#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه هشتم❇️
👈نام های دیگر نت های هفت گانه
در قدیم به نت Do اول، راست می گفتند و هنوز هم به همین عنوان شناخته می شود.
به نت Re، دوکا یا همان دوکاه می گفتند، چون صدای دوم بود. اینها اسامی است که از موسیقی ایران قدیم گرفته شده است. حتی در ایران قدیم به راست، یکاه یا یگاه نیز گفته میشد که (گاه) یا به تعبیری دیگر(گات) به معنی سرود و نغمه است.
وقتی می گوئیم یگاه یعنی سرود اول…..دوگاه سرود دوم…..سه گاه سرود سوم…..چهار گاه سرود چهارم ،پنج گاه و شش گاه و هفت گاه و …
که بعضی از این اسامی با شکل تغییر یافته در عربی مورد استفاده قرار می گیرد.(اسامی تغییر یافته در شکل را ملاحظه کنید)
مثلا به سه گاه در عربی سیکا گفته می شود. دوگاه را درعربی دوکا یا دوکاه گویند. چهار گاه را در عربی جهارکا یا جهارکاه گویند.
به هر حال اسامی که گفته می شود دقیقا معادل فرنگی نیز دارند.
مثلا به نت Mi، سیکا می گویند، چون دقیقا مقام سه گاه از این درجه شروع می شود.
به نت Fa، جهارکا می گویند. به نت Sol، نوا می گویند. به نت La، حسینی گفته شده و به نت Si، اوج (عجم) گفته می شود. همچنین به نت Do جواب اول که تکرارش می باشد با یک اکتاو فاصله، کردان(ماهور) گفته می شود. اینها اسامی اصلی مقامات عربی است.
قبل از دیوان اصلی و بعد از آن نیز درجاتی وجود دارد که اینها نیز برای خودشان اسامی دارند.
مثلا به نت Si قبل دیوان اصلی، عراق گفته می شود. به نت La قبل از آن نیز، عشیران گفته می شود.
به نت Sol قبل آن، یکا یا یگاه گفته می شود.
در موسیقی عرب قبل از این درجه، درجه ای دیگر وجود ندارد و پائین ترین درجه در موسیقی عرب ،نت Sol قبل از دیوان اساسی است که به آن یکاه گفته می شود اما بعد از دیوان اساسی نیز درجاتی وجود دارد.
به عنوان مثال به جواب نت Re(دوکا)، محیر گفته می شود. بنابراین وقتی مثلا می گوئیم بیات محیر یعنی بیاتی که از یک اکتاو بالاتر از درجه اصلی اجراء می شود. همین طور این درجات ادامه پیدا می کنند. مثل نت Mi دوم(اکتاو نت Mi اول) که به آن جواب سه گاه گفته می شود. یا مثلا نت Fa دوم(اکتاو نت Fa اول) که به آن جواب جهارکا گفته می شود و … (در شکل رسم نشده است)
به طور معمول موسیقی عربی که گستره ای روی آن اجراء می شود 2 اکتاو است که قبل و بعد آن نیز درجاتی وجود دارد ولی از اهمیت چندانی برخوردار نیستند.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
♦️دیوان اساسی مقامات عربی
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
10.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن_و_الحان_استاد_ابوالقاسمی
❇️جلسه چهارم❇️
👈قرائت قرآن
🔹 استاد ابوالقاسمی در چهارمین جلسه آموزش صوت و لحن قرآن به موضوع الحان در قرائت استاد شحات محمد انور می پردازد .
بررسی ویژگیهای ترتیل از دیگر مباحث این جلسه میباشد...
https://eitaa.com/alhanqurani
10.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تلاوتهای_ماندگار
❇️تلاوت استاد مرحوم شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد ❇️
👈 سوره مبارکه هود آیات 50-60
🔹 اجرا در کشور مصر - 1969 میلادی
#تلاوتهای_ماندگار
@alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه نهم❇️
👈صداهای تک فرکانسی و چند فرکانسی و ماسک کردن صدا
اصولا ما صداهایی که می شنویم بیشتر به صورت چند فرکانسی است.صداها را به دو قسمت تک فرکانسی (تون خالص – تون ساده) و چند فرکانسی (تون مرکب) تقسیم می کنند.
در مورد قوت صدا باید در نظر داشته باشیم که ما اصولا با صداهای چند فرکانسی در ارتباط هستیم. یعنی صداهایی که به صورت تون خالص و ساده هستند بسیار به ندرت در فضای اطراف ما شنیده می شوند، مثل صدای یک سوت یا صدای یک فلوت که صدای ساده و بدون هیچ رگه ای است،در حالی که صدای افرادی که ما معمولا با آنها در ارتباط هستیم بیشتر چند فرکانسی است.
از بین فرکانس های مختلف یک صدا یا مؤلفه های فرکانسی یک صدا در واقع یکی از همه قویتر است و بقیه ضعیفتر شنیده می شود. بنابراین ما احساس می کنیم که فردی که دارد می خواند یا صحبت می کند احساس می کند که صدایش رگه دار است یا صدایش حالت خشن دارد یا زبری در صدایش وجود دارد، که این مربوط می شود به فرکانس های زائدی که در کنار فرکانس اصلی قرار می گیرد. وقتی چند فرکانس با هم شنیده می شود گوش ما اصطلاحا عملی انجام می دهد که به این عمل ماسک کردن صدا می گویند.
👈ماسک کردن صدا یعنی:
انتخاب قویترین مؤلفه صوتی از بین مولفه هایی که از یک صدا به گوش ما می خورد.
در قوت و ضعف صدا هرجه مؤلفه های فرکانسی یک صدا بیشتر باشد، صدا قویتر به نظر می رسد. برای همین خاطر صداهایی که اصطلاحا رگه دار یا خشن شنیده می شوند، این صداها قویتر به نظر می آید.مثل صدای استاد عبد الفتاح شعشاعی.
بنابراین صداهایی که میل به صدای تک فرکانسی دارد و صداهایی که ساده و بدون رگه و شفاف هستند، اینها از نظر قوت و شدت به اندازه صداهای چند فرکانسی نیستند. مثلا اگر صدای استاد محمد بدرالحسین را با صدای استاد عبدالفتاح شعشاعی مقایسه کنیم، دقیقا به این منظور پی می بریم که صدای استاد بدرالحسین تقریبا یک صدای کم فرکانس یا نزدیک به تک فرکانسی است. به همین خاطر ضعیفتر از صدای استاد شعشاعی شنیده می شود.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani