eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
846 عکس
192 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
2(2).mp3
2.63M
🔊 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹ماه رمضان فرصت آمادگی برای درک شب قدر است . الَّذِی كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدْأَبُ فِی صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ،ماهی که آماده میکند ما را با قیام و صیام 🔸قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شهرالله،نام مستجمع جمیع صفات کمال است، شهری که خدای متعال میزبانی میکند. 🔺دفاع و مواضع حقه علوم اهل بیت را در این شرایط امتحان الهی یعنی شرایط انتخابات جدی بگیرید. 💠ما نظامی داریم کارآمد و قوی و هر جا دچار مشکل میشویم مال وقتی است که با محور اصلی نظام یعنی ولایت زاویه پیدا می کنیم. 👈🏻حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی اهم واجبات است. 🔆 میزان موفقیت ما در این عرصه تابع حال معنوی ماست. در میدان بودن جمع بین تکلیف ظاهری و باطنی است 👈🏻من توصیه می کنم باتقویت معنویت و بصیرت این شرایط را برای انقلاب اسلامی دریابید،خصوصا کسانی که میتوانند در عرصه فضای مجازی خدمت کنند. @albayann
💠 اساس کار فلسفی اصالت واقعیت است. 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
اصل واقعیت.mp3
851K
🔊 🔰 استاد : 💠مرحوم علامه طباطبایی (ره) در نهایه یک کار خوبی را در مدخل نهایه انجام می دهند قبل از ورود به . 👈🏻اساس کار فلسفی ایشان اصالت واقعیت است. 🔹قرائت های مختلفی از برهان صدیقین وجود دارد: یکبار در بیان شیخ الرئیس در برهان امکان و وجوب مطرح می شود یکبار در قرائت ملاصدرا وجود دارد که مبتنی بر اصالت و تشکیک وجود است یکبار در نظر ملاهادی سبزواری است که فقط بر اصالت وجود استوار است 🔸اما برای مثال در کار فلسفی برهان صدیقین در بیان علامه طباطبایی طوری هست که می گوید اصلا به اصالت وجود هم نیازی نیست بلکه اساس کار به اصالت واقعیت بر می گردد. @albayann
ماه مبارک رمضان ماه ضیافت اللهی َ.mp3
1.65M
🔊 💠ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی 🔰 استاد 🔹برای بالابردن کیفیت عمل در این ماه عزیز نیاز به معرفت است. باید به این ماه عزیز و به روزه و ...معرفت پیدا کنیم اگر معرفت بالا برود نتیجه ای هم که حاصل میشود بالا خواهد بود. ⁉️مسیری که در ماه رمضان میرویم به چه شکل است؟ میقات حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) چهل روز طول کشید در ماه رمضان به دلیل ظرفیت والای این ماه ،این حرکت چهل شب طول نمیکشد،زودتر محقق میشود. 🔸سیر ما در ماه رمضان به شب قدر میرسد و از آنجا به عید فطر و عید فطر روز هدیه است. 👈🏻لذا باید از اول این ماه حرکت کنیم. @albayann
مویدات شهید مطهری برای نشان دادن چالش اول با غرب .mp3
1.82M
🔊 💠نقش تاریخی امام صادق (ره) از نظر علمای اهل سنت در بعد تمدن سازی 🔹رواج علوم عقلی و مدیریت امام صادق (ع) در زمان خودشان 🔸 تفاوت کتب حدیثی ما با اهل سنت درباره مواجهه با مسائل عقلی 🔆تبیین مباحث عقلی توسط امام علی (ع)درنهج البلاغه 🔺تاثیر مباحث حکمی و عقلی در مسیر اجتهاد و استنباط ⁉️ در کدام آثار شهید مطهری (ره) می توان امتداد حکمت را مشاهده کرد؟! 📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann
💠مهم این است که آنها ما را ببینند! 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠 اصالت الوجود در نظام فلسفی ملا صدرا 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻
مبانیحکمتمتعالیه1.mp3
2.62M
🔊 💠 اصالت الوجود در نظام فلسفی ملا صدرا 🔰 استاد 🔹وقتی می گوییم اصالت وجود یک مبناست در حکمت متعالیه این نیاز به تبیین دارد چرا که کلمه اصالت الوجود در بیانات مشاء و اشراق هم وجود دارد. 🔸باید دید سهمی که اصالت وجود در فلسفه صدرا دارد چه سهمی است. ⁉️در نگاه عرفاء که بحث از اصالت وجود می شود باید دید با اصالت وجود در نگاه صدرا آیا تفاوتی وجود دارد؟ 📌 یا ممکن است اصالت وجود در بیان صدرا به گونه ای باشد که هیچ سابقه ای در بیان دیگران ندارد. که همان بیان خاص مبنای صدرا در حکمت متعالیه است. در مورد سابقه اصالت وجود بزرگانی نظیر شهید مطهری ، آیت الله مصباح و آیت الله جوادی کار ارزنده ای انجام داده اند. 👈🏻صدرا یک مبنایی را در اصالت و تشکیک تاسیس کرده است که این مبنای تاسیس شده سبب شده فلسفه صدرا متحول شود. @albayann
لزوم حرکت در ماه مبارک رمضان.mp3
1.45M
🔊 💠لزوم حرکت در ماه مبارک رمضان 🔰 استاد 🔹برای اینکه استَجیبوا لِلرَّسولِ را لبیک بگوییم لازم است از اول ماه رمضان حرکتی را شروع کنیم 📌این حرکت شب قدر و عید را رقم میزند برای اینکه این حرکت رقم بخورد و از این ضیافت الهی استفاده کنیم ارکانی وجود دارد: 👈🏻رکن اول استفاده از ظرفیت شب در سیر معنوی است، اگر ظرفیت و ارزش این شب ها درک شود،خیلی در حرکت تاثیر خواهد گذاشت. ارزش شب در قرآن کریم خیلی مورد توجه قرار گرفته شده است: وَ واعَدْنا مُوسى‌ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ...إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ...قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا... إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا...همش لیل است 🔸این عبادت در شب اثرش بیشتر است،روح را بیشتر به اهتزاز در می آورد سحر هنگام جائزه است... @albayann
1234234.mp3
2.2M
🔊 💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه 🔸موضوع احکام خمسه چیست؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی 📌درس خارج اصول @albayann 🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊 #بشنوید 💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه 🔸موضوع احکام خمسه چیست؟ 🔰استاد آیت الله
💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه 🔰استاد 🔸حضرت امام اشکال مهمی در قضایای احکام فقهی دارند که در چند موضع در تهذیب و مناهج بیان کرده اند و مشخص است که اشکال در تسمیه و اسم گذاری نیست. 📌ایشان می فرمایند در وجوب و استحباب و کراهت و حرمت؛ یک خصوصیتی در محمولات مسائل فقهی است که موجب می شود این مسائل از قضیه خارجیه و حقیقیه خارج شوند. مثلا در قضیه «الصلاه واجبه»؛ میبینیم وجوب نه به وجود خارجی صلات خورده است و نه به خود ماهیت صلات خورده است و نه به ماهیت من حیث هی. چرا؟ 🔹 توضیح اینکه صلات به وجود خارجی، موضوع وجوب نیست. زیرا خارج ظرف سقوط است نه ظرف ثبوت تکلیف. وقتی که صلات، در خارج محقق شد، دیگر وجوب ساقط می‌شود. فلذا اگر تکلیف به صلات خارجی تعلق بگیرد، تحصیل حاصل است. 🔹 صلات به وجود ذهنی هم نمی‌تواند موضوع وجوب باشد. زیرا وجود ذهنی قابل اتیان نیست و بالوجدان نیز مولا صلات به وجود ذهنی را مدنظر ندارد چون در اینصورت مکلف می توانست با تصور ذهنی صلات امر مولا را امتثال کند. لذا صلات ذهنی اصلا مامور به نیست. 🔹 اگر کسی بگوید نفس ماهیت صلات را موضوع «وجوب» قرار می‌دهیم و ماهیت من حیث هی ماموربه است. یعنی وجوب روی ماهیت من حیث هی مستقر شده است، امام در جواب می‌گوید این مندفع است. زیرا ماهیت من حیث هی مطلوب نیست و اساسا لا مطلوبه و لا غیر مطلوبه است. 🔺بنابراین وجوب نه به ماهیت صلات من حیث هی تعلق می‌گیرد و نه به ماهیت صلات به قید وجود خارجی و نه به ماهیت به قید وجود ذهنی و اگر اینگونه شد دیگر نه می‌توان از مدل قضیه حقیقیه استفاده کرد و نه از مدل قضیه خارجیه . ✅ایشان اثبات می کند که در قضایای فقهی این دو مدل قضیه درست نیست وربطی هم به حیث اعتباری بودن ندارد بلکه یک مسئله خاص‌تر از مسأله اعتباری بودن است و آن مسأله وجوب و طلب است که نمی‌توان به ماهیت به قید وجود خارجی و وجود ذهنی و به ماهیت من حیث هی تعلق بگیرد. ⁉️بنابراین با این اشکال امام به مشهور؛ باید دید تحلیل قضیه خارجیه و حقیقیه در فقه چه سرنوشتی پیدا می کند!؟ @albayann