eitaa logo
البرهان
1.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
478 ویدیو
243 فایل
﷽ البرهان #دفاع‌از‌مکتب‌اهل‌بیت‌علیهم‌السلام و #پاسخ‌به‌شبهات‌اهل‌سنت‌و‌وهابیت مدیریت @aqesni_ya_abalhasan
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۱۲
۱۲. محمود سعيد ممدوح 📍محمود سعيد ممدوح شافعی مذهب نیز در تعليقه خود بر کلام ابن همام درباره سفر برای زیارت مي‌نويسد: ✒ «كلامه صواب وجيّد و كيف لايكون كذلك وقد تركوا ثواب مائة ألف صلاة في مكة المكرمة وبذلوا النفس و النفيس و سافروا أتري لماذا؟ لماذا تركوا بلداً قال فيها رسول الله (صلّي الله عليه وآله وسلّم): (والله انّك لخير أرض الله وأحبّ أرض الله إلي الله). هل تركوا ذلك من أجل زيارة المسجد كما يقولون؟ كلاّ، ولو استظهروا بالثقلين لخالفوهم ولقالوا: انّما شدّوا الرحال لزيارة الحبيب المصطفي (صلّي الله عليه وآله وسلّم) فقط» 👈🏼سخن او صواب و نيك است، و چگونه چنين نباشد در حالي كه صواب صد هزار نماز در مكه مكرمه را ترك كرده و جان و مال نفيس خود را بذل نموده و مسافرت كرده‌اند، تو مي‌داني كه براي چه بوده؟ چرا شهري را ترك كرده‌اند كه رسول خدا (صلّي الله عليه وآله وسلّم) درباره آن فرمود: (به خدا سوگند! كه تو بهترين نقطه زمين خدايي و محبوب‌ترين زمين خدا نزد خداوند مي‌باشي). آيا آنها اين سرزمين را تنها به جهت زيارت مسجد رها كرده‌اند آن‌گونه كه آنان مي‌گويند؟! هرگز، و اگر از جن و انس كمك گيرند آنان به مخالفت با رأيشان مي‌پردازند و مي‌گويند: تنها بار سفر را به جهت زيارت حبيب مصطفي (صلّي الله عليه وآله وسلّم) بسته‌اند. 📍وي در ادامه برای اثبات زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) به آية‌ 64 از سورة نساء استدلال کرده و مي‌نويسد: «هذه الآية تشمل حالتي الحياة وبعد الإنتقال، و من أراد تخصيصها بحال الحياة فما اصاب؛ لانّ الفعل في سياق الشرط يفيد العموم، و أعلي صيغ العموم ما وقع في سياق الشرط كما في ارشاد الفحول (ص 122) و غيره.» اين آيه مشتمل حالت حيات پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و بعد از انتقال از اين دنيا مي‌شود، و كسي كه اراده تخصيص آيه به حال حيات نموده كار درستي نكرده است؛ زيرا فعل در سياق شرط افاده عموم مي‌كند، و مهم‌ترين صيغه عموم صيغه‌اي است كه در سياق شرط واقع مي‌شود؛ آن‌گونه كه در كتاب «ارشاد الفحول» و غير آن آمده است. از ابن عبد البر نیز نقل کرده است که او درباره شد الرحال برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) گوید: «الزيارة مباحة بين الناس، وواجب شد المطي إلى قبره» زیارت در بین مردم مباح است اما رفتن برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) واجب است. (مراد از این وجوب فرضی نیست بلکه مراد تاکید می باشد.) 📚رفع المناره لتخريج احاديث التوسل و الزيارة، ص 66 تا 71. بنابراین شافعی ها بار سفر بستن برای زیارت قبور را مستحب و مشروع می دانند؛ بر خلاف وهابیان تکفیری که دیدگاه بزرگان اهل سنت را نادیده گرفته و حکم به بدعت بودن این کار و یا حرمت آن می کنند!
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۱
📍حنفیان که اولین مذهب فقهی اهل سنت بشمار می روند، سفر به قصد زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) را مستحب و جایز می دانند. از باب نمونه به اقول چند تن از بزرگان احناف اشاره می شود. 🔻در کتاب «موسوعة الفقهية الکويتية» که دیدگاه مذاهب فقهی از جمله احناف نقل شده است، مسئله سفر برای زیارت قبور انبیاء و صالحین را مورد اتفاق فقهای مذاهب دانسته و نوشته شده است: ✒«ذهب جمهور العلماء إلى أنه يجوز شد الرحل لزيارة القبور، لعموم الأدلة، وخصوصاً قبور الأنبياء والصالحين» جمهور علماء بار سفر بستن براي را بخاطر عموم ادله دانسته اند بویژه . در ادامه نیز اشاره شده است عده کمی مانند برخی از شافعیان و ابن تیمیه آن را منع کرده اند و دلیل آنها نیز روایت «لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد: مسجدي هذا، والمسجد الحرام، والمسجد الأقصى» می باشد؛ این در حالی است که این روایت مخصوص مساجد می باشد یعنی بار سفر نبندید برای مساجد دیگر و این شامل موارد دیگر نمی شود و دلیل جواز شد رحال به غیر این مساجد بار سفر بستن برای تحصیل علم و تجارت است که جایز است. 📚الموسوعة الفقهية الكويتية ج 24، ص 88 و 89. 1 . موصلي حنفي موصلي حنفي متوفاي 683 هجري در کتاب «الاختيار لتعليل المختار» در ذیل «فصل في زيارة قبر النبي» به قصد سفر برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) اشاره کرده و می نویسد: ✒ «ولما جرى الرسم أن الحاج إذا فرغوا من مناسكهم وقفلوا (وصلوا) عن المسجد الحرام قصدوا المدينة زائرين قبر النبي، إذ هي من أفضل المندوبات والمستحبات، بل تقرب من درجة الواجبات ، فإنه حرض عليها وبالغ في الندب إليها فقال: ' من وجد سعة ولم يزرني فقد جفاني ' وقال عليه الصلاة والسلام: ' من زار قبري وجبت له شفاعتي» 🔘رسم بر این امر جاری است که حاجیان زمانی که از فارغ شدند و به مسجد الحرام رسیدند قصد می کنند در حالی که زائر قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) می باشند، زیرا آن از افضل مستحبات می باشد بلکه نزدیک به درجه واجبات می باشد زیرا حضرت تشویق به کرده و در استحباب آن مبالغه کرده است و فرموده است هر کس وسعت داشته باشد و من را زیارت نکند بر من کرده است همچنین فرموده است هر کس قبر من را زیارت کند بهشت برا او واجب است. 📚الاختيار لتعليل المختار ، ج 1، ص 187. 👈🏼در این عبارت موصلی اشاره به مشروع بودن قصد زیارت برای زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله) کرده و آن را قبول کرده و از دانسته است.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۲
۲. قاضى ابو العباس احمد سروجى حنفى 📍قاضى ابو العباس احمد سروجى حنفى، متوفى در سال 710 هجری در «الغاية» قصد جهت زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) را با تاکید ذکر است. سبکی سخن او را چنین نقل می کند: «إذا انصرف الحاجّ و المعتمرون من مكّة فليتوجّهوا إلى طيبة مدينة رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم و زيارة قبره؛ فإنَّها من أنجح المساعي » و كنندگان وقتي كه از مراجعت مي كنند می بايد به سوى به خاطر (صلی الله علیه وآله) حركت كنند، زيرا آن از است». 📚شفاء السقام في زيارة خير الأنام صلى الله عليه وآله، ص231. 👈🏼از عبارت «فليتوجّهوا» برداشت می شود که حاجیان بعد از حج باید قصد زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله) کرده و به طرف مدینه بار سفر ببندند.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۳
3. ابی البقاء محمد ابن احمد ضیاء مکی حنفی 📍ابی البقاء متوفی854 هجری که از بزرگان احناف بشمار می شود، در کتاب تاريخ مكة المشرفة والمسجد الحرام والمدينة الشريفة والقبر الشريف در بخش (صلی الله علیه وآله) بار سفر بستن برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و آن را یاد آور شده و می نویسد: ✒ «وأما حديث: لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد. فلا دلالة فيه على النهي عن الزيارة، بل هو حجة في ذلك، ومن جعله دليلاً على حرمة الزيارة فقد أعظم الجرأة على الله وعلى رسوله ، وفيه برهان قاطع على غباوة قائله، وقصوره عن ذوق صافي العلم، وقصوره عن نيل درجة كيفية الاستنباط والاستدلال ... فإذا تقرر أنه أفضل المخلوقين وأن تربته أفضل بقاع الأرض، استحب شد الرحال إليه وإلى تربته بطريق الأولى» 🔻 و اما حدیث (لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد ) دلالتی بر نهی از زیارت ندارد .بلکه دلیل برای این عمل است. و هرکس این حدیث را دلیل بر حرمت زیارت قرار بدهد، بزرگترین جسارت را به خداو رسولش(صلی الله علیه و آله) کرده و در این سخن دلیلی قاطع است بر حماقت و کم بودن استعداد علمی وکوتاهی در رسیدن به جایگاه چگونگی استنباط و استدلال گوینده اش ... وآنگاه که ثابت شد ایشان (پیامبر) افضل مخلوقات بوده و محل دفنشان برترین مکانهای زمین است، به طریق اولی مستحب است بار سفر بستن جهت زیارت قبر ایشان. 📎 وی همچنین به اقوال بزرگان مذاهب اهل سنت نیز در خصوص استحباب زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و بار سفر بستن برای زیارت حضرت اشاره کرده و می نویسد: ✒ «وممن صرح باستحبابها وكونها سنة من الشافعية في أواخر باب أعمال الحج الغزالي في الإحياء والبغوي في التهذيب والشيخ عز الدين بن عبد السلام في مناسكه وأبو عمرو بن الصلاح وأبو زكريا النووي رحمهم اله تعالى ومن الحنابلة الشيخ موفق الدين والإمام أبو الفرج البغدادي وغيرهم وأما المالكية فقد حكى القاضي عياض منهم الإجماع على ذلك وفي تهذيب الطالبين لعبد الحق عن الشيخ ابن عمران المالكي أن زيارة قبر النبي صلى الله عليه وسلم واجبة قال عبد الحق يعني من السنن الواجبة وفي كلام العبدي المالكي في شرح الرسالة أن المشي إلى المدينة لزيارة قبر النبي صلى الله عليه وسلم أفضل من الكعبة ومن بيت المقدس وأكثر عبارات الفقهاء أصحاب المذاهب تقتضي استحباب السفر للزيارة لأنهم استحبوا للحاج بعد الفراغ من الحج الزيارة ومن ضرورتها السفر» علمایی که به (صلی الله علیه وآله) و سنت بودن تصریح کرده اند از این قرارند: از علمای شافعی، غزالی در کتاب احیاء و بغوی در تهذیب و شیخ عز الدین بن عبدالسلام در مناسکه و ابو عمرو بن الصلاح و ابو زکریا نووی (رَحِمهم اله تَعَالَى)، و از علمای حنابله الشيخ موفق الدين والإمام أبو الفرج البغدادي و غير اينها، و از علمای مالکی قاضي عياض که گفته بر این مطلب اجماع است و در تهذيب الطالبين لعبد الحق از الشيخ ابن عمران المالكي زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) واجب است. عبدالحق گفته است که منظور از واجب بودن، این است که از سنتهای واجب است و در کلام العبدي المالكي درشرح الرسالة گفته است که رفتن به مدینه برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) افضل از کعبه و از بیت المقدس است. بیشتر عبارات فقهاء مذاهب، اقتضای استحباب سفر برای زیارت دارد چرا که آنها مستحب دانسته اند که حاجی بعد از تمام شدن حجش به زیارت برود و از لوازم زیارت سفر کردن برای زیارت است. 📚تاريخ مكة المشرفة والمسجد الحرام والمدينة الشريفة والقبر الشريف ص337. 👈🏼از این عبارت ابو البقاء و اقول بزرگان دیگر اهل سنت که مورد استناد این عالم بوده است، فهمیده می شود که به (صلی الله علیه وآله) استحباب مؤکد می باشد.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۴
4. ابن همام کمال‌الدين حنفی 📍کمال‌الدين حنفی متوفای 861 هجری نیز در شرح فتح القدیر دیدگاه ابن تیمیه درباره حرمت شد رحال به قصد زیارت پیامبر صلی الله علیه وآله را رد کرده و رفتن به مدينه را فقط به قصد زيارت قبر رسول الله (صلی الله علیه وآله) اولي دانسته و نوشته است: ✒ «والأولى فيما يقع عند العبد الضعيف تجريد النية لزيارة قبر النبي صلى الله عليه وسلم ثم إذا حصل له إذا قدم زيارة المسجد أو يستفتح فضل الله سبحانه في مرة وأخرى ينويهما فيها لأن في ذلك زيادة تعظيمه صلى الله عليه وسلم وإجلاله » 📎برای بنده ضعیف بهتر است که نیت خود را برای ( صلی الله علیه وآله) خالص گرداند، سپس زمانی که توفیق زیارت برای او حاصل شد، را نیز زیارت کند یا اگر فضل خدا بر او گشوده شد که مرتبه دیگری به زیارت آید، هر دو (زیارت قبر پیامبر و زیارت مسجد پیامبر) را نیت کند؛ به ‌دلیل آنکه در این امر (خالص کردن نیت زیارت قبر پیامبر)، بیشتر تعظیم می‌شود. 📚 شرح فتح القدير ج3ص 180. 👈🏼وي در این عبارت قصد نیت زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) را یادآور شده است که در حقیقت می باشد.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بدون تعارف با خادمی که تروریستِ شاهچراغ را زمین‌گیر کرد 🔹فرزاد بادپا: وقتی دیدم آن تروریست به زائران شلیک می‌کند خونم به جوش آمد نتوانستم خودم را کنترل و به‌سمتش دویدم. @Farsna
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۵
5. قطب الدین مکی نهروانی حنفی 📍قطب الدین مکی نهراونی حنفی متوفای 988 هجری نیز مانند دیگر بزرگان احناف، قصد جهت زیارت قبر نبی مکرم (صلی الله علیه وآله) را مستحب تاکیدی دانسته و چنین در کتاب التاریخ المدینه در خصوص (صلی الله علیه وآله) می نویسد: ✒ «اذا انصرف الحجاج و المعتمرون من مکه المشرفه و یستحب لهم استحبابا موکدا ان یتوجهوا الی مدینه سیدنا رسول الله صلی الله علیه وسلم للفوز بزیارته فانها من اعظم القرب و ارجی الطاعات و انحج المساعی» 📎زمانی که حجّاج و عمره گزاران از مكه مشرفه منصرف شدند، مستحب تاکیدی است که به مدینه پیامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) متوجه بشوند برای فوز به زیارت ایشان زیرا كه آن از بزرگترین قربها و بالاترین طاعت و مفيدترين تلاش‌هاست. 📚التاریخ المدینه، ص155.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۶
6. ملاعلي قاري حنفي 📍ملاعلي قاري حنفي سخن ابن تیمیه در خصوص سفر برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) را افراطی دانسته و در ادامه به استحباب و جواز آن اشاره کرده و مي‌نويسد: ✒ «وقد فرّط ابن تيمية من الحنابلة حيث حرّم السفر لزيارة النبي (صلّي الله عليه وآله وسلّم)، كما افرط غيره حيث قال: كون الزيارة قربة معلومة من الدين بالضرورة، و جاحده محكوم عليه بالكفر. و لعلّ الثاني اقرب للصواب؛ لانّ تحريم ما اجمع العلماء فيه بالإستحباب يكون كفراً، لانّه فوق تحريم المباح المتفق عليه في هذا الباب» ابن تيميه از حنابله تفريط كرده آنجا كه سفر به جهت زيارت پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) را حرام نموده است، همان‌گونه كه غير او افراط نموده آنجا كه گفته: وسيله قرب‌بودن زيارت معلوم است از دين و امري است ضروري و منكر آن محكوم به كفر مي‌باشد. و گويا مطلب دوم به صواب نزديك‌تر است؛ زيرا تحريم آنچه كه علما در استحباب آن اتفاق دارند كفر مي‌باشد؛ بالاتر از تحريم مباحي است كه مورد اتفاق در اين باب مي‌باشد. 📚شرح الشفاء در حاشيه نسيم الرياض، ج 2، ص 514. ملا علی قاری در شرح بر شفا بعد از اینکه (صلی الله علیه وآله) را اجماعی دانسته است و می نویسد: «فإن الزيارة مباحة بين الناس وواجب شد الرحال) وفي نسخة شد المطي (إلى قبره صلى الله تعالى عليه وسلم يريد بالوجوب هنا وجوب ندب وترغيب وتأكيد لا وجوب فرض).» همانا زیارت به سوی قبر پیامبر صلی الله علیه وآله مباح است بین مردم و واجب است بار سفر بستن و در نسخه ای شد المطی (پیاده روی) آمده است مراد از وجوب در اینجا وجوبی ندبی و تشویقی و تاکیدی است نه وجوب فرضی. 📚شرح الشفاء در حاشيه نسيم الرياض، ج 2، ص 151.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۷
7. طحطاوی حنفی 📍طحطاوی از علمای حنفی در کتاب حاشیة الطحطاوی علی مراقی الفلاح شرح نور الایضاح، درباره نیت و قصد زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله) می نویسد: ✒«فصل فی زیارة النبی: قالوا: ان کان الحج فرضا قدمه علیه، و الا تخیروا، الاولی فی الزیارة تجرید النیة لزیارة قبره (صلی الله علیه وآله وسلم)» فصل در زیارت قبر نبی (صلی الله علیه وآله وسلم) گفته اند: اگر حج واجب باشد حج را بر زیارت مقدم می دارد ولی اگر حج واجب نیست مخیر است بر اینکه ابتدا حج بجا آورد یا زیارت قبر نبی، در صورت رفتن به زیارت مستحب است که نیتش این باشد که تنها به زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) برود. 📚حاشیة الطحطاوی علی مراق الفلاح شرح نور الایضاح، ص 745.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۸
8. ابن عابدين 📍ابن عابدين که کبار احناف بشمار می رود و کتاب او نیز ار شهرت بسزایی برخوردار است به اجماعی بودن سفر به زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) اشاره کرده و در كتاب «ردّ المحتار علي الدر المختار» مي‌نويسد: ✒«قوله: مندوبة أي باجماع المسلمين... و قد روي الحسن عن أبي‌حنيفة انّه إذا كان الحج فرضاً فالأحسن للحجّاج أن يبدأ بالحجّ ثم يثني بالزيارة، و ان بدأ بالزيارة جاز» 📎قول او: مستحب است يعني به اجماع مسلمانان... و حسن از ابوحنيفه روايت كرده كه اگر حج فرض است احسن براي حج به جا آورنده اين است كه شروع به حج كرده سپس به زيارت رود، و اگر شروع به زيارت كند نيز جايز است. 📚ردّ المحتار علي الدر المختار، ج2، ص 257. 👈🏼ابن‌عابدین در جای دیگر بعد از روایت «لا تشد الرحال إلا لثلاثة مساجد» اشاره می کند که علت تأکید پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بر «شد رحال» و سفر برای تشرف به مسجدالحرام و مسجدالنبی و مسجدالاقصی بخاطر ثواب مضاعف آنها می‌ باشد. او معتقد است این حدیث ممنوعیتی برای سفر به مساجد دیگر و سفر برای مقاصد دیگر، که برای صله رحم و زیارت قبور و غیر آن است، ایجاد نمی‌کند و این چنین سفرها را شامل نمی شود. عبارت ابن‌عابدین به این صورت می باشد: ✒«و فی الحدیث المتفق علیه: "لا تشد الرحال ..." والمعنی: انه لا تشد الرحال لمسجد من المساجد الا لهذه الثلاثة لما فیها من المضاعفة بخلاف بقیة المساجد فانها متساویة فی ذلک فلا یرد انه قد تشد الرحال لغیر ذلک کصلة رحم و تعلم علم و زیارة المشاهد کقبر النبی و قبر الخلیل و سائر الائمة». 📚ردّ المحتاراو حاشیة رد المختار، ج2، ص262.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۹
9. تهانوی حنفی 📍تهانوی حنفی نیز از روایاتی که درباره زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) وجود دارد، بر قبر حضرت را استنباط کرده و گوید: ✒«فدل علی استحباب شد الرجال الی زیارته صلی الله علیه وسلم». روایت دلالت بر استحباب بار سفر بستن به زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله ) دارد. 📚اعلاء السنن ج 10، ص500
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۱۰
10. ملا حویش آل‌غازی حنفی 📍ملا حویش آل‌غازی حنفی که از بزرگان اهل سنت قرن چهارده هجری در سوریه می باشد، در کتاب بیان المعانی که به ترتیب نزول قرآن تفسیر شده است، توسل و زیارت و سفر به قصد زیارت را جایز دانسته و می نویسد: «أما التوسل بجاههم لما يعتقد فيهم من التقرب إلى اللّه و عند اللّه و من اللّه فلا بأس به، و كذلك زيارة قبورهم كما ذكره صاحب المدخل رحمه اللّه في الجزء الأوّل في باب زيارة القبور، و جواز شد الرّحال إليها، أما ما قاله صلّى اللّه عليه و سلم: لا تشد الرّحال إلّا إلى ثلاثة مساجد مسجده و المسجد الأقصى والمسجد الحرام فلما فيها من التفاوت بالأجر، أما بقية المساجد فلا تفاوت فيها، لهذا لا يشملها و لا يدخل فيه زيارة قبور الأنبياء والصّالحين، إذ فيهم تفاوت لأن منهم من هو أقرب إلى اللّه من غيره فيجوز شد الرّحال لزيارتهم والتبرك بهم أمواتا كما يجوز أحياء لأن مجالستهم بركة و قد تنزل الرّحمة عليهم فيستفيد منها من كان عندهم ... و حديث شد الرّحال خاص بالمساجد الثلاثة و لا يصلح أن يكون حجة للمنع من زيارته المحلات الأخر التي يتبرك بها» 📎 ما توسل به مقام و منزلت اموات به سبب این اعتقاد که آنها متقرب الی‌الله و عندالله و من‌الله هستند، اشکالی ندارد. زیارت قبور آنها هم بدون اشکال است؛ همان‌طور که صاحب مدخل، در جزء اول، در باب زیارت قبور و جواز سفر برای زیارت قبور گفته است. اما آنچه پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرموده که «لا تشد الرّحال إلّا إلى ثلاثة مساجد مسجده والمسجد الأقصى والمسجد الحرام»، این برای تفاوتی است که برای این سه مسجد از حیث ثواب وجود دارد اما سایر مساجد تفاوتی از حیث ثواب ندارند و لذا این حدیث شامل آنها نمی‌شود. همچنین، این سخن پیامبرصل الله علیه و آله و سلم و نهی ایشان شامل زیارت قبور انبیا و صالحان نمی‌شود؛ چراکه برخی از آنها اقرب به خدا از دیگری بوده‌اند و برای همین، سفر به منظور زیارت قبورشان و تبرک جستن به آنها در حالی که در حال موت هستند، جایز است، همچنان که این کار در حال حیات آنها هم جایز است؛ چون نشست و برخاست با آنها مایه برکت است و گاهی رحمت الهی بر آنان نازل می‌شود، و افرادی که نزدشان هستند، بهره‌مند می‌شوند ... حدیث «لا تشد الرحال» مخصوص آن سه مسجد است و صلاحیت حجت و دلیل بودن برای منع از زیارت اماکن دیگری که به آنها تبرک می‌شود، ندارد. 📚بيان المعاني، ج‏6، ص325. 👈🏼بنابراین روشن شد طبق اقوال و فتوای بزرگان احناف، بار سفر بستن به سوی زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و انبیاء و اولیاء جایز و بلکه مستحب می باشد بر خلاف وهابیان که شد رحال جهت زیارت قبور را بدعت دانسته اند. حال چه کسی قبول می کند که وهابیت از اهل سنت بشمار می روند؟!
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۱
📍در کتاب موسوعة الفقهية الکويتية که دیدگاه مذاهب فقهی اهل سنت در آن آمده است، مسئله را مورد اتفاق فقهای مذاهب دانسته و نوشته شده است: «ذهب جمهور العلماء إلى أنه يجوز شد الرحل لزيارة القبور، لعموم الأدلة، وخصوصاً قبور الأنبياء والصالحين» جمهور علماء بار سفر بستن براي زیارت قبور را بخاطر عموم ادله جایز دانسته اند بویژه قبور انبیاء و صالحین. 📍در این موسوعه بعد از نقد استدلال ابن تیمیه در خصوص ، به (صلی الله علیه وآله) چنین اشاره شده است. همچنین آمده است بین فقهاء اختلافی نیست که مسئله بر مردان مستحب است. 📚 الموسوعة الفقهية الكويتيه، ج24، ص 88. 1 . ابو الخطاب كلوذانی متوفای 510 ق ابن خطاب حنبلی نیز شد رحال برای زیارت را جایز دانسته است وی گوید بعد از اینکه حاجی حجش تمام شد مستحب است به (صلی الله علیه وآله) و برود: «وإِذَا فَرَغَ مِنَ الحَجِّ اسْتُحِبَّ لَهُ زَيَارَةُ قَبْرِ رَسُوْلِ اللهِ - صلى الله عليه وسلم - وقَبْرِ صَاحِبَيْهِ - رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا» 📚 الهداية على مذهب الإمام أبي عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل، ص: 198. 📎تقی الدین حصنی دمشقی شافعی نیز در کتاب «دفع شبه من شبه و تمرد» در مورد جواز سفر به زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) از دیدگاه علمای حنبلی، دیدگاه ابو الخطاب حنبلی را مطرح کرده است: «قال إبن الخطاب محفوظ الكاوذي الحنبلي في كتابه الهداية في آخر باب صفة الحج إستحب له زيارة قبره وصاحبيه وفيه فائدة وهي إستحباب شد الرحل إلى زيارة الصديقين رضي الله عنهما» 📚دفع شبه من شبه و تمرد، تقی الدین حصنی، تحقیق محمد زاهد کوثری، ص157. حصنی دمشقی از سخنان و فتوای ابو الخطاب را برداشت کرده است.