18.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 واکنش حجت الاسلام مهدوی نژاد به ضرب و شتم آمرین به معروف در باغ دولت آباد
❌ از همه چیز می ترسید الا خدا...
🆘 از آسیب احتمالی برخورد با کشف حجاب علنی می ترسید؟
آیا فساد و کشف حجاب، آسیب نیست؟
👈 غلط می کنید به کسی که کشف حجاب کرده خدمات می دهید...
👀 در شهر اثری از اینکه ما وارد ماه مبارک رمضان شده باشیم می بینید؟
🆘 مدت هاست داریم به مسئولین محترم تذکر می دهیم اما...
چرا جلسات مسئولین نتیجه نمیده؟ ❌
————————
🏳️ به القطره بپیوندید:
🆔 @alqatreh
🔔 جزئیات ثبت نام آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی اعلام شد
ثبت نام دهمین آزمون مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور از ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ آغاز میشود.
تمامی فرآیندهای مربوط به ثبت نام داوطلبان شرکت کننده در دهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور انحصاراً از طریق وبگاه مرکز آزمون جهاددانشگاهی به نشانی www.hrtc.ir انجام می شود.
@HawzahNews
@alfavayedolkoronaieh🌱
🔹آیتالله امینی یکی از شخصیتهای مهم ولی کم سر و صدای تاریخ انقلاب سال ۹۹ در سن نود و چهار پنج سالگی فوت کرد.
🔹او یکی از حاضرین و راویان جلسه مهم شامگاه شش فروردین شصت و هشت است. یعنی دیدار آقایان خامنهای و هاشمی، آیتالله امینی و آیتالله مشکینی با امام با هدف منصرف کردن ایشان از دستور خواندن نامه عزل آقای منتظری در اخبار.
🔹ایشان در کتاب خاطراتش این جلسه را اینگونه نقل میکند: حدود ساعت 9.30 بود كه خدمت امام مشرف شدیم. درابتدا آقای هاشمی سخن را آغاز كرد، با لحن ملتمسانه ای گفت: ما همیشه به هنگام بروز مشكلات و معضلات خدمت شما شرفیاب میشدیم و در حل آن از جنابعالی كمك میگرفتیم، اكنون در رابطه با نامه ای كه برای آقای منتظری نوشته اید و امكان دارد برای نظام مشكلاتی به وجود بیاورد، شرفیاب شده ایم. تقاضای ما این است كه در پخش آن عجله نكنید، شاید در آینده راه حل بهتری پیدا شود. در تشكیل مجلس خبرگان هم تعجیل نفرمایید، اجازه بدهد اطراف و جوانب كار را خوب بررسی كنیم و خدمت شما عرضه بداریم آنگاه هرچه بفرماییدعمل میكنیم.
🔹بعد از آن آقای خامنه ای سپس آقای مشكینی درباره همین مطلب سخنانی را عرضه داشتند. امام كه آثار اندوه بر چهره ربانی اش آشكار بود فرمود: من در اطراف و جوانب این كار خوب فكر كردهام و تصمیم گرفتهام. دیگر حرف ندارد. من از اول با انتخاب ایشان مخالف بودم؛ ولی نخواستم در كار خبرگان دخالت كنم. من گفته بودم نامه را در اخبار بخوانند ولی در این باره كوتاهی شد. اگر اصرار كنید میگویم همین حالا بخوانند. من گفتهام عكس او را از ادارات پایین بیاورند. تشكیل مجلس خبرگان هم ضرورتی ندارد من خودم او را خلع میكنم. چون اگر خبرگان او را خلع كنند معنایش این است كه انتخاب سابق آنها كار درستی بوده در صورتی كه من از اول مخالف این كار بودم.
🔹آنگاه به آقایان خامنه ای و هاشمی فرمودند: شما هم لازم نیست نامه را برای ایشان به قم ببرید، آن را به وسیله شخص دیگری میفرستم. شماهم دیگر برای دیدار ایشان به قم رفت و آمد نكنید.
🔹در همین جلسه آقای هاشمی از امام در خواست كرد لحن نامه طوری باشد كه به جنبه حوزوی آقای منتظری لطمه ای وارد نشود. امام در جواب سخنان تندی فرمودند كه با توجه به برخی مصالح و ملاحظات از ذكر آنها معذورم."
❗️پ. ن یک: در بخشی از متن مکتوبی که آقای مشکینی هم از شرح این جلسه نوشتهاند آمده است" اگر کسی در آن حال سخنان ایشان را درباره آقای منتظری می شنید نه فقط یقین می کرد که نامه، نامه ایشان است بلکه یقین می کرد که ایشان در نوشتن نامه ارفاق نموده و رعایت برخی از مصالح را کرده است.
‼️روحالله حسینیان در سخنرانی سال هفتاد و یک خود درباره سخنان قاطع امام در این دیدار میگوید: "حضرت امام در آن جلسه جملهای را به آقایان فرمودند من این را با شاهد عادلی كه آنجا بود نقل میكنم، شما میتوانید از این افراد سؤال كنید. امام(ره) فرمودند: البته اینكه من نامه را پس بگیرم ، نه اینكه پشیمان شدم و نه اینكه اصرار شما مرا وادار كرد كه من این نامه را پس بگیرم، فقط ترسیدم كه با پخش این نامه ، خون مردم به جوش آید و بریزند آقای منتظری را بكشند كه آقای منتظری یك شیخ فضلالله نوری برای انقلاب بشود. من از این ترسیدم و آقای منتظری هم خودش فاسد است و هم شاگردی كه تربیت كند فاسد تربیت میكند این عین جملات مبارك حضرت امام(ره) هست.
‼️در کتاب "از جدایی تا رویارویی" که نمایندگی ولی فقیه در سپاه پس از سخنرانی سیزده رجب آیتالله منتظری منتشر کرد نیز آمده است "البته اينكه من نامه 6/1/68 را پس گرفتم، نه اينكه پشيمان شدم و نه اينكه اصرار شما مرا وادار كرد كه اين نامه را پس بگيرم، فقط ترسيدم كه با پخش اين نامه، خون مردم به جوش بيايد و بريزند و آقاي منتظري را بكشند.
❗️پ. ن دو: آیتالله امینی همین خاطره را در مصاحبه تفصیلی خود با نشریه پاسدار اسلام آذر نود و شش تعریف کرده است. https://b2n.ir/129118
✍ امین فرج اللهی
@rasaee
@alfavayedolkoronaieh🌱
🤔 افضل اعمال در ماه مبارک #رمضان چیست؟
❤️ #پیامبر_اکرم صلیاللهعلیهوآله
❤️ #امیرالمؤمنین علیهالسلام
#حدیث
#روایت
#گناه
#استوری
🌿 @motigraphic
@alfavayedolkoronaieh🌱
⭕سیلیِ توسعه یزدِجهانی، به صورت خانواده شهدا
میگوید: چند روز پیش همسر شهید و دختر شهیدی را در یزد به خاطر #نهی_از_منکر به باد مشت و لگد بستند؛
میگویم: این مشت و لگد مال دیروز نیست؛سالهاست که دارالعباده زیر باد مشت و لگد جریان #توسعه است.
میگوید: کدام توسعه؟
میگویم: همان توسعهای که سالهاست نرم افزارش روی مسئولین یزد نصب شدهاست؛ همان توسعهای که تا #منفعت_اقصادی می بیند لب و لوچهاش آویزان میشود؛ پروژههایش را با ترازوی آمار اقتصادی میسنجد و چشمش را به روی پیوستهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، زیست محیطی و حتی امنیتی میبندد.
میگوید: کدام مسئولین را میگویی، واضح حرف بزن.
میگویم: منظورم اشخاص نیستند، منظورم تفکری است که اگر وارد حوزه صنعت شود پشت سرهم #کارخانه میزند و #معدن استخراج میکند؛ بدون این که برنامه جدیای برای جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست داشته باشد؛ بدون این که نگاهی به مهاجرت بیرویه #کارگران_غیربومی به یزد داشته باشد؛ فقط در یک فقره نتیجهاش میشود بالا رفتن آمار بزهکاری توسط مهاجرین غیربومی. #اغتشاشات اخیر را یادت هست، بسیاری از متهمانش کارگران غیربومی بودند؛ اصلا همین ماجرای #آتش_زدن_مساجد، آن هم کار یک غیربومی بود؛ بماند آمارهای مفاسد اخلاقی و فرهنگی ناشی از مهاجرت. اشتباه نشود اینجا هم کارگران غیربومی مقصر نیستند؛ مقصر همان تفکر توسعهطلب است که آنها را از شهر و دیارشان دور کرده و ایدهای برای حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و... آنها ندارد؛ در نتیجه استضعافشان، آنها را به بزهکاری سوق میدهد.
همین تفکر وقتی وارد حوزه #گردشگری میشود، برای جذب توریست خودش را به در و دیوار میزند تا یزد را #ثبت_جهانی کند؛ بعد برای خدماتدهی به گردشگران، بافت تاریخی را دو دستی تقدیم کافهها، هتلها و خانههای بومگردی میکند و بعد برای جلوگیری از #مفاسد_اخلاقی در همین مراکز کاسه چهکنم دست میگیرد؛ ظاهر بافت را بزک میکند اما کیست که نداند پشت این دیوارهای کاهگلی گردشگرپسند، مخروبههاییست که زمانی محل زندگی ساکنان دارالعباده بوده. ساکنانی که با رفتنشان چراغ محله، مسجد و منبر کمسو شد؛ ساکنانی که اگر بودند نیازی نبود گروههای مردمی برای حفظ هویت شهر، گوشت قربانی شودند و زیر باد مشت و لگد گرفته شوند.
میگوید: یعنی صنعت و گردشگری و کلا اقتصاد را تعطیل کنیم؟
می گویم: نه، نرمافزارمان را تغییر دهیم؛ هدف اصلی حاکمیت #رشد_و_تعالی جامعه است اما چون مشکلات اقتصادی مانعی در این مسیر است بایستی این مانع را برداشت؛ اما این دلیل نمیشود که ما هدف اصلی را فراموش کنیم و اقتصاد برایمان بشود هدف.
میگوید: گیج شدم، کاش بیشتر توضیح میدادی.
میگویم: کتاب "توسعه و مبانی تمدن غرب" شهید آوینی را بخوان.
#علی_اصغر_مرتضایی_راد
@noghtewirgool
@alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذکره گرهگشا در دل شب❤️
مرحوم استاد فاطمینیا
@Roshangari_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
کتاب باعلی در صحرا - مهدی باقری.mp3
23.33M
شب چهارم رمضان
@Farsna
@alfavayedolkoronaieh🌱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 ترتیل سریع جزء چهارم قرآن کریم
🎙 قاری محترم استاد معتز آقایی
❤️ #با_خدا_همکلام_شویم 👌
#ترتیل_سریع #ترتیل_جزء_چهارم
💢 حجم: ۴ مگابایت
⏰ زمان: ۳۴:۳۷
@sticker_mazhabi
@alfavayedolkoronaieh🌱
❤️ #دل_بده
🌙 عبد، هر گره کوری داشته باشد، در ماه مبارک #رمضان با ربّ خود در میان بگذارد، آن را باز میکند.
🌷آیتالله #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
🌿 @motigraphic
@alfavayedolkoronaieh🌱
❇️ منزل دیگر که بعد از تفکر از برای انسان مجاهد پیش میآید، منزل «عزم» است...
و تفاوت درجات انسان به تفاوت درجات عزم او است. و عزمی که مناسب با این مقام است عبارت است از بناگذاری و تصمیم بر ترک معاصی، و فعل واجبات، و جبران آنچه از او فوت شده در ایام حیات، و بالاخره عزم بر این که ظاهر و صورت خود را انسان عقلی و شرعی نماید که شرع و عقل به حسب ظاهر حکم کنند که این شخص، انسان است. و انسان شرعی عبارت از آن است که موافق مطلوبات شرع رفتار کند، و ظاهرش ظاهر رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله باشد، و تأسی به آن بزرگوار بکند در جمیع حرکات و سکنات و در تمام افعال (انجامدادنیها) و تروک (تَرْککردنیها). و این امری است بس ممکن، زیرا که ظاهر را مثل آن سرور کردن امری است مقدور هر یک از بندگان خدا.
🔻و بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمیشود مگر آن که ابتدا (شروع) کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان، متأدّب (ادبآموخته) به آداب شریعت حَقّه نشود، هیچیک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود، و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند. ...
🔻ای عزیز، بکوش تا صاحب «عزم» و دارای اراده شوی که خدای نخواسته اگر بیعزم از این دنیا هجرت کنی، انسان صوریِ (ظاهری) بیمغزی هستی که در آن عالَم بهصورت انسان محشور نشوی؛ زیرا که آن عالَم، محل کشف (آشکار شدن) باطن و ظهور سَریره (حقیقت انسانی) است. و جرأت بر معاصی کمکم انسان را بیعزم میکند. ... بیشتر از هر چه، گوش کردن به تغنّیات (موسیقی طربانگیز) سَلب اراده و عزم از انسان میکند.
🔻پس ای برادر، از معاصی احتراز (دوری) کن، و عزم هجرت به سوی حق تعالی نما، و ظاهر را ظاهر انسان کن، ... و از خداوند تبارک و تعالی در خلوات بخواه که تو را در این مقصد همراهی فرماید، و رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله و اهل بیت او را شفیع قرار ده که خداوند به تو توفیق عنایت فرماید و از تو دستگیری نماید ... زیرا که انسان در ایام حیات (زندگی) لغزشگاههای عمیقی دارد که ممکن است در آن واحد به پرتگاه هلاکت (نابودی) چنان افتد که دیگر نتواند از برای خود چاره بکند، بلکه در صدد چارهجویی هم بر نیاید، بلکه شاید شفاعت شافعین (شفاعتگران) هم شامل حال او نشود.
#اخلاق (قسمت ۲)
📚کتاب چهل حدیث (مرحوم امام خمینی)
حدیث دوم، فصل «عزم»
@hosein_darabi
@alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هشدار و نصیحتی شنیدنی از استاد شهید مطهری درباره ماه مبارک رمضان❤️
✅ خرما نتوان خورد ازين خار که کشتيم
✅ ديبا نتوان بافت ازين پشم که رشتيم ...
@Roshangari_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
┈┅ ❁❁ ┅┈
♨️ سیر مطالعات نوروزشناسی (پاسخ به ابهامات تاریخی عید نوروز) + دانلود
🔰 دانلود مهمترین منابع: لطفا روی عناوین کلیک کنید.
✍️ بخش 1️⃣: کتابشناسی
1. کتابنامه نوروز / ناهید حبیبی آزاد
2. کتابشناسی نوروز، آیین ماندگار ایرانیان / خبرگزاری کتاب ایران
3. بسته پژوهشی نوروز (بنگرید به انتهای همان صفحه: فایل pdf) / اداره کل پژوهشهای سیما
4. کتابشناسی نوروز؛ (۱۶ کلیدواژه و محور در مطالعات نوروزپژوهی) / مریم ابراهیم زاده
5. کتابشناسی نوروز / نادر کریمیان سردشتی
6. نوروز؛ تاریخچه و مرجعشناسی / اذکائی
7. جستارهایی از نوروز در دانشنامه ایرانیکا / به کوشش و ترجمه مصطفی صداقترستمی
✍️ بخش 2️⃣ نسخههای خطی
النیروز / محمدابراهيم مدرس حسيني خادم اصفهاني (ز: 1092ق)
✍️ بخش 3⃣ نوروز از نگاه اسلام و شیعه و...
1. ارتباط نوروز با اديان توحيدي، هويت ايراني و بهداشت رواني / سيدمحمود طباطبایی
2. النیروز / عبدالسلام محمد هارون
3. نوروز اسلامی جعفری / محمد محیط طباطبایی
4. نوروز از دیدگاه اسلام / محمد محمدی اشتهاردی
5. نوروز در روایات اسلامی / مهدی مهریزی
6. جشن نوروز در تاریخ اسلام /سعید نفیسی
7. نوروز در تاریخ و اسلام / سید جواد مدرسی
8. بررسی احادیث شیعی درباره نوروز / سید محمدجواد شبیری زنجانی
9. نوروز در فرهنگ شيعه / رسول جعفريان
10. نوروز در آینه روایات / محمدرضا ضمیری
11. نظر فقهای بزرگ شيعه درباره نوروز / سیما میرقاسمی
12. نوروز و سنتهای آن از منظر فقهی / سید احمد حسینی خراسانی
13. حدیث النیروز فی کلام العلامه ابن فهد الحلی / رضا مختاری
14. مروری بر تطور نگاه فقهای شیعه به عید نوروز؛ از نیروز تا نوروز / علی اشرف فتحی
15. فلسفه «نوروز» و «روز نو»؛ بازخوانی اهمیت و جایگاه عید نوروز / کامران پورعباس
16. بازخوانی سند نوروز در روایات اسلامی (مطالعه موردی: روایت مُعَلّی بن خُنَیس) / حبیب زمانی محجوب
17. عید نوروز نزد ائمه (ع) و علمای شیعه و پاسخ به شبهات وهابیت / استاد حسینی قزوینی
18. نوروز از دیدگاه اهل سنت و وهابیت / پرسمان
19. نوروز در جاهلیت و اسلام / سید محمد محسن حسینی طهرانی
20. نوروز از دیدگاه اسلام / احمد محیطی اردکانی
✍️ محور 4️⃣ اعمال و ادعیه منسوب به نوروز
1. اعمال عید نوروز در مفاتیح الجنان / محدث قمی
2. آداب و اعمال منسوب به عید نوروز / خبرگزاری حوزه
✍️ محور 5⃣ نوروز از نظر آداب، اقوام و ادوار تاریخی
1. نوروزنامه / عمر خیام نیشابوری
2. نوروز در سفرنامه شاردن / محمد عباسی
3. مقالههای: نوروز و جشن نوروز (۱) و (۲)/ به قلم ذبیح الله صفا
4. نگاهی کوتاه به تاریخچه نوروز / فاطمه فراقی
5. آیین های نوروز باستان / فاروق صفیزاده
6. نمادها، اسطورهها و آیین های نوروزی (نقد و نظر: نوروز) / ژاله آموزگار
7. نوروز در تاریخ و ادبیات / عزیز عبدالحمید و محمدحسین ساکت
8. نوروز در منابع عرب / علی اکبر خان محمدی
9. عوامل پایداری نوروز در عصر اسلامی و بازتاب آن در شعر عربی در دوره عباسی / ابوالحسن امین مقدسی
10. نوروز در زمان ساسانیان / سعید نفیسی
11. جشن های ایرانی در دورة اول عباسی (132- 232 ق) / شکرالله خاکرند؛ زهرا زردشت
12. بررسی نقش مولفه های دینی عید نوروز در تقویت هویت ملی / زاهد غفاری و ملیحه سالم
13. زمینههای اجتماعی استمرار جشنهای ایرانی در قرون نخستین اسلامی / ابوالفضل رضوی؛ حمید اشرفی
14. جایگاه نوروز در کشورهای آسیای میانه / سید علیرضا هاشمی
15. نوروز در ادبیات عرب / معارف اسلامی (سازمان اوقاف) فروردین 1348 شماره 8
16. جشن نوروز در دربار تیموریان هند / جمشید نوروزی
17. تقـارن تاريخي غدير خم با نـوروز / غدیرستان کوثر نبی
18. جشن های دینی ایرانیان در دوره ساسانی / شمس الدین نجمی
19. مقایسه تطبیقی برپایی جشن های ایرانی در دوره ساسانی و عباسی تا پایان سده پنجم هجری / ماسوري روشنك
20. بازتاب فرهنگ و زبان ایرانی در زندگی سیاسی و اجتماعی عصر عباسی / كريمي فرد غلامرضا؛ ملك ميرزايي عليرضا؛ جرنگيان جواد.
21. بازتاب سنت و فرهنگ ایرانیان در شعر عصر عباسی / صیادی نژاد و عبداللهی
22. پدیده های ایرانی در زبان و ادبیات عرب / آذرتاش آذرنوش
23. نوروز و گاهشماری مغانی-مادی کهن غرب فلات ایران / مهرداد ملک زاده
24. نوروز در شرق آفریقا / امیربهرام عرب احمدی
◾️ معرفی منابع فوق، لزوما به معنی تایید دربست تمام آن نیست.
#سیر_مطالعات_تاریخ_اسلام
#سیر_مطالعات_تاریخی
#سیر_مطالعاتی #معرفی_کتاب
@monzer_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پادکست
🔶 در مسیر رمضان
🔷 رمز استفاده از برکات ماه رمضان، تعلق زدایی است
📌 برگرفته از جلسات « اهالی حزب باد»
#ماه_رمضان
@Aminikhaah
@alfavayedolkoronaieh🌱
سید روح الله الموسوی الخمینی :
ما را از تشنگی و گرسنگی و محاصره میترسانید!؟
ما فرزند رمضان و شعب ابوطالبیم.
ما را از محاصره و کشته شدن میترسانید!؟
ما فرزند عاشوراییم.
@alfavayedolkoronaieh🌱
🔴 حجاب و توقع از حاکمیت (۲)
اگر ما روند طی شده در موضوع حجاب را در چهار دههی گذشته به درستی بررسی نکنیم، به هیچ وجه نمیتوانیم نسخهای ولو حداقلی و کوتاهمدت برای حل این مسئله/ مشکل داشته باشیم. از قضا بسیاری از نسخههای امروز در درون جریان حزبالهی بازتولید همان نسخههای شکستخورده دههی ۶۰ و ۷۰ است. روی بدِ ماجرا هم اینکه جامعهی امروز، هیچ قرابت و شباهتی با جامعهی آن روز ندارد و بسیار پیچیدهتر شده است.
اما بعد؛
در #سادهترین نوع تقسیمبندی از افرادی که ملتزم به حجاب نیستند، میتوان به دستهبندی زیر رسید:
1️⃣ دستهای از افراد که مسئلهشان #سیاسی است. بخشی از آنها مزدور هستند و رسماً با خطگیری مستقیم در حال ترویج بیبند و باری در مناطق خاصی از کشور هستند که البته تعدادشان روز به روز در حال کمتر شدن است، دستهای نیز با جمهوری اسلامی عناد دارند و هر چه ج.ا بگوید با آن مقابله میکنند! حجاب هم امروز نمادی برای همان مبارزه سیاسی است.
2️⃣ دستهای از افراد مسئلهشان #فرهنگی و مربوط به #سبک_زندگی است اما برای رسیدن به آن سبک زندگی مورد نظرشان باید از بستر سیاسی موجود عبور کنند. یعنی میفهمند که با وجود ج.ا سبک زندگی مورد نظرشان محقق نخواهد شد. این دسته قطعاً به این حد از پوششِ امروز هم راضی نخواهند بود! و اساساً فقط به آزادی پوشش قانع نمیشوند ...
این دسته از افراد عمدتاً در مناطق مرفه شهرهای بزرگ زندگی میکنند و یا به صورت مقطعی در مناطق خوش و آب و هوای کشور سکونت دارند. (هر چند سبک زندگیِ لااُبالیگرایانهی آنها - به دلایل مختلف - در حال تسرّی به سایر گروههای اجتماعی است)
3️⃣ دستهای از افراد که به هر دلیل و علتی تحت تأثیر فضا و جو هستند و آگاهانه یا ناآگاهانه با #جو_عمومی همراهی میکنند. افراد معمولی که متناسب با فضای عمومی جامعه مقید به سطحی از حجاب هستند. این افراد اگر در سمنان زندگی کنند یک نوع پوشش دارند و اگر در لواسان زندگی کنند نوع دیگری از پوشش. اساساً فضای عمومیِ محیط تأثیر بسیار زیادی روی پوشش و نگاه آنها به زندگی دارد. (بزرگترین دسته)
(هر کدام از این سه دسته، دارای زیردستههای بسیار بیشتری هستند)
👈 حالا سوال اساسی این است که آیا اساساً تکنسخهی #بگیر_و_بِبَند که بسیاری از دوستان صادر میکنند، برای هر سه گروه فوق #درست و #کارآمد است؟! آیا مسئله را حادتر نمیکند؟! آیا به چند وجهی بودن حجاب در #پسا_اغتشاشات توجه دارد؟! آیا به اینکه هر کدام از این گروهها چگونه ظهور کردهاند، چه ریشههایی دارند، چه پراکندگی جمعیتیای دارند و اساساً تاریخچهی آنها چیست توجه کردهایم؟! آیا #عقلانیت_حاکمیت در این است که نسخهیِ سادهیِ برخورد و محرومیتهای اجتماعی را با همه گروههای فوق دنبال کند؟! آیا این باعث نمیشود افرادی که مسئلهشان در موضوع حجاب، #سیاسی است بزرگ و بزرگتر شوند؟!
یا اینکه راهحل فوق، فقط بخش کوچکی از راهحل اصلی و معطوف به یک گروه خاص است؟! و مشخصاً نیاز به یک سلسله اقدامات برای حل مسئله/ مشکل داریم ...
پینوشت: هر چند فرصت اندک است اما فکر نکردن روی این موضوعات و حرف نزدن در مورد آنها مسئله را حل که نخواهد کرد، بلکه ممکن است شرایط را پیچیدهتر کند ...
(فعلا در مورد این بخش فکر کنیم تا ادامهاش را بنویسم)
#حمید_کثیری
@hamidkasiri_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
آقاجون همیشه قبل از افطار، نماز میخواند. من نه. چشمم به تلویزیون بود تا با الفِ الله اکبر، دو تا خرمای هسته جدا را قورت بدهم و لقمههای نان و پنیر و کره را تند تند بجوم و چایی شیرین را هورت بکشم رویش. آن وسط ها می شنیدم که آقاجون با آن صدای غمگینش میخواند «سبحان ربی العظیم وبحمده.»
هنوز به تشهد نمازش نرسیده، یک نفری نصف نان سنگگ های گرم شده روی بخاری را خورده بودم و چند قطره مربا هم از سوراخ های نان افتاده بود روی شلوارم. مامانبزرگ میگفت «مال خودته ننه. خفه نشی. کسی از دستت نمیگیره.» خودش تازه هسته خرما را گذاشته بود کنار نعلبکی و داشت همه را دعای پیس پیسی میکرد. اینطور که «خدایا محسن من، پیس پیس. پروین من، پیس پیس. مجید من...» به من که می رسید می گفت «این بچه هم دست من امانته. اول یه عقل درست و حسابی. بعد عاقبت به خیری. بعد پول. بعد پیس پیس»
همان موقع، پارچ تخم شربتی های لِرد داده را هم میزد و یک لیوان میریخت و دعاها را فوت میکرد بهش و می گفت «بخور ننه. تا آب و تخم قاطیه بخور.» و بعد صدای آقاجون میآمد که میخواند «السلام علینا و علی عبادالله الصالحین.»
آقاجون که سر سفره مینشست، من جای نفس کشیدن هم نداشتم. فوری آله میانداختم گوشه اتاق و چشم میگذاشتم روی هم. منتظر میماندم تا مامان بزرگ بگوید «یکی به عباس آقای سرکوچه زنگ بزنه، بیاد سفره رو جمع کنه.» و بشنوم که آقاجون بگوید «ولش کن بچمو». بعد صدای پاک کردن سفره میآمد و چیده شدن ظرفها توی سینی و یا علی مدد مامانبزرگ که همیشه یکدستی سینی را بلند می کرد و میگرفت کنار گوشش. از آن، موقع، فقط نیم ساعت میشد خوابید تا مامان بزرگ برگردد توی اتاق و با پشه کش بزند روی دست و پایم که «بلند شو نمازتو بزن به کمرت. از صبح تا حالا دهنتو بستی، عبادت خدا رو نمیکنی؟» و من هی چشمهایم را نیمه باز میکردم و میگفتم «الان.»
مامانبزرگ می گفت «به ارواح خاک پروانه دیگه تا اول، نماز نخونی افطاری نمیدم بهت» و فرداش که میشد، میدیدم نزدیک اذان، نشسته کنار سفره؛ پنیر تبریزی و کره را میمالد روی نان سنگگ و لقمه میکند و میچیند کنار بشقاب من.
#مرتضی_برزگر
@ir_tavabin
@alfavayedolkoronaieh🌱