eitaa logo
هیئت الحسین علیه السلام
76 دنبال‌کننده
242 عکس
68 ویدیو
2 فایل
🏳️ السلام علیک یا قتیل العبرات کانال اطلاع رسانی هیئت الحسین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیم ❇️ ما از چند جهت میتوانیم به ایام فاطمیه بپردازیم.یکی از جهت جایگاه ویژه خود حضرت زهرا ( س ) در بین امامان همانگونه که در صلواتی که به شیعیان آموختند اینگونه آمده است: اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک . و خیلی از روایات دیگر که حضرت زهرا ( س ) جایگاه ویژه ای داشتند. ✴️ اما جهت دیگری که مورد اهمیت است در ایام شهادت حضرت زهرا ( س ) ، آن نقشی است که حضرت در این ایام داشتند؛ باعث شد تا خط شیعه حفظ شود. اگر ما دقت کنیم ، ورودی که حضرت زهرا ( س ) داشتند و دفاعی که از امیرالمومنین ( ع ) کردند خیلی هوشمندانه بوده و با سیاست خیلی دقیقی وارد شدند . اگر به جای حضرت زهرا ( س ) دوستان امیرالمومنین ( ع ) می آمدند و زخمی میشدند یا حتی کشته می‌شدند خیلی خبر ساز نمیشد و برای حکومت آن زمان خیلی خطر ساز نمیشد. اگر هم که خود امیرالمومنین ( ع ) به جای حضرت زهرا ( س ) می آمدند بالاخره در مظان اتهام قرار می‌گرفتند . تنها کسی که این جریانات برایش نفعی نداشت و مجروح شدن و مرگش برای حکومت آن زمان خطر ساز بود، خود حضرت زهرا ( س ) بود . ⚠️ وهابیت بر این باورند دفاعی که حضرت زهرا ( س ) از امیرالمومنین ( ع ) کردند از روی عاطفه و رابطه زن و شوهری بوده است یا وقتی حضرت اباالفضل ( ع ) کشته شد، به خاطر دفاع از برادرش بوده است یا حضرت علی اکبر ( ع ) برای دفاع از پدرش کشته شده است . حضرت اباالفضل ( ع ) وقتی دستانش قطع شد فرمودند : من از دین خود حمایت میکنم . این فرموده حضرت نشان میدهد که حضرت اباالفضل ( ع ) از امام خود دفاع کرده است یعنی برادر من، دین من است یا مثلاً حضرت زهرا ، از امام خودش دفاع کرد . ♦️ ولایت است که برای انسان ها تعیین کننده است . در قیامت بیش تر از اعمال آدم ، از ولایات انسان سوال میشود . آیه ۵۵ سوره مائده درباره ولایت امیرالمومنین ( ع ) میفرماید : اِنَّما وَلیُّکُمُ اللّٰهَ وَ رَسولُه وَ الَّذینَ آمَنوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتونَ الزَّکاتَ وَ هُم راکِعون . در آیه ۵۱ میفرماید : یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا لا تَتِّخِذوا الیَهودُ وَ النَّصاریٰ اَولیاءُ بَعضَهُم اَولیاءُ بَعض وَ مَن یَتَوَّلَّهُم مِنکُم فَاِنَّهُ مِنهُم..... . این آیه معنا و مفهومش این است که : ای کسانی که ایمان آوردید اگر ولایت یهود و مسیحیت را بپذیرید مثل این است که با آن ها هستید و در آیه بعد از این آیه میفرماید : آن کسی که یک مرض در جان خود دارد ، دوست دارد که ولایت یهود و نصارا را قبول کند که دلیل این عمل این است که آن ها ترس دارند که مبادا از طرف آن ها خطری تهدیدشان کند . 📜 حدیثی از امام صادق ( ع ) است که این حدیث ، قدسی است و میفرماید : عذاب میکنم هر شهروند مسلمانی را که از امام ظلم پیروی میکند حتی اگر در خلوت سجاده پهن کند و مرا عبادت کند و می‌بخشم هر شهروند مسلمانی را که از امام اهل هدایتی ، اطاعت کند حتی اگر در خلوت ، خطایی از او سر بزند . خداوند در این حدیث نمیخواهد که گناه را تأیید کند بلکه اهل ولایت، رو به رشد ، رو به جبران مافات و رو به دور شدن از گناه است . گاهی ممکن است که انسان در حال اشتباه کردن است ولی خدا به او امیدوار است و گاهی ممکن است که مشغول انجام فعل نورانی است ولی خدا از او نا امید است. وَ السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله وَ بَرَکاتُه 99/10/6
بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیم 🔰حرکت حضرت زهرا (س) را میتوان تعبیر کرد به یک انقلاب. چراکه انقلاب به معنای دگرگون کردن ارزش ها و آوردن ارزش های جدید است.با حرکت حضرت زهرا،میزان و معیار دفاع از ولایت تغییر کرد.{هرکس میخواهد نسبتش با ولی حق را بسنجد و میزان نصرت و میزان یاری رساندن به ولی را میخواهد بسنجد؛باید در ترازوی حرکت حضرت زهرا بسنجد}. بنا بر گفته حضرت آقا در یکی از سخنرانی هایشان،بالاترین رموز بقای اسلام،حرکت حضرت زهرا است. ❇️انقلاب حضرت زهرا سه محور اصلی دارد:[این سه محور بدان معنا نیست که انقلاب حضرت زهرا محورها و اصول دیگری ندارد!]. 1️⃣بنیانگذار این انقلاب،صاحب بالاترین درجات از عبودیت است.ما فکر میکنیم که هرکس ظاهر عملش بیشتر باشد،اثر عملش هم بیشتر است.این فکر اشتباه است و اینگونه نیست.«اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللّهَ مِنَ المُتَّقین».این آیه مفهومش آن است که اثر و وزنه کار متقین، تصاعدی بالا میرود. انقلاب فاطمی آن قدر بزرگ است که امام زمان (عج) میفرماید:اِنَّ فی اِبنَة رَسولِ اللّه لی اُسوَةٌ حَسَنَة.یعنی در دختر رسول الله برای من الگوی خوبی وجود دارد. این انقلاب به خاطر این بزرگ است،چون صاحبش حضرت زهرایی است که در بالاترین درجه عبودیت قرار دارد. یکی از جواب های که میتوان داد به اینکه چرا جناب سلمان،جناب ابوذر،جناب عمار در آن موقعیت کاری نکردند این است که شاید اقدام آنها آن قدر ثقالت و وزنه کافی ایجاد نمی‌کرد. اینکه میگوییم خداوند فقط از متقین قبول میکند،منظورش آن است که تقوا در حقیقت مرتبه ای است و هرچه مرتبه تقوا بیشتر،اثر عمل هم بیشتر. 📌در مورد مقام عبودیت حضرت زهرا،امام صادق (ع) میفرمایند:اِنَّما سمّیَت فاطمة لِاَنَّ الخَلق فُطِموا عَن مَعرِفَتِها. حضرت زهرا به این دلیل فاطمه نامیده شد،زیرا خلق از فهم مقامش عاجز و بریده شدند.اینکه در القاب حضرت زهرا «اِنسیَّةُ الحَوراء» آمده است یعنی جنس حضرت از جنس عالم ماده نیست.همچنان که انعقاد نطفه حضرت در قالب عالم ماده نبوده است. دلیل اینکه پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند فاطمه بوی بهشت را میدهد این است که در شب معراج در آن عرش و آن مقامات،در صلب پیامبر نور حضرت زهرا را القا کردند. خداوند در قرآن می‌فرماید:مَن یُطِعِ اللّه وَ الرَّسول فَاُولٰئِکَ مَعَ الَّذینَ اَنعَمَ اللّهُ عَلَیهِم مِنَ النَبیّین وَ الصِّدّیقین وَ الشُهدا وَ الصّالحین. این آیه یعنی هرکس اطاعت خدا و رسول را بکند با کسانی هستند که خداوند به آنها نعمت داده است که آنها چهار طایفه هستند: نبیین، صدیقین، شهدا، صالحین. بعد از نبیین صدیقین است که لقب حضرت زهرا، صدیقه کبری است.لذا امام حسن عسکری (ع) میفرمایند:نَحنُ حُجَجُ اللّه عَلیٰ خَلقِه وَ جَدَّتُنا فاطِمَة حُجَّة اللّهِ عَلَینا. در زیارتنامه حضرت زهرا آمده است که خداوند تو را قبل از خلقت امتحان کرد و بر آن امتحان صابر یافت.امام صادق میفرمایند:خداوند به پیامبر فرمود که من تو و علی را از یک نور خلق کردم و قبل از اینکه چیزی را خلق کرده باشم نور شما را خلق کردم،شما دائما تهلیل مرا میکردید،سپس این دو نور را جمع کردم و به یک نور تبدیل کردم،سپس دوباره به دو قسمت تبدیل کردم و آن دو قسمت را دو قسمت کردم و شد چهارتا؛تو و علی(ع) و حسن(ع) و حسین(ع) و فاطمه را از آن نور اول خلق کردم. 2️⃣دومین محور ولایت مداری است.قیام حضرت زهرا بر مبنا و محور ولایت است.هرچند که این قیام به روش زنانه است ولی بر مبنای ولایت است. روزی امیرالمومنین و حضرت زهرا به یک دیگر فخر میکردند که چه کسی پیامبر را بیشتر دوست دارد و پیامبر چه کسی را بیشتر دوست دارد.بعد پیامبر به دخترشان فرمود:هو اَحَبَّ اِلَیَّ مِنک یعنی من علی را بیشتر از تو دوست دارم.سپس حضرت زهرا به پدرشان عرض کرد:قسم به خدایی که تو را برگزید و هدایت کرد و امت را به واسطه تو هدایت کرد تا جان در بدن دارم مُقِر به ولایت علی هستم. 3️⃣سومین محور از این انقلاب،شناخت درست موقعیت،عمل به موقع،ضایع نکردن زمان،شناخت درد و درمان است.اگر حضرت زهرا تعلل میکردند،قیام حضرت همچنان وزنه ای نداشت.قیام توابین اقدام مناسبی بود ولی موقعیت،نامناسب بود. شناخت سریع درد و درمان آن،به حرکت انسان وزنه میدهد. حضرت آقا جمله ای در مورد لحظه شناسی دارند که میفرمایند: شناخت موقعیت،فهمیدن نیاز،حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز، اساس کار است و مومن باید این را با خود به همراه داشته باشد تا بتواند وجودش موثر شود. پس اگر میخواهیم عمل،اثر بگذارد باید در زمان مناسب اقدام کنیم. وَالسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله وَ بَرَکاتُه 99/10/9
✳️ در شرح زیارت جامعه کبیره رسیدیم به تفسیر عبارت «عَناصِرَ الاَبرار». عنصر به معنای حقیقت بسیط است. مرحوم ملاصدرا در فلسفه، ذیل قاعده بَسیطُ الحَقیقَةِ کُلَّ الاَشیا صفت خدا را اینگونه بیان میکند که خدا یک حقیقت بسیطی است که در همه حقایق عالم وجود دارد. امیرالمؤمنین‌ (ع) در نهج البلاغه میفرمایند: « داخِلٌ فِی الاَشیا، لا کَشَئٍ داخِلٍ فی شَئ وَ خارِجٌ عَنِ الاَشیا لا بِا المُزایلة». یعنی خداوند داخل در اشیاء است ولی با اشیاء ترکیب نشده است و غیر از اشیاء است اما وجودی نیست که جدا از اشیاء باشد. حضرت امام رابطه موج و دریا را برای این موضوع مثال میزنند چرا که موج غیر از دریا است ولی از دریا تشکیل شده است. در این مثال موج انسان ها و دریا خداوند است. «مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرَفَ رَبَّة». ✳️ «اَبرار» جمع بِر است و بِر از ماده بَر و مخالف بحر است. ابرار یعنی کسانی که بیابانی هستند. کلمه ابرار در قرآن از اهمیت بالایی برخوردار است. ابرار دلشان خنکی ویژه ای دارد. این خنکی یعنی دلشان بیابانی هستند و لوتی منش هستند. خصوصیت بیابانی ها این است که هیچ کینه و خشمی در دل آنها نیست و خط و مرز برایشان معنا ندارد و کاری ندارند که چه کسی به آنها خوبی یا بدی کرده است. وقتی عمر بن عبدود آب دهان به روی امیرالمؤمنین انداخت، امیرالمؤمنین کمی راه رفتند و بعد عمر بن عبدود را کشتند. از امیرالمؤمنین سوال کردند که چرا همان لحظه او را نکشتید، امیرالمؤمنین پاسخ داد: چرا که اگر همان لحظه او را میکشتم، او را با خصومت شخصی میکشتم. این کار امیرالمومنین یعنی بیابانی صفت. خدا وقتی به حضرت موسی امر کرد که فرعون و فرعونیان را به یکتا پرستی دعوت کن و با آنها با ملایمت حرف بزن، حضرت موسی جواب داد: رَبِّ اشرَح لی صَدری. یعنی خدایا سینه مرا بیابانی کن، سینه مرا وسیع کن. پیامبر اکرم(ص) وقتی در جنگ احد دندانشان شکست، فرشتگان به پیامبر گفتند که نمیخواهی آنها را نفرین کنی؟. پیامبر دست برد بالا و فرمودند: اَللّٰهُمَ اهدِ قَومی فَاِنَّهُم لا یَعلَمون. این کار یک سینه بزرگ میخواهد لذا اگر ما با دشمنان خود میجنگیم به خاطر کینه با دشمن نیست بلکه به خاطر نجات جان انسان ها است. پیامبر در طی ده سال خلافتشان سی بار جنگیدند و جنگ با دشمنان به خاطر کینه نبود بلکه برای نجات جان انسان ها است. ❇️ لمَ سمّیَتِ الزَّهراءُ زَهراءاً. از امام صادق(ع) سوال کردند که چرا نام حضرت زهرا(س)،زهرا نامیده شد؟. امام جواب دادند: لِاَنَّ اللّٰه خَلَقَها مِن نورِ عَظِمَتِة. خدا حضرت زهرا را از نور عظمت خودش آفرید. ابرار گوهرشان حضرت زهرا است. خداوند دومرتبه در قرآن کلمه علی و عظیم را با یکدیگر ترکیب کرده است. وَ لا یَؤدُهُ حِفظُهُما وَ هُوَ العَلیُ العَظیم. خداوند یک لحظه هم از حفظ عالم خسته نمیشود چون خداوند هم علی و هم عظیم است. ما وقتی می‌خواهیم برتری خدا را مشاهده کنیم باید امیرالمؤمنین را مشاهده کنیم. روزی یک مرد یهودی با امیرالمؤمنین راه می‌رفتند که در یک مکان آب زیادی جمع شده بود و پلی هم نبوده تا رد بشوند. مرد یهودی که آدم لاغر و ریز جثه ای بود پای خود را روی یک تکه چوب گذاشت و از روی آن به آنطرف آب رفت و به امیرالمؤمنین ‌خندید و گفت اگر تو هم مانند من لاغر بودی میتوانستی این طرف آب باشی. امیرالمؤمنین نگاهی به آب کردند و آب منجمد شد و به آرامی از روی آب رد شدند. آن مرد یهودی به امیرالمومنین گفت که تو چه چیزی خواندی که توانستی از روی آب رد بشوی؟ امیرالمومنین فرمودند شما اهل یهود چگونه دعا میکنید؟ مرد یهودی گفت ما خدا را به وصی پیامبرش قسم میدهیم. امیرالمؤمنین گفتند که: اَنا وَصی رَسول الله. 🔰 آینه عظمت خداوند حضرت زهرا است. در قرآن برتری خداوند و عظمت خداوند با یکدیگر ترکیب شدند. «مَرَجَ البَحرَینِ یَلتَقیان». لذا گوهر همه بیابانی صفت ها، عظیم ها، آنهایی که شرح صدر دارند عنصرشان حضرت زهرا است. امام باقر(ع) میفرمایند: اَلشَّجَر‍‌َةُ هِیَ رَسولَ الله وَ فَرعُها عَلیُ بن اَبی طالِب وَ نَحنُ الاَئِمَة اَقسامُها وَ شیعَتُنا اَوراقها. یعنی شاخه اصلی این درخت امیرالمؤمنین است و شاخه فرعی آن اهل بیت هستند و شیعیان اهل بیت برگ های آن است. و بعد امام فرمودند: اُمُّنا فاطِمَة عُنصُرُ هٰذِهِ الشَّجَرَة. یعنی عنصر این درخت مادر ما حضرت زهرا است. لذا بنابر «اِنّا اَنزَلناهُ فی لَیلَةِ القَدر» حقیقت قرآن لیلة القدر است و لیلة القدر حضرت زهرا است. وَالسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله وَ بَرَکاتُه 99/10/10
بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیم 📝 در ادامه بحث زیارت جامعه کبیره رسیدیم به عبارت « دَعائِمَ الاَخیار » . دَعائِمَ الاَخیار یعنی اهل بیت ، اساس خیر هستند. دَعائِم جمع دَعامَة است. دَعامَة یعنی اساس و رکن. اَخیار ، نیز جمع خیر است. خیر یعنی انتخاب مطلوب بالذات. آن چیزی که ذاتاً به صلاح ما و خوب است، خیر نامیده میشود. خداوند در قرآن میفرماید: بِیَدِکَ الخَیر اِنَّکَ عَلیٰ کُلَّ شَیئٍ قَدیر. به دلیل اینکه خداوند قدرت مطلق است، همه خیرات در دستان خداوند است . لذا هر چیزی که به سعادت ما است به ما میدهد . ( عَسیٰ اَن تَکرَهوا شَیئً وَ هُوَ خَیرٌ لَکُم ) . خداوند هر چیزی را که به ما میدهد و یا اینکه میگیرد، به صلاح و خیر ما است . معنای خیر نه اینکه بهتر از چیز دیگری باشد بلکه خودش مطلوب است 📖 خداوند در قرآن میفرماید : وَ اِذا رَاَوا تِجارَتاً اَو لَهوً انفَضّوا اِلَیها وَ تَرَکوکَ قائِماً ، قُل ما عِندَاللهِ خَیرٌ مِنَ الَّهوا . ما اگر کاری را که خداوند در زمان خاصی از ما خواسته است را درست انجام بدهیم، بالاتر از آن چیزی است که خودمان تصور میکنیم . این آیه زمانی نازل شد که پیامبر ( ص ) در مسجد در حال خواندن خطبه بودند که ناگهان یک کاروان تجاری از شام آمد. بعد مردم به خاطر آن کاروان از مسجد بیرون رفتند و خداوند به پیامبر وحی کرد: ما عِندَ الله خَیر. یعنی آن چیزی که نزد ما است برای شما خوب است و چیزی به غیر از آن خوب نیست. خیر، مطلوب مطلق است. یکی از مطلوب های مطلق « رُحَماءُ بَینَهُم اَشِداءُ عَلیَ الکُفّار » است . 🔶 امام حسن مجتبی ( ع ) میفرماید : الخَيرُ الّذي لا شَرَّ فيهِ: الشُّكرُ مَع النِّعمَةِ ، و الصَّبرُ على النّازِلَةِ. مفهوم این روایت این است که وقتی خدا به ما نعمت میدهد آن را شکر کنیم و شکر یعنی فَاَمّا بِنِعمَتِ رَبِّکَ فَحَدِّث . و معنای دیگر آن این است که شکر از ماده کَشر است و کَشر یعنی کشف و کشف به معنای بُروز است. یعنی ما باید خداوند را نشان بدهیم. اگر علمی داریم آن را به دیگران یاد بدهیم به دیگران کمک کنیم و ... . 🔷 انَّ رَجُلً کَتَبَ اِلَی الحُسَینِ ابنِ عَلی : یا سَیِّدی اَخبِرنی بِخَیرِ الدُّنیا وَ الآخِرَة . فَکَتَبَ اِلَیهِ : بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیم ، فَاِنَّهُ مَن طَلَبَ رِضَا الله بِسَخَطِ النّاس کَفّاه الله اُمورَ النّاس از امام حسین ( ع ) به طور مکتوب سوال کردند : خیر دنیا و آخرت چیست ؟ حضرت فرمودند: اگر کسی رضایت خدا را در نظر بگیرد و به حرف مردم توجهی نکند، این آدم میشود خیر. وَ السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله وَ بَرَکاتُه 99/10/11
مراسم هفتمین شب شهادت صدیقه کبری سلام الله علیها و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ❇️ با سخنرانی استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین هدایت و مداحی مداحان اهل بیت 🔰زمان: شنبه 13 دی ماه 1399 ساعت 18:30 🔰مکان: بلوار شهید کریمی، فلکه جوان، خ ذوالفقار، ک 13 فرعی 6 اولین کوچه سمت راست پلاک16 منزل برادر دشتی
انا لله و انا الیه راجعون
آرام گرفتن آیت الله مصباح یزدی در کنار مزار آیت الله بهجت ره 👈🏻 نماز لیلة‌الدفن برای ایشان را از دست ندهیم؛ یقینا دست امثال ایشان بسیار پر است و ما بیش از او محتاج هستیم تا بهانه‌ای شود که شفاعتمان کنند. (نماز به نام محمدتقی فرزند محمدباقر). ┈════▪️🕯️▪️════┈ ✔️نحوه اقامه نماز لیله الدفن: 2⃣ دو رکعت: 🔸در رکعت اول بعد از حمد، یکمرتبه آیة الکرسی 🔸در رکعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه انا انزلناه 🤲🏻 بعد از اتمام نماز، صلوات فرستاده و می‌گویی: وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی‌ٰ قَبْرِ محمدتقی ابن محمدباقر
بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیم در ادامه بحث تفسیر زیارت جامعه کبیره رسیدیم به عبارت «ساسَةَ العِباد». یعنی اهل بیت، سیاست مداران بندگان خدا هستند. ساسَة به معنای تدبیر و مدیریت امور زمینی است. فرق سیاست ما با سیاست مخالفان ما این است که سیاست ما ریشه در وحی دارد. اصل جنگ از زمان امیرالمومنین (ع) و بنی امیه و سقیفه تا الان، این است که جبهه مقابل میگوید: امور زندگی چه ربطی به دین دارد و سیاست اهل بیت میگوید اتفاقا اصل دین، تدبیر امور زندگی است. این تفکر که زندگی چه ربطی به دین دارد، تفکر سکولاریسم نام دارد. سکولاریسم میگوید: دین ربطی به دنیا ندارد. یعنی هنگام عزا و عزاداری هیئت برویم و برای تفریح پارک و کنار دریا برویم و ... ❇️ ساسَةَ العِباد یعنی اهل بیت، برای جزئیات زندگی ما برنامه دارد. این به آن معنا است که اهل بیت، طوری برای زندگی ما تدبیر و چاره اندیشی میکنند که آسمان را بیاوریم در زمین. نه اینکه خودمان به آسمان برویم و یک عده دیگر از مردم، زمینی زندگی کنند. بنا بر گفته آیت الله قاضی: دین اسلام، آمده است تا آسمان را به زمین بیاورد و معنویت را در زندگی های ما قرار دهد. روزی یکی از یاران امام صادق (ع) نزد حضرت آمدند و امام از او سوال کرد که از عمر بن مسلم چه خبر؟. آن مرد پاسخ داد: آدم خیلی خوبی شده است. در قدم اول برای اصلاح خود تجارت را کنار گذاشته است. حضرت سوال کردند که پس چکار میکند؟. جواب داد: همیشه به مسجد میرود و دائم نماز و قرآن میخواند و کارهای فرهنگی میکند. امام، سه بار فرمود که این آدم، یار شیطان شده است. پس تا وقتی که کار و کاسبی نداشته باشیم عبادت ما بی فایده است. 📜 امام صادق میفرماید: خداوند هیچ پیامبری را نفرستاد مگر اینکه شغلی داشته باشند. تمام پیامبران، کشاورز و چوپان بودند به جز حضرت ادریس که خیاط بود. 📗 امیرالمومنین در نهج البلاغه میفرمایند: لَنا حَقٌّ فَاِن اُعطیناهُ وَ اِلّا رَکِبنا اِعجازَ الاِبِل. یعنی حق امامت با ماست اگر دادند میگیریم، اگر ندادند پشت سر شتر میشینیم. این کلام امیرالمومنین یعنی ما بیکار نمی نشینیم؛ نبض جامعه را میگیریم و حاکمان جامعه هرکاری که انجام میدهند باید از اهل بیت عبور کنند. ⚠️ این اشتباه است که میگوییم امیرالمومنین ۲۵ سال خانه نشین بود چرا که امیرالمومنین در این دوران، شش شغل داشت. اقتصاد مدینه در دستان امیرالمومنین بود. هرکاری که حاکمان آن زمان راجع به اقتصاد میخواستند بکنند نمیتوانستند چرا که زمام آن در دستان امیرالمومنین بود. امیرالمومنین در بعضی امور هم به دولت کمک میکرد. لذا هفتاد بار، این جمله ذکر شده است که لَولا عَلیٌّ لَهَلَکَ العُمَر. 📌 ساسَةَ العِباد یعنی اهل بیت اینگونه نبودند که فقط برنامه بدهند. خودشان هم کار و تجارت و برنامه ریزی میکردند. روزی امیرالمومنین به مغازه جناب میثم تمار رفتند و میثم تمار به حضرت گفتند که من جایی کار دارم و میروم و زود برمیگردم. وقتی میثم تمار برگشتند دید چند سکه تقلبی در صندوق است. میثم رو کرد به امیرالمومنین و با مزاح گفت: علی جان تو در همه کارها خوبی ولی برای کاسبی خوب نیستی. امیرالمومنین گفتند کمی صبر کن که ناگهان آن مشتری که پول تقلبی داده بود گفت: این خرما هایی که به من فروخته ای خراب است. امیرالمومنین جواب دادند: من به نسبت آن پول های خرابی که به من دادی به تو خرمای اینجوری دادم. امیرالمومنین وقتی از جهاد برمیگشتند شروع به آموزش دادن مردم و قضاوت آنها میکرد. وقتی از این کار فارغ میشدند، حضرت با دستان خود دیوار درست میکردند چرا که در قرآن آمده است: فَاِذا فَرَغتَ فَانصَب. 99/10/13