🔴 چرا بعضیها «امامِ نوفللوشاتو» را قبول دارند ولی امامِ بعد از انقلاب را قبول ندارند؟
🔴 امام(ره) چگونه مفاهیم دین را در جامعۀ ما عملیاتی کرد؟ یک نمونهاش ولایتفقیه
🔻#عملیاتی_کردن_مفاهیم_دین، دلیل مظلومیت امیرالمؤمنین(ع)
➖مهمترین دلیل مظلومیت علی(ع) این بود که ایشان مأمور عملیاتیکردن مفاهیم دین در جامعه بود که این مأموریت با عبارت «یُقاتِلُ عَلَى التَّأْویلِ» در روایت بیان شده است؛ یعنی مبارزه با دشمنان تأویلِ آیات قرآن و حقیقت عینی تفسیر این آیات.
➖امیرالمؤمنین(ع) با آنهمه دانش و فضیلت، چرا مظلوم واقع شد؟ چون تأویل آیات قرآن را دنبال میکرد و بهطور مصداقی وارد میدان میشد؛ آنهم نه همه مصادیق را بلکه اهم آن را. امروز هم اگر بخواهیم مصداقی وارد میدان بشویم، میبینیم که این کار خیلی سخت است.
➖رهبر انقلاب دو روز پیش دربارۀ آیۀ «ما اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله» فرمود: اصلاً ارسال رسل برای این است که مورد اطاعت قرار بگیرند؛ این اطاعت، مطلق است یعنی در همۀ امور زندگی، که معنای مستفاد از آیه این است که زندگی مردم (زندگی خصوصی و زندگی عمومی) باید به وسیله دین اداره بشود(۱۳۹۹/۱۲/۰۴)
➖امام(ره) میفرمود ولایت فقیه استمرار ولایت انبیاء است. رهبر انقلاب هم فرمود که امام(ره) آمد و دین را در جامعه، عملیاتی کرد. خُب امام(ره) چگونه مفاهیم دین را عملیاتی کردند؟ آیا خودِ رسولخدا(ص) را آوردند یا فقط به اعتقادات و اخلاقیات پرداختند؟ نخیر، ولایت فقیه را آوردند. این همان عملیاتی کردن دین است. این عینیتبخشیدن به مفاهیم دینی است. این در واقع بخشی از همان عملیات تأویل است چون دارد مصداقی وارد صحنه میشود.
➖الان برخی میگویند که ما امامِ نوفللوشاتو را قبول داریم ولی امامِ بعد از آمدن به تهران را قبول نداریم! درحالیکه امام بعد از آمدن به تهران هیچ تفاوتی نکرده بود جز اینکه مصداقیتر وارد میشد. لذا بعضیها وقتی که امام مصداقیتر وارد شد، دشمن امام شدند.
➖امام هرچه جلوتر میرفت مصداقیتر وارد میشد. امام(ره) فرمود که ما اول انقلاب اشتباه کردیم کار را بهدست لیبرالها (دولت موقت) دادیم. اما برخی از سیاسیون نادان میگویند که ما اتفاقاً بعدش اشتباه کردیم و اینکه دولت را دست لیبرالها دادیم درست بود! دقیقا برعکس امام.
➖چرا میگویند ما امامِ نوفللوشاتو را قبول داریم؟ چرا میگویند امام اول انقلاب را قبول داریم؟ چون امام در آنجا یک کلّیاتی را بیان کرد که درواقع شبیه «یُقاتِلُ عَلی التّنزیل» بود. اما وقتی جلوتر آمد وارد «یُقاتِلُ عَلَى التَّأْویلِ» شد و همینطور صحنههای عملیاتی جدیدی پیش میآمد که امام مجبور بود وارد میدان بشود و مصداقی عمل کند.
👤علیرضا پناهیان
🚩 امامزاده قاضی الصابر - ۹۹/۱۲/۶
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/6706
@Panahian_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باور کنید؛
که بعضی از مسئولینِ ما اونقدر که
از رسانه و روزنامه و افکار عمومی
و فضای مجازی میترسند
ولله که از خدا نمیترسند ...!
@shattahiat
@alfavayedolkoronaieh🌱
💿 نرمافزار «مظهر حق» حاوی صوت دروس اخلاق آیتاللهالعظمی مظاهری منتشر شد
hawzahnews.com/xb3Y7
@HawzahNews| حوزه
خُدایا!
کمک کن بیخیالی و بی عاری را
با تَوَکل اشتباه نگیریم
#تلنگرانه
@yadegaranir
@alfavayedolkoronaieh🌱
در زندگی باید زن و شوهر هر دو چشم خطاپوش داشته باشند.
گوش کنید چه میخواهم بگویم؛ یعنی جنابعالی اگر خطا کردی، ایشان باید نادیده بگیرد؛ ایشان اگر خطا کرد، شما نادیده بگیرید، چشم خطاپوش در زندگی خیلی مؤثر است، بخصوص راجع به بچههایتان ان شاءالله بعداً، توجه کنید.
یعنی خطا را نادیده بگیرید و به روی خودتان نیاورید، اما این توصیه به این معنا نیست که شما همدیگر را در زندگی نسازید؛ نه، هنگامی که خطا سر زد، به روی هم نیاورید.
بخصوص جلوی افراد دیگر که به رو آوردن خیلی بد است.
بعضی وقت ها که پیش هم نشستهاید گل میگویید و به قول ما، گل میشنوید، با زبانی شیرین و خوب، نه زخم زبان؛ نه زهر دار، به همدیگر تذکّر با خوشی بدهید، توجه کنید چه عرض کردم! مثلاً طرف متوجه بشود که چه خطایی از او سر زده بود!
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی ره
@elteiyam
@alfavayedolkoronaieh🌱
در یکی از ادعیه ماه رجب که منقول است از امام عصر عجلالله، لابهلای درخواستهایی که میشود، میگوید: خدایا اصلا میدانی چرا اینها را از تو میخواهم؟
بعد هم اینگونه جواب میدهد که: "فانت مولای اعظم امله و ثقته..."
چون بزرگترین آرزویی که میتوان داشت تویی!
خوشبهحال آنهایی که میفهمند وقتی آرزوی ته دلت بشود پروردگارِ علی بن ابیطالب علیهالسلام یعنی چه!
@elteiyam
@alfavayedolkoronaieh🌱
هرچقدر از #طنز قضیه بگم کم لطفیه...
خوابمونو نپرون 😂😂
@alfavayedolkoronaieh🌱
آمار کرونا - یکشنبه ۱۰ اسفند
مبتلایان: ۸۰۱۰ نفر
قربانیان: ۹۳ نفر
@Farsna
@alfavayedolkoronaieh🌱
🔹 معنای عبارت (ما تقدّم من ذنبه وما تأخّر)
🔸در برخی از روایات ثواب اعمال چنین عبارتی وارد شده است: «غفر الله له ما تقدّم من ذنبه وما تأخّر». و آن را چنین معنی کرده اند که خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد!
🔹از جمله: «من زار قبر الحسین بن علی (ع) عارفاً بحقّه غفر اللَّه له ما تقدّم من ذنبه و ما تأخّر».
🔸بايد دانست كه معنى ما تأخّر: ما يأتى - یعنی آینده - نيست، زيرا «ما تقدّم» و «ما تأخّر» هر دو فعل ماضى است و نبايد به مضارع ترجمه شود.
🔹پس ترجمه صحیح عبارت چنین است:
هرکس زیارت کند قبر حسین (ع) را خداوند گناهان گذشته او را هرچه هست می آمرزد، از اوّل تا آخر (يعنى گناهان قديم و جديد او را)؛
🔸نه آن گناهانی که پس از این مرتکب می شود؛ زیرا غفران به معنی اسقاط عقاب است، و اسقاط مطلق عقاب مستلزم اسقاط مطلق تکلیف است، و اسقاط مطلق تکلیف از مکلّف به ضرورت عقل و نقل باطل است.
ر.ک: ثواب الاعمال، ترجمه استاد علی اکبر غفّاری ص 194 و ص 419.
🔸و از همین رو است که در دعاهای مأثوره از اهل بیت (ع) شیوه صحیح دعا بدین گونه تعلیم شده است:
🔹«اللهم اغفرلی ما مضی من ذنوبی، و اعصمنی فیما بقی من عمری».
خداوندا گناهان گذشته مرا بیامرز، و در آینده مرا از ارتکاب گناه حفظ فرما.
@bazmeghodsian
@alfavayedolkoronaieh🌱
گاهی اوقات جمله " خدا رو چه
دیدی؟ " مثل آب رو آتیشه...
@alfavayedolkoronaieh🌱