eitaa logo
از هر دری سخنی
604 دنبال‌کننده
21.2هزار عکس
6.6هزار ویدیو
420 فایل
آشفتگیه،بایدببخشید... ارتباط با مدیر @Behesht123
مشاهده در ایتا
دانلود
لاخلفني الله عنکم بذنوبي صلوات حضرت سیدالشهدا | بحار الانوار @AlamdarGraphic @alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ مسابقه‌ی کتاب‌‌خوانی احلی من المثل لطفا جهت شرکت در این مسابقه؛ جواب صحیح، اسم و شماره تماس‌ خودتان را به آی دی زیر ارسال فرمایید. ❗️توجه داشته باشید که تنها تا اذان مغرب چهارشنبه ١۶ مهرماه فرصت خواهید داشت. 🆔 @amoode118
🛑 سؤالات مسابقه کتاب‌خوانی احلی من المثل: 1- کاربرد اصطلاح "آتیش پاره"مربوط به کدام یک از گزینه های زیر است؟ الف) در هنگام ناراحتی و برای عتاب ب) تشکر از آتش نشان ج) شخص گفتمان ساز د) یک نوع فحش است! 2- کدام یک از اصطلاحات زیر با دیگر گزینه ها، معنای متفاوت دارد؟ الف) آه در بساط داشتن ب) اشک نریخته، گناه ریخته ج) اشکش دم مشکه د) اشک نریخته، ثواب برده 3- کاربرد اصطلاح "آدم سر تو دست" چیست؟ الف) برای آدم پشیمان به کار می رود ب) برای آدم هیئتی و تشکیلاتی به کار می رود ج) برای آدم بی دست و پا به کار می رود د) الف و ج 4- اصطلاح "اصحاب الجدار" به چه کسی گفته می شود؟ الف) استاد بنا ب) شخصی که همیشه بدون عذر، خود را اهل عذر نشان می دهد ج) شخصی که به بهانه های مختلف گوشه مراسم می نشیند د) ب و ج 5- "قضای خواب شهدا" با کدام یک از اصطلاحات زیر هم معنی است؟ الف) استراحت بماند بعد از شهادت ب) ما استراحت نخواهیم کرد ج) بی خوابی زده به سرش د) ما به جای شهدا می خوابیم 6- نسخه ارتقا یافته "خدا از بزرگی کمت نکند" کدام یک از اصطلاحات زیر است؟ الف) خدا عمرت بدهد ب) خدا از نوکری کمت نکند ج) خدا از برادری کمت نکند د) خدا انسان را آفرید و انسان توجیه را! 7- کدام یک از عبارات زیر می تواند جایگزین ضرب المثل "فیلَم یاد هندوستان کرده است" باشد؟ الف) دل خود دار! ب) دلم هوای کربلا دارد ج) دلم گرفته د) دُر به نجف بردن 8- اصطلاح "دین آدامسی" با کدام یک از بیماری های تشکیلاتی زیر مرتبط است؟ الف) بیماری رخوت و بی بخاری ب) بیماری آنفلونزای نیویورکی ج) بیماری نفاق و نفهمی عمدی د) بیماری شاخ بازی! 9- عبارت " باید خادم بود، یا خادم حسین یا خادم یزید، حد وسطی هم وجود ندارد. اگر به حسین خدمت نکنی به یزید خدمت خواهی کرد، این را تاریخ نشان داد" ریشه معنوی کدام یک از ضرب المثل ها یا اصطلاحات زیر است؟ الف) خدا از نوکری کمت نکند ب) خادم ارباب ج) خنجر شمر در خانه اوست د) آب به امام نمی دهند و آتش به یزید 10- از زمانی که دو نفر بنا گذاشتند با هم یک کار مشترک انجام دهند، کدام اصطلاح متولد شد؟ الف) خوش اشک ب) خون دل خوردن ج) غلام باش نه ارباب د) ب و ج سوال تشریحی: یک اصطلاح یا ضرب المثل جدید هیئتی پیشنهاد دهید، با ذکر توضیح و طبق نمونه ضرب المثل های کتاب: تعریف،پیشینه،ریشه معنوی،کاربرد،نقد،پیشنهاد.
«از لحاظ روحی نیاز دارم اسممو تو بلندگوی مفقودین حرم حضرت عباس صدا کنن...» @alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 آنچه از اربعین آموختیم: 🔻خشاب گذاری فرهنگی! 🔹هدیه دادن باعث ایجاد الفت و رفاقت بیشتر می شود خصوصا اگر در فرصت ممتازی مانند اربعین و بین دو ملت ایران و عراق اتفاق بیفتد. می توان در مسیر و داخل موکب ها به خادمان این مسیر و کودکانشان هدیه داد؛ از عکس و شکلات و گل سر گرفته تا نمک تبرکی و پوستر و پیکسل. نباید دست خالی بود. به تعبیر شهید ضابط باید "خشاب فرهنگی" را پر کرد و آنگاه راه افتاد! @tanhaelaj
دلم تنگ موکب‌هاست... @Dellrish @alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از نجف تا کربلا؛ همراه با @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹زمانی اتّفاق می افتاد که در ایام مخصوصه زیارتی چون هزاران زائر دیگر از نجف، پیاده راهی کربلا و زیارت مرقد مطّهر حضرت امام حسین(ع) می شدیم. 🔹 طبیعی است که در این مسیر(نجف – کربلا) که متجاوز از یک صد کیلومتر است، زائرین از میان بیابان های خشک و یا نخلستان های سرسبز و از کنار دجله و فرات عبور می کردند. زائرینی در گروه های دو نفره و سه نفره و بیشتر مجهز به وسایل پیاده روی و لوازم سفر در فاصله های مختلف، و تیپ ها و نژادهای گوناگون، و شهرهای اطراف در حرکت بودند که این زائرین در تماس با یکدیگر چون وجوهِ متشابه فراوانی داشتند، و همه به سویِ یک هدف و کعبۀ مقصود می رفتند، در برخورد با یکدیگر گرمی و صمیمیت خاصّی داشتند و حرکت افراد به تمام معنا، حالتِ عرفانی خاصی به خود می گرفت. 🔹 (ره) در میان گروه 20 نفری ما جلوۀ ویژه ای داشت. او سراپای وجودش «معرفت» بود، راه رفتن و نگاه و گفتارش، یاد خدا را در دلها زنده نگاه میداشت. به هنگام پیاده روی، ایشان در جلو کاروان و ما پشتِ سر او حرکت می کردیم.او از هر جهت، بزرگترِ ما بود و همگی احترام او را اصالتاً و نیابتاً بر خود فرض میدانستیم. 🔹وقتی به هیبت، عظمت، وقارِ و اذکار زیر لب او می نگریستیم، بی اختیار دید و فکرمان الهی شده و به معنویت و مبدأ و معاد می اندیشیدیم. 🔹آنچه بیشتر توجه زائران آمده از شهرها و جاهای دیگر را به هنگام عبور از این بزرگوار جلب می کرد و او را از هزاران زائر دیگر ممتاز ساخته بود، نه فقط چهرۀ نورانی و صورت زیبای ملکوتی او و نه فقط سیادت و رشادت اندام او؛ و نه فقط اذکار و حرکت لبهای او؛ و نه فقط نگاههای ژرف و دید الهی او، بلکه پای پیاده او را به اضافه او(حتی بدون جوراب) بود. 🔹بعضی زائرین عابر که در راه بر ما سبقت می گرفتند. پس از گذشتن از کاروانِ ما، نگاهی به عقب کرده و چهرۀ ملکوتی او را می نگریستند و پایِ برهنه او را بر روی و (آن هم در مسافتی طولانی و چند روزه) نظاره گر بودند، آنان به کربلا و امام حسین(ع) بیشتر شعله ور می گردید و شاهد بودیم که زائرین پس از نگاه به او و دیدنِ پایِ برهنۀ آن عزیز، تا مسافتی اشک می ریختند و حسین حسین می گفتند. 🔹این سید نورانی، با پای برهنه و گاهی اشک ریزان، در وادی عشق حسینی به نقطه مرکزی جذب قلوب عاشقان «کربلا» روان بود و تمام وجودش در ولایت و امامت ائمّه معصومین(علیهم السلام) ذوب گردیده بود. 🔹در کوله پشتی اعضای کاروانِ 20نفری ما کتابهای متنوع و گوناگونی که فراخور سفر باشد، وجود داشت که در هنگام استراحت و توقف در منازل و مهمانخانه ها از آن کتب استفاده میشد. یکی از دوستان روحانی، کامل مرحوم آیت‌الله اصفهانی(ره) را به همراه داشت، شهید حاج آقا مصطفی(ره) در حین حرکت، دیوان را در دست میگرفت و مرثیه های آنرا زمزمه می کرد و برای حضرت حسین بن علی(ع) مرتب اشک می ریخت. 🔹صحنۀ گریه های جانسوزِ او برایِ مظلومیّت امام حسین(ع) که گاهی با زمزمۀ شعری و یا جمله و کلمه ای چون: «یا ابا عبدالله»، «یا حسین مظلوم و یا حسین شهید!» همراه بود، چونان آتشی بود که به قلب ما می زد و به اصطلاح دلِ سنگ را آب میکرد. شهید حاج آقا مصطفی(ره) که اندامش متناسب و قوی هیکل بود به هنگام گریۀ شدید، به سبک عجیبی شانه هایش بالا و پایین می آمد و تکان میخورد، کم کم به اوایل باغهای کربلا رسیدیم، بعضی از دوستان پاهایشان تاول زده بود و به سختی راه می آمدند و بعضاً تاول ها پاره و کار پیاده روی سخت تر شده بود و همه افتان و خیزان، نالان و گریان بسیار آهسته به راه خود ادامه میدادند امّا شهید عالیقدر با پای برهنه و تاولهای سخت، چندان نگاه به جلوی پا نمیکرد؛ تمام نگاهش به گنبد حسین(ع) و محو عظمت و مظلومیّت او بود. راه می آمد، به گنبد و پرچم حسینی چشم دوخته بود(اشک می ریخت) برای او ناله میکرد و درد پا و خستگی های چندین روز پیاده روی و تاولهای جراحتی را حسّ نمی کرد. 🔹بارها به دستور ایشان و خواندن شعری از مرحوم کمپانی(در حال راه رفتن) بیابانِ کربلا، حسیّنیه می شد و گریه ادامه می یافت و آن مرحوم بلند بلند گریه می کرد و گاهی مایل نبود مصیبت خوانی پایان یابد! اشک روی گونه ها و محاسنِ شریفِ او و صدایِ هق هقِ گریه، حاضرین را سخت متأثر میساخت. 🔹در یکی از این سفرها به نزدیکی کربلا رسیدیم،از روی یک بلندی، با زحمت زیاد، از دور دیده شد که برگنبد بارگاه آن حضرت در اهتزاز بود. همۀ همراهان با شور زایدالوصفی یکجا و همنوا به گریه افتادند و با دیدن گریه هایِ خاصِ مرحوم حاج آقا مصطفی(ره) شور و نوا و اشکهای همراهان شدت گرفت. (راوی: سیدتقی درچه ای) @rozaneebefarda
🔰 لوح | گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اربعین، همه‌ مردم از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیه‌السلام) و بگوینـد یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست بیاییم، نشد. ۹۹/۶/۳۱ 💻 @khamenei_ir
بِروید سراغِ کارهای نَشدنی! تا بِشود. @alfavayedolkoronaieh🌱
بی‌خوابی روزهای کرونایی رو چطور درمان کنیم؟ 🛌 طبق مطالعه‌ای جدید، بیش از یک‌سوم آدم‌ها در تمام دنیا به دلیل دچار مشکل بی‌خوابی و اضطراب شدند که علتش هم مشکلات مالی و اقتصادی، استفاده زیاد از موبایل و پیگیری زیاد خبرهاست. @TebyanOnline @alfavayedolkoronaieh🌱
💠 شرحی بر زیارت فراز اول 🏴 سلام بر ولی و محبوب خدا «حسین مظلوم شهید» @TebyanOnline @alfavayedolkoronaieh🌱
بعضي‌ها می‌گويند مردم بد شده‌اند! در حالي که اينگونه نيست؛ فشار شيطان خيلي زياد است! سي سال قبل اين امکانات در اختيار نبود و اگر کسي مي‌خواست گناهي بکند بايد تلاش مي‌کرد،اما در حال حاضر، مهیج‌ترین صحنه‌هاي شهواني يا صحنه‌هايي که انسان را به دين بدبين مي‌کنند؛کاملاً در اختيار همه جوانهاست. اگر کسي در اين فضا بخواهد پاک باشد، بسيار مشکل است. طهارتي که در نفوس و در جوان‌ها ديده مي‌شود به دليل توجه به اهل بيت(ع) و نيز عنايت امام زمان(عج) است.اين جمع جوان‌ها هستند که در روز عاشورا و تاسوعا مي‌آيند و مجلس امام حسين(ع) را گرم مي کنند. اينها هستند که جمکران و حرم امام رضا(ع) را پر مي‌کنند، بنابراين فضا بسيار خوب است و اين خوبي هم به علت محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. | استاد میرباقری | @alfavayedolkoronaieh🌱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📰 دکه فرهنگی 📸 صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۴ مهرماه @hvasl_ir @alfavayedolkoronaieh🌱
یه وقتا باید قرآنتو بگیری رو قلبت و بگی: روز قیامت از من شکایت نکنیا ! @alfavayedolkoronaieh🌱
اَللهُ اَکبَرُ مِن آلامِنا و خدا بسیار بسیار بزرگتر از درد های ماست... @alfavayedolkoronaieh🌱
📌سه پیشنهاد برای اربعین امسال (۱) 🔸بازکردن باب مناجات با امام‌حسین(ع) که رهبر انقلاب فرمودند 🔸این مناجات‌ها را در فضای مجازی علنی کنیم و برایش آثار هنری بسازیم 🔸وظیفه خودمان بدانیم که در فضای اینترنت، اربعین را رونق بدهیم 🔻 در این شرایطی که ما نمی‌توانیم اربعین را پرشور برگزار کنیم، نباید تمام اقدامات‌مان را به کمک‌رسانی‌ها و فعالیت‌های نوع‌دوستانه محدود کنیم؛ حفظ شعائر هم باید یادمان نرود. 🔻 پیشنهاد اول بنده برای اربعین امسال-در کنار کمک‌های مؤمنانه- باز کردن باب مناجات است؛ همان باب مناجاتی که رهبر انقلاب گشودند و اخیراً فرمودند: امسال اربعین که نمی‌توانید به کربلا بروید، خودتان از راه دور، با امام‌حسین(ع) مناجات کنید. 🔻 ما هم امسال مانند ایشان با امام‌حسین(ع) مناجات خواهیم کرد. این مناجات‌ها هم مناجات با خدا نیست که مخفیانه باشد، مناجات با حسین(ع) باید علنی باشد؛ مثل زیارتنامه، مثل روضه. 🔻 از روی الگوی دعای کمیل، ابوحمزۀ ثمالی و... می‌توانید مضامین بسیار زیبایی برای این مناجات‌ها پیدا کنید. مثلاً اینکه «یا اباعبدالله، شاید از خدمت ما در اربعینِ سال گذشته خوشت نیامده...» شعرای آئینی ما هم مضامین زیبایی در شعرهای خود دارند. 🔻 ان‌شاءالله آثار زیبای ادبی هنری فراوانی در این سلسله مناجات‌ها به‌دست خواهد آمد. کمااینکه وقتی راه کربلا بسته بود چه شعرهای زیبایی در فراق کربلا سروده می‌شد. 🔻 فضای اینترنت را از این مناجات‌ها و این مضامین زیبا پُر کنیم. وظیفه خودمان بدانیم که در فضای اینترنت اربعین را رونق بدهیم. در فضای مجازی حضور پیدا کنید و مطالب خوب اربعینی را لایک کنید و از دوستان خود بخواهید که این صفحات را دنبال کنند. 🔻 امسال می‌توانیم میلیون‌ها خاطره برای اربعین جمع کنیم. میلیون‌ها کلیپ می‌تواند برای اربعین ساخته بشود. هر یک از شما می‌توانید مستندساز بشوید و از زاویۀ نگاه خودتان برای اربعین، مستند بسازید. 👤علیرضا پناهیان 🚩 نشست هم‌اندیشی فعالین اربعین - ۹۹.۷.۴ 👈🏻 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/6511 @Panahian_ir @alfavayedolkoronaieh🌱
MaarefHadith: ❗️ثبت نام عتبات با قطع دست!! ✍️سید محمدصادق رضوی ◀️قضيه‌ی معروفي است كه همه ي ما بارها از اهل منبر شنيده‌ايم كه مردم براي زيارت دست مي دادند و داستان زني كه سال قبل دست راستش را داده بود و... سير تكاملي اين قضيه آن را با ابتكار عملي به مروج الذهب نيز نسبت داده و نهايتا در تعدادي از سايتها چنين مطلبي مي خوانيم: ⬅️«خانمی به قصد زیارت بارگاه امام حسین (علیه السلام) به مأمور ثبت نام مراجعه کرد. به وی تذکر دادند، آیا می دانی که شرط رفتن به زیارت قطع دست است؟ آن زن پاسخ داد: از شرایط آگاهم! متصدی ثبت نام، اسم این خانم را می نویسد. آن گاه به وی دستور می دهد: دستش را برای قطع کردن بیرون بیاورد. آن زن دست چپ خود را بیرون می آورد! مامور می گوید: خانم فرمان خلیفه می گوید، باید دست راست داوطلب زیارت قطع شود. آن زن دست راست خود را از زیر حجاب بیرون آورده و می گوید: این دست را سال گذشته قطع کردید!» 🔸طبعا انتظار بي موردي است كه در مروج الذهب كوچكترين اثري از اين حكايت بيابيد! هر چند اصل سختگيري متوكل بر زوّار و جسارتهايش بر مرقد مطهر در منابع مختلفي -از جمله مروج الذهب- نقل شده است. این‌كه چرا از منابع مورد اعتماد نقل نمي كنند، رشته‌ای است که سری دراز دارد! اما مشکل مهم‌تر این است که متأسفانه گاهی اين بزرگوران در مقام فقیه و جایگاه افتاء ظاهر می شوند. 🔄نقل مكرر اين قضيه با آب و تاب بسیار، به مخاطب القاء می‌کند تحمل این گونه ضررهای شدید برای زیارت جائز و بلکه مستحب است. فارغ از نظرات مشهور فقهاء، به نظر مي‌رسد شاهد محكمي بر اين مدعا وجود ندارد. علاوه بر اين فعل چند زائر شيعه تا زماني كه مورد تأييد ائمه عليهم السلام نرسيده باشد حجت نيست. علاوه بر اصل اولی و قاعده ی کلی حرمت اضرار به نفس، از برخي روايات بر مي آيد كه تحمّل چنين ضررهايي براي زيارت، مورد نهي قرار گرفته است. 🔹مرحوم کلینی (1/525) از علی بن محمد (علّان) نقل می کند: خرج نهي عن زيارة مقابر قريش و الحير، فلما كان بعد أشهر دعا الوزير الباقطائي فقال له: الق بني الفرات و البرسيين و قل لهم لا يزوروا مقابر قريش، فقد أمر الخليفة أن يتفقد كل من زار فيقبض عليه. 🔹در روایت دیگری زیارت در هنگام تقیه را این چنین توصیف می کند: کامل الزیارت :حدثني علي بن الحسين رحمه الله عن سعد بن عبد الله عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب عن محمد بن إسماعيل بن بزيع عن الخيبري عن يونس بن ظبيان عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قلت له جعلت فداك زيارة قبر الحسين عليه السلام في حال التقيّة؟ قال: إذا أتيت الفرات فاغتسل ثم البس أثوابك الطاهرة [ثوبيك الطاهرين‏] ثم تمر بإزاء القبر و قل- صلى الله عليك يا أبا عبد الله صلى الله عليك يا أبا عبد الله فقد تمت زيارتك. اگر بنا بود تقیه در زیارت رعایت نشود امام علیه السلام در جواب می فرمودند:تقیه معنا ندارد هر جور هست زیارت کنید! ⬅️بله، چند روایتی در خصوص ترغيب به زیارت امام حسین علیه السلام با وجود ترس از سلطان ذکر شده که عمدتا سند آنها به (عبد الله اصم) راوی معلوم الحال، منتهی می شود كه روايات طولاني و منفردش در كامل الزيارات به چشم مي خورد. (در مورد كتاب المزار وي به نگاشته ي دكتر حسن انصاري مراجعه كنيد) 💠تنها روايت معتبري كه در آن ذكر زيارت همراه خوف را يافتيم حديث ارزنده اي است كه به اسانيد مختلف از معاوية بن وهب از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه در قسمتي از آن آمده: «يا معاوية لا تدع‏ زيارة قبر الحسين ع لخوف [من أحد] فإن من ترك زيارته رأى من الحسرة ما يتمنى أن قبره كان عنده‏» بحار الانوار 98/9 (به اسناد مختلف از كامل الزيارات)، ثواب الاعمال/94 🔻در مورد اين روایت چند نکته وجود دارد: 1⃣در بعضی نقل های این حدیث، تعبیر (لخوف) وجود ندارد. (تهذیب، 6/47، کامل الزیارات 119) 2⃣خوفی که در اینجا ذکر شده - برخلاف روایات عبد الله اصمّ- کاملا مجمل است.خوف بدگویی دیگران یا خوف ضرر مالی و... از مصادیقی است که می تواند شامل این مطلق باشد، به خصوص در زمان صدور این حدیث که نفس پایبندی به امامت خود مستلزم تحمّل آزار های مختلف بود و بسیاری از شیعیان زندگانی خود را در سایه ی ترس و اضطراب می گذراندند. اهمّیّت زیارت به آن مقدارست که باید تا مقدار توان مقدّمات آن را تحصیل نموده و از بهانه های واهی و سختی های پیش رو صرف نظر کرد، اما بحث در جاییست که خوف قتل نفس یا ضرر بزرگ جانی در میان باشد. 3⃣با توجه به مباحث علم اصول، تمسّک به چنین اطلاق ضعیفی برای تخصیص عمومات قطعي و محكم روا نيست، به خصوص كه با خبر واحدي مواجهيم كه معارض با خبر ديگري بوده، و حتي خود حديث هم نقل ديگري بدون كلمه (لخوف) دارد. @MaarefHadith @alfavayedolkoronaieh🌱