eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
شب جمعه.mp3
3.57M
🎙 🔹 شب جمعه و رحمت الهی 🔸يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ 📌صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِي هَذِهِ الْعَشِيَّةِ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ⁉️سوال خبرنگار: 🔹بعد از تصویب قانون اساسی شکلی از حکومت که مطرح شده دو شکل است. ➖یکی اینکه یک حکومتی با استبداد روحانیت بر سر کار می‌آید ➖و یا اینکه یک حکومتی که روحانیت در آن نقش فرعی دارد روی کار می‌آید. این دو تا شکلی است که در جهان مطرح است. نظر حضرت عالی چیست در این مورد؟ 🔰امام خمینی(ره): آن جهانی که شما می‌گویید، یک جهان جاهل هست به اسلام. اینها نمی‌دانند که حکومت اسلامی می‌آید برای اینکه دیکتاتوری نباشد. اسلام غریب است. 📌پاسخ امام را در این ویدیو ببینید. @albayann
🖊نظام آخوند در رابطه با علم اجمالی برگرفته از درس خارج اصول آیت الله فرحانی (زیدعزه) ✍مقرر:حجه الاسلام امیر دانایی 🔹آخوند(ره) در ابتدای مساله اشتغال حرف شیخ اعظم و مشهور را در رابطه با علم اجمالی مورد نقد قرار داده اند و می فرمایند: آقایان در علم اجمالی فرق می گذاشتن بین حرمت موافقت قطعیه و وجوب موافقت قطعیه، کانّه علم اجمالی را مقتضی می داند چون همراه آن مانعی وجود دارد به حد علت تامه نمی رسد و به عبارت دیگر این تفکیک به خاطر این است که روی علم تمرکز کرده اند. 🔸اما آخوند (ره) می فرماید: ما باید تکلیف معلوم را مشخص کنیم و مشخص کنیم معلوم ما در علم اجمالی چه وضعیتی پیدا می کند!! اگر معلوم یک طوری بود که فعلیت مطلقه من جمیع جهات داشت آن موقع هیچ فرقی بین علم تفصیلی و اجمالی نیست ولی اگر معلوم فعلیت من جمیع جهات پیدا نکرده است آن موقع می توانیم فرق بگذاریم بین علم تفصیلی وعلم اجمالی درعلم تفصیلی که شکی در آن نیست مجالی برای جریان اصل وجود ندارد ولی در علم اجمالی بخاطر وجود شک زمینه جریان اصولی مانند: برائت وحلیت یا طهارت درآن وجود دارد و از همین جا تفاوت مبنای آخوند(ره) با مشهور وشیخ (ره)مشخص می شود، درجایی که معلوم فعلیت مطلقه نداشت درعلم اجمالی آن هیچ مانع عقلی وشرعی وجود ندارد که در اطراف جریان اصول را دشته باشیم مثل اصل برائت و شارع ترخیص میدهد 📌 برخلاف آقایان که چون با علم کار می کردند می فرمودند که شارع نمی تواند ترخیص در اطراف را بدهد چون اشکال عقلی وشرعی به وجود می آمد درسیستم آنها به این صورت که : اشکال عقلی: ترخیص در معصیت می شود؛ به این صورت که من اجمالا می دانم دریکی از دو ظرف حرامی مثل خمر یا نجسی مثل بول وجودارد واگر شارع درهر دو طرف ترخیص بدهد یعنی ثبوتا ترخیص در معصیت است،چون من بالاخره می دانم در یکی از ظروف حرام یا نجس وجود دارد. ➖اشکال شرعی: تناقض صدر و ذیل روایات است؛ به این دلیل که از یک طرف می گوید: کل شیء لک حلال و در ذیلش می گوید حتی تعلم انه حرام این اطلاق حتی تعلم موارد علم اجمالی را می گیرد؛این یعنی تناقض درحرف شارع . درنتیجه مشهور با تمسک به این دو دلیل جلوی جریان اصول را در همه اطراف می گرفتند. 🔸تفاوت دیگر مبنای آخوند(ره) با شیخ اعظم (ره)در این است اینها بین شبهه محصوره وغیره فرق می گذاشتند؛ در شبهه محصوره نمی توان اصل جاری کرد اما درشبهه غیر محصوره اشکال ندارد به خاطر همان که بحث را بر روی علم می بردند. 📌آخوند(ره) آمد و فرمود باید ببینیم معلوم ما چگونه است اگر فعلیت مطلقه من جمیع جهات داشت هیج فرقی بین محصوره وغیره محصوره وجود ندارد ولی اگر معلوم ما فعلیت مطلقه نداشت حتی اگر شبهه محصوره هم بود مجالی برای جریان اصل وجودارد ولی اگر در همین مورد تفصیلی بود وشبهه هم غیره محصوره باز نمی توانیم جریان اصل را داشته باشیم؛ بله آخوند(ره) می فرماید وقتی ما در شبهات محصوره دقت می کنیم نوعا این طور است معلوم فعلیت مطلقه دارد و در غیر محصوره اینگونه نیست. ➖نکته خوب دیگری که آخوند در این مساله بیان می کند این است که چه مواردی می تواند فعلیت مطلقه را از کار بیاندازد:1.اضطرار 2.خروج ازمحل ابتلاء 3.علم به تحقق نداشتن موضوع. 📚منبع: کفایه الاصول ج۲ مبحث اشتغال @albayann
6⃣شماره ششم دو فصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت منتشر شد. 🏷لیست مقالات شماره ششم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖊اعمال منطق اعتباریات در مبحث حقیقت شرعیه 📌استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی ( زید عزه ) 🖊نقد و بررسی نظریه مراتب حکم از نگاه مشهور مبتنی بر نظریه امام خمینی (ره) 📌 عباس یعقوبی 🖊نوآوری های مرحوم مظفر در تبویب مسائل علم اصول بر اساس کتاب اصول فقه 📌 حسین حاجی زاده 🖊نقش دلیل عقل در استنباط احکام با نگاهی به آراء امام خمینی(ره) 📌 صادق مصطفایی دروئی 🖊 تکمیل حد تام با برهان بر اساس ابتناء آن بر علیت 📌احمدرضا ساعدی بید گلی 🖊مقایسه تقریر بوعلی و صدرا از برهان صدیقین و نقدهای وارد شده بر آنها 📌مهدی خطیبی 🖊ملاک تقسیمات حکمت از دیدگاه شهید مطهری 📌 رضا فیاضی 👈🏻جهت تهیه این نسخه می توانید به صورت حضوری به معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایید. علیه السلام @albayann
🏴السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ؛ 🖊گزارش تصویری مراسم ایام فاطمیه 🔰سخنران:استاد آیت الله فرحانی 📍مکان:سیرجان هیئت فدائیان علی ابن ابی طالب @albayann
سه مقام ائمه .mp3
1.58M
🔊 🏴سه مقام اهل بیت در منظومه فکری امام و علامه طباطبایی 🏴جایگاه حضرت زهرا(س) در این سه مقام 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🔊 #بشنوید 🏴سه مقام اهل بیت در منظومه فکری امام و علامه طباطبایی 🏴جایگاه حضرت زهرا(س) در این سه مق
|ائمه علیهم السلام سه مقام دارند 1⃣مقام نورانیت و وحدت در بعضی از روایات داریم که «اَوّلُ مَا خَلَقَ اللهُ» یعنی اولین چیزی که خدا خلق کرد نور نبی اکرم ص است. در این مقام نورانیت، معصومین(ع) وحدت دارند. 2⃣ مقام امامت و کثرت در این مقام اطاعت از هر امام حتی بر امام بعدی واجب است. 3⃣مقام ظهور ولایت در این مقام هر چه جلوتر می رویم، این ظهور و تجلی معصومین (ع) بیشتر می شود، امام اول پنهان تر از امام بعدی می باشد و بر این اساس امام دوازدهم ظاهرترین ایشان می باشد. 👈لذا ائمه(ع) در یک مقام جمع و وحدت دارند . در یک مقام کثرت دارند و به این اعتبار است که امام بعدی تابع قبلی است. 📌اما به اعتبار سوم، ظهور امام بعدی از قبلی بیشتر است. بنابر این اعتبار امام زمان(عج) أفضل ائمه ماست، چون ظهور ائمه(ع) در اوست و به اذن الله ایشان ظاهر می شود و کمالاتشان عالم گیر خواهد شد. 🏴مقام حضرت زهرا صدیقه کبری(سلام الله علیها) در این سلسله در این مقام سوم (یعنی ظهور کمالات ولایت) علم اهل بیت (ع) با زهرا (س) است. چون مصحف، متعلق به زهرای اطهر است و لذا ظهور علم ائمه (ع) با فاطمه (س) است. سِر ولایت و جریان ظهور ولایت با زهرا (س) است. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🏴السَّلامُ عَلیَکِ یا فاطِمَةَ الزَّهرا(س) 🔰امام خمینی: 🖊براساس روایتی محکم حزن و اندوه فراوانی پس از رحلت حضرت رسول بر حضرت زهرا سلام الله علیها غلبه داشت ، جبرئیل امین در این ایام خدمت ایشان می رسید و مسائلی از آینده را نقل می کرد ... @albayann
السَلَامُ عَلَیکِ یَا بَضعَةَ النَّبِی (س) 🏴مراسم شام شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) به دعوت حضرت آیت الله فرحانی🏴 ➖سخنران : آیت الله فرحانی (تحلیل مسائل اخیر کشور) ➖زمان: سه شنبه ۶ دی ماه ساعت ۱۸:۳۰ ➖مکان: کوی طالقانی،خیابان شهید کریمی،مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) 🔹مراسم تشییع جنازه نمادین حضرت مادر بعد از عزاداری از درب مسجد شروع خواهد شد🔹 دفتر حضرت آیت‌ الله فرحانی (نماینده مردم شریف خوزستان در خبرگان رهبری) @albayann
⁉️مقصر این گناه بزرگ در ابتدای داستان خلقت چه کسی است؟ ➖ در این گناه بزرگ حضرت حوا نقش اساسی را ایفا کرد. شیطان نتوانست حضرت آدم را فریب بدهد اما شیطان آمد را فریب داد و با فریبِ زن، حضرت آدم نیز فریب خورد..... ✅پاسخ استاد را مطالعه بفرمایید @albayann
البیان
⁉️مقصر این گناه بزرگ در ابتدای داستان خلقت چه کسی است؟ ➖ در این گناه بزرگ حضرت حوا نقش اساسی را ایف
⁉️مقصر این گناه بزرگ در ابتدای داستان خلقت چه کسی است؟ ➖ در این گناه بزرگ حضرت حوا نقش اساسی را ایفا کرد. شیطان نتوانست حضرت آدم را فریب بدهد اما شیطان آمد را فریب داد و با فریبِ زن، حضرت آدم نیز فریب خورد. 📌پس گناهِ اول، گناهِ یک زن است. لذا زن شد مظهر وسوسه و فریب و خطا و گناه. زن بود که فریب خورد و با فریب او آدم فریب خورد. 📌بشر گناه اول را انجام داد، از بهشت بیرون رفت، در فساد و کشتار و تباهی و بدبختی غرق شد و منشأ همه اینها حضرت حوا بود. لذا مسیحیت فتوا می دهد برای رشد معنوی باید دور زن را یک خط قرمز بکشید. 🔰پاسخ زیبای استاد آیت الله فرحانی با توجه به آیات قرآن: در این آیات تمام ضمیرها به صورت تثنیه آمده يَا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ فَکُلاَ مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَ لاَ تَقْرَبَا هٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ‌ ﴿الأعراف‏، ۱۹﴾ 🔹“کلا”یعنی هر دو بخورید، از همه نعمات استفاده کنید “و لا تقربا هذه الشجره و تکونا من الظالمین” دقت کنید فرمود “لا تقربا” یعنی هر دوی شما نزدیک نشوید و تکونا من الظالمین نروید دنبال درخت گناه شما که علم دارید، آگاهی دارید، همه نعمات الهی مسخر انسان است، اگر نروید دنبال گناه از ظالمین نیستید. 📌یعنی ای آدم و ای حوا ، شما پاک هستید. کسی که مظهر آلودگی و دعوت به گناه است، حوا نیست، چرا؟ فرمود فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ ﴿الأعراف‏، ۲۰﴾ هر دوی آنها را وسوسه کرد و قَاسَمَهُمَا إِنِّي لَکُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ‌ ﴿الأعراف‏، ۲۱﴾ برای هر دو قسم خورد فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ ﴿الأعراف‏، ۲۲﴾ هر دو فریب شیطان را خوردند. 🔸 توجه کنید که همه ی ضمیر ها تثنیه است. هیچ جای قرآن نیست که شیطان حوا را فریب داد. نخیر، اینها در اسرائیلیات هست. در تحریفات هست. فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ وقتی هر دو فریب خوردند و از درخت ممنوعه چشیدند، ببینید چقدر زیباست می فرماید خدا هر دوی آنها را صدا زد نَادَاهُمَا رَبُّهُمَا ﴿الأعراف‏، ۲۲﴾ نه اینکه حوا را از طریق آدم صدا زد نخیر، هر دو را مستقیما مورد خطاب قرار داد و فرمود أَ لَمْ أَنْهَکُمَا عَنْ تِلْکُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَکُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَکُمَا عَدُوٌّ مُبِينٌ‌ ﴿الأعراف‏، ۲۲﴾ کجای قرآن آلودگی اول را، گناه اول را، به زن نسبت داده؟ کجای قرآن سرشت زن را آلوده و ناپاک تلقی کرده؟ هم زن و هم مرد، هم آدم و هم حوا از کار خود توبه می کنند. قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا﴿الأعراف‏، ۲۳﴾ 📌هر دو گناه می کنند، هر دو وسوسه می شوند، هر دو آلوده می شوند و البته سرشت و ذات هر دو نیز پاک است.این یک غلط بزرگ در تاریخ است. که به زن چنین نسبتی داده اند. @albayann
اصالت الاجتماع.mp3
554.2K
🔊 🔰استاد آیت الله فرحانی ⁉️اشکال آیت الله مصباح به مطالب غربیها چیست؟ ⁉️ریشه تفکرات فیلسوفان غربی که قائل به اصالت الاجتماع هستند از کیست و چگونه تحلیل می کنند؟ @albayann
📆9دی 🔰آیت الله فرحانی: 🔹جریان نفوذی ایجاد شده ،که سبب شد دستگاه های فرهنگی از کار بیفتد و این سبب ایجاد مشکلات زیادی شده است ⁉️چرا فتنه ایجاد میشود؟ و چرا سند ۲۰۳۰ ایجاد میشود؟ نیز از همینجا معلوم می‌شود. 💢سند۲۰۳۰ جدای از فرهنگ و دین ما، در خارج از ایران نوشته شده و مغایر با استقلال ما است ؛لذا آنرا قبول نمیکنیم. 👈🏻باید در درون کشور چنین سند های مهمی نوشته و کار شود. مشکلی که آقا با دولت سازندگی داشتند این بود که مدل توسعه،غربی بود. مدل توسعه آن ها سبب ایجاد حالت فعلی در مثل خوزستان شد. 🔹یک جریانی در کشور شکل گرفت که، بازگشت به ارتجاع و روشن فکری به مخالفت با دین و مخالفت با بنیادهای اسلامی‌ ایرانی ما و به توجه و دلبستگی بی چون و چرا به غرب با خصوصیت درس خواندگی؛ اگر این جریان نفوذ کند بسیار گرفتاریم. ➖مطالباتی که آقا دارند، در عرصه فرهنگ و اقتصاد مطالبات ۲۰ ساله است؛ اگر مطالبات آقا انجام نشود گرفتار جریان نفوذ خواهیم شد. ➖نمیتوان جوانان مومن و انقلابی را بواسطه این فتنه و نفوذ ها از دست بدیم. 👈🏻۹ دی علتی داشت وآن هم بی توجهی به فرمایشات۲۰ ساله‌ آقا بود. باید از ولی فقیه حمایت کرد و تا به حال فقط حمایت از ولایت فقیه کردیم و کرده اند نه از ولی فقیه. 💠تمام دستگاه های کشور مثل تایید صلاحیت هاو...این مبانی را باید مبنای حرکت اسلام و کشور قرار دهند، اگر اینها رعایت شد، که خب تکرار فتنه نداریم و اگر رعایت نشد و زمین بماند قطعا آینده سختی داریم. 📌اگر بخواهم ۹ دی را خلاصه بگویم آنرا در چند کلمه عرض میکنم: ارادت مردم به اسلام و دین و روحانیت . @albayann
تفاوت فرمایشات حکماء با ظاهر قران کریم چگونه است؟.mp3
694.6K
🔊 ⁉️نهایت تعابیر فلاسفه، در تبیین رابطه خلق با حق چیست؟ ⁉️از نظر حضرت امام تفاوت فرمایشات حکماء با ظاهر قرآن کریم چگونه است؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔺فلسفه ی وجودی شیطان| استاد 🔹 شیطان در عالم وجودش خیر است. چرا؟ می فرمایند که شیطان سگ در خانه ی خداست. ⁉️ چرا کسی سگی را در خانه قرار می دهد؟ برای اینکه مثلاً غریبه داخل خانه نیاید. اگر غریبه ای بخواهد بیاید، سگ پارس می کند و مزاحمش می شود. اما اگر آشنا بخواهد بیاید کاری ندارد. 🔸شیطان گفته است پروردگارا لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِيمَ‌ ﴿الأعراف‏، ۱۶﴾ خدایا من سر راه مستقیم این بندگانت می نشینم لَآتِيَنَّهُمْ ﴿الأعراف‏، ۱۷﴾ می آیم سراغشان، از راست از چپ از بالا از پایین.إِلاَّ عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ‌ من فقط برای آشنایان با تو مزاحمت ندارم. 📌هر وقت احساس کردید که دیگر وسوسه نمی شوید، بدانید که رفیق خدا شده اید. بدانید که با صاحب خانه دوست شده اید و این سگ کارت ندارد @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: 🖊مدرسه حاج قاسم متاثر از مدرسه فاطمی است ➖ناله حضرت زهرا ناله مظلومیت امامت و ولایت است که تاریخ را نجات داده و تا دفاع مقدس و سوریه و لبنان به گوش فرزندان این مکتب رسیده است @albayann
روش تحصیل.mp3
1.47M
🎙 | اتصال علوم به هم 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹در فقه الخمینی باید یک کار عمیق متنی و پژوهشی روی علوم و مستندات انجام دهیم.. 🔸بدون نظام فقه الخمینی نمیشود این علوم را عمیق خواند... ⁉️شیوه ارتباط با دانشگاه باید چگونه باشد؟ @albayann
هدایت شده از ریحانه
🔰 🔸رهبرانقلاب در دیدار بانوان: در مسئله‌ی زن موضع ما در قبال مدعیان ریاکار غربی موضع مطالبه است / غرب متجدد نسبت مسئله‌ی زن گناهکار و مقصرند و جنایت کردند / با طرح مطالبه و مسائل مربوط به زن، امید این هست که بتوانید روی افکار عمومی غربی‌ها هم اثر بگذارید واقعاً چون واقعاً آنها زنهایشان در رنجند 🔺در مسئله‌ی زن موضع ما در قبال مدعیان ریاکار غربی موضع مطالبه است، موضع دفاع نیست. یک وقتی سالها پیش در دانشگاه دانشجوها از من پرسیدند شما در فلان قضیه چه دفاعی از خودتان دارید؟ گفتم من دفاعی ندارم، من هجومی دارم. در قضیه‌ی زن این‌جوری است، دنیا مقصر است، دنیا که میگویم یعنی همین دنیای غرب و فلسفه‌ی غربی و فرهنگ غربی موجود البته غرب متجدد به قول خودشان مدرنیته غرب تاریخی را من کاری ندارم آن بحث دیگری است، غرب متجدد یعنی همینی که از حدود دویست سال پیش به این طرف در همه‌ی شئون زندگی حرفی ابراز کرده، ما در قبال اینها مطالبه کننده‌ایم اینها نسبت مسئله‌ی زن گناهکارند، مقصرند، جداً، ضربه زدند، جنایت کردند. 🔺بنابراین صحبتهایی که ما میکنیم جنبه‌ی دفاع ندارد، جنبه‌ی بیان نظر و عقیده‌ی اسلامی است، موضع اسلامی است. حتی من امیدوارم که اگر این مطالبی که درباره‌ی مسئله‌ی زن، موضوع زن مطرح میکنیم و شماها بحمدالله می‌بینم که مسلطید به این مسائل یا خانمهایی که صحبت کردند و کاملاً مسلطند، امثال شماها اینها را تکرار بکنید، بیان کنید، امید این هست که بتوانید روی افکار عمومی غربی‌ها هم اثر بگذارید واقعاً چون واقعاً آنها زنهایشان در رنجند. جامعه‌ی زن غربی امروز در یک رنج ناخودآگاه در مواردی و آگاه در یک موارد دیگری است، روی آنها هم ممکن است اثر بگذارد.‌ 📌دیدار جمعی از بانوان منتخب کشور 🗓 ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ 🌱 @Khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🏴السَّلامُ عَلَیکِ یَا أُمَّ البُدُورِ السَّوَاطِع فَاطِمَةَ بِنت حزَام الکلابیّةالمُلَقَّبةُ بِأُمّ البَنِین وَ بَاب الحَوَائِج 🖊به مناسبت رحلت حضرت ام البنین سلام الله علیها 🔰استاد آیت الله فرحانی: تربیت در دامن ام البنین حضرت عباس علیه السلام را جزو فرزندان حضرت زهرا کرد... 🏴 روضه.... @albayann
🔰امام خمینی (ره): 🔹شما الان تحت نظر خدا و تحت نظر امام زمان (سلام الله علیه) هستید، ملائکه ، شما را مراقبت می کنند، نامه اعمال شما را به امام زمان (علیه السلام) عرضه می دارند. 📌شاید این وصفی که برای حضرت صاحب (سلام الله علیه) ذکر شده است دنبال همین آیه شریفه که می فرماید که: قل انما اعظکم بواحدة أن تقوموا لله مثنی و فرادی دنبال همین معنا باشد که همه باید قیام بکنیم، قیام واحد که بالاترین قیام همان آن شخص واحداست و همه قیام ها باید دنبال آن قیام باشد و قیام لله باشد. می گویند والعصر ان الانسان لفی خسر عصر، انسان کامل است، امام زمان (سلام الله علیه) است یعنی عصاره همه موجودات. قسم به عصاره همه موجودات یعنی قسم به انسان کامل 🔸ان الانسان لفی خسر حالا ببینید که تحت مراقبت هستید. نامه اعمال ما می رود پیش امام زمان (سلام الله علیه) هفته ای دو دفعه، به حسب روایت؛ من می ترسم ما که ادعای این را داریم که تبع این بزرگوار هستیم، شیعه این بزرگوار هستیم، اگر نامه اعمال را ببیند و می بیند تحت مراقبت خداست نعوذ بالله شرمنده بشود. 📌 شما اگر یک فرزندتان خلاف بکند شما شرمنده می شوید، اگر این نوکر شما خلاف بکند شما شرمنده اید. در جامعه آدم شرمنده می شود که پسرش این کار را کرده یا نوکرش این را کرد یا اتباعش این کار را کرده. من خوف دارم که کاری بکنیم که امام زمان (سلام الله علیه) پیش خدا شرمنده بشود @albayann
🔰علامه طباطبایی: 🔹بررسى مسئله علم و معلوم را از لحاظ اهميت- در جرگه مسائل درجه يك فلسفه بايد قرار داد- زيرا تا ما هستيم سر و كارى بغير علم نداريم- 📌{البته اين سخن را نبايد از ما دليل سفسطه گرفت- زيرا سوفسطى مى‌گويد- ما پيوسته علم مى‌خواهيم و علم بدست ما مى‌آيد- و ما مى‌گوييم- ما پيوسته معلوم مى‌خواهيم و علم بدست ما مى‌آيد- و فرق ميان اين دو سخن بسيار است-.} 🔸هر علم با معلوم خود از جهت ماهيت يكى است- و از هر فيلسوفى حتى فلاسفه ماديين- و حتى از بزرگان فلسفه ماترياليسم ديالكتيك نيز- اگر از تعريف علم و معلوم پرسيده شود خواهند گفت- معلوم مرتبه ترتب آثار يا منشايت آثار چيزى است- و علم يا صورت علمى مرتبه عدم آثار- و عدم منشايت آثار همان چيز است- 📌و از اين روى انطباق علم به معلوم فى الجمله- از خواص ضروريه علم خواهد بود- و بعبارتى واضح تر واقعيت علم واقعيتى نشان دهنده- و بيرون‌نما كاشف از خارج است- و هم از اين روى فرض علمى كه كاشف و بيرون‌نما نباشد- فرضى است محال- و همچنين فرض علم بيرون‌نما و كاشف- بى داشتن يك مكشوف بيرون از خود فرضى است محال-. 📚اصول فلسفه و روش رئالیسم/علم و معلوم ارزش معلومات‌ ص 71 @albayann