از جهت زمانی طولانی است و اکنون پس از چند سال تدریس امسال به ابتدای مبحث اجتماع امر و نهی رسیده اند؟ آیا یادگیری نظام فکری حضرت امام این مقدار طول میکشد؟ 👤استاد در این صوت که ذیل درس خارج سنوات گذشته بوده است این سوال را مطرح و دونکته مهم را در پاسخ به این سوال بیان می کنند: ✅نکته اول: تفصیل، لازمه مکتب سازی است. ✅نکته دوم: حداکثر در مدت ۵سال میتوان این مکتب را یاد گرفت. @albayann
💠آقای طباطبایی می فرمودند من اوایل که اسفار می خواندم خیلی کار می کردم و خیلی فکر می کردم و خیلی هم تجزیه و تحلیل می کردم . بعد کم کم در من این غرور پیدا شده بود که خود آخوند [ ملاصدرا ] هم اگر بیاید دیگر بهتر از این نمی تواند این مطالب را تجزیه و تحلیل کند . 📌تا بعد می روند نزد استادشان مرحوم آقای قاضی که استاد سیر و سلوک و معنویت بوده است . آقای طباطبایی می فرمودند وقتی که ایشان وارد بحث مسائل وجود شد یک مرتبه معتقد شدم که من تا به حال یک کلمه از اسفار نمی فهمیدم . 👈🏻اگر کسی بخواهد واقعأ حکمت متعالیه را بخواند باید زمینه قلبی و روحی و زمینه معنوی آن را هم فراهم کند و الا « ظلمات بعضها فوق بعض » می شود . 📚(درس های اسفار ، ج ۱ ، ص ۱۳۷ ) @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔹دو مبنای اساسی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی 🔸 آسیبها و موانع موجود برای ایجاد تمدن ⛔️دو مطلب که در مسیر ایجاد تمدن اسلامی باید از آن اجتناب کرد @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻 💠دو مبنای اساسی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی 👤 استاد آیت الله فرحانی: کسی که بخواهد نظریه تمدن اسلامی و پیشرفت چند بُعدی و همه جانبه انسان را پی گیری کند باید دو مبنا را در اول کار مشخص نماید: 1⃣استعداد پایان ناپذیر موجود چند بعدی به نام انسان. 2⃣عنصر ایمان. 🔹یکی از آسیبهایی که در اینجا وجود دارد این است که عده ایی روشنفکر غربی به دنبال ایدئولوژی زدایی از اسلام هستند و در پی آن، به دنبال از بین بردن عنصر ایمان هستند. آنها نمی دادند که غرب هم اگر تمدنی درست کرده است با ایدئولوژی آن را درست کرده و این ایمان است که کار را جلو برده است. 🔸رهبر معظم انقلاب بر همین اساس می فرمایند که بدون مكتب و بدون ايدئولوژى نمى ‏توان يك تمدن را به وجود آورد و این احتياج به ايمان دارد. 👈🏻 اين تمدن داراى علم خواهد بود، داراى صنعت هم خواهد بود، داراى پيشرفت هم خواهد بود؛ و اين مكتب، هدايت كننده و اداره كننده‏ ى همه‏ ى اينها خواهد شد. آن كه مكتب توحيد را مبناى كار خودش قرار مى ‏دهد، آن جامعه‏اى كه به دنبال توحيد حركت مى‏ كند، همه ‏ى اين خيراتى را كه متوقف بر تمدن‏سازى است، به دست خواهد آورد؛ يك تمدن بزرگ و عميق و ريشه ‏دار خواهد ساخت و فكر و فرهنگِ خودش را در دنيا گسترش خواهد داد. بنابراين، اين مطلب اول، كه احتياج به ايمان است. كشاندن جامعه به بى ‏ايمانى، يكى از همان توطئه‏ هائى است كه دشمنان تمدن‏سازى اسلامى به دنبال آن بوده‏ اند و الان هم با شدت اين امر را دنبال مى‏ كنند. 🔺امروز در محيط هاى روشنفكرى، كسانى هستند که با شكل هاى گوناگون، با قد و قواره‏هاى گوناگون، ما را از شعارهاى مكتبى برحذر مى‏ دارند؛ دوران اوج شعارهاى مكتبى را كه دهه‏ى شصت است، زير سؤال مى‏ برند؛ امروز هم از تكرار شعارهاى مكتبى و شعارهاى انقلابى و اسلامى، خودشان واهمه دارند و مى‏ خواهند در دل ديگران واهمه بيندازند؛ مى ‏گويند آقا، هزينه دارد، دردسر دارد، تحريم دارد، تهديد دارد. ▪️نگاه خوشبينانه اين است كه بگوئيم اين ها تاريخ نخوانده‏اند- البته نگاه‏هاى بدبينانه هم وجود دارد- اينها اگر تاريخ خوانده بودند و اطلاع داشتند از سرگذشت و منشأ و مبدأ تمدن هایى كه وجود دارد و همين تمدن مادى غرب كه امروز مى‏ خواهد دنيا را فتح و تصرف كند، اين حرف را نمى ‏زدند. بايد بگوئيم اينها بى ‏اطلاعند، تاريخ نخوانده ‏اند. 💢 مراقب باشيم دچار سطحى‏ گرى و ظاهرگرائى نشويم، دچار تحجر نشويم- اين يك طرف قضيه است- دچار سكولاريسمِ پنهان هم نشويم. گاهى اوقات در ظاهر؛ تبليغات، تبليغات دينى است؛ حرف، حرف دينى است؛ شعار، شعار دينى است؛ اما در باطن، سكولاريسم است؛ جدائى دين از زندگى‏ است؛ آنچه كه بر زبان جارى مى‏ شود، در برنامه‏ ريزى‏ها و در عمل دخالتى ندارد. ادعا مى‏ كنيم، حرف مى ‏زنيم، شعار مى‏ دهيم؛ اما وقتى پاى عمل به ميان مى‏ آيد، از آنچه كه شعار داديم، خبرى نيست. 👈🏻انقلاب اسلامى تواناست. آن قدرتى و ظرفيتى و انرژى متراكمى كه در انقلاب اسلامى وجود دارد، اين توانائى را دارد كه همه‏ ى اين موانعى را كه من گفتم و بسيارى‏ اش را هم نگفتم، از سر راه بردارد و آن تمدن ممتازِ برجسته‏ ى متعالىِ باشكوه اسلامى را جلوى چشم همه‏ ى دنيا برقرار كند؛ و اين در زمان شما خواهد بود. با همت شما خواهد بود. 👈🏻هرچه مى‏توانيد، خودتان را از لحاظ علم و عمل و تزكيه و تقويت روح و تقويت جسم همان طورى كه بارها عرض شده- آماده كنيد و ان‏شاءاللّه اين بار سنگين را به دوش بگيريد. @albayann
💢هيچ راهى در معارف الهيه پيموده نمى شود مگر آنكه ابتدا كند انسان از ظاهر شريعت و پس از انكشاف حقيقت و بروز انوار معارف در قلب نيز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. 🔰امام خمینی (ره) 🔺انسان شرعى عبارت از آن است كه موافق مطلوبات شرع رفتار كند، و ظاهرش ظاهر رسول اكرم باشد، و تأسى به آن بزرگوار بكند در جميع حركات و سكنات و در تمام افعال و تروك. و اين امرى است بس ممكن، زيرا كه ظاهر را مثل آن سرور كردن امرى است مقدور هر يك از بندگان خدا. 🔺و بدان كه هيچ راهى در معارف الهيه پيموده نمى شود مگر آنكه ابتدا كند انسان از ظاهر شريعت. و تا انسان متأدّب به آداب شريعت حقه نشود، هيچيك از اخلاق حسنه از براى او به حقيقت پيدا نشود، و ممكن نيست كه نور معرفت الهى در قلب او جلوه كند و علم باطن و اسرار شريعت از براى او منكشف شود. 🔺و پس از انكشاف حقيقت و بروز انوار معارف در قلب نيز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. و از اين جهت دعوى بعضى باطل است كه به ترك ظاهر. علم باطن پيدا شود. يا پس از پيدايش آن به آداب ظاهره احتياج نباشد. و اين از جهل گوينده است به مقامات عبادت و مدارج انسانيت. 📚 شرح چهل حديث، ح اول، ص۷ @albayann
taghrir-osul 91-100.pdf
1.26M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈🏻جلسه 91تا100 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
taghrir-feqh 91-100.pdf
1.14M
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈🏻جلسه 91تا100 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🏷 | یکی از مطالب بسیار مهم و پر دامنه در علم اصول فقه؛ تحلیل و تبیین نقش عقل در عالم استنباط است. از دیرباز سعه این عنصر استنباط و ارتباط آن با شرع یا نقل محل اختلاف و معرکه بین اصولیون و فقها بوده و نتیجه این اختلاف ، تاثیراتی مهم در شکل گیری مکاتب علمی در حوزه نجف و قم شده است. 👤استاد آیت الله فرحانی در این صوت به بررسی عقل نظری و علمی و ارتباط آن با مباحث مستقلات و غیر مستقلات عقلیه می پردازند و در پایان نیز به حکومت عقل در وادی امتثال و ارشادی بودن احکام شارع در این مقام به صورت خلاصه اشاره می نمایند. @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🏷بررسی حکومت عقل در مستقلات عقلیه و غیرعقلیه 👤استاد آیت الله فرحانی 1⃣نکته اول: در بحث مربوط به احکام عقل یک تفکیکی بین عقل عملی و عقل نظری و بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه است. در باب عقل عملی و نظری دو اصطلاح مطرح است. مشهور می گویند اختلاف بین عقل نظری و عملی در مدرَکات است. اگر مدرَک یک امرِ حقیقیِ واقعی بود، عقل نظری است و اگر مدرَک از امور اعتباری بود ،عقل عملی است. پس مراد از عقل نظری به اصطلاح مشهور یعنی ادارک کننده امور واقعی و مراد از عقل عملی یعنی ادارک کننده امور اعتباری و قراردادی که به تعبیر شهید مطهری و علامه طباطبایی همان قراردادهای ثابت و باید های کلی که به عقل مدرِک آن کلیات است. البته اصطلاح دیگری هم وجود دارد که استاد ما آیت الله جوادی آملی قائل هستند که عقل عملی را اراده معنا می‌کنند. و اشکال ندارد که کسی خروج از اصطلاح کند و بگوید عقل عملی یعنی اراده و عقل نظری هم کار ادراک را انجام می دهد. 2⃣نکته دوم: براساس همین اصطلاح، آقایان می گویند مستقلات عقلیه، مدرَکات عقل عملی هستند که عقل مستقل به ادراک حُسن عدل و قُبح ظلم است و یک ملازمه‌ای بین حکم عقل و حکم شرع درست می کنند که اگر عقل حُسن چیزی را ادراک کرد حَکَم به الشرع. (که قبلا در این چند جلسه توضیحاتی بیان شد که ادراک مناط واقعی توسط عقل راه ادراک حکم شرعی و اراده مولی است که این را از باب کاشفیت دانستیم.) در غیر مستقلات عقلیه می گویند اینها ملازمات واقعیه ای هستند که عقل نظری آنها ادراک می کند. مثلا اگر ملازمه بین اتیان فعلی با سقوط امر آن مورد بحث واقع شود ؛ این ادراک یک امر واقعی است که عقل نظری ادراک می‌کند. لذا فرق بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه که به اصطلاح محقق اصفهانی بحث ملازمات هستند، در عقل عملی و نظری است. 3⃣نکته سوم: در باب حکومت عقل در وادی امتثال ، هیچ تفاوتی بین مستقلات و غیرمستقلات نیست. این حاکم شدن (چه در مستقلات ،چه در غیر مستقلات) به این معناست که وقتی عقل در وادی امتثال یک حکمی کرد؛ این حکم برای امتثال کافی است. حال اگر شارع حکمی کند، این حکم او ارشادی است. برای اثبات ارشادی بودن حکم شارع نیز سه حد وسط مطرح شده است: 1- حد وسط لغویت 2- حد وسط تسلسلی 3- حد وسط عدم ترتب چیزی بر امر غیر آنچه بر ماموربه مترتب است. و اصل حرف در ارشادی بودن این است که اگر چنین ادراکی از عقل تحقق پیدا کرد و این ادراک کافی بود برای انبعاث عبد؛ دیگر شارع نمی تواند حکم مولوی صادر کند. خواه عدم حکم مولوی از جانب شارع با حد وسط لغویت بیان کنیم و خواه با حد وسط تسلسل یا حد وسط سوم بیان کنیم. لذا تعبیر خوبی هم محقق خوئی و هم حضرت امام دارند که مناط در مستقل و در غیر مستقل یک چیز است و آن این که حاکم در وادی امتثال ، عقل است. باید توجه داشت که مکانیزم کشف عقل ربطی به این بحث حکومت عقل ندارد و باید حیث کاشفیت عقل را از حیث حاکمیت عقل جدا کردیم. @albayann
💠 رحمت رحمانی و رحمت رحیمی 🔰 آیت الله فرحانی 🔻 است . در این شب می خوانید : ” يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ ” خدا را اینگونه خطاب می کنید که «دو دست را به عطا باز کرده است». 🔻 در آیه ۲۸ سوره حدید (سوره حدید از سوره های و قرآن است. خیلی ها مقیدند هر شب سوره حدید بخوانند) نیز می خوانیم : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ. 🔻 حضرت امام و علامه طباطبایی خیلی زیبا تفسیر کردند.اینگونه معنی کردند که «باسط الیدین بالعطیه» (ای خدائی که دو دستت بر عطا باز است) یک رحمت و یک رحمت دارد . یعنی از دو نوع رحمتش به شما میدهد. 🔹از نظر قرآن در شبهای توحید، خدا اینطور عمل می کند. دستش را باز می کند. میدهد. کفلین رحمت میدهد. در آیه ۲۸ سوره حدید نیز همین را می فرماید:” وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ ” کسانی زنده اند که ایمان به خدا و ایمان به رسول بیاورد . در تقوا اتصال به رسول الهی پیدا کند. رحمت نازل می شود. اتصال درست میشود. قرآن میگوید خداوند متعال برای این کار انبیا را فرستاده است که انسان به دو خصلت رحمت الهی وصل شود. 🔻« باسط الیدین بالعطیه» یعنی عطای الهی آن هم با دو دست خدا ! دعای شب جمعه کنایه ای از این رحمت است که اگر محقق شود اثر میکند. از نظر قرآن کسانی زنده هستند که این اتصالات را دارند. اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ. اینها از عطایا که رحمت است و یدین بالعطیه است، خوب استفاده می کنند. 🔹 برادران! خواهران! به همین دلیل شب های جمعه شب های خاصی است. حال اگر شما دقت کنید ، متوجه می شوید که چرا می گویند شب جمعه درِ خانه بروید. رحمت الهی کانال میخواهد. 🔹 شب های جمعه شب های هدیه دادن خداست. شبهای توحید است. انسان باید با دعاهای شبهای جمعه انس بگیرد. آدم با تانی و تامل بخواند.میگویند دعای شب عرفه را شب جمعه بخوان. عجب دعایی است! اللهم یا شاهد کل نجوا… 🔻 یک عده در این مسیری که قرآن تصویر کرده ، قرار گرفته اند. قرآن می گوید اینها استجیبو لله و للرسول هستند. اجابت کردند؛ حرکت کردند؛ این قانون الهی است. کسانی هم که در این مسیر قرار نگرفته اند مرده اند. بخورند ،بخوابند، صد تا نوه و نتیجه هم داشته باشند مرده اند. @albayann
🏴السَّلامُ عَلَیْکَ یا زَیْنَ الْعابِدِینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا زَیْنَ الْمُتَهَجّـِدِینَ ▪️آسمان هم خجل از چشم تو و بارانت آخری نیست بر این گریه بی پایانت ▪️آب می بینی و طفل و گل و سقا و جوان بیشتر می شود انگار غم پنهانت علیه السلام تسلیت باد. @albayann