فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در ۱۴ تیر ۱۳۶۱ احمد متوسلیان
در جایی از تاریخ گم شد...
🎬 سکانسی از فیلم سینمایی غریب
@azdiarebakeriha
@alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر چه بگیم الحمدلله رب العالمین کمه
القاب آقا امیر المومنین علیه الصلاه و السلام
@tolabeyazd
@alfavayedolkoronaieh🌱
🔸 نامه ای که صاحب یکی از خانه های #جنین قبل از تخلیه منزلش برای رزمندگان مقاومت که میخواهند تو خونه سنگر بگیرند نوشته:
غذاو... در خانه و در یخچال است. اگر بخواهید عقب نشینی کنید در پشتی به حیاط همسایه باز میشود،خشت به خشت خانه فدای شما، مهم سلامت شماست، اگر پول لازم داشتید ۷۰۰ شیکل در فریزر است.
خداوند شما را حفظ کند و دست شما را بگیرد.
🔹 جواد جلالی
@Retwiterist
@alfavayedolkoronaieh🌱
وزیر امور خارجه چین خطاب به ژاپن و کره جنوبی گفت : هرچقدرم موهاتون رو بلوند کنید و بینیتون رو عمل کنید بازم هرگز آمریکایی یا اروپایی نمیشید!
شما هرگز غربی محسوب نمیشید پس استقلالتون از آمریکا رو حفظ کنید تا با هم آسیا رو احیا کنیم.
@BisimchiMedia
@alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا هر کی را دوست داشته باشه محبت امیرالمومنین علیهالسلام را در دلش قرار میدهد
@BisimchiMedia
@alfavayedolkoronaieh🌱
❌💠 چرا پیامبر تو روز #غدیر شسته و رفته مطلب رو نگفت تا بعدا اختلاف نشه؟!
بر خلاف تصور خیلیها اقدامات رسول خدا تو #عید_غدیر فقط گفتن یه جمله «من کنت مولاه...» نبوده! حضرت کارهای بسیار زیادی کردن که جای شک و شبههای برای هیچ کس باقی نمونه که امیرالمومنین جانشین ایشونه!
پیامبر ماه ذیقعده که شد مرتب تبلیغ میکرد تا حج رو شلوغ کنه. (الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۱۶۶) حضرت با به جا گذاشتن قرائن دیداری و گفتاری فراوان حجت رو بر همه تمام کرد.
● قرینههای دیداری:
۱. توقف برای رسیدن دیگر حاجیان: حضرت رسول به غدیر که رسیدن فرمان دادن اتراق میکنیم تا پیشافتادهها برگردن و عقبموندهها برسن. (سنن نسائی، ج۷، ص۴۴۳) یه عده میگن فرمایش روز غدیر پیامبر برای برطرف کردن ناراحتی اصحاب از حضرت علی بود، در حالی که رفع یه دلخوری و توصیه به دوست داشتن علی نیاز به این همه تشریفات نداشت.
۲. سخنرانی در هوای گرم:
بنا به گزارشهای تاریخی روز ۱۸ ذیحجه سال ۱۱ هجری بسیار گرم بوده. زید بن ارقم میگه حضرت برا ما سخنرانی کرد: «در روزی که گرمتر از آن روز را سراغ نداشتیم.» (المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۶۱۳). کسی باور میکنه سخنرانی یه ساعته زیر تیغ آفتاب اونم بعد از نماز ظهر به خاطر این بوده که حضرت بگه علی رو دوست داشته باشین؟!
۳. استفاده از زبان بدن: حضرت برا اثرگذاری هر چه بیشتر و خنثیسازی بهانههای احتمالی، با مهارت کامل از زبان بدن استفاده کردن. اول اینکه از جهاز شترها سکویی درست کردن و بعد علی رو نزد خودشون فراخوندن. دستش رو گرفتن و بالا آوردن. تا جایی که ابوسعید خدری میگه: «حضرت دستش را بهاندازهای بالا آورد که سفیدی زیر بغلش را دیدم.» (تاریخ الکبیر، ج۴، ص۱۹۳).
حضرت جوری صحنه رو ترتیب داد که به نقل مورخان: «مَا كَانَ فِي الدَّوْحَاتِ أَحَدٌ إِلا وَقَدْ رَأَى بعينه وسمع بأذنه ذلك؛ کسی در دوحات نبود مگر اینکه با چشم خود دید و با گوش خود فرمایش حضرت را شنید.» (تاریخ الکبیر، ج۴، ص۱۹۳)
۴. عمامهگذاری: حضرت برا تثبیت جانشینی علی از زبان رمز و اشاره نیز استفاده کردن. از اونجا که عرب به هنگام سیادت دادن به کسی به او عمامه قرمز میپوشوند (لسان العرب، ج۱۲، ص۴۲۵) حضرت عمامه خودشون رو که معروف به سحاب بود بر سر حضرت امیر گذاشت: «روز غدیر خم رسول خدا عمامه بر سر من گذاشت و سپس فرمود: خداوند عزوجل در جنگ بدر و حنین مرا با فرشتگانی که این عمامه را بر سر داشتند یاری کرد.» (مسند ابوداود، ج۱، ص۱۳۰)
اینکه حضرت عمامه شخصی خودش رو بذاره سر علی و بعد بگه تاجهای فرشتهها هم این طوریه آیا نشان از جانشینی نداره؟!
● قرینههای کلامی
۱. خبر دادن از نزدیکی اجل: حضرت برای زمینهسازی اعلان جانشینی سخن از نزدیکی اجل خودشون گفتن. صحیح مسلم از معتبرترین کتابهای اهل سنت روایت کرده که حضرت فرمود: «چیزی نمونده عزرائیل بیاد و من رو از میان شما ببره!» (صحیح مسلم، ج۴، ص۱۸۷۳)
۲. سخن گفتن از باورهای اعتقادی: حضرت رسول برا پیشگیری از تحریف معنوی سخنانشون و فرو کاستن ولایت علی به محبت، ابتدا از باور به وحدانیت خدا، نبوت خودشون، حقانیت بهشت و جهنم و مرگ و قیامت سخن گفتن بعد اومدن سراغ بحث ولایت علی! (البدایة و النهایه، ج۱۱، ص۷۲)
۳. اعترافگیری: بعد از یادآوری باورهای اعتقادی حضرت برا بستن راه هر گونه تأویل و توجیه حرفاشون از مسلمانها اعتراف گرفتن که آیا منِ پیامبر در زندگی شخصیتون از خودتون اولویت بیشتری برا تصمیمگیری دارم یا نه: «أ لست أولی بکم من انفسکم؟» و بعد گفتن «هر كس من مولاي اویم، پس علی مولای اوست.» (المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۶۱۳)
۴. استفاده از لفظ بعدی: تو برخی نقلهای حدیث غدیر هست که حضرت فرمود: «فمن كنت مولاه فإن علیا بعدي مولاه؛ هر کس من مولای اویم، پس همانا علی پس از من مولای اوست.» (السنه، ج۲، ص۵۶۴)
وقتی میبینیم حضرت از یه طرف خبر از وفات خودشون میدن و از یه طرف میگن بعد از من علی ولی شماست دیگه شکی نمیمونه که مرادشون بحث جانشینی بوده و دقیقا به همین دلیل عمر بعد از فرمایش پیامبر به علی بابت ولایت بر همة مؤمنان تبریک گفت. (طرق حدیث من کنت مولاه، ص۸۷)
۵. دعا برای یاری کنندگان علی: حضرت برا تاکید چندباره بر جانشینی علی دوستداران و یاری کنندگان ایشون رو دعا، و دشمنانش رو نفرین کردن. ابن حجر هیثمی اعتراف میکنه حدیث غدیر رو با عبارت «اللهم وال من والاه، وَعاد من عاداه» سی نفر از صحابه نقل کردهن که بسیاری از سندها یا صحیحه یا حسن که بسیاری از سندهای آن صحیح یا حسن است. (الصواعق المحرقة، ج۲، ص۳۵۵)
ادامه 👇
۶. امر به ابلاغ: حضرت بناشون این بود که جانشینی علی رو در مکه و صحرای عرفات اعلان کنن، اما به خاطر خرابکاری عدهای این امر اونجا محقق نشد و موکول شد به صحرای غدیر. برا همین اهالی مکه و طائف تو غدیر نبودن. حضرت برا جبران این مشکل از همه حاضران خواستن که پیامشون رو به غائبین برسون. (مناقب علی، ص۱۷۰)
۷. سخن گفتن از اکمال دین:
به گزارش بسیاری از حدیثنگاران شیعه و سنی حضرت بعد از اعلان جانشینی علی فرمود: «اللَّه أكبر بر کامل شدن دین و تمام شدن نعمت و رضایت پروردگار به رسالت من و ولایت علی بن ابی طالب.» (مقتل الحسین، ج۱، ص۴۷) بدون تردید توصیه به دوست داشتن علی چیزی نبود که حضرت چنین مقدمات فراوانی براش بچینه و بین اون و کامل شدن دین رابطة مستقیم برقرار کنه.
۸. تائید اشعار حسان بن ثابت: غیر از قرینههای فراوان کلام حضرت رسول، برای اثبات دلالت حدیث غدیر بر جانشینی علی میشه به فهم حاضران در اون رویداد هم استناد کرد. مثلا عمر بن خطاب پس از پایان سخنان پیامبر به علی تبریک گفت: «أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة؛ از امروز مولای من و مولای هر مرد و زن باایمانی شدی.»
حسان بن ثابت نیز از کلمة «مولی» معنای سرپرستی رو فهمید و فهم خودش رو در قالب اشعار ریخت: «فقال له قم يا علي فانني رضيتك من بعدي اماما و هاديا؛ سپس فرمود: برخیز ای علی که من تو را بهعنوان امام و هادی پس از خود پسندیدم.» حضرت پس از شنیدن اشعار حسان، فهم اون رو انکار نکرد بلکه با عبارت: «ای حسان همواره به روح القدس مؤیدی تا زمانی که ما با زبان از ما دفاع نمایی.» (تذکرة الخواص، ص۳۹) اون رو تایید هم کرد.
#نبأ_عظیم
✍️ محمدعلی
@Roshangari_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
هدایت شده از تنها علاج
به مناسبت غدیر...
🔻این مثال نبود، درس اخلاق بود
🔹کاش در کنار مثال قدیمی و متداول «أکْرِمِ الْعُلَمَاء» و «لَا تُکْرِمِ الْفُسَّاقَ مِنْهُمْ» با خودمان خلوتی میکردیم...
اصول، ناخواسته به ما درسهایی فراتر از اصول را در این مثال ساده و روان میداد و ما حواسمان نبود با زبان بیزبانی داشت به ما هشدار میداد. به ما! و چه درس اخلاق ساده خوبی بود این مثال!
هشدار اول اینکه اهل اکرام عالم باشیم، قدردان علم و عالم باشیم و شاید به این بهانه، خودمان هم در این وادی قدمی بزنیم...
اما هشدار دومش مهمتر بود: اگر تو هم روزگاری در زمره عالمان درآمدی، بهوش باش که فاسقان از این دسته خارجاند، آنها را با این گروه سنخیتی نیست: «لَا تُکْرِمِ الْفُسَّاقَ مِنْهُمْ»
چه مثال خوبی بود «أکْرِمِ الْعُلَمَاء» و چه تذکر لطیف و به جایی بود «لَا تُکْرِمِ الْفُسَّاقَ مِنْهُمْ»!
این مثال نبود، درس اخلاق بود!
🔹آری اینها مثال نبود. فضیلت حضرت امیر بود. از ابتدا به ما گفتند «ضرب زیدٌ عمرواً» و ما نپرسیدیم آخر این زید کیست؟ و به ما گفتند این زید یعنی #امیرالمؤمنین علیهالسلام. شیخ صدوق برایمان گفت یکی نامهای امیرالمؤمنین زید است و اگر تصادفی هم باشد چه تصادفی! ضرب زیدٌ... درس «نحو» که انسان را به یاد شجاعت #علی علیهالسلام بیندازد چه نحوی است و چه نحوه نگاهی (ر.ک: الأمالي( للصدوق)، ص 603)
📚 زندگی اصول، صص۸۰_۸۱
#حجت_الاسلام_علوی
#اصول_فقه
@tanhaelaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زیباییِ خیرهکننده گلهای بابونه در جنگل فندقلوی اردبیل
@Farsna
@alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قدیمی ترین فیلم نویافته از حرم مطهر امیر المومنین حضرت علی (ع) در نجف اشرف
این فیلم کوتاه به عنوان قدیمی ترین و تاریخی ترین فیلم نویافته از حرم امام علی (ع) شناخته می شود
فردریک گادمر یک افسر فرانسوی بود که علاقه زیادی به فیلم برداری و عکاسی داشت که در حدود سال ۱۳۰۵ شمسی به غرب آسیا سفر کرد و این فیلم را در تاریخ ۲۹ فروردین ماه سال ۱۳۰۶ شمسی از کنار حرم مطهر امام علی (ع) تهیه کرد.
در این فیلم قسمت کوتاهی از شهر کوفه نیز دیده می شود، و پس از آن درگاه ورودی حرم مطهر نمایان شده که زائران در حال ورود به حرم هستند، این ورودی هم اکنون با عنوان باب امام رضا (ع) شناخته می شود.
در قسمت دیگری از این فیلم تابوتی در حال خارج شدن از حرم دیده می شود که به جهت تبرک جویی بوده است، از آنجا که فیلم بردار شخصی غیر مسلمان بوده اجازه ورود به داخل حرم را پیدا نکرده است و به همین دلیل تصاویر او از بیرون حرم و در کنار درب فعلی باب الرضا (ع) می باشد که روبروی آن بازار بزرگ نجف قرار دارد
🆘 @Roshangari_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
هدایت شده از تنها علاج
به مناسبت غدیر...
🔻این مثال نبود، درس اخلاق بود
🔹کاش در کنار مثال قدیمی و متداول «أکْرِمِ الْعُلَمَاء» و «لَا تُکْرِمِ الْفُسَّاقَ مِنْهُمْ» با خودمان خلوتی میکردیم...
اصول، ناخواسته به ما درسهایی فراتر از اصول را در این مثال ساده و روان میداد و ما حواسمان نبود با زبان بیزبانی داشت به ما هشدار میداد. به ما! و چه درس اخلاق ساده خوبی بود این مثال!
هشدار اول اینکه اهل اکرام عالم باشیم، قدردان علم و عالم باشیم و شاید به این بهانه، خودمان هم در این وادی قدمی بزنیم...
اما هشدار دومش مهمتر بود: اگر تو هم روزگاری در زمره عالمان درآمدی، بهوش باش که فاسقان از این دسته خارجاند، آنها را با این گروه سنخیتی نیست: «لَا تُکْرِمِ الْفُسَّاقَ مِنْهُمْ»
چه مثال خوبی بود «أکْرِمِ الْعُلَمَاء» و چه تذکر لطیف و به جایی بود «لَا تُکْرِمِ الْفُسَّاقَ مِنْهُمْ»!
این مثال نبود، درس اخلاق بود!
🔹آری اینها مثال نبود. فضیلت حضرت امیر بود. از ابتدا به ما گفتند «ضرب زیدٌ عمرواً» و ما نپرسیدیم آخر این زید کیست؟ و به ما گفتند این زید یعنی #امیرالمؤمنین علیهالسلام. شیخ صدوق برایمان گفت یکی نامهای امیرالمؤمنین زید است و اگر تصادفی هم باشد چه تصادفی! ضرب زیدٌ... درس «نحو» که انسان را به یاد شجاعت #علی علیهالسلام بیندازد چه نحوی است و چه نحوه نگاهی (ر.ک: الأمالي( للصدوق)، ص 603)
📚 زندگی اصول، صص۸۰_۸۱
#حجت_الاسلام_علوی
#اصول_فقه
@tanhaelaj
هدایت شده از تنها علاج
👆
🔸«عَنِ الْحَسَنِ الْبَصْرِيِّ قَالَ: صَعِدَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (ع) مِنْبَرَ الْبَصْرَةِ فَقَالَ:
أَيُّهَا النَّاسُ! انْسُبُونِي فَمَنْ عَرَفَنِي فَلْيَنْسُبْنِي وَ إِلَّا فَأَنَا أَنْسُبُ نَفْسِي. أَنَا زَيْدُ بْنُ عَبْدِمَنَافِ بْنِ عَامِرِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ زَيْدِ بْنِ كِلَابٍ.
فَقَامَ إِلَيْهِ ابْنُ الْكَوَّاءِ فَقَالَ يَا هَذَا! مَا نَعْرِفُ لَكَ نَسَباً غَيْرَ أَنَّكَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبِ بْنِ عَبْدِالْمُطَّلِبِ بْنِ هَاشِمِ بْنِ عَبْدِمَنَافِ بْنِ قُصَيِّ بْنِ كِلَابٍ.
فَقَالَ لَهُ: يَا لُكَعُ إِنَّ أَبِي سَمَّانِي زَيْداً بِاسْمِ جَدِّهِ قُصَيٍّ وَ إِنَّ اسْمَ أَبِي عَبْدُمَنَافٍ فَغَلَبَتِ الْكُنْيَةُ عَلَى الِاسْمِ وَ إِنَّ اسْمَ عَبْدِالْمُطَّلِبِ عَامِرٌ فَغَلَبَ اللَّقَبُ عَلَى الِاسْمِ وَ اسْمُ هَاشِمٍ عَمْرٌو فَغَلَبَ اللَّقَبُ عَلَى الِاسْمِ وَ اسْمُ عَبْدِمَنَافٍ الْمُغِيرَةُ فَغَلَبَ اللَّقَبُ عَلَى الِاسْمِ وَ إِنَّ اسْمَ قُصَيٍّ زَيْدٌ فَسَمَّتْهُ الْعَرَبُ مُجَمِّعاً لِجَمْعِهِ إِيَّاهَا مِنَ الْبَلَدِ الْأَقْصَى إِلَى مَكَّةَ فَغَلَبَ اللَّقَبُ عَلَى الِاسْمِ.» (الأمالي( للصدوق)، النص، ص 603)
هدایت شده از تنها علاج
گدای پولدار!
از برکت مولا اینجا گداهاش هم پولدارند!
طرف داشت پولدرشتهاش را با پولهای خرد یک گدا عوض میکرد،
یک دفعه جا خوردم، چهقدر درآمد داشت!
جانم به آقایی که گداهاش هم مشکلگشا هستند...
خوش به حال گداهات یا امیرالمؤمنین!
«به غلامان تو اعجاز مسیحا دادند
تا بدانند همه شأن غلام تو کجاست»
مابعدالتحریر:
یادم آمد همیشه حوالی ساعت سه بامداد که حرم مشرف میشدم، گدایی سر شیفتش بود!
الآن هم که در حال بازنویسی این خاطرات هستم، وقتی یاد آن سحرها و آن صحنه میافتم، به حال توفیق سحرخیزی آنها غبطه میخورم!
«صبح علیالطلوع گدا بر تو میگذشت
نزدیک ظهر بود که عالیجناب شد»
🔻فصل "طلبه دانشجو در مدار نجف"
📚 از کتاب: "دلبری برگزیدهام که مپرس" (خاطرات، خطورات و مخاطرات یک خادم)
#در_دست_انتشار
#حجت_الاسلام_علوی
#نجف
#عیدانه
@tanhaelaj
📰 دکه روزنامه| از بازی ناجوانمردانهٔ غربگراها تا بیپناهی یوز
پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲
@Farsna
@alfavayedolkoronaieh🌱