🔹 برگزاری نشست، کارگاه و نمایشگاه: در میانهی راه؛ میراث جهانی و کاروانسراهای ایران
برگزارکنندگان: مرکز مستندنگاری، مطالعات معماری و مرمت دانشگاه شهید بهشتی، انجمنهای علمی معماری، مطالعات معماری و مرمت و پایگاه میراث جهانی کاروانسرای ایرانی
۴ تا ۲۲ آذر ۱۴۰۳
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکدهی معماری و شهرسازی
▫️منزل اول
معماری ساحت سفر
تجربهی کارگاه پژوهش در تاریخ معماری ایران
۴ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰
▫️منزل دوم
کاروانسراهای ایران در آینهی میراث جهانی
پروندهی کاروانسراهای ایران در فهرست میراث جهانی
نمایشگاه عکس و میز گرد عکاسی معماری
نمایشگاه اسناد و مدارک
نمایشگاه میراث جهانی کاروانسراهای ایران
افتتاح: ۱۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰
▫️منزل سوم
کارگاه میراث جهانی
ماهیت و فرآیند ثبت در فهرست میراث جهانی
تنظیم پروندهی ثبت جهانی کاروانسراهای ایران
۱۲ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۵ تا ۱۹
▫️منزل چهارم
نشست تخصصی مطالعهی کاروانسراها، راههای تاریخی و بناها و مجموعههای میان راهی
بازبینی محتوا و روش
۱۳ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ تا ۲۰
🔗 البرز پژوهی @alborzology
برآمدن کوروش، خیزشی عظیم در حیات سیاسی و مدنی ایرانیان.pdf
444K
🔹برآمدن کوروش، خیزشی عظیم در حیات سیاسی و مدنی ایرانیان
✍ استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی
روزنامه شرق، سال بیست و یکم، شماره ۴۹۶۴، شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳، صفحه ۶
🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹نمایشِ صوتیِ رستم و اسفندیار
چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۷
کرج، شهرک اوج انتهای نواب ۸، طبقه دوم، سالن انجمن داروسازان
با همکاری انجمن دوستداران شاهنامه البرز (اشا)
البرز پژوهی @alborzology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شاعران نامدار ایران به روایت هوش مصنوعی
پاینده باد ایران
زنده باد البرز
۲ آذر ۱۴۰۳
🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹خطوط تلگراف کرج؛ عکسی از دورۀ قاجار که یک شاهکار مینیمالیستی است
|وب سایت فرادید|
اول آذر ۱۴۰۳
🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹خطوط تلگراف کرج؛ عکسی از دورۀ قاجار که یک شاهکار مینیمالیستی است
|وب سایت فرادید|
اول آذر ۱۴۰۳
ما وقتی به عکسهای دورۀ قاجار نگاه میکنیم، معمولا بیش از آنکه به قاببندی این عکسها و سایر ویژگیهای زیباییشناسانهشان توجه کنیم، مجذوب جنبۀ تاریخی آنها میشویم و به این موضوع توجه میکنیم که چیزهای مختلفی که در عکس میبینیم، از آرایش چهرهها و لباسها تا وضع ساختمانها و خیابانها، چقدر در گذشته متفاوت از امروز بوده است.
اما با این حال در بین عکسهای این دوره، گاهی به مواردی برمیخوریم که صرف نظر از این جنبههای جالب تاریخی، ارزشهایی هنری و زیباییشناسانه نیز در خود دارند. نمونۀ آنها این عکسی است که یکی از عکاسان دربار ناصرالدین شاه (احتمالا عبدالله قاجار) از خطوط تلگراف در دشتهای مابین روستای ینگی امام و شهر کرج گرفته است.
البته این عکس ارزش تاریخی قابل توجهی هم دارد و شکل و شمایل نخستین خطوط ارتباطی مدرن در ایران را به ما نشان میدهد. اما آنچه که به ویژه در عکس جلب توجه میکند، خلاقیت عکاس در ارایۀ یک منظرۀ احساسبرانگیز مینیمالیستی است.
عکاس به جای اینکه شخصیت حاضر در تصویر را در نزدیکی دوربین قرار دهد تا چهرۀ او را به ما نشان دهد، او را در فاصلهای نسبتا دور و در پای اولین تیر تلگراف به تصویر کشیده است، آن هم در حالیکه افسار اسبش را گرفته و به زاویۀ مخالف دوربین نگاه میکند.
دور بودن سوژه، نگاه او به جهت مخالف، حضور اسب در تصویر و مهمتر از همه، پرسپکتیو زیبای تیرهای تلگراف که در میانۀ این دشت خلوت تا امتداد افق کشیده شدهاند، در مجموع احساسات و مفاهیمی نظیر غربت، سفر، دوری و امیدواری را به مخاطب عکس منتقل میکنند.
از این جهت این عکس بیش از آنکه شبیه به عکسهای دورۀ خودش باشد، شبیه به عکسهای هنری دورههای معاصر است؛ به ویژه عکسهای مینیمالیستی که میکوشند با بهکارگیری کمترین عناصر ممکن، تاثیری ژرف و عمیق بر مخاطب باقی بگذارند.
🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹 برگی از تاریخ استان البرز
لاله و لادن دوقلوی به هم چسبیده که ۱۳ ساله هستند، در کرج زندگی میکنند و به یک مدرسه معمولی میروند و سال گذشته در کلاس خود شاگرد اول شدهاند. لاله و لادن میگویند از زندگی با هم راضی هستند و اوقات بیکاری را زبان میخوانند. لاله گفت دوست دارد بعد از آنکه درسش را تمام کرد، خبرنگار شود...
روزنامه اطلاعات، ۱۹ دی ۱۳۶۶
[لاله و لادن بیژنی (متولد ۱۰ دی ۱۳۵۲ - درگذشت ۱۷ تیر ۱۳۸۲) دوقلوی به هم چسبیده بودند که پس از عمل جراحی به قصد جداسازی در بیمارستانی در سنگاپور به فاصلهٔ چند ساعت از یکدیگر درگذشتند]
✍ بیشتر درباره لاله و لادن
🔗 البرز پژوهی @alborzology