eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله سید کمال حیدری
🔗 http://alhaydari.com/fa/2018/11/6705/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
📚 معرفی کتاب «مطارحات في الإمامة» 🔸 اثر حاضر، پیرامون موضوع امامت، خلافت و زعامت سیاسی امت اسلامی بعد از رسول خدا (ص) و همچنین بررسی و تحلیل برخی از وقایع و حوادثی که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) اتفاق افتاده، نگاشته شده است. در این کتاب، ولایت و خلافت سیاسی امام علی (ع) با استناد به منابع اهل سنت، اثبات شده است. این اثر، مشتمل بر یک مقدمه و چهار مبحث اساسی به صورت زیر می باشد: 1️⃣ مبحث اول: ابعاد اعتقادی حادثۀ «رزیة یوم الخمیس»؛ (مصیبت روز پنجشنبه) و احادیث آن. این مبحث مشتمل بر چهار فصل است: 1. بررسی مصادر و اسانید حادثه 2. دلالت های حادثه 3. توجیهات بزرگان اهل سنت درباره عکس العمل های برخی از صحابه در این حادثه 4. پیامدهای منفی حادثه رزیة الخمیس 2️⃣ مبحث دوم: حدیث «انت یا علی خلیفتی من بعدی» در کلام پیامبر (ص) مبحث دوم، چهار فصل دارد: 1. بررسی اسانید دو حدیث خلافت و ولایت 2. دلالت دو حدیث فوق، بر خلافت و ولایت 3. ابن تیمیه و برخورد او با فضائل اهل بیت (ع) 4. ابن تیمیه و بی حرمتی او به امام علی (ع) 3️⃣ مبحث سوم: حدیث منزلت این مبحث شامل شش فصل است: 1. بررسی سند حدیث 2. ابعاد موضوع بحث در حدیث 3. رتبه بندی فضائل امام علی (ع) 4. مشارکت امام علی (ع) در ویژگی های هارون 5. مشارکت امام علی (ع) با پیامبر اکرم (ص) در وظائف و مسئولیت ها 6. مشارکت امام علی (ع) با پیامبر اکرم (ع) در فضائل و مقامات 4️⃣ مبحث چهارم: حادثۀ غدیر و حدیث آن آخرین مبحث، مشتمل بر شش فصل است: 1. بحث های مقدماتی 2. دیدگاه ابن تیمیه در مورد حدیث غدیر 3. تصریح علما به تواتر حدیث غدیر و تصحیح آن 4. دلالت حدیث غدیر 5. قرائنِ دلالت حدیث غدیر، بر امامت و خلافت سیاسی 6. پاسخ به شبهات غدیر ✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 نقطۀ اختلاف شیعه و سنی در مساله امامت چیست؟! (1) 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9043/ 📎 https:
🔺 نقطۀ اختلاف شیعه و سنّی در مسألۀ امامت چیست؟! 🔹 در مسألۀ امامت، ابتدا باید محلّ نزاع و نقطۀ اختلاف بین شیعه و سنّی، به خوبی روشن و منقّح شود. از همین رو، باید توجه داشت که امامت دارای معانی متعددی است که در این جا فقط، امامت به معنای خلافت و رهبری سیاسی مدّ نظر می باشد، 👈 اما اصل و ریشه امامت به معنای قرآنی – که مقامی فوق نبوّت است: «إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً» بقره/ 124 –، از دیدگاه اکثر علمای شیعه به مثابۀ یک جایگاه وجودی برای اهل بیت (علیهم السلام)، امری ثابت است و به جهت جعل تکوینی از سوی خداوند متعال، اساساً متعلَّق عزل و نصب اعتباری مردم قرار نمی گیرد. 👉 باید توجه داشت که این معنا از امامت تخصصاً از بحث خارج بوده؛ و لذا نه در سقیفه غصب شد و نه در غدیر نصب! ✔️ بر این پایه، مسألۀ اصلی عبارت است از اینکه آیا پیامبر اکرم (ص) برای پس از خود، شخصی را به عنوان رهبر جامعۀ اسلامی معیّن نموده اند یا خیر؟! به بیان دیگر، آیا وجود مقدّس رسول خدا (ص)، به دستور خداوند امر امامت و خلافت سیاسی و اجتماعی را بعد از خود، به فردی خاصّ تفویض نموده اند یا اینکه انتخاب امام مسلمین را به خود مردم واگذار کرده اند؟! http://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 «تواتر» حدیث غدیر در منابع اهل سنت (2) 🔹 درباره حدیث غدیر به طور کلی دو بحث مطرح است: ➖ بحث اول مربوط است به سند آن که متواتر است یا خبر واحد؟ ➖➖ و بحث دوم ناظر می باشد به دلالت و محتوای آن. در این بخش باید مشخص شود معنای "مولی" که در این روایت آمده، دقیقا چیست؟! 👈 آیت الله حیدری در فایل تصویری فوق، به بحث اول پرداخته و با استناد به معتبرترین منابع وهابیت و اهل سنت و به ویژه بر اساس مبانی حدیثی عالم سرشناس سلفی، محمد ناصرالدین البانی، تواتر حدیث غدیر را اثبات نموده است. در جلسه بعدی نیز، معنای لفظ "مولی" که در روایت ذکر شده را بر پایه مصادر روایی اهل سنت بیان می کنند. 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9045/ 📎 https://youtu.be/x2CC7L919c4 🖇 https://www.aparat.com/v/P4Q5yhttps://eitaa.com/alhaydari
42.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 معنای کلمه "مولی" در بیانات پیامبر اکرم (ص) (3) #فایل_های_تصویری #امام_شناسی #امام_علی_ع #غدیر 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9047/ 🖇 https://youtu.be/MCN7Saxh20s 📎 https://www.aparat.com/v/WuSD4 ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 معنای کلمۀ «مولی» و دلالت آن بر امامت سیاسی امام علی (علیه السلام) 🔹 از خلال بحث دربارۀ صیغه های مختلف حدیث صحیح، صریح و متّفق علیه «غدیر» مشخص می شود که برای کلمۀ «مولی» دو معنا می توان در نظر گرفت. 1️⃣ معنای اوّل: "الأولی" به معنای اولی به تصرّف «اولی» به تصرّف، معنایی است که ما از قول نبی اکرم (ص) می فهمیم: «یا بریدة ألست أولی بالمؤمنین من انفسهم؟ قلت: بلی یا رسول الله. قال: من کنت مولاه فعلیّ مولاه». شعیب ارنئوط در این باره گفته است: «اسناد آن صحیح است بر اساس شرط شیخین" (مسند الامام احمد بن حنبل، تحقیق: شعیب الارنئوط، ج 38، ص 32). 2️⃣ معنای دوّم: "الولی" به معنای سرپرست «ولی» هم به معنای سرپرست، چیزی است که از سخنان رسول الله (ص) متوجه می شویم: «إنّ الله عزّ وجلّ مولای وأنا ولیّ کلّ مؤمن، ثمّ أخذ بید علی: من کنت ولیّه فهذا ولیّه». طحاوی در این باره چنین آورده است: «رجال آن ثقه شیخین هستند» (مشکل الآثار للامام الطحاوی، ج 5، ص 18). این دو کلمه، امامت سیاسی را برای امام علی (ع) به شکل واضح و صریح اثبات می کنند. 🔸 دلالت کلمۀ اولی بر امامت سیاسی کسی که در اصل حدیث غدیر تدبّر کند، به خوبی در می یابد که رسول اکرم (ص) مراد خود را از کلمۀ "مولی" در همین حدیث بیان نموده اند و با وجود بیان خود رسول الله (ص)، نیازی به رجوع به کتب لغت – و غیره - باقی نمی ماند. در احادیث فراوانی وارد شده است نبی اکرم (ص) از جمعی که در غدیر خم حضور داشتند اقرار گرفتند بر اینکه رسول خدا (ص) از خود ایشان به خودشان اولی هستند و سپس عبارت "فمن کنت مولاه فعلی مولاه" را بر آن تفریع نمودند. به عنوان نمونه: "یا بریدة ألست أولی بالمؤمنین من انفسهم؟ قلت: بلی یا رسول الله. قال: من کنت مولاه فعلیّ مولاه" (مسند الامام احمد بن حنبل، تحقیق: شعیب الارنئوط، ج 38، ص 32). بر این اساس، رسول اکرم (ص) پس از اینکه از مردم اقرار گرفتند که از خودشان بر ایشان اولی هستند، دست امام علی (ع) را گرفته و فرمودند علی (ع) نیز مولای شماست. معنای این عبارت و فعل رسول خدا (ص) آن است که ولایت منصوص علی بن ابی طالب (ع) در حدیث غدیر، متفرع است بر همان ولایت منصوص پیامبر (ص) که قرآن بدان تصریح نموده است: "النبی اولی بالمومنین من انفسهم" (احزاب/ 6). حال از آن جهت که "اولویت" مطرح شده در سوره احزاب به دلیل حذف متعلق آن عام است، اثبات می شود که این ولایت همه امور اعم از رهبری سیاسی و غیره را به نحو مطلق در بر می گیرد. ✔️ بنابراین همان ولایت و اولویتی که قرآن کریم برای رسول اکرم (ص) ثابت نموده و آن را به نحو عام و مطلق ذکر کرده، برای امام علی (ع) هم ثابت است، به این دلیل که رسول اکرم (ص) ولایت علی (ع) را بر آن تفریع نموده است. 📚 مطارحات فی الإمامة ، ص 427 - 432. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
❗️ لازم به ذکر است حساب مذکور، تنها حساب رسمی اینستاگرامی آیت الله حیدری است که تحت مدیریّت دفتر ایشان فعالیت می نماید. 👈 از همین رو، به استحضار علاقه مندان مباحث آیت الله حیدری می رساند که دفتر ایشان در قبال سایر صفحات اینستاگرامی منتسب به وی، هیچ گونه مسئولیتی ندارد! 🔗 https://www.instagram.com/alhaydarii.fa/https://eitaa.com/alhaydari
🔺 گزارش تصویری 🔹 دیدار گروهی از طلاب آفریقایی جامعة المصطفی (ص) قم با آیت الله حیدری، به مناسبت عید فرخنده غدیر 📆 چهارشنبه 98/5/30 ✅ https://eitaa.com/alhaydari 👇👇👇
اخباری گری؛ تعریف، مبانی و آثار.mp3
42.56M
🔺 اخباری گری؛ تعریف، مبانی و آثار 🔘 آیت الله سید کمال حیدری برخی از مباحثی که در این فایل صوتی، مطرح شده اند: 👇👇👇 ✔️ وجه تسمیۀ اخباری گری ✔️ پیشینۀ تاریخی تفکر اخباری ✔️ عوامل پیدایش مکتب اخباری گری ✔️ بررسی نقش محمد امین استرآبادی در شکل گیری اندیشه اخباری ✔️ ارکان و مقوّمات مکتب اخباری ✔️ وجود تفکر اخباری در حوزه های علمیه 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9054/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 چرا در مورد ابن عربی نظرات مختلفی وجود دارد؟! 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9055/ 📎 https://youtu.be/GnlgtaHn4P4 🖇 https://www.aparat.com/v/NDuc0 #فایل_های_تصویری #ابن_عربی ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 اهداف حرکت اصلاحی آیت الله حیدری (بخش اول) 🔹 در پاسخ به این سؤال که هدف از حرکت اصلاحی ما چیست باید عرض کنم بنده معتقدم این فرآیند، اهداف متعدّدی دارد؛ برخی از این اهداف، اصلی و اساسی و برخی دیگر فرعی و مترتّب بر آن است. 1⃣ هدف اول: استحکام مبانی و پایه های مکتب تشیع، برای پاسخگویی بهتر به نیازهای زمان برای توضیح این هدف، دو اصل را متذکر می شوم. 📌 اصل اوّل: در فرایند اجتهاد، مجتهد گاهی به حق می رسد و گاهی به خطار می رود 👈 بنده بر این باورم که اساساً یکی از ویژگی های فرآیندهای علمی و اجتهادی - که از سنت‌های تاریخی می باشد - این است که برخی از ابعاد آن به سستی یا آفت دچار می‌گردد؛ 👉 یعنی هنگامی که این شریعت با پیامبر اکرم (ص) آغاز و سپس در دوران امامان (ع) استمرار یافت، تا اواسط قرن سوم که غیبت امام دوازدهم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رخ داد، تا این جا مسألۀ خاصّی رخ نداد، گرچه برخی آفت ها هم بود، اما مشکل از کجا آغاز گشت؟ پس از غیبت آغاز شد؛ یعنی فرآیند اجتهاد شکل گرفت - و البته باید هم شکل می گرفت؛ چون 👈 ما به عنوان انسان های غیر معصوم، اصلاً راهی جز اجتهاد نداریم - و هنگامی که می‌گوییم فرآیند اجتهاد، این یعنی آغاز اندیشۀ بشری و وقتی که می‌گوییم اندیشۀ بشری؛ یعنی این فرآیند ممکن است به صواب یا به خطا برود. این یک مسألۀ مهم و غیر قابل اجتناب است. 👉 پس ما باید بپذیریم که آنچه علمای هر مکتبی می‌گویند - با توجه به اینکه عصمت ایشان ثابت نگشته - چه در زمینۀ امور فقهی و عملی، و چه حوزۀ مباحث فکری و اعتقادی، طبیعتاً ممکن است حق باشد یا خطا. این مطلب را همگان قبول دارند. مکتب اهل سنت، وجود معصوم پس از رسول خدا (ص) را قبول ندارند، ولی ما شیعیان وجود معصوم را تا اواسط قرن سوم و اوائل قرن چهارم قبول داریم، اما پس از غیبت صغری فرآیند اجتهاد توسط مجتهدان و شاگردان مکتب اهل بیت (ع) شکل گرفت و اجتهاد هم طبیعتاً یک امر مطلق و مصون از خطا در برداشت ها و تفسیرها از متون دینی نیست. 🔘 ادامه دارد... ➖ برگرفته از برنامۀ «وجه لوجه» در تاریخ ۴ رمضان المبارک 1434، مطابق با (1392/5/14). ✅ http://eitaa.com/alhaydari
🔺 (فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ) ﴿۶۱﴾ (آل عمران) سالروز مباهله گرامی باد. ✅ http://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 حوزه های علمیه اصولی اند یا اخباری؟! 🔹 حوزه های علمیه در فقه، اصولی اند، اما در عقائد، اخباری! 🔸 حوزه ها در همان فقه هم، محوریت را به روایات می دهند و نه به قرآن! ♦️ تفاوت "فقه قرآن محور" با "فقه روایت محور" چیست؟ 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9060/ 📎 https://youtu.be/6yoGuTh10AA 🖇 https://www.aparat.com/v/WkIVp https://eitaa.com/alhaydari
به اطلاع مخاطبان گرامی می رسانیم بنابر اعلام دفتر آیت الله حیدری، روز شنبه 1398/6/9 اولین روز از ماه محرم الحرام سال 1441 قمری، و آغاز موسم حزن و عزای سید الشهداء حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) خواهد بود. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 من روایات را قبول دارم، اما به شرط عرضه به قرآن! 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9068/ 📎 https://youtu.be/LArnorlYSNM 🖇 https://www.aparat.com/v/SCEcp #فایل_های_تصویری #اسلام_قرآن_محور_و_اسلام_حدیث_محور ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آغاز اخباری گری به چه زمانی باز می گردد؟ 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9070/ 📎 https://youtu.be/FVIaIjfYLCo 🖇 https://www.aparat.com/v/nh7eG #فایل_های_تصویری #اخباری_گری ✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 اهداف حرکت اصلاحی آیت الله حیدری (بخش اول) 🔹 در پاسخ به این سؤال که هدف از حرکت اصلاحی ما چیست
🔺 اهداف حرکت اصلاحی آیت الله حیدری (بخش دوم) 📌 اصل دوم: برخی از اجتهادات مجتهدین، در اثر تغییرات زمانه، تغییر می یابند 🔹 اصل دیگر اینکه، ممکن نیست هیچ مجتهدی، هرچه قدر هم که نبوغ و قدرت عقلی و علمی داشته باشد، با اجتهاداتش بتواند نظریات و اندیشه‌های قرون آینده را مثلاً تا هزاران سال پوشش دهد، حال شاید برخی از اجتهادات یک فرد، برای یک یا دو یا سه قرن ثابت بماند، اما این طور نیست که همۀ این اجتهادات، تا قیامت ثابت بمانند؛ زیرا 👈 ویژگی پویایی و نوشدن زندگی و پیشرفتی که عموماً فکر بشری دارد، باعث عبور از برخی از آن اجتهادات خواهد شد؛ یعنی ما با گذشت زمان و پیشرفت جوامع بشری و عوض شدن شرایط، نیاز به اجتهادهای جدید و متناسب با همان زمان داریم. 👉 البته منظورم این نیست که تمام آراء یک مجتهد عوض می شود، بلکه برخی از آنها ممکن است با تغییر عنصر زمان و مکان - که منجر به تغییر موضوع می شوند - حکم دیگری پیدا کنند. بهترین شاهد بر آنچه می‌گویم، تعدّد شریعت‌های الهی است. چرا شریعت‌ها متعدد شدند؟! چرا ما پنج شریعت اصلی داریم؟ چرا خداوند از ابتدای خلقت تا روز قیامت، فقط یک شریعت واحد را برای همۀ زمان ها معرفی ننمود، بلکه چند شریعت متعدّد را در زمان های مختلف فرستاد؟ آیا نمی توانست فقط یک شریعت بفرستد؟ چرا خداوند متعال باید صد و بیست و چهار هزار پیامبر - بنا بر آنچه که در برخی روایات آمده - مبعوث نماید؟ چون بشریت در هر دوره و مرحلۀ زمانی نیاز دارد تا احتیاجاتش متناسب با همان زمان برآورده شود؛ لذا حتی شریعت الهی نیز نمی‌تواند برای تمام زمانه‌ها نسخه‌ای واحد ارائه دهد. حتماً می‌پرسید پس در مورد آخرین شریعت که دین مبین اسلام است چه می‌گویید؟ می‌گویم خداوند متعال به شریعت خاتم، توان و نیرویی داد که توسط آن، این نیاز برطرف شود؛ به همین دلیل ما در مکتب اهل بیت (ع) معتقدیم که خداوند متعال در این شریعت اکتفا به فرستادن پیامبر ننمود، بلکه پس از ایشان برای ما دوازده امام نصب نمود؛ چرا که این شریعت باید بتواند پاسخ‌گوی نیازهای بشر تا قیامت باشد؛ یعنی اگرچه با پیامبری رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) نبوت ختم شد و هیچ پیامبر دیگری قرار نیست بیاید، اما خداوند بر اساس حکمت خود، ائمه (ع) را به عنوان جانشینان پیامبر (ص) برگزید که ما تا روز قیامت امام معصوم از خطا داشته باشیم و از طریق تعالیم آنان، بتوانیم با نظر به تغییرات زمان، به تعالیم دینی خود عمل کنیم. 🔸 البته باید توجه داشت که در دین الهی برخی عناصر وجود دارند که ثابت و پایدارند و به هیچ وجه و در هیچ شرایط زمان و مکانی تغییرپذیر نیستند. در این میان، وقتی که اجتهاد در موتن دینی توسّط مجتهدان آغاز گردید، هر مکتبی هرچه قدر هم که توانایی داشته باشد و هر عالِمی، هرچه قدر هم عقل و نبوغ داشته باشد، برخی از اجتهاداتش به مرحله‌ای می‌رسد که زمانه از آن عبور خواهد کرد. بر این اساس، اینجانب معتقدم که گذشت زمان باعث تزلزل برخی اجتهادات - چه در حوزۀ عقائد و چه در زمینۀ احکام - خواهد شد، پس مکتب نیاز به استحکامات نوین و اجتهادهای جدید و متناسب با نیازهای روز دارد. 👈 با توجه به مطالب فوق، باید عرض کنم دغدغۀ اصلی بنده در این میان، استحکام و تقویت مبانی دین و مکتب است، حال یکی از راه هایی که برای تحقّق این مهم پیشنهاد و توصیه می کنم، اجتهادهای ناظر به شرایط زمانی و مکانی است. 🔘 ادامه دارد... ➖ برگرفته از برنامۀ «وجه لوجه» در تاریخ ۴ رمضان المبارک 1434، مطابق با (1392/5/14). ✅ https://eitaa.com/alhaydari