eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
311 عکس
29 ویدیو
209 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومتی با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 1- اگر کسی شب عید فطر را درک بکند در حالیکه شرائط لازم را داشته باشد، پرداخت زکات فطره بر او واجب می شود. اما شرایط وجوب چیست؛ 1- مکلف باشد و صبی و مجنون نباشد. 2- در هنگامه هلال ماه شوال مغمی علیه و در اغما نباشد. 3- حر باشد و مملوک نباشد. 4- غنی باشد و فقیر نباشد. ؛ اینکه فردی در شب عید فطر، مکلف و عاقل و حر باشد روشن است، اما اینکه در شب عید غنی باشد به چه معنا است؟ ؛ مقصود از اینکه کسی که واجب الزکاة است باید اوصاف چهارگانه را داشته باشد یعنی در همان شب عید متصف به این اوصاف باشد. این معنا درباره وصف «غنی» با این توضیح است که، افراد به سال جاری خود توجه می کنند، چنانکه خود را در اداره امور زندگی ناتوان ببینند به این صورت که قوت سالانه خود و عیال خود را نمی توانند تأمین می کنند، چنین فردی فقیر است و در شب عید نیز متصف به وصف فقر است هرچند که در آن لحظه مبالغی در اختیار داشته باشد و توان پرداخت داشته باشد. 🔺 به نظر می رسد؛ در میان فقهای عظام، بیان حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) جهت تبیین حاق و مغزای نکته ای که گفته شد، مفید فایده باشد: «؟؛ منظور كسى است كه خرج سال خود و خانواده‌اش را دارد؛ و كسى كه فعلًا خرج سال را ندارد ولى به تدريج به دست مى‌آورد و مصرف مى‌كند، اگر غير از آن چه خرج مى‌كند، با قرض كردن و مانند آن بتواند زكات فطره را بدهد، به طورى كه نظم امور او به هم نخورد و موجب خرج و اجحاف نباشد، بنابر احتياط واجب بايد زكات فطره را بدهد.» 🔺اشاره؛ برخی از مردم با توجه به شرایط معیشتی پیش آمده در تأمین معاش خود مبتلا به مضیقه هستند و مالک بر قوت سالانه خود و خانواده شان نیستند. این افراد ممکن است که ظاهر اجتماعی شان به فقرا شباهتی نداشته باشد اما با لحاظ وضعیت مالی زندگی که دارند «غنی» محسوب نمی شوند. https://eitaa.com/alfigh_alosul/22
🔸 ✔ بعد از آنکه روشن شد که چه کسی مکلف به پرداخت زکات فطره است، حال سؤال این است که، او این زکات فطره را از ناحیه چه کسانی باید پرداخت کند؟ پاسخ به این سؤال بازگشت به کلمه «عیلولة» دارد. شخصی که مکلف به پرداخت است «معیل» است و او از جانب «عیال» خود باید پرداخت کند. فقها واژه عیال را به «نانخور» تعبیر کرده اند. و اطلاق در این واژه را پذیرفته اند. همانطور که سیدصاحب عروه می فرماید: «يجب إخراجها بعد تحقق شرائطها عن نفسه و عن كل من يعوله‌حين دخول ليلة الفطر من غير فرق بين واجب النفقة عليه و غيره و الصغير و الكبير و الحر و المملوك و المسلم و الكافر و الأرحام و غيرهم حتى المحبوس عنده و لو على وجه محرم و كذا تجب‌عن الضيف بشرط صدق كونه عيالا له»(العروة الوثقی- المحشی) 🔺اشاره؛ عنوان «عیال» عنوان اصیل و مطلق است، شامل عیال حاضر و غائب، فقیر و غنی هم می باشد. (تفصیل موارد را به عروه محشی مراجعه نمایند.) ✔ در باره «میهمان یا ضیف» غالب فقهای عظام همان صدق عیال یا نانخور را قبول کرده اند و آن را عنوان اصیل دانسته اند و وجوب پرداخت زکات را منوط به صدق عنوان نانخور در نظر گرفته اند و برخی دیگر عنوان «ضیف» را مستقل در نظر گرفته اند: «گلپايگانى، صافى: مسأله فطرۀ مهمانى كه پيش از مغرب شب عيد فطر با رضايت صاحبخانه وارد شده در صورتى كه بگويند امشب نان او را داده، بر او واجب است هر چند نان‌خور او حساب نشود.»(توضیح المسائل امام خمینی- محشی) @alfigh_alosul
🔸 ✔ بعد از تبیین مکلف زکات فطره، و تعداد افرادی که باید زکات آنها داده شود، حال سؤال این است که، چه چیزی باید پرداخته شود؟ غالب فقهای عظام از تعبیر «قوت غالب» یا «غذای معمول مردم» استفاده کرده اند اما به نظر می رسد آنچه حضرت امام فرموده اند موافق با ادله است: «هر نفرى يك صاع كه تقريباً سه كيلو است گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج يا ذرّت و مانند اينها به مستحقّ بدهد و اگر پول يكى از اينها را هم بدهد كافى است»(توضیح المسائل) نظر مقام معظم رهبری نیز بر همین است که فرمودند: «اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها داده شود کفایت می کند و منحصر در قوت غالب نیست»(استفتائات سایت) 🔺علی ای حال؛ پرداخت زکات فطره با توجه به اینکه پرداخت قیمت آن هم جایز است، چندان مورد بحث و اشکال نیست. لازم به ذکر است که، قیمت هایی که مراجع عظام می فرمایند، وظیفه مرجع نیست و نوعی راهنمایی برای مقلد است که دچار ابهام نشود و خود مقلد نیز می تواند یکی از اقلام مذکور را قیمت کرده و پول آنها را پرداخت نماید. 🔸 در این مقام دو سؤال مطرح است؛ چه زمانی زکات فطره واجب می شود؟ بعد از دخول وقت وجوب زکات فطره، مکلف چه وظیفه ای دارد؟ 1- بالاتفاق فرموده اند؛ وقت دخول لیلة العید زکات فطره بر انسان واجب می شود و مهلت پرداخت آن تا زوال روز عید می باشد. 2- در کلمات فقهای عظام دو تعبیر وجود دارد؛ پرداخت زکات فطره به فقیر، کنارگذاشتن فطریه. در صورت اول وظیفه فرد پرداخت مال به فقیر است بعد از دخول وقت، در صورت دوم خارج کردن و کنار گذاشتن زکات فطره از اموال است. حال اگر او نماز عید را می خواند احتیاط واجب است که پیش از نماز یا دفع کند یا عزل المال. و اگر نمی خواند تا وقت زوال فرصت دارد. 🔺چنانچه کسی مکلف به پرداخت مال به فقیر باشد نمی تواند زکات فطریه خود را در صندوق کمیته امداد بیاندازد و یا موسسات خیریه را وکیل در پرداخت قرار دهد و چنانچه وظیفه مکلف اخراج المال باشد، می تواند موسسات خیریه و کمیته امداد را وکیل در پرداخت فطریه به فقرا قرار دهد. نظر آقایان گلپایگانی، صافی، تبریزی، خامنه ای به این است که او مخیر میان دفع المال و عزل المال است. @alfigh_alosul
عرض سلام محضر دوستان گرامی؛ قرار بر این است که در کانال صوت جلسات درسی استاد بارگذاری شود. ایشان از اساتید مبرز علم رجال و حدیث هستند، از شاگردان استاد و یک فرد در این موضوعات میباشند. استماع جلسات رجال ایشان که در انجام شده است، بسیار مفید فایده خواهد بود. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/alfigh_alosul/36
رجال2.mp3
28.37M
#صوت_جلسه_دوم_رجال 🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال. 1/1. کتاب با 4 مسلک (طبقات نگاری، فهرست نگاری، توصیف رجال، پراکنده نگاری). 1/2. اشاره تفصیلی به کتاب رجال کشی (پراکنده نگاری). 1/3. اشاره تفصیلی به یونس بن عبدالرحمن ذیل کتاب کشی. https://eitaa.com/alfigh_alosul/14
رجال 6.mp3
31.48M
#صوت_جلسه_ششم_رجال 🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- بررسی مقدمه رجال النجاشی 2- بیان وجوه مفارق فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی 3- بیان وجوه اقوائیت رجال نجاشی بر فهرست شیخ طوسی 4- اشاره ای کوتاه به مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/26
رجال 1.mp3
29.74M
🔊 #صوت_جلسه_اول_رجال 🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸 موضوعات؛ 1- ضرورت بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال 2- تبیین تفاوت رجال، تراجم و درایه 3- تبیین طبقات نگاری 4- اشاره ای به مفارقات میان متون رجالی https://eitaa.com/alfigh_alosul/10
رجال 4.mp3
23.71M
#صوت_جلسه_چهارم_رجال 🔸استاد سید علیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- ادامه بررسی مقدمه «الفهرست شیخ طوسی» 1/1. تبیین مفهوم روایت و عدم روایت از کتاب https://eitaa.com/alfigh_alosul/19
رجال 5.mp3
28.35M
#صوت_جلسه_پنجم_رجال 🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- ادامه بررسی مقدمه فهرست شیخ طوسی 1/1. اشاره ای به محمد بن سنان 1/2. امتیازات رساله ابوغالب زراری 2- آیا شیخ طوسی به وعده ای که در مقدمه داده است(توصیف رواة) عمل می کند؟ https://eitaa.com/alfigh_alosul/24
رجال 3.mp3
29.88M
#صوت_جلسه_سوم_رجال 🔸استاد سید علیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- چرا شیعه "کتاب محور" شد؟ 2- بررسی نکات مقدمه "الفهرست شیخ طوسی" 2/1. تبیین معانی "اصل و تصنیف" https://eitaa.com/alfigh_alosul/16
رجال 7.mp3
30.74M
🔸استادسیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1-ادامه بررسی کتاب رجال نجاشی 1/1.وجوه مشترک رجال نجاشی با فهرست شیخ طوسی 1/2.وجوه مختصه رجال نجاشی 2. انواع وثاقت در رجال نجاشی 3.اشاره ای به شیوه رجالی ابن غضائری 4.چرایی بیان مذهب در توصیف روات https://eitaa.com/alfigh_alosul/46
رجال 8.mp3
28.84M
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- انواع وثاقت 2- «طریق به کتاب» و فوائد آن - آیا وجود راویان ضعیف در طرق، به اعتبار کتاب خدشه ای وارد نمی کند؟ 3- مفهوم استثناء و انواع آن https://eitaa.com/alfigh_alosul/47
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رجال 9.mp3
30.71M
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ ۱- بسط مفهوم استثناء وانواع آن. https://eitaa.com/alfigh_alosul/49
🔸روش غالب علمای سلف در تعیین مرجعیت چه بوده است؟ ✔حضرت آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی): 🔺 زمانی که صاحب جواهر، مرجع عام تقلید و شیخ انصاری نیز از نظر علمی درجه اول بود و خیلی‌ها قائل به تقدّم شیخ بر صاحب جواهر بودند (و شیخ در علم اصول قطعاً بر صاحب جواهر تقدم داشت)، شیخ عرض اندام نمی‌کرد و وقتی برای تقلید به وی مراجعه می‌کردند، به دیگری ارجاع می‌داد. 🔺 شیخ جزء اصحاب و حزب صاحب جواهر نبود و به علمیت صاحب جواهر هم چندان معتنی نبود و از تعبیر شیخ در مکاسب نیز این نکته برداشت می‌شود، با این اوصاف طبعاً و علی القاعده نباید صاحب جواهر به شیخ معتنی باشد، لذا عرب‌هایی که از اصحاب و حزب و نزدیکان وی بودند، توقع نداشتند که صاحب جواهر برای مرجعیت بعد از خودش کسی غیر از اصحاب را برگزیند، به‌ویژه که از غیر عرب باشد. ولی صاحب جواهر وظیفه شرعی دید که شیخ انصاری را معرفی کند. لذا قُبیل وفاتش گفت: به ملّا مرتضی بگویید بیاید. اصحاب که می‌خواستند مرجع پس از وی عرب باشد، شیخ مرتضی عرب را آوردند. صاحب جواهر گفت: نه، ملّا مرتضی شوشتری – یا دزفولی – را بگویید بیاید. وقتی شیخ کنار صاحب جواهر نشست، صاحب جواهر در حالی که به شیخ اشاره می‌کرد، فرمود: من أراد النجاة فلیتمسّک بهذا الشیخ»! سپس به شیخ رو کرد و گفت: شیخ، قدری از احتیاطات کم کن که حکم شرعی سهل است. 🔺 با ارجاع صاحب جواهر همه شرایط برای مرجعیت شیخ آماده شد. هم مرجع عام او را معرفی کرده و هم در تقوا و ملّایی مورد قبول همگان است ولی شیخ از رساله نوشتن ابا کرد. 🔺 وقتی فشارهای اطرافیان زیاد شد، شیخ گفت: سعید العلماء بر من مقدم است و تا او هست، من رساله نمی‌نویسم. در آن وقت سعید العلماء در بابل مازندران بود. در آن زمان یعنی سال ۱۲۶۶ق تا قاصد از نجف به بابل برود، مدتی طول می‌ کشید. 🔺 وقتی خبر به سعید العلماء رسید، او گفت: بله، من در درس شریف العلماء بر شیخ مقدم بودم ولی الآن وضع فرق کرده است. از وقتی که من به بابل آمده‌ام، از نظر علمی روزبه‌روز تنزّل کرده ام و سعید العلمای قبل نیستم و شیخ هم در حوزه علمیه با بزرگان علم سروکار داشته و روزبه‌روز ترقّی کرده است و او نیز شیخ انصاری سابق نیست و اکنون او بر من تقدم دارد. لذا باید از او تقلید کنید. وقتی قاصد خبر ارجاع سعید العلماء به شیخ را به نجف آورد، شیخ شروع کرد به تحشیه رساله کلباسی. 🔺 در زمان صاحب جواهر دامادش سید محمد هندی که شاگردش نیز بود، از شیخ حسن مامقانی تقلید می‌کرد. از این روشن می‌شود که بستگان صاحب جواهر محذوری نداشتند که از دیگری تقلید کنند و این نیز کاشف از تقوای صاحب جواهر بود. ر.ک. جرعه ای از دریا / سایت معظم له. @alfigh_alosul
رجال 10.mp3
32.5M
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- بررسی عوامل تضعیف و توثیق در رجال 2- «غلو» مهمترین عامل تضعیف روات 3- بررسی چرایی نقش «غلو» در تضعیفات رجالی 4- «گسترش دامنه فقه»دستور کار اصلی نهاد امامت https://eitaa.com/alfigh_alosul/51
رجال 11.mp3
27.59M
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- ادامه بحث غلو 2- سیاست اول ائمه؛ طرد و لعن غلات 3- سیاست دوم ائمه؛ معرفی فقها به جامعه شیعه - جامعیت فقهای عصر حضور https://eitaa.com/alfigh_alosul/52
index.jpg
7.8K
✔حضرت آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی): 🔺 مرحوم آقای گلپایگانی در مسائل علمی پخته بود. گاهی درباره تقلید از من سؤال می‌کردند، من تقلید از ایشان را مُبْرئ ذمّه می‌دانستم، چون ایشان حتّی المقدور از مشهور تخطّی نمی‌کرد و اگر هم تخطّی می‌کرد، مواردی بود که احتیاط در آن بود. لذا ارجاع به ایشان مبرئ ذمّه بود. 🔺 ایشان در فتوا دادن خیلی محتاط بود و در این جهت تسامحی نداشت. در حاشیه ایشان در عروه ابتکار خاصی نیست ولی پختگی خاصی در آن مشهود است که در کمتر حاشیه‌ای هست. با کوتاه‌ترین عبارت، حق مطلب را ادا کرده و عبارات موجز وی مثل عبارات پخته فقهای قدیم مانند شهید اول است. 🔺 از نظر علمی آقای گلپایگانی خیلی تحت تأثیر استادش مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری بود. از مطالبی که استاد آقای گلپایگانی داشت این بود که می‌فرمود: «معروف است که حرف مرد یکی است ولی من می‌گویم حرف مرد دو تا است. مرد آن است که وقتی به اشتباهش پی‌برد از حرف اولش برگردد و حرف طرف مقابل را قبول کند.» این روحیه استاد در شاگردش نیز وجود داشت. سایت معظم له. @alfigh_alosul
رجال 12.mp3
28M
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- مفهوم ضعف؛ عدم اعتبار روایات منفرده راوی ضعیف 2- بررسی مبانی اعتبار قول رجالی 3- نقل از استادسیدجواد شبیری؛ غالب تضعیفات رجالیون به دلایلی معتبر نیست. https://eitaa.com/alfigh_alosul/54
بیانات رهبری- فقه حکومتی.docx
53.4K
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) پیرامون فقه حکومتی. برگرفته از سایت معظم له. https://eitaa.com/alfigh_alosul/56
رجال 13.mp3
29.57M
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- اشاره ای به مبانی حجیت آرای رجالی 2- عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو - به دلیل اختلاف در مبانی کلامی مربوط به غلو - به دلیل مخالفت ائمه با برخی تضعیفات مبتنی بر غلو https://eitaa.com/alfigh_alosul/58
رجال 14 الف.mp3
9.04M
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ ۱- عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو - مخالفت نجاشی و ابن غضائری با برخی تضعیفات مبتنی بر غلو. https://eitaa.com/alfigh_alosul/60
🔸 متاسفانه جلسه چهاردهم رجال مقطعه ضبط شده است. با عنوان الف و ب این جلسه بارگذاری شد.