✳️حافظه قوی و افراط در نوشیدن چای
🔹صاحب اعیان الشیعة در ترجمه میرزای نائینی(رضوان الله علیه) مینویسد:
«ولما وردنا النجف للزيارة عام 1352 1353 زارنا في منزلنا مراراً وكان قد ثقل سمعه، و كان قوي الحافظة حسن الذاكرة.
قال لنا لما زارنا: قد مضى لكم من يوم مفارقتكم النجف إلى الآن ثلاثون سنة، و كان الأمر كذلك. و زرناه في منزله وكان يفرط في شرب الشاي»
📙اعیان الشیعة، ج۶ ص ۵۴
@alfigh_alosul
🔹لینک مستقیم به برنامه اندرویدی «مجموعه آثار آیت الله سیدصادق روحانی» رضوان الله علیه:
https://b2n.ir/n92530
@alfigh_alosul
✳️بخشی از پول سفر و اسلحه نواب را آیت الله خوئی داد.
آیت الله سیدمحمدصادق روحانی(رضوان الله علیه)
🔹خاطرم هست كه حدوداً در سنین 16، 17 سالگی بودم كه مرحوم سید مجتبی نواب صفوی برای تحصیل به نجف آمد. در آن زمان ما در مدرسه مرحوم آیتالله آسید محمد كاظم درس میخواندیم و ایشان خیلی علاقمند شد كه با من همحجره شود، اما قانون مدرسه این طور بود كه هر حجره را فقط به یك طلبه میدادند، بنابراین ایشان آمد و در جای پستو مانند و كوچكی كنار حجره ما كه طلاب معمولا در آنجا وسائل پختن غذا و درست كردن چای خود را میگذاشتند، ساكن شد و با هم رفیق شدیم.
🔹ایشان از همان اول كه وارد آن محیط شد، شروع کرد به بیان صحبتهای سیاسی. مضمون حرفهایش هم اعتراض به هیئت حاكمه ایران و زیرپا گذاشتن احكام اسلام توسط آنها و ظلم به مردم و اعتراض به ساكت بودن آقایان علما بود. میگفت چرا آیت الله آسید ابوالحسن چیزی نمیگوید و از این سنخ حرفها. بعد هم عدهای را دور خود جمع كرد و تقریبا از همین مقطع بود كه با واحدی كه خویشاوندی دوری هم با ما داشت، رفیق شد. مرحوم نواب این عده را به این دلیل دور خود جمع كرده بود كه وقتی میخواست درباره مظالم شاه در ایران حرف بزند و یا از مرجعیت و علما و حوزه انتقاد كند و احتمال داشت مردم به او حمله كنند، این عده از او حفاظت كنند.
🔹من همان زمان به واسطه رفاقتی كه با او داشتم، گفتم اینكه حالا ما بیائیم و مرجعیت را تضعیف كنیم و علیه آن حرف بزنیم، علاوه بر اینكه خلاف شرع است، خلاف مصالح مسلمین هم هست و هیچ تاثیری ندارد. نظر من این است كه شما سعی كنید با عواملی كه فساد فكری و عقیدتی را در ایران اشاعه میدهند، مبارزه كنید و كسانی را كه واقعا مسبب این وضعیت هستند به مجازات برسانید، والا تخفیف حوزه، ضربه زدن به خود است. مرحوم نواب قبول كرد و گفت: «شما میتوانی برای قتل كسروی از آقایان مراجع برای ما فتوا بگیری؟» گفتم: «بله.» البته در آن زمان مشهور بود كه آقایان، كسروی را مهدورالدم میدانند، ولی نواب میخواست برای این كار خود یك نوع رضایتی از آقایان علما داشته باشد، لذا رفتم و از آیت الله آسید ابوالقاسم خْْْوئی و آیت الله حاج آقای حسین قمی برای ایشان فتوا گرفتم. با آیت الله خوئی خودم صحبت كردم و فكر میكنم بخشی از پول سفر نواب و پول اسلحهاش را هم آیت الله خوئی داد، ولی با آیت الله حاج آقا حسین، خود آیت الله خوئی صحبت كردند.
🔷آیت الله حاج آقا حسین قمی شوهر عمه من بود و خیلی هم به ما لطف داشت، ولی تصور كردم اگر آیت الله خوئی به ایشان بگوید تاثیر بیشتری دارد و عملا هم همین طور شد. یادم هست كه به آیت الله خوئی گفتم نواب جوان متدینی است و ما نظیر او را در میان خود نداریم كه این طور عزم خود را جزم كرده باشد و بخواهد با كسروی بجنگد. او میرود، یا موفق میشود و یا شهید میشود، ولی ما باید وظیفهمان را در قبال او انجام بدهیم. آیت الله خوئی هم موافق بود. آیت الله قمی كه اساسا خودش انگیزه مقابله با مظالم دستگاه را داشت و بالطبع زودتر از هر كسی با چنین كاری موافقت كرد.
🆔به نقل از سایت معظم له.
@alfigh_alosul
✳️حوزه نجف، غیرسیاسی یا بی تفاوت نبود.
آیت الله سیدمحمدصادق روحانی(رضوان الله علیه)
🔹مراجع، علما و فضلای نجف، اولویت را به تحصیل میدادند، اما اگر کسی بخواهد بگوید علما و مراجع نجف غیرسیاسی يا بيتفاوت بودند، واقعا جفا کرده است. رفتار آیت الله حسین قمی، آیت الله خوئی و بعدها آیت الله حکیم نشان میدهد که همه آنها به مواضع سیاسی و حفظ مصالح اسلام اهتمام داشتند.
🆔به نقل از سایت معظم له.
@alfigh_alosul
✳️اگر پدر تو شمّ الفقاهة داشت....
🔹آیت الله بهجت(رضوان الله علیه)
▫️مرحوم آقاشیخ احمد، برادر آقاشیخ محمدحسین کاشف الغطاء در درس مرحوم آخوندخراسانی شرکت میجست. آخوند فرموده بود: «طریقه ما - مشروطه خواهی- امرش دایر است بین وجوب و حرمت، هرکس طریقه ما را قبول ندارد، شرکت در درس ما برای او حرام است.» شیخ احمد - رحمه الله- می فرموده است: «وقتی این جمله را از آخوند شنیدم، دیگر به درسش نرفتم.»
▫️ایشان بعد در درس آقاسیدمحمدکاظم یزدی- رحمه الله- شرکت می نمود و به سید اشکال می کرد. سید به ایشان فرموده بود:
«یا شیخ احمد، إن کان أبوک یشم الفقاهة شماً، فأنا أذوقه ذوقاً»
ای شیخ احمد، اگر پدرت فقه را استشمام می کرد، من آن را می چشم.
کجا رفتند این بزرگان؟! بعد از مرحوم سید، در میان عرب ها غیر از شیخ احمد کاشف الغطاء، کسی دیگر معروف نبود.
📙در محضر بهجت، جلد سوم، ص ۱۲۵
@alfigh_alosul
✳️از لحاظ قوت حدس، قوی تر از او ندیدم
🔹آیت الله بهجت(رضوان الله علیه)
▫️حدسیات مرحوم کاشف الغطاء در فقه ماشاءالله خیلی قوی است و واقعاً چون شهید اول- رحمه الله- است.
یعنی کار فقیه به جایی می رسد که با تکیه بر ارتکازیات فتوی می دهد (نه با ادله سمعیه). البته هر شخص عامی ارتکازیاتش قبول نمی شود، بلکه ارتکازیات نزد فقیه باید به گونه ای باشد که از اشباه و نظایر مسئله اطلاع داشته باشد و آنها را ببیند و ادله سمعیه نزد او در غایت حضور باشد، به گونه ای که گویا از آنها استفاده می کند.
مرحوم صاحب جواهر نیز درباره کاشف الغطاء - رحمه الله - فرموده است:
«و لم أجد أقوی حدساً منه فی زمانه»
در زمان او کسی را از لحاظ قوت حدس، قوی تر از او ندیدم.
📙در محضر بهجت، جلد سوم، ص ۱۲۵
@alfigh_alosul
🚫چشم فروبستن در مقابل مناشیء آسیبهای فرهنگی
🔹این واقعیت، غیرقابل انکار است که غالب حوزویان در برابر «آسیبهای فرهنگی» چون بدحجابی، حساسیت ویژهای داشته و سعی بر انجام تکلیف در قالب اقدامات مختلف دارند. این امر، مبارک است و توقعی است که از اهالی حوزه، دلسوزان دین و مذهب میرود، که البته، باید با درنظر گرفتن مصالح و از موضع تدبیر، رفتار اجتماعی بخردانهای داشته باشند.
🔹با این وجود، اما چشم فروبستن حوزویان در برابر «مناشیء» و «ریشه های» آسیبهای فرهنگی چون بدحجابی، امری باورناپذیر است، آن هم بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب مبارک اسلامی. آیا برای ما روشن نشده که، «ساختارهای» اقتصادی، فرهنگی چون «الگوی شهرسازی» غربی مهمترین بستر تسهیل کننده برای جریان «فرهنگ غرب» در حیات و زیست اجتماعی مسلمانان است؟
🔹سادگی نه، ساده لوحی است که گمان کنیم؛ اگر فردی، ارادهای بر تعبد داشته باشد، حتی در برج خلیفه هم میتواند ایمان خود را حفظ نماید. نمیتوان از داستان آسیه - همسر فرعون- برای دنیای امروز شاهد آورد و خیال خود را راحت نمود. ساختارها، قوانین، الگوهای عینی در جزئیات زندگی انسان مسلمان نفوذ کرده و انجام عبادیات را برای فرد مقید و متشرع، «صعب» مینمایند، و پرواضح است که، بسیاری از مردم در اثر فشار حاصل از «تصعیب ساختاری»، به مرور زمان، دامنه شریعت را در زندگی خود محدود نموده و در نهایت از وادی ایمان بیرون میروند.
🔹درحالیکه، تحقیقات مشترک حوزوی-دانشگاهی توانسته برای اولین بار به محصولی دینی، علمی و کارآمد دست یابد که الگوی ساخت شهر را تغییر داده و مسیر تعبد را «تسهیل» نماید، متأسفانه کارشناسان سکولار در بدنه اجرایی دولت، مقاومت نموده و مانع از اجرای چنین طرحی میشوند، طرحی که غالب مجامع علمی را توانسته اقناع کرده و با خود همراه نماید.
▫️ختم کلام: در شهری که برجها، آن را احاطه نمایند توقع مراعات حجاب و پوشش اسلامی، انتظاری بیجا است. بیش از آنکه به آسیبهای فرهنگی حساس باشیم، باید به مقابله با مناشیء و ریشه ها برویم.
@alfigh_alosul
8.mp3
22.74M
🔹عنوان عام: درسگفتار اندیشه سیاسی میرزای نائینی
🔹عنوان خاص:
➖تاریخ نهاد «حسبه»
➖حسبه در کتب فقهی عامه
➖حسبه و امور حسبیه در کتب فقهی خاصه
▫جلسه هشتم: چهارشنبه ۲۳/ ۹/ ۱۴۰۱
▫ارائه کننده: حجة الاسلام محمد متقیان تبریزی
▫مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(سلام الله علیه)
@alfigh_alosul
▪️مغضوب علیهم
🔹در صحاح اهل سنت، اخباری وجود دارد که درباره «مطالبه میراث» از سوی فاطمه زهراء (سلام الله علیها) از خلیفه اول - لعنه الله- نقل شده است. در همه این اخبار، فقط از مطالبه حضرت سخن رفته و از پاسخ اولی که می گوید: از رسول الله شنیدم که فرمود: نحن لانورث.(۱)
🔹در صحیح بخاری، روایتی کاملتر نقل شده و آن هم حکایت از غضب صدیقه طاهره (سلام الله علیها) دارد:
«فأبی ابوبکر أن یدفع إلی فاطمة منها شیئاً، فوجدت فاطمة علی أبی بکر فی ذلک، فهجرته، فلم تکلمه حتی توفیت» (۲) در حدیث دیگری آمده: «فغضبت فاطمة بنت رسول الله، فهجرت أبابکر، فلم تزل مهاجرته حتی توفیت...»(۳)
🔹در حدیث دیگری که در همین صحیح، به عنوان مناقب آمده، از قول رسول الله (صلی الله علیه و آله) چنین نقل می کند:
«فاطمة بضعة منی، فمن أغضبها أغضبنی»(۴)
هرکس، فاطمه را به خشم درآورد، رسول خدا را خشمگین ساخته است....
--------------------
1- مسند احمد حنبل، ج۱ ص ۱۸۸/ صحیح مسلم، ج۳ص ۱۳۸۰
2- صحیح بخاری، ج۶ ص ۳۹۵
3- صحیح بخاری، ج۵ص ۱۹۷
4- صحیح بخاری، ج۶ ص ۱۲۱/ ۱۴۱
@alfigh_alosul
مشروعیت الزام حکومتی به حجاب.pdf
1.34M
❇️ مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی
📝 پژوهشی مستدل و فقهی
❓آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟
❓آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟
❓آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟
❓از نگاه دین حجاب مسئلهای شخصی است یا اجتماعی؟
✅ و سؤالات دیگر که پاسخ آنها را در این پژوهش فقهی مییابید.
📌 کانال نخبگانی «تنبیه الأمة»👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
✳️نقد مبنای «تقدم اظهر بر ظاهر»کبرویاً و صغرویاً
▫️آیت الله شبیری زنجانی(دام عزه)
🔹مرحوم آقاي خويي در بحثهايشان، ارسال مسلّم كردهاند كه در تعارض عامّ و مطلق، عامّ مقدّم است زيرا ظهورش مستند به وضع است در حالي كه اطلاق ظهورش مستند به سياق است فلهذا ظهور عامّ اقوي از ظهور مطلق است.
🔹نقد:
اولاً: اين مطلق به نحو كلّي درست نيست، چه بسا عمومهايي كه چندان قوي نيست و اطلاقهايي كه ظهور قوي دارند، مثلاً شما ميگوييد: همه اشخاص فلان شهر براي استقبال آمدند، در حالي معلوم است كه مراد استغراقِ عرفي است و گويا «الاّ ما استثني» در مضمون اين جمله اخذ شده است. و همچنين ظهور عموم، هميشه از ظهور مفهوم اقوي نيست.
ثانياً: فرضاً كه ما بپذيريم عام هميشه اظهر است از مطلق يا از مفهوم، حال چه دليلي بر تقديم اظهر بر ظاهر وجود دارد؟! آنچه كه انسان بالفطره مييابد. (و سيره عقلاء نيز بر آن دلالت ميكند) اين است كه ظنّ اطميناني به مرادات در باب الفاظ و معاني، حجّت ميباشد مثل غالب محاورات روزمرّهاي كه ما داريم كه احتمال خلاف يا نميدهيم و يا اينكه چندان ضعيف است كه اعتناء به آن نميشود، و اگر اين احتمال خلاف قوي بود، مثلاً چهل درصد احتمال خلاف بدهيم، ديگر به چنين ظنّي عمل نميكنيم، الاّ در جايي كه همان ۶۰% احتمال موافق، حجّت باشد مثلاً دوران بين محذورين بوده در غير باب الفاظ و امّا در باب الفاظ اصلاً به احتمال ۶۰ درصدي عمل نميشود تا اينكه بگوييم اين اظهر بر ظاهري كه احتمال ۴۰درصدي است مقدم ميشود زيرا ادلّه مانعه عمل به ظنّ شامل چنين ظنوني نيز ميشود. پس كبرويّاً دليلي بر حجيّت چنين اظهري نداريم و صغرويّاً هم، چنين نيست كه عامّ هميشه مصداق اظهر و مطلق مصداق ظاهر باشد. بله اگر چنين باشد كه غالب مطلقها قيد خورده ولي غالب عمومها، تخصيص نخورده باشد، اين خود امارهاي است بر تقديم عامّ، و لكن چنين نيست بلكه عمومها نيز بسيار تخصيص خوردهاند به نحوي كه گفته شده «ما من عامٍّ الاّ و قدخُصَّ».
@alfigh_alosul
✳️مکتب عقلی مقدس اردبیلی
▫️آیت الله هاشمی شاهرودی(رضوان الله علیه)
بعد از شهیدثانى(رحمه الله) در زمان محقق اردبيلى(رحمه الله) يك روش يا مكتب جديدى نيز به تدريج از زمان مرحوم محقق اردبيلى(رحمه الله)و شاگردانش همچون مرحوم صاحب معالم(رحمه الله)و صاحب مدارك(رحمه الله) و مرحوم سبزوارى(رحمه الله) و ديگران شكل گرفت كه اين بزرگواران تحت تأثير محقق اردبيلى(رحمه الله)مكتب عقلى را دنبال كردند محقق اردبيلى(رحمه الله)در كتاب مجمع الفائده و البرهان به ادله عقلى و اجماعات زياد تمسك مى كند و در رابطه با روايات نقاديهاى سندى مى نمايد و همه احاديث كتب اربعه را سر بسته حجت نمى داند.
درس خارج فقه،۲/۲/ ۹۳
@alfigh_alosul