eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
325 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
عرض سلام محضر دوستان گرامی؛ قرار بر این است که در کانال صوت جلسات درسی استاد بارگذاری شود. ایشان از اساتید مبرز علم رجال و حدیث هستند، از شاگردان استاد و یک فرد در این موضوعات میباشند. استماع جلسات رجال ایشان که در انجام شده است، بسیار مفید فایده خواهد بود. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/alfigh_alosul/36
رجال2.mp3
28.37M
#صوت_جلسه_دوم_رجال 🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال. 1/1. کتاب با 4 مسلک (طبقات نگاری، فهرست نگاری، توصیف رجال، پراکنده نگاری). 1/2. اشاره تفصیلی به کتاب رجال کشی (پراکنده نگاری). 1/3. اشاره تفصیلی به یونس بن عبدالرحمن ذیل کتاب کشی. https://eitaa.com/alfigh_alosul/14
رجال 6.mp3
31.48M
#صوت_جلسه_ششم_رجال 🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- بررسی مقدمه رجال النجاشی 2- بیان وجوه مفارق فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی 3- بیان وجوه اقوائیت رجال نجاشی بر فهرست شیخ طوسی 4- اشاره ای کوتاه به مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/26
رجال 1.mp3
29.74M
🔊 #صوت_جلسه_اول_رجال 🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸 موضوعات؛ 1- ضرورت بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال 2- تبیین تفاوت رجال، تراجم و درایه 3- تبیین طبقات نگاری 4- اشاره ای به مفارقات میان متون رجالی https://eitaa.com/alfigh_alosul/10
رجال 4.mp3
23.71M
#صوت_جلسه_چهارم_رجال 🔸استاد سید علیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- ادامه بررسی مقدمه «الفهرست شیخ طوسی» 1/1. تبیین مفهوم روایت و عدم روایت از کتاب https://eitaa.com/alfigh_alosul/19
رجال 5.mp3
28.35M
#صوت_جلسه_پنجم_رجال 🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- ادامه بررسی مقدمه فهرست شیخ طوسی 1/1. اشاره ای به محمد بن سنان 1/2. امتیازات رساله ابوغالب زراری 2- آیا شیخ طوسی به وعده ای که در مقدمه داده است(توصیف رواة) عمل می کند؟ https://eitaa.com/alfigh_alosul/24
رجال 3.mp3
29.88M
#صوت_جلسه_سوم_رجال 🔸استاد سید علیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- چرا شیعه "کتاب محور" شد؟ 2- بررسی نکات مقدمه "الفهرست شیخ طوسی" 2/1. تبیین معانی "اصل و تصنیف" https://eitaa.com/alfigh_alosul/16
رجال 7.mp3
30.74M
🔸استادسیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1-ادامه بررسی کتاب رجال نجاشی 1/1.وجوه مشترک رجال نجاشی با فهرست شیخ طوسی 1/2.وجوه مختصه رجال نجاشی 2. انواع وثاقت در رجال نجاشی 3.اشاره ای به شیوه رجالی ابن غضائری 4.چرایی بیان مذهب در توصیف روات https://eitaa.com/alfigh_alosul/46
رجال 8.mp3
28.84M
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ 1- انواع وثاقت 2- «طریق به کتاب» و فوائد آن - آیا وجود راویان ضعیف در طرق، به اعتبار کتاب خدشه ای وارد نمی کند؟ 3- مفهوم استثناء و انواع آن https://eitaa.com/alfigh_alosul/47
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رجال 9.mp3
30.71M
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ ۱- بسط مفهوم استثناء وانواع آن. https://eitaa.com/alfigh_alosul/49
🔸روش غالب علمای سلف در تعیین مرجعیت چه بوده است؟ ✔حضرت آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی): 🔺 زمانی که صاحب جواهر، مرجع عام تقلید و شیخ انصاری نیز از نظر علمی درجه اول بود و خیلی‌ها قائل به تقدّم شیخ بر صاحب جواهر بودند (و شیخ در علم اصول قطعاً بر صاحب جواهر تقدم داشت)، شیخ عرض اندام نمی‌کرد و وقتی برای تقلید به وی مراجعه می‌کردند، به دیگری ارجاع می‌داد. 🔺 شیخ جزء اصحاب و حزب صاحب جواهر نبود و به علمیت صاحب جواهر هم چندان معتنی نبود و از تعبیر شیخ در مکاسب نیز این نکته برداشت می‌شود، با این اوصاف طبعاً و علی القاعده نباید صاحب جواهر به شیخ معتنی باشد، لذا عرب‌هایی که از اصحاب و حزب و نزدیکان وی بودند، توقع نداشتند که صاحب جواهر برای مرجعیت بعد از خودش کسی غیر از اصحاب را برگزیند، به‌ویژه که از غیر عرب باشد. ولی صاحب جواهر وظیفه شرعی دید که شیخ انصاری را معرفی کند. لذا قُبیل وفاتش گفت: به ملّا مرتضی بگویید بیاید. اصحاب که می‌خواستند مرجع پس از وی عرب باشد، شیخ مرتضی عرب را آوردند. صاحب جواهر گفت: نه، ملّا مرتضی شوشتری – یا دزفولی – را بگویید بیاید. وقتی شیخ کنار صاحب جواهر نشست، صاحب جواهر در حالی که به شیخ اشاره می‌کرد، فرمود: من أراد النجاة فلیتمسّک بهذا الشیخ»! سپس به شیخ رو کرد و گفت: شیخ، قدری از احتیاطات کم کن که حکم شرعی سهل است. 🔺 با ارجاع صاحب جواهر همه شرایط برای مرجعیت شیخ آماده شد. هم مرجع عام او را معرفی کرده و هم در تقوا و ملّایی مورد قبول همگان است ولی شیخ از رساله نوشتن ابا کرد. 🔺 وقتی فشارهای اطرافیان زیاد شد، شیخ گفت: سعید العلماء بر من مقدم است و تا او هست، من رساله نمی‌نویسم. در آن وقت سعید العلماء در بابل مازندران بود. در آن زمان یعنی سال ۱۲۶۶ق تا قاصد از نجف به بابل برود، مدتی طول می‌ کشید. 🔺 وقتی خبر به سعید العلماء رسید، او گفت: بله، من در درس شریف العلماء بر شیخ مقدم بودم ولی الآن وضع فرق کرده است. از وقتی که من به بابل آمده‌ام، از نظر علمی روزبه‌روز تنزّل کرده ام و سعید العلمای قبل نیستم و شیخ هم در حوزه علمیه با بزرگان علم سروکار داشته و روزبه‌روز ترقّی کرده است و او نیز شیخ انصاری سابق نیست و اکنون او بر من تقدم دارد. لذا باید از او تقلید کنید. وقتی قاصد خبر ارجاع سعید العلماء به شیخ را به نجف آورد، شیخ شروع کرد به تحشیه رساله کلباسی. 🔺 در زمان صاحب جواهر دامادش سید محمد هندی که شاگردش نیز بود، از شیخ حسن مامقانی تقلید می‌کرد. از این روشن می‌شود که بستگان صاحب جواهر محذوری نداشتند که از دیگری تقلید کنند و این نیز کاشف از تقوای صاحب جواهر بود. ر.ک. جرعه ای از دریا / سایت معظم له. @alfigh_alosul