eitaa logo
کانال | علی محمدی هوشیار
3.5هزار دنبال‌کننده
202 عکس
128 ویدیو
14 فایل
🎫دانش آموخته سطح چهار فقه و اصول حوزه علمیه ▪️عضو گروه جریان شناسی مهدویت ٫ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✍️پاسخگوی سوالات: @hoshyar_ali 🙌تبادل: @admin_ostad_hoshyar درباره مباحث مهدویت درباره مسائل اجتماعی درباره فرقه های انحرافی
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال علی محمدی هوشیار 1⃣آشنایی با فرقه های انحرافی جدید 2⃣معرفی موضوع جدید برای پایان نامه 3⃣نکاتی درباره مهدویت 4⃣اطلاع رسانی برنامه ها و آثار جدید @ali_m_hoshyarاین کانال را به دوستان خود معرفی کنید
16.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زمان یاری امام زمان علیه‌السلام... اکنون باید یاری شود یا در زمان ظهور؟! 🗣علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
7.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مر‌وری بر تدریس های ۱۲ سال پیش... تدریس مبانی عرفان اسلامی جامعه المصطفی(ص) 🗣علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
نارسایی ها و قلمرو شمول ماده 500 مکرر قانون مجازات اسلامی ✍علی محمدی هوشیار ماده 500 مکرر قانون مجازات اسلامی (مصوب 99/10/24) در پی جبران خلاء‏های قانونی مواجهه با فرقه های انحرافی بوده و توانسته است تا مقدار قابل قبولی بدین موضوع بپردازد اما با این وجود دچار نقائص و نارسائی هایی شده است که عبارتند از: 1. قانون باید ناظر بر «مواجهه» تدوین شود تا بتواند به دو جنبه محافظت از حقوق قربانی شده و مقابله با قربانی کننده توجه داشته باشد. اما این ماده بدون نظر داشت به این مقوله، صرفاً به دنبال «مقابله» با قربانی کننده بوده و گاه قربانی شده را نیز با استناد به همین ماده مورد مجازات قرار می‏دهد. به عبارتی دیگر، این ماده، توان تمییز بین سرکرده فرقه، با مبلغ فرقه و جذب شده به فرقه را ندارد. 2. گاهی اتفاق افتاده است که شخص قربانی کننده(سرکرده فرقه) از بیماری‏های روانی رنج برده و در اثر توهمات و تخیلات، اقدام به ادعا و جذب افراد کرده است. طبق این دیدگاه، جنبه درمانی سرکرده مورد توجه قرار نگرفته و او را به مانند مجرم ارادی انگاشته است. مانند علی محمد شیرازی، ملقب به باب که به گفته ادوارد براون: دعاوی مختلف و تلون افکار و نوشته‏های بی مغز و بی اساس و رفتار جنون آمیز او علما را بر آن داشت که به علت شبهه خبط دماغ، بر اعدام وی رأی ندهند. 3. در توضیح اقدامات مخل بر شرع مقدس اسلام، صرفاً به امور کلامی توجه داشته و گفته است: «طرح ادعاهاي واهي و كذب در حوزه‌‏هاي ديني و مذهبي از قبيل ادعاي الوهيت، نبوت يا امامت و يا ارتباط با پيامبران يا ائمه اطهار(ع)». و حال آنکه بسیاری از فرقه‏های انحرافی، ادعای الوهیت یا نبوت و امامت نکرده و صرفاً با روش دخل و تصرف در عدد اوصیاء پیامبر(ص) یا نوع تفاسیر ارائه شده در این حوزه(انکار توسل، انکار عصمت و...)، ایجاد انحراف نموده‏اند. 4. بی توجهی به فرقه‏های معنویت‏گرا، درمانگرا و فرقه‏های روانشناختی و فراروانشناختی (استفاده از قدرت‏های متافیزیکی) از جمله نقائص این ماده به شمار می‏رود. 5. عدم توجه به سوء استفاده از طریق علوم ماورائی و علوم غریبه (سحر، جادو، استفاده از جن و ...) در فرقه‏های انحرافی که در نوع خود بیشترین آسیب‏ها را از سوی سرکرده و مبلغین فرقه‏ها به دیگران داشته و در برخی موارد، به عنوان ابزاری برای جذب اعضاء به فرقه کاربرد دارد. 6. نادیده گرفتن ترویج باورها، رفتارها و گفتارهای غلوآمیز درباره رهبر فرقه، با هدف مرید پروری که دارای آسیب‏های اجتماعی و پیامدهای اخلاقی و معرفتی است. 7. بی توجهی به مسأله برهم زدن امنیت کشور در قالب ترویج برخی از اعتقادات دینی: و حال آنکه از متن مندرج در ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) غفلت شده که آورده است: هر کس با هر مرامی، دسته، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم یا عنوانی تشکیل دهد یا ‌اداره نماید که هدف آن برهم زدن امنیت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از دو تا ده سال محکوم می‏شود. 8. طبق تصریح ماده 500 مکرر: «چنانچه رفتار وی مشمول حد نباشد، به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از این دو مجازات و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه پنج محکوم می‏گردد». جرائم حدی را می توان در قالب عناوینی چون افساد فی الارض، ارتداد، زنای با محارم قابل تحقق دانست با این حال، قواعد حاکم بر تشدید و تکرار مجازات در جرائم حدی متفاوت از جرائم تعزیری است که در جای خود باید بدان پرداخت و در این جا تنها به ذکر این نکته اکتفا می کنیم که اسباب تشدید مجازات های تعزیری را نباید با اسباب تشدید در مجازات های حدی خلط یا بین مجازات حدی و تعزیری جمع کرد. 9. یکی دیگر از جرائم تصریح شده در بند 1 ماده 500 مکرر؛ «تشویق افراد به ارتکاب جرائمی از قبیل اعمال منافی عفت، مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و یا مواد روان گردان، خودآزاری یا دیگرزنی... » است. این تشویق که به خودی خود یکی از مصادیق معاونت در جرم می تواند باشد، جرم مستقل و دارای مجازات خاص به شمار آمده است حال آن که مصادیق دیگر معاونت به شرح ماده 126 قانون مجازات اسلامی نیز دست کمی از تشویق ندارد و شایسته بود به عنوان جرم مستقل مد نظر قانون گذار قرار گیرد و به صورت کلی معاونت در ارتکاب جرائم فرقه ای، جرم با مجازات مستقل به شمار آید. به خصوص از این جهت که شرایط تحقق معاونت در مواردی مثل اغفال، قابل تحقق نیست و بخش قابل توجهی از فعالیت های فرقه ها از نوع اغفال محقق می گردد. @ali_m_hoshyar
گونه شناسی فعالیت فرقه ها در ایران.pdf
93.4K
گونه شناسی فرقه های انحرافی فعال در ایران ✍علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلام امام صادق علیه‌السلام درباره پرچم های گمراهی و تبعیت از آنان... 🗣علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقرَّبون ظهور چه کسانی هستند؟ ✍علی محمدی هوشیار امام صادق علیه‌السلام فرمود: «فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا.... فَعِنْدَ ذَلِكَ يَرْتَابُ اَلْمُبْطِلُونَ وَ يَضْمَحِلُّ اَلْمُحِلُّونَ وَ قَلِيلٌ مَا يَكُونُونَ، هَلَكَتِ اَلْمَحَاضِيرُ وَ نَجَا اَلْمُقَرَّبُونَ». الکافي، ج ۳، ص ۱۳۱. 🔺ترجمه: هنگامی که قائم ما قيام كند، در اين هنگام است كه باطل‌گرايان شك مى‌كنند و هتك‌ كنندگان حريم نابود مى‌شوند، و كم هستند آنان كه مى‌مانند، عجله كنندگان ظهور هلاك شوند، و آنان كه تسلیم هستند نجات مى‌يابند. علامه مجلسی در توضیح این روایت می فرماید: «و لعل المراد ذم الاستعجال في طلب الفرج بقيام القائم عليه السلام و الاعتراض على التأخير، أي هلك المستعجلون، ... و نجا المقربون بفتح الراء فإنهم أهل التسليم و الانقياد لا يعترضون على الله تعالى فيما يقضي عليهم ...». مرآة العقول، ج۱۳، ص۲۹۳. 🔺ترجمه: شاید مراد از مذمت عجله خواهان، مذمت کسانی است که مدام در طلب فرج و قیام قائم علیه السلام هستند و به تأخیر افتادن ظهور اعتراض دارند و چنین افرادی هلاک می شوند. و مراد از نجا المقرَّبون؛ کسانی هستند که اهل تسلیم و گردن نهادن بر امر خداوند بوده و بر خداوند درباره آنچه او برای ظهور می خواهد اعتراضی ندارند. 📌البته جناب علامه در قرائت «مقربون» احتمال دیگری داده اند و آن اینکه با کسره خوانده شود، که در آن صورت «مقرِّبون» به این معنا خواهد بود: آنان که ظهور را نزدیک دانسته و آن را دور نمی بینند نجات می یابند. این دیدگاه هم صحیح است و تمامی شیعیان بر این باورند که ظهور حضرت حجت علیه السلام دور از نظر نیست و قطعاً محقق خواهد شد. وَ يَقُولُونَ: مَتَى هَذَا اَلْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ!؟ وَ لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اَللَّهُ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ قَائِمُنَا... @ali_m_hoshyar
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معنای انتظار و عجله «فَمَا مَعْنَى يُمَارُونَ قَالَ يَقُولُونَ مَتَى وُلِدَ وَ مَنْ رَأَى وَ أَيْنَ يَكُونُ وَ مَتَى يَظْهَرُ وَ كُلُّ ذَلِكَ اِسْتِعْجَالاً لِأَمْرِ اَللَّهِ وَ شَكّاً فِي قَضَائِهِ وَ دُخُولاً فِي قُدْرَتِهِ أُولَئِكَ اَلَّذِينَ خَسِرُوا اَلدُّنْيَا» مفضّل‌بن‌عمر میگوید به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: «معنی یُمارُونَ چیست»؟ فرمود: «یعنی مردم می‌گویند قائم علیه السلام چه زمانی متولّد شده و چه کسی او را دیده و حالا کجاست و چه وقت ظهور می کند؟ این‌ها همه عجله در امر خدا و شک در قضای الهی و دخالت در قدرت اوست أُولَئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا الدُّنْیَا وَ إِنَّ لِلْکَافِرِینَ لَشَرَّ مَآبٍ». 📜بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱. @ali_m_hoshyar
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌خدا با عجله بندگان عجله نمیکند امام صادق(ع) فرمود: «إِنَّمَا هَلَكَ‏ النَّاسُ‏ مِنِ‏ اسْتِعْجَالِهِمْ لِهَذَا الْأَمْرِ، إِنَّ اللَّهَ لَا يَعْجَلُ لِعَجَلَةِ الْعِبَادِ إِنَّ لِهَذَا الْأَمْرِ غَايَةً يَنْتَهِي إِلَيْهَا فَلَوْ قَدْ بَلَغُوهَا لَمْ يَسْتَقْدِمُوا سَاعَةً وَ لَمْ يَسْتَأْخِرُوا». مردم از عجله کردنشان در این امر نابود شدند. همانا خداوند، با شتاب بندگان شتاب نمي‏کند. برای این کار زمانی است که به آن میرسد. چون به آن وقت معلوم رسید، دیگر نه ساعتي پيش مي افتد و نه تأخير مي شود. 📕الكافي، ج۱، ص۳۶۹ و الغيبة للنعماني، ص۲۹۹. @ali_m_hoshyar
عجله؛ زمینه هلاکت ✍علی محمدی هوشیار با وجود روایات فراوانی که ما را از عجله کردن منع کرده اند، چرا باید هنوز عده ای عجله کنند و به دام مدعیان دروغین مهدویت بیافتند؟ زمینه این گرفتاری را در عجله خواهی و زمینه عجله خواهی را در حس سرگردانی می توان یافت. وقتی برای شیعیانِ زمان غیبت، حس تکلیفی و دست داد، به فکر نجات دادن خود افتاده و زمینه عجله کردن برایشان فراهم می‌شود و به سراغ هر کسی میروند! آری حس بلاتکلیفی و حس نداشتن زعیم و رهبر، آنان را عجول میکند. در حالیکه امام یازدهم علیه‌السلام فرمود: أمَا إنّ لَه غَيبةً يَحارُ فيها الجاهلونَ؛ بدانيد كه او را غيبتى است كه جاهلان در آن زمان سرگردان می شوند. نسخه نجات دهنده از سرگردانی در زمان غیبت؛ تبعیت و باور به فقیه و ولایت اوست. ولایت فقیه علاوه بر همه کارآمدی هایش، بار روانی مثبت برای جامعه ایجاد میکند و حس امیدواری را در آنان تقویت می نماید. اگر بنی اسراییل به ولایت جناب هارون ایمان داشته و او را می پذیرفتند، از سامری تبعیت نمی‌کردند. بنی اسراییل مشکل «موسی شناسی» نداشتند، آنان «ولایت غیر موسی» را برنتافتند و گرفتار حس بلاتکلیفی شده و عجله کردند! قرآن کریم با اشاره به کسانی که میگفتند ولایت غیر موسی را قبول نداریم فرموده است: «وَلَقَدْ قَالَ لَهُمْ هَارُونُ مِنْ قَبْلُ يَا قَوْمِ إِنَّمَا فُتِنْتُمْ بِهِ ۖ وَإِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَٰنُ فَاتَّبِعُونِي وَأَطِيعُوا أَمْرِي قَالُوا لَنْ نَبْرَحَ عَلَيْهِ عَاكِفِينَ حَتَّىٰ إِلَيْنَا مُوسَىٰ» و در حقيقت هارون قبلا به آنان گفته بود اى قوم من! شما به وسيله اين [گوساله] مورد آزمايش قرار گرفته ايد و پروردگار شما [خداى] رحمان است پس مرا پيروى كنيد و فرمان مرا پذيرا باشيد. در پاسخ گفتند ما هرگز از پرستش آن دست بر نخواهيم داشت تا موسى به سوى ما بازگردد. هارون؛ بر بنی اسراییل داشت و بنی اسراییل به خاطر نافرمانی از ولایت هارون گمراه شدند. و باز میگوییم: آنان که ولایت فقیه را انکار میکنند، راه را برای ظهور و سامری های زمان باز می نمایند. @ali_m_hoshyar
امام عسكرى عليه السلام: لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ روزي شما ضمانت شده، تو را از كارهاي واجب باز ندارد. تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام، ج ۱، ص ۴۸۹. @ali_m_hoshyar