رجال 12.mp3
28M
#صوت_جلسه_دوازدهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوعات؛
1- مفهوم ضعف؛ عدم اعتبار روایات منفرده راوی ضعیف
2- بررسی مبانی اعتبار قول رجالی
3- نقل از استادسیدجواد شبیری؛ غالب تضعیفات رجالیون به دلایلی معتبر نیست.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/54
بیانات رهبری- فقه حکومتی.docx
53.4K
#فقه_حکومتی_2
بیانات حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) پیرامون فقه حکومتی.
برگرفته از سایت معظم له.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/56
رجال 13.mp3
29.57M
#صوت_جلسه_سیزدهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوعات؛
1- اشاره ای به مبانی حجیت آرای رجالی
2- عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
- به دلیل اختلاف در مبانی کلامی مربوط به غلو
- به دلیل مخالفت ائمه با برخی تضعیفات مبتنی بر غلو
https://eitaa.com/alfigh_alosul/58
رجال 14 الف.mp3
9.04M
#صوت_جلسه_چهاردهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوعات؛
۱- عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
- مخالفت نجاشی و ابن غضائری با برخی تضعیفات مبتنی بر غلو.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/60
الفقه و الاصول
#صوت_جلسه_چهاردهم_رجال 🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔸موضوعات؛ ۱- عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو - م
#اطلاعیه
🔸 متاسفانه جلسه چهاردهم رجال مقطعه ضبط شده است. با عنوان الف و ب این جلسه بارگذاری شد.
📚 چاپ دوم کتاب
«اعتبارسنجی احادیث شیعه»
📝 اثر گرانسنگ #استاد_سید_علیرضا_حسینی_شیرازی
💳 قیمت:
💥با 18% تخفیف به مدت محدود 70،000 تومان💥
فروش
09904132177
02537725224
02537725225
موسسه امام هادی (ع)
رجال 15.mp3
30.95M
#صوت_جلسه_پانزدهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوعات؛
۱- بررسی عناصر مفهوم وثاقت
- صحت مذهب
-صداقت و راستگویی و امانتداری
https://eitaa.com/alfigh_alosul/63
رجال 16.mp3
27.8M
#صوت_جلسه_شانزدهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوعات؛
۱- ادامه بررسی عناصر مفهوم وثاقت
- اتقان آموزه های دینی راوی
- مقبول افتادن منفردات راوی
- شریعت مداری راوی
https://eitaa.com/alfigh_alosul/64
رجال 17.mp3
23.39M
#صوت_جلسه_هفدهم_رجال
🔸استادسیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوع؛
_ بررسی نظریه آیت الله خویی درباره اعتبار توثیقات رجالیون
https://eitaa.com/alfigh_alosul/65
رجال 18.mp3
24.24M
#صوت_جلسه_هجدهم_رجال
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔅 جلسه ۱۸ آخرین جلسه از مباحث تئوریک در باب علم رجال است و جلسات بعدی وارد بررسی کارگاهی اسناد مشهوره میشود.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/66
#اطلاعیه
🔅 عرض سلام و ادب محضر دوستان گرامی؛
برخی از مقالاتی که از #استاد_سید_علیرضا_حسینی در اختیار دارم و مرتبط با موضوعات مطروحه در جلسات رجال ایشان می باشد، در اختیار دوستان عزیز قرار میدهم.
👇👇👇👇
@alfigh_alosul
مفهوم شناسی توثیق وتضعیف.pdf
291.6K
#سخنرانی_علمی
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸موضوع؛ مفهوم شناسی توثیق و تضعیف
🔸مدرسه فقهی امام محمدباقر(سلام الله علیه)
@alfigh_alosul
جایگاه نقد محتوایی در اعتبارسنجی احادیث شیعه - Copy.pdf
493K
#مقاله_علمی
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸عنوان؛ جایگاه نقد محتوایی در اعتبارسنجی احادیث شیعه
@alfigh_alosul
واکاوی مهم ترین معیار داوری رجالی.pdf
337.5K
#مقاله_علمی
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸عنوان؛ واکاوی مهمترین معیار داوری رجالی در پرتو نگرش کلامی
@alfigh_alosul
نقش راهبردی.pdf
431.9K
#مقاله_علمی
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸عنوان؛ نگاه راهبردی اهل بیت در پالایش و انتشار حدیث شیعه
@alfigh_alosul
بازخواني گزارش دس .PDF
3.53M
#مقاله_علمی
🔸استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔸عنوان؛ بازخوانی گزارش دس و تحریف غالیان
@alfigh_alosul
#پرونده_علمی_1
#روش_شناسی_تفقه
1- آیا روش های استنباط در دروس و مکاتب فقهیه علی السویه و واحد است؟
2- اگر روش های استنباط و تفقه متفاوت است، آنها را در چند روش میتوان دسته بندی نمود؟
3- آیا این اختلافات واقعی است یا انتزاعی و مدرسی است و هیچ تأثیری در فقه ندارد؟
4- عناصر مختصه هر کدام از روشها و نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟
.......
🔺طلاب محترمی که قصد شرکت در #دروس_خارج را دارند #پرونده_علمی با موضوع #روش_شناسی_تفقه را پیگیری نمایند.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/82
May 11
#پرونده_علمی_1
#روش_شناسی_تفقه_1
✍ محمد(صالح) متقیان
تمهیدٌ
1⃣ با دقت در ابعاد و زوایای موضوع تفقه و استنباط این نتیجه به دست می آید که، امر استنباط دارای سه مؤلفه؛ منابع استنباط، روش استنباط و رویکرد استنباط است. این سه عنصر ساختمان اصلی #عملیات_استنباط را می سازند. در این سه عنصر اختلافاتی میان فقهای امامیه مشاهده می شود. هرچند در هر کدام قدرمتیقن و نقاط اشتراکی وجود دارد و بینونت مطلق میان فقها وجود ندارد. در این پرونده از میان عناصر سه گانه به موضوع #روش_شناسی می پردازیم. مقصود از روش شناسی؛ #چگونگی_عملیات_استنباط است. آن فرآیندی که فقیه طی می کند تا به حکم شرعی دست یابد به آن روش استنباط می گوییم.
2⃣همانطور که گفته شد، علیرغم وجود اختلافاتی در ناحیه روش استنباط نقاط اشتراک میان فقها وجود دارد. تذکر به آن نقاط اشتراک از این باب ضرورت دارد که، مانع از شکل گیری این ذهنیت و ارتکاز شود که در میان فقهای امامیه با دو گونه روش مواجهیم که جدایی مطلق از همدیگر دارند. برخی از متحصلین در امر فقاهت با دمیدن به اختلافات دایره بسیار تنگی از استنباط و اجتهاد را تعریف می کنند که بسیاری از اعاظم فقهای شیعه از آن دایره بیرون می مانند.
3⃣ در این مطلب، به دو نوع روش شناسی اشاره خواهد شد که برگرفته از مطالعات میدانی و حضور در دروس خارج اساتید عظام است. ذکر نام اساتید بزرگوار در این وجیزه فقط جهت بیان مثالهای واقعی خواهد بود. قصد هم ندارم که این دو نوع روش شناسی را در ابتدای مطالب نامگذاری کنم. بلکه با سیر طبیعی که در ارائه نکات صورت خواهد گرفت عنوان آنها استخراج می شود. با این روش از هرگونه برچسب زنی و ایجاد ذهنیت جلوگیری خواهد شد.
@alfigh_alosul
#پرونده_علمی_1
#روش_شناسی_تفقه_2
✍ محمد(صالح) متقیان
✔ برای مقایسه میان روش های استنباط عناصر دخیل در استنباط را مطرح کرده و موضع هر کدام از سبک های فقهی را نسبت به آنها بیان می کنیم.
🔺 عنصر اول؛ #مواجهه_با_کتاب؛
1⃣ بعد از تلقی درس اصول فقه و تعلم این نکته که «کتاب» از منابع استنباط است، اینگونه به ذهن می رسد که همه دروس فقهی به این نکته اصولی التزامی علی السویه دارند. اما آنچه که به عنوان نقطه فارق میان دروس و سبک های فقهی قابل طرح است این است که، سطح مواجهه هر کدام از اساتید با کتاب و وحی و استفاده از آن منبع برای وصول به «حکم شارع» متفاوت است. حداقل دو سطح از مواجهه قابل طرح است.
2⃣ #مواجهه_حداقلی_با_کتاب؛ در این مواجهه، استاد و محقق فقه به کتاب به عنوان منبعی که باید از آن حکم شارع را به دست آورد نگاه نمی کند زیرا او اطمینان به اخبار و سنت دارد و تکیه گاه اصلی خود را سنت قرار داده است. از این روی، مواجهه او با کتاب در تحقیق فقهی و در درس خارج، مواجهه ای تبرکا و تیمنا است. او عازم بر استنطاق از قرآن و بهره گیری از آن برای استنباط نیست، زیرا می داند که با کمک ادله روایی می تواند پاسخ سؤالهای فقهی خود را پیدا نماید. و چنانچه از آن ادله هم نتوانست استفاده کند متشبث به اصول عملیه می شود. روشن است که نوع مواجهه این سبک فقهی از #فقه_معاملات تا #فقه_عبادات متفاوت است.
3⃣#مواجهه_حداکثری_با_کتاب؛ در این مواجهه، شخص مُستَنبِط اعتقاد دارد که #نقطه_شروع_تشریع کتاب و وحی است. با این اعتقاد است که، در مواجهه با کتاب سعی بر آن دارد که مقصود شارع را استظهار و استخراج کند. آنچه از این مواجهه با کتاب به دست می آید، سرمایه اولیه ای است که محقق فقه آن را به عنوان #قاعده_اولیه در اختیار می گیرد تا در مراحل بعدی تفقه و استنباط از آن بهره بگیرد. این سبک فقهی به این رویکرد در تمام ابواب فقهی التزام عملی دارد و اختلافی میان موضوعات و ابواب در مراجعه به قرآن ندارد.
✔ در مطلب بعدی هرکدام از این دو روش را ارزیابی میکنم و سپس وارد در بررسی عناصر بعدی دخیل در استنباط میشوم.
@alfigh_alosul
#پرونده_علمی_1
#روش_شناسی_تفقه
🔅استاد ابوالقاسم علیدوست در مصاحبه ای که با سایت «مباحثات» دارد، از تمایزات #مکتب_فقهی_قم می گوید و در میان آنها به توجه ویژه این مکتب به #قرآن در مقام استنباط اشاره می کند:
🔺اگر منظورمان از مکتب، تفکیک اقلیمی نباشد، بلکه دو نوع رویکرد در استنباط را قصد کنیم، تفکیک این دو مکتب کار دشواری نیست؛ چون یکی از این دو مکتب فقهی در استنباطات فقهی ـ بهویژه در بخش غیر عبادات ـ بهعرف و #بنای_عقلا توجه بیشتری میکند؛ به #تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدیتر و مؤثرتری دارد؛ به #اهل_سنت در فقه و حدیث مقارن نیمنگاهی دارد؛ دادههای دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار میدهد؛ به #وثوقِ_صدور، بیشتر از سندشناسی توجه میکند؛ کمتر بهصورت ریاضی فکر میکند؛ در استنباطاتش مجموعهای از #ظنون را در نظر میگیرد (درست است که تکتک آنها را معتبر نمیداند؛ ولی آنها را در یک نظام حلقوی تنظیم میکند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)؛ «به #قرآن و #مقاصد توجه میکند»؛ نگاهش به شریعت اجتماعی است؛ از نصوصی که در موارد خُرد وارد شدهاند گاه میتواند به یک قاعده کلان برسد؛ #شهرت را در نظر میگیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت میانگارد، رویکرد خاصی به دانش فقه را که مشتمل بر این عناصر باشد، من «مکتب قم» مینامم و معتقدم که بر قلهی آن نیز آیتالله بروجردی و شاگردان ایشان ایستادهاند.
http://mobahesat.ir/15695
@alfigh_alosul
◾️آجرک الله يا بقية الله◾️
◾️السلام عليك يا جعفر بن محمد أيها الصادق يابن رسول الله◾️
◾️حضرت آیت الله خامنه ای: استمرارِ جهاد و مبارزه خستگیناپذیر، اولین درس حضرت امام صادق علیهالسلام برای ماست.
@alfigh_alosul
#پرونده_علمی_1
#روش_شناسی_تفقه_3
✍ محمد متقیان
🔺#قرآن_مبدأ_تشریع
1⃣ با توجه به مطلبی که گذشت، شاید اینگونه ایراد شود که، ممکن نیست در میان فقهای امامیه «منبعیت قرآن» در فرآیند اجتهاد، جدی گرفته نشود. پاسخ این است که؛ آنچه درباره #مواجهه_حداقلی گفته شد، به این معنا نیست که از قرآن بهره ای نمی گیرند بلکه سخن بر سر آن است که، تمام بهره خود را از قرآن نمی برند و منبع اصلی ایشان در استنباط «اخبار» است و به همین دلیل، تشنگی استنطاق از قرآن در ایشان بسیار کم است.
2⃣ اما در #مواجهه_حداکثری این باور وجود دارد که، #قرآن_مبدأ_تشریع است. یعنی از آنجا که خالق متعال، ربوبیت بر عالم دارد (رب العالمین) و یکی از ابعاد ربوبیت او #تنظیم_مناسک_عملی عباد است. و او تنظیمات خود را در لسان #شریعت و لباس #شارعیت در کلام خود (کتاب) به واسطه نبی مکرم اسلام به بشریت عرضه میکند. یعنی قرآن نقطه آغاز تقنین و تشریع الهی است. و از آن منبع است که مُشرِّعیت الهی شروع می شود و در اخبار اهل البیت استمرار و امتداد می یابد. زیرا جریان تشریع از ربوبیت حق تعالی آغاز می شود و نبی مکرم اسلام باذنه تبارک و تعالی تشریع و تقنین دارند.
3⃣ چنین باوری، لوازمی هم دارد. از لوازم باور به مبدئیت تشریعی قرآن، آن است که، مُستنبِط با مراجعه به کتاب، تمام سعی خود را دارد که با استنطاق از قرآن به #قاعده_عام و اصل اولیه ای دست یابد، زیرا شارع اقدس بنای قانونی خود را در کتاب خویش تأسیس کرده است و لسان او در موضوعات فقهی لسان تشریع و جعل است. این سعی در تأسیس اصل از قرآن مانند تلاش برخی مدارس فقهی است که سعی وافر دارند که، فرآیند استنباط را با تأسیس اصلی عقلائی آغاز نمایند.
↩ و پرسش نهایی؛ آیا می توان بر صحت ادعای مذکور ادله ای اقامه نمود؟ علاوه بر مطلب مختصری که گذشت و #صبغه_کلامی داشت، ادله روایی که دال بر صحت ادعای مواجهه حداکثری باشد فراوان است. در مطلب بعدی به ادله روایی اشاره خواهد شد.
@alfigh_alosul