eitaa logo
بنیاد مهدویت استان البرز
2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.4هزار ویدیو
167 فایل
﴾﷽﴿ 🔰محور فعالیت بنیاد:آموزشی_فرهنگی_ پژوهشی کرج_بلوار ملاصدرا_به‌سمت نبوت‌_بعد از ابوذرجنوبی _بنیاد‌ فرهنگی‌ حضرت‌ مهدی‌ موعود(علیه‌السلام) 02634294152_02634214145 +989370754174 ارتباط با ادمین ها👇 @Admin_mahdaviii @alborz_mahdaviat
مشاهده در ایتا
دانلود
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم «یکی از سنت‌های الهی، سنت امتحان و ابتلاء است. بر اساس این سنت، همه بشر باید امتحان شوند تا معلوم شود که عیار خلوص‌شان چه قدر است. به عبارت دیگر، چه قدر قول و فعل شان با هم یکی است. در این کتاب، ابتدا معنا و مفهوم توجیه را بررسی می‌کند. در ادامه به انواع و اقسام توجیه می‌پردازد. سپس مهمترین مطلب این کتاب، یعنی توجیهات کسانی که امام حسین علیه السلام را یاری نکردند، مد نظرتان قرار می‌گیرد.این کتاب توجیهات را در سه دسته بررسی ‌کرده • توجیهات کسانی که با امام همراه نشدند. • توجیهات کسانی که امام را ترک کردند. • توجیهات کسانی که مقابل امام ایستادند.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ Video ] #کلیپ_مهدوی آقای حجت الاسلام والمسلمین اقایی قسمت سوم تهیه شده توسط بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام @ALBORZMAHDAVIAT
@alborzmahdaviat چگونه ممکن است انسانی مانند امام زمان علیه السلام عمر چند صدساله و یا چند هزار ساله داشته باشد؟ پاسخ : در پاسخ می توان گفت عمر مثل حرکت است. حرکت هم روند تند و هم روند کند دارد. حرکت کند مثل حرکت رشد موی بدن، که در یک ماه حدود یک سانتی متر حرکت می کند. ممکن است حرکت نکند، مثل موی مژه و ابرو که دهها سال بدون حرکت و در واقع بدون رشد باقی می ماند. گاهی نیز حرکت به قدری تند است که نمی توان آن را اندازه گیری کرد و یا مثل حرکت نور بسیار سریع است، ولی می دانیم که هیچ دلیل علمی و عقلی برای محدود کردن حرکت وجود ندارد. در بعضی از منابع، کتاب های تاریخی و حتی آیات و روایات از عمرهای طولانی خبر می دهند. قرآن می فرماید: «حضرت نوح علیه السلام ۹۵۰ سال به تبلیغ مشغول بود.» (1) (1) عنکبوت (29) ، 14 پاسخ کامل این سوال http://alborzmahdaviat.ir/omre-tolani-emam/ ثبت سوال جدید http://alborzmahdaviat.ir/porsesh/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ Video ] #کلیپ_مهدوی آقای حجت الاسلام والمسلمین اقایی قسمت چهارم تهیه شده توسط بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام @ALBORZMAHDAVIAT
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 در پیام رسان سروش نیز همراه ما باشید با کلی مطالب مهدوی منتظر شما هستیم ادرس https://sapp.ir/alborzmahdaviat
@alborzmahdaviat چگونه ممکن است امام زمان علیه السلام در کودکی رهبر مسلمانان جهان شود؟ امدادهای الهی به سن و سال بستگی ندارد. گاهی یک رادیو کوچک موج دورترین نقطه را می گیرد؛ ولی یک رادیو بزرگ، امواج نزدیک ترین مکان را نمی گیرد. فلش کامپیوتر از فلز ساخته شده است و ابعاد آن حدود یک سانتی متر در چند سانتی متر بیشتر نیست؛ اما وقتی به کامپیوتر متصل می شود، پس از چند ثانیه چندین هزار جلد کتاب در آن ذخیره می شود. راستی! اگر انسان بتواند در لحظه ای این همه علوم را در فلزی ذخیره کند، که این را انجام داده است، خدای بزرگ بشر نمی تواند تمام علوم امامت را در یک کودک ذخیره سازد؟! نه تنها امام بلکه بعضی از فرزندان امام نیز چنان اطلاعات وسیعی داشتند که همه را به تعجب وا میداشتند. در تاریخ می خوانیم که جمعی از شیعیان سؤالات زیادی را جهت دریافت پاسخ به منزل امام كاظم علیه السلام بردند. پاسخ کامل این سوال http://alborzmahdaviat.ir/rahbari-emam-dar-kodaki/ ثبت سوال جدید http://alborzmahdaviat.ir/porsesh/
#انتظار_سرخ @alborzmahdaviat
استاداباذری جلسه 1.mp3
13.12M
@alborzmahdaviat استاد اباذری موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن جلسه اول
@alborzmahdaviat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ Video ] #کلیپ_مهدوی آقای حجت الاسلام والمسلمین اقایی قسمت چهارم تهیه شده توسط بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام @ALBORZMAHDAVIAT
part-2.mp3
7.88M
@alborzmahdaviat استاد اباذری موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن جلسه دوم
@alborzmahdaviat چه شخص یا اشخاصی بدن مطهر امام حسین علیه السلام را دفن نمودند؟ آیا امام سجاد علیه السلام که در زندان کوفه بسر می بردند در تدفین حاضر شدند؟ نسبت به این موضوع داده های تاریخی متفاوت است الف: بنی اسد در برخی از منابع حدیثی و تاریخی گفته شده؛ وقتی عمر سعد از کربلا به طرف کوفه حرکت کرد و از آن مکان دور شد، گروهی از قبیله بنی اسد که ساکن قریه "غاضریه" بودند آمدند و بر حسین علیه السلام و اصحابش نماز خواندند و دفن کردند و حسین علیه السلام را در همین مکانی که هم اکنون مرقد مطهرش می باشد به خاک سپردند و علی بن حسین را پائین پای آن حضرت دفن کردند و برای دیگر شهدای اهل بیت و اصحاب که در آن حوالی بودند حفره ای کندند از جانب پای آن حضرت و همه را با هم در یک جا به خاک سپردند و عباس بن علی را در آن جا که به شهادت رسیده بود در راه "غاضریه"(1) دفن کردند و اکنون قبر او در آن مکان قرار دارد. ب: امام سجاد علیه السلام نخست لازم است بیان کنیم که برخی از احادیث شیعه متضمن این معنا است که لازم است هر امامی را هنگام کفن و دفن امام بعدی تجهیز و تدفین و نماز بخواند. در احتجاج امام رضا بر واقفیه است که علی بن حمزه به آن حضرت گفت: "ما از پدران تو روایت کرده ایم که متولی امر امام نمی شود مگر امامی مثل او، حضرت در جواب فرمودند: مرا خبر ده که حسین علیه السلام امام بود یا نبود گفت: امام بود، امام فرمود متولی امر او که شد؟ علی بن حمزه گفت: علی بن حسین علیه السلام امام فرمودند: علی بن حسین کجا بود؟ او که در زندان و محبوس به دست عبیدالله بود! علی گفت: پنهان و پوشیده از کسان عبیدالله بیرون رفت و متولی امر پدر شد و بازگشت، امام فرمود: آن کسی که علی بن حسین را قدرت داد که به کربلا آمده و عهده دار دفن و کفن شهدا باشد، قدرت می دهد صاحب این امر به بغداد آمده و وظیفه کفن ودفن پدربزگوار خودرا انجام دهد، در حالی که نه در زندان بود و نه اسیر. (2) و آن حضرت را بدون غسل دفن کردند. چون شهید نیازی به غسل ندارد. پی نوشت ها: 1. شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، ج2، ص114. 2. مقتل الحسین(ع)، عبد الرزاق، مقرم، بیروت، دارالکتاب الاسلامی، 1399ق، ص 319 و 320.
@alborzmahdaviat متن سوال : منتظران ظهور امام زمان علیه السلام چگونه می توانند او را یاری کنند؟ امام باقر علیه السلام فرمودند: و اللّٰه، لأحبّ رياحكم و أرواحكم. فأعينوني على ذلك بورع و اجتهاد، و اعلموا أنّ ولايتنا لا تنال إلاّ بالورع و الاجتهاد.(1) بر اساس این روایت، رعایت پرهیزکای و پارسایی، یاری رساندن به ائمه است. در حدیثی داریم که با رفتار، گفتار و کردار خود زینت ما باشید و برای ماننگ نباشید: «کونوا لنا زينا و لا تكونوا علينا شينا.»(2) در حدیث مفصلی به نقل از امام صادق علیه السلام خطاب به زید شام می خوانیم که حضرت فرمود: «به هر کس از مردم که ببینی از من پیروی کنند و به گفتار من عمل کنند، سلام مرا برسان، و من به شما سفارش کنم که نسبت به خدای عزوجل تقوا داشته باشید، در دین خود پارسا باشید، در راه خدا کوشش کنید و شما را پاسخ کامل این سوال http://alborzmahdaviat.ir/montazeran-zohor/ ثبت پرسش جدید http://alborzmahdaviat.ir/porsesh/
@alborzmahdaviat آیا منتقمان خون شهدای کربلا از روی عشق به اهل بیت علیهم السلام قیام کردند؟ یا برای رسیدن به شهرت و قدرت؟ پاسخ : بعد از شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش در سال 61هجری اوّلین گروهی که رسماً به خونخواهی آن حضرت قیام کرد، مشهور به توابین هستند. وقتی خواستند، قیام کنند، سران آنها از جمله سلیمان بن صرد خزاعی، مسیّب بن نجبه، عبدالله بن سعد ازدی، عبدالله بن وال و رفاعه بن شداد به کربلا رفته و در کنار تربت پاک حسین بن علی علیه السلام و گریه و اظهار ندامت و پشیمانی نمودند و از خداوند خواستند، که از سر تقصیر و خطاشان درگذرد و اظهار داشتند: پروردگارا! ما پسر دختر و پیامبرمان را خوار و بی یاور ساختیم. گذشته ما را ببخشای و توبه ما را بپذیر، که تو توبه پذیر مهربانی! (1) بعد از این گروه، جناب مختار قیام کرد. مختار انسانی زیرک و محب علی و اهل بیت رسول خدا(ص) بود. امام صادق(ع) فرمود: "به مختار بد نگویید, چون کشندگان ما را کشت و از خون ما انتقام گرفت". (2) با این حساب نمی توان برای انتقام گیرندگان خون حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران با وفایش هدفی جز عشق به امام و اهل البیت و اظهار ندامت و عذرخواهی تصور نمود. البته ممکن است، برخی از راه هوای و شهوت و... اظهار خونخواهی کرده باشند، به ویژه این که اهداف در نیات انسان است و نیت امری پوشیده است. چنانکه عباسیان نیز با شعار الرضا من آل محمد قیام کردند، اما هدفی جز به قدرت رسیدن نداشتند. (3) پی نوشت: 1. مهدی شمس الدین، ثوره الحسین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، 1401ق، ص264. (نرم افزار سیره معصومان) 2. مجلسی، بحار الأنوار، تهران، اسلامیه، چ دوم، 1363ش، ج 45، ص 343. (نرم افزار سیره معصومان) 3. أخبار الدوله العباسیه و فیه أخبار العباس و ولده، مؤلف مجهول (ق 3)، تحقیق عبد العزیز الدوری و عبد الجبار المطلبی، بیروت، دار الطلیعه، 1391، ص194. (نرم افزار نورالسیره)
part-3.mp3
8.51M
@alborzmahdaviat استاد اباذری موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن جلسه سوم
@alborzmahdaviat وصیت نامه امام حسین علیه السلام به برادرش محمد حنفیه چه بودو متن آن چیست؟ پاسخ : امام حسین علیه السلام قبل از این که از مدینه به سوی مکه حرکت کند، به برادرش (محمد بن حنفیه) این وصیت را نوشت: "بسم الله الرحمن الرحیم هذا ما أوصی به الحسین بن علی الی أخیه محمد بن الحنفیه: انّ الحسین یشهد أن لااله الاّ اللّه وحده لا شریک له و أنّ محمّداً عبده و رسوله جاء بالحقّ من عنده و أنّ الجنّه حق و النار حقّ و الساعه آتیه لاریب فیها وأنّ اللّه یبعث من فی القبور و أنّی لم أخرج أشراً و لا بطراً و لا مفسداً و لا ظالماً و انّما خرجت لطلب الاصلاح فی أمّه جدی أرید أن آمر بالمعرف و و أنهی عن المنکر و أسیر بسیره جدّی و أبی علی بن أبی طالب فمن قبلنی بقبول الحقّ فالله أولی بالحقّ و من ردّ علی هذا أصبر حتّی یقضی الله بینی و بین القوم و هو خیرالحاکمین. و هذه وصیّتی الیک یا أخی وما توفیقی الاّ باللّه علیه توکّلت و الیه أُنیب "(1) ترجمه: به نام خداوند بخشنده مهربان این وصیت حسین بن علی به برادرش محمد بن حنفیه است. همانا حسین شهادت می دهد، به وحدانیت خدا و به رسالت محمد که از طرف خدا به حق آمده و شهادت می دهد، که بهشت و جهنم حق است و شکی در برپایی روز قیامت نیست و خداوند همه مردگان را زنده خواهد کرد. خروج من بر یزید برای ایجاد فتنه و فساد یابرای سرگرمی و خودنمایی نیست، بلکه برای اصلاح امور امت جدّم رسول خدا است. من تصمیم گرفته ام، امر به معروف و نهی از منکر کنم و از سیره و روش جدّم و پدرم علی بن ابی طالب پیروی کنم. اگر کسی دعوت به حق را پذیرفت، خداوند سزاوار به قبول آن است. اگر کسی آن را نپذیرفت، صبر خواهم کرد، تا خدای متعال میان من و این جماعت داوری کند و او بهترین حکم کنندگان است. این وصیت من است، به تو ای برادر و توفیقی نیست، مگر با کمک خدا. توکل بر او می کنم و به سوی او انابه می نمایم. پی نوشت: (1) ابن اعثم کوفی، الفتوح، تحقیق علی شیری، بیروت، دارالاضواء، چ اول، 1411ق، ج5، ص21؛ موفق بن احمد خوارزمی، مقتل الحسین، قم، انوار الهدی، چ دوم، 1423ق، ج1، ص273. (نرم افزار سیره معصومان)
@alborzmahdaviat حضرت زینب تا چه مدت در اسارت بود و چه زمانی آزاد شد؟ زندگانی ایشان پس از آزادی چگونه بود؟ پاسخ : پس از حادثه کربلا حضرت زینب (س)، حدود یک سال و شش ماه زندگی کرد. حضرت در کاروان اسیران، همراه دیگر بازماندگان قافله کربلا به کوفه و سپس به شام برده شد. اگر چه رهبری بازماندگان بر عهده امام سجاد بود، زینب کبری (س) نیز سرپرستی را برعهده داشت. سخنرانی قهرمانانه زینب (س) در کوفه، موجب دگرگونی افکار عمومی شد. وی در برابر نعره مستانه عبیدالله بن زیاد، آن گاه که به پیروزیش مینازید و میگفت: "کار خدا را با خاندانت چگونه دیدی؟!" با شهامت و شجاعت و صف ناپذیری گفت: جز زیبایی چیزی ندیدهام. شهادت برای آنان مقدر شده بود. آنان به سوی قربانگاه خویش رفتند به زودی خداوند آنان و تو را میآورد تا در پیشگاه خویش داوری کند". (1) آن گاه که ابن زیاد دستور قتل امام سجاد را صادر کرد، زینب (س) با شهامت تمام، برادر زادهاش را در آغوش گرفت و گفت: اگر خواستی او را بکشی مرا هم بکش. به دنبال اعتراض زینب (س)، ابن زیاد از کشتن امام پشیمان شد. (2) کاروان آزادگان به دمشق رفت. در شام نیز زینب (س) توانست افکار عمومی را دگرگون نماید. جلسهای یزید به عنوان پیروزی ترتیب داده بود و در حضور بازماندگان واقعه کربلا، سربریده حسین (ع) را در تشت نهاد و با چوب‌د‌ستی به صورتش میزد، زینب کبری (س) با سخنرانی خویش غرور یزید را در هم کوفت و او را از کرده خویش پشیمان کرد. سرانجام یزید مجبور شد کاروان را با احترام به مدینه برگرداند. در مدینه نیز زینب (س)، پیام آور شهیدان، ساکت ننشست. او با فریادش مردم مدینه را بر ضد حکومت یزید شوراند. حاکم مدینه در پی تبعید حضرت زینب (س) برآمد. به نوشته برخی حضرت به شام سفر نمود و در همان جا درگذشت. برخی دیگر گفتهاند: حضرت به مصر هجرت نمود و در تاریخ پانزدهم رجب سال 62 هجری درگذشت. (3) برخی معتقدند بعد از ورود کاروان اهل بیت(ع) به مدینه، دلیل روشنی نداریم که حضرت زینب از مدینه بیرون رفته باشد، بنابر این در مدینه درگذشت و در قبرستان بقیع دفن شد، اما مکان دفن او در بقیع مشخص نیست، همان طور که شخصیت‌های بزرگ دیگری از اهل بیت(ع) در بقیع مدفون هستند و مکان قبر آنان مشخص نمی‌باشد. (4) درباره مدت اسارت مدت اسارت حضرت زینب و حرکت آنان از شام به مدینه، مرحوم دکتر آیتی بر این باور است که تاریخ حرکت اهل بیت به شام، هنگام رسیدن آنان به دمشق، مدت توقف اسیران در مرکز حکومت یزید، تاریخ حرکت آنان از دمشق به مدینه و هنگام ورود آنان به مدینه، به درستی معلوم نیست. (5) برخی نوشته‌اند که سر مطهر امام حسین(ع) روز اوّل صفر به شام رسید و چند روز بعد اسیران وارد شام شدند. (6) روز هشتم ورود اهل بیت(ع) به شام یزید آنان را احضار کرد و بین ماندن در شام یا رفتن به مدینه آزاد گذاشت، که آنان رفتن به مدینه را انتخاب کردند. (7) پی‌نوشت‌ها: 1. لهوف، ص 218؛ مقرم، مقتل الحسین، ص 324؛ ارشاد، ج2، ص 144. 2. ارشاد، ص 116 ـ 117؛ بحار الانوار، ج 45، ص 117. 3. زینب پیام‌آور عاشورا، سید عطاءالله مهاجرانی، ص 287، 347 ـ 348 ـ 352. 4. اعیان الشیعه، ج 7، ص 140. 5. علی نجاتی، قطعه‌ای از بهشت، ج2، ص 607. 6. علامه شعرانی، دمع السّجوم، ترجمه نفس المهموم، ص 287 - 289. 7. همان، ص 534.
part-3.mp3
8.51M
[ Audio file : part-3.mp3 ] @alborzmahdaviat استاد اباذری موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن جلسه سوم
کتاب پر پرواز اصغر آیتی - حسن محمودی #معرفی_کتاب باخرید کتاب در امور مهدوی سهیم باشید! (سود حاصل از فروش محصولات در بنیاد مهدویت شخصی نبوده و صرف امور مهدوی می شود) بیست در صد تخفیف برای تمامی کتاب ها تهیه کتاب @alborz_mahdaviat
معرفی کتاب پر پرواز اصلاح و رشد امور ما، در ارتباط با خدا خلاصه می شود. آنهایی که ارتباطشان با خالق هستی بیشتر است، از آرامش بالایی برخوردار هستند. دانش آموزان، آینده سازان و زمینه سازان ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه هستند، این زمینه سازی در صورتی جدی می شود که به ارتباط با خدای خویش اهمیت داده و از آثار این ارتباط بهره مند شوند. در این نوشتار موضوعات نماز با روشی جدید به همراه داستان، لطیفه ، ثانیه ای تفکر، یادی از شهدا و مطالب دیگری جمع آوری شده است تا دانش آموزان عزیز را با این موضوع مهم بیشتر آشنا کند.
part-4.mp3
5.83M
@alborzmahdaviat استاد اباذری موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن جلسه چهارم
السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه
@alborzmahdaviat فلسفه برداشتن تربت خاک قبور ائمه چیست؟ در ابتدا باید گفت: مسئله استفاده از تربت قبور ائمه (ع) تنها برای قبر مبارک سید شهدا مطرح است و برای سایر ائمه(ع) وجود ندارد. حال در تبیین این مسئله باید گفت: برای تربت امام حسین آثار بسیاری در روایات ذکر شده؛ مثلا برای سجده کردن در برابر خداوند بهتر از هر چیز تربت حضرت سید الشهدا علیه السلام می باشد. چون تربت حضرت سید الشهدا یاد آور خون های شهیدان می باشد. از امام صادق علیه السلام نقل شده: "مَنْ أَدَارَ سُبْحَه مِنْ تُرْبَه الْحُسَیْنِ ع مَرَّه وَاحِدَه بِالِاسْتِغْفَارِ أَوْ غَیْرِهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ سَبْعِینَ مَرَّه وَ أَنَّ السُّجُودَ عَلَیْهَا یَخْرِقُ الْحُجُبَ السَّبْعَ ؛ (1) کسی که یک دور و یک بار با تسبیحی که از تربت امام حسین درست شده، استغفار کند هفتاد مر تبه برای او منظور می گردد و سجده بر تربت امام حسین علیه السلام نیز موجب برداشته شدن، هفت حجاب (بین بنده وخدا) می شود". امام صادق علیه السلام فرمود: " السجود علی طین قبر الحسین علیه السلام ینوّر إلی الارضین السبعه و من کانت معه سبحه من طین قبر الحسین علیه السلام کتب مسبّحاً و ان لم یسبح بها؛ (2) سجده بر خاک قبر امام حسین علیه السلام ، زمین را تا هفت طبقه نورانی می‌کند. هر کس تسبیحی از گِل قبر حسین علیه السلام همراه داشته باشد همواره تسبیح گو محسوب می‌‌شود گرچه مشغول ذکر نباشد". معاویه بن عمار می‌گوید: همیشه همراه امام صادق علیه السلام مقداری از خاک کربلا (خاک قبر امام حسین) بود. هنگامی که می‌خواست نماز بخواند بر آن سجده می‌کرد و می‌فرمود: سجده بر تربت امام حسین علیه السلام از هفت آسمان بالا می‌رود. (3) در این که تربت امام حسین مخصوص به خاک قبر امام و اطراف قبر حضرت می باشد یا به خاک حریم قبر تا پنج فرسخ نیز تربت امام حسین گفته می شود، نظر مراجع مختلف است. پی نوشت ها: 1. حر عاملی، وسائلالشیعه نشر دار الاحیا التراث العربی بیروت 1412 ق، ج1، ص 513، باب حد حرم الحسین (ع) الذی یستحب. 2. وسائل الشیعه، ج 3، ص 608. 3. همان.
کتاب مهربان تر از بابا شاعر: مهدی وحیدی صدر، تصویرگر: سعید صفار‌نژاد، تهیه و تنظیم: محمد یو سفیان #معرفی_کتاب باخرید کتاب در امور مهدوی سهیم باشید! (سود حاصل از فروش محصولات در بنیاد مهدویت شخصی نبوده و صرف امور مهدوی می شود) بیست در صد تخفیف برای تمامی کتاب ها تهیه کتاب @alborz_mahdaviat
توضیحات عنوان کتاب چلچراغ، مهربان‌تر از بابا است که چلچراغ او به خاطر این است که این کتاب مجموعا یک دوره پنج جلدی محتوی ۴۰ حدیث با موضوع حضرت مهدی است که از آن به چلچراغ نام برده شده‌است، مهربان‌تر از بابا نیز که با تصویر روی جلد که امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را در نقش پدری که کودکانش را با مهربانی در آغوش گرفته و آنها را نوازش می کند نشان می‌دهد، کاملا مرتبط است و از یکی از احادیث داخل کتاب (که او (حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از پدر و مادرشان به آنها مهربان‌تر است) گرفته شده‌است. در ابتدای کتاب فهرست احادیث آورده شده که خواننده را در پیدا کردن حدیث مورد نظر کمک می‌کند. کتاب در کل از سه بخش تشکیل شده‌است، یک بخش که شامل یک حدیث از معصوم‌ علیه‌السلام که ترجمه آن‌هم در زیر آن آورده‌شده، یک بخش که یک شعر مربوط به آن و یک نقاشی توصیف‌کننده آن است و با توجه به اینکه مخاطب این مجموعه و جلد حاضر کودک و نوجوان هستند و آنها با دقت در شعر و تصویر می توانند معنای حدیث را بهتر بفهمند، می‌توان گفت این کتاب کاملا با مخاطب خاص خود سنخیت دارد. هدف نویسنده و ایده اصلی کتاب آشنا کردن کودکان و نوجوانان با حضرت مهدی‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در قالب احادیث موجود در مورد ایشان از ائمه معصوم و تاثیر گذاری بیشتر آن احادیث با همراه کردن آنها با شعر و نقاشی که به دنیای کودکان و نوجوانان نزدیک‌تر است، نویسنده در اجرای این هدف در طول این اثر موفق بوده‌است. تصاویر انتخاب شده و شعر سروده شده کاملا با متن حدیث مرتبط است و درک مفهوم آن را برای کودکان و نوجوانان راحت‌تر و کامل‌تر می‌کند. عناوین این کتاب عبارتند از هشت حدیث با موضوع: فرزند امام، خورشید پشت ابر، امنیت زمین، انتظار، فرق امام مهدی‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، شادی پرندگان، مهربان، فراوانی باران. قطع، حجم، صفحه آرایی و طرح روی کتاب کاملا متناسب با مخاطب خاص کتاب است
@alborzmahdaviat چرا امام حسین علیه السلام به القابی چون ثارالله و اباعبدالله شهرت یافته اند؟ منابعی را برای مطالعه در خصوص زندگی حضرت معرفی کنید"ثار" از ریشه "ثَأر" و "ثُؤره" به معنای انتقام و خونخواهی و نیز به معنای خون است. (1) برای "ثارالله" بودن امام حسین علیه السلام معانی مختلفی ذکر شده که هر یک تفسیر خود را میطلبد. ا) گروهی ثارالله را به معنای کسی که انتقام خونش را خداوند می گیرد می دانند. (2) خداوند، ولیّ دم حضرت است. خود او خونبهای آن بزرگوار را از دشمنانش طلب میکند؛ چرا که ریختن خون سیدالشهدا در کربلا، تجاوز به حریم و حرمت الهی و طرف شدن با خداوند بود. از آن جهت که اهل بیت(ع) "آل الله" هستند، شهادت امامان، ریخته شدن خونِ خداوند است. (3) اگر چه این واژه در قرآن نیامده است، اما میتوان آن را با آیات این گونه توجیه نمود. خداوند میفرماید: "مَنْ قُتِل مظلوماً فقد جعلنا لولیّه سلطاناً؛(4) آن کس که مظلوم کشته شد، برای ولیّاش سلطه(و حق قصاص) قرار دادیم". بنابراین "ثارالله" به این معنا است که خونبهای امام حسین(ع) از آنِ خدا است. اوست که خونبهای امام را خواهد گرفت. ب) بعضی لفظ اهل را در تقدیر گرفته و گفته اند ثارالله یعنی اهل ثارالله؛ اهل خونخواهی الهی که خداوند انتقام خونش را می گیرد. (5) ج) برخی گفته اند: ثارالله یعنی کسی که در دوران رجعت می آید و انتقام خونش را می گیرد.(6) در ضمن اگر "ثار" به معنای خون باشد، مراد از "ثارالله" معنای حقیقی نیست؛ بلکه یک نوع تشبیه، کنایه و مجاز است. چون مسلّم است که خدا موجودی مادی نیست تا دارای جسم و خون باشد؛ پس این تعبیر از باب تشبیه معقول به محسوس است؛ یعنی همان گونه که خون در بدن آدمی نقش حیاتی دارد، وجود مقدس امام حسین(ع) نسبت به دین خدا چنین نقشی دارد و نهضت عاشورا احیاگر اسلام بوده است. اباعبدالله: در تحلیل کنیه "اباعبدالله" برای امام حسین(ع)، دو نکته قابل ذکرمی باشد: 1. در میان اعراب خصوصا بزرگان قبائل مرسوم بود که در بدو تولد برای نوزادان خود خصوصا نوزادانی که به جهت جایگاه خانوادگی مقامی خاص داشتند علاوه بر اسم، کنیه ای نیز تعیین می شد، که در همین راستا پیامبر اکرم(ص) کنیه "اباعبدالله" را از همان سنین کودکی برای نواده خود حضرت سید الشهداء برگزیدند. (7) 2. بر اساس برخی اقوال تاریخی امام حسین(ع) فرزندی به نام عبدالله داشت که در کربلا به شهادت رسید. برخی عبد الله را نام دیگر علی اصغر دانسته اند. اما بر اساس برخی از اقوال دیگر عبدالله، نوزادی است که در کربلا به دنیا آمد و مادرش رباب بود. که نشان می دهد او فرزندی غیر از علی اصغر(ع) بوده است. (8) پی نوشت ها: 1. فخر الدین طریحی، مجمع البحرین، ج 1، ص 237؛ مفردات راغب، ص 81. 2. علی سعادت پرور، فروغ شهادت، بی تا، بی جا، ص 305. 3. اصغر عزیزی تهرانی، شرح زیارت عاشورا، ص 35، دفتر تبلیغات اسلامی. 4. اسراء(17) آیه 33. 5. جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، ص 124، نشر معروف، 1378ش. 6. علامه مجلسی، بحارالانوار، مجلسی، الوفاء بیروت، 1404ق، ج 99، ص 151. 7. همان، ج44، ص 251. 8. ابن واضح یعقوبی، تاریخ یعقوبی، بیروت، دار صادر، 1379 ق، ج 2، ص 181.
part-5.mp3
7.33M
@alborzmahdaviat استاد اباذری موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن جلسه پنجم
خبر گزاری شبستان منتشر کرد : مهدی ستیزی؛ هدف تکفیری ها در جنایت سامرا/ امام زمان(عج) از مکه ظهور می کند نه سرداب حجت الاسلام امینی با اشاره به جنایت تکفیری ها در حرمین عسکریین(ع)، گفت: وهابیت بر اساس یک تهمت به شیعه، مدعی است امام زمان (عج) در سامرا مخفی شده و بناست ایشان از این شهر ظهور کنند و با همین ادعاها جنایت سامرا را رقم زدند. حجت الاسلام «سید محسن امینی» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت 23 ماه محرم، سالروز قمری تخریب حرم امامین عسکریین(ع) در سامرا انجام شد، با اشاره به دلایل و انگیزه های تروریست های تکفیری در انجام این جنایت، اظهار کرد: فرقه وهابیت حدود دویست سال پیش با اهدافی کاملا سیاسی تشکیل شد که براساس اعتقادات رهبر اصلی خود ابن تیمیه عمل می کنند. ادامه مصاحبه در لینک زیر: http://shabestan.ir/detail/News/731519 @alborzmahdaviat
@alborzmahdaviat با وجود امام سجاد علیه السلام چرا مختار به خون خواهی برخواست؟ قیام نکردن امام سجاد علیه السلام عوامل مختلفی داشته است؛ آنچه بیان نمودید، درباره تقیه می تواند یکی از دلایل باشد. اما دلایل مهم تر دیگری در بین بوده، مثلاً یکی از علتهایی که ائمه(ع) دست به قیام نمیزدهاند، نداشتن اصحاب و یاران واقعی است. در زمان امام سجاد علیه السلام وضع به گونه‌ای بود که امام از این وضع رنج برده و فرمود: "در تمام مکه و مدینه، بیست نفر نیستند که ما را دوست بدارند". (1) جملات امام دقیقاً وضع جامعه عصر امام و عدم حمایت مردم از خاندان پیامبر را نشان می‌دهد. امام سجاد در چنین وضع چگونه می‌توانست قیام کند؟! مهم ترین علت قیام نکردن امام سجاد علیه السلام نیز همین مسأله بوده است. در زمان امام حسن علیه السلام عده زیادی اطراف حضرت بودند، ولی بیش تر آن ها سست عنصر و بیوفا بودند، تا چه رسد به زمان امام زینالعابدین. نیز سایر شرایط در قیام لازم است که فراهم باشد. می توان بین شرایط امام سجاد و مختار مقایسه انجام داد و چنین نتیجه گرفته شود: نخست: جایگاهی که امام سجاد در آن قرار داشت، به عنوان امام شیعیان شرایط خاص به خود را می طلبید که بسیاری از این شرائط را سایرین دارا نبودند. بنا بر این شرائط قیام برای امام با شرائط قیام برای مختار متفاوت می باشد. معیار هائی که امام در قیام رعایت می کند، با معیارهای مختار بسیار متفاوت است. دوم: برخی شرایط برای مختار فراهم بوده است. اما برای امام سجاد علیه السلام فراهم نبوده. فراهم بودن شرایط قیام برای مختار نمیتواند دلیل بر این باشد که برای امام هم شرایط فراهم بوده است. خطر شهادت و از بین رفتن نور امامت را خداوند متعال در کربلا دفع نمود. تقدیر الهی بر این رقم خورده بود که امام سجاد چهارمین پیشوای شیعیان زنده بماند. قیام حضرت قطعا به کشته شدن وی وفقدان جبران ناپذیر امام منجر می شد. همان گونه که با چنین عاقبتی مختار به شهادت رسید. آنچه در این بین نباید مورد غفلت قرار گیرد، هدف قیام است، هدفی که امام حسین(ع)به خاطر آن به شهادت رسید(حفظ اسلام و زدودن جهالت از دل ها)همان هدف را امام سجاد با نهضتی دیگر که در ادامه نهضت حسینی است، ادامه داده است. دیگر نیازی به ریختن خون نبود. نیازی به انتقام گیری به وسیله امام سجاد نبود. پس از شهادت امام حسین"علیه السلام" حضرت امام سجاد زینالعابدین"علیه السلام" نقش بسیار مؤثری در بیدار کردن مردم و زنده کردن مظلومیت پدر بزرگوارشان داشتند، چه در قالب خطبه ها و چه در قالب دعا و نیایش که معارف و روشنگری های خویش را به مردم ارائه می نمود. یکی از کارهای بسیار مؤثر حضرت خطبههایی بود که در راه اسارت خواند. یکی از خطبهها در مسجد امویان در شام بود. در خطبهها جنایات یزید را برملاء کرد. فضائل جدش خاتمالانبیاء "صلی الله علیه و آله" و حضرت علی مرتضی"علیه السلام" را برای مردم بیان کرد. نقش دیگری که حضرت ایفا کرد، گریه مستمر و عزاداری حضرت برای پدرش بود. امام در خلال این صحنهها مظلومیت و شهادت پدر و برادران و یاران پدرش را یادآور میشد. این ها در حرکت هایی که بعد علیه حکومت بنیامیه صورت گرفت که منجر به سقوط خاندان آن ها شد، مؤثر بود. پی نوشت: 1. بحار الانوار، علامه مجلسی، ج 46، ص 143، 1403 - 1983 م، دار إحیاء التراث العربی - بیروت.
part-6.mp3
7.21M
@alborzmahdaviat استاد اباذری موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن جلسه ششم