eitaa logo
بر پا
6.7هزار دنبال‌کننده
624 عکس
357 ویدیو
74 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
ای اهل حرم میر و علمدار نیامد... فدای دستهای زخمی و نشانه دار همه علمدارهای عالم..... و کان عمی العباس نافذ البصیره.... شب شهادت آقای هویت ایران است... کاش وصیتنامه اش را امشب بخوانیم اگر خوانده ایم دوباره بخوانیم فقط همین..... @ali_mahdiyan
رشته توییت درباره صبر و اخلاص ‏1/7 وقتی فضای کشور به دست انقلابیون سپرده میشود، شاید بیش از هر زمان دیگری محتاج همین دو حقیقت هستیم؛ اخلاص و صدق. آیا زیر پوست آرمانجویی و انقلابی گریمان، قدرت طلبی و شهرت طلبی را پنهان نکرده ایم؟ حالا که جوانها پای کار آمده اند خوب است از خود بپرسند و نگران باشند که ‏2/7 آیا تا آخر پای کار خواهیم ماند؟ پای عهدمان صادق خواهیم بود. همان اخلاص باعث میشود که همه رفتار و گفتار یک نفر مظهر حکمت باشد. من أخلص لله أربعین صباحا فجر الله ینابیع الحکمة من قلبه على لسانه. فهم حکیمانه، عمل حکیمانه محصول اخلاص است. صدق اما محصول مبارزه است و شهادت طلبی. ‏3/7 من لم یغز و لم‌یحدّث نفسه بغزو مات علی شعبة من النّفاق.مبارزه و شهادت طلبی نفاق را میکشد و شجاعت بروز و ظهور آن است باطن خالص و ظاهری صادق،باعث میشود شخصیت انسان آینه ای شفاف شود که همه عمیقا خود را در او ببینند و بیابند. باعث میشود ولو ندانی چرا و چگونه اما به او پیوند بخوری ‏4/7 مظهر نور الهی شدن باعث میشود شخص به حقیقت ثابتی بدل شود که از بین نمیرود.میماند يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ دیگران نابود میشوند و او باقی میماند او متصل میشود به وجه الله ‏5/7 پیامبر فرمود لِلشَّهِیدِ سَبْعُ خِصَالٍ ...وَ السَّابِعَةُ أَنْ یَنْظُرَ فِی وَجْهِ اللَّه و به همین دلیل باقی میماند کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام.شهید متصل به این حقیقت باقی میشود در تاریخ باقی میماند او الگوی آرمانجویی خالی از عقلانیت و حکمت نیست ‏۶٫۷ او الگوی آرمانجویی خالی از معنویت و اخلاص نیست. او الگوی آرمانجویی منافقانه و دروعگو نیست. هر چند دل همه را میبرد حتی دشمنانش را. همه دوستش دارند اما هر کسی او را الگو قرار نخواهد داد. تا بوده همین بوده. درباره همه اولیای الهی همین بوده. اخلاص و صدقش او را به اندازه یک ملت و ‏۷٫۷ یک ملت و یک امت ، گسترده میکند. همه دوستش دارند. اما خوش به حال آنها که حقیقتا اندیشه و قلب و اقدامشان به این هویت و حقیقت متصل میشود و به قول خودش به این میدان مغناطیسی وصل میشوند. همانطور که خمینی بدون راهش خمینی بی هویت است. او نیز بدون وصیتنامه اش و مکتبش بی هویت است. @ali_mahdiyan
شب شهادت حضرت زهرا س ۱۴۰۰.mp3
11.88M
شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها چرا بیش از هر زمان دیگری به فاطمیه محتاجیم؟ تجربه های از نزدیک و جدید از ارتباط با حضرت زهرا سلام الله علیها هیات منتظران شهادت قم شیخ علی مهدیان @ali_mahdiyan
چرخش از پرسشی فقهی حقوقی به پرسشی فرهنگی تربیتی 🌱امشب با دوست جوانی گفتگو میکردم، که مرا به فکر فرو برد. میگفت اگر جایی به تو نیاز داشته باشند و بخواهند در قبال کاری که برایشان میکنی حقوق خوبی به تو بدهند، حقوق نجومی، آیا قبول میکنی؟ اگر مطمئن بودی که آن کار لازمی است که باید بشود و اگر واقعا به آن پول هم نیاز داشته باشی. قبول میکنی؟ قانونی هم هست. پس ظاهرا از جهت شرعی هم اشکالی نخواهد داشت. 🌱من داشتم فکر میکردم که بگویم قبول میکنم یا نه. اگر نه چرا؟ اگر آری چرا؟ پاسخ آری به حق تصمیم گیری مدیران بر میگردد و پاسخ نه به خطا بودن محتوای تصمیمشان. 🌱مثال جلاد را شاید شنیده باشید. جلادی که یقین دارد این متهم به خطا اعدام میشود آیا او را اعدام کند؟ بله چون قاضی حق داشته و نه چون قاضی خطا کرده. پای جان بی گناه هم وسط است. 🌱اگر هر کس آنچه را درست میداند انجام دهد، ساختار به هم میریزد. اگر هر کس آنچه را درست میداند انجام ندهد، چطور جلوی ظلم بایستیم؟ 🌱ما این تجربه را خصوصا در جبهه ها هم داشته ایم، وقتی یقین داری فرمانده اشتباه میکند و جان خیلی ها به خطر میافتد. اگر آن فرمانده ، فرمانده کل قوا باشد مثل بنی صدر که حکم از امام هم دارد. چه باید کرد؟ 🌱در مورد پذیرفتن حقوق نجومی، همراهی نکردن من جلوی تصمیم گیری مدیر را نگرفته او خطا کرده ولی قبول نکردن من مانع اجرا نمیشود، تمرد به حساب نمیآید، نقش نهی از منکر هم دارد در اصلاح هم چه بسا موثر هم باشد. 🌱اما اگر همراهی نکردن من مانع اجرای تصمیم مدیر یا قاضی شود، آن وقت چطور؟ یعنی من مانع اجرای تصمیم و حکم شوم، در واقع دارم تصمیم خودم را مقدم میکنم. مثل داستان ده ونک و جلوگیری از حکمی که برخی آن را خطا میدانستند، در این صورت چطور؟ 🌱روایت مقبوله عمربن حنظله حق تصمیم گیری را بر خطای در تصمیم گیری مقدم میکند. اگر کسی حق تصمیم نداشته باشد و تصمیم بگیرد ولو درست تصمیم بگیرد، خروجی تصمیمش به تعبیر روایت سحت است و باطل. اگر کسی حق تصمیم گیری داشته باشد ولو خطا کند ثواب هم میبرد. پس حق نداریم جلوی تصمیم خطای مدیر یا قاضی را از طریق تمرد بگیریم. 🌱پس در مقام عمل همراهی میکنم و اجرا میکنم. ولی از سوی دیگر من وظیفه دارم جلوی تصمیم او را بگیرم از باب وظیفه امر به معروف و نهی از منکر. مثل سربازی که حرف فرمانده را عمل میکند ولی اعتراض هم به او میکند نهی از منکرش هم میکند. تلاش میکند در تصمیم گیری او موثر باشد. 🌱 در این فکرها بودم که آن جوان که شخص نخبه ای هم بود گفت، خودم به یک سازمان دولتی پیشنهاد پروژه ای دادم، پروژه ام را پذیرفتند و به من پیشنهاد پولی دادند، دیدم پولی که میدهند چندین برابر ارزش واقعی این پروژه است و به دلایل غلطی دارند این پول را به من میدهند، برای همین شرط کردم که پروژه را انجام میدهم با یک دهم آن پول که فکر میکردم رقم درستی برای آن پروژه بود به شرط آنکه ما بقی پول را خرج فلان پروژه جهادی مجموعه خودشان کنند. 🌱من میدانستم این جوان نخبه به شدت به آن پول نیاز هم داشت. به هزار توجیه شرعی هم میتوانست آن پول را قبول کند، ذهنم از آن بحث فقهی و حقوقی منصرف شد به یک پرسش جدی تر و آن اینکه این جوانان کی و چطور در این کشور اینگونه تربیت شده اند؟ @ali_mahdiyan
تبریک میگویم 🌱تبریک میگویم نه برای اینکه هواپیمای اکراینی را به اشتباه زدیم، بلکه برای اینکه مردی که میتوانست به خاطر زدن پایگاه بزرگ آمریکاییها در منطقه و انتقام مقتدرانه اش قهرمان باشد آبرومند، ولی متواضعانه جلوی دوربین آمد و‌عذرخواهی کرد و همه آبرویش را خرج نظام کرد، برای خطاهای کرده و‌ نکرده اش گفت گردنم از مو نازکتر است، تبریک دارد. پرورش این سردار و امثال او معجزه انقلاب بود. 🌱تبریک میگویم که ایران در کمترین زمان ممکن همه احتمالات را بررسی کرد و بعد مقتدرانه خطای خود را پذیرفت ولو میدانست چه هجمه رسانه ای خواهند کرد و چگونه سعی خواهند کرد آبروی رفته شان در عین الاسد را با دجال رسانه و مزدورها و احمقهای داخل بپوشانند. و به چهره پاک و بی گناه او تهمت دروغگو و قاتل بزنند چیزی که به آن لایقتر از همه اند. 🌱او میتوانست به هزار ترفند این خطا را به گردن دشمن بیندازد اما به قول حاجی زاده عزیز که گفت اینقدر دشمن را بیهوده بزرگ جلوه ندهید، راست گفت و گردن دشمن هم نینداخت ولو عده ای معتقد باشند به جد که هنوز هم احتمالش میرود. 🌱داستان شهادت سردار یکی از زیباترین داستانهای تاریخ عالم است. داستان مردمی که مظلومانه زیر فشار غرب خبیث و دولت غربگرای بی خاصیت به عشق خون پاک سردارشان همه دردهایشان را فراموش کردند با هر فکر و عقیده ای بیرون آمدند و در اوج غربت رسانه ای شان اراده سخت و قدرتمندشان را در پیش چشم جهانیان به رخ کشیدند و هر جا کوتاهی کردند، با شجاعت و صادقانه خطای خود را پذیرفتند. و این اتفاق هم به زیبایی آن اقتدار است. آری فذکرهم بایام الله. این روزها میگذرد ولی این روزهای پر از افتخار فراموش نخواهد شد. خودحقیر پندارها خواهند رفت و نور جمهوری اسلامی خواهد ماند. كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ @ali_mahdiyan
هویت و سبک زندگی .mp3
11.47M
جلسه سیزدهم. ۱۴ دی ۱۴۰۰ مدرسه معصومیه قم شیخ علی مهدیان @ali_mahdiyan
حجةالاسلام محمد طهماسبی، فارغ التحصیل فیزیک دانشگاه خواجه نصیر، استاد معارف دانشگاه شریف: دوسال قبل در کلاس انقلاب دانشگاه شریف، یکی از دانشجویان گفت که درصد خیلی کمی از مردم روزه می‌گیرند، چرا روزه‌خواری علنی ممنوعه؟ گفتم اینطور نیست. ببینید دم افطار چقدر ترافیک می‌شه، اما بعد از افطار خیابانها خلوت می‌شوند. یکی گفت دلیل نمیشه. گفتم اگر سحرها نگاه کنید، چراغ اکثر منازل روشه یکی گفت: این دلیل نمی‌شه، چراغ منزل ما همیشه روشنه! گفتم در همین دانشگاه شریف اکثر دانشجویان و اساتید مذهبی هستند؛ در نمازجماعت ظهر دانشگاه حدود ۱۲۰۰ نفر شرکت می کنند. اما جو حاکم به نحوی است که گمان می‌شود اکثریت با غیر مذهبی‌هاست. و لذا بسیاری از افراد بخاطر همرنگی با محیط، بروزات مذهبی ندارند. برای همین خیال می‌کنید اکثرا مذهبی نیستند درحالیکه حتی بسیاری از کسانی که پوشش مناسب ندارند مذهبی‌اند و عبادات را انجام میدهند یکی دیگه گفت: افرادی که پیش شما می‌آیند مذهبی هستند. ما بین بچه‌ها هستیم، اینطور نیست. گفتم آمار وزارت علوم نشان ‌می‌دهد که ۶۷٪ دانشجویان شریف به‌طور منظم نماز می‌خوانند و کسانی که اعتقادات مذهبی دارند بالای ۹۰ درصدند. یکی گفت: حتماً رفتند از مسجد دانشگاه آمار گرفتند! یکدفعه یک نفر با اعتمادبه نفس گفت: اصلاً بیایید از همین کلاس به عنوان نمونه بگیریم! یک تحدی برای بحث بود. گفتم باشه، کاغذ بین خودتان پخش کنید و محرمانه بنویسید که روزه هستید یا نه و چند نفر از خودتان با نظارت بقیه بشمرید. نتیجه بود: ۳۱ نفر از ۴۴ نفر روزه بودند! یعنی بیش از ۷۰% کلاس! نتیجه‌ای که فکر می‌کنم برای همه‌ی کلاس غیر منتظره بود. جالب این بود که بعد از این آمار، تازه دانشجویان موافق شروع به حرف زدن کردند و یکی هم گفت چرا کسی کاری به این روزه‌خواری‌های علنی در دانشگاه نداره؟! تاقبل از نظرسنجی، روزه دارها فکر می‌کردند در اقلیتند و ساکت بودند اما آن چند نفری که مخالفت می‌کردند،خود را اکثریت مطلق می‌دانستند. بعدا یکی دیگر از اساتید معارف دانشگاه به من گفت که شنیدن این قضیه برایم عجیب بود، لذا هفته بعدش در کلاس خودم همین نظرسنجی را انجام دادم و نتیجه همین بود! فضای مجازی، به‌خصوص توئیتر، فضای واقعی جامعه نیست؛ بلکه قشر مخالف اسلام و جمهوری اسلامی عمدتاً در این فضا فعالند و به‌خاطر این غلبه در ابراز نظر و حملات بی محابا و فحاشی، جرأت بسیاری از افراد مؤمن در این محیط برای ابراز نظر مؤمنانه کم شده. و در نتیجه باور آن مخالفین به این‌که اکثریت هستند هم تقویت شده! این جدا از اپوزوسیون خارج نشین، ربات‌ها، نیروهای منافقین و روزمزدهایی است که شغلشان حملات در فضای مجازی است. عموم مردم ایران دیندارند، شب‌های قدر، اعتکاف‌ها و عزاداری‌ها، نشانه‌هایی از آنند. @mosabere @ali_mahdiyan
هدایت شده از 
معرفی خانه طلاب جوان.mp3
5.18M
 اگر حوزه به سمت مکتب امام متحول شود انقلاب هم پشتیبانی خواهد شد

♦️معرفی خانه طلاب جوان ماموریت، اهداف و برنامه ها 🌀در گفت و گوی اختصاصی با حجت الاسلام مهدی عباسی 🛑 مسئول خانه طلاب جوان قم 🌐 کانال علمی خانه طلاب جوان: https://eitaa.com/elmikhane
۷ ژانویه،‏ ۱۹.۳۱.aac
27.15M
برشی به مقوله در مکتب حضرت امام ره جلسه دوم شیخ علی مهدیان ۱۷ دی۱۴۰۰ @ali_mahdiyan
نصرت امام معصومیه.mp3
12.15M
جلسه چهاردهم بخش اول مدرسه معصومیه قم شیخ علی مهدیان @ali_mahdiyan
نصرت امام معصومیه۲.mp3
8.83M
جلسه چهاردهم بخش دوم پرسش و پاسخ مدرسه معصومیه قم شیخ علی مهدیان @ali_mahdiyan
‏استادم از آقای جوادی آملی نقل میکرد که کاری که برهان برای اهل اندیشه میکند، تکرار برای عوام انجام میده حالا من یکی رو میشناسم از اخبار جزیی نقصها نتایج کلی میگرفت اما وقتی یک عده برعکسش رو انجام میدادن و اخبار کوچک خوب میدادند مسخرشون میکرد با عصبانیت یک جا عوام میشد یک جا فیلسوف @ali_mahdiyan
حجت‌الاسلام علی مهدیان.mp3
35.26M
🎧 صوت نشست زنده: مقایسه تطبیقی حلقات میانی و جامعه مدنی 👤حجت‌الاسلام و المسلمین علی مهدیان؛ عضو شورای مرکزی خانه طلاب جوان، مدرس حوزه و دانشگاه 🗒 | 🇮🇷 همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی🇮🇷 🔗ارتباط با روابط عمومی👇 📲@Admin_farhangi_E ┄┅─═◈═─┅┄ 🆔@farhanghi_E روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین؛ مبارزه امروز 🔻چرا آمریکا تلاش دارد به توافق برسد؟ قصه هسته ای ایران چه اهمیتی برای او دارد؟ طرح او چیست؟ 🔻هدف آمریکا، اداره رفتار ایران و مدیریت او است. او باید سبک تصمیم گیری را در ایران تغییر دهد تا رفتار ایران را کنترل کند. مهمترین رفتار ایران، صدور و الهام بخشی او است. قدرتمند شدن او باعث الگو شدنش میشود. به این ترتیب ضریب نفوذ اراده اش در دنیا رشد میکند و این یعنی رشد قدرت سیاسی و اقتدارش، خروجی این ضریب نفوذ نیز به هم زدن اراده آمریکا است، او تعیین میکند چه بشود چه نشود. 🔻جمع شدن د.ا.ع.ش، محاصره ا.سرا.ییل، اخراج آمریکا. آثار توان الگو سازی و الهام بخشی ایران است. ولی هویت این قدرت را در «انقلاب علمی» دو دهه اخیر باید دید که هسته ای یک ثمره آن است. انقلاب علمی، محصول دستگاه امامت و امت است، دستگاه تثبیت انقلاب و مقاومت واقعی درونی. 🔻حالا آمریکا میخواهد فشار را حفظ کند اما شوآف بازگشت را بازی کند. تا بتواند با فشار افکار عمومی دنیا و خصوصا ایران، اراده ایران را در همه نقاط قدرتش مهار کند. او روی فشار افکار عمومی داخلی مخصوصا حساب کرده. 🔻در مقابل ایران اما میخواهد، آن فشار واقعی را بردارد.ایران دیگر بنای «مذاکره بازی» ندارد. آمریکا به فرض اگر عقب بنشیند که فشار را کم کند، لااقل میخواهد سایه فشار را حفظ کند یعنی احتمال بازگشت همه چیز به نقطه اول. تا یک اهرم فشار داشته باشد. ایران اهرمهای فشارش اما مقاومت مردم است و نشان دادن بی اثر بودن تحریم با ارتباطاتی که با شرق میگیرد. 🔻غرب هم نقطه اصلی اهرم فشارش مردمند. او رابطه با شرق را هم تلاش میکند در داخل ایران به عنوان «فعل بی فایده» یا «سرسپردگی» معنا کند تا باز فشار مردم زیاد شود. او حتی حاضر است دروغ های فاحش رسانه ای بگوید. او محتاج ذهن مردم است. همه چیز در داخل ایران منوط به این جنگ رسانه ای است. چون فشار اقتصادی بیش از این ممکن نیست. این طرف البته به عمق یک تاریخ اعتقاد وجود دارد که باید امتداد پیدا کند و تبدیل به روایت مسلط و تبیین واقعیت شود. حالا ببینید همه امور اقتصادی و سیاسی و راهبردی چطور گره خورده به جهاد تبیین و جنگ روایتها. @ali_mahdiyan
هدایت شده از تا مردم
لکنت زبان 🔶🔶🔶🔶 زبان نخبگان ما برای یاری کشور در توضیح افتخاراتش الکن است، این به صورت طبیعی در جامعه سرریز می‌شود و احساس ناامیدی فراگیر دلایل زیر این لکنت را ریشه یابی می کند: 🔰🔰 ۱. حوزه و دانشگاه به لحاظ مبانی اعتقادی، با حرکت توفنده و جهانی انقلاب، فاصله دارد. علوم انسانی دانشگاه ما، ترجمه زیست بوم فرهنگ دیگری غیر از ایران است و نظام آموزشی حوزه، طلبه را برای مسائل امروز جامعه آماده نمی کند. داروی شفابخش، رجوع به مکتب علمی امام است. 🔰🔰 ۲. در سبک زندگی نخبگان ما، اتصال به مراکز و جریانات و افراد پیشران کشور وجود ندارد، چشم نعمت بینمان، معیوب شده است و تنها عقب ماندگی هامان را می بینیم. باید فردو و نطنز را از نزدیک دید، نفس گرم فخری زاده و روایت زحماتش برای هسته ای را باید نوش جان می کردیم، کاظمی آشتیانی و رویان را، خانواده های شهداء، مجاهدان عرصه تولید ملی و... این لیست را اصلا تکمیل کنیم. 🔰🔰 ۳. باور نداریم، مردم کشورمان و الگویی که مشغول ساختش هستند، دشمن دارد و طرح دشمن برای زمین زدن این حرکت را نمیدانیم. داستان شیطان و فریب آدم را در قرآن بخوانید که چه طور انسان را با غفلت از خود زمین میزند. 🔰🔰 ۴. ارتباط دائم و مستمر خود را با مردم حفظ نداریم. حقایق جامعه را باید در بستر این ارتباط رصد کنیم و اسیر فضای رسانه ای، جوگیر نشویم. 🔰🔰 ۵. سبک عدالت خواهی ای که نه تکمیل کننده طرح دشمن باشد و نه محافظه کار و ماله کش را بلد نیستیم و دائم اسیر افراط و تفریط هستیم، در این جهت، سبک عدالت خواهی رهبری قابلیت تحلیل و پی گیری دارد. @tamardom
ریزش های حوزه 🌱مدتی قبل استاد بزرگوار ما جناب آقای نوری عالم زاده، سخنانی را بیان کردند که برخی از دوستان ما را ناراحت کرد. ایشان انجام فعالیتهای اداری توسط طلاب، یا انجام کارهای خیریه ای و کمک به مردم محروم و کمک به حیوانات و امثلهم را فعالیتهای بی ربط‌ به هویت طلبگی دانستند. معتقد بودند هویت اصلی طلبه اقامه دین است و نه این کارها. برخی به بنده گفتند شما برو و با آقای عالم زاده گفتگو کن که مثلا این حرفهای غلط را نزند. به آن بزرگواران گفتم اما حرفهای ایشان را بنده قبول دارم. 🌱 این رفقا تعجب میکردند که خوب تو که اهل کار جهادی و خیریه ای هستی و حضور در ساختارهای اداری حاکمیتی را هم قبول داری، بارها گفته ای اقامه دین کار همه مردم است نه فقط روحانیت، بارها به بیل زدن و تی کشی بیمارستان افتخار کرده ای، تو که معتقدی از لوازم مهم هویت طلبگی خدمت رسانی به مردم است، تو چطور به این سخنان موافقی. 🌱پاسخش ساده است، بحث جناب عالم زاده درباره «اصل هویت طلبگی» است نه «لوازم آن». اگر آن زمان که من و شما کارگری میکنیم هویت خود را با یک کارگر یکی ببینیم معلوم است که از حوزه خارج شده ایم. طلبه بنا است رهبری اجتماعی کند برای اقامه توحید و اقامه دین. رهبری البته لوازمی دارد از جمله خدمت. 🌱اما اگر شغل من و ماموریت من صرفا کار خیریه ای باشد یا صرفا کارگری باشد این دیگر امامت جامعه نخواهد بود. بلکه اساسا چه بسا در حالت مطلوب ما طلبه هایی از تخصصهای مختلف داشته باشیم که «من کل فرقه طائفه» باشند، اما این طلبه ها امام و جلودار و عالم آن جریان باید باشند، نه خود آن جریان. هر کس در جامعه دینی جایگاهی دارد باید آن را بشناسد و برایش تلاش کند. 🌱این که طلبه فرق خود را با بازیگر و مجری و مسوول فدراسیون و داور فوتبال و قهرمان فلان رشته ورزشی و مهندس و کارگر و خیر و حتی سخنران مساله گو و مداح و پژوهشگر و غیره و غیره نداند، باعث میشود جای او عملا در جامعه خالی بماند و این یک ریزش جدی است. اما طلبه چه بسا هر یک از این اصناف_ یا به تعبیر قران در آیه نفر «فرقه ها»_ را همراهی کند اما امام آن صنف و فرقه باشد. خدمت و کار خیر و پژوهش و سخنرانی و حتی کار علمی همه لازمه امامت و مدیریت جامعه است برای قیام لله و اقامه حق و عدل. 🌱لذا است که در ماجرای کرونا و زلزله و سیل وقتی این هویت بروز پیدا کرد، رهبری آفرین به همین طلاب جلودار گفت و در دوران دفاع مقدس امام راحل همین طلاب رزمنده را طلایه دار و امام رزمندگان دانست و تایید کرد. درد آنجا است که طلبه علم را هویت خود بداند نه لازمه هویت و ابزار و آله (به تعبیر امام). تبلیغ را هویت خود بداند نه لازمه هویت. خدمت را و قتال با دشمن را و خیلی از اینها را هویت بداند نه لازمه هویت. و وقتی در قامت هنرمند و ورزشکار و خیریه و کارگر و غیره حاضر میشود خود را امام آن ساحت تعریف نکند و امامت و جریان سازی و پیش برندگی را اصل نبیند. آن وقت کتابها تولید کند به درد نمیخورد فقه هم بنویسد به درد نمیخورد. چون مکمل نقش امامت طلاب نیست بلکه مساله گویی است (به تعبیر امام) @ali_mahdiyan
جدی بگیریم 🌱مشکل اصلی جهاد تبیین این است که اساسا احساس اینکه حمله ای شده، نداریم. وقتی این احساس نیست، نمیفهمم چرا تقریظ های رهبری بر کتابهای دفاع مقدس و پیامهای تصویریش به کنگره های شهدا و دیدارهایش با خانواده های شهدا، یک کار مهم است. 🌱چند وقت پیش یک استنداپ کمدی از خندوانه را تماشا کردم، محتوایش این بود که جامعه ما قهرمان ندارد و مردم به دروغ برای خودشان قهرمان میسازند. با کمال تعجب دیدم داورها هم این را یک مساله عمیق و مهم جامعه ما قلمداد کردند. احساس کردم همه چیز غیر عادی است. انگار همه شان یک گفتگویی جایی کرده اند و پیش فرضهایشان را من نمیفهمم. 🌱ناگهان یادم افتاد نکند این گفتگو تحت تاثیر فیلم قهرمان فرهادی است که من ندیده بودم؟ رفتم و آن فیلم را دیدم. فیلم او چند سطح جدی داشت در یک سطح میخواست بگوید فضای ساختار سیاسی و نظام ما میخواهد برای پوشاندن کثافتهای خودش و ماله کشی جامعه، قهرمان سازی کند. این حرف را فرهادی فریاد میزند. اما در سطح دوم فرهنگ و هویت ایرانی را میزند. جامعه ای که قهرمان ندارد و قهرمانهایش چه کسانی هستند؟ آدمهایی با یک احساس حقارت و ضعف درونی که فقط دزدی نمیکنند. جامعه ای که اینها برای رسیدن به قهرمانهای تاریخی اش باید نفس نفس بزنند تا برسند. آدمهای ترسویی که حتی در را هم میترسند محکم ببندند که ضربه نخورند. ما قهرمان نداریم. ما آدمهای عادی هستیم. ما یک جامعه پر از احساس بی اعتمادی و سوء ظن و دروغیم. این همان محتوای دائمی فیلمهای فرهادی است. 🌱میگویند آن رقاصه آمریکایی که حین اجرا روی صورت تماشاگرانش ادرار کرده بود از آنها معذرت خواست. اما فرهادی بعد از هر ادراری که به رخساره هویت تماشاگرانش میکند، تشویق هم میشود. راستی چرا قهرمان مساله او شده؟ آیا این مساله ربطی به خنجر ظالمانه آمریکا در عراق بر گرده هویت این کشور ندارد؟ کشتن جسم سردار قهرمان کافی نیست، قهرمانیتش را باید کشت و هویتی که به این مردم مظلوم یادآوری میکند. 🌱فرهادی تکلیفش روشن است پول و پشتیبانی رسانه ای و مالی اش را در بیرون این مرزها توسط همانها که قاتل نماد هویت ما بودند، دارد. طبیعتا برای آن جبهه هم میجنگد، اما این جا دلم میسوزد که عده ای رقص کنان زیر ادرار او میروند و دردناک تر نیز عده ای که این حرفها را عادی نگاه میکنند، احساس جنگ نمیکنند و بلکه میگویند چیزی نگفت که. میخواست بگوید دروغگویی کار بدی است. همین. 🌱بچه ها جنگ است، باور کنیم یا نکنیم جنگ است. و ما همه چیز را شوخی گرفته ایم. @ali_mahdiyan
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نشست کتاب 🔸 با حضور: - سرکار خانم مرضیّه هاشمی "مجری شبکه پرس تی وی" - حجت الاسلام علی مهدیان "پژوهشگر مکتب امام در حوزه علمیه" - حجت الاسلام محمد رضا سعادتی "گردآورنده کتاب" 💠 لینک خرید کتاب آزادی یعنی آزادی از : 🌐 http://yun.ir/n2ocf1 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 🆔 @Khanetolab
حوزه و ورود زنان به ورزشگاه 🔻ابتدای کار دولت احمدی نژاد بود، بعد از دولت فقر و فساد و تبعیض خاتمی، بخشی از حوزه علمیه درباره تصمیم دولت جدید برای حضور زنان در ورزشگاه برآشفت. تحصن کرد. بیانیه داد. مراجعش خط و نشان کشیدند. در جلسه ای از جناب مرتضی آقا تهرانی شنیدم که میگفت: «سه ساعت با احمدی نژاد جلسه دو نفره داشتم که به او توضیح دهم دیدن بخشی از پای مردان توسط زنان حاضر در ورزشگاه حرام است.» 🔻من آن زمان به این رفتار برخی حوزویان از صدر تا ذیل، اعتراض داشتم. برایم مسخره بود. نه چون نسبت به یک حکم شرعی اینطور رگ گردنشان بیرون میزند، که این مایه مباهات و افتخار است که اینجا کانون غیرت دینی باشد، اما از این جهت که احساس میکردم، این جا در حوزه، عاقله ای لازم داریم که مسائل را اصلی فرعی کند. اهم و مهم کند. این درد را رهبری سال هشتاد و نه در دیدار با جامعه مدرسین به آنها گوشزد کرد. و انصافا از این درد در بخشی از بدنه حوزویان و به تبع متدینین ضربه ها خوردیم. 🔻بدون وجود چنین عاقله ای نمیتوان به آن مرجع فقهی حوزوی اعتماد کرد، که چه زمان در تزاحم عناوین فقهی، جانب اهم را بگیرد و نه مهم. نمیتوان به آن مرجع فقهی اعتماد کرد که اساسا آن مساله اجتماعی عینی خارجی را آنالیز کند و ابعاد و عناوین ثانویه را کشف کند. نمیتوان به آن مرجع فقهی اعتماد کرد که بتواند تشخیص مصالح نظام بدهد. مرجع فقهی اگر صلاحیت رهبری نداشته باشد مرجع فقهی نیست و شرعا نمیتواند مرجع باشد. 🔻عاقله کل نظام دینی ما البته این مقدار عقب ماندگی ندارد. اصل و فرع احکام را در پیشرفت اراده جبهه حق و شکست اراده جبهه طاغوت و انسجام عمومی حول این جهت، میشناسد. این «عقلانیت» در کنار «غیرت دینی» را در دوران انقلاب و قبل آن زمان مرحوم بروجردی و شیخ عبدالکریم و عقب تر در کل تاریخ شیعه دیده ایم و البته اخیرا نیز در کرونا و در مذاکرات و در خیلی امور دیگر شاهد بوده ایم، حضور زنان در ورزشگاه ها هم یکی مثل ما بقی. اما این وسط نمره آن برخی از بدنه حوزه چند است؟ 🔻برخی که میگویم، یک عده محدود نیستند بلکه یک جماعت معتنابه هستند. آقایانی که برای اشکال و سوال یک جوان به یک مرجع تقلید رگ گردنشان بیرون زد، بیانیه رسمی دادند، تک به تک موضع گرفتند، خانه اش رفتند یکی یکی و عذرخواهی کردند، خط و نشان کشیدند و چه و چه، بعد دقیقا بعد از سخنان رهبری در نوزده دی درباره اهمیت فقه سیاسی و حاکمیتی 🔻دیدند که یک جریان مشخص در داخل و خارج حوزه به دروغ مرحوم شیخ عبدالکریم و مرحوم بروجردی را متهم به اختگی سیاسی اجتماعی میکند، لام تا کام حرفی نزدند و سکوت اندر سکوت اندر سکوت. خوب انصافا معلوم است که یک جای کار میلنگد. 🔻عجیب نیست در مقابل این حجم فشار به دولت انقلابی و مردم مظلوم، آقایان سکوت کنند بعد ناگهان برای بحث حضور زنان در ورزشگاه موضع رسمی بگیرند؟ انصافا عجیب است. 🔻چاره نیست. باید گفت. نمیشود ببینیم که این پادشاه برهنه است و از ترس تهمت این و آن سکوت کنیم. این واقعیتی دردناک و دهشتناک است که نشان میدهد بخشی از بدنه حوزه علمیه ما عاقله ندارد و این درد را باید خود حوزویان چاره اندیشی کنند. @ali_mahdiyan
روسیه بازی 🔻قرآن کریم از یک سو میفرماید اتکاءتان به خودتان باشد و به این و آن آویزان نشوید. که یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا الیهود و النصاری اولیاء. از سوی دیگر بین این دیگران و دشمنان فرق میگذارد و دشمن و دشمن تر را معرفی میکند که لتجدن اشد الناس عداوه للذین آمنوا الیهود و الذین اشرکوا و لتجدن اقربهم موده للذین آمنوا الذین قالوا انا نصاری ذالک بانهم منهم قسیسین و رهبانا و انهم لایستکبرون راس استکبار کجا است؟ شدت استکبار و اساس آن کجا است؟ 🔻امام همه شرق و غرب را دشمن میدانست که «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از امریکا بدتر، شوروى از هر دو بدتر. همه از هم بدتر؛ همه از هم پلیدتر. اما امروز سر و کار ما با این خبیثهاست! با امریکاست.» او راس دشمنی را آمریکا میدانست معتقد بود او «شیطان بزرگ» است و معتقد بود: «در رأس آنان امریکا قرار دارد». این باعث میشد در سبک اقدام و مبارزه او تفاوتهای جدی با دیگران وجود داشته باشد. 🔻خیلی ها پیش از انقلاب از ابتدای مبارزه متوجه بودند که امام نوک پیکان درگیری اش با شوروی لامذهب بی خدا نیست. و این برای برخی متدینینی که مساله عقیده به خدا برایشان اساسی تر بود از ظلم و استکبار، سخت بود. سیدعلی خامنه ای در سخنرانیهای مسجد امام حسن ع در مشهد توضیح میدهد که لامذهب و بی خدا شدن بسیاری از مردم دنیا به خاطر نجنگیدن اهل مذهب در مقابل ظالمین و مستکبرین است. 🔻جای دیگر سیدعلی خامنه ای میگوید « در زندان گرفتار یکی از کمونیستهای خبیث کینه توز شدم... به او گفتم سوکارنو رییس جمهور اندونزی در کنفرانس باندونگ گفت: ملاک اتحاد ملتهای عقب مانده نه وحدت دینی و نه وحدت تاریخی و فرهنگی و امثال آن بلکه وحدت نیاز است... دین نباید میان من و شما جدایی بیندازد»(خون دلی که لعل شد ص۲۴۶_۲۵۱) 🔻اینها باعث میشد از روز اول غربگرایان به تبع راس استکبار، حرکت امام را رنگ کمونیستی بزنند تا او را متهم کنند و از چشم مردم بیندازند. میگفتند شاه نباشد شیعه به دست کمونیستها میافتد. میگفتند بیانیه های امام را رادیو«پیک ایران» که مال کمونیستها است پخش میکند. اینها خصوصا در حوزه نجف جواب داده بود و آنجا خیلی ها امام و جریانش را متهم به شرق گرایی میکردند. 🔻صحنه امروز البته خیلی تغییر کرده نه چین و روسیه آن هویت استکباری دوران شوروی را دارند و نه ایران در دو قطبی بلوک شرق و غرب، گمنام است. جنگ دنیای امروز اساسا تغییر کرده، دعوای اسلام و استکبار است. دعوای جبهه مقاومت با غرب. اما هنوز آن روش نخ نمای مسخره را استکبار و استکبار مالیده ها به کار میبرند که ایران ذلیل شرق شده استقلالش را فروخته خاکش را فروخته. هدفشان اما همان است. یک عده ریشوی ظاهر بین به ظاهر انقلابی هم البته هنوز هستند که با نفهمی هایشان مدد بدهند آن جریان ذاتا خبیت غرب پرست را. آن روز اساسی داشته مان عقیده مان بود، آن را در خطر نشان میدادند امروز به جز آن ایمان، اراده مستقلمان اساسی ترین داراییمان است همان را در خطر نشان میدهند. گول آن غربپرستها و این انقلابی های نفهم ظاهربین را نباید خورد. @ali_mahdiyan
🌷شاخص‌های هویت روحانیت🌷و 🌷ریزش‌ها و رویش‌های صنفی🌷 محمد عالم‌زاده نوری گفتگوهای اخیر ضرورت بحث و بررسی پیرامون «هویت صنفی روحانیت» و شاخصه‌های دقیق «حوزوی‌بودن» را بیش از پیش معلوم ساخت. لازم است خط و مرز طلبگی را صریح و گویا معلوم سازیم و تعریف جامع و مانع و قاطعی از ماهیت روحانیت بیان کنیم تا عیاری برای داوری در این باره باشد. گرچه این کمترین در نوشته‌های فراوانی به این بحث پرداخته و بیش و کم تلاش کرده تا حدود و ثغور این مفهوم و شرایط تطبیق آن را آشکار سازد اما این مباحثات نشان داد که آن نوشته‌ها برای این منظور کافی نبوده است. از این رو توضیح بیشتری خواهم آورد. ✅ تعریف هویت هویت هرکس یا هرچیز اوصاف ویژه و اختصاصی اوست که در کسان یا چیزهای دیگر دیده نمی‌شود. یعنی اموری که وجه تمایز او از سایرین (فصل ممیز یا ما به الامتیاز) است و موجب بازشناسی او از دیگران می‌شود. هویت بر چند قسم است: هویت فردی، هویت نوعی و هویت صنفی. هویت فردی، یک فرد را از سایر افراد متمایز می‌سازد مثل ویژگی‌های فردی هر یک از ما که ما را از سایر انسان‌ها متمایز می‌سازد. هویت نوعی، یک نوع کلی را از سایر انواع مشخص می‌کند؛ مانند هویت نوعی ما آدمیان (حیوان ناطق یا حیّ متاله) که ما را از سایر جانداران متمایز می‌سازد گرچه نمی‌تواند تمایزات میان افراد را معلوم کند. هویت صنفی نیز تمایز یک صنف نسبت به سایر اصناف تحت یک نوع را ذکر می‌کند مانند هویت صنفی پزشک که تمایز او را از سایر اقشار و اصناف اجتماعی بیان می‌کند. «هویت» همان‌گونه که تمایزهای یک چیز را از دیگران بیان می‌کند اوصاف مشترک میان افراد یک نوع را نیز بیان می‌کند. مثلا هویت صنفی روحانی همان گونه که تمایز روحانی از غیر روحانی را بیان می‌کند حد مشترک میان همه روحانیان است. بنابراین وقتی از هویت صنفی روحانی سوال می‌شود باید چیزی بیان کنیم که بین همه روحانیان مشترک است و در غیر روحانیان وجود ندارد. این پاسخ تعریف جامع و مانعی به شمار می‌رود که مرز میان روحانی و غیرروحانی و شاخص شناخت روحانی از غیر روحانی است. پزشک و مهندس و کاسب و کارمند همه به کارهای مفید و خدمات ارزشمندی مشغول‌اند و نیاز جامعه را برآورده می‌سازند. طلبه هم در کنار این اقشار و اصناف اجتماعی یک خدمت مقدس و موثر انجام می‌دهد. هویت صنفی طلبه تعریف دقیقی از طلبگی است که دقیقا تمایز میان طلبه از آن اقشار و اصناف را معلوم می‌کند. ✅ هویت صنفی روحانی روحانیت در فرهنگ اسلامی «نهاد عالمان دین» است و بر پایه آیه ۱۲۲ سوره توبه به غرض تفقه در دین (یعنی دین‌شناسی عمیق) و ایفای نقش اجتماعی متناسب (لینذروا قومهم ... لعلهم یحذرون) پدید آمده است. بنابراین روحانی «عالم دین» است، «تحصیلات تخصصی» در زمینه دین اسلام دارد و باید به عنوان «اسلام شناس» نقش‌آفرینی کند. به بیان دیگر در این آیه شریفه تفقه در دین، یعنی تحصیل تخصصی علوم اسلامی بر عده‌ای لازم دانسته شده است. اگر آن عده به توصیه خدا عمل کردند و تفقه در دین را به دست آوردند هر کاری که از آنها برمی‌آید و از دیگران برنمی‌آید بر عهده آنان است و کارویژه آنها به شمار می‌رود. یعنی هر خدمت اجتماعی که نیازمند اسلام‌شناسی و تحصیل تخصصی در زمینه معارف اسلامی است کارویژه روحانیت است و هر خدمت دیگر (هرچند مفید و مقدس) که نیاز به تحصیل تخصصی علوم دینی ندارد کارویژه روحانیت نیست. تدریس علوم اسلامی، تحقیق در منابع دین، ترویج و تبلیغ آموزه‌های دینی، دفاع نرم از معارف مکتب اسلام، اسلامی‌سازی علوم انسانی، تربیت دینی انسان‌ها و مدیریت کلان جامعه بر اساس دین، بی‌تردید نیازمند تحصیلات تخصصی در عرصه دین و کارویژه روحانیت است؛ اما رانندگی تاکسی، خلبانی هواپیما، جراحی قلب، توسعه صنایع موشکی یا هسته‌ای، بازرگانی و کشاورزی، کارگردانی سینما و مانند آن – هرچند مفید و مقدس - به تحصیلات تخصصی در علوم اسلامی نیاز ندارد و کارویژه روحانیت به شمار نمی‌آید. ✅ عالم دین یعنی عالم به قرآن و حدیث از آنجا که علوم و معارف اسلامی در «قرآن و حدیث» جمع است «عالم دین» معادل «عالم به قرآن و حدیث» است. بنابراین اگر کسی همه علوم فلسفی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، طبیعی، انسانی، غیبی و شهودی را مسلط باشد اما از مضامین قرآن و حدیث آگاه نباشد عالم دین نیست و کارویژه‌های روحانیت را نمی‌تواند برعهده گیرد و اگر نظرات همه اندیشمندان شرقی و غربی و تئوری‌های همه دانشمندان علوم طبیعی و انسانی و اجتماعی را بداند اما از نظرات خدا و پیامبر خدا مطلع نباشد عالم دین نیست. ✅ فراتر از هویت انسانی و هویت ایمانی با این توضیح معلوم شد که هویت روحانی چیزی غیر از هویت انسانی و هویت ایمانی است. ممکن است کسی آدم خوبی باشد، یا مومن شایسته‌ای باشد ولی روحانی نباشد. روحانیت یک تعریف خاص دارد که بعد از هویت انسانی و ایمانی تعریف می‌شود.