بسمه تعالی
#پیوند_عاشورا_و_انتظار
امام خمینی(ره) می فرمایند:
«مسئله كربلا، كه خودش در رأس مسائل سياسي هست، بايد زنده بماند به همان فرمي كه بود، منتها الفاظ تغيير بكند. مصيبت ها همان است ، مصيبت ها تغييري ندارد، بايد آن بعد سياسي كربلا را براي مردم بيان كرد ...اين حركت اسلامي-سياسي بود كه بني اميه را از بين برد، و اگر اين حركت نبود، اسلام پايمال شده بود.» صحیفه نور، جلد هجدهم - صفحه 177
مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)می فرمایند:
«عاشورا یک حادثه صِرف تاریخی نبود؛ عاشورا یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمی برای امت اسلام بود. حضرت ابی عبدا..(ع) با این حرکت یک سرمشق را برای امت اسلامی نوشت و گذاشت. این سرمشق فقط شهید شدن هم نیست؛ یک چیز مرکب و پیچیده و بسیار عمیق است. سه عنصر در حرکت حضرت وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت، عنصر عاطفه»
از بیانات ایشان در تاریخ 5/11/84
ادامه مطلب در وب سایت بنیاد مهدویت استان البرز
http://alborzmahdaviat.ir/ashora-entezar/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ Video ]
#کلیپ_مهدوی
آقای حجت الاسلام والمسلمین اقای
قسمت اول
تهیه شده توسط بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام
@ALBORZMAHDAVIAT
#پیوند_عاشورا_و_انتظار
مبارزه با ظلم و ستمگری:
امام حسين علیه السلام حکومت یزید را سبب نابودی دین می داند و می فرماید:« عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ يَزِيدَ» (1)
آنگاه كه امت گرفتار فرمانروایی چون يزيد گردند بايد فاتحه اسلام را خواند. به همین جهت امام با قاطعيت ميگويد: «مثلي لايبايع مثله» (2)
حضرت مهدي علیه السلام نيز با هيچكس سر سازش ندارد، چنانکه در بیان علل غیبت حضرت، یکی از علل را هم مقابله با طاغوت و نداشتن بعیتی از آنها را ذکر کرده اند. «ما منّا احدٌ الاَّ و يقع في عنقه بيعة لطاغية زمانه الاّ القائم... لئلا يكون لاحد في عنقه بيعة اذا خرج» (3)
امام حسن علیه السلام فرمود: هر كدام ازما (اهل بيت(علیه السلام )) در زمان خود بيعت حاكمان و طاغوتهاي زمان را (از روي تقيه) به عهده داريم، مگر قائم... تا هنگامي كه قيام ميكند بر گردنش بيعت حاكمي نباشد.
حسين علیه السلام ،باشهادت خود،باعث رسوايي و درنتيجه نابودي دولت بني اميه شد. مهدي علیه السلام نيز با ظهور خود، باعث رسوايي و تزلزل تمامي دولتهاي مستكبر، خواهد شد؛ «اذا قام القائم ذهب دولة الباطل» (4)هنگامي كه قائم قيام كند، هردولت باطلي از بين ميرود.
1.ابن طاووس ، علی بن موسی ، اللهوف علی الطفوف
2.بحار الانوار ، ج 44،ص 325
3.بحار الانوار ، ج 51 ، ص 132
4.کافی ، ج 8 ، ص 38
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ Video ]
#کلیپ_مهدوی
آقای حجت الاسلام والمسلمین اقای
قسمت دوم
تهیه شده توسط بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام
@ALBORZMAHDAVIAT
در بخشی از این کتاب میخوانیم
«یکی از سنتهای الهی، سنت امتحان و ابتلاء است. بر اساس این سنت، همه بشر باید امتحان شوند تا معلوم شود که عیار خلوصشان چه قدر است. به عبارت دیگر، چه قدر قول و فعل شان با هم یکی است.
در این کتاب، ابتدا معنا و مفهوم توجیه را بررسی میکند. در ادامه به انواع و اقسام توجیه میپردازد. سپس مهمترین مطلب این کتاب، یعنی توجیهات کسانی که امام حسین علیه السلام را یاری نکردند، مد نظرتان قرار میگیرد.این کتاب توجیهات را در سه دسته بررسی کرده
• توجیهات کسانی که با امام همراه نشدند.
• توجیهات کسانی که امام را ترک کردند.
• توجیهات کسانی که مقابل امام ایستادند.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ Video ]
#کلیپ_مهدوی
آقای حجت الاسلام والمسلمین اقایی
قسمت سوم
تهیه شده توسط بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام
@ALBORZMAHDAVIAT
#پرسمان_مهدوی
@alborzmahdaviat
چگونه ممکن است انسانی مانند امام زمان علیه السلام عمر چند صدساله و یا چند هزار ساله داشته باشد؟
پاسخ : در پاسخ می توان گفت عمر مثل حرکت است. حرکت هم روند تند و هم روند کند دارد. حرکت کند مثل حرکت رشد موی بدن، که در یک ماه حدود یک سانتی متر حرکت می کند. ممکن است حرکت نکند، مثل موی مژه و ابرو که دهها سال بدون حرکت و در واقع بدون رشد باقی می ماند. گاهی نیز حرکت به قدری تند است که نمی توان آن را اندازه گیری کرد و یا مثل حرکت نور بسیار سریع است، ولی می دانیم که هیچ دلیل علمی و عقلی برای محدود کردن حرکت وجود ندارد.
در بعضی از منابع، کتاب های تاریخی و حتی آیات و روایات از عمرهای طولانی خبر می دهند. قرآن می فرماید: «حضرت نوح علیه السلام ۹۵۰ سال به تبلیغ مشغول بود.» (1)
(1) عنکبوت (29) ، 14
پاسخ کامل این سوال
http://alborzmahdaviat.ir/omre-tolani-emam/
ثبت سوال جدید
http://alborzmahdaviat.ir/porsesh/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ Video ]
#کلیپ_مهدوی
آقای حجت الاسلام والمسلمین اقایی
قسمت چهارم
تهیه شده توسط بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام
@ALBORZMAHDAVIAT
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
در پیام رسان سروش نیز همراه ما باشید
با کلی مطالب مهدوی منتظر شما هستیم
ادرس https://sapp.ir/alborzmahdaviat
#پرسمان_مهدوی
@alborzmahdaviat
چگونه ممکن است امام زمان علیه السلام در کودکی رهبر مسلمانان جهان شود؟
امدادهای الهی به سن و سال بستگی ندارد. گاهی یک رادیو کوچک موج دورترین نقطه را می گیرد؛ ولی یک رادیو بزرگ، امواج نزدیک ترین مکان را نمی گیرد. فلش کامپیوتر از فلز ساخته شده است و ابعاد آن حدود یک سانتی متر در چند سانتی متر بیشتر نیست؛ اما وقتی به کامپیوتر متصل می شود، پس از چند ثانیه چندین هزار جلد کتاب در آن ذخیره می شود. راستی! اگر انسان بتواند در لحظه ای این همه علوم را در فلزی ذخیره کند، که این را انجام داده است، خدای بزرگ بشر نمی تواند تمام علوم امامت را در یک کودک ذخیره سازد؟!
نه تنها امام بلکه بعضی از فرزندان امام نیز چنان اطلاعات وسیعی داشتند که همه را به تعجب وا میداشتند. در تاریخ می خوانیم که جمعی از شیعیان سؤالات زیادی را جهت دریافت پاسخ به منزل امام كاظم علیه السلام بردند.
پاسخ کامل این سوال
http://alborzmahdaviat.ir/rahbari-emam-dar-kodaki/
ثبت سوال جدید
http://alborzmahdaviat.ir/porsesh/
استاداباذری جلسه 1.mp3
13.12M
@alborzmahdaviat
استاد اباذری
موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن
جلسه اول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ Video ]
#کلیپ_مهدوی
آقای حجت الاسلام والمسلمین اقایی
قسمت چهارم
تهیه شده توسط بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام
@ALBORZMAHDAVIAT
part-2.mp3
7.88M
@alborzmahdaviat
استاد اباذری
موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن
جلسه دوم
#پاسخگویی_به_شبهات_قیام_امام_حسین_علیه_السلام
@alborzmahdaviat
چه شخص یا اشخاصی بدن مطهر امام حسین علیه السلام را دفن نمودند؟
آیا امام سجاد علیه السلام که در زندان کوفه بسر می بردند در تدفین حاضر شدند؟
نسبت به این موضوع داده های تاریخی متفاوت است
الف: بنی اسد در برخی از منابع حدیثی و تاریخی گفته شده؛ وقتی عمر سعد از کربلا به طرف کوفه حرکت کرد و از آن مکان دور شد، گروهی از قبیله بنی اسد که ساکن قریه "غاضریه" بودند آمدند و بر حسین علیه السلام و اصحابش نماز خواندند و دفن کردند و حسین علیه السلام را در همین مکانی که هم اکنون مرقد مطهرش می باشد به خاک سپردند و علی بن حسین را پائین پای آن حضرت دفن کردند و برای دیگر شهدای اهل بیت و اصحاب که در آن حوالی بودند حفره ای کندند از جانب پای آن حضرت و همه را با هم در یک جا به خاک سپردند و عباس بن علی را در آن جا که به شهادت رسیده بود در راه "غاضریه"(1) دفن کردند و اکنون قبر او در آن مکان قرار دارد.
ب: امام سجاد علیه السلام
نخست لازم است بیان کنیم که برخی از احادیث شیعه متضمن این معنا است که لازم است هر امامی را هنگام کفن و دفن امام بعدی تجهیز و تدفین و نماز بخواند. در احتجاج امام رضا بر واقفیه است که علی بن حمزه به آن حضرت گفت: "ما از پدران تو روایت کرده ایم که متولی امر امام نمی شود مگر امامی مثل او، حضرت در جواب فرمودند: مرا خبر ده که حسین علیه السلام امام بود یا نبود گفت: امام بود، امام فرمود متولی امر او که شد؟ علی بن حمزه گفت: علی بن حسین علیه السلام امام فرمودند: علی بن حسین کجا بود؟ او که در زندان و محبوس به دست عبیدالله بود! علی گفت: پنهان و پوشیده از کسان عبیدالله بیرون رفت و متولی امر پدر شد و بازگشت، امام فرمود: آن کسی که علی بن حسین را قدرت داد که به کربلا آمده و عهده دار دفن و کفن شهدا باشد، قدرت می دهد صاحب این امر به بغداد آمده و وظیفه کفن ودفن پدربزگوار خودرا انجام دهد، در حالی که نه در زندان بود و نه اسیر. (2) و آن حضرت را بدون غسل دفن کردند. چون شهید نیازی به غسل ندارد.
پی نوشت ها: 1. شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، ج2، ص114. 2. مقتل الحسین(ع)، عبد الرزاق، مقرم، بیروت، دارالکتاب الاسلامی، 1399ق، ص 319 و 320.
#پرسمان_مهدوی
@alborzmahdaviat
متن سوال : منتظران ظهور امام زمان علیه السلام چگونه می توانند او را یاری کنند؟
امام باقر علیه السلام فرمودند:
و اللّٰه، لأحبّ رياحكم و أرواحكم. فأعينوني على ذلك بورع و اجتهاد، و اعلموا أنّ ولايتنا لا تنال إلاّ بالورع و الاجتهاد.(1)
بر اساس این روایت، رعایت پرهیزکای و پارسایی، یاری رساندن به ائمه است.
در حدیثی داریم که با رفتار، گفتار و کردار خود زینت ما باشید و برای ماننگ نباشید: «کونوا لنا زينا و لا تكونوا علينا شينا.»(2)
در حدیث مفصلی به نقل از امام صادق علیه السلام خطاب به زید شام می خوانیم که حضرت فرمود: «به هر کس از مردم که ببینی از من پیروی کنند و به گفتار من عمل کنند، سلام مرا برسان، و من به شما سفارش کنم که نسبت به خدای عزوجل تقوا داشته باشید، در دین خود پارسا باشید، در راه خدا کوشش کنید و شما را
پاسخ کامل این سوال
http://alborzmahdaviat.ir/montazeran-zohor/
ثبت پرسش جدید
http://alborzmahdaviat.ir/porsesh/
#پاسخگویی_به_شبهات_قیام_امام_حسین_علیه_السلام
@alborzmahdaviat
آیا منتقمان خون شهدای کربلا از روی عشق به اهل بیت علیهم السلام قیام کردند؟ یا برای رسیدن به شهرت و قدرت؟
پاسخ : بعد از شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش در سال 61هجری اوّلین گروهی که رسماً به خونخواهی آن حضرت قیام کرد، مشهور به توابین هستند. وقتی خواستند، قیام کنند، سران آنها از جمله سلیمان بن صرد خزاعی، مسیّب بن نجبه، عبدالله بن سعد ازدی، عبدالله بن وال و رفاعه بن شداد به کربلا رفته و در کنار تربت پاک حسین بن علی علیه السلام و گریه و اظهار ندامت و پشیمانی نمودند و از خداوند خواستند، که از سر تقصیر و خطاشان درگذرد و اظهار داشتند: پروردگارا! ما پسر دختر و پیامبرمان را خوار و بی یاور ساختیم. گذشته ما را ببخشای و توبه ما را بپذیر، که تو توبه پذیر مهربانی! (1) بعد از این گروه، جناب مختار قیام کرد. مختار انسانی زیرک و محب علی و اهل بیت رسول خدا(ص) بود. امام صادق(ع) فرمود: "به مختار بد نگویید, چون کشندگان ما را کشت و از خون ما انتقام گرفت". (2) با این حساب نمی توان برای انتقام گیرندگان خون حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران با وفایش هدفی جز عشق به امام و اهل البیت و اظهار ندامت و عذرخواهی تصور نمود. البته ممکن است، برخی از راه هوای و شهوت و... اظهار خونخواهی کرده باشند، به ویژه این که اهداف در نیات انسان است و نیت امری پوشیده است. چنانکه عباسیان نیز با شعار الرضا من آل محمد قیام کردند، اما هدفی جز به قدرت رسیدن نداشتند. (3)
پی نوشت: 1. مهدی شمس الدین، ثوره الحسین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، 1401ق، ص264. (نرم افزار سیره معصومان)
2. مجلسی، بحار الأنوار، تهران، اسلامیه، چ دوم، 1363ش، ج 45، ص 343. (نرم افزار سیره معصومان)
3. أخبار الدوله العباسیه و فیه أخبار العباس و ولده، مؤلف مجهول (ق 3)، تحقیق عبد العزیز الدوری و عبد الجبار المطلبی، بیروت، دار الطلیعه، 1391، ص194. (نرم افزار نورالسیره)
part-3.mp3
8.51M
@alborzmahdaviat
استاد اباذری
موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن
جلسه سوم
#پاسخگویی_به_شبهات_قیام_امام_حسین_علیه_السلام
@alborzmahdaviat
وصیت نامه امام حسین علیه السلام به برادرش محمد حنفیه چه بودو متن آن چیست؟
پاسخ : امام حسین علیه السلام قبل از این که از مدینه به سوی مکه حرکت کند، به برادرش (محمد بن حنفیه) این وصیت را نوشت:
"بسم الله الرحمن الرحیم هذا ما أوصی به الحسین بن علی الی أخیه محمد بن الحنفیه: انّ الحسین یشهد أن لااله الاّ اللّه وحده لا شریک له و أنّ محمّداً عبده و رسوله جاء بالحقّ من عنده و أنّ الجنّه حق و النار حقّ و الساعه آتیه لاریب فیها وأنّ اللّه یبعث من فی القبور و أنّی لم أخرج أشراً و لا بطراً و لا مفسداً و لا ظالماً و انّما خرجت لطلب الاصلاح فی أمّه جدی أرید أن آمر بالمعرف و و أنهی عن المنکر و أسیر بسیره جدّی و أبی علی بن أبی طالب فمن قبلنی بقبول الحقّ فالله أولی بالحقّ و من ردّ علی هذا أصبر حتّی یقضی الله بینی و بین القوم و هو خیرالحاکمین. و هذه وصیّتی الیک یا أخی وما توفیقی الاّ باللّه علیه توکّلت و الیه أُنیب "(1)
ترجمه:
به نام خداوند بخشنده مهربان
این وصیت حسین بن علی به برادرش محمد بن حنفیه است. همانا حسین شهادت می دهد، به وحدانیت خدا و به رسالت محمد که از طرف خدا به حق آمده و شهادت می دهد، که بهشت و جهنم حق است و شکی در برپایی روز قیامت نیست و خداوند همه مردگان را زنده خواهد کرد. خروج من بر یزید برای ایجاد فتنه و فساد یابرای سرگرمی و خودنمایی نیست، بلکه برای اصلاح امور امت جدّم رسول خدا است. من تصمیم گرفته ام، امر به معروف و نهی از منکر کنم و از سیره و روش جدّم و پدرم علی بن ابی طالب پیروی کنم. اگر کسی دعوت به حق را پذیرفت، خداوند سزاوار به قبول آن است. اگر کسی آن را نپذیرفت، صبر خواهم کرد، تا خدای متعال میان من و این جماعت داوری کند و او بهترین حکم کنندگان است. این وصیت من است، به تو ای برادر و توفیقی نیست، مگر با کمک خدا. توکل بر او می کنم و به سوی او انابه می نمایم.
پی نوشت:
(1) ابن اعثم کوفی، الفتوح، تحقیق علی شیری، بیروت، دارالاضواء، چ اول، 1411ق، ج5، ص21؛ موفق بن احمد خوارزمی، مقتل الحسین، قم، انوار الهدی، چ دوم، 1423ق، ج1، ص273. (نرم افزار سیره معصومان)
#پاسخگویی_به_شبهات_قیام_امام_حسین_علیه_السلام
@alborzmahdaviat
حضرت زینب تا چه مدت در اسارت بود و چه زمانی آزاد شد؟ زندگانی ایشان پس از آزادی چگونه بود؟
پاسخ : پس از حادثه کربلا حضرت زینب (س)، حدود یک سال و شش ماه زندگی کرد. حضرت در کاروان اسیران، همراه دیگر بازماندگان قافله کربلا به کوفه و سپس به شام برده شد. اگر چه رهبری بازماندگان بر عهده امام سجاد بود، زینب کبری (س) نیز سرپرستی را برعهده داشت. سخنرانی قهرمانانه زینب (س) در کوفه، موجب دگرگونی افکار عمومی شد. وی در برابر نعره مستانه عبیدالله بن زیاد، آن گاه که به پیروزیش مینازید و میگفت: "کار خدا را با خاندانت چگونه دیدی؟!" با شهامت و شجاعت و صف ناپذیری گفت: جز زیبایی چیزی ندیدهام. شهادت برای آنان مقدر شده بود. آنان به سوی قربانگاه خویش رفتند به زودی خداوند آنان و تو را میآورد تا در پیشگاه خویش داوری کند". (1) آن گاه که ابن زیاد دستور قتل امام سجاد را صادر کرد، زینب (س) با شهامت تمام، برادر زادهاش را در آغوش گرفت و گفت: اگر خواستی او را بکشی مرا هم بکش. به دنبال اعتراض زینب (س)، ابن زیاد از کشتن امام پشیمان شد. (2) کاروان آزادگان به دمشق رفت. در شام نیز زینب (س) توانست افکار عمومی را دگرگون نماید. جلسهای یزید به عنوان پیروزی ترتیب داده بود و در حضور بازماندگان واقعه کربلا، سربریده حسین (ع) را در تشت نهاد و با چوبدستی به صورتش میزد، زینب کبری (س) با سخنرانی خویش غرور یزید را در هم کوفت و او را از کرده خویش پشیمان کرد. سرانجام یزید مجبور شد کاروان را با احترام به مدینه برگرداند. در مدینه نیز زینب (س)، پیام آور شهیدان، ساکت ننشست. او با فریادش مردم مدینه را بر ضد حکومت یزید شوراند. حاکم مدینه در پی تبعید حضرت زینب (س) برآمد. به نوشته برخی حضرت به شام سفر نمود و در همان جا درگذشت. برخی دیگر گفتهاند: حضرت به مصر هجرت نمود و در تاریخ پانزدهم رجب سال 62 هجری درگذشت. (3) برخی معتقدند بعد از ورود کاروان اهل بیت(ع) به مدینه، دلیل روشنی نداریم که حضرت زینب از مدینه بیرون رفته باشد، بنابر این در مدینه درگذشت و در قبرستان بقیع دفن شد، اما مکان دفن او در بقیع مشخص نیست، همان طور که شخصیتهای بزرگ دیگری از اهل بیت(ع) در بقیع مدفون هستند و مکان قبر آنان مشخص نمیباشد. (4) درباره مدت اسارت مدت اسارت حضرت زینب و حرکت آنان از شام به مدینه، مرحوم دکتر آیتی بر این باور است که تاریخ حرکت اهل بیت به شام، هنگام رسیدن آنان به دمشق، مدت توقف اسیران در مرکز حکومت یزید، تاریخ حرکت آنان از دمشق به مدینه و هنگام ورود آنان به مدینه، به درستی معلوم نیست. (5) برخی نوشتهاند که سر مطهر امام حسین(ع) روز اوّل صفر به شام رسید و چند روز بعد اسیران وارد شام شدند. (6) روز هشتم ورود اهل بیت(ع) به شام یزید آنان را احضار کرد و بین ماندن در شام یا رفتن به مدینه آزاد گذاشت، که آنان رفتن به مدینه را انتخاب کردند. (7)
پینوشتها:
1. لهوف، ص 218؛ مقرم، مقتل الحسین، ص 324؛ ارشاد، ج2، ص 144.
2. ارشاد، ص 116 ـ 117؛ بحار الانوار، ج 45، ص 117.
3. زینب پیامآور عاشورا، سید عطاءالله مهاجرانی، ص 287، 347 ـ 348 ـ 352.
4. اعیان الشیعه، ج 7، ص 140.
5. علی نجاتی، قطعهای از بهشت، ج2، ص 607. 6. علامه شعرانی، دمع السّجوم، ترجمه نفس المهموم، ص 287 - 289. 7. همان، ص 534.
part-3.mp3
8.51M
[ Audio file : part-3.mp3 ]
@alborzmahdaviat
استاد اباذری
موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن
جلسه سوم
معرفی کتاب پر پرواز
اصلاح و رشد امور ما، در ارتباط با خدا خلاصه می شود. آنهایی که ارتباطشان با خالق هستی بیشتر است، از آرامش بالایی برخوردار هستند.
دانش آموزان، آینده سازان و زمینه سازان ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه هستند، این زمینه سازی در صورتی جدی می شود که به ارتباط با خدای خویش اهمیت داده و از آثار این ارتباط بهره مند شوند.
در این نوشتار موضوعات نماز با روشی جدید به همراه داستان، لطیفه ، ثانیه ای تفکر، یادی از شهدا و مطالب دیگری جمع آوری شده است تا دانش آموزان عزیز را با این موضوع مهم بیشتر آشنا کند.
part-4.mp3
5.83M
@alborzmahdaviat
استاد اباذری
موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن
جلسه چهارم
#پاسخگویی_به_شبهات_قیام_امام_حسین_علیه_السلام
@alborzmahdaviat
فلسفه برداشتن تربت خاک قبور ائمه چیست؟
در ابتدا باید گفت: مسئله استفاده از تربت قبور ائمه (ع) تنها برای قبر مبارک سید شهدا مطرح است و برای سایر ائمه(ع) وجود ندارد. حال در تبیین این مسئله باید گفت: برای تربت امام حسین آثار بسیاری در روایات ذکر شده؛ مثلا برای سجده کردن در برابر خداوند بهتر از هر چیز تربت حضرت سید الشهدا علیه السلام می باشد. چون تربت حضرت سید الشهدا یاد آور خون های شهیدان می باشد.
از امام صادق علیه السلام نقل شده: "مَنْ أَدَارَ سُبْحَه مِنْ تُرْبَه الْحُسَیْنِ ع مَرَّه وَاحِدَه بِالِاسْتِغْفَارِ أَوْ غَیْرِهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ سَبْعِینَ مَرَّه وَ أَنَّ السُّجُودَ عَلَیْهَا یَخْرِقُ الْحُجُبَ السَّبْعَ ؛ (1) کسی که یک دور و یک بار با تسبیحی که از تربت امام حسین درست شده، استغفار کند هفتاد مر تبه برای او منظور می گردد و سجده بر تربت امام حسین علیه السلام نیز موجب برداشته شدن، هفت حجاب (بین بنده وخدا) می شود".
امام صادق علیه السلام فرمود: " السجود علی طین قبر الحسین علیه السلام ینوّر إلی الارضین السبعه و من کانت معه سبحه من طین قبر الحسین علیه السلام کتب مسبّحاً و ان لم یسبح بها؛ (2) سجده بر خاک قبر امام حسین علیه السلام ، زمین را تا هفت طبقه نورانی میکند. هر کس تسبیحی از گِل قبر حسین علیه السلام همراه داشته باشد همواره تسبیح گو محسوب میشود گرچه مشغول ذکر نباشد". معاویه بن عمار میگوید: همیشه همراه امام صادق علیه السلام مقداری از خاک کربلا (خاک قبر امام حسین) بود. هنگامی که میخواست نماز بخواند بر آن سجده میکرد و میفرمود: سجده بر تربت امام حسین علیه السلام از هفت آسمان بالا میرود. (3) در این که تربت امام حسین مخصوص به خاک قبر امام و اطراف قبر حضرت می باشد یا به خاک حریم قبر تا پنج فرسخ نیز تربت امام حسین گفته می شود، نظر مراجع مختلف است.
پی نوشت ها:
1. حر عاملی، وسائلالشیعه نشر دار الاحیا التراث العربی بیروت 1412 ق، ج1، ص 513، باب حد حرم الحسین (ع) الذی یستحب.
2. وسائل الشیعه، ج 3، ص 608. 3. همان.