کتاب های متعددی بعنوان جواب به اشکالات مرحوم میرزا ی نوری نوشته شده است
* کشف الارتياب فى عدم تحريف کتاب رب الارباب ، تأليف محمود بن ابى القاسم مشهور به معرب تهرانى، درگذشت سال ۱۳۱۳هـ ق، تاريخ چاپ کتاب ۱۳۰۳ هـ ق
*حفظ الکتاب الشريف عن شبهة القول بالتحريف، تأليف هبة الدين سيد محمد حسين شهرستانى درگذشت سال ۱۳۱۵ هـق
*تنزيه التنزيل، تأليف على رضا حکيم خسروانى، تاريخ چاپ کتاب ۱۳۷۱ هـ ق
*الحجة على فصل الخطاب فى ابطال القول بتحريف الکتاب، تأليف عبدالرحمن محمدى هيدجى، تاريخ چاپ کتاب ۱۳۷۲ هـ ق
*البرهان على عدم تحريف القران، تأليف مرحوم ميرزا مهدى بروجردى، تاريخ چاپ کتاب ۱۳۷۴ هـ ق
* آلاء الرحيم فى الرد على تحريف القران، تأليف ميرزا عبدالرحيم مدرس خيابانى، تاريخ چاپ کتاب ۱۳۸۱ هـ ق
* صيانة القران عن التحريف، تأليف محمد هادى معرفت، تاريخ چاپ کتاب ۱۴۱۶ هـ ق
* القران الکريم فى روايات المدرستين، تأليف سید مرتضی عسکری، تاريخ چاپ کتاب ۱۴۲۰ هـ ق
*اکذوبة تحريف القران بين الشيعة والسنة، تأليف رسول جعفريان، تاريخ چاپ کتاب ۱۴۱۳ هـ ق
*آلاء الرحمن فى تفسير القران، تأليف شيخ جواد بلاغى،
*البیان فی تفسیر القرآن، تألیف سید ابوالقاسم خویی
* تهذيب الاصول، درس خارج اصول سید روح الله خمینی در مبحث حجيت ظواهر کتاب
شنیدن این فایل توصیه می شود
نظر استاد شهیدی دام ظله
پیرامون تبیین مراد قائلین به نظریه ی اطلاق ولایت فقیه
👇👇👇👇
ضمن عرض سلام محضر دوستان بزرگوار به جهت برخی از مشکلات توفیق ارائه ی مقالات را در این یکی دو ماه اخیر از شروع سال نداشیتم و ان شا الله از هفته ی اینده شماره ی جدید مجله ی مجازی الفوائد با سه موضوع فقهی - اصولی و رجالی تقدیم خواهد شد منتظر نظرات سازنده ی شما عزیزان هستیم .
فائده ی اصولیه ی 7 حسن و قبح عقلی.pdf
190.6K
4 نکته ی مهم در مورد حسن و قبح عقلی - شهید صدر ره
فائده ی فقهیه ی 7 جدید.pdf
263.7K
فائده ی فقهیه - روایات دال بر وجوب نماز اول وقت
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
مجله ی تخصصی الفوائد
ماهنامه ی الفوائد در هر شماره به ذکر یک نکته ی مهم فقهی و اصولی و رجالی میپردازد
مباحث با اشراف استاد محترم حجه الاسلام احمد رضا امینی در کانال قرار داده میشود
اتقان علمی مباحث و کاربردی بودن آنها مهمترین معیار برای بارگذاری مباحث در کانال می باشد
آدرس ایتا
https://eitaa.com/joinchat/1211629705C6942e9e0f6
از مطالب علمی شما استقبال میکنیم 🌺
سند شیخ به کتب علی بن حسن بن فضال.pdf
246.5K
بررسی سند مرحوم شیخ طوسی به کتب علی بن الحسن بن فضال
https://eitaa.com/alfavaed
علی بن حدید-.pdf
275.1K
بررسی اعتبار روایات علی بن حدید
https://eitaa.com/alfavaed
مقدمه ی کتاب خلاصه الاقوال مرحوم علامه ی حلی اذعان دارد به این که کار جدیدی به جز تلخیص نسبت به کتب قدماء در ان صورت نگرفته است و تنها چیزی که باعث شده است ایشان دست به تالیف این کتاب بزند تطویلات کتب قدماء است و انگیزه ای ایشان سبک جدید نوشتاری است . و لذا این از نکاتی است که به توثیق و تضعیفات مرحوم علامه به عنوان جدیدی نگاه نمی شود البته تذکر این نکته لازم است که منابع دسترس انها بسیار بیشتر از منابع موجود در نزد ما بوده است که در اینده شواهدی بر این مطلب بیان خواهیم نمود ولکن ادعا شده این منابع در نتیجه گیری مرحوم علامه و ابن داود تاثیر جدی ندارد به طور مثال ابن داود فرموده است من به جز کتب رجالی ثمانیه ی معروف از منابع دیگری مانند ابن عقده ، ابن بابویه ، علی بن احمد عقیقی ، ابن عبدون و فضل بن شاذان استفاده می کنم اما اماری که در کتاب ایشان در استفاده از این منابع وجود دارد جدی نیست اماری که از کتاب های مذکوره در کتاب ایشان می توان ارائه داد اعدادی است که در ذیل اشاره می شود علی بن احمد عقیقی (عق) 24
ابن عقده (قد) 6 مورد
الفضل بن شاذان (فش) 5 مورد
ابن عبدون (عب ) 2 مورد
ابن بابویه (یه) 5 مورد
ابن فضال (فض) 2 مورد
عبارت مرحوم علامه در این مورد که ایشان عمده ی همتشان تلخیص بوده است فدعانا ذلك إلى تصنيف مختصر في بيان حال الرواة و من يعتمد عليه و من تترك روايته مع أن مشايخنا السابقين رضوان الله عليهم أجمعين صنفوا كتبا متعددة في هذا الفن إلا أن بعضهم طول غاية التطويل مع إجمال الحال فيما نقله و بعضهم اختصر غاية الاختصار و لم يسلك أحد النهج الذي سلكناه في هذا الكتاب و من وقف عليه عرف منزلته و قدره و تميزه عما صنفه المتقدمون و لم يطل الكتاب بذكر جميع الرواة بل اقتصرنا على قسمين منهم و هم الذين أعتمد على روايتهم و الذين أتوقف عن العمل بنقلهم إما لضعفه أو لاختلاف الجماعة في توثيقه و ضعفه أو لكونه مجهولا عندي و لم نذكر كل مصنفات الرواة و لا طولنا في نقل سيرتهم https://eitaa.com/alfavaed
در اهمیت این بحث همین بس که بزرگانی مانند مرحوم اقای بروجردی رحمه الله معتقدند که کلمات بزرگانی مانند صدوق متن روایت است نه استنباط انها از روایت لذا در موارد متعددی به متن کلمات صدوق و پدرشان فتوا می دهند و اثار متعددی بر این مبنا بار می کنند که سعی می شود در مقاله ی زیر به جوانب بحث و استدلال موافقین و مخالفین پرداخته شود .
کلمات قدماء به منزله ی نص.pdf
312K
کلمات قدما به منزله ی نص روایت —-https://eitaa.com/alfavaed
اما هو المقصود من القدماء ؟
ان المقصود من القدماء فی کلمات القوم کل من کان معاصرا او مقدما علی الشیخ الطوسی ره .
المعروفین منهم الذین لهم الکتاب او کان رایهم عند القدماء محط النظر و البحث هم :
1- 1- سيد ابو محمد حسن بن على اطروش ديلمى، ملقب به ناصر كبير( م 302 يا 304 ق)، جد مادرى سيد مرتضى« قده» است .
کتاب ناصر الکبیر لم یصل الینا ولکن کلمات الناصر موجود فی کتاب المسائل الناصریات لسبطه السید المرتضی .
2- علی بن بابویه القمی صاحب کتاب شرایع الاسلام ( م 329 ق)
ان کتابه و تالیفاته و ان لم یصل الینا ولکن یمکن لنا الوصول الی نظریاته و عباراته من جمله من الکتب . منها کتاب من لا یحضره الفقیه فان الصدوق ذکر مرارا کلمات ابیه بهذه العباره : "قال ابی فی رسالته الیّ ...." و ما شابه هذه العباره . و منها کتب المحقق الحلی و العلامه الحلی فانهما ذکرا کثیرا کلمات علی بن بابویه القمی مع کیفیت استدلالاته . و قد تصدی بعض تلامیذ السید البروجردی لاحیاء نظریات علی بن بابویه و جمع کلماته فی کتاب سماه " مجموعه فتاوی ابن بابویه"
3- ابو حنيفه، نعمان بن محمد بن منصور بن احمد بن حَيُّون تميمى مغربى( المعروف بقاضی نعمان ) ( م 363) فی مذهب المولف خلاف بین من یقول بانه امامی اثنای عشری و بین من یقول بانه اسماعیلی ولکن کان فی التقیه فی حکومه فاطمیون . نسب الیه قریبا من سبعه و اربیعن کتابا منها دعائم الاسلام فیه اکثر ابواب الفقه
4- عمانى، حسن بن على بن ابى عقيل حذّاء ( حی فی سنه 329 ه ق )
ان کتابه الذی یحتوی علی اکثر ابواب الفقه و هو " المستمسک بحبل آل الرسول" لیس بایدینا و لکن اهتم بجمع کلماته بعض تلامذه السید البروجردی و العمده فی ماخذ کلماته کتاب مختلف الشیعه للعلامه الحلی
5- اسكافى، ابن جنيد، محمد بن احمد كاتب بغدادى ( متوفی حدود سنه 381) عد النجاشی له کتبا عدیده فی الفقه و الکلام و غیرهما و کتبه لیس بایدینا ولکن جمع بعض تلامذه السید البروجردی فتاواه من مطاوی کتاب مختلف الشیعه و سماه ب" مجموعه فتاوی ابن جنید "
6- محمد بن علی بن بابویه ( شیخ صدوق م 381 ه ق )
کتبه الفقیه : الهدایه ، المقنع، من لا یحضره الفقیه
7- محمد بن محمد بن نعمان ( مفید م 413 ه ق )
8- سید مرتضی ( م 436) مسائل الناصریات ، جمل العلم و العمل ، الانتصار، رسائل الشریف المرتضی
9- حلبى، ابو الصلاح، تقى الدين بن نجم الدين ، ( م 447 ه ق)
10- ديلمى، سلاّر، حمزة بن عبد العزيز( م 448 یا 463)
11- کراجکی ابو الفتح محمد بن علی بن عثمان ( م 449)
12- شیخ طوسی ، محمد بن حسن ( م 460)
13- طرابلسی ابن براج قاضی عبد العزیز ( م 481) https://eitaa.com/alfavaed