eitaa logo
البیان
11.7هزار دنبال‌کننده
840 عکس
190 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
علم پیامبر و اهل البیت .mp3
2.46M
🎙 🌟 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 🌟 💠خاطره ای از مناظره با یکی از علمای اهل سنت... آیا شیعه معتقد است بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم باب علم و وحی الهی بسته شده است؟ ⁉️چگونه شیعه برای علم اهل بیت و علم علی بن ابی طالب و خزینه علوم اهتمام و احترام قائل هستید؟ ❔چرا شیعه مقامات علی بن ابی طالب را با مقامات پیامبر از جهت علمی یکی میداند؟ ❓جایگاه علمی پیامبر چه جایگاهی هست ،در صورتی که باب علم بسته شده است؟ ✅پاسخ استاد آیت الله فرحانی را در این صوت بشنوید . @albayann
15.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠حضور و بازدید آیت الله فرحانی از وضعیت روستاهای جنوب خوزستان در هفته گذشته 🔰روستاهای مسیر بستان و کرخه بویژه روستای رمیم @albayann
از اعمال روز غدیر غفلت نکنیم .mp3
1.56M
🎙 💠از اعمال یوم غدیر غفلت نکنیم 🔺روز عید غدیر روز احساس ولایت اهل بیت علیهم السلام است 🔸عمده کم توفیقی های ما از انکار مقامات است 🔹ماه مبارک رمضان خیلی بزرگ است چون هرشب یک میلیون نفر از آتش جهنم نجات میابند شب های جمعه ماه رمضان هر ساعت یک میلیون نفر نجات پیدا میکنند شب آخر ماه و روز آخر ماه به اندازه کل ماه خداوند جهنمی آزاد میکند 📌اما روز عید غدیر که یک روز است خداوند دوبرابر ماه مبارک رمضان جهنمی آزاد میکند... لذا باید قدر این شب و روز پربرکت را بدانیم... @albayann
🔹يا اَبَا الْحَسَنِ يا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ اَيُّهَا الْكاظِمُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ 🔸ولادت امام حلم و شکیبایی باب الحوائج امام موسی کاظم علیه السلام بر شما مبارک باد. @albayann
014-فقه حکومتیضصض.mp3
1.17M
🎙 ⁉️حضرت امام(ره) چه نگاهی را وارد فقه کردند؟ 🔹ابتکار ایشان در زمینه فقه سیاسی چه بوده است؟ 🔸تفاوت حرکت امام با آنچه در زمان صفوی رخ داد در چیست؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🎙 #بشنوید ⁉️حضرت امام(ره) چه نگاهی را وارد فقه کردند؟ 🔹ابتکار ایشان در زمینه فقه سیاسی چه بوده اس
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🔰آیت الله فرحانی: 🔹 فقه سیاسی و سابقه آن که بسیار عمیق و مستحکم است مربوط به انقلاب اسلامی نیست و آن چه را که امام به وجود آوردند و حرکت ایجاد کردند نظام سازی بر اساس این فقه است. 🔸 امام(ره) هم در حیث نظری نظام سازی و هم در بُعد ایجاد و تحقق این نظام پیش قدم بوده اند و در عمل و نظر توأماً یک نظام را ایجاد کرده اند. 🔺یکی از کارهای مهمی که امام(ره) انجام داده اند این است که مسئله مصلحت نظام را وارد فقه کرده اند و این کار را به روش و متد فقه جواهری انجام داده اند؛ ▪️مبنای ایشان به این صورت است که حکومت حکم اولی و مقدم برهمه احکام الهی است. طبق این مبنا آن موقع مصالحی که ناظر بر تحقق و حفظ حکومت است وارد نظام فقهی می شود و مبدأ بعضی از مباحث فقهی قرار می گیرد و امام(ره) الزامات این بینش را حاکم بر ابواب مختلف فقه نموده است. 👈🏻طبق این اندیشه و روش است که فقه می تواند وارد مرحله نظام سازی بشود و ما می توانیم فقه نظام اقتصادی یا نظام فرهنگی و نظام تربیتی داشته باشیم. حضرت امام(ره) این مطلب را در ذیل بحث حدیث لاضرر بحث می نمایند. @albayann
taghrir-feqh 71-80.pdf
1.05M
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1399-1400 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه 71تا80 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
taghrir-feqh 81-90.pdf
1.02M
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1399-1400 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه 81تا90 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
💢دوران «غيب» و «شهادت» امام خمینی (ره) 🔰در بیان آیت الله جوادی آملی @albayann
البیان
💢دوران «غيب» و «شهادت» امام خمینی (ره) 🔰در بیان آیت الله جوادی آملی @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🔰آیت الله جوادی آملی (مدظله): 🔹جامعان بين «غيب» و «شهادت» مى ‏كوشند همه آنچه را فهميده يا يافته‏ اند به جامعه بشرى منتقل كنند؛ لذا گاهى در علوم نقلى با استنباط از ظواهر دينى تدريس و تصنيف دارند؛ و زمانى در علوم عقلى با استمداد از علوم متعارفه و مبادى تبيين‏ شده آن دراسه و كراسه‏ اى به يادگار مى‏ نهند؛ و گاهى نيز در مشاهده ‏هاى قلبى با استعانت از كشف‏هاى اوّلى خطاناپذير معصومان (ع) وراثتى و رسالتى را به شاهدان انتقال مى‏ دهند؛ و اسوه سالكان خواهند شد. 🔸يكى از چهره‏ هاى درخشان جمع بين «غيب» و «شهود» استاد عاليمقام، حضرت امام خمينى (ره)، است كه راقم اين سطور از مهرماه 1334 تا سال 1341 ه. ش افتخار شاگردى معظم له را داشته، و از دوران به ياد ماندنى مراحل تحصيليم به شمار مى‏ آيد. 🔺اگر دهه پر بركت 1357 تا 1368 ه. ش را درخشش نشأه «شهادت» ايشان بدانيم، چنانكه هست، دهه مبارك 1347 تا 1358 ه. ق حتماً فروغ نشأه «غيب» آن حضرت (ره) خواهد بود؛ زيرا در اين دهه بسيارى از نفايس غيبى از انفاس قدسى ايشان به نفوس سالكان مسلك صفا رسيده است. ▪️زيرا در سال 1347 ه. ق شرح دعاى سحر را مرقوم داشتند كه در آن بين «مشهود» و «معقول» و «منقول» الفتى دلپذير ايجاد كرد؛ و به تعبير سزاتر، از هماهنگى آنها پرده برداشت: 🌿سه نگردد بريشم ار او را 🌿پرنيان خوانى و حرير و پرند ▫️و در سنه 1349 ه. ق مصباح الهداية إلى الخلافة و الولاية را نگاشت، كه در آن از چهره نگار خلافت محمدى (ص) و ولايت علوى (ع) غبارروبى نمود، و كيفيت سريان اين دو نور را در عوالم غيب و شهود با زبان رمز بيان داشت و همتايى بلكه وحدت اين دو را با لسان استعاره اثبات نمود: 🌿أنا مَن أهوى و من أهوى أنا 🌿نحن روحان حَلَلنا بدناً 💠و در سال 1355 ه. ق تعليقه بر شرح فصوص قيصرى و مصباح الأنس محمد بن حمزه فنّارى را به پايان رساند. و در ديباچه تعليقه بر مصباح الانس تاريخ تَتَلْمُذ مصباح را چنين مرقوم داشتند: قد شرعنا قراءة هذا الكتاب الشريف لدى الشيخ العارف الكامل، أستادنا في المعارف الإلهية، حضرة الميرزا محمد على الشاه ‏آبادي الإصفهاني، دام ظله، في شهر رمضان المبارك 1350 ه. ق. ♻️و در سنه 1358 ه. ق كتاب حاضر، يعنى سرّ الصلاة را تصنيف فرمود. و در آن (فصل پنجم از مقاله يكم و نيز فصل پنجم از مقدمه كتاب) از كتاب اربعين، و نيز در فصل دوازدهم از مقاله دوم، از كتاب مصباح الهداية خود ياد كرده ‏اند. و چون اين كتاب سر الصلاة براى خواص تدوين شد و ديگران از آن بهره نمى ‏بردند، لذا كتاب آداب الصلاة را جهت فيض همگان مرقوم داشته ‏اند. 📚مقدمه کتاب سرالصلوه @albayann
⚠️ عدم ورود روحانیت به مسائل سیاسی و چالشی؛ اشتباه راهبردی بزرگ⚠️ 🖊دیدار با طلاب و فضلای حوزه علمیه قم 89/7/29 @albayann
البیان
⚠️ عدم ورود روحانیت به مسائل سیاسی و چالشی؛ اشتباه راهبردی بزرگ⚠️ 🖊دیدار با طلاب و فضلای حوزه علم
⚠️ عدم ورود روحانیت به مسائل سیاسی و چالشی؛ اشتباه راهبردی بزرگ⚠️ 🔰رهبر معظم انقلاب: 🔹ممکن است بعضی بگویند اگر حوزه‌های علمیه وارد مسائل جهانی، مسائل سیاسی، مسائل چالشی نمیشدند، اینقدر دشمن نمیداشتند و محترم‌تر از امروز بودند. این مغالطه است. 📌هیچ جمعی، هیچ نهادی، هیچ مجموعه‌ی باارزشی به خاطر انزوا و کناره‌گیری و گوشه‌نشینی و خنثی حرکت کردن، هرگز در افکار عمومی احترام‌برانگیز نبوده است، بعد از این هم نخواهد بود. 🔸احترام به مجامع و نهادهای بی‌تفاوت و تنزه‌طلب که دامن از مسائل چالشی برمیچینند، یک احترام صوری است؛ یک احترامِ در معنا و در عمق خود بی‌احترامی است؛ مثل احترام به اشیاء است، که احترام حقیقی محسوب نمیشود؛ مثل احترام به تصاویر و تماثیل و صورتهاست؛ احترام محسوب نمیشود. اگر حضور در صحنه موجب تحریک دشمنی‌هاست، این دشمنی‌ها در یک جمع‌بندی نهائی مایه‌ی خیر است. ◽️آن دشمنی‌هاست که غیرتها و انگیزه‌ها را تحریک میکند و فرصتهائی برای موجود زنده می‌آفریند. هر جا به مجموعه‌ی روحانیت یا به دین یک خصومت‌ورزی و کین‌ورزی‌ای انجام گرفت، در مقابل، حرکتی سازنده از سوی بیداران و آگاهان انجام گرفت. ◾️یک وقتی در جمعی گفتم که نوشتن یک کتاب به وسیله‌ی یک نویسنده‌ی متعصب ضد شیعه، موجب به وجود آمدن چندین کتاب منبع بزرگ شیعی شد. در همین شهر قم اگر کتاب «اسرار هزار ساله» از سوی یک فرد منحرف که ترکیبی از تفکرات سکولاریستی و گرایشهای وهابیگری داشت، منتشر نمیشد، امام بزرگوار ما نمیرفت درس خود را مدتی تعطیل کند و کتاب «کشف الاسرار» را بنویسد؛ که در این کتاب، اهمیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه، نخستین جوانه‌هایش مشاهده میشود. 💠بازتولید این تفکر مهم فقهی و شیعی در کتاب «کشف الاسرار» امام بزرگوار محسوس است. اگر تحرک گرایشهای چپ و مارکسیستی و حزب توده در دهه‌ی 20 و اوائل دهه‌ی 30 نمیبود، کتاب ماندگاری مثل «اصول فلسفه و روش رئالیسم» تولید نمیشد و به وجود نمی‌آمد. بنابراین، این دشمنی‌ها به ضرر ما تمام نشده است. هر جا خصومت‌ورزی انجام گرفت، موجود بیدار و آگاه - یعنی حوزه‌ی علمیه - از خود واکنشی نشان داد و فرصتی آفرید. دشمنی‌ها فرصت‌آفرینند؛ آن وقتی که ما بیدار باشیم، آن وقتی که ما زنده باشیم، آن وقتی که ما غافل نباشیم. 🔺غربی‌ها ظرفیت عظیم فکر شیعه برای مواجهه‌ی با ظلم جهانی و استکبار جهانی را از مدتها پیش فهمیده‌اند؛ از قضایای عراق، از قضایای تنباکو؛ لذا آنها ساکت‌بشو نیستند؛ آنها به تجاوز خود، به پیشروی خود ادامه میدهند. سکوت و بی‌طرفی علما و روحانیون و حوزه‌های علمیه به هیچ وجه نمیتواند دشمنی دشمن را متوقف کند. بنابراین حرکت حوزه‌های علمیه، بی‌طرف نماندن حوزه‌های علمیه در قبال حوادث جهانی، در قبال مسائل چالشیِ ملی و بین‌المللی یک ضرورتی است که نمیشود از آن غافل شد. ۸۹/۷/۲۹ 📚 دیدار با طلاب و فضلای حوزه علمیه قم @albayann