الحیا و الایمان مقرونان فی قرن
وَ إِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ ع
امام صادق ( ابوعبیده گوید:
امام صادق (در تفسیر سخن خداوند متعال:
کافران بنیاسرائیل، بر زبان داوود و عیسیبنمریم، لعن [و نفرین] شدند!
این به خاطر آن بود که گناه کردند، و تجاوز مینمودند. (مائده/۷۸)
فرمود: «لعنت داود ([بر قومش باعث تبدیل آنان به] خوک
و لعنت عیسی ([بر قومش باعث تبدیل آنان به] میمون بود».
و فرمود: «به قوم یهود فرمان داده شد که در روز جمعه از خوردن غذا [جهت روزه] دست کشند امّا نافرمانی نمودند و در روز شنبه دست از غذا کشیدند خداوند نیز در روز شنبه صید [ماهی] را بر آنان حرام نمود،
امّا مردانی از سفیهان آن دیار در شب شنبه ماهیگیری نموده و به فروش رساندند،
عقوبتی بر آنان فرود نیامد و از این امر شادمان گشتند، و این کار را تا سالهای متمادی انجام نمودند،
خداوند آن طوایف را مورد نصیحت و اندرز قرار داد، امّا فرمان خداوند را اطاعت ننمودند،
و گفتند:
لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللهُ مُهْلِکُهُمْ، أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِیداً؟
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۳۷۸ قصص الأنبیاء للراوندی، ص۲۰۶/ بحار الأنوار، ج۱۴، ص۵۴
الحیا و الایمان مقرونان فی قرن
وَ إِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ ع
امام باقر ( خداوند بر طائفهای از ایشان وحی نمود:
«من شما را از خوردن ماهی در روز شنبه نهی کردهام نه از صید آن،
پس در روز شنبه به صید پرداختند، ولی آن را در روزهای بعد خوردند».
طائفهی دیگری از آنها گفتند:
«چرا در روز شنبه صید کردید و نافرمانی نمودید و آنها را از عقوبت نافرمانی نهی کردند و آنها را موعظه نمودند،
امّا آنها گفتند: لِ
مَ تَعِظُونَ قَوْماً اللهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِیداً و قوم پنددهنده گفتند
قالُوا مَعْذِرَةً إِلی رَبِّکُمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ و نیز گفتند:
«نه به خدا، ما با شما همراه نمیشویم و در این شب که قرار است بهواسطهی نافرمانی شما بلا نازل شود از شهر بیرون میرویم».
آنها آن شب بیرون از شهر در زیر آسمان اطراق کردند، وقتی صبح شد، طائفهی مطیع خدا به درون شهر رفتند تا احوال اهل معصیت را مشاهده کنند،
به دروازه شهر رسیدند و آن را بسته دیدند، در زدند، امّا پاسخی نیامد، فقط صداهایی شنیده میشد که شباهتی به صدای انسانها نداشت، آنگاه نردبانی بر دیوار شهر نهادند و گروهی بالا رفتند و از آنجا بر شهر نظاره کردند،
ناگهان میمونهایی را دیدند که دمهایی دراز داشتند و به جست و خیز مشغول بودند، پس دروازه را شکستند و میمونها که اقوام خود را میشناختند به نزد آنها آمدند، لیکن آن قوم میمونها را نمیشناختند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۳۷۸ قصص الأنبیاء للجزایری، ص۳۵۶
13.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من می شوم مدافع حرم ‼️
تو مدافع چادر باش ‼️
الحیا والایمان مقروران فی قرن
https://eitaa.com/alhaya
15.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مطالبه گری مردم ازمسولان
🌱خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی کند🌱
🌱پیروز این میدان مردم مظلوم و صبور در صحنه هستند که با متانت تمام خواستار پیاده شدن احکام الهی می باشند🌱
الحیا والایمان مقروران فی قرن
https://eitaa.com/alhaya
مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
سزاوار نیست که اهل مدینه، و بادیهنشینانی که اطراف آنها هستند، از رسول خدا تخلّف جویند؛ و برای حفظ جان خویش، از جان او چشم بپوشند! این بخاطر آن است که هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به آنها نمیرسد و هیچ گامی که موجب خشم کافران میشود برنمیدارند، و ضربهای از دشمن نمیخورند، مگر اینکه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته میشود؛ زیرا خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نمیکند!
منبع: قرآن کریم، جزء 11، حزب 41، سوره مبارکه التوبه (بازگشت به سوی حق) ، آیه 120، ص 206
الحیا و الایمان مقرونان فی قرن
مطالبه گری مردم ازمسولان 🌱خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی کند🌱 🌱پیروز این میدان مردم مظلوم و صبو
ایجاد شهر ناهمگون یعنی اقامه منکر؛
ایجاد شهری ناهمگون و توسعه صنعتی بی قواره یعنی اقامه منکر که مانع اجرای احکام و حدود اسلامی است
💠وقتی شما شهر مدرن میسازید،
💠وقتی در قم نمای رومی از دیگر شهر ها بیشتر دیده میشود،
💠وقتی فروشگاه های زنجیره ای با لوازمش می آید،
💠وقتی هوشیارانه بخش از گسترش صنعتی در قم به سمت لوازم آرایشی میرود
💠بعد شما نمیتوانید با آثارش به راحتی مبارزه کنید، این مبارزه با معلول است.
💠معنی ندارد عالم دینی با زیرساخت های پوششی که با اسلام نمیسازد توافق کند، بعد وقتی به پوشش میرسد با آن مقابله کند.
💠ارتکاب، جرم است و باید با آن مقابله کرد، اما جرم اصلی اقامه است.
💠 در کشور ما چالش انتخاب بین الگوی توسعه غربی و الگوی پیشرفت اسلامی است،
💠اگر به سمت الگوی پیشرفت اسلامی برویم باید همه عرصه های پیشرفت را متناسب با اسلام طراحی کنیم، آنگاه احکام و حدود اسلامی قابل اجراست.
💠اما اگر الگوی توسعه غربی را پذیرفتیم، قوانین و لوازم آنرا نیز باید بپذیریم، لذا اجرای احکام و حدود الهی با مشکل مواجه میشود.
#آیت_الله_میرباقری
#مقابله_با_اقامه_منکر
#مقابله_با_علت
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#حوزه_علمیه
#ستاد_راهبری_معماری_شهرسازی_اسلامی_حوزه_های_علمیه
#جهان_آرا
🔸ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه های علمیه🔸
eitaa.com/setad_memari
🕊
https://eitaa.com/modafezist
✅ اگر کلام از شخص خاصی اثر دارد و نه
دیگران!
امر به معروف ونهی از منکر نسبت به آن
شخص
« واجب عینی است.»
«وگرنه واجب کفایی است»
یعنی اگر فرد یا گروهی قیام کرد،
«بر دیگران واجب نیست.»✅
ص ۶۳ امربه معروف ونهی از منکر استاد قرائتی
برگرفته از تحریرالوسیله امام خمینی رحمةالله به امر به معروف و نهی از منکر
الحیا والایمان مقروران فی قرن
https://eitaa.com/alhaya
📣 فرض کنید بیست سال دیگر،
سی سال دیگر کشور جمهوری اسلامی را مثلاً با ۲۰۰ میلیون یا ۱۸۰ میلیون یا ۱۵۰ میلیون جمعیّت با پیشرفتهای شگرف مادّی و علمی و صنعتی و با استقرار معنویّت و عدالت؛ ببینید چه میشود؛
چه جاذبه ای در بین آحاد بشر -مسلمان و غیر مسلمان- به وجود می آورد؛
میخواهند این اتّفاق نیفتد.
حیات طیّبه یعنی این؛ یعنی برویم به سمت یک چنین وضعی برای زندگی کشور؛ انقلاب میخواهد ما را به اینجاها برساند.
رفاه، عدالت، نشاط، نشاط کار، شوق کار، علم، فنّاوری،
اینها همه جزو حیات طیّبه است؛ در کنار اینها
معنویّت، رحم، خلقیّات اسلامی، سبک زندگی اسلامی، اینها جزو حیات طیّبه است.
نظم جزو حیات طیّبه است؛
این حرکت به سمت حیات طیّبه تمام نشدنی است.
اَلآ اِلَی اللهِ تَصیرُ الاُمور این همان صیرورت به سمت خدا [است ].
صیرورت یعنی حالی به حالی شدن، چیزی در باطن ذات خود تغییر ایجاد کند و روزبه روز بهتر بشود؛ این را میگویند صیرورت؛
بشر به سمت خدا صیرورت دارد و جامعه ی مطلوب اسلامی آن است که این صیرورت در آن وجود داشته باشد؛
این صیرورت تمام نشدنی است؛ همین طور به طور دائم ادامه دارد؛ انقلاب این است‼️
" بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
(۱۳۹۴/۰۶/۲۵)