البیان
📚شماره دوم از فصلنامه علمی تخصصی «آفاق فقاهت» با موضوعات فقه اکبر منتشر شد. 📝جهت تهیه این نسخه می ت
2⃣لیست مقالات شماره دوم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد:
🖋 بررسی نوآوری های علامه طباطبایی در استنباط حرکت جوهری از اصول مسلم حکمت مشاء
📌 آیت الله عبدالکریم فرحانی
🖋بررسی نقود آیت الله جوادی آملی به امام خمینی(ره) در مبحث موضوع علم
📌مصطفی شریفی
🖋 ثمرات فلسفی آراء علامه طباطبایی در مبحث وجود ذهنی
📌اسماعیل رحمانی
🖋نقد تقسیم مشهور حکمت از منظر علامه طباطبایی ره
📌مهدی همتیان
🖋تبیین نقش ملاک احتیاج به علت در اقسام حدوث و قدم از منظر شهید مطهری
📌 حسین نجاریان
🖋ملاک مساوات در مبحث عرضی ذاتی از منظر علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی
📌مهدی کرامتی
🖋تحلیلی از ادراک و آگاهی در نظام معرفت شناسی ملاصدرا
📌 هادی زمانی
🖋بررسی ملاک تمایز علوم از دیدگاه علامه طباطبایی ره
📌 سجاد علیزاده
✅ انشاءالله شماره سوم نیز به زودی منتشر خواهد شد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین علیه السلام
#فقه_الخمینی
#آفاق_فقاهت
@albyann
حلاوت عبادت.mp3
969.5K
🎙 #بشنوید
👤استاد آیت الله فرحانی
⁉️چرا عبادت خدا را با اجبار انجام میدهیم؟
⁉️چرا شوق و حال عبادت نداریم؟
⁉️چرا در عبادات دچار سستی و بی حالی هستیم؟
👈🏻ماجرای حل مسائل علمی بو علی سینا در بیان آیت الله جوادی آملی
#درس_اخلاق
@albayann
منطق اعتباریات.mp3
2.59M
🎙 #بشنوید
#منطق_اعتباریات
🔹رعایت ضوابط اعتبار در فضای عقلاء
🔅استاد آیت الله فرحانی
🔸استاد در این صوت به یکی از شروط مهم در منطق اعتباریات پرداخته و توضیح میدهند که به چه دلیل، شارع نوعا در أمور معهود عندالعقلاء به جای تأسیس، امضا کرده و مطابق نظام عقلاء عمل میکند.
#فقه_الخمینی
@albayann
البیان
🎙 #بشنوید #منطق_اعتباریات 🔹رعایت ضوابط اعتبار در فضای عقلاء 🔅استاد آیت الله فرحانی 🔸استاد در ای
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
💠منطق اعتباریات | رعایت ضوابط حاکم بر اعتبارات عقلایی
👤استاد آیت الله فرحانی
🔹اگر کسی بخواهد در فضای اعتبار دیگران اعتبار خودش را مطرح کند ، موظف است به گونهای اعتبار خودش را بیان کند که سازگار با آن محیط عقلایی باشد.
به همین علت در بحث بیع بیان می کنیم که اگر شارع بخواهد قائل به حلیت بیع شود و بیع را امضاء کند، باید با رعایت ضوابط عقلائیه آن باشد. این بیع ،اجاره و سایر معاملات، یک اعتبار عقلائی است. باید در محیط عقلاء به گونه ای اعتبار خودم را بیان کنم که فضایی که دارم با آن کار میکنم به من راه بدهد .
🔸اگر با بیع به عنوان یک «ماهیت مخترَع جدید» بخواهیم کار کنیم به این معنا که بیع شرعی را با همه ضوابط خاص خودش به شکل یک ماهیت شرعی جدید، جعل کنیم ؛ نمیتوانیم به آسانی اعتبار کرده و با آن کار کنیم و این نکته در فقه آثار زیادی دارد . لذا اگر قرار است به عرف القاء شود باید فضای اعتبار شارع با فضای اعتبار عرف و عقلاء هماهنگ باشد.
▪️این مسأله فقط در معاملات نیست. وقتی وارد الفاظ عبادات می شویم هم یک بحثی در مورد حقیقت شرعیه داریم. گفتیم اگر «صلات به عنوان یک عمل خاص» محدود به شرع ما نیست و در شرایع ابراهیمی دیگر هم وجود داشته و در آن محیط، عمل مخصوصی غیر از دعا وجود داشته است، مشکلی نداریم. زیرا اختلاف آن صلات با صلات ما در بعضی از خصوصیات است کما اینکه مرحوم آخوند بیان کرد که صلات های خود ما نیز این مقدار اختلاف را با هم دارند، لذا در اینجا مشکلی نداریم.
▫️اما اگر در محیط عقلائی که داریم اعتبار «صلّ» میکنیم این عمل مخصوص وجود نداشته است ، باید فضای اعتبار را لحاظ کنیم. چون می خواهیم در محیط اعتبار دیگران وارد میشویم، باید ضوابط آن اعتبار بیرونی را رعایت کنیم.
این قانون عقلاء است . مثلا اگر خواستید آنچه در محیط و فضای کشور هند اعتبار کردید را ببرید در اروپا یا آسیای دور اعتبار کنید، باید فضای آنجا را در نظر بگیرید و ضوابط حاکم بر آنجا را لحاظ کنید.
🔹لذا مسأله این است که اگر کسی خواست اعتبار کند برای اینکه اعتبار او اثر کند باید ضوابط آن محیط را داشته باشد. به تعبیر امام و اکثر آقایان در «احل الله البیع» اگر شارع بخواهد بیع شرعی را امضا کند، این امضاء بی اثر است. عقلاء می گویند بیع شرعی را نمی فهمیم که چیست. شارع باید بیع عرفی را امضا کند و با امضاء بیع عرفی یک قانون به وجود می آید که شما آن اعتبار عقلائیه را امضاء میکنید . بعد می آیید خصوصیات خاص خودتان را بامقیدات و مخصصات جدا میکنید . بر این اساس ، بیع شرعی در خروجی این مکانیزم عقلایی شکل میگیرد و این می شود یک اعتبار عقلایی.
#فقه_الخمینی
@albayann
بسم الله الرحمن الرحیم
در جوار حرمش هرکه دعاگوست، بگو
جای ما در وسط صحن فقط گریه کند
به مناسب فرا رسیدن ایام اربعین حسینی مراسم عزای سید الشهدا علیه السلام برقرار است.
⚫ مکان: خیابان شهیدین (عباس آباد) مدرسه فقهی امیر المومنین ع
⚫ زمان: یکشنبه ۴.مهرماه.۱۴۰۰ همزمان با نماز مغرب
⚫ میهمان سفره کریمانه اهل بیت هستیم.
⚫ شرایط برای حضور خانواده طلاب فراهم است.
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین علیه السلام
@albayann
مقولات سبعه نسبیه.mp3
1.47M
🔊#بشنوید
#فقه_الخمینی| استاد آیت الله فرحانی
💠اختلاف نظر آخوند خراسانی وعلامه طباطبایی در مقولات سبعه نسبیه
@albayann
البیان
🔹نگاه خاص حضرت امام نسبت به حکومت و اسلام سیاسی در بیان رهبر معظم انقلاب 👈🏻(انشاءالله از اواسط ماه
🏷حکومت اسلامی و اسلام سیاسی
🔰رهبر معظم انقلاب:
🔹آن تحلیلی را که حالا باید جلوی انسان بیاورند، تماشا کند، بخواند، دقّت کند، تا به یک نتیجهی عمقی برسد، این را امام همینطور نگاه که می کرد می فهمید؛ مرد پخته، مرد آگاه.
شما نگاه کنید ببینید روی چه چیزهایی این مردِ حکیمِ پختهی آگاه تکیه کرده، آنها اساسِ مسئله است، مسائل اساسی آنها است. اینها را نبایستی بتوانند تغییر بدهند؛ یک شکل مخالفت با نظام و مخالفت با انقلاب مخالفت با این چیزها است.
🔸اگر چنانچه در کارهای ما، در حرفهای ما، در جهتگیریها و رویکردهای تبلیغی ما مخالفت با آن مبانی وجود داشته باشد ضدّیّت با انقلاب و ضدّیّت با نظام اسلامی و ضدّیّت با اسلام سیاسیای است که تحقّق پیدا کرده.
بعد از دوران صدر اسلام، اوّلین باری است که اسلامِ صحیحِ نابِ متّکی به قرآن و حدیث در عالم واقع، دارد تحقّق پیدا میکند؛ حتّی در دورانهایی که مثلًا علما، محترم هم بودند، اینجور نبوده.
▪️فرض کنیم در دوران صفویّه؛ خب علما، محترم بودند؛ محقّقکَرکی از شام پا میشود میآید در اصفهان یا در قزوین یا در کجا و شیخالاسلام کلّ کشور هم میشود؛ پدر شیخ بهایی، خود شیخ بهایی، اینها همه کسانی هستند که جزو علمای بزرگ بودند، خیلی هم محترم بودند، امّا اینها حدّاکثر کاری که میکردند این بود که مثلاً فرض کنید که دستگاه قضاوت را برعهده بگیرند، آنهم تا جایی که منافات با برخی از تندرویهای دستگاه حکومت و سلطنت نداشته باشد؛ وَالّا شاهعباس و شاهطهماسب و بقیّهی سلاطین، کار خودشان را میکردند، حکومت اسلامی نبود، حکومت دینی نبود.
▫️اینکه منشأ و مبدأ احکام حکومتی کتاب و سنّت باشد، روایات ائمّه باشد، از صدر اسلام -یعنی حالا آن مقداری که صدر اسلام بوده، بعد از آن- تا امروز دیگر سابقه نداشته است. امروز در ایران اوّلین بار است که یک چنین حکومتی بهوجود میآید.
👈🏻معنای اسلام سیاسی این است؛ اسلام سیاسی یعنی اسلامی که سیاست ادارهی جامعه را و مدیریّت جامعه را برعهده میگیرد؛ یعنی اسلام میشود مدیر جامعه. این بار اوّلی است که در اینجا اتّفاق افتاده است؛ این را میخواهند از بین ببرند، این را میخواهند نابود کنند؛ نابودکردنش هم به همین شکلی است که عرض کردم.
۱۳۹۴/۱۲/۲۵
@albayann
38.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
👤استاد آیت الله فرحانی
💠اجتهاد مبتنی بر مبانی فقه اکبر است که می تواند تولید علم کند و با انحرافات و شبهات مقابله کند.
#فقه_الخمینی
@albayann
توبه.mp3
1.73M
🔊 #بشنوید
⁉️چرا نمی توانیم توبه کنیم؟
👈روایتی درباره جهنم که انسان از خوف این روایت دنبال گناه نمی رود.
🔹ام سلمه نقل میکند که پیغمبر اکرم(ص) با شنیدن این روایت مثل کهنه ای روی زمین افتاده ، گریه میکند.
پیامبری که عمل 70پیامبر را دارد!
#آیت_الله_فرحانی
#درس_اخلاق
@albayann