هدایت شده از البیان
#عکس_نوشته
💠 تا تو هستی شب جمعه شب رحمت باقی ست...
#سیدالشهداء
#کربلا
#توحید
#بین_الحرمین
#شب_جمعه_ست_هوایت_نکنم_میمیرم
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
هدایت شده از البیان
#متن_بیانات
💠 رحمت رحمانی و رحمت رحیمی
🔰 آیت الله فرحانی
🔻 #شب_جمعه است . در این شب می خوانید : ” يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ ” خدا را اینگونه خطاب می کنید که «دو دست را به عطا باز کرده است».
🔻 در آیه ۲۸ سوره حدید (سوره حدید از سوره های #امام_زمانی و #توحیدی قرآن است. خیلی ها مقیدند هر شب سوره حدید بخوانند) نیز می خوانیم : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ.
🔻 حضرت امام و علامه طباطبایی خیلی زیبا تفسیر کردند.اینگونه معنی کردند که «باسط الیدین بالعطیه» (ای خدائی که دو دستت بر عطا باز است) یک رحمت #رحیمی و یک رحمت #رحمانی دارد . یعنی از دو نوع رحمتش به شما میدهد.
🔹از نظر قرآن در شبهای توحید، خدا اینطور عمل می کند. دستش را باز می کند. #عطیه میدهد. کفلین رحمت میدهد.
در آیه ۲۸ سوره حدید نیز همین را می فرماید:” وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ ” کسانی زنده اند که ایمان به خدا و ایمان به رسول بیاورد . در تقوا اتصال به رسول الهی پیدا کند. رحمت نازل می شود. اتصال درست میشود. قرآن میگوید خداوند متعال برای این کار انبیا را فرستاده است که انسان به دو خصلت رحمت الهی وصل شود.
🔻« باسط الیدین بالعطیه» یعنی عطای الهی آن هم با دو دست خدا ! دعای شب جمعه کنایه ای از این رحمت است که اگر محقق شود اثر میکند.
از نظر قرآن کسانی زنده هستند که این اتصالات را دارند. اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ. اینها از عطایا که رحمت است و یدین بالعطیه است، خوب استفاده می کنند.
🔹 برادران! خواهران! به همین دلیل شب های جمعه شب های خاصی است. حال اگر شما دقت کنید ، متوجه می شوید که چرا می گویند شب جمعه درِ خانه #امام_حسین بروید. رحمت الهی کانال میخواهد.
🔹 شب های جمعه شب های هدیه دادن خداست. شبهای توحید است. انسان باید با دعاهای شبهای جمعه انس بگیرد. آدم با تانی و تامل بخواند.میگویند دعای شب عرفه را شب جمعه بخوان. عجب دعایی است! اللهم یا شاهد کل نجوا…
🔻 یک عده در این مسیری که قرآن تصویر کرده ، قرار گرفته اند. قرآن می گوید اینها استجیبو لله و للرسول هستند. اجابت کردند؛ حرکت کردند؛ این قانون الهی است. کسانی هم که در این مسیر قرار نگرفته اند مرده اند. بخورند ،بخوابند، صد تا نوه و نتیجه هم داشته باشند مرده اند.
#استاد_فرحانی
#اخلاق
#شب_رحمت
@albayann
🏴السَّلامُ عَلَیْکَ یا زَیْنَ الْعابِدِینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا زَیْنَ الْمُتَهَجّـِدِینَ
▪️آسمان هم خجل از چشم تو و بارانت
آخری نیست بر این گریه بی پایانت
▪️آب می بینی و طفل و گل و سقا و جوان
بیشتر می شود انگار غم پنهانت
#شهادت_امام_سجاد علیه السلام تسلیت باد.
@albayann
توسل به امام زمان(1).mp3
1.1M
دو تحول اساسی توسط حضرت امام.mp3
1.37M
🎙 #بشنوید
🏷دو تحول اساسی توسط حضرت امام(ره) :
1⃣تغییر نگرش مردم به دین توسط امام(ره)
2⃣تحول در فقه و اصول
⁉️"معنای نظام سازی فقه چیست؟
⁉️ "فقه چگونه می تواند نظام ساز باشد؟
👤 استاد آیت الله فرحانی
#فقه_الخمینی
#فقه_حکومتی
@albayann
البیان
🎙 #بشنوید 🏷دو تحول اساسی توسط حضرت امام(ره) : 1⃣تغییر نگرش مردم به دین توسط امام(ره) 2⃣تحول در فق
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
🔰استاد آیت الله فرحانی:
حضرت امام(ره) هم از جهت شخصی و هم از جهت فکری شخصیت تحولی داشته اند:
1⃣ ایشان در نگرش مردم به دین یک تحولی اساسی ایجاد کردند.
📌در گذشته نگاه مردم به دین یک نگرش شخصی بوده است و دین را فردی تلقی می کردند اما امام(ره) یک نگاهی از دین به وجود آوردند که می تواند نظام ساز، جامعه ساز و تمدن ساز باشدو رسالت اصلی دین ایجاد تمدن نوین اسلامیست.
2⃣تحول دیگری که توسط امام(ره) صورت گرفت مربوط به حوزه و مباحث اصولی و فقهیست که باید به صورت شفاف تبیین شود و مبانی معرفتی کاربردی و چگونگی ورود فقه در عرصه نظام سازی توسط علما مشخص گردد.
🔸بعضی پنداشتند مدنظر از نظام سازی فقه یعنی در مورد اصل ولایت فقه مباحثی صورت بگیرد و در فقه به آن پرداخته شود در صورتی که بحث از ولایت فقیه دارای تاریخچه هزار ساله می باشد و علما و بزرگان در فقه از ان بحث نموده اند.
🔹آن چه باعث نظام ساز شدن فقه گردیده است، ومعنای آن را مشخص می کند و همچنین می توان از تحولات اساسی امام(ره) دانست، مطرح کردن مسائل ولایت فقیه و جزئیات آن در فقه است و چون علمای گذشته امیدی به تحقق پیدا کردن در متن جامعه نداشته اند به آن نپرداخته اند و مباحث آنها در مورد اصل ولایت فقهی بوده است نه مسائل و اجزا آن.
👈🏻از کارهای تحولی امام(ره) می شود بحث فنی که ایشان در مورد مسئله مصلحت نظام یا بگوییم بحث از تزاحم و اهم و مهم اشاره کرد.
این مسئله در گذشته در حیطه مسائل شخصی مطرح می گردید و به آن پرداخته می شد اما توسط امام(ره) وارد مسئله جامعه گردید و همین اتفاق باعث شد که دست فقه باز گردد و فقه بتواند وارد عرصه نظام سازی و جامعه سازی و تمدن سازی شود.
#فقه_الخمینی
#فقه_حکومتی
@albayann
البیان
🎙 #بشنوید 🏷دو تحول اساسی توسط حضرت امام(ره) : 1⃣تغییر نگرش مردم به دین توسط امام(ره) 2⃣تحول در فق
📜نامه امام به حضرت آقا
👤استاد آیت الله فرحانی:
این نامه امام به حضرت آقا را را می توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره) برشمرد.
متن نامه:
بسمه تعالی
🔹جناب حجت الاسلام آقاى خامنه اى، رئیس محترم جمهورى اسلامى- دامت افاضاته پس از اهداى سلام و تحیت، من میل نداشتم که در این موقع حساس به مناقشات پرداخته شود. و عقیده دارم که در این مواقع سکوت بهترین طریقه است. و البته نباید ماها گمان کنیم که هر چه مى گوییم و مى کنیم کسى را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهى است براى رشد انسانها. لکن صحیح ندانستم که جواب مرقوم شریف و تقاضایى که در آن شده بود را به سکوت برگزار کنم. لهذا، آنچه را که در نظر دارم به طور فشرده عرض مى کنم.
🔹از بیانات جنابعالى در نماز جمعه این طور ظاهر مى شود که شما حکومت را که به معناى ولایت مطلقه اى که از جانب خدا به نبى اکرم- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- واگذار شده و اهمّ احکام الهى است و بر جمیع احکام شرعیه الهیه تقدم دارد، صحیح نمى دانید. و تعبیر به آنکه این جانب گفته ام حکومت در چهارچوب احکام الهى داراى اختیار است بکلى بر خلاف گفته هاى این جانب بود. اگر اختیاراتِ حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرضِ حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضّه به نبى اسلام- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- یک پدیده بى معنا و محتوا باشد و اشاره مى کنم به پیامدهاى آن، که هیچ کس نمى تواند ملتزم به آنها باشد: مثلًا خیابان کِشی ها که مستلزم تصرف در منزلى است یا حریم آن است در چهارچوب احکام فرعیه نیست. نظام وظیفه، و اعزام الزامى به جبهه ها، و جلوگیرى از ورود و خروج ارز، و جلوگیرى از ورود یا خروج هر نحو کالا، و منع احتکار در غیر دو- سه مورد، و گمرکات و مالیات، و جلوگیرى از گرانفروشى، قیمت گذارى، و جلوگیرى از پخش مواد مخدره، و منع اعتیاد به هر نحو غیر از مشروبات الکلى، حمل اسلحه به هر نوع که باشد، و صدها امثال آن، که از اختیارات دولت است، بنا بر تفسیر شما خارج است؛ و صدها امثال اینها.
🔹باید عرض کنم حکومت، که شعبه اى از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکى از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتى نماز و روزه و حج است. حاکم مى تواند مسجد یا منزلى را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم مى تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدى که ضِرار باشد، در صورتى که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت مى تواند قراردادهاى شرعى را که خود با مردم بسته است، در موقعى که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و مى تواند هر امرى را، چه عبادى و یا غیر عبادى است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى که چنین است جلوگیرى کند. حکومت مى تواند از حج، که از فرایض مهم الهى است، در مواقعى که مخالف صلاح کشور اسلامى دانست موقتاً جلوگیرى کند.
🔹آنچه گفته شده است تا کنون، و یا گفته مى شود، ناشى از عدم شناخت ولایت مطلقه الهى است. آنچه گفته شده است که شایع است، مزارعه و مضاربه و امثال آنها را با آن اختیارات از بین خواهد رفت، صریحاً عرض مى کنم که فرضاً چنین باشد، این از اختیارات حکومت است. و بالاتر از آن هم مسائلى است، که مزاحمت نمى کنم.
ان شاء اللَّه تعالى خداوند امثال جنابعالى را، که جز خدمت به اسلام نظرى ندارید، در پناه خود حفظ فرماید.
📆16 دى 1366
روح اللَّه الموسوی الخمینى
@albayann
taghrir-osul 101-110.pdf
1.33M
🏷تبیین رابطهی دین و دنیا، جوهر اصلی در مکتب #فقه_الخمینی (ره)/ دین و دنیا در منطق امام بزرگوار ما مکمل و آمیخته و درهم تنیدهی با یکدیگر است و قابل تفکیک نیست.
📚رهبر معظم انقلاب ۸۴/۳/۱۴
@albayann
البیان
🏷تبیین رابطهی دین و دنیا، جوهر اصلی در مکتب #فقه_الخمینی (ره)/ دین و دنیا در منطق امام بزرگوار ما م
👤 رهبر معظم انقلاب:
🔹جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطهی دین و دنیاست؛ یعنی همان چیزی که از آن به مسئلهی دین و سیاست و دین و زندگی هم تعبیر میکنند. امام در بیان ارتباط دین و دنیا، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس کار خود قرار داده بود.
🔸اسلام، دنیا را وسیلهای در دست انسان برای رسیدن به کمال میداند. از نظر اسلام، دنیا مزرعهی آخرت است. دنیا چیست؟ در این نگاه و با این تعبیر، دنیا عبارت است از انسان و جهان. زندگی انسانها، تلاش انسانها، خرد و دانایی انسانها، حقوق انسانها، وظایف و تکالیف انسانها، صحنهی سیاست انسانها، اقتصاد جوامع انسانی، صحنهی تربیت، صحنهی عدالت؛ اینها همه میدانهای زندگی است. به این معنا، دنیا میدان اساسىِ وظیفه و مسئولیت و رسالت دین است.
⚡️دین آمده است تا در این صحنهی عظیم و در این عرصهی متنوع، به مجموعهی تلاش انسان شکل و جهت بدهد و آن را هدایت کند. دین و دنیا در این تعبیر و به این معنای از دنیا، از یکدیگر تفکیک ناپذیرند. دین نمیتواند غیر از دنیا عرصهی دیگری برای ادای رسالت خود پیدا کند. دنیا هم بدون مهندسىِ دین و بدون دست خلاق و سازندهی دین، دنیایی خواهد بود تهی از معنویت، تهی از حقیقت، تهی از محبت و تهی از روح. دنیا - یعنی محیط زندگی انسان - بدون دین، تبدیل میشود به قانون جنگل و محیط جنگلی و زندگی جنگلی.
▪️دنیا به معنای فرصتهای زندگی انسان، به معنای نعمتهای پراکندهی در عرصهی جهان، به معنای زیباییها و شیرینیها، تلخیها و مصیبتها، وسیلهی رشد و تکامل انسان است. اینها هم از نظر دین ابزارهایی هستند برای اینکه انسان بتواند راه خود را به سوی تعالی و تکامل و بروز استعدادهایی که خدا در وجود او گذاشته است، ادامه دهد.
👈🏻دنیای به این معنا، از دین قابل تفکیک نیست. سیاست و اقتصاد و حکومت و حقوق و اخلاق و روابط فردی و اجتماعی به این معنا، از دین قابل تفکیک نیست. لذا دین و دنیا در منطق امام بزرگوار ما مکمل و آمیخته و درهم تنیدهی با یکدیگر است و قابل تفکیک نیست. این، درست همان نقطهای است که از آغاز حرکت امام تا امروز، بیشترین مقاومت و خصومت و عناد را از سوی دنیاداران و مستکبران برانگیخته است؛ کسانی که زندگی و حکومت و تلاش و ثروت آنها مبتنی بر حذف دین و اخلاق و معنویت از جامعه است.
📛 اما دنیا مفهوم دیگری هم دارد. در متون اسلامی، دنیا به معنای نفسانیت و خودخواهی و اسیر هوی و هوس خود بودن و دیگران را هم اسیر هوی و هوس خود کردن، آمده است. سرتاسر قرآن و احادیث و کلمات بزرگان دین در طعن و طرد چنین دنیایی است. در لسان روایات ما، دنیای مطرودی که با دین قابل جمع نیست، به معنای هوی و هوس و نفسانیت و انانیت و خودخواهی و خودپرستی است؛
▫️این دین با دنیا قابل جمع نیست؛ این همان دنیایی است که در لسان روایات، هووی دین نامیده شده است؛ نمیتوانند با هم جمع شوند. اگر کسی بخواهد دنیای به این معنا را با دین جمع کند، ممکن نیست. دین را با چنین دنیایی نمیشود آباد کرد. دین را در خدمت چنین دنیایی قرار دادن، خیانت به دین است. امام، ما را از اسارت دنیا هم برحذر میداشت. امام بزرگوار ما که دین را عین سیاست، عین اقتصاد و عین دنیا میدید، دائماً مردم و مسئولان را از دنیای به این معنا برحذر میداشت.
⚡️ما باید بین این دو معنای از دنیا فاصله قائل شویم. خود او هم دنیای به معنای دوم را بکلی کنار گذاشته بود؛ اهل هوای نفس و انانیت و خودخواهی و نفسانیت نبود. اما دنیای به معنای اول - یعنی عرصهی وسیع زندگی - چیزی بود که مثل متون اسلامی و آن چنان که اسلام به ما آموخته است، امام آن را با دین همسان و منطبق میدانست. امیرالمؤمنین میفرماید: «الدنیا متجر اولیاءاللَّه»؛ دنیا جایگاه بازرگانی و سودای اولیاء خداست، یا ابزار بازرگانی و سودای آنهاست؛ میتوانند از دنیا برای رسیدن به تعالی معنوی استفاده کنند.
💠امروز هم یکی از آماجهای تهاجم دشمنان ما در سطح تبلیغات جهانی، همین یگانگی دین و دنیاست؛ میگویند چرا دین را پیشوا و مهندس دنیا میدانید. آنها احساس خطر میکنند؛ چون دنیایی که آنها میخواهند، دنیای ظلم و تجاوز و دنیای تهی از معنویت و اخلاق است.
این، نظمی است که استکبار جهانی برای بشریتِ امروز و دیروز، همیشه در نظر داشته است. نظام جمهوری اسلامی این نظم باطل و این دور غلط را شکسته است؛ نمونهای را نشان میدهد که دین میتواند در دنیای مردم بهطور عملی مؤثر باشد.
#فقه_الخمینی
@albayann
2-95.08.09.mp3
3.19M
🎙 #بشنوید
💠 حرمت ضد خاص بر اساس مسلک مقدمیت
🔰استاد آیت الله فرحانی
➖➖➖➖➖➖
🔺بر اساس نگاه مشهور، عدم ضد شی (اکل)، از مقدمات تحقق شی (صلاه) است. و از آنجایی که مقدمه واجب، واجب است، پس عدم ضد، واجب است. و چون ضد عام هر شئ حرام است، عدم عدم ضد حرام است. در نتیجه ضد شئ حرام است.
🔺محور این استدلال، مقدمه بودن عدم ضد است. در مورد وجه مقدمیت عدم ضد، توضیحی که داده میشود این است که عدم ضد از باب عدم مانع (یکی از اجزای علت تامه) است.
🔸اصلی ترین جوابی که به این استدلال داده می شود، این است که معنای عدم سلب تحصیلی است و سلب تحصیلی چون هیچ گونه شیئیتی ندارد، نه میتوان آن را به چیزی نسبت داد و نه میتوان چیزی را به آن نسبت داد. چون لازمه نسبت این است که طرفین نسبت موجود باشند. لذا در نگاه صحیح فلسفی، در گزاره سلب تحصیلی، نسبت بین طرفین وجود ندارد الا به حسب اعتبار ذهنی.
#فقه_الخمینی
@albayann
#اطلاعیه
انشاءالله در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱
📚 سلسله جلسات تفسیری «انسان در قرآن»
🎙 به تدریس استاد آیت الله فرحانی برگزار می گردد.
🔺 دفتر اول: تفسیر سوره حمد
🕗 زمان: از هفته آینده شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ صبح
⚠️ با توجه با وضعیت کشور و برگزاری درس ها به صورت مجازی؛ این جلسه همانند سایر دروس حوزه علمیه، به صورت مجازی برگزار خواهد شد تا انشاءالله شرایط درس حضوری فراهم گردد.
لینک جلسه و نحوه برگزاری آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
@albayann